Opamox

joku

Kertokaa kyseisestä lääkkeestä...onko ollut paljon sivuvaikutuksia jne?
Onko tehonnut? Toimiiko ahdistavissa tilanteissa?

33

66247

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta on

      Mutta jää koukkuun heti!

      • tämäjoku

        söin opamoxia säännöllisesti (lääkärin määräyksellä) 14 kuukautta. lopettamisessa ei ollut mitään ongelmia.


    • auttaa

      Kyllä opamox auttaa, tarvittaessa otettuna ei tule riippuvuuttakaan. Kannattaa käyttää vain todella tarvittaessa, esim. ennen kuin menee jännittävään tilanteeseen.

      • joku

        Tuleeko lääkkeestä pahoinvointia tai muita sivuoireita?? Miten nopeasti vaikuttaa jne???


      • Ananas2
        joku kirjoitti:

        Tuleeko lääkkeestä pahoinvointia tai muita sivuoireita?? Miten nopeasti vaikuttaa jne???

        Opamox vaikuttaa noin tunnin kuluessa, Pahoinvointia esiintyy lääkkeen lopetusvaiheessa.


      • Anonyymi
        Ananas2 kirjoitti:

        Opamox vaikuttaa noin tunnin kuluessa, Pahoinvointia esiintyy lääkkeen lopetusvaiheessa.

        Mulla lääke vie pois (ahdistusperäisen) pahoinvoinnin täysin


    • Jaska

      Söin puoli vuotta opamoxia(=oxepam) eikä ollut mitään sivuvaikutuksia. Hyvin toimi ainakin minulla mutta kannattaa olla varovainen riippuvuuden kanssa. Itse käytin 3x/viikko, tai jos tarvitsi joskus ottaa useammin pidin sitten enemmän välipäiviäkin vaikka olisi ahdistanut enemmänkin. Mutta eipähän ollut sitten ongelmia sen lopettamisen kanssa.

      • ...

        Nyt on meneillään toinen viikko opamoxin lopetusohjelmaa ja ihan hyvin on mennyt...söin kuukauden opamoxeja 1 kpl iltaisin. En oo jääny koukkuun. Riippuvaiseks jääminen lienee aikas yksilöllistä.
        Tuttuni sanoi että opamoxeihin voi jää koukkuun jos syö yli 3 kuukautta säännöllisesti.


    • Ovidiu

      Oksatsepaami on erinomainen anksiolyytti etenkin päiväkäytössä. Ei pahemmin sivareita. Pitkäaikaisessa jatkuvassa käytössä toleranssi voi nousta ja riippuvuus uhata. Käytä satunnaisesti, niin minäkin.

    • <-3

      • AhpaM

        Poistaa jännittyneisyyden kyllä ja auttaa lievittämään ahistusta. ensin söin niitä about 2 x viikossa 30 mg, mutta sitten tuli yhtäkkiä viikon putkia jolloin tuli syötyä joka päivä 30 mg /pv jolloin niitä tuli syötyä aamulla 15mg päivä / 15mg, se on vähän asenteesta kiinni pystyykö lääkityksen lopettamaan viikoiksi esim söin putkeen pari kuukautta tolla määrällä ja päätin pitää taukoa, meni 2 vk ja en rouskinut yhtään naamariin, mutta sitten taas tuli mieleen, nyt voisi syödä ja niinpä taas opamox auttoi rentouttamaan ja lievittämään ahdistusta. Se on niin ja näin onko koukussa. Ei välttämättä lääkkeeseen mutta tapaan.. :)


      • riippuvuutta..
        AhpaM kirjoitti:

        Poistaa jännittyneisyyden kyllä ja auttaa lievittämään ahistusta. ensin söin niitä about 2 x viikossa 30 mg, mutta sitten tuli yhtäkkiä viikon putkia jolloin tuli syötyä joka päivä 30 mg /pv jolloin niitä tuli syötyä aamulla 15mg päivä / 15mg, se on vähän asenteesta kiinni pystyykö lääkityksen lopettamaan viikoiksi esim söin putkeen pari kuukautta tolla määrällä ja päätin pitää taukoa, meni 2 vk ja en rouskinut yhtään naamariin, mutta sitten taas tuli mieleen, nyt voisi syödä ja niinpä taas opamox auttoi rentouttamaan ja lievittämään ahdistusta. Se on niin ja näin onko koukussa. Ei välttämättä lääkkeeseen mutta tapaan.. :)

        tosin käytin vain satunnaisesti :) ei kannata liian usein


      • TOIVOTTAVASTI TERV.

        Hei kaikille!
        Käytän opamoxia (15mg) satunnaisesti, mutta päivittäin,
        kun olen luonteeltani jännittäjä (46 v.).
        Yöksi seromex (20 mg) ja zopinoz (7.5 mg).
        Voin hyvin, kiitos lääkärini! Läheisin ihmiseni (kaksoisveljeni) sairasti ALS:n kärsi ja kuoli, masennuin, sain lopputillin, lihosin 20 kg,
        alkoholisoiduin, selvisin! Nyt paras
        ystäväni on kuolemassa rintasyöpään; terminaalivaiheessa. Kaiken jälkeen voin suositella lääkkeiden käyttöä tarvittaessa,, vaikka lopun ikään!
        Olen nyt laihtunut 15 kg ja voin hyvin, yhäkin kiitos yksityisen psykiatrini!
        Nyt yritän auttaa muita ja uskon Jumalaan, otan kuppia, poltan ja nautin minkä pystyn! Jaksamista kaikille!


    • man2hurrur

      Opamox voi aiheuttaa tottumusta ihmisille, jotka ovat taipuvaisia riippuvuuteen. Lääkärin määräämillä annoksilla sitä voi käyttää jopa kymmeniä vuosia. Ehtona hyvä lääkäri - potilassuhde.
      Ei "pamit" ole pahoja kun niitä käytetään oikein.
      Sivuvaikutuksista (väsymys ja raajojen heikkous ja kipu) tulevat isommilla, yli 30mg. kerta-annoksilla.

    • nur34

      Jos käyttää bentzoa päivittäin, niin ei voida puhua enää satunnaiskäytöstä vaan jatkuvasta käytöstä.

      Sinulle sitten sopii ottaa masennuslääke, Seromex, iltaisin? Eikö se piristä sinua?

      Kerrot alkoholismista, ja myöh. nykyisestä kupin teosta. Outoa että psykiatri määrää alkoholiriippuvaiselle bentzoa. Edes satunnaiseen käyttöön...

    • nuggetti

      Mulla on määrätty tarvittaessa Opamoxia 15 mg korkeintaan kolmesti vuorokaudessa. Tulee sitä nyt otettua sen 2-3 krt / vrk, kun ahdistuneisuus on taas saanut aika ison otteen musta.
      Syön myös Leponexia ja Seronilia skitsoaffektiivisen häiriön masennusoireiseen muotoon.
      Enimmillään söin parin viikon ajan (noin vuosi sitten) 3 x 30 mg / vrk, ja siitä kun poistettiin kaikki ne kerralla, tuli ihan tajuton pahoinvointi ja pahempi päänsärky kuin ikinä aiemmin. Siinä sitten riippuvuutta (joka oli syntynyt noinkin lyhyessä ajassa runsaasta käytöstä) hoidettiin antamalla vielä pieniä määriä Opamoxia lisää, kunnes sen pystyi jättämään poies. Ja nyt otan sitä enää vain tarvittaessa ja puolet vähemmän.
      Ainoat sivuvaikutukset on olleet väsymys (toisinaan toivottukin, niin saa nukuttua öisin) ja toisinaan ruokahalu kasvaa.

    • opa.

