Tässä muutama sana käsikirjoituksesta ja sen lähettämisestä kustantajalle.
Kirjoita käsikirjoitus mahdollisimman valmiiksi. Kirjoita vain yhdellä fontilla ja yhdellä pistekoolla, jätä reilu marginaali sivun reunaan ja kirjoita väljällä rivivälillä (1,5). Keskity tekstisi sisältöön, älä ulkoasuun.
Älä mieti, montako liuskaa tarvitaan romaaniin, montako A4-liuskaa on sata sivua kirjassa, montako runoa tarvitaan kokoelmaan. Sivumäärällä ei ole mitään merkitystä, vain sisältö ratkaisee. Mikäli kustantaja ylipäätään on kiinnostunut tekstistäsi, sopiva kirjan mitta ja koko löytyy aivan varmasti.
Lähetä kustantajalle kirjallinen kokonaisuus, älä lähetä paria runoa tai katkelmaa romaanistasi ”maistiaisiksi”. Se on ajan tuhlausta, eikä edistä asiaasi – pikemmin päinvastoin.
Käsikirjoituksesi mukana voit lähettää lyhyen (max. yksi liuska) saatteen, jossa kerrot vähän itsestäsi ja käsikirjoituksestasi. Älä unohda yhteystietojasi.
Kustantajat saavat käsikirjoituksia valtavasti ja alle promille käsikirjoituksista päätyy kirjaksi. Tätä tilastoa tosin vääristävät ne kirjoittajat, jotka massapostittavat käsikirjoitustaan usealle kustantajalle. Käsikirjoituksen voi lähettää useallekin kustantajalle samalla kertaa, mutta kannattaa miettiä, mille kustantajille Seuraa ja lue millaisia kirjoja kukin kustantaja on julkaissut ja mieti sopisiko oma käsikirjoituksesi samaan linjaan. Käsikirjoitusta tuskin kannattaa lähettää kuudelle suurimmalle kustantajalle, paremman tuloksen voit saavuttaa lähettämällä käsikirjoituksesi kolmelle vähän pienemmälle kustantajalle.
Jos olet lähettänyt käsiksesi usealle kustantajalle, ja se hyväksytään jossain, ilmoita heti kaikille muille, että käsikirjoituksesi on hyväksytty toisaalla.
Käsikirjoituksesta voi odottaa jonkinlaista päätöstä 4-6 kuukauden kuluessa. Jotkut kustantajat saattavat yllättää nopeallakin vastauksella, joiltakin et saa vastausta koskaan. Jos haluat, voit soittaa tai kysyä sähköpostilla käsikirjoituksesi kohtaloa, mutta vasta muutaman kuukauden kuluttua.
Käsikirjoituksesta
42
5120
Vastaukset
- En tunne ketään
Palaan taas siihen, mistä puhuttiin joskus joitain kuukausi sitten: isommille kustantajille pitäisi eräiden käsitysten mukaan lähettää nimeltä mainitulle kustannustoimittajalle. Jos pistää vain kotimainen kaunokirjallisuus, niin huonosti käy todennäköisesti. Kirjallisuudenopiskelijat lukee ja jaottelee eikä kaikki pääty edes kustannustoimittajalle.
Mitä sanot tähän, 0808?En tunne kaikkien kustantajien toimintatapoja, mutta en usko sillä olevan mitään merkitystä, kenelle käsikirjoitus osoitetaan. Hyvä käsikirjoitus erottuu aina joka tapauksessa massasta.
Jos oletetaan ihmissuhteilla olevan jotain merkitystä käsikirjoituksen läpimenoon, pikemminkin voisi kuvitella, että sillä on enemmän vaikutusta asiaan, kuka lähettää käsiksen kuin sillä, kuka käsikirjoituksen saa.
Kaikkein varmimmin tie kustannussopimukseen aukeaa kirjoittamalla hyvin ja kiinnostavasti, olipa kirjoittaja julkisuuden henkilö tai ei.- En tunne ketään
o8o8 kirjoitti:
En tunne kaikkien kustantajien toimintatapoja, mutta en usko sillä olevan mitään merkitystä, kenelle käsikirjoitus osoitetaan. Hyvä käsikirjoitus erottuu aina joka tapauksessa massasta.
Jos oletetaan ihmissuhteilla olevan jotain merkitystä käsikirjoituksen läpimenoon, pikemminkin voisi kuvitella, että sillä on enemmän vaikutusta asiaan, kuka lähettää käsiksen kuin sillä, kuka käsikirjoituksen saa.
Kaikkein varmimmin tie kustannussopimukseen aukeaa kirjoittamalla hyvin ja kiinnostavasti, olipa kirjoittaja julkisuuden henkilö tai ei.Julkkisten kässärit menee omaa tietään, se on selviö.
Tottakai jokainen (?) yrittää kirjoittaa niin laadukkaasti kuin mahdollista. Itse lähetän lähikuukausina omani arvostelupalveluun, mielestäni välttämätön välivaihe ennen kuin lähettää kustantajalle. Vaan pelkään, ettei sekään riitä vielä. Joka puolella rummutetaan, että esikoisista vain niin ja niin vähän menee läpi.
Olisipa edes sukunimi Tervo tai Wästö. Hotakainen edes. Joku voisi kuvitella, että tossa on joku joka on jotain sukua sille ja sille, katsotaas vähän tarkemmin.
Tuntuu vain siltä, että se on paljolti sattumaa, nouseeko esiin sieltä massasta sitten kuitenkaan. - roskaan kyllästynyt
o8o8 kirjoitti:
En tunne kaikkien kustantajien toimintatapoja, mutta en usko sillä olevan mitään merkitystä, kenelle käsikirjoitus osoitetaan. Hyvä käsikirjoitus erottuu aina joka tapauksessa massasta.
