Mista saisi tehtyä saopivan viimasuojan auton etuosiin? Autossa on automaattinen ilmastointi, mutta sisäilma ei näillä pakkasilla lämpene paljoakaan, joten auttaisiko viimasuoja? Olisiko kenelläkään ohjeita tee se itse viimasuojan tekemiseen... mikä paras materiaali ja mitä tarvitaan?
Viimasuoja Tee se itse
19
10986
Vastaukset
- pahvia
Mitä se automaattinen ilmastointi auttaa auton lämmityksessä? No joo ei tarvitse käsin kääntää lisää lämpöä, mutta lämpöä se ei keksi yhtään lisää. Aaltopahvia perinteinen viimasuoja.
- Kallonkutistaja11
"...sisäilma ei näillä pakkasilla lämpene paljoakaan..."
Lämpiääkö moottori? Jos moottori ei lämpiä, voi myös termostaatissa olla vikaa. Siinä tapauksessa moottori yleensä lämpiää pitkillä matkoilla. Viimasuoja kyllä auttaa, mutta silti termostaatti kannattaa varmistaa, että se on kunnossa.
Jos moottori lämpiää, mutta sisätilat ei, niin silloin voi olla jossain kohtaa vikaa automaattisessa ilmastoinissa. Silloin ei viimasuojakaan auta sisätilan lämpenemiseen.
"Paras" viimasuoja on tietysti auton alkuperäisvaraosa, joka kiinnitetään maskiin. Jos sellaista ei ole, niin helpoin ja halvin vaihtoehto on leikata pahvista sopiva suoja maskin sispuolelle. Siihen ei tarvita kuin vähän aaltopahvia, sakset ja pari minuuttia aikaa. Toimii käytännössä yhtä hyvin kuin alkuperäisviimasuojakin.On myös mahdollista, että auton lämmöntuotto ei yksinkertaisesti riitä pitämään sisätiloja lämpiminä. Esimerkiksi omassa varianttigolffissani on sen verran paljon pinta-alaa, josta lämpö karkaa, että kovimmilla pakkasilla sisätiloja ei kovin kuumaksi saa, vaikka käsin säätäisi ilmastoinnin puhaltamaan maksimilämpöistä maksimiteholla... Tosin tämä ei ole mikään ongelma vielä tänä talvena ollut, vaan hyvin on pärjännyt vielä alle -25 asteessa (huom! työmatkalla takki päällä, pidemmillä matkoilla vähemmän vaatetusta = mahdollinen ongelma).
Vika ei mielestäni ole niinkään huonossa lämmittimessä, kuin golffin heikossa eristyksessä. Esimerkiksi ikkunat hohkaavat selvästi kylmää, mitä edellisessä autossani ei tapahtunut. Kai se on sitä edistystä...- ioejwrofjioefj
The_Rat kirjoitti:
On myös mahdollista, että auton lämmöntuotto ei yksinkertaisesti riitä pitämään sisätiloja lämpiminä. Esimerkiksi omassa varianttigolffissani on sen verran paljon pinta-alaa, josta lämpö karkaa, että kovimmilla pakkasilla sisätiloja ei kovin kuumaksi saa, vaikka käsin säätäisi ilmastoinnin puhaltamaan maksimilämpöistä maksimiteholla... Tosin tämä ei ole mikään ongelma vielä tänä talvena ollut, vaan hyvin on pärjännyt vielä alle -25 asteessa (huom! työmatkalla takki päällä, pidemmillä matkoilla vähemmän vaatetusta = mahdollinen ongelma).
Vika ei mielestäni ole niinkään huonossa lämmittimessä, kuin golffin heikossa eristyksessä. Esimerkiksi ikkunat hohkaavat selvästi kylmää, mitä edellisessä autossani ei tapahtunut. Kai se on sitä edistystä...Joo kato hei ei se Golffi mikään kovin iso auto ole, ei siinä ole mitenkään enemmän lämmitettäviä kuutioita kuin juuri missään muussakaan autoss. Siinä on vaan tosi surkea lämmityslaite.
ioejwrofjioefj kirjoitti:
Joo kato hei ei se Golffi mikään kovin iso auto ole, ei siinä ole mitenkään enemmän lämmitettäviä kuutioita kuin juuri missään muussakaan autoss. Siinä on vaan tosi surkea lämmityslaite.
