Itse yllätyin seuraavista asioista joista ei mielestäni juurikaan kukaan kertonut ennen synnytystä/lapsen saamista:
1. Synnytyksen jälkeen esiintyy pitkän aikaa virtsankarkailua, hallitsemattomia ilmavaivoja yms. noloa
2. Ei pystynyt istumaan moneen viikkoon
3. Menetetyn veren määrä on aivan valta, sitä verta aivan lotisi ekat päivät ja kaikki meni likaiseksi
4. Imettäminen sattui aivan helvetisti, itsellä rinnat vuosivat verta ja olivat haavoilla koska vauva ei todellakaan imenyt 2-4h välein, vaan tunnin välein ja vähintään puoli tuntia kerrallaan, itkin kivusta kun imetin ja lisäksi imetys lisäsi aina jälkisupistuksia
5. Itselläni hormonit ei todellakaan auttaneet jaksamaan ekat kuukaudet/viikot, vaan olin koko ajan aivan sairaan väsynyt valvomisesta ja imettämisestä
6. Minusta ainaskin tuntui, ettei minulla itsellä ollut mitään arvoa vuodeosastolla, vaan olin vaan joku kone: hoitajat painelivat kohtua ja kurkkivat alapäätäsi (yksikin tokaisi, että kyllä täällä joskus näkee näinkin pahoja alapäitä), sitten hoitajat hyökkäävät rintaasi kiinni ja puristavat kovakouraisesti "tuleeko täältä maitoa?".
7. Raskauden aikana kaikki ovat kiinnostuneita hyvinvoinnistasi, mutta kun olet vauvan saanut, niin ketään ei enää kiinnosta kuinka itse voit tai onko sinulla kipuja tms.
8. Epiduraalia ei saa jos sairaalassa vain yksi anestesialääkäri joka on parhaillaan tärkeämmässä leikkauksessa
Asiat, joista ei kerrota synnyttäjille
24
5043
Vastaukset
- T
Tuo sinun seiska kohta on täysin totta. Minäkin olin pitkään kipeä synnytyksen jälkeen, mutta eipä siitä juuri kukaan ollut kiinnostunut, mutta toisaalta hyvä niin.. Unohtui paremmin kivut, kun niitä ei koko ajan vatvottu ja kerrattu.
Noihin muihin kohtiin liittyen sanoisin, että asioista ei puhuta, koska noista esittämistäsi oireista kaikkia ei tule kaikille. - 8+13=21
Olen mies mutta pakko on vastata tähän:
Oma vaimoni sai suurimman osan noista selville ihan itse ennen synnytystä. Kirjastot ovat täynnä alan kirjallisuutta, ei pidä odottaa että kaikki tullaan kertomaan ja selittämään. Omatoimisuutta peliin!
Kumma muuten, että tohtori House on niin suosittu telkkarissa, mutta kukaan ei välitä tavata tosielämässä... - .................
Minulle nuo asiat olivat aivan tuttuja ja tiedostettuja asioita ennen synnytystä, ja niin kuin edellinen kirjoitti, ihan itse otin selvää ja maalaisjärjellä ajettelin. Tosiaan kaikille ei tule tuollaista kun sinulle, minulla ei ole esiintynyt virtsankarkailua tai hallitsemattomia ilmavaivoja kummastakaan, tosin olin niihin varautunut. Pystyin kummastakin istumaan samana iltana vaikka toisessa tehtiin episiotomia. Verta en vuotanut nimeksikään, vaikka toiseen olin kuvitellut. Olin varautunut rintakumeilla, koska tiesin että imettäminen rikkoo aluksi nänninpäät. Meillä oli kyllä sairaalassa sellaiset hoitajat jotka kyselivät vointia ja pitivät huolta ohjaamisesta ja jaksamisesta. Jos sinun alapääsi meni niin pahaan kuntoon kun annat ymmärtää, niin totta hitossa ne tarkkailee sitä ettei mene pahemmaksi!!! Se kuuluu niiden työhön!! Viimeisessä kohdassa olen samaa mieltä kanssasi, sitä ei tosiaan kerrota etukäteen että epiduraalin saaminen riippuu anestesialääkärin paikallaolosta! Siitä myötätuntoni!
- öö..
minä olen ap:n kanssa samalla linjalla, nuo asiat melki kaikki sellasia joita en osannut kuvitella, siis tottakai se et kylhän sen järellä päätellen reikä juu repiää, mutta juuri tuo itelläkin että ei kävelemään päässy saatika istumaan kunnolla kahteen viikkoon!! et jos joltakin kysyt miten meni synnytys niin hän kertoo kyllä kaikki muut paitsi ei noita kokemuksia ja ne jälkisupistelut, en ole sellasista kuullut. tottakai minäkin lukenu alan kirjallisuuta mutta ei siitäkään kaikki jää päähän, eli jos luet kirjaa missä puhutaan, odotuksesta/synnytyksetä/synnytyksen jälkeen/vauvan hoito ja olet 3 kuulla raskaana ja luet koko kirjan niin kylläpähän siitä mieleen jää juurikin vain nuo 3kk odotuksen vaiheet ei muuta sillä hetkellä. mutta nytpähän tiedetään :) ja vaikka niitä kuinka joku kertos, niin ei mitään oikeestaan kunnol tajua ennen ku itse kokee :) ja en mä sinäänsä pahalla niinkun muistele noita, vaan ihan tosissaan yllätyin ;)
- ....
öö.. kirjoitti:
minä olen ap:n kanssa samalla linjalla, nuo asiat melki kaikki sellasia joita en osannut kuvitella, siis tottakai se et kylhän sen järellä päätellen reikä juu repiää, mutta juuri tuo itelläkin että ei kävelemään päässy saatika istumaan kunnolla kahteen viikkoon!! et jos joltakin kysyt miten meni synnytys niin hän kertoo kyllä kaikki muut paitsi ei noita kokemuksia ja ne jälkisupistelut, en ole sellasista kuullut. tottakai minäkin lukenu alan kirjallisuuta mutta ei siitäkään kaikki jää päähän, eli jos luet kirjaa missä puhutaan, odotuksesta/synnytyksetä/synnytyksen jälkeen/vauvan hoito ja olet 3 kuulla raskaana ja luet koko kirjan niin kylläpähän siitä mieleen jää juurikin vain nuo 3kk odotuksen vaiheet ei muuta sillä hetkellä. mutta nytpähän tiedetään :) ja vaikka niitä kuinka joku kertos, niin ei mitään oikeestaan kunnol tajua ennen ku itse kokee :) ja en mä sinäänsä pahalla niinkun muistele noita, vaan ihan tosissaan yllätyin ;)
ei tarvitse kun muutama synnytystarina lukea tai kysellä kavereilta niin kyllä noihin törmää! aika tynnyrissä saa elää jos ei tiedä. odotusaika on pitkä juuri siksikin että asiaan ehtii totuttautua ja perehtyä. rintoja ei kannata imettää pilalle eli rintakumi ja rasvat heti kehiin kun alkaa siltä tuntua.
- kfFF
Olen lukenut kertomistasi asioista, mutta omakohtaista tilannetta ei voi ikinä tietää, siksi turha ennen synnytystä liikaa perehtyä siihen mikä voi tuntua ikävältä/kipeältä/vaikealta.
Ja kuka ottaa asiat mitenkin, itse olen toivonut ettei raskausaikana hössötettäisi voinnillani, ts. kohta 7. Hyvin on lähipiiri tätä kunnioittanut, enkä toivo voinnistani mitään erityisteemaa synnytyksen jälkeenkään.
Virtsankarkailua ja hallitsemattomia ilmavaivoja on esiintynyt jo ennen synnytystä, eli tuttuja seuralaisia ovat. Kenellä mitenkin.
Olisiko niin että raskauteen ja äidiksi tulemiseen liittyvät ihannekuvat vaan törmäsi sinulla todellisuuteen? Tietoahan on saatavilla helposti, mutta joskushan haluaa nähdä asiat paremmassa valossa. - hennariikkanen
Ei alatiesynnytykseen liittyvistä negatiivisista asioista saa puhua ;)
Se on maailman ihanin kokemus! - tietoasaa
Samaa mieltä olen monien muiden vastaajien kanssa, että ei noista asioista välttämättä kerrota, mutta kyllä niistä helposti saa tietoa. Jos vähänkin lukee alan kirjallisuutta ja perehtyy asioihin, niin ei tule yllätyksenä mahdolliset vaivat ( ja kaikillehan niitä ei tule ollenkaan, ainakaan kaikkia).
Itse olen koko raskausajan (nyt rv 37) lukenut ehkä liikaakin tietoa kaikista mahdollisista lähteistä, juuri siksi etten halua mitään liian ruusunpunaisia kuvitelmia lapsen saannista vaan faktoja niistä huonoistakin puolista.
Ja olen varautunut siihen, että kaikki mahdolliset vaivat minulle juuri iskee, sittenpähän on vain kivempi jos jokin niistä jääkin tulematta=).
Oma kokemukseni lähipiirini ja omien tunteideni perusteella tosin on, että tieto myös lisää tuskaa... Tiedän tapauksia, jotka ei ottaneet selvää yhtään mistään etukäteen ja ovat selvinneet ainakin omien sanojensa mukaan ilman mitään vaivoja (tai ainakaan niitä eivät halua tunnustaa olevan). Ja sitten on niitä, jotka perehtyvät ihan kaikkeen, huolehtivat liikaa ja sitten heille sattuukin tulemaan kaikkea vaivaa... (itsekin lukeudun enemmän tähän ryhmään).
Joskus jopa ajattelen, että sellaisille huolettomille hetkessäeläjille suodaankin niitä helpompia raskauksia ja vauva-aikoja, koska eivät "kestäisi" tai osaisi hoitaa muuta... Ja sitten ne joilla on tietoa ja ehkä siten enemmän järkeä ja vastuuntuntoa, saavat niitä raskaampia...
Tai sitten on sellaisia kuin aloittaja, että heillä ehkä on liian ihanteelliset etukäteiskuvitelmat, jotka sitten törmäävät todellisuuteen ja aiheuttavat entistä enemmän pahaa mieltä. Imetysvaikeudet, tunne huonosta kohtelusta sairaalassa yms. varmasti vaikuttavat siihen, että ne hormonit eivät autakaan jaksamaan tai jaksaminen ei muuten vain riitä. Sitä kun on niin herkillä alkuvaiheessa. - suloisa
..että koet asian näin. Itse en voi yhtyä kuin kohtaan 7.
- Essi81+7
Olen synnyttänyt jo monesti, mutta muistan yhä sen ensimmäisen kerran jälkeisen ihmetyksen siitä, että informaatio oli ollut niin olematonta. Itse olisin kaivannut tietoa siitä, että vaikka synnytys (ponnistus) tuntuu siltä, ettei voi suunnilleen edes jäädä henkiin, jää kuitenkin ja usein toipuukin ihan hyvin (jopa ennalleen). Ensimmäistä ponnistaessani meinaan luulin tosiaan kuolevani. En siis tarkoita mitenkään pelotella: olin ihan rauhallinen tai siis en oikein osaa selittää, mutta muistan ajatelleeni, että kuolen, katkean, menen rikki. Sitten olin ihan ällistynyt, kun en kuollutkaan... :-)
Toisaalta kenen pitäisi kertoa ja mitä? Onhan totta, että tietoa saa, jos hakee. Ja synnytykset ovat kovin erilaisia. Ja synnyttäjät. Ehkä nykyään usein juututaan siihen synnytykseen liikaa? En tiedä. Kyllä minäkin olen juuttunut jokaiseen synnytykseeni: varsinkin niihin, joissa joku asia jäi harmittamaan. Ja kaikki on kuitenkin mennyt aika hyvin.
Itselläni ei ole ollut kuin ilmavaivoja, enkä ole niitä noloillut. Virtsankarkailua en ole huomannut. Siinä heti synnytyksen jälkeen pidetään toisaalta koko ajan sidettä ja käydään jatkuvasti vessassa. Peräpukamat ovat olleet kipeitä ja kiusallisia. Ensimmäisen jälkeen tiesin hankkia lääkkeet kotiin etukäteen.
Ensimmäisen jälkeen istuminen oli vähän ikävää, sen jälkeen olen aina voinut heti istua ja kävellä.
Onnekkaasti en ole kertaakaan menettänyt nimeksikään verta synnytyksessä. Jälkivuoto on ollut runsasta ja usein pitkää. Yök. Mutta sehän laihduttaa! (Jos nyt on tarvetta laihtua: minulla on aina.)
Imettäminen on hankalaa. Sehän on ihmissuhteen luomista: jokaisen lapsen kanssa joutuu uusiksi opettelemaan, miten tämä nyt menee. Siihen menee viikkoja tai kuukausia. Itse olen halunnut imettää, mutta ymmärrän kyllä heitä, jotka tarttuvat pulloon. Suomen oloissahan pulloruokinta toimii yleensä yhtä hyvin. Mutta sitten kun imettäminen alkaa sujua, se on kivaa. Paras apu ovat minulla olleet lampaanrasva ja villalaput (eivät tartu kiinni rupisiin rintoihin :-)).
Ensimmäiset viikot vauvan kanssa on yleensä ihan hirveitä. Eikä se kauheasti helpotu vaikka olisi jo viides vauva. Pieni on niin pieni ja ne on usein niin sekaisin: ei rytmejä, ei mitään. Sitten jos on vähänkin jotain vaivaa, niin olen aina hermoraunio. Ja sairaala ja neuvolahan kyttäävät ja löytävät vikaa terveestäkin vauvasta. No hyvää ne kai tarkoittaa.
Toi vuodeosastojuttu on niin totta! Ja se pahenee vaan! Ensisynnyttäjää vähän hoivaillaan, mutta uudelleensynnyttäjää ei yhtään. Ihan viimeksi kun olin (Jorvissa) niin valittelin oikein vaivojani ja vähän pyytelin lääkäriä, mutta ei sellaiseen ole kuulemma edes mahdollisuutta!? No en sitten kerjäämään ruvennut: kävin yksityisellä heti pois päästyäni. Äideistä ei pidetä mitään huolta eikä mitään palveluakaan saa: pitää pedata ja ravata hakemassa sitä ja tätä ja öisin herätellään. Kaamea paikka. Jos vielä synnytän, toivon poliklinikkasynnytystä!
Epiduraaleista en ole välittänyt, mutta inhoan sitä, kun synnyttäjää hoputetaan. Ehkä siinäkin joku hyvä tarkoitus on, mutta olipa ihanaa, kun yhdessä synnytyksessäni kätilö antoi minun olla. Kysyi ihan lauhkeasti, puhkotaanko kalvot, mutta antoi minun olla, kun en halunnut. Niillä kätilöillä on kauhea vimma saada lapsi nopeasti ulos! Selvennän vielä, että minulla synnytykset ovat olleet nopeita (alle 5 tuntia yleensä); kai sitä itsekin haluaisi jotain apuja, jos pitkittyy, mutta ettei saa paria tuntia rauhassa synnyttää, vaan kätilö haluaa puhkoa kalvoja ja painaa mahaa ja repiä kohdunsuuta auki. Yök. En tajua.
Eli olen samaa mieltä. On paljon sellaista, mistä ei kerrota ja paljon sellaista, mikä on minulle yhä mysteeri noitten kaikkien synnytyskeikkojen jälkeen. Jotain olen yrittänyt kysellä, mutta selitykset ovat vähän hämäriä ja erilaisia eri paikoissa! Olen synnyttänyt useammassa sairaalassa, ja tyyli voi olla hyvinkin erilainen. Että kokemuskaan ei aina auta ymmärtämään... Mutta vauvat on aina ihania.
Voisivatko naiset jotenkin yhdistää voimansa ja alkaa tosissaan antaa palautetta ja kehittämisehdotuksia sairaaloille? Pitäisi kai liittyä johonkin yhdistykseen...- ap.
. Haluaisin vähän valottaa vielä tilannetta muille vastanneille. Kyllähän minäkin perehdyin synnytys- ja imetysasioihin ennen synnytystä, mutta en kyllä mistään löytänyt tietoa, jonka mukaan esim. ne rinnat ihan vuotavat siis verta (tätä ei myönnetä missään imetystä ihannoivissa oppaissa). Ja toiseksi, vaikka imetin koko ajan, niin vauva ei vain silti saanut aluksi tarpeeksi maitoa, vaan paino laski liikaa ja neuvolasta käskettiin antaa lisämaitoa, josta onneksi päästiin lopulta eroon, mutta sitäkään ei oppaissa myönnetä, että sitä maitoa voi oikeasti tulla liian vähän vaikka kuinka imettäisi 24/vrk! Virtsankarkailusta olin jossain kuullut ohimennen, mutta sitäkään ei ainakaan omissa neuvolavalvennuksissa kerrottu eikä kukaan synnyttäneistä koskaan maininnut tästä, joten kuvittelin sen olevan harvinaista. Missään oppaissa ei myöskään kerrottu MITEN PALJON SITÄ VERTA VUOTAA VIELÄ SYNNYTYKSEN JÄLKEENKIN. Epiduraalijuttua ei kerrottu synnytysvalmennuksessa, jossa kävin. Kaikki synnyttäneet, jotka olen tavannut (olen käynyt osastolle vierailemassa aiemmin) sekä muut synnyttäjät pystyivät istumaan lähes heti synnytyksen jälkeen ja muutenkin "pystyivät toimimaan normaalisti". Tämän vuoksi, en ehkä osannut ajatella, että juuri minä olisin niin kipeänä koska eihän muutkaan ole! :-) Lisäksi kaverini ovat vaan kaikki hehkuttaneet äitiyden onnea ja miten ne hormonit auttoivat jaksamaan, joten kuvittelin asian olevan näin.
- T
Voit liittyä yhdistykseen, joka yrittää synnyttäjien asioita ajaa. Se on Aktiivinen Synnytys Ry. Ja lisää saisi naisia olla mukana tämän kaltaisessa yhdistytoiminnassa, että oikeasti saataisiin muutoksia aikaan.
- .....,,
ap. kirjoitti:
. Haluaisin vähän valottaa vielä tilannetta muille vastanneille. Kyllähän minäkin perehdyin synnytys- ja imetysasioihin ennen synnytystä, mutta en kyllä mistään löytänyt tietoa, jonka mukaan esim. ne rinnat ihan vuotavat siis verta (tätä ei myönnetä missään imetystä ihannoivissa oppaissa). Ja toiseksi, vaikka imetin koko ajan, niin vauva ei vain silti saanut aluksi tarpeeksi maitoa, vaan paino laski liikaa ja neuvolasta käskettiin antaa lisämaitoa, josta onneksi päästiin lopulta eroon, mutta sitäkään ei oppaissa myönnetä, että sitä maitoa voi oikeasti tulla liian vähän vaikka kuinka imettäisi 24/vrk! Virtsankarkailusta olin jossain kuullut ohimennen, mutta sitäkään ei ainakaan omissa neuvolavalvennuksissa kerrottu eikä kukaan synnyttäneistä koskaan maininnut tästä, joten kuvittelin sen olevan harvinaista. Missään oppaissa ei myöskään kerrottu MITEN PALJON SITÄ VERTA VUOTAA VIELÄ SYNNYTYKSEN JÄLKEENKIN. Epiduraalijuttua ei kerrottu synnytysvalmennuksessa, jossa kävin. Kaikki synnyttäneet, jotka olen tavannut (olen käynyt osastolle vierailemassa aiemmin) sekä muut synnyttäjät pystyivät istumaan lähes heti synnytyksen jälkeen ja muutenkin "pystyivät toimimaan normaalisti". Tämän vuoksi, en ehkä osannut ajatella, että juuri minä olisin niin kipeänä koska eihän muutkaan ole! :-) Lisäksi kaverini ovat vaan kaikki hehkuttaneet äitiyden onnea ja miten ne hormonit auttoivat jaksamaan, joten kuvittelin asian olevan näin.
Ei kannata liikaa jäädä miettimään/suremaan, synnytystä ja sen jälkeisiä viikkoja liikaa. Kannattaa puhua ja käsitellä omia kokemuksi. Joku päivä huomaat, että asiat meni vastoinkäymisistä huolimatta ihan hyvin ja hengissä selvittiin.
Kaikkeen ei voi valmistautua, synnytys menee ihan omaa tahtia.
Harmi että koit osastolla olon tuolla tavalla. Oma kokemukseni on ihan päinvastainen. Ensimmäinen vauva imi rinnanpäät rikki ja olisi imenyt 24h vuorokaudessa. Henkilökunta kannusti jatkamaan imetystä, antoi rasvaa, ehdotti lisämaidon antamista (koska vauva oli imetyksenkin jälkeen nälkäinen), vauva sai tutin. Ottivat vauvan yöksi hoitoon että sain edes vähän nukuttua. Lastenhoitajat vaihtoivat vaippaa, syöttivät jne... aina kun pyysin ja joskus ilman pyytämättä.
Olisn ollut kiitollinen jos olisin päässyt synnytyksen jälkeen edes ylös sängystä. Makasin pari päivää sängyssä tippaletku ja virtsakatetrin kanssa, ihan lääketokkurassa vahvoista kipulääkkeistä.
Kaikki opitaan kantapään kautta. Pitää katsoa tulevaisuuteen ja edes yrittää muistaa hyvät asiat.
- Ei-äänetön!
Nuo ovat todellakin vaiettuja asioita. Itse allekirjoitan suurimman osan noista kohdista. Itse sain epriduraalin, mutta lisäisin kuitenkin tuohon 8. kohtaan, että itselleni tuli yllätyksenä, että epiduraalia tai mitään muutakaan kivunhoitoa ei saa enää lisää loppuvaiheessa, eli itsellä meni täysin ilman lievitystä viimeiset pari tuntia synnytyksen lopusta. Tuntui todella, että henki lähtee kivusta.
- T
Tämän takia yleensä valmennuksissa korostavat että, mitä pidemmälle synnyttäjä jaksaa itse hallita kipua tai kuten jotkut sanovat "kärvistellä", niin aina parempi, koska puudutuksia ei voi lisätä loputtomiin. Itse en edes suostuisi ottamaan puudutuksia ennen 6 senttiä, vaikka pääräjähtäis.
- edellinen
T kirjoitti:
Tämän takia yleensä valmennuksissa korostavat että, mitä pidemmälle synnyttäjä jaksaa itse hallita kipua tai kuten jotkut sanovat "kärvistellä", niin aina parempi, koska puudutuksia ei voi lisätä loputtomiin. Itse en edes suostuisi ottamaan puudutuksia ennen 6 senttiä, vaikka pääräjähtäis.
Kärvistelin kyllä ihan tarpeeksi, kun oli 5 senttiä auki jo sairaalaan mennessä ja suoraan saliin ja kivusta oksennellen ilokaasuhanaan roikkumaan. Syntymää veikattiin aluksi tapahtuvaksi viimeistään muutaman tunnin sisään, mutta synnytys pitkittyikin lapsen pään asennon vuoksi, ja 12-13 h meni sitten lopulta kuitenkin täyteen avautumiseen oksitosiinitipalla vauhditettunakin. Puudutuksia ei minun käsittääkseni anneta loppuvaiheessa, riippumatta siitä onko alun kärvistellyt ilman vai ei. (Korjatkaa, jos olen väärässä.) Perustelevat sitä kai sillä, että äiti tuntisi supistukset. Ja tuntuihan ne, samoin kuin sakset välilihassani! Tosin olen kyllä kuullut useammaltakin, että puudutus vaikutti ponnistusvaiheen yli, ja poltot näkyneet vain koneelta ja vain siitä tiennyt milloin ponnistaa kun ei muuten tuntunut, ja ollut jopa kivuttomia synnytyksiä.
- T
edellinen kirjoitti:
Kärvistelin kyllä ihan tarpeeksi, kun oli 5 senttiä auki jo sairaalaan mennessä ja suoraan saliin ja kivusta oksennellen ilokaasuhanaan roikkumaan. Syntymää veikattiin aluksi tapahtuvaksi viimeistään muutaman tunnin sisään, mutta synnytys pitkittyikin lapsen pään asennon vuoksi, ja 12-13 h meni sitten lopulta kuitenkin täyteen avautumiseen oksitosiinitipalla vauhditettunakin. Puudutuksia ei minun käsittääkseni anneta loppuvaiheessa, riippumatta siitä onko alun kärvistellyt ilman vai ei. (Korjatkaa, jos olen väärässä.) Perustelevat sitä kai sillä, että äiti tuntisi supistukset. Ja tuntuihan ne, samoin kuin sakset välilihassani! Tosin olen kyllä kuullut useammaltakin, että puudutus vaikutti ponnistusvaiheen yli, ja poltot näkyneet vain koneelta ja vain siitä tiennyt milloin ponnistaa kun ei muuten tuntunut, ja ollut jopa kivuttomia synnytyksiä.
8 cm:n jälkeen ei yleensä puudutuksia enää laiteta.
- zxczxcxzcz
käsittämätöntä, että kaikesta lukemastani (kaikki mahdolliset vauvalehdet muutaman vuoden ajalta, jotka nyt tietenkään ei parhaita lähteitä sekä pari kolme kirjaa selaillen sekä synnytysvalmennus) synnytyksenjälkeinen elämä vaivoineen laajuudessaan tuli todellisena yllätyksenä. Mielestäni synnytysvalmennuksessa tulisi asiaa enemmän sivuta ihan faktoina, ei tietenkään pelotellen. Kaikki tuntui nyt keskittyneen vain odotukseen ja synnytykseen. AP:n kanssa aikalailla samaa mieltä siis.
- pienestä
valittaa. Te olette ilmeisesti niitä ihmisiä, joilla on asiat liian hyvin, kun aikaa jää valittamiseen? Vauvakuumeessa kinnutaan lasta puoliväkisin mieheltä, joka ei lasta halua ja sitten täälä itketään, kun väsyttää ja ei tää ollutkaan sitä mitä kuvittelin. Seuraava edistyminen asiassa on se, että menette perisuhdepuolelle valittamaan, että miehellä on toinen nainen.
- hmmmmm...
Kiva , että kuulut niihin ihmisiin, joilla kaikki on loistavasti, eikä tarvetta siis valittaa mistään. Toisilla kun ei asiat ole niin hyvin. Eli itse olet ilmeisesti päässyt lasten ja synnytysten kanssa helpolla..? Kaikki kun eivät niin onnekkaita ole, olisit tyytyväinen omaan oloosi, ja anna muiden hakea apua ja tuke ongelmiinsa. Selkeästi sinä et ole oikea ihminen ketään tukemaan.
Toisista naisista puheen ollen... sopisit mieheni kanssa loistavasti yhteen, ainakin noin niin kuin ajattelumaailman huomioon ottaen...paitsi jos olet mies (jolta kieltämättä vaikutat asenteesi mukaan). - realismia peliin
Vaikka viestisi on aika kärjistetty, olen osittain samaa mieltä. Että etukäteiskuvitelmat ja todellisuus törmäävät usein, mikä aiheuttaa hirveän paljon ongelmia. Mikä siinä on, että niitä lapsia halutaan niin hirveästi tehdä ja nykyään vielä uskomattomia määriä, 4-5 lastakin alkaa olla kohta ihan normiperhe ja vielä ihan peräjälkeen, ja sitten valitetaan asiasta kuin asiasta. Synnytys sattuu, ei saa kivunlievitystä, ei tarpeeksi tietoa siitä ja tästä, ei kerrota vaikeuksista ja säryistä ja lapsen sukupuolikin kehdataan vielä joskus veikkailla väärin.
Lapsen odottaminen, saaminen ja hoitaminen on rankkaa, se pitäisi olla lähtökohta kaikilla eikä mitään ruusuisia kuvitelmia vaan. Rahaa menee, kroppa muuttuu, tulee väsymystä, riitelyä puolison kanssa ja oma aika kutistuu minimiin. Paljon on asioita, joista ei kerrota etukäteen välttämättä, mutta jokaisila on aivot ja silmät että voi ottaa selvää asioista ja jopa päätellä ja tajuta jotain itse.
Kaikesta rankkuudesta huolimatta on tietenkin useimmiten ihanaa saada se vauva ja kasvattaa perhekokoa, tietenkin! Paljon se antaakin. Mutta ei niitä huonoja puolia saisi olla ottamatta huomioon, ja sitten yhtäkkiä vaan hölmistyä että ai, tämä onkin näin rankkaa ja miksi mistään ei kerrottu etukäteen...
Itsekin olen raskaana ekaa odotan, mutta yritän pitää jalat kovasti maassa ja suhtautua realistisesti tähän kaikkeen. Ja varaudun siihen, että kaikki mikä voi mennä pieleen esim. synnytyksessä ja pienen lapsen kanssa olemisessa, voi tapahtua minullekin. En yritä uskotella itselleni, että tulee olemaan pelkästään helppoa ja ihanaa.
Enkä kuvittelekaan, että alkaisin tehdä kolmea neljää lasta tässä peräjälkeen ja olettaisin voivani silti olla onnellinen ja tyytyväinen. Yhdessäkin on varmasti niin paljon tekemistä. Pitää tietää omat rajansa, että mitä jaksaa ja kestää ja mitä ei. Joillakin se raja voi olla jopa siinä, että yksikin lapsi on liikaa. Useimmille nyky-yhteiskunnassa enemmän kuin kaksi lasta on ehdottomasti liikaa, etenkin jos tulee peräjälkeen. Olemme liian mukavuudenhaluisia ja tottuneet helppoon elämään. Lapsikatraan kanssa on todellakin tilanne sitten se, että usein hermot, voimat ja parisuhde menee ja valitetaan siitä miehen toisesta naisesta...
- Umelina
meille etukäteen. Minä ainakin olin tietoinen.
Mutta ei sitä kerrottu että jos synnytys ei alakaan etenemään normaalia tahtia, vaan matelee ja oikein mitään ei tapahdu vaikka vedet menee.. että mitä vaihtoehtoja siinä on. Minuun tuupattiin 39tunnin aikana uskomattomat määrät aineita, oikea molotovin koktail.. supistuksia edistäviä, välillä myös estäviä, puudutuksia ja nestettä järjettömästi (paisuin aivan käsittämättömän näköiseksi) syödä en saanut viimeisimpään 20 tuntiin mitään enkä edes juoda!!, ja missään vaiheessa kukaan ei kertonut edes kysyttäessä mitä seuraavaksi mahdollisesti tapahtuu JOS ei ala paikat aueta ja lapsi laskeutua ja syntyä.
Oksentelin kivusta ja olin järrrjettömän kipuinen ja tuskainen, epiduraali meni päin helvettiä en saanut siitä apua, ilokaasua en saanut oksentelun takia, spinaaleita sain vaan kaksi (oli kuulemma ihan maksimi), niistäkin jälkimmäisen vasta kun meinasin jo uupumuksesta tuupertua synnytyssängylle kun ei vaan enää jaksanut olla edes olemassa ja sain sen sektion alkaessa. Supistuksia tuli niin tiheään ettei edellinen ehtinyt loppua kun alkoi jo uusi ja se oli kuulemma normaalia (antoivat kokoajan supistuksia edistävää ainetta) eikä kysyttäessäkään kerrottu että kauanko tätä pitäisi vielä jaksaa kun alkaa olla voimat loppu eikä lapsi ollut laskeutunut vieläkään.. olin 9cm auki ja puoli kuollut väsymyksestä kun lääkäri teki päätöksen sektiosta. Lapsella ei ollut mitään hätää eikä minullakaan muuta kun en vaan jaksanut enää kun en tiennyt että vieläkö kauankin tässä pitäisi jaksaa. Että kiitos vaan loppumetreillä tulikin päätös että vatsa auki ja pitkä toipuminen edessä.. En tiedä mitä sanoa, ei jäänyt traumaa kun luulen ettei toinen synnytys VOI olla yhtä huono tuurinen samalla tavalla. Voihan se olla jotenkin toisella tavalla tuskainen tai ikävä kokemus mutta tuo oli jo aika hurjaa eikä siitä todellakaan kerrottu että mitä jos jokin ei menekään kuten pitäisi.
Onneksi oli kätilöitä jotka jaksoi kannustaa mutta sekä kätilö ja lääkäri jotka lopulta paikalla oli kun lapsi vihdoin ulos tuli olivat niin karmeita että pelkään heitä vieläkin!! Ei yhtä kaunista sanaa ei kannustusta ei vastauksia pelkkää motkotusta että koitas nyt siirtyä siitä sängyltä toiselle ku pitäs alkaa sitä sun alapääkarvotusta sheivata kun pitäs sinne sektioon joutua!! Ja miehelle karjui että paas toi ja toi tippaletku kii ja anna mulle toi ja toi niiku mun muutenkin hädissään oleva mies ois ollu siellä töissä.
No, ei revenny paikat eikä päässy ponnistaan kertaakaan. Jotenkin jäi synnytys kuitenkin kokematta.. en vielä näin vuosi jälkeen päin osaa suhtautua tapaukseen oikein mitenkään. Aika ei ole vielä kullannut muistoja tuskista, ei ole tulossa ihan heti pikkukakkosta. Onnea on terve ja hyvin voiva lapsi, hyvin voiva äiti. Onneksi lopputulos hyvä vaikka kokemus karmea. - joka kohta,,,
Mutta seuraavan synnytyksen kohdalla ja sen jälkeen koko homma olikin sitten erijuttu. Minä kun osasin VAATIA mitä halusin.
- lkgjukjhfkhgf
hei, järjen käyttö on sallittua. asioista voi ottaa selvää itekkin. uskotteko kaikki jos joku sanoo että "ei synnytys satu" ? tai " ei siitä mitään pahaa voi tapahtua, tottakai voit istua seuraavan päivänä ja harrastaa seksiä viikon päästä" ?
kannattaa ite käydä läpi mielessä se mitä siinä synnytyksessä oikeasti tapahtuu ja miettii mitä kaikkee siinä voi sattuu. itellä kävi niin onnekkaasti että nuo kirjotukset ei sopinu lainkaan miun synnytykseen, kaikki meni putkeen. mutta en silti oleta että kaikki menee putkeen toisella kertaa. aina voi sattua jotain. ja jos oot kivuissa eikä kukaan kysy niin vaadi ite sitä lääkettä, ei ne hoitajatkaan mitään ajatustenlukijoita ja ihmenaisia ja miehiä ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621107Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661077Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j373999- 47993
Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta153882- 87791
Upotuskaste on raamatullisin kaste
Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.717789Martina ja jalkapalloilija2
Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?180784Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu105679Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka46673