Oletteko törmänneet kunnolliseen testiin, joka käsittelisi pelastuslauttoja.
Googlaamalla ja YouTubesta hakusanalla liferafts, löytyy kyllä mielenkiintoisia videoklippeja ja viittauksia testeihin. Itse testejä ei saa näkyviin. Näitä ollut mm. Yachting Monthly ja Sailing Today-lehdissä.
Onko suomalaisissa lehdissä testattu pelastuslauttoja koskaan? En muista nähneeni.
Mielestäni mielenkiintoinen asia. Myynnissä on monenlaisia; merkkisiä, hintaisia lauttoja.
Itsellä ollut lautta jo useamman vuoden, onneksi ei ole ollut tarvetta käyttää. Nyt joudun hankkimaan uuden, siksi tätä pohdin. Venemessuilla oli esillä muutamia, hankala näitä oli verrata.
Laittakaa tänne linkki, jos löydätte kunnon testin tai artikkelin.
Pelastuslautan osto
27
2680
Vastaukset
- Twlght
Practical Boat Ownerin toukokuun 2007 numerossa julkaistu testi löytyy netistä:
http://docs.google.com/fileview?id=0B4jslnDfccVJMjFiMGVkYjgtMGY3NC00M2FhLTk1NDEtNGFhOTY0M2Q2OTA5&hl=en
Tuon bongasin ruotsalaisen Maringuidenin foorumlta, jossa oli muutenkin ihan asiallista keskustelua aiheesta.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=325332
Jos saksan kieli luonnistuu, Segeln-lehden sivuilta voi muutamalla eurolla ostaa heidän testejään alle 2000 euron ja alle 1000 euron pelastuslautoista.
http://www.segeln-magazin.de
Onkohan niin, että Vikingin RescYou Pro-lautat ovat edelleen ainoita, jotka ovat itsestään kääntyviä? Se on melko kova juttu siinä lautan käyttötilanteessa, jota toivottavasti koskaan ei tule eteen.
Lauttojen materiaaleissa on ilmeisesti myös paljon eroja.- että näin,
Ymmärtääkseni ainakin ISO 9650-1 speksit täyttävät lautat ovat itseoikenevia, esim. Seago:n 4hlö lauttaa saisi UK:sta alle £800,-/6hlö £900,- (pitäisi vain löytää toimittaja, kyseessähän on painepakkaus, joka pitää rahdissa ottaa huomioon)
Viime vuonna ihmettelin täkälaiselle maahantuojalle 2-3 kertaisia hintoja, mutta kuulemma hinnat ovat tiukat. 3v tarkastus heillä näyttää olevan 250,-
Eipä tuo tarkastus kovin ihmeellinen juttu ole, mutta yleensä huollot ovat keskittyneet 'omiin' merkkeihinsä. Pakkaaminen on nopeampaa, kun se menee rutiinilla, eikä tarvitse miettiä miten vieras lautta viikataan. (toivottvasti huolto on lautan täyttänyt ja ruuvannut painepullon takaisin tiukasti kiinni, eikä pelkästään vaihtanut paukkuja :-) - 3+16
että näin, kirjoitti:
Ymmärtääkseni ainakin ISO 9650-1 speksit täyttävät lautat ovat itseoikenevia, esim. Seago:n 4hlö lauttaa saisi UK:sta alle £800,-/6hlö £900,- (pitäisi vain löytää toimittaja, kyseessähän on painepakkaus, joka pitää rahdissa ottaa huomioon)
Viime vuonna ihmettelin täkälaiselle maahantuojalle 2-3 kertaisia hintoja, mutta kuulemma hinnat ovat tiukat. 3v tarkastus heillä näyttää olevan 250,-
Eipä tuo tarkastus kovin ihmeellinen juttu ole, mutta yleensä huollot ovat keskittyneet 'omiin' merkkeihinsä. Pakkaaminen on nopeampaa, kun se menee rutiinilla, eikä tarvitse miettiä miten vieras lautta viikataan. (toivottvasti huolto on lautan täyttänyt ja ruuvannut painepullon takaisin tiukasti kiinni, eikä pelkästään vaihtanut paukkuja :-)viime vuonna 6h Seago-lautan nettiostoksena briteistä, hinta oli kotiin toimitettuna alle 2/3 halvimman suomalaisen myyjän hinnasta. Työläintä oli tosiaan löytää sellainen myyjä, joka pystyi järjestämään rahdin.
En valitettavasti muista tähän hätään myyjäliikkeen nimeä. - kiitti,
3+16 kirjoitti:
viime vuonna 6h Seago-lautan nettiostoksena briteistä, hinta oli kotiin toimitettuna alle 2/3 halvimman suomalaisen myyjän hinnasta. Työläintä oli tosiaan löytää sellainen myyjä, joka pystyi järjestämään rahdin.
En valitettavasti muista tähän hätään myyjäliikkeen nimeä.Kaivappa jostain nimi. Itse kyselin viime vuonna puolen tusinasta kaupasta lauttaa, muttei sattunut kohdalla joka lähettäisi tänne.
ISO 9650-1 speksin mukainen lautta tonnin pintaan kuulostaisi ihan järkevälle investoinnille. - PL....
Kliitos, hyviä linkkejä.
Tiedustelinkin jo Englannista yhta lauttaa, katsotaan mitä maksaa ja miten sen saa perille. - Pelastuslautta_
että näin, kirjoitti:
Ymmärtääkseni ainakin ISO 9650-1 speksit täyttävät lautat ovat itseoikenevia, esim. Seago:n 4hlö lauttaa saisi UK:sta alle £800,-/6hlö £900,- (pitäisi vain löytää toimittaja, kyseessähän on painepakkaus, joka pitää rahdissa ottaa huomioon)
Viime vuonna ihmettelin täkälaiselle maahantuojalle 2-3 kertaisia hintoja, mutta kuulemma hinnat ovat tiukat. 3v tarkastus heillä näyttää olevan 250,-
Eipä tuo tarkastus kovin ihmeellinen juttu ole, mutta yleensä huollot ovat keskittyneet 'omiin' merkkeihinsä. Pakkaaminen on nopeampaa, kun se menee rutiinilla, eikä tarvitse miettiä miten vieras lautta viikataan. (toivottvasti huolto on lautan täyttänyt ja ruuvannut painepullon takaisin tiukasti kiinni, eikä pelkästään vaihtanut paukkuja :-)Tuon purjeveneen Englannista toukokuun alussa ja tuon rahditta lautan sitä haluavalle. Jos lautalle tulee käyttöä, niin luonnollisesti ostan Suomesta samanlaisen lautan tilalle.
4-6 hengen on passeli koko ja vain pehmeä (valise) pakkaus tulee kysymykseen, koska veneessä ei ole pelastuslautan telinettä.
Toimitus Helsinki, Kotka, Lappeenranta, Mikkeli, Jyväskylä mahdollisesti Turku / Pori.
Lähtö on Ipswichistä, mutta lautta voidaan myös noutaa esim. http://www.marinescene.co.uk/category/34/liferafts
Jos joku lautan tätä kautta haluaa niin sitten vaan tähän ketjuun s.postiosoitetta tai puhelinnumeroa niin otan yhteyttä ja sovitaan käytännön järjestelyt. - kiitti,
Pelastuslautta_ kirjoitti:
Tuon purjeveneen Englannista toukokuun alussa ja tuon rahditta lautan sitä haluavalle. Jos lautalle tulee käyttöä, niin luonnollisesti ostan Suomesta samanlaisen lautan tilalle.
4-6 hengen on passeli koko ja vain pehmeä (valise) pakkaus tulee kysymykseen, koska veneessä ei ole pelastuslautan telinettä.
Toimitus Helsinki, Kotka, Lappeenranta, Mikkeli, Jyväskylä mahdollisesti Turku / Pori.
