Yksiäänisyys

lintunenko

"Kiinnostus yksiäänistä ortodoksista kirkkolaulua kohtaan kasvaa" otsikoitiin ort.fi -sivustolla.

Tottahan toki: jos kuorossa ei enää käy laulajia niin on pakko alkaa laulaa yksiäänisesti. Onko tuo nyt joku uutinen? Ja toisaalta.. se on pakkokiinnostusta jos siis aikoo laulaa kirkkokuorossa on pakko hyväksyä tuo yksiäänisyys.

Mutta harvoinpa olen näiltä ns. yksiäänisiltä kuoroilta kuullut puhdasta yksiäänisyyttä. Yleensä niissä on laululintusia, jotka sorahtavat mutta saavat olla mukana kun muitakaan ei ole tarjolla.

Ja totta: parempi hyvä yksiäänisyys kuin huono moniäänisyys. Mutta että me bysanttilaisiksi tai znamennilaulajiksi... toivottavasti nämä vouhottajat muistavat ettei kaikkien (onneksi) ole pakko ryhtyä tuohon mukaan.

13

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirkkomuusikko

      >>"Kiinnostus yksiäänistä ortodoksista kirkkolaulua kohtaan kasvaa" otsikoitiin ort.fi -sivustolla.

      • Intomielinen ortod

        "Normaali kirkkomusiikki" on 1800-luvun venäläistä tuotosta. Sekös on meidän ihanteemme?
        Homma taitaa kuitenkin mennä niin että vanhat parrat ei vaan jaksa kiinnostua mistään muusta kuin tulevasta eläkkeestään. Senpä vuoksi olisi hyvin turhauttavaa ja raskasta opiskella jotain uutta, mitä nämä "intomieliset pikkukanttorit" tekevät.

        Toivottavasti uusi ja nuori sukupolvi saa kirkkokunnassa aikaan todellisia uudistuksia. Tsemppiä kaikille niille "nuorille ja kiihkeille" jotka tekevät kirkostamme elävän!!! :)


      • kirkkomuusikko
        Intomielinen ortod kirjoitti:

        "Normaali kirkkomusiikki" on 1800-luvun venäläistä tuotosta. Sekös on meidän ihanteemme?
        Homma taitaa kuitenkin mennä niin että vanhat parrat ei vaan jaksa kiinnostua mistään muusta kuin tulevasta eläkkeestään. Senpä vuoksi olisi hyvin turhauttavaa ja raskasta opiskella jotain uutta, mitä nämä "intomieliset pikkukanttorit" tekevät.

        Toivottavasti uusi ja nuori sukupolvi saa kirkkokunnassa aikaan todellisia uudistuksia. Tsemppiä kaikille niille "nuorille ja kiihkeille" jotka tekevät kirkostamme elävän!!! :)

        >>"Normaali kirkkomusiikki" on 1800-luvun venäläistä tuotosta.>Homma taitaa kuitenkin mennä niin että vanhat parrat ei vaan jaksa kiinnostua mistään muusta kuin tulevasta eläkkeestään.>Senpä vuoksi olisi hyvin turhauttavaa ja raskasta opiskella jotain uutta, mitä nämä "intomieliset pikkukanttorit" tekevät.>Toivottavasti uusi ja nuori sukupolvi saa kirkkokunnassa aikaan todellisia uudistuksia.> Tsemppiä kaikille niille "nuorille ja kiihkeille" jotka tekevät kirkostamme elävän!!! :)


      • vanhakiihko
        Intomielinen ortod kirjoitti:

        "Normaali kirkkomusiikki" on 1800-luvun venäläistä tuotosta. Sekös on meidän ihanteemme?
        Homma taitaa kuitenkin mennä niin että vanhat parrat ei vaan jaksa kiinnostua mistään muusta kuin tulevasta eläkkeestään. Senpä vuoksi olisi hyvin turhauttavaa ja raskasta opiskella jotain uutta, mitä nämä "intomieliset pikkukanttorit" tekevät.

        Toivottavasti uusi ja nuori sukupolvi saa kirkkokunnassa aikaan todellisia uudistuksia. Tsemppiä kaikille niille "nuorille ja kiihkeille" jotka tekevät kirkostamme elävän!!! :)

        sietää tosiaan ihmetellä, miksi meillä edelleen on slaavilaistyyliset palvelukset ja venäläinen kirkkomusa käytössä melkein yksinomaan .
        kirkkolauluperinteiden asiantuntijoita on pikkuhiljaa kouluttautunut tietyistä Kirkkomme kanttoreista; olisi törkeää haaskausta jättää näiden henkilöiden ammattitaito käyttämättä.

        bysantti oli ennen moskovaa, ja konstantinopolista on wiittenbergiin apostolinkyydillä kiva patikka?


