Mirena ja APUA!

Kettusisko

Kyselisin, että mikälaisia ogelmia teille on tullut Mirena hormoonikierukan asennuksen jälkeen ja onko oireet helpottaneet?

Itselleni on asennettu Mirena kuukausi sitten e-pillereiden tilalle. Pillerit piti lopettaa korkean verenpaineen, migreenin ja suvussa olevan aivotulppariskin vuoksi. Aloitin aikanaan syömään Diane Novaa huonohkon ihon vuoksi. Iho paranikin huomattavasti. Pillerimerkin jouduin vaihtamaan noin 4 vuotta sitten Yasmineen, joka sekin sopi hyvin. Iho oli erittäin hyvä, satunnaisesti näppy siellä tai täällä.

Nyt kierukan asennuksen jälkeen iho on muuttunut rasvaiseksi ja tarkoitan siis todella rasvaiseksi! Meikki valuu naamasta jo parin tunnin jälkeen. Rasvoittuvia alueita ei ole pelkästään ne tavalliset vaan minulla rasvoittuu myös posket, ohimot, silmäluomet, kulmat, ylähuuli... siis ihan kaikki. Jos pyyhin kasvoja paperilla niin paperissa näkyy selkesti, että kasvot ovat erittäin rasvaiset. Ostin apteekista rasvaiselle iholle tarkoiteut puhdistusemulsion ja kasvoveden. Kasvojen puhdistamisen jälkeen puolisen tuntia niin taas kiiltää joka paikka. Lisäksi olen saanut ihan oikeita finnejä, punaisia palluroita pukkaa niin kasvoista kun päänahastakin. Hiukset lähtevät tukkoina.

Nyt on ensimmäiset kuukautiset tulleet ja vuodan kahdeksatta päivää kuin seula. Ennen näitä kuukautisia tiputtelin kierukan laitosta saakka. Vuoto ei ole pientä. Hyytymiä on paljon ja vastakrampit ovat kovia. Töissä saa laukata vessassa vaihtamassa sidettä ja kantaa pikkuhousuja mukana laukussa, jos sattuu että vuoto tulee yli.

Päänsäryt ovat myöskin koventuneet, eikä niihin auta enää mikään apteekin reseptivapaa lääke. Litalginia olen syönyt pahimpina päivinä.

Onko tässä toivoakaan, että nämä oireet helpottavat vai pitääkö vain otattaa koko kapistus pois? Totutteleeko elimistö tähän ja tämä on vain hankalaa näin alussa?

25

8452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ********

      Ota ihmeessä pois, toi ei ole keholle terveellistä! Sit mene lääkärille keskustelemaan uudelleen ehkäisystä ja kerro näistä oireista niin hän voi kertoa kannattaako yrittää uudestaan. Pitkäaikainen ja runsas vuoto voi ihan oikeasti aiheuttaa anemiaa yms. ei ihmiskehossa sitä verta loputtomiin oo ulos pukattavaksi.

    • aeryhw456u76

      Ensimmäiset kuukautiset minkä tahansa ehkäisyn vaihdossa voivat olla rajutkin. Itse odottelisin vielä kuukauden tai pari. Mutta kierukka vaikuttaa ainoastaan paikallisesti kohdussa, joten jos sulla on hormonaalinen ehkäisy aloitettu aknen kontrolloimiseksi, tilanne voi räjähtää käsiin, niin sanoakseni.

      Henk. koht. en ottaisi tulppariskiä vaan koittaisin elää asian kanssa, ja ottaisin yhteyttä lääkäriin keskustellakseni aknesta.

    • turhautunut84

      itse laitoin myös noin 3kk sitten mirena hormooni kierukan. ensimmäisenä kuukautena painoni nousi 4kiloa ja finejä pukkasi niin maan perkeleesti...:( aikaisemmin minulla ei ole finni ongelmia ollut. kuukautisten tiputtelu on normaalia niukempaa mutta kuukautiset kestävät nykyisin 5-9pv. normaali kuukautis kiertoni on 30pv ja kuukautiset kestivät ennen kierukan laittoa 5pv.

    • 152342

      hormonikierukka saattaa lisätä finnejä ja useimmille sen tekee. ota kupari, ei sisällä hormoneja.

      • 13

        Kupari kierukka taas tekee menkoista ihan järkyttävän kivuliaat ja runsaat, jos alunperinkin menkat on vähänkin kipeämmät ja kovemmat. Mirena taas vähentää ja lievittää kipua. Siksi minulle laitettiin mirena, koska kuukautiseni olivat kupari kierukan kanssa niin kivuliaat, etten meinannut päästä sängystä ylös ja vuoto saattoi kestää lähes 3vk! Nyt mirenan kanssa reilu viikkoo suht runsasta vuotoa ja vähän kipuja, mutta kupari kierukan kanssa jouduin vaihtamaan siteen välillä pari kertaa tunnissa (isoimman yösiteen mitä kaupasta löysin) ja syömään kovia pilääkketä koko ajan.

