Mikäli nyt olen taas yhtään oikein ymmärtänyt niin tällä foorumilla on tyyppejä, jotka kuvittelevat, että kun piispa on munkki niin hän elää mielissään ilman ruokaa, ilmaan vaatteita ja ilman kotia.
Vai mitä?
Piispa ei elä luostarissa, vaikka munkki olisikin. Joten on kai vähintään kohtuullista että piispa saa palkkaa, jolla maksaa ruoka, vaatteet, asuminen, bensa... jne jne..
Oikein hävettää piispojemme puolesta että joku kadehtii heidän palkkaansa. Pitäisikö heidän antaa kaikki rahansa hyväntekeväisyyteen? Kukas sitten piispamme elättäisi - sinäkö, joka tästä rahasta niin natkutat?
Piispojen rahat
24
628
Vastaukset
- Olkaamme vakaat
Se on selvää että piispa nostaa työstään palkkaa, jolla elättää itsensä.
Kysymys ei ollut ollenkaan siitä.
Piispat, paitsi Leo, ovat munkkeja. Kysymys on siitä, miten eräät piispat esiintyvät julkisuudessa, pröystäilevät rahoillaan ja esittelevät sijoituksiaan. Maallisen mammonan ihannointi ja palvonta tuntuu olevan asianumero yksi, heille.
He ovat munkkeja. Miten askeesi ja maallisen mammonnan palvonta suhtautuvat toisiinsa. Onko ristiriitaa ?
Jos munkin elämä on tälläista niin keinona se on oivallinen rikastumisen hankalalla polulla.- rospeross
Lahjakkuutta on monenlaista. Kirkkokuntamme ei elä pelkällä hengellä. Ikävä kyllä.
- kysyn vaan
aina yleistää?
- on aivan
viisas ajatus, josta me kaikki haluamme ottaa vaarin. Koska me haluamme rikastua, me kaikki voimme mennä luostariin munkiksi ja yletä sieltä kohta piispaksi. Sitten vain katselemme kuinka saldot kohoavat tiliotteissamme. Totisesti tämä on kaikkein helpoin tapa rikastumisen hankalalla polulla, eikä itse tarvitse edes tehdä mitään asian hyväksi. Tällainen rikastuminen on meille kaikille aivan oikein ja kohtuullista.
Mihin me muuten joutuisimmekaan, jos tätä Suomi24-keskustelua ei olisi? - Fjodor D.
Leolla on huntu ja mantia eikä hän ole munkki?
- sakkos
Fjodor D. kirjoitti:
Leolla on huntu ja mantia eikä hän ole munkki?
suomen ortodoksisessa kirkossa.
marianne laamasen teos on joensuun yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen julkaisu.
sarja B, n.O 17.
lukaseppas, niin selviää sullekin klobukin ja mantian salaisuudet! - munkkinunna
Fjodor D. kirjoitti:
Leolla on huntu ja mantia eikä hän ole munkki?
ETKÖ OLE HUOMANNUT????? Fjodor voisi vähän tutkia asioita ensin, etenkin, koska esiintyy viimeisen päälle tietävänä ortodoksina, ainakin tuolla aiemmissa keskusteluissa.... Näyttää perusasiat olevan hukassa!
- Fjodor D.
munkkinunna kirjoitti:
ETKÖ OLE HUOMANNUT????? Fjodor voisi vähän tutkia asioita ensin, etenkin, koska esiintyy viimeisen päälle tietävänä ortodoksina, ainakin tuolla aiemmissa keskusteluissa.... Näyttää perusasiat olevan hukassa!
Piispat käyttävät munkin vaatteita munkkiutensa vuoksi. Huntu tai meikäläinen venäläinen huntupäähine ("klobukki") kuuluu jo viitankantajalle, mutta mantia vasta munkille. Kokonaan sekundaarista on se, että kun munkki vihitään piispaksi, mantia saa uusia värejä ja isomman koon. Se on siitä huolimatta munkin asu eikä kuulu muille. Mitenkäs siis EP:n alaisessa Suomen kirkossa tämä asia on. Kertokaa täällä älkääkä antako erilaisia "joensuunreferenssejä". Luultavasti ette tunne (edes) omia asioitanne.
- joen suusta
Fjodor D. kirjoitti:
Piispat käyttävät munkin vaatteita munkkiutensa vuoksi. Huntu tai meikäläinen venäläinen huntupäähine ("klobukki") kuuluu jo viitankantajalle, mutta mantia vasta munkille. Kokonaan sekundaarista on se, että kun munkki vihitään piispaksi, mantia saa uusia värejä ja isomman koon. Se on siitä huolimatta munkin asu eikä kuulu muille. Mitenkäs siis EP:n alaisessa Suomen kirkossa tämä asia on. Kertokaa täällä älkääkä antako erilaisia "joensuunreferenssejä". Luultavasti ette tunne (edes) omia asioitanne.
Mitä ovat nuo "joensuunreferenssit"?
- että tämä
joen suusta kirjoitti:
Mitä ovat nuo "joensuunreferenssit"?
feodor on niin perisavolainen kalakukko, että hän olisi hyväksynyt "kuopion referenssit"
- Fjodor D.
että tämä kirjoitti:
feodor on niin perisavolainen kalakukko, että hän olisi hyväksynyt "kuopion referenssit"
Valitettavasti kuopion ja joensuun referenssit menevät samaan pinoon ajatusmaailmassani. Omien väärien toimien tueksi voidaan toki tuottaa vaikka minkälaista A4saastetta mutta se ei muuta suomalaisten outoja käytänteitä ortodoksisiksi. Yli 12 h kulunut eikä kukaan vastaa siihen, kuinka ei-munkki voi käyttää enkelielämään vihityn vaatteita - jos tämä keskustelun lähtökohta nyt edes pitää paikkaansa. Ainakaan opetuksensa ja käytäntönsä tosissaan ottavissa Venäjän ja Kreikan kirkoissa ei munkinvaatteita saa pitää kuin munkki.
- tietääkseni
Fjodor D. kirjoitti:
Valitettavasti kuopion ja joensuun referenssit menevät samaan pinoon ajatusmaailmassani. Omien väärien toimien tueksi voidaan toki tuottaa vaikka minkälaista A4saastetta mutta se ei muuta suomalaisten outoja käytänteitä ortodoksisiksi. Yli 12 h kulunut eikä kukaan vastaa siihen, kuinka ei-munkki voi käyttää enkelielämään vihityn vaatteita - jos tämä keskustelun lähtökohta nyt edes pitää paikkaansa. Ainakaan opetuksensa ja käytäntönsä tosissaan ottavissa Venäjän ja Kreikan kirkoissa ei munkinvaatteita saa pitää kuin munkki.
Kuulemani mukaan ainoa suomalainen piispa, jota ei oltu vihitty munkiksi oli edesmennyt arkkipiispa Herman, joten siis ilmeisesti myös Leo on vihitty munkiksi ennen piispaksi vihimistä?
- mitään, miksi
tietääkseni kirjoitti:
Kuulemani mukaan ainoa suomalainen piispa, jota ei oltu vihitty munkiksi oli edesmennyt arkkipiispa Herman, joten siis ilmeisesti myös Leo on vihitty munkiksi ennen piispaksi vihimistä?
sitten kirjoittelet tänne "niin asiantuntevasti". Aivan samalla tavalla kuin arkkipiispa Herman oli leski, myös arkkipiispa Leo on leskeksi jäänyt pappi, jolla on myös tytär omasta avioliitostaan.
Jos haluat lisää tietää, voin kertoa, että myös edellinen Moskovan patriarkka Aleksi oli aikanaan naimisissa oleva seurakuntapappi, mutta jostakin syystä hänen avioliittonsa saatettiin mitätöidä ja hänet voitiin vihkiä ensin Tallinnan piispaksi ja myöhemmin hänestä tuli vielä patriarkkakin.
Mutta älä nyt ihmeessä kuvittele, että sinulla olisi jotain sanottavaa tähänkin asiaan. Niin ei tosiaankaan ole. - siis olet
Fjodor D. kirjoitti:
Valitettavasti kuopion ja joensuun referenssit menevät samaan pinoon ajatusmaailmassani. Omien väärien toimien tueksi voidaan toki tuottaa vaikka minkälaista A4saastetta mutta se ei muuta suomalaisten outoja käytänteitä ortodoksisiksi. Yli 12 h kulunut eikä kukaan vastaa siihen, kuinka ei-munkki voi käyttää enkelielämään vihityn vaatteita - jos tämä keskustelun lähtökohta nyt edes pitää paikkaansa. Ainakaan opetuksensa ja käytäntönsä tosissaan ottavissa Venäjän ja Kreikan kirkoissa ei munkinvaatteita saa pitää kuin munkki.
lounaissuomalainen, se selittää jo aika paljon.
Mitä vähemmän tietää, sitä yksinkertaisemmilta asiat vaikuttavat. Onnittelen sinua todella paljon, kun sinusta on kaikesta huolimatta tullut sekä Venäjän että Kreikan kirkon asiantuntija. - tietääkseni
mitään, miksi kirjoitti:
sitten kirjoittelet tänne "niin asiantuntevasti". Aivan samalla tavalla kuin arkkipiispa Herman oli leski, myös arkkipiispa Leo on leskeksi jäänyt pappi, jolla on myös tytär omasta avioliitostaan.
Jos haluat lisää tietää, voin kertoa, että myös edellinen Moskovan patriarkka Aleksi oli aikanaan naimisissa oleva seurakuntapappi, mutta jostakin syystä hänen avioliittonsa saatettiin mitätöidä ja hänet voitiin vihkiä ensin Tallinnan piispaksi ja myöhemmin hänestä tuli vielä patriarkkakin.
Mutta älä nyt ihmeessä kuvittele, että sinulla olisi jotain sanottavaa tähänkin asiaan. Niin ei tosiaankaan ole.Leski tai eronnut voidaan aivan hyvin vihkiä munkiksi.
- k.ostoyevskij
Fjodor D. kirjoitti:
Valitettavasti kuopion ja joensuun referenssit menevät samaan pinoon ajatusmaailmassani. Omien väärien toimien tueksi voidaan toki tuottaa vaikka minkälaista A4saastetta mutta se ei muuta suomalaisten outoja käytänteitä ortodoksisiksi. Yli 12 h kulunut eikä kukaan vastaa siihen, kuinka ei-munkki voi käyttää enkelielämään vihityn vaatteita - jos tämä keskustelun lähtökohta nyt edes pitää paikkaansa. Ainakaan opetuksensa ja käytäntönsä tosissaan ottavissa Venäjän ja Kreikan kirkoissa ei munkinvaatteita saa pitää kuin munkki.
Ei kannata vauhkota noista vaatteista. Konstantinopolin käytäntö on, että oikeastaan kaikki piispat ovat rasoforeja, viitankantajia. Silti he käyttävät piispan mantiaa.
Fjodor D. voi siis osoittaa tiedustelunsa ekumeenisen patriarkaatin pyhälle synodille niin tässä kuin muissakin oikeata ja puhdasta uskoa koskevissa kysymyksissä. - kauniskurpitsa
Fjodor D. kirjoitti:
Piispat käyttävät munkin vaatteita munkkiutensa vuoksi. Huntu tai meikäläinen venäläinen huntupäähine ("klobukki") kuuluu jo viitankantajalle, mutta mantia vasta munkille. Kokonaan sekundaarista on se, että kun munkki vihitään piispaksi, mantia saa uusia värejä ja isomman koon. Se on siitä huolimatta munkin asu eikä kuulu muille. Mitenkäs siis EP:n alaisessa Suomen kirkossa tämä asia on. Kertokaa täällä älkääkä antako erilaisia "joensuunreferenssejä". Luultavasti ette tunne (edes) omia asioitanne.
koristeltuja kurpitsoja kauniita ovat.Mahtavatko painaa paljon ja olla epämukavia.Kuka ne muuten maksaa ja hankkii ja mistä?Ymmärrän piispan palkkatason jos ne joutuu itse ostamaan.
Vai maksaako kirkko ne työasuina?
Mutta miksi ei mikä tahansa korkeassa asemassa oleva voisi vähemmälläkin tulla toimeen jos matkat maksaisi kirkko ja asumisen ja ruoan.Miksi ei?Enkä ole poliittisesti aktiivi mihinkään suuntaan että siitä on turha repiä huumoria.
Mitäs nämä kirkkokansan seassa olevat harmaa kaapuiset ja mustakaapuiset hatuttomat miehet sitten ovat?
Olen kuullu huhupuheina että arkkipiispa olisi entinen leskimunkki sittemmin piispa ja arkkipiispa.
- ghfjhfhryherhfgfhf
Entä munkit itse..? Harvassa paikassa kulta kiiltää kuten Valamossa.
- 8012
Parempi kulta kirkon katossa ja ristissä kuin naisten koruissa.
- ihmetyttää
Mun mielestä 600 000 euroa vuodessa on sellainen summa, että osan voisi antaa hyväntekeväisyyteen ja köyhille seurakuntalaisille...
- -----------------
Ja siitäpä sotku syntyisi kuka on tarpeeksi köyhä seurakuntalainen!
- piispa tarvitsee
palkkansa vaikka olisikin munkki, ja sitä paitsi meidän pitää muistaa, ettei munkkikaan voi luostarissa eläessään tulla ilman ruokaa, vaatteita ja kotia.
Kovin ihmeellisiä ovat nämä keskustelut, missähän nämä keskustelun aloittajat mahtavat niitä tehtailla?
Nythän näyttää aivan selvältä, että keskustelun aloittajat ovat aivan oma rotunsa ja toisaalta hanakasti näihin aloituksiin tarttuvat taas toinen mutta sangen erilainen rotunsa. Voimme siis puhua sekä aloittajien että hanakoiden rodusta.
Aloittajat haluavat provosoida, koska he tietävät, että hanakat tarttuvat jokaiseen mahdolliseen tilaisuuteen, jossa he voivat päteä pinnallisilla ja vajavaisilla tiedoillaan. Kun hanakat pääsevät vastailemaan, he tuntevat olevansa tarpeellisia ja heidän itsetuntonsa kohenee. Aloittajat taas laskevat itselleen plussaksi jokaisen ketjuun intomielisesti kirjoittavan hörhön, joita myös hanakoiksi voidaan kutsua.
Ortodoksisuuden kanssa tällä ilmiöllä ei ole mitään tekemistä, sillä sekä aloittajat että hanakat voivat olla aivan yhtä tietämättömiä ortodoksisuudesta, todellisuudesta useimmat heistä katsovat vain parhaimmaksi tunnustaa luterilaista uskontoaan täällä ortodoksisella keskustelupaikalla. - ketään
vaan haluaa tietää onhan papeilla kuitenkin akateeminen tutkinto takana eli miten he sijoittuvat akateemisien parissa.Ja toinen asia on leipä papit aikoinaan.Onhan lääkäreistäkin sanottu että jotkut hakeutuvat lääkäriksi pelkän palkan vuoksi.Eräs vanhempi opettajani aikoinaan totesi että tietää lääkärin mistä ei olisi missään nimessä pitänyt tulla luonteensa puolesta lääkäriä.
Mitä piispoihin tulee minua vain ihmetyttää se miksi he yksi kaksi munkki elämästä jota ovat tavoitelleet siirtyvätkin maalliseen.Minulle on yksi ja sama mitä tienaavat.Toisaalta piispan ammatti jos oikein voi sanoa vaiko titteli on kovanluokan titteli josta pitäisi saada sen mukainen palkkakin.Mutta miten on voisiko puuseppä saada akateemisen tason palkkaa.
Eniten ihmetyttää luostarielämän ja piispan elämän eroavaisuudet.Toinen on muutamaa astetta maallisempaa verrattuna munkin elämään jota he ensisijaisesti ovat tavoitelleet.- ammattitaitoo
tienaa parhaimmillaan enemmän kuin pienen ortodoksikirkon piispa! Ei nyt oteta lukuun noita bisnespii... siis jotka tekevät sivuhommia ja askartelevat osakkeilla ym...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2342012- 841228
- 891044
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1131032J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87837- 121830
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa97784- 119764
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124706- 23691