      • ihmettele sitten
        vanhakiihko kirjoitti:

        sietää tosiaan ihmetellä, miksi meillä edelleen on slaavilaistyyliset palvelukset ja venäläinen kirkkomusa käytössä melkein yksinomaan .
        kirkkolauluperinteiden asiantuntijoita on pikkuhiljaa kouluttautunut tietyistä Kirkkomme kanttoreista; olisi törkeää haaskausta jättää näiden henkilöiden ammattitaito käyttämättä.

        bysantti oli ennen moskovaa, ja konstantinopolista on wiittenbergiin apostolinkyydillä kiva patikka?

        "sietää tosiaan ihmetellä, miksi meillä edelleen on slaavilaistyyliset palvelukset ja venäläinen kirkkomusa käytössä melkein yksinomaan."

        Mitä ja missä ovat slaavilaistyyliset palvelukset?

        Mutta miksi tuota pohtia. Wittenbergin suuren pojan porukoissa ei tarvitse slaavilaistyylien takia takapuolta aukoa.

        "kirkkolauluperinteiden asiantuntijoita on pikkuhiljaa kouluttautunut tietyistä Kirkkomme kanttoreista; olisi törkeää haaskausta jättää näiden henkilöiden ammattitaito käyttämättä."

        Mikäpä on asiantuntemuksella kerskuessa. Se joskin olisi vakuuttavampaa, jos ensin ymmärrettäisin jotain omastakin perinteestä.

        "konstantinopolista on wiittenbergiin apostolinkyydillä kiva patikka"

        Takuuvarmasti ei matka eikä mikään.


      • eiyksiääni

        kun ajattelin että olen ihan ainokainen mielipiteeni kanssa. Mutta että täällä on sielunkumppaneita samalle asialle! Huh.. aksios vaan kirkkomuusikko. - En mä olekaan niin tyhmä kuin luulin.. :)


      • juupajuupajoo
        kirkkomuusikko kirjoitti:

        >>"Normaali kirkkomusiikki" on 1800-luvun venäläistä tuotosta.>Homma taitaa kuitenkin mennä niin että vanhat parrat ei vaan jaksa kiinnostua mistään muusta kuin tulevasta eläkkeestään.>Senpä vuoksi olisi hyvin turhauttavaa ja raskasta opiskella jotain uutta, mitä nämä "intomieliset pikkukanttorit" tekevät.>Toivottavasti uusi ja nuori sukupolvi saa kirkkokunnassa aikaan todellisia uudistuksia.> Tsemppiä kaikille niille "nuorille ja kiihkeille" jotka tekevät kirkostamme elävän!!! :)

        haalia jotain mikä ei ole todellakaan hallussa? Miksi ei voi kehittää vanhaa ja hyväksi havaittua? - Ort.kanttoreissa on sama vika kuin nyky-teatteriohjaajissa: kuvitellaan että vain raakaamalla vanhaa ollaan kunnon kultturelleja ja intellektuelleja, jos pidättäydyttäisiin vanhassa niin ei olla moderneja, aikaansa seuraavia ja varsinkaan älykköjä.

        Vanha kunniaan - siis tietysti sovellettuna, ei sellaisenaan.


      • lintunenko
        ihmettele sitten kirjoitti:

        "sietää tosiaan ihmetellä, miksi meillä edelleen on slaavilaistyyliset palvelukset ja venäläinen kirkkomusa käytössä melkein yksinomaan."

        Mitä ja missä ovat slaavilaistyyliset palvelukset?

        Mutta miksi tuota pohtia. Wittenbergin suuren pojan porukoissa ei tarvitse slaavilaistyylien takia takapuolta aukoa.

        "kirkkolauluperinteiden asiantuntijoita on pikkuhiljaa kouluttautunut tietyistä Kirkkomme kanttoreista; olisi törkeää haaskausta jättää näiden henkilöiden ammattitaito käyttämättä."

        Mikäpä on asiantuntemuksella kerskuessa. Se joskin olisi vakuuttavampaa, jos ensin ymmärrettäisin jotain omastakin perinteestä.

        "konstantinopolista on wiittenbergiin apostolinkyydillä kiva patikka"

        Takuuvarmasti ei matka eikä mikään.

        Venäläisiä emme ole, kreikkalaisiksi emme tule - olkaamme siis suomalaisia.

        Miksi emme voi kehittää suomalaista osaamista, miksi pitää haalia """bysanttilaista"""" mitä suurin osa kirkkokansasta ja -kuorosta on kurkkuaan myöten täynnä. Samoin, miksi pitää vetää täysin venäläistä systeemiä.. ei sekään toimi.