Jos oletetaan ihmissuhteilla olevan jotain merkitystä käsikirjoituksen läpimenoon, pikemminkin voisi kuvitella, että sillä on enemmän vaikutusta asiaan, kuka lähettää käsiksen kuin sillä, kuka käsikirjoituksen saa.
Kaikkein varmimmin tie kustannussopimukseen aukeaa kirjoittamalla hyvin ja kiinnostavasti, olipa kirjoittaja julkisuuden henkilö tai ei."Hyvä käsikirjoitus erottuu aina joka tapauksessa massasta."
Miksi sitten joka vuosi julkaistaan kelvottoman huonoja kirjoja?
Monen menestysteoksen käsikirjoitus on hylätty ensin useilla kustantajilla kunnes joku on sen julkaissut ja siitä on tullut menestys. - uutelias
roskaan kyllästynyt kirjoitti:
"Hyvä käsikirjoitus erottuu aina joka tapauksessa massasta."
Miksi sitten joka vuosi julkaistaan kelvottoman huonoja kirjoja?
Monen menestysteoksen käsikirjoitus on hylätty ensin useilla kustantajilla kunnes joku on sen julkaissut ja siitä on tullut menestys.anna esimerkki kelvottoman huonosta kirjasta, haen sen huomenna kirjastosta.
roskaan kyllästynyt kirjoitti:
"Hyvä käsikirjoitus erottuu aina joka tapauksessa massasta."
Miksi sitten joka vuosi julkaistaan kelvottoman huonoja kirjoja?
Monen menestysteoksen käsikirjoitus on hylätty ensin useilla kustantajilla kunnes joku on sen julkaissut ja siitä on tullut menestys.Mikä on "hyvä" käsikirjoitus? Taiteellisesti, kirjallisesti vai kaupallisesti hyvä?
Ovatko menestysteosten käsikirjoitukset kulkeneet muuttumattomina kustantajilta toisille, kunnes joku kustantaja on sen edelleen sellaisenaan painanut kansien väliin? Epäilen.
Suomessa julkaistaan joka vuosi tuhansia kirjoja. Siihen määrään mahtuu sekä hyviä että huonoja teoksia. Eivätkä kaikki kirjat tule kymmenestä suurimmasta kustantamosta.- Helppoa
o8o8 kirjoitti:
Mikä on "hyvä" käsikirjoitus? Taiteellisesti, kirjallisesti vai kaupallisesti hyvä?
Ovatko menestysteosten käsikirjoitukset kulkeneet muuttumattomina kustantajilta toisille, kunnes joku kustantaja on sen edelleen sellaisenaan painanut kansien väliin? Epäilen.
Suomessa julkaistaan joka vuosi tuhansia kirjoja. Siihen määrään mahtuu sekä hyviä että huonoja teoksia. Eivätkä kaikki kirjat tule kymmenestä suurimmasta kustantamosta.Olin ihan tuntematon, yhtenä päivänä vain sain päähäni kirjoittaa kirjan...edellisen kerran kirjoitin aineen lukiossa...iso kustantaja soitti kuukauden päästä, tavattiin ja tein heti ensimmäisellä kirjalla läpimurtoni. Minusta se tuntui ihan helpolta. Ei ole merkitystä kuka olet, vain sillä mitä kirjoitat.
- Kzaiziz
Helppoa kirjoitti:
Olin ihan tuntematon, yhtenä päivänä vain sain päähäni kirjoittaa kirjan...edellisen kerran kirjoitin aineen lukiossa...iso kustantaja soitti kuukauden päästä, tavattiin ja tein heti ensimmäisellä kirjalla läpimurtoni. Minusta se tuntui ihan helpolta. Ei ole merkitystä kuka olet, vain sillä mitä kirjoitat.
Hieno homma, onnea vain, vaikkakin jälkikäteen!
Mitä arvelet, mikä laittoi käsikirjoituksesi erottumaan joukosta? - hupsu poikaliini
Kzaiziz kirjoitti:
Hieno homma, onnea vain, vaikkakin jälkikäteen!
Mitä arvelet, mikä laittoi käsikirjoituksesi erottumaan joukosta?He nyt vain halusivat jonkun tuntemattoman, koska se oli silloin kova juttu. Tietysti myös käsittelemäni teemat ja kieli (syvällä) tekivät tieni liukkaaksi.
- kirjailijanalku
o8o8 kirjoitti:
En tunne kaikkien kustantajien toimintatapoja, mutta en usko sillä olevan mitään merkitystä, kenelle käsikirjoitus osoitetaan. Hyvä käsikirjoitus erottuu aina joka tapauksessa massasta.
Jos oletetaan ihmissuhteilla olevan jotain merkitystä käsikirjoituksen läpimenoon, pikemminkin voisi kuvitella, että sillä on enemmän vaikutusta asiaan, kuka lähettää käsiksen kuin sillä, kuka käsikirjoituksen saa.
Kaikkein varmimmin tie kustannussopimukseen aukeaa kirjoittamalla hyvin ja kiinnostavasti, olipa kirjoittaja julkisuuden henkilö tai ei.Meille sanottiin Oriveden kirjoittajakurssilla että käsikirjoitus pitäisi lähettää ehdottomasti jollekin nimeltämainitulle henkilölle eli kustannustoimittajalle. Tai ainakin näin kannattaisi tehdä. Muuten on vaara että se jää lojumaan kasojen alle eikä asia edisty.
Itseltäni on ilmestynyt yksi romaani syksyllä 2008. Toisen käsikirjoituksen julkaisemisesta on annettu alustava lupaus, eli on hyväksytty, mutta sopimusta ei vielä ole tehty.
Koko ajan, lähettäessäni kuuden vuoden ajan käsikirjoitustani eri kustantamoihin, tiesin aina kenelle se on menossa. - Viimeistellään
kirjailijanalku kirjoitti:
Meille sanottiin Oriveden kirjoittajakurssilla että käsikirjoitus pitäisi lähettää ehdottomasti jollekin nimeltämainitulle henkilölle eli kustannustoimittajalle. Tai ainakin näin kannattaisi tehdä. Muuten on vaara että se jää lojumaan kasojen alle eikä asia edisty.
Itseltäni on ilmestynyt yksi romaani syksyllä 2008. Toisen käsikirjoituksen julkaisemisesta on annettu alustava lupaus, eli on hyväksytty, mutta sopimusta ei vielä ole tehty.
Koko ajan, lähettäessäni kuuden vuoden ajan käsikirjoitustani eri kustantamoihin, tiesin aina kenelle se on menossa.Minä kuulin tuon saman. Kysyin Oriveden Opiston kurssilla, mistä minä saan ne nimet, ei niitä kustantajien sibuilla mainita, jolloin vastaus kuului että Suomi on pieni maa ja kaikki tuntee kaikki.
Epärealistista: näinhän se ei ole.
Mutta vastauksesi osoittaa, että näinhän se toimii, kuten siellä sanottiin.
Kun käännän tämän mahdollisimman hankalaksi, niin ei meidän jotka ei tulle "ketään" kannata kustantajia lähestyä. - ldfkjd
Viimeistellään kirjoitti:
Minä kuulin tuon saman. Kysyin Oriveden Opiston kurssilla, mistä minä saan ne nimet, ei niitä kustantajien sibuilla mainita, jolloin vastaus kuului että Suomi on pieni maa ja kaikki tuntee kaikki.
Epärealistista: näinhän se ei ole.
Mutta vastauksesi osoittaa, että näinhän se toimii, kuten siellä sanottiin.
Kun käännän tämän mahdollisimman hankalaksi, niin ei meidän jotka ei tulle "ketään" kannata kustantajia lähestyä.jos yksi nimetön nettikirjoittaja kertoo, mitä hänelle on sanonut yksi oriveden opettaja, niin älä nyt tukehdu johtopäätöksiin.
olen käynyt oriveden romaanipajan, jossa harri istván mäki ei puhunut mitään siitä että teksti pitäisi lähettää nimetylle henkilölle. eräs kirjallisuudenharrastaja kertoi taija tuomisen (niinikään oriveteläisiä) puhuneen nimetylle henkilölle lähettämisestä erään toisen kirjoittajaopetusinstanssin kurssilla, mutta en saanut käsitystä että neuvo olisi läpimenon kannalta ehdoton.
maalaisjärki jo sanoo, että se ei ole ehdoton. miksi hiivatissa kustannustoiminnalla elävät yritykset tekisivät esivalinnan sen perusteella tunteeko kirjoittaja jonkun kustannustoimittajan nimeltä. mitä tulee siihen osaako mahdollinen kirjallisuusopiskelija-esilukija tunnistaa hyvät tekstit huonoista niin eiköhän kustannusyhtiö ole SEN esivalinnan suorittanut ja varmistanut että opiskelija on tehtäviensä tasalla. kyse kun HUOM HUOM HUOM on kustannusyhtiön liiketoiminnasta.
jos teksti on hyvä se kyllä löydetään. - scarabaeus
ldfkjd kirjoitti:
jos yksi nimetön nettikirjoittaja kertoo, mitä hänelle on sanonut yksi oriveden opettaja, niin älä nyt tukehdu johtopäätöksiin.
olen käynyt oriveden romaanipajan, jossa harri istván mäki ei puhunut mitään siitä että teksti pitäisi lähettää nimetylle henkilölle. eräs kirjallisuudenharrastaja kertoi taija tuomisen (niinikään oriveteläisiä) puhuneen nimetylle henkilölle lähettämisestä erään toisen kirjoittajaopetusinstanssin kurssilla, mutta en saanut käsitystä että neuvo olisi läpimenon kannalta ehdoton.
maalaisjärki jo sanoo, että se ei ole ehdoton. miksi hiivatissa kustannustoiminnalla elävät yritykset tekisivät esivalinnan sen perusteella tunteeko kirjoittaja jonkun kustannustoimittajan nimeltä. mitä tulee siihen osaako mahdollinen kirjallisuusopiskelija-esilukija tunnistaa hyvät tekstit huonoista niin eiköhän kustannusyhtiö ole SEN esivalinnan suorittanut ja varmistanut että opiskelija on tehtäviensä tasalla. kyse kun HUOM HUOM HUOM on kustannusyhtiön liiketoiminnasta.
jos teksti on hyvä se kyllä löydetään.Olen mietiskellyt sitäkin. Nimittäin sellaista, kun olen nyt muutamalla
luovan kirjoittamisen kurssilla sun muulla kirjallisuuteen liittyvällä ollut joissa osallistujat kirjoittelevat erilaisia tekstejään ja tuovat näytille aikaansaannoksiaan. Siis näitä “opinahjoja” joissa on vetäjänä olleet erittäin ammattitaitoiset alan ihmiset.
Niin sitä piti tässä kirjoittamani,
että kun minullakin on aikamoinen pinkka sitten säilynyt näitä eri kirjoittajien tekstejä, (useimmista “kursseista” saa kopion toisten teksteistä, tosin ei kylläkään kaikista), että jos esim. minä joutuisin valitsemaan ne kirjoittajat joiden tekstien perusteella heistä mielestäni tulisi kaupallisesti menestyvä kirjailija. Aika vaikea tehtävä!
