jarrulevyt ruosteessa

Jizo

Eli jarrulevyt on päässyt pinnalta ruostumaan kohdasta, johon ei jarrupalat osu. Milläköhän olis helpoin poistaa ne ruosteet? On meinaan pahan näköiset alujen kanssa.

8

14494

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruoi

      HÄH!

    • vissiin

      ...ottaa koko levyn pinnalta ne jarrupalat, kun pannaan jarrultellen... =)

      siispä jarrutuksia suosittelen ensikonstiksi...

    • niissä

      jarruissa on silloin jo muutakin vikaa, jos vaan osassa pintaa on ruostetta. Levy on kulunut vinoksi ja ilmeisesti mäntäkin kanittaa. Paras on vaihtaa uudet, jotka eiväe tarvikkeena edes maksa paljoa. Samalla tietenkin uudet palat ja mäntien herkistys.
      Jarruja pitää ajoittain painaa KUNNOLLA, etteivät männät ala jumittua vähäisen liikkeen takia.

      • Jizo

        Kyllä ne jarrut on ihan kunnossa. Takajarruista on kyse. Takana on puolta pienemmät palat mitä edessä ja ne ottaa levyjen ulkoreunaan. Auto on Mazda 323F GTI vm.93


      • ei-toyotisti
        Jizo kirjoitti:

        Kyllä ne jarrut on ihan kunnossa. Takajarruista on kyse. Takana on puolta pienemmät palat mitä edessä ja ne ottaa levyjen ulkoreunaan. Auto on Mazda 323F GTI vm.93

        Auto ylös ja pukkien päälle ja rengas pois. Sitten vain varovasti viilalla viilaat ruosteet pois levyn ulkoreunasta, ja tulee siistiä jälkeä.
        Pikkulentävääkin voi käyttää mutta sitten pitää jo työskennelä varovaisemmin etti laikka haukkaa levyä liikaa.
        Suosittelen leveää ja karkeaa lattaviilaa, laiskastikkin viilaamalla aikaa pitäisi kulua korkeintaan 1½ tuntia koko hommaan.


      • Jaska
        ei-toyotisti kirjoitti:

        Auto ylös ja pukkien päälle ja rengas pois. Sitten vain varovasti viilalla viilaat ruosteet pois levyn ulkoreunasta, ja tulee siistiä jälkeä.
        Pikkulentävääkin voi käyttää mutta sitten pitää jo työskennelä varovaisemmin etti laikka haukkaa levyä liikaa.
        Suosittelen leveää ja karkeaa lattaviilaa, laiskastikkin viilaamalla aikaa pitäisi kulua korkeintaan 1½ tuntia koko hommaan.

        Tuli vain mieleen, että kulmuriin sopiva teräsharja voisi olla vielä parempi ratkaisu. Jarrulevyihin sitä en ole kokeillut, mutta muihin ruostuneisiin osiin kyllä. Vaivatonta, nopeaa ja helppoa (teräsharja ei haukkaa vahingossakaan).


      • ei-toyotisti
        Jaska kirjoitti:

        Tuli vain mieleen, että kulmuriin sopiva teräsharja voisi olla vielä parempi ratkaisu. Jarrulevyihin sitä en ole kokeillut, mutta muihin ruostuneisiin osiin kyllä. Vaivatonta, nopeaa ja helppoa (teräsharja ei haukkaa vahingossakaan).

        No voisi toimiakkin, ainakin on tehokas peli, voi olla jopa liiankin tehokas. Ainakin mitä itse olen auton peltejä laitellut niin rällässä on ollut lamellilaikka siloitteluissa, mutta tuossa ruosteenpoistossa tuo harja voisi olla hyväkin, kunhan muistaa että laittaa kuppiharjan eikä kiekkoharjaa. Siitä kiekkoharjasta kun lähtee sukanen irti niin tekee kipeää jos itseen osuu, joten kuppiharja jo turvallisuuden vuoksi jos sillä tekee. Sen verran vielä että kyllä tuollaisella teräsharjallakin saa vahinkoa aikaan jos se lipsahtaa vaikka jarruletkuun tms. ja potkiihan se ikävästi kun levyn reunaan tökkää varomattomasti.


    • Julle

      Jos jarrupalat eivät ota koko alaltaan levyyn, jokin jumittaa! Silloin tosiaan ruostetta syntyy, vaikka autolla ajettaisiin säännöllisesti. Ruosteen poistaminen ei korjaa varsinaista vikaa! Syynä osien (esim. mäntien) jumittamiselle voi olla vanha jarruneste. Neste toimii sylinterien ja mäntien välissä voiteluaineena. Nesteeseen tiivistyy ilmasta kosteutta, josta seuraa osien ruostuminen (syöpyminen) ja mahdollinen jumittuminen aikaa myöten. Näin tapahtuu, vaikka autolla ei ajettaisi yhtään. Neste tulisi vaihtaa vähintään joka toinen vuosi koko järjestelmään (ei vain säiliöön!). Nesteen kunnon voi todeta korjaamolla tai katsastusasemalla tehtävällä kiehumispisteen mittauksella. Jarruille olisi eduksi, että sitä jarrupoljinta paineltaisiin auton paikallaan ollessa reilusti. Ajaessahan ei normaalisti ole tarvetta poljinta survoa. Näin pientä liikettä tekevät osat pysyy herkästi liikkuvina. Tämä nesteen vaikutus on hyvin merkittävä, vaikka olisi vaikea uskoa. Toki muutakin vikaa voi olla. Nykyään uudet levyt voi olla niin halpoja, että niiden vaihtaminen on kannattavampi vaihtoehto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7838
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3752
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1886
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1210
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1053
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1003
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      792
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      750
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe