äkillinen palelukohtaus

palelija

En tiedä mille palstalle kirjoitukseni sopisi paremmin,mutta kokeilen tätä.

Minulle voi tulla äkillinen palelukohtaus, jota voisi kutsua horkaksi. Koko äijä tärise. Eli vapisen kovasti ja minulla on kylmän tunne. Eilen se tuli yllättäen, niin kuin aina. Oli nukkumaan menossa kun se yllätti. No peiton alla se meni aika nopeasti ohitse, mutta en uskaltanut tulla sieltä pois moneen tuntiin.

Joskus tämä tilanne on tullut rankan ja pitkäaikaisen fyysisen rasituksen jälkeen, ehkä vielä tilanteessa, jossa olen syönyt huonosti. Joskus se on ilmennyt silloin, kun olen ollut pitkään kylmässä ulkoilmassa. Mutta joskus se tulee niin, ettei mitään erityistä ole syynä. Kuten eilen. Ja tätä horkkaa voi esiintyä sekä kesällä että talvella. Ja siihen auttaa yleensä lämpimien vaatteiden lisääminen. Joskus täytyy laittaa toppatakki päälle ja juoda kuumaa.

Mistähän mahtaa olla kyse. Kun palelukohtaus on ohi, niin olo on aivan normaali.

31

32271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löökök

      Kuume nousee

      • palelija

        En ole tosin mitannut, mutta luulen ettei ole. Horkka loppuu kun saa riittävästi lämpimiä vaatteita päälleen tai menee peittojen alle sänkyyn. Ja sen jälkeen olo on ok. Täytyy mitata kuume seuraavalla kerralla. Sitä vain ihmettelen, mikä sen saa aika yllättäen aikaan.


      • Ammattinsa valinnut
        palelija kirjoitti:

        En ole tosin mitannut, mutta luulen ettei ole. Horkka loppuu kun saa riittävästi lämpimiä vaatteita päälleen tai menee peittojen alle sänkyyn. Ja sen jälkeen olo on ok. Täytyy mitata kuume seuraavalla kerralla. Sitä vain ihmettelen, mikä sen saa aika yllättäen aikaan.

        Se tulee joskus kun on työn vuoksi olemaan pakkasella 12 tuntia yhteen menoon ulkona tori kauppiaana.25 astetta ja kova viima alkaa tutisemaan lämmin sauna auttaa.


    • hgfssfg

      mieleen, että sulla on jotain häikkää kehon lämmönsäätelyssä.
      Normaalistihan tuollainen "horkka" voi tulla kun on ollut pakkasessa pitkään, ja sitten tulee sisälle. Itselleni tulee myös joskus, ja se voi tulla hieman viiveelläkin. Ei heti sisälle tullessa vaan vähän myöhemmin.

      Mutta jos kesälläkin tulee, niin tuo lämmönsäätely tuli mieleen. Lääkärissä kannattaisi käydä kyllä.

      • Palelija myös

        Kilpirauhasen vajaatoimintakin voi tehdä tuollaista. Mittauta TSH ja T4V aluksi.


      • kylmänen
        Palelija myös kirjoitti:

        Kilpirauhasen vajaatoimintakin voi tehdä tuollaista. Mittauta TSH ja T4V aluksi.

        Jos olet hoikkaa sorttia, voi sekin yksistään aiheuttaa palelua. Itsellä nimittäin sama vaiva, yhtäkkiä tulevat kamalat palelukohtaukset. Lääkärissä kävin, eikä varsinaista syytä löytynyt. Käski nostaa muutaman kilon painoa (painoindeksi normaali, 20 ja rapiat).


      • palelija
        Palelija myös kirjoitti:

        Kilpirauhasen vajaatoimintakin voi tehdä tuollaista. Mittauta TSH ja T4V aluksi.

        Minulla on kilpirauhasen vajaa toiminta, mutta se on hoidettu lääkkeellä. Voisiko lääkkeestä huolimatta tulla horkan tunne.


      • Anonyymi
        Palelija myös kirjoitti:

        Kilpirauhasen vajaatoimintakin voi tehdä tuollaista. Mittauta TSH ja T4V aluksi.