      Minulla menee Opamoxia 15 mg ja tarvittaessa 3krt/vrk. Minulle tuo lääke on ollut suuri apu, se on tehnyt elämästäni jälleen nauttimisen arvoisen, kun muuten toimintakyky laskee ahdistusten ynnä muun takia. Opamox on nimenomaan pitkäkestoiseen ahdistukseen toimiva lääke, mutta paniikkihäiriöön se ei mielestäni sovi kovin hyvin, sillä Opamox alkaa usein vaikuttaa vasta 1-2 tunnin päästä lääkkeen ottamisesta. Ei siis ole paras mahdollinen äkillisiin paniikkikohtauksiin.

      Jos vaikka esiintyminen tai sosiaaliset tilanteet ahdistaa, voi opamoxin ajoissa ottamalla saada helpotusta niihin. Näin ainakin minulla.

      Opamox on mieto bentsodiatsepiini, mutta siihenkin voi kehittyä riippuvuus. Itse pidän aina viikon-puolitoista lääkkeetöntä jaksoa ennen uuden pakkauksen noutamista, jotta siitä sitten aikanaan pääsee helpommin eroon, kun vointi sen sallii. Säännöllisemmän käytön jälkeen minulla on joskus esiintynyt lieviä fyysisiä vieroitusoireita, mutta ne kestävät vain päivän, korkeintaan pari, ja ovat niin lieviä, että eivät käytännössä häiritse normaalia elämää. Unohtuvat helposti, jos on jotakin huomion vievää tekemistä.

      Psyykkiset vieroitusoireet voivat kestää vähän pidempään, mutta niidenkin kanssa ollaan pärjäilty. Nämä siis silloin, kun pidän sitä 1-1,5 viikon "vieroitusjaksoa". Vaikea tosin varmaksi sanoa, onko kyse psyykkisistä vieroitusoireista vai esiin nousevasta perussairaudesta, johon lääke määrättiin, eli ahdistuneisuudesta.

      Minulle Opamox siis toimii hyvin, ja olen tyytyväinen, kun pärjään noin miedolla bentsolla ja pienellä annoksella. Oikein käytettynä bentsodiatsepiinit ovat hyvä apu, "kainalosauva", eikä niitä kannata siinä mielessä pelätä, vaikka se riippuvuusriski onkin olemassa. Jos noudattaa lääkärin ohjetta ja käyttää normaalijärkeä, niin riippuvuusriskikin jää pieneksi.

      En voi tietenkään taata, että opamox kaikilla toimisi, eli puhun vain omasta kokemuksesta. Lääkärin kanssa keskustelemalla löytyy kullekin oikea lääke.

    • .

      Kyllä Opamoxin vaikutus alkaa aiemmin...

      • opa.

        Lääkkeiden vaikutus on yksilöllistä. Itselläni Opamoxin vaikutuksen alkaminen lääkkeen syömisestä on vaihdellut välillä 20 minuuttia - 2 tuntia, riippuen toleranssista, ottaako lääkkeen tyhjään mahaan vai ei jne. Yleisimmin noin tunti menee itselläni, että rauhoittava vaikutus alkaa. Siksi kirjoitinkin: "...Opamox alkaa _usein_ vaikuttaa vasta 1-2 tunnin päästä lääkkeen ottamisesta".


    • Narkkari Satu

      aina ku saan opamoxi ni veän kaikki naamarii ku en tee niillä mitää HAH HAH!

    • öggö

      Opamox on hyvä lääke. Sen vaikutus ei kestä yhtä pitkään kuin Diapamin, mikä tarkoittaa sitä, että aamulla otettu tabletti ei aiheuta koko loppupäivää kestävää pöhnää. Itselläni 15mg annos vaikuttaa täysillä n. kolmessa tunnissa (opamoxin peak time on 3h, kun diatsepaamilla se on n. tunti, muistaakseni), jotain lievempää rentoutusta tapahtuu lyhyemmässä ajassa. Jos tarvitsen vaikutusta nopeammin, pureskelen tabletin.
      Negatiivisia puolia oksatsepaamissa (kuten muissakin diatsepiineissä) on mustat aukot muistissa, ja jonkinlainen impulsiivisuus.
      Rauhoittavia lääkkeitä on nykyään vaikea saada, koska lääkärit haluavat ihmisten käyttävän mielialalääkkeitä. Tässähän ei taas ole mitään järkeä, jos rauhoittaville on vain satunnaista tarvetta. Ikävää, että ongelmakäyttäjät leimaavat myös ne käyttäjät, joilla homma pysyy hallinnassa.