Lähtö on Ipswichistä, mutta lautta voidaan myös noutaa esim. http://www.marinescene.co.uk/category/34/liferafts
Jos joku lautan tätä kautta haluaa niin sitten vaan tähän ketjuun s.postiosoitetta tai puhelinnumeroa niin otan yhteyttä ja sovitaan käytännön järjestelyt.Kuulostaa tarjoukselle josta ei voi kieltäytyä, laita mailia
[email protected] että näin, kirjoitti:
Ymmärtääkseni ainakin ISO 9650-1 speksit täyttävät lautat ovat itseoikenevia, esim. Seago:n 4hlö lauttaa saisi UK:sta alle £800,-/6hlö £900,- (pitäisi vain löytää toimittaja, kyseessähän on painepakkaus, joka pitää rahdissa ottaa huomioon)
Viime vuonna ihmettelin täkälaiselle maahantuojalle 2-3 kertaisia hintoja, mutta kuulemma hinnat ovat tiukat. 3v tarkastus heillä näyttää olevan 250,-
Eipä tuo tarkastus kovin ihmeellinen juttu ole, mutta yleensä huollot ovat keskittyneet 'omiin' merkkeihinsä. Pakkaaminen on nopeampaa, kun se menee rutiinilla, eikä tarvitse miettiä miten vieras lautta viikataan. (toivottvasti huolto on lautan täyttänyt ja ruuvannut painepullon takaisin tiukasti kiinni, eikä pelkästään vaihtanut paukkuja :-)ISO standardi ei määrittele itseoikaisuvuutta. ISO 9650-1 lautta on avomeri ( ja itetysti rannikko) käyttöön tarkoitettu lautta. ISO 9650-2 puolestaan rannikkokäyttöön tarkoitettu lautta. Ne kaksi valmistajaa, jolla on itseoikaiseva lautta tekevät lauttansa -1 luokkaan, eli avomerelle.
Huolto ei ole kummoinen osaavalle, mutta raskasta hikista ja tarkkuuta vaativaa puuhaa se on.
- Höpöhöpöhööö
Ameriikan maalla myydään monia lauttoja, paljon edullisemmin kuin meillä täällä.
Miten jos ostaa lautan jonka merkkistä suomessa ei edes myydä, onko tarkastukseen lähetettävä se maailman matkalle vai voiko huollon tehdä kuka vaan joka yleensäkin huoltaa lauttoja?- Lauttaa
Ainoastaan lautan edustaja voi lautan huoltaa. Jenkkien ja brittien hinnoissa verrattuna suomeen on tuhanien eurojen ero, riippue lautasta. Yritin itsekin ostaa lautan briteistä ja olisin säästänyt yli tonnin verrattuna suomen hintaan. Valitettavasti briteistä eivät suostu lähettämään lautta millään ilveellä, joten jäi haaveeksi.
Sen sijaan saksastakin saa lauttoja edullisemmin kuin suomesta. Lopulta ostin lautan saksasta, suostuivat lähettämään kuriirilla, säästin yli 500 euroa kuin jos olisin ostanut suomesta ja lautalle löytyy edustajakin suomesta. - huolto*
Lauttaa kirjoitti:
Ainoastaan lautan edustaja voi lautan huoltaa. Jenkkien ja brittien hinnoissa verrattuna suomeen on tuhanien eurojen ero, riippue lautasta. Yritin itsekin ostaa lautan briteistä ja olisin säästänyt yli tonnin verrattuna suomen hintaan. Valitettavasti briteistä eivät suostu lähettämään lautta millään ilveellä, joten jäi haaveeksi.
Sen sijaan saksastakin saa lauttoja edullisemmin kuin suomesta. Lopulta ostin lautan saksasta, suostuivat lähettämään kuriirilla, säästin yli 500 euroa kuin jos olisin ostanut suomesta ja lautalle löytyy edustajakin suomesta.Onkohan kukaan tehnyt lauttaa itse?
- otinpäasiastaselvää
Lauttaa kirjoitti:
Ainoastaan lautan edustaja voi lautan huoltaa. Jenkkien ja brittien hinnoissa verrattuna suomeen on tuhanien eurojen ero, riippue lautasta. Yritin itsekin ostaa lautan briteistä ja olisin säästänyt yli tonnin verrattuna suomen hintaan. Valitettavasti briteistä eivät suostu lähettämään lautta millään ilveellä, joten jäi haaveeksi.
Sen sijaan saksastakin saa lauttoja edullisemmin kuin suomesta. Lopulta ostin lautan saksasta, suostuivat lähettämään kuriirilla, säästin yli 500 euroa kuin jos olisin ostanut suomesta ja lautalle löytyy edustajakin suomesta.lautan ostossa voi toimia myös näin:
1) Osta tunnetun valmistajan lautta Saksasta jossa 3 vuoden huoltoväli.
2) Kun 2 vuotta käytetty myy lautta vaikka avomeripurjehtijat.fi tai huuto.net tai jotain muuta kautta. 2 vuotta käytetty ISO hyväksytty lautta on suhteellisen helppo myydä. Näin vältät huollon joka voi maksaa 1/3 - 1/5 osan uuden lautan hinnasta.
3) Osta uusi lautta Saksasta.
Näin sinulla on jatkuvasti uuden karhea paukkulautta eikä hintaero vanhan huoltoon ole merkittävä.
Lisäksi kannattaa huomioida että Saksasta ostetun lautan voi lähettää rahtina Saksaan huollettavaksi ja hinta silloinkin usein halvempi kuin Suomessa huoltaminen. - 1+1
otinpäasiastaselvää kirjoitti:
lautan ostossa voi toimia myös näin:
1) Osta tunnetun valmistajan lautta Saksasta jossa 3 vuoden huoltoväli.
2) Kun 2 vuotta käytetty myy lautta vaikka avomeripurjehtijat.fi tai huuto.net tai jotain muuta kautta. 2 vuotta käytetty ISO hyväksytty lautta on suhteellisen helppo myydä. Näin vältät huollon joka voi maksaa 1/3 - 1/5 osan uuden lautan hinnasta.
3) Osta uusi lautta Saksasta.
Näin sinulla on jatkuvasti uuden karhea paukkulautta eikä hintaero vanhan huoltoon ole merkittävä.
Lisäksi kannattaa huomioida että Saksasta ostetun lautan voi lähettää rahtina Saksaan huollettavaksi ja hinta silloinkin usein halvempi kuin Suomessa huoltaminen.Saako 2 vuotta käytetystä 2/3 - 4/5 uuden hinnasta?
- iisperi
Lauttaa kirjoitti:
Ainoastaan lautan edustaja voi lautan huoltaa. Jenkkien ja brittien hinnoissa verrattuna suomeen on tuhanien eurojen ero, riippue lautasta. Yritin itsekin ostaa lautan briteistä ja olisin säästänyt yli tonnin verrattuna suomen hintaan. Valitettavasti briteistä eivät suostu lähettämään lautta millään ilveellä, joten jäi haaveeksi.
Sen sijaan saksastakin saa lauttoja edullisemmin kuin suomesta. Lopulta ostin lautan saksasta, suostuivat lähettämään kuriirilla, säästin yli 500 euroa kuin jos olisin ostanut suomesta ja lautalle löytyy edustajakin suomesta.Kyllä ne brittilästäkin lähettää, kun sopivasta kaupasta kysyy. ite ostin Plastimon (sattui olemaan sitä sarjaa, jossa jousmekanismi liian jäykkä, joten piti lähettää takuuhuoltoon, joka sijaitsi Lahdessa!)
- algebra2
1+1 kirjoitti:
Saako 2 vuotta käytetystä 2/3 - 4/5 uuden hinnasta?
voi hyvinkin saada. Esimerkiksi Seago 4h ISO lautta kovassa paketissa, hinta Saksassa ehkä 800 euroa, suomessa yli tonnin, käytettynä joku voi hyvinkin maksaa 600 euroa joka ehkä vain puolet uuden Suomesta ostetun hinnasta????
- 38
algebra2 kirjoitti:
voi hyvinkin saada. Esimerkiksi Seago 4h ISO lautta kovassa paketissa, hinta Saksassa ehkä 800 euroa, suomessa yli tonnin, käytettynä joku voi hyvinkin maksaa 600 euroa joka ehkä vain puolet uuden Suomesta ostetun hinnasta????
Seagon Offshore lauttoja voi saada esimerkiksi Saksasta alle tonnin, mutta ISO 9650-1 lautat maksavat sitten jo lähemmäs pari tonttua. Rahteineen hinnaksi tulee sama kuin Suomesta ostettuna eli ei kannata.
- käyttöaste
mihin joutuvat vanhat lautat?
- Lautta
Vanha lautta ? Hyvä kysymys, minulla on 20 vuotta vanha Viking ja se on huollettu "aina silloin tällöin".
Viime vuonna huollatin sen Turkissa ja pääsin katsomaan sitä avattuna. Lautta oli kuin uusi. Olin todella
hämmästynyt sen erinomaisesta kunnosta. Mitä huoltoon tulee, niin ainakin tämä paja huolsi kaikkia
merkkejä. - sdfgsdfg
Lautta kirjoitti:
Vanha lautta ? Hyvä kysymys, minulla on 20 vuotta vanha Viking ja se on huollettu "aina silloin tällöin".
Viime vuonna huollatin sen Turkissa ja pääsin katsomaan sitä avattuna. Lautta oli kuin uusi. Olin todella
hämmästynyt sen erinomaisesta kunnosta. Mitä huoltoon tulee, niin ainakin tämä paja huolsi kaikkia
merkkejä.Miten kauan 20 vuotta vanha muovi kestää tosikäytössä.
Johan liimat murenee. - Lautta
sdfgsdfg kirjoitti:
Miten kauan 20 vuotta vanha muovi kestää tosikäytössä.
Johan liimat murenee.En ole onneksi joutunut sitä tosikäytössä kokeilemaan, mutta lautta pumpattiin täyteen ja se to-
della oli kuin uusi. Lauttani on kanisterissa eli suojassa auringolta ja merivedeltä, joten mekaanista kulumista ei pääse tapahtumaan. Vikingin lautta on pakattu tyhjiöpussiin ja on näin ollen täysin suo-
jattu. Yksi vinkki: Poratkaa kanisterin pohjaan pari reikää, josta mahdollinen kondensivesi pääsee
valumaan pois. Mitä liiman kestävyyteen tulee, niin minulla on myös 20 vuotta vanha Bombardin jolla,
joka on ollut auringon ja suolaveden (Atlanti, Välimeri) vaikutuksen alaisena viimeiset viisi vuotta ja senkin liimasaumat ovat edelleen ok.
Vielä lautasta; kassissa oleva lautta on luonnollisesti alttiinpi mekaaniselle rasitukselle ja sitä ei kannata pitää kannella. Okei myönnettäköön, että Vikingin lautta on sieltä kalleimmasta päästä, mutta laatuhan maksaa. - veneilylehti
sdfgsdfg kirjoitti:
Miten kauan 20 vuotta vanha muovi kestää tosikäytössä.
Johan liimat murenee.Venemestari-lehden tulisi testata noita vanhoja käytöstä poistuvia lauttoja joukolla ja säännöllisesti, niin nähtäisiin miten on.
- että näin,
veneilylehti kirjoitti:
Venemestari-lehden tulisi testata noita vanhoja käytöstä poistuvia lauttoja joukolla ja säännöllisesti, niin nähtäisiin miten on.
vaan mitähän vanhojen lauttojen testaaminen kertoisi...
uusienkin lauttojen täyttymiset testeissä ovat jättäneet toivomisen varaa ja vanhat lautat ovat aika yksilöitä
Lautan tarkastaminen on aika suoraviivainen juttu, sittenhän kunnon tietää
http://www.winslowliferaft.com/service_steps.asp
mutta sen saaminen takaisin pakettiin voi olla sitten toinen juttu. - venelehti
että näin, kirjoitti:
vaan mitähän vanhojen lauttojen testaaminen kertoisi...
uusienkin lauttojen täyttymiset testeissä ovat jättäneet toivomisen varaa ja vanhat lautat ovat aika yksilöitä
Lautan tarkastaminen on aika suoraviivainen juttu, sittenhän kunnon tietää
http://www.winslowliferaft.com/service_steps.asp
mutta sen saaminen takaisin pakettiin voi olla sitten toinen juttu.Siksi niitä pitäisikin testata joukolla että saataisiin joku keskiarvo, kun niitä on niin eri tavoin pideltyjä. Ei niitä tarvitsisi enään pakata sen jälkeen kun roskiin menisivät muutenkin.
- Lautaton
Syksyllä tilasin lautan netin kautta Englannista. Maksu PayPal:n kautta. Maksupvä lähestyi, lautasta ei kuulunut mitään, laitoin myyjäliikkeeseen viestiä. Ei vastattu.
Pankkiin yhteys, ettei rahat siirry. Nettisivut häipyivät, liike meni ilmeisesti konkkaan tms. Masterillla näky pitkään varauksen tuo 600e summa.
Eli olisi ollut halvempi lautta, mitä Suomen hinnat, mutta meinasi rahat mennä ihan hukkaan.
Onko vastaavia kokemuksia? - että näin,
Näyttäisi, että vuoden aikana tilanne on muuttunut melkoisesti. Useampikin firma näyttäisi toimittavan lauttoja UK:sta tänne.
Siksiköhän oli hieman maltillisempia messutarjouksiakin.
Vielä kun huoltojen hinnat saisi 100,- tienoille täälläkin :-( Nyt tarkkana pelastuslauttojen kanssa. ISO standardointi toi hieman selkeyttä asiaan, mutta silti on eroja lautoissa. Kärkeen kerron heti, että kaikki lautat eivät mene kilpailukatsastuksesta läpi, vaikka se olisikin ISO standardoitu. Ongelma on nimenomaan noissa 9650-2 rannikkolautoissa, jotka ovat kyllä halpoja euroopassa. Niitä kuitenkaan tänne ei juuri tuoda. lisäksi 1 ja 2 luokan lautoissa on muutenkin huima ero koon ja turvalaitteiden puolesta. Eron näkee tietysti vasta siinä vaiheessa, kun lautta on auki.
Aikaisemmin käytetty RORC luokitus on nyt poistunut ja tilalle on tullut ISO-9650-1, -2 ja -3 luokat.
Karkeasti luokat voi jakaa seuraavasti:
ISO-9650-1 Avomeriolosuhteisiin tarkoitettu pelastuslautta.
ISO-9650-2 Rannikko-olosuhteisiin tarkoitettu pelastuslautta.
ISO-9650-3 Rannikko-olosuhteisiin tarkoitettu kevyestä matreriaalista tehty pienveneiden pelastuslautta.
Näiden luokitusten erona on ykkös ja kakkosluokassa lähinnä lautan koko ja tukevuus, sekä erityisesti 1-luokassa parannettu sisäänpääsy ja kaksi erillistä sisäänkäyntiramppia. 2 ja 3 luokassa erona on lähinnä valmistusmateriaali ja 3-luokassa sallitaan kevyemmät rakenteet. Käytännössä ISO-9650-3 luokan lauttoja ei ole monellakaan valmistajalla myynnissä.
Pelastuspakkaukset lautassa ovat joko -24h tai 24h, joka tarkoittaa karkeasti oletettua oleskeluaikaa lautassa. Joissain maissa varustetaan huvilauttoja myös SOLAS B-packeilla. Suomeen tuotavissa lautoissa on kumminkin käytännössä aina -24h varustus, ellei muuta erikseen pyydetä. Käytännössä erona on ainoastaan rakettien ja muonan määrä, joka voidaan tarvittaessa lisätä erillisellä lisäpakkauksella eli Grab packilla mihin tahansa lauttatyyppiin.
Kilpailukäytössä ISAF sääntöjen mukaan lautan tulee olla tyyppiä ISO9650-1. Huom. 2011 ISAF sääntöjen mukaan RORC lautat eivät ole enää kilpailukäytössä hyväksyttyjä.
Kahdella valmistajalla lisäksi löytyy ISO9650-1 lautasta itseoikaiseva malli, joka kirjaimellisesti kääntää itsensä kaikissa olosuhteissa oikein päin. Nämä valmistajat on Sea Safe ja Viking, Sea Safen lautta on noin puolet Vikingiä halvempi.
Suomen korkean hintatason selittää myös osaksi pienet markkinat ja kalliit rahtikustannukset. Lautoissa kun on ne räjähtävät raketit ja kaasupullo sisällä, niin ne tulee Hazardous material rahtina, joka on moninkertainen verrattuna tavalliseen.
Huoltojen hintaa ei ikinä saada suomessa 100 euron paikkeille. Huolto ottaa ammattilaiselta muutaman tunnin työn ja siinä vaihdetaan tietty määrä kulutustavaraa. Työn osuus on tuota luokkaa 300-400 euroa ja osia päälle. Huoltomies joutuu käymään kahden vuoden välein lauttatehtaalla uudelleenkoulutuksessa ja suorittamassa ISO standardin mukaisen koulutusjärjestelmän. Joka toinen vuosi siis pitää saada kustannettua myös nämä koulutuskustannukset. Pari tonnia haisee sinne joka kerta taivaan tuuliin, huolsit yhtään lauttaa eli et. Samoin lauttahuoltoon pitää olla hyväksytty ja kvalifioitu huoltotila ja huollolla on oltava tietty määrä vakio varaosia.
Minun puolesta kuka tahansa saa avata lautan ja pakata takaisin ja "huoltaa sen" jos pystyy säilyttämään mielenrauhansa siinä vaiheessa kun tositilanteessa pitää nypätä narusta ja toivoa, että kaikki tapahtuu niinkuin pitääkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .974737Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403173Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503135Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4062229Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351378Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691132
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301104Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1181020