        Ihan totta , kilpisrauhanen säätelee kehon toimintoja ja on kun termostaatti . Itsellä oli palvelua ja sain kilpisrauhas lääkkeet niin asia korjaantui


      • Anonyymi
        palelija kirjoitti:

        Minulla on kilpirauhasen vajaa toiminta, mutta se on hoidettu lääkkeellä. Voisiko lääkkeestä huolimatta tulla horkan tunne.

        Jos lääke annosta pitäisi ehkä nostaa , joskus niitä pitää justeerata , ainakin minulla noi viiden vuoden väliajoin muutellaan mikrigrammat suuremmiksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lääke annosta pitäisi ehkä nostaa , joskus niitä pitää justeerata , ainakin minulla noi viiden vuoden väliajoin muutellaan mikrigrammat suuremmiksi

        Nimenomaan justeerata vähemmälle eikä ahmia ja mättää kaksin käsin jos muutenkin on ahmimishäiriötä. Normaalisti nämäkin poissaolot voisi laskea ja suhteuttaa muihin osuuskauppoihin. En tiedä tehdäänkö sellasta lainkaan.


      • Anonyymi

        Ei lääkäri ota tuollaiseen mitään kantaa.
        Minullekin sanottiin " tohtorin " toimesta ainoastaan, että " sinulla on termostaatti sekaisin ".
        Antaa olla sitten vaan, kun ei saa ketään kiinnostumaan....


    • mutta ei vakavaa

      Minä olen laiha ja ollut aika huonot elintavatkin toisinaan ja nuo "horkat" ovat todella tuttuja monista eri syistä.

      - Kyllä minäkin sanoisin, että kannattaa ruveta mittailemaan sitä KUUMEtta. Älä silti hämmästy, lämpö voi heitellä paljonkin lyhyen ajan sisällä. Mutta mikäs sitä lämpöilyä aiheuttaa...?

      - (tiedostamattomat) LIHASJÄNNITYKSET esim niskassa ja selässä voivat aiheuttaa tuota, jopa kovan kuumeen, huimausta, päänsärkyä ja näköhäiriöitä. Jos treenaaminen aiheuttaa kuumetta, kyseessä saattaa olla YLIKUNTO-niminen ongelma, vaikka nimi onkin harhaanjohtava. "Ylikunnossa elimistön vastustuskyky heikkenee. Ylikuntoa on vaikea mitata, mutta ylikunnon puolella elimistö ei toimi normaalisti."
      - Ruokavaliolla todellakin on suuresti vaikutusta. Liian tulinen ruoka nyt ainakin.
      - En tiedä virallista nimeä taudille, mutta VATSAHAPOT voivat aiheuttaa paljon oireita. Jos sinulla on ikinä ollut oksennustauti, tiedät kuinka kipeäksi ne voi ihmisen pistää. Silti kuvaavampi on aivan hirveä krapula: tuskan hiki, silti palelee, heikottaa ja koko keho tärisee. Silloin tietää että kaikki ei ole nyt hyvin vatsalaukussa. Mm. stressi voi aiheuttaa tuota.
      - NESTEVAJAUSkin on sellainen kokonaisvaltainen hirveä olo. Sen saa yllättävän helposti jos ei juo sitä 2 litraa vettä päivässä ja/mutta juo kahvia, teetä ja muita nestettä poistavia juomia. Tuohon sinun "pitkäaikaiseen fyysiseen rasitukseen" sanoisin sen, että pitää ihan OIKEASTI huolehtia tarkasti siitä nesteytyksestä. Maratoonaritkaan ei ikinä juokse juomatta säännöllisesti.

    • DonTopazio

      Aamulla tuli kova horkka ja niin kova tutina ettei kynä pysynyt kädessä. Kuumetta ei ollut yhtään....pari vuotta sitten Pattayalla sama juttu, silloin kyllä oksensinkin mutta ei kuumetta. Vaatteita päälle paljon ja sängyssä olen kotona koko päivän. Oiskohan horkka joku sisäinen parannus kropan ongelmiin....

    • horkkaukko

      Jus törinä loppui sen verra, että saan jotain kirjoitettua, pulssi 90.Veren painearvot hiukan koholla. horkka oli viieksi kaksiviikkoa sitte.