En kyllä pystyisi niitä vetäisemään, vaikka olen ollut heidän kanssaan nokikkain tunneilla, jutellut heidän kanssaan ja joistakin heistä tiedän kirjoituksiensa perusteellakin enemmän kuin olisi edes tarpeen jne. jne.
Joten olenkin tullut päätelmään, että tullakseen nimekkääksi kirjailijaksi Suomessa... kyllä siihen tarvitaan tuplasti enemmänkin
onnenkantamoista
kuin sitä, että on lähettänyt käsikirjoituksensa kustannustoimittajalle jonka nimen jostain on onkinut tietoonsa.
Ja johtopäätelmääni:
Suositukseni on, että enemmänkin kannattaisi hengailla kunkin kirjailijaksi aikovan omien kulmakuntiensa ns. taiteilijapiireissä. Niissähän kyllä melko heppoisesti saa itsensä esille, jos vaan sitten pitemmän päälle kestää näitä eri taiteisiin hurahtaneita ryppäitä. Jopa Helsinki on niin pieni ja nurkkakuntainen paikka, että tuntuu minustakin että “kaikki tuntee kaikki” aina jonkinlaisen mutkan kautta...maailma on pieni. Pienet on ympyrät.
Juu,
siis kirjoittelin tän taas ihan mututuntumalla,
joten kirjoitelkaa vaan tekin lisää mielipiteitänne. Täällähän ne kustannustoimittajat ja kirjailijat sun muutkin tyypit luurailee...
¤
Ai, ei vai? - Antsu pohtii
scarabaeus kirjoitti:
Olen mietiskellyt sitäkin. Nimittäin sellaista, kun olen nyt muutamalla
luovan kirjoittamisen kurssilla sun muulla kirjallisuuteen liittyvällä ollut joissa osallistujat kirjoittelevat erilaisia tekstejään ja tuovat näytille aikaansaannoksiaan. Siis näitä “opinahjoja” joissa on vetäjänä olleet erittäin ammattitaitoiset alan ihmiset.
Niin sitä piti tässä kirjoittamani,
että kun minullakin on aikamoinen pinkka sitten säilynyt näitä eri kirjoittajien tekstejä, (useimmista “kursseista” saa kopion toisten teksteistä, tosin ei kylläkään kaikista), että jos esim. minä joutuisin valitsemaan ne kirjoittajat joiden tekstien perusteella heistä mielestäni tulisi kaupallisesti menestyvä kirjailija. Aika vaikea tehtävä!
En kyllä pystyisi niitä vetäisemään, vaikka olen ollut heidän kanssaan nokikkain tunneilla, jutellut heidän kanssaan ja joistakin heistä tiedän kirjoituksiensa perusteellakin enemmän kuin olisi edes tarpeen jne. jne.
Joten olenkin tullut päätelmään, että tullakseen nimekkääksi kirjailijaksi Suomessa... kyllä siihen tarvitaan tuplasti enemmänkin
onnenkantamoista
kuin sitä, että on lähettänyt käsikirjoituksensa kustannustoimittajalle jonka nimen jostain on onkinut tietoonsa.
Ja johtopäätelmääni:
Suositukseni on, että enemmänkin kannattaisi hengailla kunkin kirjailijaksi aikovan omien kulmakuntiensa ns. taiteilijapiireissä. Niissähän kyllä melko heppoisesti saa itsensä esille, jos vaan sitten pitemmän päälle kestää näitä eri taiteisiin hurahtaneita ryppäitä. Jopa Helsinki on niin pieni ja nurkkakuntainen paikka, että tuntuu minustakin että “kaikki tuntee kaikki” aina jonkinlaisen mutkan kautta...maailma on pieni. Pienet on ympyrät.
Juu,
siis kirjoittelin tän taas ihan mututuntumalla,
joten kirjoitelkaa vaan tekin lisää mielipiteitänne. Täällähän ne kustannustoimittajat ja kirjailijat sun muutkin tyypit luurailee...
¤
Ai, ei vai?Täällä luurataan me työssä aikaa tappavat, jotka vain odotetaan että työpäivä päättyy ja päästään tekemään sitä tekstiä muualle.
Yksi näiden palstojen käytetyimpiä lauseita on tuo "kyllä hyvä teksti erottuu aina". Jos näin on, niin miksi sitten tosi paljon huonoa tai pikemminkin yhdentekevää esikoista pukkaa tuutista? Ja miksi joku, joka menestyy kaupallisesti tai saa jonkun esikoiskirjapalkinnon, ts. syystä tai toisesta huomataan, kertoo että vasta neljäs tai viides kustantamo sen käsikirjoituksen hyväksyi?
Entä jos olisi ollut yhtä huono tuuri edelleen eikä olisi tullut sedes sitä neljättä tai viidettä?
Kyllä siinä mielestäni on paljon onnea mukana, jos saa esikoisen läpi. - lsdkfldkj
Antsu pohtii kirjoitti:
Täällä luurataan me työssä aikaa tappavat, jotka vain odotetaan että työpäivä päättyy ja päästään tekemään sitä tekstiä muualle.
Yksi näiden palstojen käytetyimpiä lauseita on tuo "kyllä hyvä teksti erottuu aina". Jos näin on, niin miksi sitten tosi paljon huonoa tai pikemminkin yhdentekevää esikoista pukkaa tuutista? Ja miksi joku, joka menestyy kaupallisesti tai saa jonkun esikoiskirjapalkinnon, ts. syystä tai toisesta huomataan, kertoo että vasta neljäs tai viides kustantamo sen käsikirjoituksen hyväksyi?
Entä jos olisi ollut yhtä huono tuuri edelleen eikä olisi tullut sedes sitä neljättä tai viidettä?
Kyllä siinä mielestäni on paljon onnea mukana, jos saa esikoisen läpi.täällä on ennenkin viitattu ns. huonoihin kirjoihin. antaisitko nyt lopulta sinä esimerkin mitkä julkaistut kirjat ovat näitä huonoja.
ja se miksi huonoa pukkaa julkisuuteen voi tarkoittaa että vielä huonompaa on jäänyt kustantamatta.
jos vasta neljäs tai viides vasta tärppää, se voi tarkoittaa, että kirjoittaja on välillä editoinut tekstiä tai teksti ei sopinut aikaisempien kustantajien ohjelmaan sisältönsä, aiheensa, tyylinsä tai muun takia.
toki voi olla onnellakin merkityksensä läpimenossa. sitä en ole kieltänyt, vaan puskemiseni kohteena oli ajatus siitä että pitäisi tuntea kustannustoimittajia saadakseen tekstinsä läpi. - Lainaan aiempaa
lsdkfldkj kirjoitti:
täällä on ennenkin viitattu ns. huonoihin kirjoihin. antaisitko nyt lopulta sinä esimerkin mitkä julkaistut kirjat ovat näitä huonoja.
ja se miksi huonoa pukkaa julkisuuteen voi tarkoittaa että vielä huonompaa on jäänyt kustantamatta.
jos vasta neljäs tai viides vasta tärppää, se voi tarkoittaa, että kirjoittaja on välillä editoinut tekstiä tai teksti ei sopinut aikaisempien kustantajien ohjelmaan sisältönsä, aiheensa, tyylinsä tai muun takia.
toki voi olla onnellakin merkityksensä läpimenossa. sitä en ole kieltänyt, vaan puskemiseni kohteena oli ajatus siitä että pitäisi tuntea kustannustoimittajia saadakseen tekstinsä läpi.Täällä puhuttiin siitä, että pitäisi tietää nimeltä joku, jolle tekstin osoittaa, ei siitä että hänet pitäisi tuntea.
- lskdfdskjl
Lainaan aiempaa kirjoitti:
Täällä puhuttiin siitä, että pitäisi tietää nimeltä joku, jolle tekstin osoittaa, ei siitä että hänet pitäisi tuntea.
ei pelkkä nimen tietäminen mitään etua tuo jos ei nimen haltijaan ole mitään kontaktia... käyttäkää nyt pikkusen maalaisjärkeä... mikä ihmeen logiikka kustannustoimittajan saisi poimimaan tekstin innostuneesti pinkasta vain sillä perusteella että joku on esimerkiksi soittanut kustantamon vaihteeseen ja ottanut selville hänen nimensä... haloo... :D :D :D
- Lainaan aiempaa
lskdfdskjl kirjoitti:
ei pelkkä nimen tietäminen mitään etua tuo jos ei nimen haltijaan ole mitään kontaktia... käyttäkää nyt pikkusen maalaisjärkeä... mikä ihmeen logiikka kustannustoimittajan saisi poimimaan tekstin innostuneesti pinkasta vain sillä perusteella että joku on esimerkiksi soittanut kustantamon vaihteeseen ja ottanut selville hänen nimensä... haloo... :D :D :D
Taija Tuominen oli sitä mieltä, että silloin tämä kyseinen henkilö joko lukee itse saatteen ja hyvässä lykyssä kässärinkin tai ainakin antaa sen jollekulle luettavaksi eikä se hautaudu pinon pohjalle.
- ldskfjldk
Lainaan aiempaa kirjoitti:
Taija Tuominen oli sitä mieltä, että silloin tämä kyseinen henkilö joko lukee itse saatteen ja hyvässä lykyssä kässärinkin tai ainakin antaa sen jollekulle luettavaksi eikä se hautaudu pinon pohjalle.
pitäydy tuossa.
- Kustannustoimittaja-
Antsu pohtii kirjoitti:
Täällä luurataan me työssä aikaa tappavat, jotka vain odotetaan että työpäivä päättyy ja päästään tekemään sitä tekstiä muualle.
Yksi näiden palstojen käytetyimpiä lauseita on tuo "kyllä hyvä teksti erottuu aina". Jos näin on, niin miksi sitten tosi paljon huonoa tai pikemminkin yhdentekevää esikoista pukkaa tuutista? Ja miksi joku, joka menestyy kaupallisesti tai saa jonkun esikoiskirjapalkinnon, ts. syystä tai toisesta huomataan, kertoo että vasta neljäs tai viides kustantamo sen käsikirjoituksen hyväksyi?
Entä jos olisi ollut yhtä huono tuuri edelleen eikä olisi tullut sedes sitä neljättä tai viidettä?
Kyllä siinä mielestäni on paljon onnea mukana, jos saa esikoisen läpi."Jos näin on, niin miksi sitten tosi paljon huonoa tai pikemminkin yhdentekevää esikoista pukkaa tuutista?"
Voi pojat, jos tietäisitte millaista soopaa se massa on, joka jätetään julkaisematta. - tusksnslkle
Kustannustoimittaja- kirjoitti:
"Jos näin on, niin miksi sitten tosi paljon huonoa tai pikemminkin yhdentekevää esikoista pukkaa tuutista?"
Voi pojat, jos tietäisitte millaista soopaa se massa on, joka jätetään julkaisematta.Ei se meitä kiinnosta. Vaan se, ettei joudu pelkästään huonosta tuurista siihen mössöön mukaan.
- Tummelituubi
tusksnslkle kirjoitti:
Ei se meitä kiinnosta. Vaan se, ettei joudu pelkästään huonosta tuurista siihen mössöön mukaan.
Niin se on, että ne misut julkaisevat, jotka oikeilla kursseilla tai taiteellisissa pippaloissa tunkevat itsensä saunaan oikeiden henkilöiden kanssa.
Miespuolisten kannattaa pitää vaseliinituubia taskussa. Koskaan ei voi tietää, milloin tulee se oikea henkilö, joka julkaisuun saattamisessa auttaa. - sanajalka
Tummelituubi kirjoitti:
Niin se on, että ne misut julkaisevat, jotka oikeilla kursseilla tai taiteellisissa pippaloissa tunkevat itsensä saunaan oikeiden henkilöiden kanssa.
Miespuolisten kannattaa pitää vaseliinituubia taskussa. Koskaan ei voi tietää, milloin tulee se oikea henkilö, joka julkaisuun saattamisessa auttaa.täällä on ennenkin viitattu ns. huonoihin kirjoihin. antaisitko nyt lopulta sinä esimerkin mitkä julkaistut kirjat ovat näitä huonoja.
En ole kyseinen henkilö, mutta olen samaa mieltä, että tuutista pukkaa toisinaan huonoakin tavaraa. Niin huonoa, että edes nimet ei jää mieleen. Omasta mielestäni kirjan tekee huonoksi se, että osaat jo arvata mitä seuraavalla sivulla tapahtuu. Sitten kun näin käy sivu toisensa jälkeen, ei voi tulla kun hiton vihaiseksi. Huono kirja antaa kuitenkin toivoa siihen, että oma tekstikin voi joskus päätyä kansien väliin. Tällaiset kirjat jätän kokonaisuudessaan lukematta, mutta käyn alun läpi, miettien mikä siinä ärsyttää ja miksi arvaan jo ennalta jne. =oppimateriaalia=D - Kupzika
sanajalka kirjoitti:
täällä on ennenkin viitattu ns. huonoihin kirjoihin. antaisitko nyt lopulta sinä esimerkin mitkä julkaistut kirjat ovat näitä huonoja.
En ole kyseinen henkilö, mutta olen samaa mieltä, että tuutista pukkaa toisinaan huonoakin tavaraa. Niin huonoa, että edes nimet ei jää mieleen. Omasta mielestäni kirjan tekee huonoksi se, että osaat jo arvata mitä seuraavalla sivulla tapahtuu. Sitten kun näin käy sivu toisensa jälkeen, ei voi tulla kun hiton vihaiseksi. Huono kirja antaa kuitenkin toivoa siihen, että oma tekstikin voi joskus päätyä kansien väliin. Tällaiset kirjat jätän kokonaisuudessaan lukematta, mutta käyn alun läpi, miettien mikä siinä ärsyttää ja miksi arvaan jo ennalta jne. =oppimateriaalia=DNiitä huonoja esikoisia todella tiukataan kuin oltaisiin käräjäoikeudessa.
Vaikea niitä on mainita, koska niitä on vaikea muistaa ja yleensä ne jää kesken tai sitten ne harpotaan läpi. Ennalta-arvattavuus on tietysti yksi pointti. Muitakin on.
Minusta pahinta on, jos en näe mitään merkitystä sillä tekstillä. Se tuntuu tyhjältä, sisällyksettömältä ja tylsältä eikä palvele ketään, ei oikeastaan edes kirjoittajaa. Jos teksti vielä on huonoa = väritöntä, tavanomaista kieltä, niin siinä se on. Nämä merkityksettömät kirjat ovat kahta sorttia. Joko epäselkeää tajunnanvirtamössöä tai sitten yksioikoista arjen kopiointia.
Lupaan tuoda sille palstan syyttäjälle, joka niitä huonoja aina tiukkaa, esimerkin, kun seuraava sattuu vastaani. Tosin voi olla, että selailen sitä hetken kirjastossa ja sinne se myös jää. - juuusoooo
Kupzika kirjoitti:
Niitä huonoja esikoisia todella tiukataan kuin oltaisiin käräjäoikeudessa.
Vaikea niitä on mainita, koska niitä on vaikea muistaa ja yleensä ne jää kesken tai sitten ne harpotaan läpi. Ennalta-arvattavuus on tietysti yksi pointti. Muitakin on.
Minusta pahinta on, jos en näe mitään merkitystä sillä tekstillä. Se tuntuu tyhjältä, sisällyksettömältä ja tylsältä eikä palvele ketään, ei oikeastaan edes kirjoittajaa. Jos teksti vielä on huonoa = väritöntä, tavanomaista kieltä, niin siinä se on. Nämä merkityksettömät kirjat ovat kahta sorttia. Joko epäselkeää tajunnanvirtamössöä tai sitten yksioikoista arjen kopiointia.
Lupaan tuoda sille palstan syyttäjälle, joka niitä huonoja aina tiukkaa, esimerkin, kun seuraava sattuu vastaani. Tosin voi olla, että selailen sitä hetken kirjastossa ja sinne se myös jää.oon joskus lukenu kirjan... vai olikohan se kirja.
- ldkfdkl
Kupzika kirjoitti:
Niitä huonoja esikoisia todella tiukataan kuin oltaisiin käräjäoikeudessa.
Vaikea niitä on mainita, koska niitä on vaikea muistaa ja yleensä ne jää kesken tai sitten ne harpotaan läpi. Ennalta-arvattavuus on tietysti yksi pointti. Muitakin on.
Minusta pahinta on, jos en näe mitään merkitystä sillä tekstillä. Se tuntuu tyhjältä, sisällyksettömältä ja tylsältä eikä palvele ketään, ei oikeastaan edes kirjoittajaa. Jos teksti vielä on huonoa = väritöntä, tavanomaista kieltä, niin siinä se on. Nämä merkityksettömät kirjat ovat kahta sorttia. Joko epäselkeää tajunnanvirtamössöä tai sitten yksioikoista arjen kopiointia.
Lupaan tuoda sille palstan syyttäjälle, joka niitä huonoja aina tiukkaa, esimerkin, kun seuraava sattuu vastaani. Tosin voi olla, että selailen sitä hetken kirjastossa ja sinne se myös jää.ei näitä asioita tartte vetää henkilökohtaiselle tasolle, eihän, Kupzika? vaikka kyselen selkeämpää kritiikkiä ei sinun tarvihe minua alkaa pilkkaamaan, eihän? kaiva nyt vaan esiin jonkun huonon kirjan nimi että pääsen arvioimaan onko kirja minunkin mielestäni huono.
- Kupzika
ldkfdkl kirjoitti:
ei näitä asioita tartte vetää henkilökohtaiselle tasolle, eihän, Kupzika? vaikka kyselen selkeämpää kritiikkiä ei sinun tarvihe minua alkaa pilkkaamaan, eihän? kaiva nyt vaan esiin jonkun huonon kirjan nimi että pääsen arvioimaan onko kirja minunkin mielestäni huono.
Miksi maailmasi on oikeuden istunto?
- sldkfldskfjfk
Kupzika kirjoitti:
Miksi maailmasi on oikeuden istunto?
kysymyksen esittäminenkö tekee maailmastani "oikeuden istunnon" ;D no ei se ole niin, vaikka jostakin syystä kysymyksestä ärsyyntyisitkin.
hae nyt vaan joku huono kirja, johon voin tutustua ja voidaan keskustella ASIASTA eikä minusta. - Kupzika
sldkfldskfjfk kirjoitti:
kysymyksen esittäminenkö tekee maailmastani "oikeuden istunnon" ;D no ei se ole niin, vaikka jostakin syystä kysymyksestä ärsyyntyisitkin.
hae nyt vaan joku huono kirja, johon voin tutustua ja voidaan keskustella ASIASTA eikä minusta.Todistuskappaleen puuttuessa kerroin periaatteet, jotka mielestäni tekevät kirjasta "huonon"/ yhdentekevän.
Keskustelisit niistä. - lskfldskj
Kupzika kirjoitti:
Todistuskappaleen puuttuessa kerroin periaatteet, jotka mielestäni tekevät kirjasta "huonon"/ yhdentekevän.
Keskustelisit niistä.määritelmäsi mukaisista kirjoista saattaa joku toinen löytää hyvää, ja pitää niitä hyvinä kirjoina. itsekään en pidä "tajunnanvirtamössöstä" mutta se ei tarkoita että automaattisesti pitäisin kirjaa huonona; voin ymmärtää että se on rakenteellisesti ja kielellisesti hyvä, vaikkakaan ei oman makuni mukainen.
- Kirjailijanalku
Lainaan aiempaa kirjoitti:
Taija Tuominen oli sitä mieltä, että silloin tämä kyseinen henkilö joko lukee itse saatteen ja hyvässä lykyssä kässärinkin tai ainakin antaa sen jollekulle luettavaksi eikä se hautaudu pinon pohjalle.
Taija Tuominen niin juuri sanoi, että kannattaa tietää kenelle käsikirjoituksen lähettää. Ei hän sanonut että missään tapauksessa ei voi kuvitella että teksti löydetään jos päällä ei ole kustannustoimittajan nimeä.
Mutta vaarana on nimenomaan se, että jos lähettää vain kustantamon osoitteella, teksti ei mene yhtä varmasti perille sille jolle sen kuuluisi mennä. Ja joka on oikea henkilö lähettämään tekstiä eteenpäin ja edistämään prosessia muutenkin.
Kustannustoimittajan nimeä ei liene vaikea löytää kustantamon nettisivuilta... - kioejskeur
Kirjailijanalku kirjoitti:
Taija Tuominen niin juuri sanoi, että kannattaa tietää kenelle käsikirjoituksen lähettää. Ei hän sanonut että missään tapauksessa ei voi kuvitella että teksti löydetään jos päällä ei ole kustannustoimittajan nimeä.
Mutta vaarana on nimenomaan se, että jos lähettää vain kustantamon osoitteella, teksti ei mene yhtä varmasti perille sille jolle sen kuuluisi mennä. Ja joka on oikea henkilö lähettämään tekstiä eteenpäin ja edistämään prosessia muutenkin.
Kustannustoimittajan nimeä ei liene vaikea löytää kustantamon nettisivuilta...Ei varmaan ole, sieltä löytyy montakin kustannustoimittajaa, mutta juju oli mielestäni se, että pitäisi löytää se, jolle oma kässäri "sopii".
Kustannustoimittajien kohdalla pitäisi olla luonnearviointi kuin deittipalstalla, jotta tämä toteutuisi. - sdlkdfskjl
kioejskeur kirjoitti:
Ei varmaan ole, sieltä löytyy montakin kustannustoimittajaa, mutta juju oli mielestäni se, että pitäisi löytää se, jolle oma kässäri "sopii".
Kustannustoimittajien kohdalla pitäisi olla luonnearviointi kuin deittipalstalla, jotta tämä toteutuisi.jos kässäri hylätänä viidessätoista kustantamossa ei kyseessä ole huono onni kustannustoimittajien suhteen vaan huono kässäri. jos ei suhteita luontaisesti ole ei niiden hamuamiseen ja nimien etsimiseen kannata tuhlata hyvää kässärin paranteluaikaa.
- Miten ihmeessä
lskfldskj kirjoitti:
määritelmäsi mukaisista kirjoista saattaa joku toinen löytää hyvää, ja pitää niitä hyvinä kirjoina. itsekään en pidä "tajunnanvirtamössöstä" mutta se ei tarkoita että automaattisesti pitäisin kirjaa huonona; voin ymmärtää että se on rakenteellisesti ja kielellisesti hyvä, vaikkakaan ei oman makuni mukainen.
näinkin asiallinen keskustelu muuttuu ihan höhläksi O.o
- VA
uutelias kirjoitti:
anna esimerkki kelvottoman huonosta kirjasta, haen sen huomenna kirjastosta.
...löydät Leila Simosen dekkarituotannosta.
- kerro kerro
VA kirjoitti:
...löydät Leila Simosen dekkarituotannosta.
Kuka on Leila Simonen? Koskaan kuullut.
- stenaleks
Menneinä aikoina katsastusasemilla ei ollut hienoja mittalaitteita. Auton kunto arvioitiin silmämääräisesti,
sekä ajaen. Ajon aikana kokeiltiin jarrut ja ohjaus. Läpimeno oli täysin katsastusmiehestä kiinni. Oli muuta-
mia insinöörejä, joille ei tietyn merkkinen auto kelvannut koskaan.
Näin lienee myös kustannustoimittajien suhteen. He ovat ihmisiä työssään, toiset onnistuvat paremmin, toi-
set eivät ehkä koskaan onnistu seulomaan jyviä akanoista. Huono kustannustoimittaja tietysti joutuu aika-
naan työttömäksi. Hän on kuitenkin ehtinyt uransa aikana tehdä monta väärää valintaa. Tätä tosiasiaa vas-
taan voi taistella lähettämällä käsikirjoituksen useammalle kustantajalle.
Huonoja kirjoja julkaistaan kuitenkin äärettömän vähän, mikä on osoitus terveellä pohjalla toimivasta kustannus alasta. Kalle Päätalo puhutti aikoinaan, häntähän ei kukaan huolinut, kunnes pieni Gummerus sai hänestä
pienoisen lottovoiton. Tämä ei tarkoita, että Päätalo olisi ollut hyvä kirjailija. Hänellä oli paljon tarinoita, ja hän jaksoi niitä uutterasti paperille pistää. Kun löytyi kustannustoimittaja, joka jaksoi editoida tekstit
painokelpoisiksi, syntyi menestystarina. Suomalaisten miesten mieleisiä tarinoita, joissa ei kaunokirjallisilla
klisheillä hienosteltu
- lähettämisessä pulma
Mutta jos ei tunne ketään kustannustoimittajaa yhtään, millä ihmeellä sieltä kustannustoimittajien listalta osaisi kustantamon nettisivuilta valita se, jonka nimi kannattaisi kirjoittaa kirjekuoren kanteen?
Ja kustantamoiden sivullahan ohjeistetaan aina lähettämään yleisesti kustantamon osastolle käsikirjoitukset, joten kyllä heidän täytyy niitäkin käsikirjoituksia vilkaista jotka tulevat ilman kustannustoimittajan nimeä - ei se varmaan välttämättä sen kummempi vilkaisu ole vaikka olisi nimikin kannessa?
Ja nykyään useat kustantamot ottavat sähköisesti vastaan käsikirjoituksia jolloin vastaanottavana osoitteena on joku yleinen osoite johon kaikki kässärit lähetetään; tuskin he pitäisivät siitä, jos lähettäisikin kässärin suoraan jonkun kustannustoimittajan sähköpostiosoitetta tukkimaan, kun kerran ilmoittavat toisen osoitteen käsikirjoituksille tarkoitetuksi osoitteeeksi? - Rampooo
"""""Käsikirjoitusta tuskin kannattaa lähettää kuudelle suurimmalle kustantajalle, paremman tuloksen voit saavuttaa lähettämällä käsikirjoituksesi kolmelle vähän pienemmälle kustantajalle.""""""
Tämähän ei välttämättä pidä paikkaansa. Pienet kustantamot ovat pääsääntöisesti erikoistuneet tuottamaan tietyntyyppistä kirjallisuutta. Suurilla on enempi liikkumavaraa.
Joku kysyi aiemmin ketjussa esimerkkiä "huonosta" kirjasta/ esikoisesta. Annan yhden suht tuoreen. Novellikokoelma Keltaiset tyypit. - Haappo
No vielä on sekin mukavuus edessä,kun joutuu ostaa kirjoituskoneen ja kirjoittamaan nettitikkuun kirjoittamani tarinan paperille. Kahden megan tikussa on noin 450kt tavaraa ja lopullinen liehee 500kt kieppeillä. Onko siinä jo luettavaksi asti? Omakustannehan siitä hyvin todennäköisesti tulee,vaikka saahan sitä haaveilla,että omat rahat säästyisi.
- Trolliko taas?
Miksi joku kirjoittaisi kirjoituskoneella?
- 1+2+3
No trollipa se. Vaikka onhan se epäilyttävää tulostaa hengentuote Canonilla tai HP:lla, ennemmin jyskyttää sen vanhalla Remingtonilla kirjain kerrallaan, niin saa oikean fiiliksen.
Hei, tulostimia on keksitty, ja niitä jopa myydään. Ja kopiopalveluitakin on, jos itse ei kehtaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734486- 332541
- 402374
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211835Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401722- 821573
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 1511397
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231267Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155