Tuota noin... Variantti Golffin yhteydessä tarkoittaa farkkumallia. Käytännössä se lisää siis yhdet ikkunat taakse, vähän lisää kattoa ja isohkon tavaratilan. Kuutiomäärä ei sinänsä ole ongelma, vaan vaipan koko.
Tuotettu lämpömäärä vs. vaipan läpi poistuva lämpömäärä. Kun nuo kaksi eivät ole tasapainossa, on auto kylmä (tai kuuma, mutta se on harvemmin ongelma). Golffin tapauksessa tuotettu lämpömäärä tuskin on ongelma (sanottakoon, että tuntuu selkeästi kuumalta tuo ilmavirta jota suuttimista puhaltaa — kuumempi olisi jo selkeästi epämiellyttävä kokemus), vaan pikemminkin ongelma on vaipan läpi karkaava lämpö. Esimerkkinä mainitsemani ikkunat ovat ilmeinen ongelma (ja niitä on tuossa variantissa siis paljon. Tuulilasi takalasi 6 isompaa sivuikkunaa). Ovatko sitten ohuemmat kuin edellisessä autossani, vai kenties jostain muusta syystä heikommin lämpöä sisällä pitävät... En tiedä.
Sanotaan nyt se vielä kerran. Tämä variantti on vaipaltaan huomattavasti isompi kuin edellinen autoni, joka oli kokoluokkaa isompi, mutta perinteisemmällä korimallilla varustettu. Toisaalta äskettäin lainaamassani folkkarin pakussa tuo kabiini on sen verran pieni, että siellä tuli suorastaan kuuma, kun jäi (manuaalinen) "ilmastointi" vähän turhan tehokkaalle ajon aikana. Sisämittarissa 28 astetta... :)- Kallonkutistaja11
The_Rat kirjoitti:
On myös mahdollista, että auton lämmöntuotto ei yksinkertaisesti riitä pitämään sisätiloja lämpiminä. Esimerkiksi omassa varianttigolffissani on sen verran paljon pinta-alaa, josta lämpö karkaa, että kovimmilla pakkasilla sisätiloja ei kovin kuumaksi saa, vaikka käsin säätäisi ilmastoinnin puhaltamaan maksimilämpöistä maksimiteholla... Tosin tämä ei ole mikään ongelma vielä tänä talvena ollut, vaan hyvin on pärjännyt vielä alle -25 asteessa (huom! työmatkalla takki päällä, pidemmillä matkoilla vähemmän vaatetusta = mahdollinen ongelma).
Vika ei mielestäni ole niinkään huonossa lämmittimessä, kuin golffin heikossa eristyksessä. Esimerkiksi ikkunat hohkaavat selvästi kylmää, mitä edellisessä autossani ei tapahtunut. Kai se on sitä edistystä..."On myös mahdollista, että auton lämmöntuotto ei yksinkertaisesti riitä pitämään sisätiloja lämpiminä. "
Nykydieseleissä tämä voi olla vieläkin se ongelma, moottorin hukkalämpöä ei saada riittävästi sisätilan lämmittämiseen. Silloin on erityisesti turmiollista lämmittää jäähdytintä viallisen termostaatin kautta.
"... käsin säätäisi ilmastoinnin puhaltamaan maksimilämpöistä maksimiteholla..."
Kannattaa kokeilla myös sitä, että pitää puhallinta ainakin alkuun lähdettäessä niin pienellä kuin mahdollista. Eli puhallusta vain sen verran, että ikkunat pysyy kirkkaina. Ja alussa vielä sisäkierto päällä, kunnes ikkunat eivät enää pysyisi kirkkaina. Kun puhallin on maksimiteholla, niin myös se lämmitetty ilma poistuu auton sisältä maksimiteholla. Pienemmällä puhalluksella lämmin ilma ehtii tekemään muutaman lisäkuperkeikan auton sisällä ja näin se saattaa lämmittää maksimipuhallusta paremmin.