        Mirena kyllä rasvoittaa ihon todella pahasti, iho on ihan järjettömän kiiltävä ja meikki ei pysy yhtään. Samoin tulee isoja myhkyröirä naamaan. Sainkin lääkäriltä antibiootti kuuriin akneen ja samalla ostin apteekista basironia, jota käytän noihin isompiin (sillä lähtee parissa päivässä isoimmat finnit pois, ainoa miinus, että kuivattaa ihoa ihan hulluna).

        Kannattaa koittaa pari kuukautta vielä elää kierukan kanssa ja katsoa miten lähtee sujumaan ja vaikka koitella noita akne lääkkeitä ym.
        Kupari kierukassakin kun kuitenkin on niitä haittapuolia aika rutkasti, mutta mistä sitä tietää, jos se sopisi sitten paremmin. Minä en enään henk.koht. vaihtaisi..


      • 13
        13 kirjoitti:

        Kupari kierukka taas tekee menkoista ihan järkyttävän kivuliaat ja runsaat, jos alunperinkin menkat on vähänkin kipeämmät ja kovemmat. Mirena taas vähentää ja lievittää kipua. Siksi minulle laitettiin mirena, koska kuukautiseni olivat kupari kierukan kanssa niin kivuliaat, etten meinannut päästä sängystä ylös ja vuoto saattoi kestää lähes 3vk! Nyt mirenan kanssa reilu viikkoo suht runsasta vuotoa ja vähän kipuja, mutta kupari kierukan kanssa jouduin vaihtamaan siteen välillä pari kertaa tunnissa (isoimman yösiteen mitä kaupasta löysin) ja syömään kovia pilääkketä koko ajan.

        Mirena kyllä rasvoittaa ihon todella pahasti, iho on ihan järjettömän kiiltävä ja meikki ei pysy yhtään. Samoin tulee isoja myhkyröirä naamaan. Sainkin lääkäriltä antibiootti kuuriin akneen ja samalla ostin apteekista basironia, jota käytän noihin isompiin (sillä lähtee parissa päivässä isoimmat finnit pois, ainoa miinus, että kuivattaa ihoa ihan hulluna).

        Kannattaa koittaa pari kuukautta vielä elää kierukan kanssa ja katsoa miten lähtee sujumaan ja vaikka koitella noita akne lääkkeitä ym.
        Kupari kierukassakin kun kuitenkin on niitä haittapuolia aika rutkasti, mutta mistä sitä tietää, jos se sopisi sitten paremmin. Minä en enään henk.koht. vaihtaisi..

        Ai niin, tuli mieleen, että en muuten ole mirenan laiton jälkeen voinut laittaa luomiväriä, kun se tahtoo aina vähintään vartin päästä olla klimppinä luomivaossa :D mutta toivotaan, että asia joskus tsoittuu.. ja jospa se ei maailmanloppu ole.. Ehkä on hankittava veenkestävä tussi ja piirrettävä sillä naamaan , niin johan pysyy prkele..


      • Kettusisko
        13 kirjoitti:

        Kupari kierukka taas tekee menkoista ihan järkyttävän kivuliaat ja runsaat, jos alunperinkin menkat on vähänkin kipeämmät ja kovemmat. Mirena taas vähentää ja lievittää kipua. Siksi minulle laitettiin mirena, koska kuukautiseni olivat kupari kierukan kanssa niin kivuliaat, etten meinannut päästä sängystä ylös ja vuoto saattoi kestää lähes 3vk! Nyt mirenan kanssa reilu viikkoo suht runsasta vuotoa ja vähän kipuja, mutta kupari kierukan kanssa jouduin vaihtamaan siteen välillä pari kertaa tunnissa (isoimman yösiteen mitä kaupasta löysin) ja syömään kovia pilääkketä koko ajan.

        Mirena kyllä rasvoittaa ihon todella pahasti, iho on ihan järjettömän kiiltävä ja meikki ei pysy yhtään. Samoin tulee isoja myhkyröirä naamaan. Sainkin lääkäriltä antibiootti kuuriin akneen ja samalla ostin apteekista basironia, jota käytän noihin isompiin (sillä lähtee parissa päivässä isoimmat finnit pois, ainoa miinus, että kuivattaa ihoa ihan hulluna).

        Kannattaa koittaa pari kuukautta vielä elää kierukan kanssa ja katsoa miten lähtee sujumaan ja vaikka koitella noita akne lääkkeitä ym.
        Kupari kierukassakin kun kuitenkin on niitä haittapuolia aika rutkasti, mutta mistä sitä tietää, jos se sopisi sitten paremmin. Minä en enään henk.koht. vaihtaisi..

        Näin vähän pelkäsinkin, että tämä tila saattaa hyvinkin olla pysyvä. Ostin apteekista Vichyn meikkivoidetta, joka pysyy paremmin rasvoittuvalla iholla, mutta ei sekään mikään ihme aine ole. Ja kuitenkin sen verran turhamainen olen, että ilman meikkiä en töihin uskalla neukkariin astua. Joku oli tuolla laittanut myös kysymyksen, että voiko kierukka lisätä virtsaamisen tarvetta. En ole sitä osannut tähän yhdistää, mutta käyn vessassa nykyään 40 minuutin välein. Tiedän kuulosta tiuhalta tahdilta, mutta näin vaan on. Yöllä nousen kaksi kertaa vessaan ja aamulla juoksen sinne tukka putkella kun herään. Ei uskalla paljon mitään juoda, että pärjää töissä neuvottelujen ajan. Ihan kun ei olis muutenkin tarpeeksi vaikeaa koittaa töissä pärjätä nuorena naisena ja nyt vielä kasvot kukkii ja vessassa ravaamisesta on tullut enemmän sääntö kun poikkeus. Anteeksi valitus, mutta tämä tilanne on minusta ihan kauhea, onhan niitä pahempiakin asioita kun tämä, mutta pakko purkaa jonnekin. Huoh. Täytyy soittaa sille gynegologille ja keskustella asiasta.


      • 13
        Kettusisko kirjoitti:

        Näin vähän pelkäsinkin, että tämä tila saattaa hyvinkin olla pysyvä. Ostin apteekista Vichyn meikkivoidetta, joka pysyy paremmin rasvoittuvalla iholla, mutta ei sekään mikään ihme aine ole. Ja kuitenkin sen verran turhamainen olen, että ilman meikkiä en töihin uskalla neukkariin astua. Joku oli tuolla laittanut myös kysymyksen, että voiko kierukka lisätä virtsaamisen tarvetta. En ole sitä osannut tähän yhdistää, mutta käyn vessassa nykyään 40 minuutin välein. Tiedän kuulosta tiuhalta tahdilta, mutta näin vaan on. Yöllä nousen kaksi kertaa vessaan ja aamulla juoksen sinne tukka putkella kun herään. Ei uskalla paljon mitään juoda, että pärjää töissä neuvottelujen ajan. Ihan kun ei olis muutenkin tarpeeksi vaikeaa koittaa töissä pärjätä nuorena naisena ja nyt vielä kasvot kukkii ja vessassa ravaamisesta on tullut enemmän sääntö kun poikkeus. Anteeksi valitus, mutta tämä tilanne on minusta ihan kauhea, onhan niitä pahempiakin asioita kun tämä, mutta pakko purkaa jonnekin. Huoh. Täytyy soittaa sille gynegologille ja keskustella asiasta.

        Joo itseasiassa se oli minä joka siitä vastailin kyseisen pissaamis jutun aloittajalle, eli samoja ongelmia minullakin on. Pissalla pitää juosta ihan koko ajan..Minullakin on työpaikka, missä ei välttämättä pääse vessaan koko päivänä, niin ei uskalla juoda mitään. Ja todellakin on noloa kun jo kuitenkin näin rutkasti teini-iän ylittäneenä naama kukkii ja hiukset on koko ajan rasvaiset, kuin pahaisella murkulla.. Tilanne kyllä oikeasti on aika ikävä, tiedän. Mutta kannattaa silti koittaa sinnitellä, jos ongelma menisi ohitse hiljalleen. Minullakaan ei mirena ole ollut vasta kuin ihan hetken, joten en tiedä kuinka pysyviä vaikutukset on. Sen kyllä sanon, että repisin sen vaikka itse irti jos vain olisi joku muu ehkäisykeino vielä käytettävissä :D

        Ihoon tietenkin itse pystyt paljon vaikuttamaan, käytät tuotteita jotka ei ainakaan enempää rasvoita ym. Minä olen käynyt jo kaikki maailman akne sivut sun muut läpi :)

        Kannattaa toki jutella gynen kanssa ja löytää itselle paras ratkaisu, mitään ei kannata turhaan kestää! Tsemppiä!


    • Kettusisko

      Kirjoitan tänne miten kävi, jos sattuu joku joskus samaan kompastumaan. Elikäs ihotautilääkärillä tuli käytyä ja antibiootit sain kasvojen näppyläisyyteen, joka ihotautilääkärin mielestä oli selvä acne. =( Roacuttan on seuraava vaihtoehto jos tämä ei tehoa, tosin sitä sitten vaan ihan pienimpänä annoksena. Iho on täynnä pientä punaista näppyä ja pari suurempaa ns. hormooninäppyä.

      Menin sitten lopulta gynelle reilu kaksi kuukautta kierukan laiton jälkeen. Hiustenlähdön, ihon rasvoittumisen ja näppyläisyyden gyne laittoi heti kierukan piikkiin, muista vaivoista ei osannut sanoa. Kierukka otettiin sitten pois. Pois ottaminen nipisti vähän (laitto sattui jumalattomasti!!!!). Gyne ehdotti, että olen kolme kuukautta ilman hormonaalista hekäisyä, jotta nähdään mihin iho asettuu ja miten kuukautisille käy. Viimeinen oljenkorteni on sitten minipillerit. Niistä kysyessäni gyne kertoi, että keltarauhashormonia niissäkin on mutta vaikka kierukka on aiheuttanut näin pahoja sivuvaikutuksia niin minit ei sitä välttämättä tee. Kuparikierukka ei ole vaihtoehto runsaiden ja kivuliaiden menkkojen vuoksi.