      Jos minä otan Opamoxin mennessäni joskus shoppailemaan, sukujuhliin tai selviytyäkseni kouluesitelmästä, ei sitä ongelmakäytöksi voi kutsua.

    • Kirsi

      Vanha ketju mutta pakko kommentoida. Sain 15mg opamoxia ja mun mielestä se ei vaikuta mitenkään.

    • Anonyymi

      Itellä Opamox toimii erinomaisesti. Yleensä puolikas päivässä riittää pitämään pahimmat ahdistukset kurissa, välillä pidän välipäivän. Joskus ottanut kokonaisen jos haluan rentoutua kunnolla. Samaan aikaan mulla Exitalopram, mutta ei ole vielä 4vk aikana vaikuttanut ahdistukseen hirveen paljon. Monet sanoneet, että SSRIn vaikutus voi kestää 4-6vk, voi olla myös että 10mg ei kohdallani riitä.

    • Anonyymi

      Emmä tiennytkään että opamox on rentoutumista varten.

      • Anonyymi

        No se on benzo, kirjaimellisesti rauhoittava lääke. Kyllä se samalla rentouttaa.


    • Anonyymi

      Minulle Obamox teki hirveän nälän
      Lihoin kuukaudessa 10 kg

    • Anonyymi

      Minulla annostus 3×25 mg/pv.Kiloja tullut ainakin 8
      Käytetty 1/2 vuotta.

    • Anonyymi

      Ainoa lääke mulla joka auttaa paniikkihäiriöön/ahdistukseen. Käytän myös emetofobian hoidossa. Haittavaikutuksia ei muita kun joskus tosi humalainen olo ja väsymys, toimii hyvin unilääkkeenä siis!

    • Anonyymi

      Täällä 5kk opamoxia ahdistushäiriöön, säänällisesti menee, vielä vaikka olen jo pari kk laskenut annosta. Nyt menee 1 x 15 mg tabletti päivässä, jaettuna 3 osaan. Ahdistaa ja pelottaa vieroitus, ennä oikein enää tiedä onko alkuperäinen syy vai lääkkeiden ”välivierotus” oireet kyseessä kun alkaa levoton olo aina annosten välissä. Siksi haluan yrittää näitä laskea mutta hitaasti. Varmaan aivan liian hitaasti.

    • Anonyymi

      Mielestäni tämä kyseinen lääke tehoaa parhaiten unilääkkeenä mutta päikäytössä väsyttää

    • Anonyymi

      Onko joku lopettanut opamoxin yli puolen v säännöllisen käytön jälkeen? Oliko ihan tuskasta?

    • Anonyymi

      Voiko tulla riippuvuus opamoxiin reilun kuukauden käytöllä 15 mg 1/4 tai 1/2 vrk 2 x.

    • Anonyymi

      Opamoxilla on unettava vaikutus. Otan sitä 15 mg illalla tuntia ennen nukkumaanmenoa. Sillä on myös rohkaiseva vaikutus. Otin yhden ennen hammaslääkäriä. Yliherkkänä muuten jännitän, varsinkin kun yritän olla puuduttamatta. Viime kerralla oli nimittäin vai lohkeamia hampaissa, joten arveli menevän ilman puudutusta. Kyllä sitä puudutusta silti vähän tarvittiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1727
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1547
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      55
      1260
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      729
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      725
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      717
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      668
    Aihe