Farmarissa sitä tilaa on tosiaan lämmitettävänä useimmiten liikaa. Joskus kokeilin sellaista, että laitoin kirkasta muovia tavaratilan ja matkustamon väliin tavaratilan turvaverkon ympäri. Ehkä siten ilma kiertäisi hitaammin sinne takatilaan. En tosin huomannut oikeastaan mitään eroa muovin kanssa tai ilman. Muovi ei tosin ollut läheskään tiivis, joten se pieni ilmavirtaus taisi mennä siitä ohi vaan vähän eri reittiä kuin ilman muovia olisi mennyt.
"...golffin heikossa eristyksessä..."
Kaikki autothan on huonosti eristettyjä lämmön kannalta. Minkähänlainen henkilöauton talvieristys voisi olla? Esimerkkiä voisi kai ottaa matkailuautoista ja -vaunuista, vaikkei ihan samanlaista rakennetta voi käyttää. Muovilla pinnoitettua karhuntaljaa ovirakenteisiin ja muihin koteloihin... Kallonkutistaja11 kirjoitti:
"On myös mahdollista, että auton lämmöntuotto ei yksinkertaisesti riitä pitämään sisätiloja lämpiminä. "
Nykydieseleissä tämä voi olla vieläkin se ongelma, moottorin hukkalämpöä ei saada riittävästi sisätilan lämmittämiseen. Silloin on erityisesti turmiollista lämmittää jäähdytintä viallisen termostaatin kautta.
"... käsin säätäisi ilmastoinnin puhaltamaan maksimilämpöistä maksimiteholla..."
Kannattaa kokeilla myös sitä, että pitää puhallinta ainakin alkuun lähdettäessä niin pienellä kuin mahdollista. Eli puhallusta vain sen verran, että ikkunat pysyy kirkkaina. Ja alussa vielä sisäkierto päällä, kunnes ikkunat eivät enää pysyisi kirkkaina. Kun puhallin on maksimiteholla, niin myös se lämmitetty ilma poistuu auton sisältä maksimiteholla. Pienemmällä puhalluksella lämmin ilma ehtii tekemään muutaman lisäkuperkeikan auton sisällä ja näin se saattaa lämmittää maksimipuhallusta paremmin.
Farmarissa sitä tilaa on tosiaan lämmitettävänä useimmiten liikaa. Joskus kokeilin sellaista, että laitoin kirkasta muovia tavaratilan ja matkustamon väliin tavaratilan turvaverkon ympäri. Ehkä siten ilma kiertäisi hitaammin sinne takatilaan. En tosin huomannut oikeastaan mitään eroa muovin kanssa tai ilman. Muovi ei tosin ollut läheskään tiivis, joten se pieni ilmavirtaus taisi mennä siitä ohi vaan vähän eri reittiä kuin ilman muovia olisi mennyt.
"...golffin heikossa eristyksessä..."
Kaikki autothan on huonosti eristettyjä lämmön kannalta. Minkähänlainen henkilöauton talvieristys voisi olla? Esimerkkiä voisi kai ottaa matkailuautoista ja -vaunuista, vaikkei ihan samanlaista rakennetta voi käyttää. Muovilla pinnoitettua karhuntaljaa ovirakenteisiin ja muihin koteloihin...On heikkoja eristyksiä - ja heikompia eristyksiä. Ovien sisällä voi olla eristeitä, lattiassa massoja, katossakin pieni pala vaahtomuovia varmaan auttaa... Se mihin minä puutuin, olivat ikkunat. Ne kun ovat aika selkeitä tapauksia (lasi on huonohko eriste).
- Kallonkutistaja11
The_Rat kirjoitti:
On heikkoja eristyksiä - ja heikompia eristyksiä. Ovien sisällä voi olla eristeitä, lattiassa massoja, katossakin pieni pala vaahtomuovia varmaan auttaa... Se mihin minä puutuin, olivat ikkunat. Ne kun ovat aika selkeitä tapauksia (lasi on huonohko eriste).
Ainoa selkeä parannus ikkunoihin olisi linja-autoista tutut kaksinkertaiset (lämpö)lasit. Noita ei tosin ole henkilöautoissa kuin kaikkein kalleimmissa.
Kallonkutistaja11 kirjoitti:
Ainoa selkeä parannus ikkunoihin olisi linja-autoista tutut kaksinkertaiset (lämpö)lasit. Noita ei tosin ole henkilöautoissa kuin kaikkein kalleimmissa.
Voi olla. Toisaalta edellisessä autossa edelleen ikkunat olivat mutuna paremmat, eli eivät hohkanneet samalla tavalla kylmää.
Voi toki olla, että siinä oli panostettu vaikkapa sivuikkunoiden lämmitykseen eri tavalla. Mielestäni ei, mutta tätä on vaikea varmistaa, kun se auto on ollut jo jonkin aikaa poissa kuleksimasta nurkissa... :)
Asiaa tarkemmin tuntematta, olettaisin että 10 millinen sivulasi vs. 8 millinen (paksuudet ravisteltu hatusta) on noin 25% parempi eriste.- 10+6
The_Rat kirjoitti:
Tuota noin... Variantti Golffin yhteydessä tarkoittaa farkkumallia. Käytännössä se lisää siis yhdet ikkunat taakse, vähän lisää kattoa ja isohkon tavaratilan. Kuutiomäärä ei sinänsä ole ongelma, vaan vaipan koko.
Tuotettu lämpömäärä vs. vaipan läpi poistuva lämpömäärä. Kun nuo kaksi eivät ole tasapainossa, on auto kylmä (tai kuuma, mutta se on harvemmin ongelma). Golffin tapauksessa tuotettu lämpömäärä tuskin on ongelma (sanottakoon, että tuntuu selkeästi kuumalta tuo ilmavirta jota suuttimista puhaltaa — kuumempi olisi jo selkeästi epämiellyttävä kokemus), vaan pikemminkin ongelma on vaipan läpi karkaava lämpö. Esimerkkinä mainitsemani ikkunat ovat ilmeinen ongelma (ja niitä on tuossa variantissa siis paljon. Tuulilasi takalasi 6 isompaa sivuikkunaa). Ovatko sitten ohuemmat kuin edellisessä autossani, vai kenties jostain muusta syystä heikommin lämpöä sisällä pitävät... En tiedä.
Sanotaan nyt se vielä kerran. Tämä variantti on vaipaltaan huomattavasti isompi kuin edellinen autoni, joka oli kokoluokkaa isompi, mutta perinteisemmällä korimallilla varustettu. Toisaalta äskettäin lainaamassani folkkarin pakussa tuo kabiini on sen verran pieni, että siellä tuli suorastaan kuuma, kun jäi (manuaalinen) "ilmastointi" vähän turhan tehokkaalle ajon aikana. Sisämittarissa 28 astetta... :)Lyhyesti sanottuna Volkkarissa on alamittainen lämmityslaite!
- "kuski"
The_Rat kirjoitti:
Voi olla. Toisaalta edellisessä autossa edelleen ikkunat olivat mutuna paremmat, eli eivät hohkanneet samalla tavalla kylmää.
Voi toki olla, että siinä oli panostettu vaikkapa sivuikkunoiden lämmitykseen eri tavalla. Mielestäni ei, mutta tätä on vaikea varmistaa, kun se auto on ollut jo jonkin aikaa poissa kuleksimasta nurkissa... :)
Asiaa tarkemmin tuntematta, olettaisin että 10 millinen sivulasi vs. 8 millinen (paksuudet ravisteltu hatusta) on noin 25% parempi eriste.Escaladessa on ulkomailla ainakin saatavilla sivulasin lämmittimet ja ratin ja vaihdekepin lämmitin on vakiona, vaan ei taida olla suomessa?
Lie edes saatavilla suomessa sivulasin lämmittimiä ne kun on varmaan ministerien mielestä liikenne vaaralliset kun ne voi aiheuttaa heijasteita.
Miten lie kuinka paljon olisi lämpimämpi auto jos olisi lämmitettävät sivulasit.