      Ja kierukan poiston jälkeen kuukautiset alkoivatkin heti tänään eli päivä poiston jälkeen. Kierukka ehti olla vasta niin vähän aikaa, että ei ole ehtinyt elimistö mennä mitenkään sekaisin.

      Nyt sitten vaan odotellaan ja popsitaan antibioottia ja toivotaan parasta, että iho paranee. Tästä tulikin pitkä tie.

      • xym

        Onko kohdunpoisto mahdollinen vaihtoehto? Tai sterilointi? Esitietojesi perusteella ei kovin montaa hyvää ehkäisykeinoa jää, lähinnä kondomi..
        En tiedä ikääsi ja lapsilukuasi, mutta olisikohan ne lapset hyvä tehdä valmiiksi ja sitten jompikumpi em. vaihtoehdoista. Miehen sterilointi jäi vielä pois listasta : )


      • Kettusisko
        xym kirjoitti:

        Onko kohdunpoisto mahdollinen vaihtoehto? Tai sterilointi? Esitietojesi perusteella ei kovin montaa hyvää ehkäisykeinoa jää, lähinnä kondomi..
        En tiedä ikääsi ja lapsilukuasi, mutta olisikohan ne lapset hyvä tehdä valmiiksi ja sitten jompikumpi em. vaihtoehdoista. Miehen sterilointi jäi vielä pois listasta : )

        Tänään kävin vielä ihotautilääkärillä. Arvatkaapa mitä sain? No e-pillerit! Diane Nova, eli paluu teinivuosiini. Lääkäri oli sitä mieltä, että mitään muuta vaihtoehtoa ei ihooni ole, ja Roacuttania ei voi määrätä jos en syö e-pillereitä. Eli ympyrä sitten sulkeutuu näin. En tiedä olenko iloinen vai en 450 euroa olen saanut kahdessa kuukaudessa puhallettua taivaan tuuliin =) Naurattaa. Ja myös ihotautilääkäri on tietoinen korkeasta verenpaineestani ja migreenistäni. Näin täällä sitten kävi. Nyt vaan toivon, että Diane Nova tekee tehtävänsä ja palauttaa ihon suhteellisen hyvään kuntoon. Kohdunpoisto tai sterilisaatio ei siis vielä tule kysymykseen. Lapsetkin vielä tekemättä kun olen vasta (tai jo) 27.


      • ei kierukkaa
        Kettusisko kirjoitti:

        Tänään kävin vielä ihotautilääkärillä. Arvatkaapa mitä sain? No e-pillerit! Diane Nova, eli paluu teinivuosiini. Lääkäri oli sitä mieltä, että mitään muuta vaihtoehtoa ei ihooni ole, ja Roacuttania ei voi määrätä jos en syö e-pillereitä. Eli ympyrä sitten sulkeutuu näin. En tiedä olenko iloinen vai en 450 euroa olen saanut kahdessa kuukaudessa puhallettua taivaan tuuliin =) Naurattaa. Ja myös ihotautilääkäri on tietoinen korkeasta verenpaineestani ja migreenistäni. Näin täällä sitten kävi. Nyt vaan toivon, että Diane Nova tekee tehtävänsä ja palauttaa ihon suhteellisen hyvään kuntoon. Kohdunpoisto tai sterilisaatio ei siis vielä tule kysymykseen. Lapsetkin vielä tekemättä kun olen vasta (tai jo) 27.

        Mietin itse kierukan ottamista mutta tämän "Kettusiskon" kokemuksen jälkeen enpä taida ottaa. Minulla ei mitään syytä ole varsinaisesti vaihtaa pilsuja pois, joten taidan kuitenkin jatkaa niitä tai jättää pois ja käyttää vaan kortsua miehen kanssa jonkin aikaa. Mietityttää vaan se ihon huononeminen, että jos jätän pillerit pois ja iho menee huonoon kuntoon niin paraneeko se jos aloittaa taas pillerit? Mitenkäs on käynyt sulla sen ihon kanssa?


      • +++++++++++++
        ei kierukkaa kirjoitti:

        Mietin itse kierukan ottamista mutta tämän "Kettusiskon" kokemuksen jälkeen enpä taida ottaa. Minulla ei mitään syytä ole varsinaisesti vaihtaa pilsuja pois, joten taidan kuitenkin jatkaa niitä tai jättää pois ja käyttää vaan kortsua miehen kanssa jonkin aikaa. Mietityttää vaan se ihon huononeminen, että jos jätän pillerit pois ja iho menee huonoon kuntoon niin paraneeko se jos aloittaa taas pillerit? Mitenkäs on käynyt sulla sen ihon kanssa?

        pitäisi olla hormonaalinen, miksi ei kuparinen??


      • Sleeping Fairy
        +++++++++++++ kirjoitti:

        pitäisi olla hormonaalinen, miksi ei kuparinen??

        Kerroit että sulla on runsaat kuukautiset, migreeniä ja verenpainetta. Onko paino ja elintavat muuten terveet? Mulla esim. kuukautiskivut loppui kokonaan sen jälkeen kun aloin liikkua ja jätin roskaruuan ja sokerin pois. Verenpainekin on usein elintavoista kiinni. Entä kärsitkö migreenistä jo ennen hormonaalisen ehkäisyn käyttöä vai vasta sen myötä? Minulla e-pillerit aiheutti migreenikohtauksia, jotka loppui kun vahdoin kuparikierukkaan. Nyt kierukka (Flexi-T) on ollut mulla vuoden ja kuukautiseni ovat palautuneet lähes yhtä niukiksi kuin pillereiden aikaan. Ekat kuukaudet vuodot oli vähän runsaammat.


      • Kettusisko
        Sleeping Fairy kirjoitti:

        Kerroit että sulla on runsaat kuukautiset, migreeniä ja verenpainetta. Onko paino ja elintavat muuten terveet? Mulla esim. kuukautiskivut loppui kokonaan sen jälkeen kun aloin liikkua ja jätin roskaruuan ja sokerin pois. Verenpainekin on usein elintavoista kiinni. Entä kärsitkö migreenistä jo ennen hormonaalisen ehkäisyn käyttöä vai vasta sen myötä? Minulla e-pillerit aiheutti migreenikohtauksia, jotka loppui kun vahdoin kuparikierukkaan. Nyt kierukka (Flexi-T) on ollut mulla vuoden ja kuukautiseni ovat palautuneet lähes yhtä niukiksi kuin pillereiden aikaan. Ekat kuukaudet vuodot oli vähän runsaammat.

        Nimimerkille "ei kierukkaa" ihoni on tosiaan siistiytynyt. 5 päivää Diane Novan aloituksen jälkeen meikki pysyy ja pahkuloita ja finnejä ei ole. Iho kuivui aika paljon e-pillereiden aloituksen jälkeen (aloitin maanantaina eli 6 päivää sitten) rasvasin sitä apteekista saatavalla Bellavita voiteella, jossa on a-vitamiinia. Laitoin sitä meikin alle ja se kosteuttikin ihan hyvin. En tiedä vaikuttiko se siihen, että iho parani todella nopeasti. On toki vielä punainen ja vähän kuiva, mutta ei mitään näppylöitä ole enää. Leuka ja leukaperät oli tosiaan vielä maanantaina ihotautilääkärille mennessäni aivan järkyttävässä kunnossa. Näppyjä oli paljon, iso ja kipeitä noin 7 ja pienenpia punaisia yli 20. Nenänpielet kukkivat myös. Täytyy sanoa, että huiman huima parannus. Otin valokuvat ihosta, kun se oli huonoimmillaan, jotta voin verrata myöhemmin. Ero on tosiaan huikea.

        Ja nimimerkille "Sleeping Fairy" olen hoikka nuori nainen, joten painosta verenpaine ei johdu. Luulen, että minulla on siihen vähän sukurastitusta. Olen ollut vähähiilarisella ruokavaliolla, mutta se ei ole mielestäni vaikuttanut verenpaineeseen mitään. Liikuntaa en harrasta niin paljon kuin pitäisi, eli ehkä sen lisääminen voisi tähän tilanteeseen auttaa. Roskaruokaa en ole koskaan syönyt, siis mitään pitsaa, hampurilaisia tai muutenkaan mitään valmisruokaa. Nyt kun tilanne on kuitenkin tämä, että näitä pillereitä syön niin täytyy entistä enemmän vain kiinnittää huomiota elintapoihin. Ymmärsin lääkärin puheista (siis ihotautilääkärin, joka pillerit määräsi), että verenpaineeni ei ole niin korkea, että sitä lääkkeillä hoidettaisiin, vaan juurkin niillä elintapojen muutoksilla.

        Migreeni on minulla alkanut 13-vuotiaana ja pillerit aloitin 16-vuotiaana, joten migreeni on vanha tuttu. Toisaalta minulla on ollut jo vuosia toinen sierain kokonaan tukossa, ja odottelen nyt leikkaukseen pääsyä, jossa se avataan, eli voi olla että päänsärytkin helpottavat kun happi kulkee vapaammin.

        Kuparikierukasta keskustelin gynegologini kanssa mutta hän ei suositellut sitä koska minulla erittäin runsaat kuukautiset, ihan pillereidenkin kanssa. Yhden "luomukuukautiset" ehti tässä ennen tätä pillerireseptiä alkaa ja mikään suoja ei ollut tarpeeksi. Tamponi piti vaihtaa tunnin välein tai muuten alkoi valumaan itsestään pois. Myös veren hemoglobiini tippui.

