Tanssikielto/verensyöntikielto

sedfghj

En nyt tiedä että kuuluuko tämä kysymys tänne mutta huonosti raamattua tuntevana kysyn että missä päin raamattua tanssiminen on syntiä samoin kuin veri tuotteiden syöminen. Olen ollut uskossa noin 1,5v ja vajaan vuoden verran olen kuulunut helluntaiseurakunnan jäseneksi mutta siitä huolimatta raamattu on yhä minulle vaikea selkoinen teos josta en tahdo löytää vastauksia.

50

2186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teutonic Knight

Lueppas Apostolien tekojen 15.luku, niin ainakin se verensyönti selkiytyy!

• Shamuelkohen

Oletko Henry Ian Wanderlust?

• Tanssiko

Jeesus, Daavid karkeloi Jumalan arkin tuntumassa, eli korkeintaan Jumalan kunniaksi!

• Anonyymi
        UUSI

Daavid oli sinä liitonarkkia tuomassa ja häntä seurasivat muut ei se varmaan mitään esitystä ollut hän riemuitsi väkijoukon kanssa kun saivat arkin takaisin ei se eikös se tapahtunut ulkona eikä temppelissä siellä oli omat sääntönsä Jumalan palveluksessa temppelissä ja ei minua ainakaan häiritse jos ihmiset joskus kokouksen lopussa taputtaa ja laulaa ylistuslauluja ja paikallaan liikehtii mutta joskus telkkaria katsoessa lipun heilutus haittaa keskittymistä kun tulee katseltua sitä esitystä haluaisi keskittyä lavalta tulleeseen lauluun ja musiikkiin. Eikä näe esiintyjiä Se lipputanssi on mielestäni johonkin ns.ohjelmanumero joka ei ulkopuolisille kaikille avaudu niinkuin perinteiset puheet ja laulut jotka ovat evankeliumin julistusta.

• Raamatussa suoranaisesti tanssia kiellettävän.

Tanssikielto on alkanut lähinnä uskonyhteisöjen sääntöjen ja määräysten pohjalta, kun uskontokunnat ovat aikanaan määritelleet sääntökokoelmansa siitä, mikä kuuluu uskonelämään ja mikä ei kuulu.

Raamattua on hyvinkin usein tulkittu väärin, koska ei ole muka ollut aikaa kysyä Isä Jumalalta asioista, vaan on vain vajavaisten ihmismielipiteitten perusteella "seli-seli-selitelty"..

Kun Sinä luet Raamatun sanaa, niin tutkistele lukemaasi sanaa sydämessäsi ja kysy Isä Jumalalta asioista. Ja odota..
      Herra kyllä vastaa Sinulle ajallaan..

• ihmiskieltoja

Tanssikieltoa ei Raamatussa ole. Se on tehty pykäläksi uskovien toimesta, kun joskus Herodiaan tytär tanssi ja se miellytti Herodesta niin, että lopputuloksena oli Johannes Kastajan mestaaminen. Tähän paikkaan uskovat pohjustavat tanssikieltonsa. Veren syönnistä on kyllä mainittu, että pakanoista pelastuneiden on syytä välttää verta, koska eläimen sielu on veressä!

• Isoveli valvoo 8)

Kyllähän tuo tanssi on sallittua, mutta eipä noi muut uskovat veljet ja sisaret katso sitä hyvällä. Koska tanssitaan maallisen musiikin tahtiin. Tanssia pystyy monilla erilaisilla tyyleillä (Valssi, tango, lattarit, hip hop, baletti...) yksin, parin kanssa tai ryhmässä. Kun tanssitaan maallisen musiikin tahtiin, niin teitä uskovia tahtoo kiinnostaa, mitkä on niiden kappaleiden sanoma. Eipä noissa paljon Jeesuksesta kerrota, kun jossain tanssikoulussa harrastaa tanssia.

Tanssia voi monenlaisen musiikin tahtii, ja sanoma voi vaihdella laidasta laitaan (iloista, harmitonta, kantaaottavaa, ankstista, saatanallista, bile/clubi musiikkia, joka välillä menee turhan sovinistiseksi "kahtellaan muotoja, pokkaillaan daamit ja pilkun jälkeen siirrytään taksilla hotellihuoneeseen jatkoille" ) Aika huonosti tuo maallinen musiikki palvelee kristillisiä tarkoitusperiä, koska sitä ei kertakaikkisesti ole tehty sitä varte.

Itse tykkään tanssia, olen tykännyt siitä jos mistä, pitkään. Tanssimisessa on vaan sitä jotain, joka antaa minulle niin paljon. Sitä on aika vaikea selittää. Jotkut tykkää harrastaa kamppailulajeja, käydä salilla, pelata erilaisia pallopelejä, mutta minä saan parhaat "kiksit" tanssimisesta. Oikeastaan melkein kaikenlainen tanssiminen loppupeleissä käy ja olen varma että pidän siitä.

Se oli harmi, kun aloitin tanssiharrastuksen tanssikoululla, niin uskon veljet eivät olleet siitä kovin innostuneita. Heidän suunnaltaan tuli kuittailuita harrastustani kohtaan, ikään kuin he voisivat vaikuttaa minuun, kuin johonkin narulla ohjailtavaan nukkeen. On totta, että pidän maallisesta musiikista, kuuntelen kappaleiden sanomia ja tanssin musiikin tahtiin, mutta on minulla silti arvostelukyky mukana. Joidenkin ulkomaisten kappaleiden sanoituksilla ei ole edes minulle sen suurempaa merkitystä, koska se on se musiikki/tausta joka laittaa minut liikkumaan.

Tämä oli yksi pieni syy siinä ketjussa, jonka takia katkaisin seurakuntayhteyteni. Tosin ei syy sieltä vakavimmasta päästä, mutta syy kuitenkin. Se olisi ollut helppoa elää ilman humaltumatta tai ilman esiaviollisia touhuiluja, mutta jos tarvitsee musiikki ja tanssi uhrata taivaan isukille, niin ei tule mitään. Ainankin saan tanssia rauhassa, eikä kukaan puutu siihen millaista musiikkia kuuntelen ja millaisen musiikin tahtiin tanssin. Vaikka tassimista ei ole suoranaisesti raamatussa kielletty, niin sitäkään ei näköjään katsota seurakunnalla hyvällä.

• jepuliskepulis
        Isoveli valvoo 8) kirjoitti:

Kyllähän tuo tanssi on sallittua, mutta eipä noi muut uskovat veljet ja sisaret katso sitä hyvällä. Koska tanssitaan maallisen musiikin tahtiin. Tanssia pystyy monilla erilaisilla tyyleillä (Valssi, tango, lattarit, hip hop, baletti...) yksin, parin kanssa tai ryhmässä. Kun tanssitaan maallisen musiikin tahtiin, niin teitä uskovia tahtoo kiinnostaa, mitkä on niiden kappaleiden sanoma. Eipä noissa paljon Jeesuksesta kerrota, kun jossain tanssikoulussa harrastaa tanssia.

Tanssia voi monenlaisen musiikin tahtii, ja sanoma voi vaihdella laidasta laitaan (iloista, harmitonta, kantaaottavaa, ankstista, saatanallista, bile/clubi musiikkia, joka välillä menee turhan sovinistiseksi "kahtellaan muotoja, pokkaillaan daamit ja pilkun jälkeen siirrytään taksilla hotellihuoneeseen jatkoille" ) Aika huonosti tuo maallinen musiikki palvelee kristillisiä tarkoitusperiä, koska sitä ei kertakaikkisesti ole tehty sitä varte.

Itse tykkään tanssia, olen tykännyt siitä jos mistä, pitkään. Tanssimisessa on vaan sitä jotain, joka antaa minulle niin paljon. Sitä on aika vaikea selittää. Jotkut tykkää harrastaa kamppailulajeja, käydä salilla, pelata erilaisia pallopelejä, mutta minä saan parhaat "kiksit" tanssimisesta. Oikeastaan melkein kaikenlainen tanssiminen loppupeleissä käy ja olen varma että pidän siitä.

Se oli harmi, kun aloitin tanssiharrastuksen tanssikoululla, niin uskon veljet eivät olleet siitä kovin innostuneita. Heidän suunnaltaan tuli kuittailuita harrastustani kohtaan, ikään kuin he voisivat vaikuttaa minuun, kuin johonkin narulla ohjailtavaan nukkeen. On totta, että pidän maallisesta musiikista, kuuntelen kappaleiden sanomia ja tanssin musiikin tahtiin, mutta on minulla silti arvostelukyky mukana. Joidenkin ulkomaisten kappaleiden sanoituksilla ei ole edes minulle sen suurempaa merkitystä, koska se on se musiikki/tausta joka laittaa minut liikkumaan.

Tämä oli yksi pieni syy siinä ketjussa, jonka takia katkaisin seurakuntayhteyteni. Tosin ei syy sieltä vakavimmasta päästä, mutta syy kuitenkin. Se olisi ollut helppoa elää ilman humaltumatta tai ilman esiaviollisia touhuiluja, mutta jos tarvitsee musiikki ja tanssi uhrata taivaan isukille, niin ei tule mitään. Ainankin saan tanssia rauhassa, eikä kukaan puutu siihen millaista musiikkia kuuntelen ja millaisen musiikin tahtiin tanssin. Vaikka tassimista ei ole suoranaisesti raamatussa kielletty, niin sitäkään ei näköjään katsota seurakunnalla hyvällä.

Tanssi vain, sen on todettu hyväksi aivotoiminnalle. Noi uskonnolliset ihmiset, varsinkin miehet, haluavat alistaa naisen aivottomaksi ja oman tahdon alle. Hyvä kun läksit pois, pysyt paljon terveempänä.

• hellari83

on sellainen tanssimuoto, jossa ylistetään Herraa. Pääsääntöisesti Jumalaa ja Jeesusta. Tämä on pikkuhiljaa leviämässä kristillisiin seurakuntiin. Ylistystanssimuodoista yksi on lipputanssi.

Minusta kaikki tanssi, minkä tekee Herralle on hyvästä. Tanssihan Daavidkin ja lauloi ja riemuitsi kun Liiton Arkki pääsi perille. Ei tule katsoa karsaasti niitä jotka Herralle ilolla tanssivat ja Häntä ylistävät, eikä heitä tule siitä moittia.

Jotkut voivat kokea ettei se ole itselle se juttu millä tavalla haluaa Herraa ylistää, onhan niitä muitakin tapoja. Toisille tuo on se omin tapa ja toisille jokin muu.

• hellari83

Siinä kukin tekee oman ratkaisunsa, mutta...

Jos on on kylässä jossakin, ei tarjotusta ruuasta eikä juomasta tule kieltäytyä vaikka se olisi tehty eläimen verestä. Jeesuksen seuraajia on pyydetty kunnioittamaan vierasta kotia ja sen tapoja. Siksi on kohteliasta olla syömättä tai juomatta mitään mitä tarjotaan siksi että sen syöminen sotisi omia uskon periaatteita vastaan.

Tarjotusta ruoasta/juomasta voi kieltäytyä jos sille on allerginen tai on sellainen sairaus tai lääkitys ettei sitä voi syödä tai juoda, ei myöskään jos ei raskauden takia voi jotakin ottaa (esim. maksasta valmistettu).

• on selvästi kielletty. Ja jos se ei muka koske enää nykyaikana, silloin saa myös harjoittaa haureutta, koska haureuden kielto on samassa jakeessa! Ja ninhän se ei voi olla. Minusta ei kannata syödä vieraissakaan verta, jos tietää, että ruuassa on verta, ei siis tarvitse alkaa kyselemään, onko verta vai ei. Mutta jos tietää, ei pidä syödä. Onhan sitä huomaamattomia konsteja kieltäytyä valehtelematta, jos ruuassa on verta?

• isisso9s
        Mohikaani_27 kirjoitti:

on selvästi kielletty. Ja jos se ei muka koske enää nykyaikana, silloin saa myös harjoittaa haureutta, koska haureuden kielto on samassa jakeessa! Ja ninhän se ei voi olla. Minusta ei kannata syödä vieraissakaan verta, jos tietää, että ruuassa on verta, ei siis tarvitse alkaa kyselemään, onko verta vai ei. Mutta jos tietää, ei pidä syödä. Onhan sitä huomaamattomia konsteja kieltäytyä valehtelematta, jos ruuassa on verta?

logiikalla ja tulkinnalla sianliha ja moni muukin ruoka,Raamatun mukaan.

• isisso9s kirjoitti:

logiikalla ja tulkinnalla sianliha ja moni muukin ruoka,Raamatun mukaan.

ei erottele lihoja, toisia saataiseksi, toisia ei! Ainoastaan veri on kiellettyä. Kaikki liha mikä on syötäväksi kelpaavaa, sitä saa syödä, eläimestä riippumatta! Kunhan se on tervettä ja veri laskettu pois!

• to..
        Mohikaani_27 kirjoitti:

ei erottele lihoja, toisia saataiseksi, toisia ei! Ainoastaan veri on kiellettyä. Kaikki liha mikä on syötäväksi kelpaavaa, sitä saa syödä, eläimestä riippumatta! Kunhan se on tervettä ja veri laskettu pois!

pois siihen tapaan kuin se Raamatussa määrättiin,joten käytännössä jos joku kristitty yrittää välttää veren syömistä se ei lihan syöjältä onnistu. Unohtunut sääntö siis jota ei voi voi noudatttaa nykyisten teurastuslakienkaan vuoksi.

• <<<<
        Mohikaani_27 kirjoitti:

Vanhantestamentin pykäliä ei tarvitse noudattaa kuin joskus?
        Sitten kun pykälä sopii omiin ajatuksiin, myös vanhan testamentin kohdat on tarkoitettu noudatettaviksi.
        Esim. haureus, sama kummalla puolella raamattua siitä kirjoitetaan, on vaikea pykälä noudatettavaksi.
        Jos jo himoiten katsominen on syntiä, niin kuinka voi mies olla himoitsematta naista, vai voikohan rakastua himoitsematta?
        Kyllä te uskovaiset kärvistelette välillä turhaan luojan luomia luonnollisia viettejä vastaan.
        Eihän holtiton seksielämä ole hyväksyttävää missään piireissä.
        Uskovaiset joutuvat teeskentelemään ja kieltämään normaalit vaistonsa, sitten vietit purkautuvat jollain kierolla tavalla.

• Kasvissyöjä

Raamatusta löytyy tukea sianlihan syönnin lopettamiselle, jonka tein. VT kieltää sianlihan syönnin. Itse asiassa lopetin kokonaan lihan syönnin. Homma menee niin, että Raamatusta voi valikoida ne kohdat jotka tarvitsee. Tämä sen takia kun Raamattu on ristiriidassa itsensä kanssa. Valitettavasti.

• raamatun puolustaja

Täytyy kyllä sanoa että raamatussa ei ole ristiriitoja, jos sen on tulkinnut oikein. jossakin kohdasa se selitettiin että vanha testamentti kertoo siitä miten ihmiser suhtautuvat uskoo ja Jumalaan ja uusi taas keroo siitä mitä Jumala tahtoo ja miten Jumalan mukaan tulisi elää. uudes testamentis Jeesus sanoo että esim. ruoka säännökset on tehty sen ajan juutalaisille koska heidän uskonsa vaati myös tiukkaa fyysistä kuria hengellisen elämän ylläpitämiseksi. jotenkin näin se meni, mutta en voi varmasti sanoa sillä en itse ole uskossa. tosin olen kyllä uskonratkaisun partaalla...

• Anonyymi
        UUSI

Oletko unohtanut, että miksi se on kielletty.

*ei se ole hyvä, että hauki on kala, hauki on kala, ja hokee, että hauki on kala, muttei tajua, mikä se kala on .

On tarpeen tajuta, miksi sianlihansyönti---- ikäänkuin --- synnitettiin,
        Mietihän ihan ite- Siitä aikoinaan kirkoitti edesmennyt LKT_ eli lääketieteen tohtori, Arno Forsius, ja erinomainen historiankatsaus....

Ja tavallaan ymmärtää sen, miksi Jumala halusi varjella kansansa - ja sanktioi sian- saastaiseksi.

Osaatteko ihan ajatella, miksi????

Nautahan on sallittu, mutta, se on siankinkkua pahempi terveyteen vaikuttava nautinto- liha.

https://hirvikota.wordpress.com/tag/trikiinitutkimus/

Trikiinitauti eli trikinoosi – koteloituneet toukat voivat säilyvä elossa jopa yli 20 vuotta
        Julkaistu: 01.05.2024 | Kirjoittanut: Hirvikota
        Trikiinitaudin historiaa

Trikiini (Trichinella spiralis) on pieni, sukkulamatoihin eli nematodeihin kuuluva loismato, jonka aiheuttama sairaus trikinoosi on tunnettu jo tuhansia vuosia sitten.
        Faaraot kielsi sian lihan käytön

Muinaisessa Egyptissä haukkapäisen Horus -jumalan palvojia kiellettiin syömästä sian lihaa ja samanlainen kielto oli voimassa foinikialaisten keskuudessa nykyisen Libanonin alueella satoja vuosia ennen ajanlaskumme alkua.

Kiellon perusteena on aivan ilmeisesti ollut kokemus, että sianlihan syömisestä saattoi olla seurauksena jopa hengenvaarallinen sairaus.

Siihen perustuu myös Raamatun ja myöhemmin Koraanin sanoma sian saastaisuudesta, minkä vuoksi juutalaiset ja islaminuskoiset eivät nykyäänkään syö sianlihaa.

Trikiinin kaikki kehitysvaiheet selvitti lopulta saksalainen Gustav Herbst vuonna 1850 Göttingenissä. Hän toi silloin eläinkokeet helminthologiaan, sisälmysmatoja tutkivaan tieteen haaraan.

Silloin ei kukaan vielä aavistanut, että trikiinien aiheuttama tauti oli vaarallinen.

Sen osoitti vasta Friedrich Albert Zenker (1825—1898) Dresdenissä vuonna 1860.

Hän nimittäin totesi trikiinitaudin kuolinsyyksi eräällä naisella, jonka uskottiin alunperin kuolleen ”tyyfukseen” (luultavasti lavantautiin).

Samasta kylästä ilmaantui silloin useita muitakin samanlaisia tapauksia ja kyseessä oli ensimmäinen todettu trikinoosiepidemia.
        Trikiinitaudin vaarallisuus selvitettiin 1860

Saksan Saksissa sairastui vuonna 1845 seitsemän henkeä syötyään eräässä majatalossa makkaraa ja kinkkua sekä valko- ja punaviiniä ja heistä neljä kuoli. Syyksi epäiltiin valkoviinin aiheuttamaa myrkytystä, koska kahdeksas ja oireettomaksi jäänyt ruokavieras oli juonut vain punaviiniä.

Taudin todellinen laatu selvisi vasta vuonna 1863.

Silloin yhdelle taudista toipuneelle tehtiin leikkaus kaulalla olleen kasvaimen vuoksi ja leikkauksen suorittanut lääkäri Bernhard Rudolph Conrad von Langenbeck (1810—1887) havaitsi potilaan kaulan lihaksissa paljon kalkkiutuneita trikiinejä.

linkistä----- lisää... Miettikääs, vasta 1863 älliä tuli pakanan päähän, että miksi.....

Adventisti numerokalle, hän ei osaa tajuta, asiaa, hän on käsky, käskynpäälle ja läksy läksynpäälle elävä. Trikiini on hänelle läksykirjan painon ellenin kahle.

Järki puuttuu, eli tarkastella syitä.. Puhuu vain hiiristä ja pidoista siasta, eikä hokaa merkityksiä- että miksi.....

leike linkistä, että miksi..

Trikinoosi on usein hengenvaarallinen tauti

Tautiin kuolee keskimäärin 5—15 % sairastuneista, mutta vaikeissa tartunnoissa kuolleisuus on ollut jopa 30 %.

Toukkien valtaamat lihakset ovat särkeviä ja kosketusarkoja sekä liikutettaessa aristavia ja kankeita. Silmäluomissa esiintyy usein turvotusta. Silmien sidekalvoissa voidaan havaita sarveiskalvon lähellä pieniä verenpurkautumia, samoin sormien ja varpaiden kynsien alla.

Toukkien koteloituminen kudoksissa alkaa noin 17. päivänä taudin tartunnasta ja kestää 2 viikkoa. Sen aikana toukka kasvaa, kiertyy spiraaliksi ja kehittää ympärilleen kotelon. Vasta tämän vaiheen jälkeen trikiini on taas lisääntymiskykyinen.

Kotelo alkaa kalkkiutua noin kuuden kuukauden kuluttua. jne. jne. jne..
        Syy on tässä, miksi sika on saastutettu ja edelleen voimassa siinä, missä lihaa ei ole tarkastettu.

• väärä strategia

"olen kuulunut helluntaiseurakunnan jäseneksi mutta siitä huolimatta raamattu on yhä minulle vaikea selkoinen teos josta en tahdo löytää vastauksia"

Oletko mahdollisesti yrittänyt omin päin löytää niitä vastauksia? Asiahan ei toimi sillä tavalla että vastaukset löytyisivät Raamatusta omin päin vaan niin että uskonnollinen yhteisö kertoo säännöt ensin ja yksittäisen henkilön tehtävänä on vain keksiä Raamatusta kohtia, joista ne säännöt ikäänkuin voisivat olla peräisin.

• kyllästynyt tarkkail

Nuo yhteisöthän latelevat säännöt miten saa ja pitää toimia. Jos niistä poikkeat millinkään vertaa tietoisesti tai tietämättäsi, niin jo olet kovan tarkkailun alla ja sinusta keksitään jos minkälaista valhetta ja lopuksi tuloksena on, että joudut pyytämään julkisesti anteeksi tekemättömiä "rikoksiasi". Jos et nöyrry niin sinut potkitaan pois yhteisöstä ja levitetään edelleen perätöntä valhetta päällesi. Näin toimittiin siinä helluntaiseurakunnassa, jossa olin aikanaan jäsenenä. Itse sieltä lähdin ja en enää hellareihin mene ! En tosin muihinkaan kirkkokuntiin tai lahkoihin!

• tietää ruuansuhteen, löytyy ihan ominpäinkin? Pitää vaan rukoillen ja nöyrällä sydämellä hiljentyä Jumalan sanan äärelle. Ja onhan siihen oikotiekin, kysyy vanhemmilta uskovaisilta, monet osaa neuvoa, eikä tarvitse välttämättä olla saarnaaja tai vanhemmistoon kuuluva!

* Mitä tanssiin tulee, se on lihalliseen tunne-elämään vaikuttavaa liikehdintää vastakkaista sukupuolta olevan kanssa, ja se vääjäämättä vaikuttaa lihallisten halujen "aktivointiin", koska meidän lihassamme asuu kaikki himot ja halut. Uskovaisella yhtälailla kuin kellä hyvänsä.
        * Jos rakastaa kokosydämisesti Jeesusta, ei ruoki esm. tanssin kautta lihallisia himoja! Toiset voivat varmasti pelkästään vain tanssia, eikä ole mitään sen kummempaa, mutta vaara siinä aina piilee, ja toisekseen, se on täysin lihallista, ja uskovaisen pitäisi pyrkiä täyttymään Hengellä ja hengellisellä, ei ruumiin liikehdintä ole pienimmässäkään määrin hengellistä!

• Älä kävelekään
        Mohikaani_27 kirjoitti:

tietää ruuansuhteen, löytyy ihan ominpäinkin? Pitää vaan rukoillen ja nöyrällä sydämellä hiljentyä Jumalan sanan äärelle. Ja onhan siihen oikotiekin, kysyy vanhemmilta uskovaisilta, monet osaa neuvoa, eikä tarvitse välttämättä olla saarnaaja tai vanhemmistoon kuuluva!

* Mitä tanssiin tulee, se on lihalliseen tunne-elämään vaikuttavaa liikehdintää vastakkaista sukupuolta olevan kanssa, ja se vääjäämättä vaikuttaa lihallisten halujen "aktivointiin", koska meidän lihassamme asuu kaikki himot ja halut. Uskovaisella yhtälailla kuin kellä hyvänsä.
        * Jos rakastaa kokosydämisesti Jeesusta, ei ruoki esm. tanssin kautta lihallisia himoja! Toiset voivat varmasti pelkästään vain tanssia, eikä ole mitään sen kummempaa, mutta vaara siinä aina piilee, ja toisekseen, se on täysin lihallista, ja uskovaisen pitäisi pyrkiä täyttymään Hengellä ja hengellisellä, ei ruumiin liikehdintä ole pienimmässäkään määrin hengellistä!

Ruumiin liikehdintä on täysin lihallista! Sanot sinä tietäväisenä. No kysynkin, käveletkö sinä, venytteletkö koskaan käsiäsi, jalkojasi. Teetkö työtä, kirjoitatko tietsikalla. Joudut varmasti vastaamaan myöntävästi. Nämä ovat siis lihallisia tekoja ja syntiä sinulle. Sinun lienee aika lopettaa oleminen ja hengittäminenkin. Ethän tiedä miten paljon teet syntiä niissäkin! Turha mollata padan kattilaa. Molemmalla on yhtä musta kylki! Eli antaa jokaisen tanssia jos kerran haluaa. Ei se tee ketään pahemmaksi tai pyhemmäksi. Mutta samalla voisivat hellaritkin lopettaa valheitten ja parjausten puhumisen! Mielestäni ne ovat todellisia syntejä vaikka te niitä ahkerasti puolustelettekin, sillä nehän on teille mieluista virikettä! Ja elämän mauste!

• Isoveli valvoo 8)
        Älä kävelekään kirjoitti:

Ruumiin liikehdintä on täysin lihallista! Sanot sinä tietäväisenä. No kysynkin, käveletkö sinä, venytteletkö koskaan käsiäsi, jalkojasi. Teetkö työtä, kirjoitatko tietsikalla. Joudut varmasti vastaamaan myöntävästi. Nämä ovat siis lihallisia tekoja ja syntiä sinulle. Sinun lienee aika lopettaa oleminen ja hengittäminenkin. Ethän tiedä miten paljon teet syntiä niissäkin! Turha mollata padan kattilaa. Molemmalla on yhtä musta kylki! Eli antaa jokaisen tanssia jos kerran haluaa. Ei se tee ketään pahemmaksi tai pyhemmäksi. Mutta samalla voisivat hellaritkin lopettaa valheitten ja parjausten puhumisen! Mielestäni ne ovat todellisia syntejä vaikka te niitä ahkerasti puolustelettekin, sillä nehän on teille mieluista virikettä! Ja elämän mauste!

Helluntailaiset levittää valheita:

Itse en tiedä valheista, mutta he puhuvat kaikenlaista välillä asiaa ja välillä omia päätelmiään. Mutta kaikki ei ota toisia ihmisiä huomioon ja antaa suunsa laulaa, kuin olisi joku totuuden torvi konsanaan. Kuitenkin olisi kaikkien kannalta paras ratkaisu, ensin tutkia ja sitten vasta sanoa niinkuin asiat ovat, että väärinkäsityksiltä vältyttäisiin. Olen kanssa kuullut valheellista puhetta itsestäni tuolla ruksalla, mutta minkäs sille voi, varsinkaa kun en enään siellä käy.

Tanssiminen on "syntisen" ihanaa

• jepuliskepulis
        Mohikaani_27 kirjoitti:

tietää ruuansuhteen, löytyy ihan ominpäinkin? Pitää vaan rukoillen ja nöyrällä sydämellä hiljentyä Jumalan sanan äärelle. Ja onhan siihen oikotiekin, kysyy vanhemmilta uskovaisilta, monet osaa neuvoa, eikä tarvitse välttämättä olla saarnaaja tai vanhemmistoon kuuluva!

Kuuluuko tähän kategoriaan seksuaalinen kanssakäyminen? Sehän se vasta lihallisten liikkeiden rytmikästä toimintaa on, jonka seurauksena saatta sukupolvi jatkua ... Kyllähän ihminen jotain stimuluksia tarvitsee, että ihmissukupolvi pysyy pystyssä, eikä kuole sukupuuttoon.

• Mohikaani_27 kirjoitti:

alkuperäinen verensyöntikielto on suomennettu tähän muotoon;

1. Mooseksen kirja 9
        4 "Älkää vain syökö lihaa, jossa sen sielu, sen veri, vielä on."

Tuo käsky on kuitenkin esikuva Jumalan tahdon vastaisesta "sielullisesta" elämäntavasta ja koskee hengellistä elämää, ei lihallista, koska Jeesus kumosi kirjaimen mukaan olevan verensyöntikiellon sanoessaan;

Markus 7:15
        "ei mikään, mikä ihmisen ulkopuolelta menee hänen sisäänsä, voi häntä saastuttaa, vaan mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen."

Sisäistä ja salattua "sydämen ihmistä" eivät sielulliset liharuuat saastuta, vaan tyhmien suusta tullet puheet.

Roomalaiskirje 7:14
        "Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen."

Apostolien tekojen 15:20,21 jakeissa mainittu Pietarin esittämä kompromissi hyväksyttiin juutalaisten tähden myönnytyksenä, ei Jumalan vaatimuksena;

Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina."

Käytännön elämässä jokainen, joka syö liharuokia, syö "lihaa verisenä" ja menee myös kadotukseen!

`

• nimmarii
        jepuliskepulis kirjoitti:

Kuuluuko tähän kategoriaan seksuaalinen kanssakäyminen? Sehän se vasta lihallisten liikkeiden rytmikästä toimintaa on, jonka seurauksena saatta sukupolvi jatkua ... Kyllähän ihminen jotain stimuluksia tarvitsee, että ihmissukupolvi pysyy pystyssä, eikä kuole sukupuuttoon.

Hirveesti kaikkia ennakkoluuloja. Kohta uskova ei voi käydä edes shoppailemassa, kun korviin voi kantautua sielunvihollisen hyökkäys pasuunat. Tuskin julkisissa tilossa hirveästi soi Radio dei, joten tiedä mitä fiboja uskovat saa kaupallisilta radiokanavilta. Harva uskova voi kokonaan omistaa elämäänsä Jeesukselle, vaikka ehkä pitäisi. Aika moni uskova nuori harrastaa jotakin lajia uskosta osattomien ihmisten kanssa. Aika moni asia ruokkii arkielämässä lihallisuutta, eikä uskova voi ummistaa niiltä silmiään vaikka haluaisi.

Mitä yhteistä on valon ja pimeyden lapsilla?
        Eihän heillä voi olla mitään yhteistä. Eihän? Mutta todellisuus on tuota tarua ihmeellisempi. Seurakuntalaiset voi avioitua uskosta osattoman kanssa ja he voi pysyä uskossa tai usko voi horjua. Itse en pidä siitä, että toiset uskovat yrittää kontrolloida uskonveljiensä elämää. Eräs helluntailainen ystäväni äskettäin viesti minulle, että usko ei ole sääntöjä, joita noudatetaan. Mutta kuitenkin toiset uskovat vetävät tällaisia rajoja toisillensa ja siitä saa kuulla, jos tällaisen rajan ylittää. Kaikki ei edes opi tuntemaan Jeesusta, vaan oppii tuntemaan nuo säännöt ja uskovien painostuksen. Ne uskovat joista pitäisi huokua rakkaus Jeesusta kohtaan, niin sen siaan painostaa muita noiden sääntöjen alle. Ketään ihmistä ei voi ohjailla.

Tiedän erään tapauksen, jossa uskova tyttö ja uskosta osaton poika tapasivat lukioiässä. He ovat tälläkin hetkellä onnellisesti yhdessä ja perhettäkin on siunaantunut. Se mies on vahvasti uskossa ja puhuu kotiseurakunnassaan ja julistaa Jeesuksesta.

Tarina olisi voinut saada erilaisen lopun, mutta sattui olemaan johdatus matkassa, eikä se tullut muilta uskovilta.

• tanssia harrastava

Itse en tiedä valheista, mutta he puhuvat kaikenlaista välillä asiaa ja välillä omia päätelmiään. Mutta kaikki ei ota toisia ihmisiä huomioon ja antaa suunsa laulaa, kuin olisi joku totuuden torvi konsanaan. Kuitenkin olisi kaikkien kannalta paras ratkaisu, ensin tutkia ja sitten vasta sanoa niinkuin asiat ovat, että väärinkäsityksiltä vältyttäisiin. Olen kanssa kuullut valheellista puhetta itsestäni tuolla ruksalla, mutta minkäs sille voi, varsinkaa kun en enään siellä käy.

Minun mielestäni tanssi ei ole sen lihallisempaa kuin mikään muukaan urheilumuoto. Tanssiessa vaan ollaan myös sosiaalisessa kanssakäymisessä. Likainen mielikuvitus ihmisillä, etenkin helluntailaisilla, on jos kuvittelevat transsin johtavan himoihin ja tekoihin! Olen sen verran kauan käynyt tansseissa, että en omalla kohdallani ole koskaan tällaista kokenut. Mohikaani ilmeisesti ainakin on! Onhan hän jo toistamiseen aviossakin, vaikka exänsä elää yhä! Ei pidä yleistää kun ei kerran ole faktaa ja selkeää näyttöä! Itse oon uskossa ja käyn tansseissa enkä näe siinä mitään pahaa tai synnillistä!

Eilen muuten oli maan mainio viihde artisti esiintymässä siellä minne menin. Hänellä on huumoria esiintymisessään ja kansa nauttii suunnattomasti. Väkeä on paljon lähes aina keikoilla, koska hän on hyvin välitön nuori mies. Milloinkaan ei puhu rumia eikä ole humalassa tupakoinnista puhumattakaan. Hänen sydämellisyytensä ja jaloutensa olisi oiva esimerkki uskovillekin! Noin jaloa uskovaistaen tunne yhtään, kuin tämä nuori artisti mies on!

• Kirsi P.
        kyllästynyt tarkkail kirjoitti:

Nuo yhteisöthän latelevat säännöt miten saa ja pitää toimia. Jos niistä poikkeat millinkään vertaa tietoisesti tai tietämättäsi, niin jo olet kovan tarkkailun alla ja sinusta keksitään jos minkälaista valhetta ja lopuksi tuloksena on, että joudut pyytämään julkisesti anteeksi tekemättömiä "rikoksiasi". Jos et nöyrry niin sinut potkitaan pois yhteisöstä ja levitetään edelleen perätöntä valhetta päällesi. Näin toimittiin siinä helluntaiseurakunnassa, jossa olin aikanaan jäsenenä. Itse sieltä lähdin ja en enää hellareihin mene ! En tosin muihinkaan kirkkokuntiin tai lahkoihin!

Meidän kaupungissa taitaa kokoontua kertakaikkiaan poikkeuksellisen tervehenkinen helluntaiyhteisö, kun en alkuunkaan tunnista edellisen kirjoittajan väitteitä omikseni! Ei mulle ainakaan kukaan ole tullut mitään sääntöjä kertomaan. Jos itse jotain kysyn, vastaavat kyllä mitä heille on auennut. Jo alkuun kun kävin kasteella, sanottiin että tämä on sit hyvinkin sekalainen seurakunta mutta tervetuloa mukaan vaan! Ja vaikka miehelläni on ollut kaikenlaista ongelmakäytöstä niin ei ole minun tietooni tullut ns. pahoja puheita tai seläntakana puhumista. Eikä ole kukaan ollut pois potkimassa. Päinvastoin koittavat rohkaista tulemaan mukaan, aina ovat toivottaneet tervetulleeksi. Ja tiedän, että puolestamme rukoillaan paljon ja meille toivotaan hyvää.

• Tällaista on!
        Kirsi P. kirjoitti:

Meidän kaupungissa taitaa kokoontua kertakaikkiaan poikkeuksellisen tervehenkinen helluntaiyhteisö, kun en alkuunkaan tunnista edellisen kirjoittajan väitteitä omikseni! Ei mulle ainakaan kukaan ole tullut mitään sääntöjä kertomaan. Jos itse jotain kysyn, vastaavat kyllä mitä heille on auennut. Jo alkuun kun kävin kasteella, sanottiin että tämä on sit hyvinkin sekalainen seurakunta mutta tervetuloa mukaan vaan! Ja vaikka miehelläni on ollut kaikenlaista ongelmakäytöstä niin ei ole minun tietooni tullut ns. pahoja puheita tai seläntakana puhumista. Eikä ole kukaan ollut pois potkimassa. Päinvastoin koittavat rohkaista tulemaan mukaan, aina ovat toivottaneet tervetulleeksi. Ja tiedän, että puolestamme rukoillaan paljon ja meille toivotaan hyvää.

Katsoitko tänään TV2:lta klo 21 tulleen Inhimillinen tekijä ohjelman. Siinä puhuttiin täyttä asiaa, siitä miten lapsia manipuloidaan ja pelotellaan. Juuri kaikkein pahimpia olivat kokeneet lestadiolainen lapsi ja helluntailaisten lapsi tässä asiassa. Nuo jäljet jotka lapsiin on isketty jäävät elämään ikuisesti. Tuollainen ei ole tervettä opetusta. Itse koin helluntaiseurakunnan taholta tällaista painostusta ja manipulointia. Kaikki tehtiin synniksi ja keksittiin valheita päälleni, että tein sitä ja tätä syntiä, niistä olisi pitänyt tehdä parannus ja tunnusta. Mutta kuinka tunnustan kun en ollut tehnyt sellaisia syntejä mitä minun valehdeltiin tehneen. Vanhempani olivat hyviä minulle ja meillä oli hyvät välit, mutta hekin olivat manipuloinnin uhreja, niin etteivät uskaltaneet vastustaa seurakunnan määräyksiä. Tosin sitten kun olin jo aikuinen aloin kyseenalaistaa äidilleni asioita (isä oli jo silloin kuollut). Äitinikin alkoi tutkia asioita neutraalisti ja monet asiat hän hylkäsi eroten lopulta helluntailaisista poiskin, koska siellä oli niin hierarkkinen järjestys. Nämä jäljet ovat pysyvästi minussakin. Ja minusta ei koskaan tule helluntailaista. Uskossa olen ja Jeesusta rakastan. Siihen ei helluntailaisten manipulointi onneksi päässyt vaikuttaman, koska näin vanhempieni vaelluksessa oikean suunnan.

• niin tai näin
        Kirsi P. kirjoitti:

Ne säännöt ovat ihmisten luomia. Eli se on helppo sanoa toisella miten pitäisi elää (miten raamatussa se kohta lukee), vaikka ei itse pysty siihen. Hirveesti tääläpäin helluntaiseurakunnassa arvostellaan sitä miten kaikki muut elää ja ovatko he haalineet jostain maallisia vaikutteita tai ovatko he sortuneet syntiin. Täälläpäin seurakunnassa on hierrarkia, ainankin minusta tuntuu siltä. Ihmiset jaotellaan uskon, persoonan tai jonkin muun mukaan.

Esim. "Mä jätän (mielenosituksellisesti) menemästä seurakunnan joulujuhlaan, koska kitaristi on saanut maallisia vaikutteita. Siellä se ketkutteli, kuin mikäkin rokkari. Kävin kuuntelee heidän harjoituksiaan ja hieveeltä kuullosti..." "Kävin tuolla vierailemassa useissa seurakunnissa ja siellä sen vain huomaa kun ihmiset eivät ole uskossa. Heti kun suunsa avaa, niin totuus paljastuu..."

Miten voi olla joillakin tuollaista ihmissuhde viidakkoa seurakunnan keskellä. Se on totta, että ihmisiä on erilaisia, mutta joidenkin pitäisi oppia sietämään erilaisia ihmisiä, jotka eivät aina toimi myötäillen sitä omaa ajattelumallia. Pitäisi oppia sietämään kaikella tavalla vajavaisia ihmisiä ympärillään (uskosta, henkisesti, ruumiillisesti...) ja ottaa heidät huomioon.

• ateistinen mies
        nimmarii kirjoitti:

Hirveesti kaikkia ennakkoluuloja. Kohta uskova ei voi käydä edes shoppailemassa, kun korviin voi kantautua sielunvihollisen hyökkäys pasuunat. Tuskin julkisissa tilossa hirveästi soi Radio dei, joten tiedä mitä fiboja uskovat saa kaupallisilta radiokanavilta. Harva uskova voi kokonaan omistaa elämäänsä Jeesukselle, vaikka ehkä pitäisi. Aika moni uskova nuori harrastaa jotakin lajia uskosta osattomien ihmisten kanssa. Aika moni asia ruokkii arkielämässä lihallisuutta, eikä uskova voi ummistaa niiltä silmiään vaikka haluaisi.

Mitä yhteistä on valon ja pimeyden lapsilla?
        Eihän heillä voi olla mitään yhteistä. Eihän? Mutta todellisuus on tuota tarua ihmeellisempi. Seurakuntalaiset voi avioitua uskosta osattoman kanssa ja he voi pysyä uskossa tai usko voi horjua. Itse en pidä siitä, että toiset uskovat yrittää kontrolloida uskonveljiensä elämää. Eräs helluntailainen ystäväni äskettäin viesti minulle, että usko ei ole sääntöjä, joita noudatetaan. Mutta kuitenkin toiset uskovat vetävät tällaisia rajoja toisillensa ja siitä saa kuulla, jos tällaisen rajan ylittää. Kaikki ei edes opi tuntemaan Jeesusta, vaan oppii tuntemaan nuo säännöt ja uskovien painostuksen. Ne uskovat joista pitäisi huokua rakkaus Jeesusta kohtaan, niin sen siaan painostaa muita noiden sääntöjen alle. Ketään ihmistä ei voi ohjailla.

Tiedän erään tapauksen, jossa uskova tyttö ja uskosta osaton poika tapasivat lukioiässä. He ovat tälläkin hetkellä onnellisesti yhdessä ja perhettäkin on siunaantunut. Se mies on vahvasti uskossa ja puhuu kotiseurakunnassaan ja julistaa Jeesuksesta.

Tarina olisi voinut saada erilaisen lopun, mutta sattui olemaan johdatus matkassa, eikä se tullut muilta uskovilta.

Millähän se mies aivopestiin? Sääliksi käy jos uskoon hurahtaa vain siksi, että tapaa uskovan tytön. Silloin on miehellä heikko tahto. Voi voi, mitä elämän haaskaamista.

• Tanssin musiikista

Ei se tanssipaikoilla esitetty musiikkikaan ole huolestuttavaa. Tietenkin joku laulu voi olla sanoitukseltaan huono, mutta valta osiltaanhan ne kertoo rakkaudesta, luonnosta, jne...! Nk. hengellisissä lauluissa on aina jokin rytmi mukana. Siis ei ole olemassa musiikkia, jota ei voisi tanssia ja joka ei ole jotakin tanssi musiikkilajia. Hengellisten laulujen tempoina on hyvin suurelta osin valssi, hidas valssi, cha cha, jive, tango, masurkka, rokki, jne...! Jos mielletään musiikki lajit synniksi, niin uskovien on pakko lopettaa laulaminen ja musiikin kuunteleminen tykkänään. Tiedän paljon jopa helluntaisaarnaajia, jotka kuuntelevat vapaa--aikoinaan paljon nk. maallista musiikkia. Niinpä on todettava, että musiikki, laulu ja tanssi eivät ole syntiä. Niitä ei kielletä missään kohden Raamatussa. Kannan häätkin olivat varmasti tanssihäät ja siellähän Jeesuskin oli mukana. Olisi varmasti puuttunut menoon, jos olisi ollut Hänen mielestään syntiä!

• nimmarii
        ateistinen mies kirjoitti:

Millähän se mies aivopestiin? Sääliksi käy jos uskoon hurahtaa vain siksi, että tapaa uskovan tytön. Silloin on miehellä heikko tahto. Voi voi, mitä elämän haaskaamista.

Sä et tajunnu ton tarinan ajatusta, liekkö olet itse edes uskossa? Kun aina helluntailaiset alistavat seurakuntalaisensa eirilaisten sääntöjen alle. Tuossakin esimerkissä helluntailaiset ei katsonu hyvällä tuota, vaan varmasti tuo uskova tyttö sai kuulla seurakuntalaisilta, jos jonkinlaista puhetta siitä, miksi moista ei sallita. Yleensä oma perhe painostaa eniten, jos on vakaasti uskossa ja haluaa tyttärestään mallikelpoisen uskovan. ( Ken vitsaa säästää se lastaan vihaa perjaatteella ).

Eli mitä yhteistä on valon ja pimeyden lapsilla? Vastaus ei mitään.

Tuota lausetta kuulee helluntailaisten parissa paljon. Ne ei hyväksy suhteita maallisten henkilöiden kanssa, koska pelkäävät, että toinen vetää uskovan pois ristin luota. Tuollaisia sääntöjä on pilvin pimein helluntailaisten parissa ja niillä kontrolloidaan toisia seurakuntalaisia.

Esim. Miksi kuunnella maallista heviä, kun voi kuunnella gospel metalli musiikkia. Tai miksi tanssia maallisen musiikin tahtiin, kun voi tanssia gospelin tahtiin. Aina ei voi valita gospelia: kahvilassa, marketissa, pikaruokalassa, tanssikoulussa, linja-autossa. Sitä kuunnellaan mitä sattuu korviin kantautumaan.

No ehkä en edes ikinä ole edes kunnolla ollut uskossa, koska kapinoin liikaa noita kaiken karvaisia sääntöjä ja uskovien asenteita vastaan. Uskossa ei ole kyse mistään sööntöjen noudattamisesta, mutta nuo uskovat tahtovat tehdä toisilleen niitä koko ajan. Nyt mä voi paremmin kuin koskaan, ilman noita uskovia ja heidän sääntöjään. Ei enään mitään stressiä noista asioista. Ehkä noi uskovatkin loppupeleissä tarkoitti vaan hyvää, mutta se tuntui vaan niin helvetin pahalta. Enään en ole yhtä masiksissa, kuin silloin kun mua nyhdettiin joka suunnalta "pitäisi olla tämmönen" ja "tämmönen" ja vahdittiin kuin haukka, että se meni perille. Nyt mä olen iloisesti oma energinen itseni tai kovaa vauhtia kasvamassa sellaiseksi. Jos joskus koen tarvetta käydä kirkossa, niin todennäköisesti meen ev.lut kirkkoon istumaan sinne taakse.

• ettäsilleen
        Mohikaani_27 kirjoitti:

Sitten ei kannata kävellä kadullakaan ettei lihalliset halut aktivoidu. Mitäs jos uskovat vain oppisivat tulemaan toimeen niiden Jumalan luomien lihallisten halujen kanssa. Kaikkea mitä haluaa, ei tarvitse tehdä. Eikä luonnollinen halu ole syntiä.

• Anonyymi
        UUSI
        Mohikaani_27 kirjoitti:

korvienvälissä on ongelmia, jos vastapuoli alkaa kojottaa mollukoissa.

Kantsii katsoa peiliin ja miettiä, että onko jokin elämässä, mikä ruokkii tuota kojotusta ja ikäänkuin alkaa söpertämään joutavia, vääntelevistä vastakkaisesta sukupuolesta niin, että alkaa se tappi kojottaa...

Juutalaisuudessa miehet tanssivat synagoogassa- vääntelehtiikö siinä- vai onko se tanssi ok.

Entä häävalssi häissäsi. vääntelehditäänkö siellä. vai olisiko jokin asenne juttusi esissä, että pitää noin vastailla?

• Miina I

Raamatussa missään kohdassa. Veren syönti sen sijaan kielletään monessakin kohtaa mm Gen 9: 4 (Jumalan Nooalle antamt käskyt) ja Apostolein teoissa Apt 15: 29 (apostolien kokouksen päätös).

• Jesus is Lord

TAnssi ei kuulu Uuden Testamentin kristillisyyteen.

siis ylistystanssi on vanhan testamentin peruja ja kuuluu Daavidilaiseen jumalanpalvelukseen mutta ei Uuden Testamentin seurakunnan kokoontumiseen.

jos joku uskova haluaa tanssia niin zumba ja aerobic tunnit ovat siihen hyvä vaihtoehto ja kuntokin kohenee.

mutta tosiaan rock konsertit, ylistystanssi, rukousjonoissa kaatuilut ja sylivauvojen kastaminen eivät ole Uuden Testamentin mukaisen paikallisen seurakunnan toimintaa.

ja tosiaan kannattaa lukea se Uusi Testamentti läpi jos väittää olevansa kristitty.

• Jeesus on Herra

ja tosiaan Uudessa testamentissa et löydä Jeesuksen, Pietarin, Paavalin , Johanneksen tai muiden opetuslasten tai seurakunnan jäsenten tanssivan.

Myöskään vanhassa testamentissa Mooses ei tanssinut eikä Jumala käske Moosesta tai Eliaa tai ketään muitakaan profeettoja tanssimaan.

jos mirjam ja Daavid tanssivat omasta aloitteestaan niin se ei tarkoita että Jumala olisi siihen ketään kehoittanut.

mutta tosiaan Uudessa testamentissa on meille uskoville kerrottu kaikki se mitä Jumlaan palvelemiseen kuuluu. ja Paavali kehoittaa rukoilemaan ja Jaakob veisaamaan kiitosta, mutta ei tanssimaan.

ja tosiaan jos uskovan tanssijalkaa kutitaa niin zumba ja erilaiset aerobic tunnit ovat siihen ihan hyvä lääke. ja nämäkin asiat varmasti selviävät kun uskova menee uskoontulonsa jälkeen kasteelle ja liittyy paikalliseen vanhinten johtamaan seurakuntaan jossa opetetaan Raamattua. ja vielä kun uskova saa Pyhän Hengen kasteen ja merkiksi siitä puhuu kielillä niin uskonelämä syvenee ja Raamattukin avautuu henkilökohtaisella tasolla. ja tosiaan päivittäinen rukous on elinehto uskovalle ja RAamatun lukeminen henkilökohtaisesti.

Hyviä kirjoja uskovalle luettavaksi
        David Petts:
        Armolahjat seurakuntaa rakentamassa
        Pyhän hengen olemus
        Perustukset

• Ei nääkää
        Jeesus on Herra kirjoitti:

ja tosiaan Uudessa testamentissa et löydä Jeesuksen, Pietarin, Paavalin , Johanneksen tai muiden opetuslasten tai seurakunnan jäsenten tanssivan.

Myöskään vanhassa testamentissa Mooses ei tanssinut eikä Jumala käske Moosesta tai Eliaa tai ketään muitakaan profeettoja tanssimaan.

jos mirjam ja Daavid tanssivat omasta aloitteestaan niin se ei tarkoita että Jumala olisi siihen ketään kehoittanut.

mutta tosiaan Uudessa testamentissa on meille uskoville kerrottu kaikki se mitä Jumlaan palvelemiseen kuuluu. ja Paavali kehoittaa rukoilemaan ja Jaakob veisaamaan kiitosta, mutta ei tanssimaan.

ja tosiaan jos uskovan tanssijalkaa kutitaa niin zumba ja erilaiset aerobic tunnit ovat siihen ihan hyvä lääke. ja nämäkin asiat varmasti selviävät kun uskova menee uskoontulonsa jälkeen kasteelle ja liittyy paikalliseen vanhinten johtamaan seurakuntaan jossa opetetaan Raamattua. ja vielä kun uskova saa Pyhän Hengen kasteen ja merkiksi siitä puhuu kielillä niin uskonelämä syvenee ja Raamattukin avautuu henkilökohtaisella tasolla. ja tosiaan päivittäinen rukous on elinehto uskovalle ja RAamatun lukeminen henkilökohtaisesti.

Hyviä kirjoja uskovalle luettavaksi
        David Petts:
        Armolahjat seurakuntaa rakentamassa
        Pyhän hengen olemus
        Perustukset

Kuis seny menikää? Eihä Raamatussa oo kerrottu kahvista, teestä, junista, autoista, lentokoneista,polkupyöristä, mopoista, moottoripyöristä, jne...! Nehä ovat sillo epäraamatullisa vekottimia.Aasillaha sitä pitäs teirän sillo taittaa matkat tahi kulkea jalkamyötäsissä ja vielä remmikengissä. Voi hurja miten epäraamatullisa te oottakaan, ku tuollasia vekottimia käytätte . Nehä ovat syntiä, ku niistä ei oo mainintaa Raamtussa. Eihä siä oo mainitaa ees Keittiökoneista, TV:stä, videoista, DVD soittimista, kännyköistä, puhelimista, sähköistä, asfalttiteistä. Ootta te helluntailaiset tosiaanki kovasti eksyssissä ku noita köaikkia haalitte itetarkotuksella kotiinne ja vielä uskallatte niitä käyttää. Sen perustella jos kaiki on kiellettyä, mitä Raamatussa ei luvat tai ole olemassa on siis kiellettyyä ja syntiä-. Mitenkäs meinaatte selittää Taivaan Herralle sen, että olette käyttäneet sellasia? Ja pitäähän se lisätä, että eipä siellä Raamtussa oo mainittu helluntaiseurakuntaa, luterilaista seurakuntaa, baptistiseurakunta, vapaakirkkoa, eikä muitakaan kirkkoja ja lahkoja. Teillähä o iha Raamatun hengen vastanen toiminta. Se jos kerra tanssi o syntiä, ni sillo o nuokin luettelemani ja paljon sellasta, jota en ees luetteloinu. Miettikääpäs tätä ja tehkää parannus hylkäämällä kaikki nykyvempaimet saatanallisina tuoteina pois.

• tanssi on paskaa
        Ei nääkää kirjoitti:

Kuis seny menikää? Eihä Raamatussa oo kerrottu kahvista, teestä, junista, autoista, lentokoneista,polkupyöristä, mopoista, moottoripyöristä, jne...! Nehä ovat sillo epäraamatullisa vekottimia.Aasillaha sitä pitäs teirän sillo taittaa matkat tahi kulkea jalkamyötäsissä ja vielä remmikengissä. Voi hurja miten epäraamatullisa te oottakaan, ku tuollasia vekottimia käytätte . Nehä ovat syntiä, ku niistä ei oo mainintaa Raamtussa. Eihä siä oo mainitaa ees Keittiökoneista, TV:stä, videoista, DVD soittimista, kännyköistä, puhelimista, sähköistä, asfalttiteistä. Ootta te helluntailaiset tosiaanki kovasti eksyssissä ku noita köaikkia haalitte itetarkotuksella kotiinne ja vielä uskallatte niitä käyttää. Sen perustella jos kaiki on kiellettyä, mitä Raamatussa ei luvat tai ole olemassa on siis kiellettyyä ja syntiä-. Mitenkäs meinaatte selittää Taivaan Herralle sen, että olette käyttäneet sellasia? Ja pitäähän se lisätä, että eipä siellä Raamtussa oo mainittu helluntaiseurakuntaa, luterilaista seurakuntaa, baptistiseurakunta, vapaakirkkoa, eikä muitakaan kirkkoja ja lahkoja. Teillähä o iha Raamatun hengen vastanen toiminta. Se jos kerra tanssi o syntiä, ni sillo o nuokin luettelemani ja paljon sellasta, jota en ees luetteloinu. Miettikääpäs tätä ja tehkää parannus hylkäämällä kaikki nykyvempaimet saatanallisina tuoteina pois.

että sä olet pelle.

Uudessa testamentissa puhutaan kuinka Jumalaa palvotaan seurakunnassa: rukousten kautta ja kirjoituksia lukemalla.

osaatko edes lukea? ja jos osaat niin et taida olla Raamattua läpi lukenut. kyllä tanssi oli jo Uuden testamentin aikana mutta ei sitä seurakunnassa harjoitettu. ja vaikka sylivauvojen kastamista ei ole Uudessa testamentissa myöskään niin ei Lutherkaan tuonut tanssia kirkonmenoihin.

ääliö jeesus hippisukupolvi joka poltti ruohoa toi tämän tanssin seurakunnan tilaisuuksiin. ja kaiken muun ääliö viihde touhun.

jos haluut tanssia tee se Flamigossa mutta älä tule vatkaamaan läskiperesettäsi seurakunnan tilaisuuteen. ja tosiaan läskiperseen on parempi pysyä penkissä kun se on rumaa katsottavaa kun läskit hyllyy...

ja tosiaan te ääliöt jotka haluatte tanssia seurakunnassa niin perustakaa oma ääliöiden kirkko missä voidaan vaikka harrastaaa sambakarnevaaleja.

• ei nääkää
        tanssi on paskaa kirjoitti:

että sä olet pelle.

Uudessa testamentissa puhutaan kuinka Jumalaa palvotaan seurakunnassa: rukousten kautta ja kirjoituksia lukemalla.

osaatko edes lukea? ja jos osaat niin et taida olla Raamattua läpi lukenut. kyllä tanssi oli jo Uuden testamentin aikana mutta ei sitä seurakunnassa harjoitettu. ja vaikka sylivauvojen kastamista ei ole Uudessa testamentissa myöskään niin ei Lutherkaan tuonut tanssia kirkonmenoihin.

ääliö jeesus hippisukupolvi joka poltti ruohoa toi tämän tanssin seurakunnan tilaisuuksiin. ja kaiken muun ääliö viihde touhun.

jos haluut tanssia tee se Flamigossa mutta älä tule vatkaamaan läskiperesettäsi seurakunnan tilaisuuteen. ja tosiaan läskiperseen on parempi pysyä penkissä kun se on rumaa katsottavaa kun läskit hyllyy...

ja tosiaan te ääliöt jotka haluatte tanssia seurakunnassa niin perustakaa oma ääliöiden kirkko missä voidaan vaikka harrastaaa sambakarnevaaleja.

Sääkää et näköjää osaa lukee tai ymmärryksesi oli ihan ulkona! Et vastannu yhteenkää kysymykseeni, jotka esitin tuossa. Aloit heti huutamaa ääliöksi ja nimittelemää. Onks se kovin Raamtullista? Ei muuten o! Tiäksää että mää oon lukenu Raamtun kymmeiniä kertoja läpi. Ja osaan lukee vanhanaikaistaki tekstii, jota nykysin ei monet osaaka lukee! Ja säähä et tiiä oonko mää lihava vai laiha. En siis oo mikää läskiperse. Ehkes sää katoit peilsitä ihtiäs. Ja luulit kahtovas jotai toista. Famingo on vaa turha kaukana lähtee tanssii sinne joka viikonloppu. Eikös se oo jossain kehä kolmosen varrella Vantaanportin tienoilla. Ainaki kylpylä siä o. Kaverit o kehunu kivaks paikaks.

• vaakamamboilija
        ei nääkää kirjoitti:

Sääkää et näköjää osaa lukee tai ymmärryksesi oli ihan ulkona! Et vastannu yhteenkää kysymykseeni, jotka esitin tuossa. Aloit heti huutamaa ääliöksi ja nimittelemää. Onks se kovin Raamtullista? Ei muuten o! Tiäksää että mää oon lukenu Raamtun kymmeiniä kertoja läpi. Ja osaan lukee vanhanaikaistaki tekstii, jota nykysin ei monet osaaka lukee! Ja säähä et tiiä oonko mää lihava vai laiha. En siis oo mikää läskiperse. Ehkes sää katoit peilsitä ihtiäs. Ja luulit kahtovas jotai toista. Famingo on vaa turha kaukana lähtee tanssii sinne joka viikonloppu. Eikös se oo jossain kehä kolmosen varrella Vantaanportin tienoilla. Ainaki kylpylä siä o. Kaverit o kehunu kivaks paikaks.

sorry jos nimittelin väärin sua. anteeksi hermo menee välillä kun lukee tekstiä joka ei ole UTn mukaista.

siis harrastan tanssia eli vaakamamboa vaimoni kanssa lähetysaarnaaja asennossa sängyssä tai sohvalla joten ei ole energiaa eikä kiinnostusta muuhun tanssiin vapaa-ajalla.

ja tosiaan flamigoon ja muihin yökerhoihin ei kannata mennä tanssimaan vaan etsiä kumppani srk-kuvioista ja mennä naimisiin, niin tulee tasapaino tuohon seksuaali elämään. ja tosiaan jos joku haluaa harrastaa tanssia vapaa-ajallaan taiteena tai urheiluna niin se on uskovallekin ihan ok. mutta seurakunnan kokoontumiset pitäisi Uudentestamentin perusteella keskittyä rukoukseen ja Sanan lukemiseen ja hengellisten laulujen laulamiseen ja tietysti ehtoollisen viettoon ja evankeliumin julistamiseen.

siis seurakunnan jumalanpalveluksiin tanssi ei kuulu Uuden Testamentin perusteella eikä kristillisen traditio tunne myöskään sitä.

kuningas daavidin vanhantestamentin palvontamenot koski Israelin kansaa eikä kristittyjä. ja tosiaan Mooses eikä Elia eikä kukaan muukaan vanhan testamentin profeetta ole tanssinut eikä Jumala ole siihen ketään vanhantestamentin jumalanpalvelijaa kehoittanut.

siunausta kaikille!

suosittelen kaikille aviopareille vaakamamboa ja siinä lähetyssaarnaaja asentoa...

• JHVHO

Tiesitkös myös että Jumalalla on nimi: JHVH joka suomennettuna on Jahve tai Jehova?

• capiche

Tanssikieltoa ei Raamatusta löydy. Tosin siihen aikaan ei tunnettu iltapäivätansseja tms. Uskoisin, että vanhan ajan uskovat suhtautuivat tanssiin kielteisesti sen vuoksi mitä tanssipaikoilla tapahtui (juopottelua ja kutemista). Ongelmana oli siis tanssipaikkakulttuuri enemmän kuin tanssiminen sinänsä.

Verensyönti kielletään esim. Apt. 15:29. Ennen vanhaan uskottiin, että sielu oli veressä. Sehän on tietenkin höpöä. Mooseksen laissa kiellettiin myös veren syöminen ja siinä saattoin olla taustalla myös hygienia- ja terveydelliset syyt. Siellä erämaassa kun ei ollut jääkaappeja.

• Anonyymi
      UUSI

Olen kuullut perusteltavan tanssia syntinä kun tanssiesityksen takia Johannes Kastaja menetti päänsä. Matt. 14. luku. Tanssia pidetään syntinä koska se saa helposti aikaan eroottisia tunteita toista sukupuolta kohtaan ja tanssisalin miljöö ei ole hyvä paikka uskovaiselle. Itse ajattelen että esim. taidetanssi ei olisi syntiä.
      Veren syöntikielto löytyy Apt 15 . luvusta. Eläimenkin sielu on veressä ja siksi Jumala tahtoo kunnioitettavan eläimenkin verta.

• Anonyymi
        UUSI

veri pilaantuu herkästi ja toisaalta, verestähän nähdään sairaudet....
        Sieltä todennäköisesti se syy löytyy ja kun veri lasketaan pois, kuollaan.
        Eli siten tulkinta. veressä on sielu..... koneenkäyttäjä poistuu

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

veri pilaantuu herkästi ja toisaalta, verestähän nähdään sairaudet....
        Sieltä todennäköisesti se syy löytyy ja kun veri lasketaan pois, kuollaan.
        Eli siten tulkinta. veressä on sielu..... koneenkäyttäjä poistuu

Hieman samaa- vertausta, kun sähkölaite palaa- savu tuprahtaa ja kone sammuu.
        Voi todeta, että henki loppui ja sähkölaitteen sielu poistui...

• Anonyymi
      UUSI

Kyse on lakihenkisyydestä. Haluaako elää Hengen vai lihan mukaan. Lain kuulemisestako saitte Pyhän Hengen Paavali kysyy lainkiivailijoilta? Eli sitä että ovatko ollenkaan uskovia vaikka pyrkivät itse omilla teoillaan olemaan hurskaita, mutta ovat Jumalan mielestä kauhistus.

Harhaoppi tulee juuri siitä, että ihminen itse yrittää olla jotain tai saattaa toisen ihmisen olemaan sitä. Riippumatta mistä seurakunnasta on kyse.

Pitäisi saada Jumalan Pyhä Henki, että Jumala tekee ihmisestä sellainen kuin hänen tulisi olla.

Mutta juuri on ihmiselle vaikeaa ja sitä vastaan ihmisen lihallinen mieli taistelee. Se ei halua alistua Jumalan tahdon alle, mutta kyllä mielellään kiivailee laista yrittää sillä vanhurskautua ja muita syytellä.

• Anonyymi
      UUSI

Raamattu ei ole sääntökirja, josta etsitään vastauksia siihen mitä saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Jos se mitä teet, aiheuttaa sinulle tai jollekin muulle jotain huonoa tai pahaa, se on silloin väärin.

Uudessa testamentissa ei ole oikeastaan kuin kaksi kieltoa, ei saa syödä verta, eikä harjoittaa haureutta. Tietenkään et saa tehdä väkivaltaa, varastaa,, murhata tms, mutta niidenhän pitää olla itsestään selviä kaikille. Ne kuuluvat ihmisyyden perusasioihin.

Ihminen, joka tulee uskoon, alkaa prosessin, jossa hän alkaa hylkäämään pahat tavat ja synnin. Jokainen uskoon tullut on tässä prosessissa eri vaiheessa, ihmisen mieli muuttuu, eikä hän enää halua tehdä syntiä kuten ennen ja pystyy vastustamaan pahoja asioita paremmin kuin aikaisemmin.

"Jumalan armo kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot"

• Anonyymi
        UUSI

Armo antaa synnit anteeksi ja Henki kasvattaa.

Paavali kun antaa ohjeita mitä syödä, niin ei kerro asioiden olevan Jumalan laki, vaan jos olet syömässä ja toinen ihminen ei heikon uskonsa vuoksi syö lihaa, ole siinä tilanteessa sinäkin syömättä, että et loukkaa lähimmäistä ja hänen omaatuntoaan.. Uskossa on aina kyse rakkaudesta muita ihmisiä kohtaan eikä siitä että itse on kaikkien kiivailijoiden kiivailija.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      127
      3461
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      84
      1805
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1581
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1342
    5. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      90
      1184
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      107
      1151
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1059
    8. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      954
    9. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      80
      905
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      20
      887
    Aihe