Niin ja asiaan mulla itellä omassa autossa tulee käteen kokeillessa "kuumaa" ilmaa muttei silti lämpeä sisältä, ettei joku olisi sinulla autossa tehnyt saman kuin minulla että syyläri kittiä laittanut jolloin lämpö ei vaan riitä. - ¨åpo9ijkm
The_Rat kirjoitti:
Tuota noin... Variantti Golffin yhteydessä tarkoittaa farkkumallia. Käytännössä se lisää siis yhdet ikkunat taakse, vähän lisää kattoa ja isohkon tavaratilan. Kuutiomäärä ei sinänsä ole ongelma, vaan vaipan koko.
Tuotettu lämpömäärä vs. vaipan läpi poistuva lämpömäärä. Kun nuo kaksi eivät ole tasapainossa, on auto kylmä (tai kuuma, mutta se on harvemmin ongelma). Golffin tapauksessa tuotettu lämpömäärä tuskin on ongelma (sanottakoon, että tuntuu selkeästi kuumalta tuo ilmavirta jota suuttimista puhaltaa — kuumempi olisi jo selkeästi epämiellyttävä kokemus), vaan pikemminkin ongelma on vaipan läpi karkaava lämpö. Esimerkkinä mainitsemani ikkunat ovat ilmeinen ongelma (ja niitä on tuossa variantissa siis paljon. Tuulilasi takalasi 6 isompaa sivuikkunaa). Ovatko sitten ohuemmat kuin edellisessä autossani, vai kenties jostain muusta syystä heikommin lämpöä sisällä pitävät... En tiedä.
Sanotaan nyt se vielä kerran. Tämä variantti on vaipaltaan huomattavasti isompi kuin edellinen autoni, joka oli kokoluokkaa isompi, mutta perinteisemmällä korimallilla varustettu. Toisaalta äskettäin lainaamassani folkkarin pakussa tuo kabiini on sen verran pieni, että siellä tuli suorastaan kuuma, kun jäi (manuaalinen) "ilmastointi" vähän turhan tehokkaalle ajon aikana. Sisämittarissa 28 astetta... :)autoissa nyt vaan on surkeat lämmityslaitteet.Ei meidän bensa touran ole lämmin vaikka nostaa lämmöt nopeaan 90 sen kojeludan mittarin mukaan.Ja luulis moottoritiellä 7.8litran kuluktuksesta lämpöä piisaavaan.Toki niitä kuutioita on kaikkial paitsi konees.ps ei fsi kone vaan 1.6 8v
- 20+9
kehiin, niin kyllä se siitä. Näin juuri erään Toyotan nokalla revityn pahvin palan kauniisti rusettisolmuin narulla sidottuna, tosi persoonallisen näköinen.
- Mallia
http://areena.yle.fi/video/783629
Tässä hyvä malli,todella tyylikkään näköinen. - Anonyymi
Tein vanhasta jumppamatosta suojan . On hyvä muotoilla . Jos väri ei miellytä maalia spreillä . Koukut tein ohuesta rautalangasta .voi laittaa kiinni myös muovipannoilla . Kestänyt monta vuotta toi suoja .ei kustanna paljo .
- Anonyymi
Nerokasta, suoraan sanoen talenttia.
- Anonyymi
Minä tein ennen mäyräkoiran nahasta. Nykyisessä autossani on automaattikaihtimet.
- Anonyymi
Motonetistä saa ainakin yleismallin sarjaa missä leikeltävä suojalevy ja kiinnikkeet.
Käytännössä kaikkiin merkkeihin saa myös mallikohtaisia sarjoja.- Anonyymi
Kaikenlaisia suojia on tullut rakenneltua. Ilmaisia raaka-aineita löytyy kotoa kuten aaltopahvi kontaktikalvo, muovimatto/saneerausmatto, jumppamatto ja sakset, millä löydetyn palan voi muotoilla sopivaksi ja pujotella/kiinnitellä paikoilleen sisä- tai ulkopuolelle.
Nuo kaikki vaihtoehdot toimii ihan yhtä hyvin kun kalliit merkkikohtaiset suojat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3612853Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151088Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28978En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82943- 80918
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849