        Olen silti kuullut ja lukenut paljon positiivisiakin kertomuksia hormonikierukasta. En ehkä kuitenkaan suositteleisi sitä sellaiselle naiselle, jolla on ollut jossain vaiheessa ongelmia ihon kanssa tai jopa acne. Muiden oireiden kanssa olisin varmaan pärjännytkin tai ainakin sinnitellyt pidempään. Ja sekin täytyy sanoa, että varmuuttahan mulla ei ole siitä, että johtuiko se ihon räjähtäminen siitä kierukasta vai e-pillereiden lopettamisesta. Mulle nimittäin laitettiin kierukka heti pillereiden lopettamisen jälkeen. Toisaalta taas iho kyllä alkoi paranemaan aika nopeasti kierukan poiston jälkeen, joskin paheni siinä ensin ennenkuin rauhoittui.


      • Mirena...
        Kettusisko kirjoitti:

        Nimimerkille "ei kierukkaa" ihoni on tosiaan siistiytynyt. 5 päivää Diane Novan aloituksen jälkeen meikki pysyy ja pahkuloita ja finnejä ei ole. Iho kuivui aika paljon e-pillereiden aloituksen jälkeen (aloitin maanantaina eli 6 päivää sitten) rasvasin sitä apteekista saatavalla Bellavita voiteella, jossa on a-vitamiinia. Laitoin sitä meikin alle ja se kosteuttikin ihan hyvin. En tiedä vaikuttiko se siihen, että iho parani todella nopeasti. On toki vielä punainen ja vähän kuiva, mutta ei mitään näppylöitä ole enää. Leuka ja leukaperät oli tosiaan vielä maanantaina ihotautilääkärille mennessäni aivan järkyttävässä kunnossa. Näppyjä oli paljon, iso ja kipeitä noin 7 ja pienenpia punaisia yli 20. Nenänpielet kukkivat myös. Täytyy sanoa, että huiman huima parannus. Otin valokuvat ihosta, kun se oli huonoimmillaan, jotta voin verrata myöhemmin. Ero on tosiaan huikea.

        Ja nimimerkille "Sleeping Fairy" olen hoikka nuori nainen, joten painosta verenpaine ei johdu. Luulen, että minulla on siihen vähän sukurastitusta. Olen ollut vähähiilarisella ruokavaliolla, mutta se ei ole mielestäni vaikuttanut verenpaineeseen mitään. Liikuntaa en harrasta niin paljon kuin pitäisi, eli ehkä sen lisääminen voisi tähän tilanteeseen auttaa. Roskaruokaa en ole koskaan syönyt, siis mitään pitsaa, hampurilaisia tai muutenkaan mitään valmisruokaa. Nyt kun tilanne on kuitenkin tämä, että näitä pillereitä syön niin täytyy entistä enemmän vain kiinnittää huomiota elintapoihin. Ymmärsin lääkärin puheista (siis ihotautilääkärin, joka pillerit määräsi), että verenpaineeni ei ole niin korkea, että sitä lääkkeillä hoidettaisiin, vaan juurkin niillä elintapojen muutoksilla.

        Migreeni on minulla alkanut 13-vuotiaana ja pillerit aloitin 16-vuotiaana, joten migreeni on vanha tuttu. Toisaalta minulla on ollut jo vuosia toinen sierain kokonaan tukossa, ja odottelen nyt leikkaukseen pääsyä, jossa se avataan, eli voi olla että päänsärytkin helpottavat kun happi kulkee vapaammin.

        Kuparikierukasta keskustelin gynegologini kanssa mutta hän ei suositellut sitä koska minulla erittäin runsaat kuukautiset, ihan pillereidenkin kanssa. Yhden "luomukuukautiset" ehti tässä ennen tätä pillerireseptiä alkaa ja mikään suoja ei ollut tarpeeksi. Tamponi piti vaihtaa tunnin välein tai muuten alkoi valumaan itsestään pois. Myös veren hemoglobiini tippui.

        Olen silti kuullut ja lukenut paljon positiivisiakin kertomuksia hormonikierukasta. En ehkä kuitenkaan suositteleisi sitä sellaiselle naiselle, jolla on ollut jossain vaiheessa ongelmia ihon kanssa tai jopa acne. Muiden oireiden kanssa olisin varmaan pärjännytkin tai ainakin sinnitellyt pidempään. Ja sekin täytyy sanoa, että varmuuttahan mulla ei ole siitä, että johtuiko se ihon räjähtäminen siitä kierukasta vai e-pillereiden lopettamisesta. Mulle nimittäin laitettiin kierukka heti pillereiden lopettamisen jälkeen. Toisaalta taas iho kyllä alkoi paranemaan aika nopeasti kierukan poiston jälkeen, joskin paheni siinä ensin ennenkuin rauhoittui.

        Mietin tuossa, että onkohan iästä kiinni sopiiko hormonikierukka vai ei? Itselläni on arpia naamassa murrosiän pahasta aknesta, mutta 4 kk sitten asennettu Mirena ei ole aiheuttanut mitään ihon rasvoittumista. T-alue voi alkaa jossain viheessa vähän kiiltelemään kuten aina minulla tehnyt aikuisiälläkin, Olen 43v.
        Vaikuttaa siltä, että tiputtelukin on loppunut, halut ennallaan. Sovin lääkärin kanssa, että kokeilen puoli vuotta ja jos ei sovi, niin otetaan pois. Tällä hetkellä tilanne ihan hyvä, joten näillä näkymin saa jäädä.

        Voisikohan ikä vaikuttaa sivuoireisiin? Onhan hormonitaso erilainen nuoremmilla kuin meillä vanhemmilla naisilla.


    • Epäileväinen

      Mulla on ollut roacuttan käytössä nyt puolisen vuotta ja ihotautilääkäri suosittelee nimenomaan vaihtamaan pillerit hormonikierukkaan. Tällä hetkellä syön cerazzette -pillereita ja ihotautilääkäri on sitä mieltä, että hormonikierukka aiheuttaisi vähemmän iho-ongelmia kuin pillerit.

      • Kettusisko

        Tietysti se tahtoo olla niin, että mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella. En tiedä vielä kuinka pysyvä tämä yhdistelmäpilleri "kuuri" on mutta nyt on selvästi tilanne rauhoittunut. Ja seksihalutkin palautuneet ennalleen. Kierukan kanssa tietysti oli muutenkin koko ajan niin stressaantunut olo kun niitä "sivuvaikutuksia" tuli joka päivä lisää. Iho ei rasvoitu enää niin paljon kuin kierukan aikana. Kierukka ehti tosiaan olla kaksi viikkoa kun se rasvoittuminen iski päälle ihan yhtäkkiä ja siitä kaksi päivää niin iho alkoi kukkia. Toisaalta voi olla, että olisi vain pitänyt sitkeästi odotella, että tilanne rauhoittuu, sillä elimistö ehkä ei ehtinyt vielä siinä ajassa totutella kierukkaan. Mulle ei kuitenkaan sitä kierukkaa enää laiteta, eikä se kummankaan lääkärin (gyne ja ihotautilääkäri) mielestä sopinut minulle.

        Minipillereissä on myöskin sitä keltarauhashormonia vaikuttavana aineena, kuten on hormonikierukassakin, ja kierukasta se vapautuu tasaisemmin, joten voisin kuvitella, että niille joille minipillerit käyvät kävisi myös kierukka. En itse kuitenkaan noita minipillereitä ihan hevillä lähde kokeilemaan tämän kierukka jutun jälkeen. Ei sitä tiedä jos ei kokeile. Harmittavaa on se, että kokeilu voi tulla kalliiksi, ihan rahallisesti ja muutenkin.

        Joku täällä ehdotti, että ikä voisi vaikuttaa. Voihan se olla niinkin koska sehän on totta, että hormoonitaso vaihtelee iän mukaan. Mutta näin vaan kävi täällä, jollakin muulla toivottavasti paremmin.


      • outoja asioita
        Kettusisko kirjoitti:

        Tietysti se tahtoo olla niin, että mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella. En tiedä vielä kuinka pysyvä tämä yhdistelmäpilleri "kuuri" on mutta nyt on selvästi tilanne rauhoittunut. Ja seksihalutkin palautuneet ennalleen. Kierukan kanssa tietysti oli muutenkin koko ajan niin stressaantunut olo kun niitä "sivuvaikutuksia" tuli joka päivä lisää. Iho ei rasvoitu enää niin paljon kuin kierukan aikana. Kierukka ehti tosiaan olla kaksi viikkoa kun se rasvoittuminen iski päälle ihan yhtäkkiä ja siitä kaksi päivää niin iho alkoi kukkia. Toisaalta voi olla, että olisi vain pitänyt sitkeästi odotella, että tilanne rauhoittuu, sillä elimistö ehkä ei ehtinyt vielä siinä ajassa totutella kierukkaan. Mulle ei kuitenkaan sitä kierukkaa enää laiteta, eikä se kummankaan lääkärin (gyne ja ihotautilääkäri) mielestä sopinut minulle.

        Minipillereissä on myöskin sitä keltarauhashormonia vaikuttavana aineena, kuten on hormonikierukassakin, ja kierukasta se vapautuu tasaisemmin, joten voisin kuvitella, että niille joille minipillerit käyvät kävisi myös kierukka. En itse kuitenkaan noita minipillereitä ihan hevillä lähde kokeilemaan tämän kierukka jutun jälkeen. Ei sitä tiedä jos ei kokeile. Harmittavaa on se, että kokeilu voi tulla kalliiksi, ihan rahallisesti ja muutenkin.

        Joku täällä ehdotti, että ikä voisi vaikuttaa. Voihan se olla niinkin koska sehän on totta, että hormoonitaso vaihtelee iän mukaan. Mutta näin vaan kävi täällä, jollakin muulla toivottavasti paremmin.

        Jos minipillerit sopii, sopii hormonikierukka ja implantaatit, näin mulle sanottiin. Tai siis mulle sanottiin niin että minipillereissä on kaikkein eniten keltarauhashormonia, joten vaikka pieniä oireita tulisi minipillereistä niin noi muut voi silti sopia. Mutta siis sen mukaan niinpäin ei voi käydä ettei hormonikierukka tai implantaatit sopisi mutta minipillerit sopii! Ja mulle sanottiin että oireet voi kestää useamman kuukauden ja vasta sitten tietää sopiiko keltarauhashormoni vai ei, ja siihen voi mennä jopa puoli vuotta. Ihmeen nopeasti sulla se sitten poistettiin. Ja outoa myös ettei sulla kokeiltu ensin minipillereitä, mulle kun sanottiin että yleensä aina kokeillaan muutaman kuukauden minipillereitä jotta tiedetään sopiiko keltarauhashormoni. Mutta se ihmetyttää että sulle sopii yhdistelmäpillerit sillä niissä on yhtä lailla keltarauhashormonia!! Niissä vain on estrogeeniä sen lisäksi (siitä nimitys yhdistelmäpillerit), mitä taas mineissä, hormonikierukassa ja implantaateissa ei ole. Siksi minipillerit sopivat useimmille joille yhdistelmäpillerit eivät sovi koska useimamt sivuvaikutukset aiheuttaa estrogeeni.


    • Vieras35

      Otetin pois kierukka eilen koska kivut jatkuu vaikka ei ole kuukautisia ja sain minipilerit Dasogetrel sandoz

    • lkasdjflaskjdf

      Mulle Mirena ei ole aiheuttanut ongelmia. Se laitettiin runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten takia (ja tietysti ehkäisyn), ja auttoi heti. Vuodot vähenivät niin, että niitä hädin tuskin huomaa, kipuja ei ole juuri lainkaan. Paino on noussut jokusen kilon ja makeanhimo on välillä kova - mutta mieluummin näin kuin 3-4 päivää per kierto kipuja ja jatkuvaa ylivuodon kyttäämistä.

      • xxxzzz656

        Mirenan otin runsaisiin kuukautisiin gynen suosituksesta. Puolessa vuodessa painoa 8 kg, selluliitti räjähti; käsivarsien sisäpuoliin, vatsa sekä kylkiä alas jopa pohkeisiin asti, mukaan lukien leuan alusta. Sama ruokavalio, liikuntaa kuin ennenkin, ja hiukan enenmmänkin. Koskaan en ole makean himoa tuntenut, nyt oli ennen menkkoja tuskaa, mutta siihen auttoi sitrukset. Seuraavaksi puhkesi ruusufinni, sen jälkeen keratosis pilaris, joka kuulemma on teini-ikäiseten riesa ja paranee vanhemmiten. Seuraavana talvena kylmäurtikaria eli nokkosrokko, joka iski lähes joka säällä. Auringosta ei voinut nauttia ruusifinnin takia, tuulessa ja sateessa ei saanut olla, pakkasta piti varoa...Kaksi kohtutulehdusta, kaksi myomaa sekä muutamat hiivatulehdukset. Jatkuvaa turvotusta ja alavatsakipuja. Siitä huolimatta gyne sanoi, että kannattaa pitää, koska vähentää vuotoa. Joo, vajaaksi vuodeksi vähensi. Otatin kierukan pois reilun kolmen vuoden kokeilun jälkeen. Neljän viikon tyhjennysvuoto, ja olo keveni muutenkin kuin veren vähyydestä:D.
        Ei enää ikinä hormonia kehon ulkopuolelta, itkuisesta ja alavireisestä minusta pääsi jälleen esiin oma itseni, on hyvä olla ja ihottumat ja painot ovat taakse jäänyttä elämää.
        P.S. Uusi gyne kertoi, että 2016 uusimmat tutkimustulokset ovat vahvistaneet rintasyövän ja hormonikierukan yhteyden.


    • Dknfodls

      Ikinä ei kierukkaa. Mulla alkoi verrnsokerit nousta. Nyt odotan, palautuuko normaaliksi. Kaduttaa todella paljon tää kierukka-kokeilu. Akne myös pukkas uudelleen. Oisin ottanut myös dianet, mutta en enää hormoneja hyväksy. Piste.

    • Anonyymi

      Viisikymppisenä Mirena asennettiin pahoihin vuotohäiriöihin. Puhkesi ruusufinni, posket sinipunaisina rohtuneilla näppylöillä, libido katosi kokonaan sekä tietysti orgasmikykykin. Hirveä ahdistus ja itsetuhoajatuksia viikottain.

      Sinnittelen vielä, yli puoli vuotta on mennyt eli ei ikä ainakaan tunnu oireita vähentävän. Toivon pääseväni kohdunpoistoon.

    • Anonyymi

      Siis todellako???? Avaushan on ilmiselvästi erään tietämäni isoisän tekemä.
      Että suomessakin miehenä toimineita naisia. Hyvin erikoista!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2689
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      236
      2577
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2337
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      191
      1808
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1318
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1297
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      21
      1259
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1128
    Aihe