    • onliikkeellä

      Vaikuttaa malarian oireilta.

    • Toinen-palelija

      Hei alkuperäinen, oletko löytänyt syytä kohtauksiin? Minulla on ihan samankuuloisia kohtauksia. Provosoituu jos olen kylmässä (tai esim nousen uimahallissa altaasta), ja kyse ei todellakaan ole tavallisesta palelusta.

    • Illlllu

      Mul on kans. Just päällä.

    • ruokavaje

      Äkillinen energiavaje se on todennäköisesti. Kun kropassa ei ole "polttoainetta" alkaa palella.
      Minulla menee ohi kun syön heti "kohtauksen" tullessa pari palaa (paahto)leipää ja juon vähän nestettä.
      Sen jälkeen syön tarpeellisen määrän kunnon ruokaa rauhalliseen tahtiin.

    • Anonyymi

      En tied.ä mikäauttaisi. Tuskin TK:seen kannatta mannä. Siellä joutuu omalääkärille joka ei paljon tutkimuksia. otata. niIllä on ne budjetit ja tutkimukset on kalliita.

    • Anonyymi

      Sydänongelmia?

      Energiavaje? Keholla ei ole energiaa kehon lämmittämiseen.

      Liian suuri rasitus?

      Kehon stressireaktio?

      Hormonimuutokset? Voi liittyä stressireaktioon.

    • Anonyymi

      Malariatablettien syönti aiheutti minulla aivan hirveitä ja pahanoloisia vilunväristyksiä.
      Ainakin muutama vuosikymmen sitten niitä piti varmuuden vuoksi ottaa jos liikkui maailmalla malaria-alueella.

    • Anonyymi

      Pari minuuttia hiilihappoisen limsan/poreveden juonnin jälkeen saan horkan, joka kestää noin 10 minuuttia.

      • Anonyymi

        Jos limussa on fruktoosia niin se aiheuttaa äkillisen verensokerin laskun. Ainakin minulla.


    • Anonyymi

      Minulla ollut kolmesti. Just nukkumaan mennessä. Koko ukko tärisee vilusta. Peitto kunnolla päälle ja kaikkia lihaksia jännittämällä olen koettanut kehittää lämpöä, mutta huonolla menestyksellä. Tapahtuneet viimeisen puolen vuoden aikana ja olen vasta 79 v ukonrähjä. Ei aavistustakaan, miksi näin tapahtuu.

      • Anonyymi

        Ihan samat oireet mulla, noin 1kerta viikossa. Alkoi koronan jälkeen. Kestää n. 1-2 / h. Ja aina nukkuessa alkaa. Lisäksi tulee kova jano samalla, en jua enkä polta. Olen 61 v Kilpirauhas kokeet otettu ne ok. Kestänyt jo n. 9 kk. Nimimerkki. 61.


    • Anonyymi

      Kuume nousemassa tai alhainen ferritiini.
      Itselläni on anemiassa ollut juurikin noita palveluja. Eipä niihin auta mikään. Pitäisi saada ferritiini ylös ja veriarvot normaaliksi. Ajan kanssa.
      T: tuntematon

      • Anonyymi

        Paleluja 🙄


    • Anonyymi

      Vaikuttaa malarian oireilta.

    • Anonyymi

      Olen saanut horkkakohtauksia vuosikymmenien varrella. Ne alkavat selän kautta vartalooni hiipiviin kylmäntunteisiin, jotka laukaisevat kammottavan palelun. Vaiva on ilmeisesti perinnöllinen, koska isäni kärsi vastaavasta ilmiöstä. Muistan, kuinka peittelimme häntä vällyillä. Nämä kohtaukset menevät onneksi ohi melko pian.

    • Anonyymi

      Myös äkillinen verenpaineen nousu voi tuntua samalta. Silloin pitää juoda vettä ja vähentää yleisesti liian suolan käyttöä.

      Leikkeleissä on tiedetysti paljon suolaa ja työurakassa voi unohtua juominen.

      • Anonyymi

        Mulle sanoi hoitaja liian matalan verenpaineen ollessa kyseessä, että juo vettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1947
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1669
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      15
      1618
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1517
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1475
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1357
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      650
      1271
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1203
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      10
      1158
    Aihe