Hei
Mitä auton omistaminen oikeasti maksaa?
Olen harkinnut ensimmäisen auton ostamista, mutta rahankuluhan se mietityttää.. Minulla on matalat tulot, ja pitkään olenkin vuodesta toiseen jaksanut bussilla liikkua, koska olen ajatellut auton hankinnan olevan liian kallista..
Mutta esim. jos hankin pienehkön 90-luvun auton, niin millaisia veroja, vakuutusmakuja, ym. muita mahdollisia menoeriä minulla olisi edes noin suurinpiirtein odotettavissa? Listatkaapa huomioitavia asioita.. Toki korjauskuluja tulisi, kun autolla olisi ikää, mutta uutta autoa minulla ei yksinkertaisesti ole juuri nyt mahdollista ostaa.
Mitä auton omistaminen oikeasti maksaa?
5
1174
Vastaukset
- lust
Autoilun hinta vuodessa, kun samaa autoa pidetään 4 vuotta:
1500 (ajokilometrit / 10) hankintahinta * 0,15 = autoilun hinta vuodessa
Esimerkkejä kuluista, kun ajat 15tkm vuodessa:
Esimerkki auto 1, hinta 0kE, 4 vuotta
kulut 3000 eur vuodessa, 20 snt=km
Esimerkki auto 2, hinta 10kE, 4 vuotta:
Kulut 4500 eur vuodessa, 30 snt=km
Esimerkki auto 3, 20kE, 4 vuotta
kulut 6000 eur vuodessa, 40 snt/km
Esimerkki auto 4, 30ke, 4 vuotta
kulut 7500 eur vuodessa, 50 snt/km
Esimerkki auto 5, 40k€, 4 vuotta
kulut 9000 eur vuodessa, 60 snt/km- isoo-jorma
- vakuutusmaksuista (kasko liikenne ilman bonuksia yli 1000€)
- autoverosta (n.150€)
- polttoainekuluista
- huolloista
- katsastus
- muut (pesut, nesteet, lasinpyyhkijät, valot yms.)
- mahdolliset korjaukset
Itse olen huvikseni laskenut pihinä miehenä autoni todellisia kulutuksia jälkeen päin kun olen auton vaihtanut, mitä maksoi todelliset kilometrit kun otetaan auton arvon aleneminen muun kustannuksen rinnalle / kilometri?
Pääsääntöisesti uudet autot tiputtaa vanhoja huomattavasti nopeammin arvonsa ja näin ollen niiden käyttökustannukset / kilometri on suuremmat. Mutta sitten on paljon autokohtaisia eroja, toiset pitää paremmin arvonsa kuin toiset ja kun puhutaan uudesta, ei ostetuista lisävarusteista myydessä hyvitetä penniäkään. Käytetyissä on sama homma, paitsi siellä tulee vastaan auton luotettavuus. Yleensä kolme vuotta vanhoissa autoissa ei ole enään muuta kuin koritakuu joten kaikki korjauskustannukset menevät auton omistajalle. Tästä syystä kannattaa katsoa auton merkkiä ja luotettavuutta, tosin parhaiden autojen ostohinnat ovat kovemmat mutta rahat saa takaisin myydessä.
Jos itse olisin ostamassa autoa. Kriteerinä olisi halpa, pieni, luotettava ja trendikäs.
Tuli mieleen, että automaa mainostaa yksitysliisinkiä jossa esim. uuden ford ka:an saa 265€ kuukausihintaan käyttöön. Maksat vain bensoista ja muut kulut hoitaa liike. Auton ylläpito vuodessa maksaisi 3180€ bensat (15tkm x1,3snt/l) 1170€ = YHTEENSÄ 4350€ PER VUOSI ELI VAIN 29 SNT/KILOMETRI.
Jos auton moottorinkoolla ei olisi väliä eikä auton koolla, tämä olisi ehdottomasti kannattavin vaihtoehto. - miten vaan
isoo-jorma kirjoitti:
- vakuutusmaksuista (kasko liikenne ilman bonuksia yli 1000€)
- autoverosta (n.150€)
- polttoainekuluista
- huolloista
- katsastus
- muut (pesut, nesteet, lasinpyyhkijät, valot yms.)
- mahdolliset korjaukset
Itse olen huvikseni laskenut pihinä miehenä autoni todellisia kulutuksia jälkeen päin kun olen auton vaihtanut, mitä maksoi todelliset kilometrit kun otetaan auton arvon aleneminen muun kustannuksen rinnalle / kilometri?
Pääsääntöisesti uudet autot tiputtaa vanhoja huomattavasti nopeammin arvonsa ja näin ollen niiden käyttökustannukset / kilometri on suuremmat. Mutta sitten on paljon autokohtaisia eroja, toiset pitää paremmin arvonsa kuin toiset ja kun puhutaan uudesta, ei ostetuista lisävarusteista myydessä hyvitetä penniäkään. Käytetyissä on sama homma, paitsi siellä tulee vastaan auton luotettavuus. Yleensä kolme vuotta vanhoissa autoissa ei ole enään muuta kuin koritakuu joten kaikki korjauskustannukset menevät auton omistajalle. Tästä syystä kannattaa katsoa auton merkkiä ja luotettavuutta, tosin parhaiden autojen ostohinnat ovat kovemmat mutta rahat saa takaisin myydessä.
Jos itse olisin ostamassa autoa. Kriteerinä olisi halpa, pieni, luotettava ja trendikäs.
Tuli mieleen, että automaa mainostaa yksitysliisinkiä jossa esim. uuden ford ka:an saa 265€ kuukausihintaan käyttöön. Maksat vain bensoista ja muut kulut hoitaa liike. Auton ylläpito vuodessa maksaisi 3180€ bensat (15tkm x1,3snt/l) 1170€ = YHTEENSÄ 4350€ PER VUOSI ELI VAIN 29 SNT/KILOMETRI.
Jos auton moottorinkoolla ei olisi väliä eikä auton koolla, tämä olisi ehdottomasti kannattavin vaihtoehto.Eipä taida auton vakuutus sisältyä tuohon mainitsemaasi 265€ kk-hintaan. Lisäksi näyttää tulevan 7€/kk käsittelymaksua. Vakuutus näyttäisi olevan alkaen 49€/kk. Ylläpito maksaisi vuodessa 3852€ bensat 1170€ (en laskenut, käytin sinun arviotasi) = yhteensä 5022€ per vuosi eli 33,5 snt/km.
Eipä tämä uusikaan summa paha ole, mutta voihan sitä verrata, mitä vastaavan auton omistaminen maksaisi samalla neljän vuoden aikajaksolla, mitä tuo liisarisopimus kestää: Vastaava Ford Ka uutena 11 850 €. Jos koko summan ottaisi lainaksi, tulisi kk-eräksi 246,88/kk (A1-autorahoituslaskin), laina-aika tuo liisarin pituus 48kk. Tähän sama vakuutus 49€/kk, jolloin kuukausihinnaksi tulisi 295,88€. Nopealla etsinnällä en löytänyt huoltosopimuksen hintaa Automaan sivuilta, mutta arvioidaan uuden auton huoltokuluiksi ka. 50€/kk=600€/vuosi. Tällöin saadaan vuosikuluiksi autolaina ja vakuutus 3550,56€ bensat 1170€ huoltokulut 600€ = 5320€/vuosi eli 35,5 snt/vuosi.
Neljälle vuodella laskettuna liisarin hinta näillä tiedoilla olisi 20088€ ja omistusauton 21280€. Sitten kun huomioidaan omistusauton arvo n. 6000€, niin laskelmat menevät hieman uusiksi. Omisusautossa on palanut rahaa ilmaan "vain" 15 280€, eli 25,5 snt/vuosi. Eli kyllä tuossa liisaamisessa häviää rahallisesti aika paljon. Joku tietysti on valmis maksamaan sen rahan auton "omistamisen" helppoudesta. - pääsee...
isoo-jorma kirjoitti:
- vakuutusmaksuista (kasko liikenne ilman bonuksia yli 1000€)
- autoverosta (n.150€)
- polttoainekuluista
- huolloista
- katsastus
- muut (pesut, nesteet, lasinpyyhkijät, valot yms.)
- mahdolliset korjaukset
Itse olen huvikseni laskenut pihinä miehenä autoni todellisia kulutuksia jälkeen päin kun olen auton vaihtanut, mitä maksoi todelliset kilometrit kun otetaan auton arvon aleneminen muun kustannuksen rinnalle / kilometri?
Pääsääntöisesti uudet autot tiputtaa vanhoja huomattavasti nopeammin arvonsa ja näin ollen niiden käyttökustannukset / kilometri on suuremmat. Mutta sitten on paljon autokohtaisia eroja, toiset pitää paremmin arvonsa kuin toiset ja kun puhutaan uudesta, ei ostetuista lisävarusteista myydessä hyvitetä penniäkään. Käytetyissä on sama homma, paitsi siellä tulee vastaan auton luotettavuus. Yleensä kolme vuotta vanhoissa autoissa ei ole enään muuta kuin koritakuu joten kaikki korjauskustannukset menevät auton omistajalle. Tästä syystä kannattaa katsoa auton merkkiä ja luotettavuutta, tosin parhaiden autojen ostohinnat ovat kovemmat mutta rahat saa takaisin myydessä.
Jos itse olisin ostamassa autoa. Kriteerinä olisi halpa, pieni, luotettava ja trendikäs.
Tuli mieleen, että automaa mainostaa yksitysliisinkiä jossa esim. uuden ford ka:an saa 265€ kuukausihintaan käyttöön. Maksat vain bensoista ja muut kulut hoitaa liike. Auton ylläpito vuodessa maksaisi 3180€ bensat (15tkm x1,3snt/l) 1170€ = YHTEENSÄ 4350€ PER VUOSI ELI VAIN 29 SNT/KILOMETRI.
Jos auton moottorinkoolla ei olisi väliä eikä auton koolla, tämä olisi ehdottomasti kannattavin vaihtoehto.Pieneen 90-luvun autoon ei varmaan kannata enää kaskoa ottaa, koska vakuutusmaksut ovat varsin suuret mahdollisesti maksettaviin korvauksiin verrattuna. Pelkän liikennevakuutuksen hinta nollabonuksin on jossakin 400 - 600 euron välillä, josta se lähtee pikkuhiljaa laskemaan bonusten karttuessa.
Ajoneuvovero pienelle autolle (kokonaismassa korkeintaan 1500 kg) jää alle 100 euron.
Polttoainekustannukset lienevät sekalaisessa ajossa vajaa 10 senttiä/km.
Katsastuksen hinta on n. 50 - 90 euroa, riippuen siitä missä asuu ja autonsa katsastaa.
Yli 3000 €/vuosi pelkästä auton ylläpidosta on minusta todella kallista. Saahan sillä tietysti uuden, huolettoman pelin alle. Uskoisin kuitenkin, että jonkin 90-luvun loppupuolen, alle 150 tkm ajetun pikkuauton ylläpitokustannukset olisivat alle 1500 €/vuodessa, sisältäen siis pakolliset maksut, huollot, korjaukset, renkaat ja arvon aleneman.
Jokainen joutuu tietenkin itse pohtimaan, mikä olisi kannattavin vaihtoehto. Tuollainen yksityisleasing on varmasti helpoin ja huolettomin, mutta melko kalliiksi se tulee...
- +++++ +++++
15000 - 20000€ auto persaukiselta pilkkahintaan. (10000-11000€). Sillä katat kaikki kulut mitä tulee vuoden aikana. Myy se sitten 15000€. Ja osta taas pilkkahintaan ahdinkoon joutuneelta...................... Näin tienaat autoilulla muutaman satasen joka vuosi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan804073Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303139- 1502524
- 141825
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281472Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131140- 74999
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39953Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13852