        Ovatko meidän ort.kirkkomuusikkomme niiin taitamattomia, etteivät pysty ajattelemaan omilla aivoillaan vaan heidä pitää omia joko idästä tai etelästä - ollakseen "kykeneviä" muusikkoja.


      • ei-kiitos slaavia
        kirkkomuusikko kirjoitti:

        >>"Normaali kirkkomusiikki" on 1800-luvun venäläistä tuotosta.>Homma taitaa kuitenkin mennä niin että vanhat parrat ei vaan jaksa kiinnostua mistään muusta kuin tulevasta eläkkeestään.>Senpä vuoksi olisi hyvin turhauttavaa ja raskasta opiskella jotain uutta, mitä nämä "intomieliset pikkukanttorit" tekevät.>Toivottavasti uusi ja nuori sukupolvi saa kirkkokunnassa aikaan todellisia uudistuksia.> Tsemppiä kaikille niille "nuorille ja kiihkeille" jotka tekevät kirkostamme elävän!!! :)

        kun esiinnyt noin tietävänä ja muutenkin viisaana, kerropa meille "tyhmille", mikä se sitten on sitä "oikeata" ja hyväksyttävää kirkkomusiikkia??? Slaavilainen ei ole alkuperäistä, kreikkalainen on ymmärtääkseni yksiäänistä, bysantista kai kirkkomme on tännepäin tullut, joten; mitä opastat meille laulettavaksi, jotta olisimme "oikeaoppisia" - sinun mielestäsi?


      • vielä vanhempi
        vanhakiihko kirjoitti:

        sietää tosiaan ihmetellä, miksi meillä edelleen on slaavilaistyyliset palvelukset ja venäläinen kirkkomusa käytössä melkein yksinomaan .
        kirkkolauluperinteiden asiantuntijoita on pikkuhiljaa kouluttautunut tietyistä Kirkkomme kanttoreista; olisi törkeää haaskausta jättää näiden henkilöiden ammattitaito käyttämättä.

        bysantti oli ennen moskovaa, ja konstantinopolista on wiittenbergiin apostolinkyydillä kiva patikka?

        Puhut ihan oikeita asioita, joillakin edellä kirjoittaneille näyttää olevan melko vinot tiedot kirkkomme alkuperästä!


      • suoremmiksi
        vielä vanhempi kirjoitti:

        Puhut ihan oikeita asioita, joillakin edellä kirjoittaneille näyttää olevan melko vinot tiedot kirkkomme alkuperästä!

        "joillakin edellä kirjoittaneille näyttää olevan melko vinot tiedot kirkkomme alkuperästä!"

        Kirkon alkuperästä löytyy mainintaa esim. Raamattu-nimisessä opuksessa.


      • niinpä niin
        juupajuupajoo kirjoitti:

        haalia jotain mikä ei ole todellakaan hallussa? Miksi ei voi kehittää vanhaa ja hyväksi havaittua? - Ort.kanttoreissa on sama vika kuin nyky-teatteriohjaajissa: kuvitellaan että vain raakaamalla vanhaa ollaan kunnon kultturelleja ja intellektuelleja, jos pidättäydyttäisiin vanhassa niin ei olla moderneja, aikaansa seuraavia ja varsinkaan älykköjä.

        Vanha kunniaan - siis tietysti sovellettuna, ei sellaisenaan.

        "Miksi pitää haalia jotain mikä ei ole todellakaan hallussa? Miksi ei voi kehittää vanhaa ja hyväksi havaittua?"

        Kun podetaan näkemyksen ja asioiden syvällisen ymmärtämyksen puutetta.

        "Ort.kanttoreissa on sama vika kuin nyky-teatteriohjaajissa:"

        Onneksi kanttorien valtaenemmistöä tuollainen vika ei vaivaa.


      • kirkkomuusikko
        ei-kiitos slaavia kirjoitti:

        kun esiinnyt noin tietävänä ja muutenkin viisaana, kerropa meille "tyhmille", mikä se sitten on sitä "oikeata" ja hyväksyttävää kirkkomusiikkia??? Slaavilainen ei ole alkuperäistä, kreikkalainen on ymmärtääkseni yksiäänistä, bysantista kai kirkkomme on tännepäin tullut, joten; mitä opastat meille laulettavaksi, jotta olisimme "oikeaoppisia" - sinun mielestäsi?

        Kirkkolaulun tyyli ei ole opillinen kysymys. Se on puhtaasti käytännöllinen kysymys, eli tarkoituksenmukaisuuskysymys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe