Vaikuttaako teidän mielestänne se, miten ihminen orientoituu tähän ympäröivään todellisuuteen, siihen , miten elämä häntä kohtelee? Toisin sanoen, pidättekö mahdollisena, että ihminen voisi pelkästään uskomalla/tahtomalla vaikuttaa ympäröivään todellisuuteen?
Raamatun maailmankuvassa voi:
"Tapahtukoon teille uskonne mukaan". Matt 9:29
" Mitä jumalaton pelkää, siihen hän törmää, mitä hurskas toivoo, se hänelle annetaan." Snl 10:24
Vaikuttaako usko?
37
191
Vastaukset
- karisma
Uskomalla/Tahtomalla ei saavuta yhtään mitään vain tekemällä/toimimalla voi vaikuttaa ympäröivään todellisuuteen ja saavuttaa tavoitteita, joita on itselleen asettanut.
- Kuiperus
Tapahtukoon teille uskonne mukaan. Uskovaisten foorumeilla riidellään ja parjataan toinen toistaan,siiitäkö
tapahtumasta on kysymys?
Omahyväisempiä ihmisiä ei ole muualla kuin ainoastaan uskovaisten leireissä. Kuiperus kirjoitti:
Tapahtukoon teille uskonne mukaan. Uskovaisten foorumeilla riidellään ja parjataan toinen toistaan,siiitäkö
tapahtumasta on kysymys?
Omahyväisempiä ihmisiä ei ole muualla kuin ainoastaan uskovaisten leireissä.Jos olet tuollaisia havaintoja tehnyt uskovista, onko täällä erilainen meininki? Odotan vastausta kysymykseen.
- karisma
EJKR kirjoitti:
Miten perustelet kantasi?
toivoa voi vaikka kuuta taivaalta ja jopa uskoa, että sen saa. Vaan eipä taida toteutua. No kuuta nyt ei taivaalta see tekemälläkään tai toimimallakaan. Mutta mitään ei saa sillä, että jää punkkaan makaamaan ja uskoo ja toivoo, että sillä saavuttaa jotain muuta kuin rennon olon.
Jos jotain oikeasti haluaa niin ei siinä toiveet ja uskot auta mutta kun tekee, yrittää ja toimii niin kaikki realistisesti saavutettavissa oleva on saavutettavissa ei uskomalla ja toivomalla ja taivaanrantoja maalailemalla. karisma kirjoitti:
toivoa voi vaikka kuuta taivaalta ja jopa uskoa, että sen saa. Vaan eipä taida toteutua. No kuuta nyt ei taivaalta see tekemälläkään tai toimimallakaan. Mutta mitään ei saa sillä, että jää punkkaan makaamaan ja uskoo ja toivoo, että sillä saavuttaa jotain muuta kuin rennon olon.
Jos jotain oikeasti haluaa niin ei siinä toiveet ja uskot auta mutta kun tekee, yrittää ja toimii niin kaikki realistisesti saavutettavissa oleva on saavutettavissa ei uskomalla ja toivomalla ja taivaanrantoja maalailemalla.Onhan tuo ihan normaalia arkiajattelua, mutta oikeastaan et perustellut mitään. Toki vastuullisuus omassa elämässä on tärkeää. Sitä en pyri panemaan kyseenalaiseksi.
- QffT
EJKR kirjoitti:
Onhan tuo ihan normaalia arkiajattelua, mutta oikeastaan et perustellut mitään. Toki vastuullisuus omassa elämässä on tärkeää. Sitä en pyri panemaan kyseenalaiseksi.
Ajattelu saa yhtäpaljon aikaan ympäristössä kuin yrittäisi kolikolla kuumentaa meren. Ajattelu on aivojen aineenvaihduntaa, kun taas käsien ja jalkojen liikuttelu energian siirtämistä.
Miten se taas menikään; Yksi auttava käsi on hyödyllisempi kuin tuhat ristissä? - Vastausta ei vain
EJKR kirjoitti:
Jos olet tuollaisia havaintoja tehnyt uskovista, onko täällä erilainen meininki? Odotan vastausta kysymykseen.
ole kuulunut..eikös vaikeneminen ole myöntymisen merkki..?
- auttajia tarvitaan
QffT kirjoitti:
Ajattelu saa yhtäpaljon aikaan ympäristössä kuin yrittäisi kolikolla kuumentaa meren. Ajattelu on aivojen aineenvaihduntaa, kun taas käsien ja jalkojen liikuttelu energian siirtämistä.
Miten se taas menikään; Yksi auttava käsi on hyödyllisempi kuin tuhat ristissä?Onhan se niinkin, että uskovaisten pitäisi enemmän olla niitä auttavia käsiä, ja kertoa myös uskonasioistakin. Voihan sellainenkin istua kädet ristissä jolla se on pelkkätapa, eikä tarkoita rukoilemista. Jeesukseen yhteyttä ottava ja Hänen nimeensä rukoileva tekee oikein, mutta jos tahtoo rukoilla vielä enemmän niinkuin Jumala tahtoo, pitäisi mennä omaan kotiinsa, ja rukoilla oman yksityisyytensä rauhasta, jossa ei ole muita ympärillä. Jumala näkee sydämmeen, ja tietää mitä rukoilija tahtoo, vaikka tämän olisi vaikea keksiä oikeita sanoja.
- tapauskoon kuuluvia
Kuiperus kirjoitti:
tapahtumasta on kysymys?
Omahyväisempiä ihmisiä ei ole muualla kuin ainoastaan uskovaisten leireissä.Ei ole oikeasti sydämmen uskossa, jos parjaa toista kirjoittelemalla tai sanomalla, vaan on tapauskovainen, jonka pitäisi pyytää että Jumala antaa hänelle oikeaa uskoa sydämmeen. Mutta jos menet sanomaan tapauskoiselle sellaista, tämä saattaa suuttua, koska sellaisia he ovat. Uskoon ei tule kirkossa istumalla, vaan sitä vain tulee jos on tullakseen, mutta vielä silloinkin se on päätöksen asia, lähteekö seuraamaan Jeesusta. Uskon saa jos pyytää sitä Jumalalta.
QffT kirjoitti:
Miten se taas menikään; Yksi auttava käsi on hyödyllisempi kuin tuhat ristissä?Ihmisen vaikutusmahdollisuuden kutistaminen pelkäksi aineenvaihdunnaksi on samaa kuin maailman näkeminen Newtonilaisena kellokoneistona. Siihen eivät mahdu sen enempää kvanttifysiikan kuin psykologiankaan nykytietämykset.
EJKR kirjoitti:
Ihmisen vaikutusmahdollisuuden kutistaminen pelkäksi aineenvaihdunnaksi on samaa kuin maailman näkeminen Newtonilaisena kellokoneistona. Siihen eivät mahdu sen enempää kvanttifysiikan kuin psykologiankaan nykytietämykset.
Psykologia tutkii aivojen ja persoonan käyttäytymismalleja - ei sen tarvitse suoraan tietää minkälaista aineenvaihduntaa aivoissa tapahtuu. Tosin siitä on etua psykologiassakin, että psykologi tietää esimerkiksi dopamiinin aiheuttavan hyvän olon tunnetta tai adrenaliinin aiheuttavan "valmiustilan nousua". Psykologi voi soveltaa sitä tietoa erilaisiin potilaan kuvaamiin tunteisiin.
Kvanttifysiikkan soveltaminen ihmisaivoihin on vielä melko kaukaa haettua. Siitä ei ole osunut yhtään tutkimustietoa ainakaan minun silmiini. Varmasti kvantit siellä toimivat jollain tasolla, mutta ehkä olisi parempi ettei tehdä liikaa oletuksia olemattomalla tiedolla ;) Perustasolla aivot ovat aineenvaihduntaa ja sähköärsykkeitä, siitä aiheutuu aivojen toiminta ylipäätään...
- yönsäteet
Mitä toivot, se saattaa hyvinkin toteutua, pitää paikkansa. Eli - mitä haluat - tai pyrit - luultavasti toteutuu.
Tämä pätee niin uskovaisiiin, kuin ateisteihin...Miksi teit minusta niin pitkälle meneviä päätelmiä, että aloit varoitella, vaikka et todellisuudessa tiedä minusta mitään?
"ihminen voisi pelkästään uskomalla/tahtomalla vaikuttaa"
-En pidä mahdollisena. Jos ajattelemalla (uskomalla) voisi vaikuttaa oman pään ulkopuolisiin asioihin, olisi maailma ehkä hieman erilainen...Sitä mieltä minäkin olen, että maailma olisi erilainen.
Entä mitä ajattelet siitä, että tieteen valossa asia ei ole mahdoton.EJKR kirjoitti:
Sitä mieltä minäkin olen, että maailma olisi erilainen.
Entä mitä ajattelet siitä, että tieteen valossa asia ei ole mahdoton.Perustan asian lähinnä siihen, että voi toki uskoa että maailmanloppu tulee vaikka 2012, mutta se ei pätkääkään vaikuta siihen tuleeko se vai ei. Mitä tarkoitat ettei tieteen valossa ole mahdoton?
- miksi jälkeenpäin?
EJKR kirjoitti:
Sitä mieltä minäkin olen, että maailma olisi erilainen.
Entä mitä ajattelet siitä, että tieteen valossa asia ei ole mahdoton.Ihmettelin viimeksi tänään, että koska ihminen voisi samaa kieltä käyttämällä puhua hyvää ja hyödyllistä, kuin mitä hän käyttää kirosanoihin ja kaikkeen joutavaan tai pahaan, niin miksi hän ei valitse sitä hyvää? Jotenkin tämän maailman ruhtinas, elikkä pääpaholainen näkyy ihmisten sanoissa, teoissa ja jopa ajatuksissakin. Kun ihminen itse valitsee, ettei hän pyydä suojelusta Jumalalta, niin sitten kun jotain tapahtuu, vaikka jokin luonnonkatastrofi, ihminen syyttää heti siitä Jumalaa, jälkeenpäin. Eikö oma valinta ollut ensin Jumalasta poispäin, miksi pitää syytellä myöhemmin, ettei varjelusta ollut?
- Sanoppa muuta !
miksi jälkeenpäin? kirjoitti:
Ihmettelin viimeksi tänään, että koska ihminen voisi samaa kieltä käyttämällä puhua hyvää ja hyödyllistä, kuin mitä hän käyttää kirosanoihin ja kaikkeen joutavaan tai pahaan, niin miksi hän ei valitse sitä hyvää? Jotenkin tämän maailman ruhtinas, elikkä pääpaholainen näkyy ihmisten sanoissa, teoissa ja jopa ajatuksissakin. Kun ihminen itse valitsee, ettei hän pyydä suojelusta Jumalalta, niin sitten kun jotain tapahtuu, vaikka jokin luonnonkatastrofi, ihminen syyttää heti siitä Jumalaa, jälkeenpäin. Eikö oma valinta ollut ensin Jumalasta poispäin, miksi pitää syytellä myöhemmin, ettei varjelusta ollut?
Ja minusta on alkanut vahvasti tuntumaan siltä,
että nämä ateistit ovat jossainvaiheessa elämää
pettyneet jumalaan, jolta he odottivat jotain
ja kun eivät saaneet, niin alkoivat vastustaa ja
kieltää koko jumalan olemassaolon - aivankuin
uhmaikäiset lapsukaiset. acid_rain kirjoitti:
Perustan asian lähinnä siihen, että voi toki uskoa että maailmanloppu tulee vaikka 2012, mutta se ei pätkääkään vaikuta siihen tuleeko se vai ei. Mitä tarkoitat ettei tieteen valossa ole mahdoton?
Se mitä kaikki maailman ajattelevat ja miten toimivat, vaikuttaa toki maailman tulevaisuuteen, jopa kauheuksiin asti. Eikö esim. maailmantalous horju tämän tästä jo aivan vähäisten uskottavuusongelmien takia?
En kuitenkaan tarkoita tätä psykososiaalista ohjautuvuutta. Tarkoitan sitä, että ihmismieli voisi vaikuttaa suoraan fysikaaliseen maailmaan, tyyliin tyynnyttää myrsky tms.
Vaikka en kvanttifysiikan asiantuntija olekaan, tiedän että sen piirissä on lainalaisuuksia kuten lomittuminen ja kaukovaikutus, jotka osoittavat tällaisen mahdollisuuden olemassaolon. Kanttitasolla tulee vastaan tilanteita, että tutkija ei enää voi tutkia kohdetta vaikuttamatta siihen. Löytyy siis ilmiöitä, jotka antavat perustetta ajatella, että ihmismieli voi vaikuttaa suoraan fyysiseen todellisuuteen.EJKR kirjoitti:
Se mitä kaikki maailman ajattelevat ja miten toimivat, vaikuttaa toki maailman tulevaisuuteen, jopa kauheuksiin asti. Eikö esim. maailmantalous horju tämän tästä jo aivan vähäisten uskottavuusongelmien takia?
En kuitenkaan tarkoita tätä psykososiaalista ohjautuvuutta. Tarkoitan sitä, että ihmismieli voisi vaikuttaa suoraan fysikaaliseen maailmaan, tyyliin tyynnyttää myrsky tms.
Vaikka en kvanttifysiikan asiantuntija olekaan, tiedän että sen piirissä on lainalaisuuksia kuten lomittuminen ja kaukovaikutus, jotka osoittavat tällaisen mahdollisuuden olemassaolon. Kanttitasolla tulee vastaan tilanteita, että tutkija ei enää voi tutkia kohdetta vaikuttamatta siihen. Löytyy siis ilmiöitä, jotka antavat perustetta ajatella, että ihmismieli voi vaikuttaa suoraan fyysiseen todellisuuteen.Uskottavuusongelmia ei voi tietää, jos ei niistä kerrota. Pelkällä ajatusvoimalla ei saa maailmantalouteen lovea - tai miksi maailmantalous ei parane sitten, kun monet ajattelevat sen parantumista :) Entä miksei myrskyt laannu; varmasti kaikki ihmiset jotka jäivät esimerkiksi hurrikaani katriinan alle, toivoivat ettei katriina osu heihin tai että se menisi pois. Silti se tuli ja tuhosi enemmän kuin muut hirmumyrskyt?
En oikein onnistunut vääntämään kvanttimekaniikkaa tukemaan tätä väitettäsi, eikä sitä tosiasiatkaan tue. Muistaakseni kvanttimekaniikan keksijä on tainnut itse sanoa, että "jos sanoo ymmärtävänsä kvanttifysiikkaa, ei ole vain lukenut riittävästi". Eipä tuo mitään yksinkertaista ole, joskus olen pientä brieffiä siihen saanut... Ajattelua on kuitenkin esiintynyt hyvin kauan, silti emme pysty ajatuksen voimalla vaikuttamaan ympäristöön - vaikka se olisikin hyödyllinen taito.acid_rain kirjoitti:
Uskottavuusongelmia ei voi tietää, jos ei niistä kerrota. Pelkällä ajatusvoimalla ei saa maailmantalouteen lovea - tai miksi maailmantalous ei parane sitten, kun monet ajattelevat sen parantumista :) Entä miksei myrskyt laannu; varmasti kaikki ihmiset jotka jäivät esimerkiksi hurrikaani katriinan alle, toivoivat ettei katriina osu heihin tai että se menisi pois. Silti se tuli ja tuhosi enemmän kuin muut hirmumyrskyt?
En oikein onnistunut vääntämään kvanttimekaniikkaa tukemaan tätä väitettäsi, eikä sitä tosiasiatkaan tue. Muistaakseni kvanttimekaniikan keksijä on tainnut itse sanoa, että "jos sanoo ymmärtävänsä kvanttifysiikkaa, ei ole vain lukenut riittävästi". Eipä tuo mitään yksinkertaista ole, joskus olen pientä brieffiä siihen saanut... Ajattelua on kuitenkin esiintynyt hyvin kauan, silti emme pysty ajatuksen voimalla vaikuttamaan ympäristöön - vaikka se olisikin hyödyllinen taito.Lainauksellesi "jos sanoo ymmärtävänsä kvanttifysiikkaa, ei ole vain lukenut riittävästi" löytyy vastineita, mm: "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee." (1 Kor 8:2)
Katriina esimerkki sopii yhtä hyvin tähän yhteyteen kuin Newtonilainen ajattelu ydinfysiikkaan. Ei erityisolosuhteissa tapahtuvia ilmiöitä voi tyrmätä tilastollisella arkikokemuksella.
Ja toisin päin: on ihmisiä, joiden arkikokemukset puhuvat sen puolesta, että joissain erityisissä tilanteissa ja sopivan suhtautumistavan vallitsessa ympäröivä todellisuus muuttuu kuten on uskottu/tahdottu.
"Kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva." Mark 11:24EJKR kirjoitti:
Lainauksellesi "jos sanoo ymmärtävänsä kvanttifysiikkaa, ei ole vain lukenut riittävästi" löytyy vastineita, mm: "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee." (1 Kor 8:2)
Katriina esimerkki sopii yhtä hyvin tähän yhteyteen kuin Newtonilainen ajattelu ydinfysiikkaan. Ei erityisolosuhteissa tapahtuvia ilmiöitä voi tyrmätä tilastollisella arkikokemuksella.
Ja toisin päin: on ihmisiä, joiden arkikokemukset puhuvat sen puolesta, että joissain erityisissä tilanteissa ja sopivan suhtautumistavan vallitsessa ympäröivä todellisuus muuttuu kuten on uskottu/tahdottu.
"Kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva." Mark 11:24tuo ei silti todista sitä että voisi tahdonvoimalla muuttaa mitään. Ne asiat tapahtuvat tai ovat tapahtumatta, riippumatta tahdosta. Miten niin hurrikaani on "erityisolosuhde"? Eikö ajattelu toimi :D vai, ensin kehuit miten voisi pysäyttää hirmumyrskyt? Nyt ei?
Minulla ei ole intressejä lähteä inttämään asiassa kanssasi, olen kantani esittänyt. Yrität ilmeisesti saavuttaa jotain tietoa, mutta et silti pysty esittämään mitä tietoa sinulla tarkalleen on, mutta kuin nuo raamattulainaukset, mitkä eivät nekään todista mitään.acid_rain kirjoitti:
tuo ei silti todista sitä että voisi tahdonvoimalla muuttaa mitään. Ne asiat tapahtuvat tai ovat tapahtumatta, riippumatta tahdosta. Miten niin hurrikaani on "erityisolosuhde"? Eikö ajattelu toimi :D vai, ensin kehuit miten voisi pysäyttää hirmumyrskyt? Nyt ei?
Minulla ei ole intressejä lähteä inttämään asiassa kanssasi, olen kantani esittänyt. Yrität ilmeisesti saavuttaa jotain tietoa, mutta et silti pysty esittämään mitä tietoa sinulla tarkalleen on, mutta kuin nuo raamattulainaukset, mitkä eivät nekään todista mitään.Tarkoitin, että se mitä meille on Katriinan yhteydessä ilmenneistä ihmisten reaktioista kantautunut, edustaa tilastollista arkikokemusta siitä, miten ihminen reagoi tuollaisissa tilanteissa. Siksi en pidä sitä mitenkään oivallisena esimerkkinä ilmiön tutkimiseen.
En ole kehunut hirmymyrskyjä pysäyttäväni. Kiitos kannanotostasi. Niin paljon en kuitenkaan usko meidän kannanottojemme voimaan, että todellisuus muuttuisi tässä suhteessa meidän mielemme mukaiseksi, oltiin sitten puolesta tai vastaan. Minusta on vain kiinnostavaa tutkia asioita, jotka voivat paljastaa aivan uusia puolia todellisuudesta.EJKR kirjoitti:
Tarkoitin, että se mitä meille on Katriinan yhteydessä ilmenneistä ihmisten reaktioista kantautunut, edustaa tilastollista arkikokemusta siitä, miten ihminen reagoi tuollaisissa tilanteissa. Siksi en pidä sitä mitenkään oivallisena esimerkkinä ilmiön tutkimiseen.
En ole kehunut hirmymyrskyjä pysäyttäväni. Kiitos kannanotostasi. Niin paljon en kuitenkaan usko meidän kannanottojemme voimaan, että todellisuus muuttuisi tässä suhteessa meidän mielemme mukaiseksi, oltiin sitten puolesta tai vastaan. Minusta on vain kiinnostavaa tutkia asioita, jotka voivat paljastaa aivan uusia puolia todellisuudesta.niin paljon erilailla tämän asian, tai ainakin tulkitsemme sitä niin erilailla, ettemme taida ymmärtää toisiamme. Tokihan minustakin on kiva tutkia todellisuutta ja sen ilmiöitä, mutta en koe meneväni ihan noin pitkälle... no miten sen ottaa, ehkä jollain toisella alalla joo...
- Thronos
Minä olen taipuvainen ajattelemaan että vaikuttaa.
Useimmat teot lähtevät ajatuksesta. Jos jotakin asiaa ajattelee paljon niin siihen liittyviä asioita huomaa herkemmin ja ehkä vähitellen muuttaa käyttäytymistään ajatuksiensa mukaisiksi.
Esimerkiksi jos alkaa ajatella vaikkapa - no, vaikkapa muuttamista. Sitä ajattelee mihin ehkä haluaisi muuttaa, käy siellä katselemassa seutua ja taloja tai asuntoja, ottaa selvää kulkuyhteyksistä, juttelee ehkä siellä asuvien ihmisten kanssa, selaa lehtiä, huomaa ilmoituksia, tarkentaa toivettaan tulevasta asunnosta - astuu pieniä askeleita siihen suuntaan joka saattaa viedä lopulta muuttamiseen. Ja aluksi oli vain ajatus.
Toisaalta jos minä vaikka nyt alkaisin ajatella että naapurini ovat puhuneet minusta pahaa eivätkä pidä minusta niin alkaisin tulkita asioita tuon ajatuksen mukaan. Joku naapuri kiirehtii töihin eikä tervehdi - normaalisti ajattelisin että hän kiirehtii töihin mutta nyt ajattelisinkin että hän ei tervehdi koska ajattelee minusta pahaa. Niinpä minäkään en hymyilisi hänelle enkä sanoisi mitään kun tapaamme seuraavan kerran, jolloin hän lakkaisi ehkä juttelemasta ja samoin kävisi muidenkin naapurien kanssa ennen pitkää. Lopulta saattaisi käydä niin että he todella puhuisivat keskenään minusta pahaa eivätkä pitäisi minusta. Ja taas tulisi ehkä muutto eteen, mutta se onkin sitten toinen juttu :)
Tämän vuoksi minä olen päättänyt elää hyvässä maailmassa - elän kuin maailma olisi hyvä ja kuin kohtaamani olennot olisivat ystävällisiä. Ja näin yleensä aina onkin.
Sen perusteella mitä kirjoitan tällä palstalla ei pidä arvioida millaista elämää elän. On niin turhauttavaa elää yhteiskunnassa jossa ateisteja välillä lyödään kuin vierasta sikaa ja jumalharhoja pidetään virallisena totuutena - ja elää siinä kuin hyvässä maailmassa - että puran välillä turhautumistani kirjoittelemalla tänne ja yrittämällä ymmärtää uskovien mielenliikkeitä, ja iloitsen lukiessani kanssani samalla lailla ajattelevien kirjoituksia. Kun palstan nimi on ateismi niin arimmat uskovaiset varmaan osaavat pysytellä täältä kaukana, joten en usko tunkeutuvani kenenkään reviirille kirjoittamalla täällä jumalattomista ajatuksistani.- PreCambrian Bunny
Yksi parhaista täällä lukemiani.
- en ole huomannut
Minä en ole yhtään missään huomannut, että ateisteja olisi lyöty kuin vierasta sikaa, päinvastoin itse olen huomannut miten ateistisia hyvin monet ihmiset maailmassa ovat.
Kiinnostavaa kuulla noin vilpitöntä pohdintaa. Noinhan se taitaa useimmilla meitä olla. Haluamme elää ympäristömme kanssa sovussa. Niin metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
Itse asiassa elämänfilosofiasi: "olen päättänyt elää hyvässä maailmassa", muistuttaa omaani. Päätän joka päivä elää hyvän ja lupauksiensa mittaisen Jumalan kanssa. "Jumala on teidän kanssanne, kun te olette hänen kanssaan." (2 Aik 15:2)
- Kössönöm
Elämä ei "kohtele" ketään yhtään mitenkään. Täällä sitä vaan elellään kuka kuinkakin pitkän tai lyhyen ajan. Jokainen sen elämänkulkunsa itse mahdollisuuksiensa mukaan tekee.
- elämä kohtelee
Omassa elämässä kaikkeen ei voi itse vaikuttaa. Siitä tuo sanonta "elämä kohtelee", kun kyseessä ovat muut ihmiset, sääolot, onnettomuudet, tapaturmat, sairaudet, vammat, traumat, geenit, lottovoitto..
- Nimenomaan
elämä kohtelee kirjoitti:
Omassa elämässä kaikkeen ei voi itse vaikuttaa. Siitä tuo sanonta "elämä kohtelee", kun kyseessä ovat muut ihmiset, sääolot, onnettomuudet, tapaturmat, sairaudet, vammat, traumat, geenit, lottovoitto..
juuri tällätavalla me ihmiset vaikutamme kaikki toisiimme ja olemme tässä maailmassa toistemme armoilla,
kun kukin meistä tekee omia valintojaan ja toimii oman mielensä mukaan, ja kun joukossa on yksilöitä, jotka eivät osaa lainkaan ajatella järkevästi, vaan toimivat täysillä omien viettiensä ja päähänpistojensa
mukaisesti..ei ole ihme, jos maailma on sekaisin..ja jos lisätään vielä, että mikäli Jumala saisi vaikuttaa
ihmisissä, niin täällä olisi jonkunlainen järjestys, mutta kun kaikki eivät halua Häntä elämäänsä, niin tämä
maailma on sellainen, kun on..ja paljon tapahtuu asioita, joita ihmiset itse saavat aikaan omilla valinnoillaan. - Kössönöm
Nimenomaan kirjoitti:
juuri tällätavalla me ihmiset vaikutamme kaikki toisiimme ja olemme tässä maailmassa toistemme armoilla,
kun kukin meistä tekee omia valintojaan ja toimii oman mielensä mukaan, ja kun joukossa on yksilöitä, jotka eivät osaa lainkaan ajatella järkevästi, vaan toimivat täysillä omien viettiensä ja päähänpistojensa
mukaisesti..ei ole ihme, jos maailma on sekaisin..ja jos lisätään vielä, että mikäli Jumala saisi vaikuttaa
ihmisissä, niin täällä olisi jonkunlainen järjestys, mutta kun kaikki eivät halua Häntä elämäänsä, niin tämä
maailma on sellainen, kun on..ja paljon tapahtuu asioita, joita ihmiset itse saavat aikaan omilla valinnoillaan."ja jos lisätään vielä, että mikäli Jumala saisi vaikuttaa ihmisissä, niin täällä olisi jonkunlainen järjestys, mutta kun kaikki eivät halua Häntä elämäänsä, niin tämä
maailma on sellainen, kun on..ja paljon tapahtuu asioita, joita ihmiset itse saavat aikaan omilla valinnoillaan."
- Missäs se kaikkivaltias luuraa, jonka tietämättä ei hiuskarvakaan ihmisen päästä putoa ja joka ohjailee kaikkea mitä maailmassa tapahtuu? - synnit maksettu
Kössönöm kirjoitti:
"ja jos lisätään vielä, että mikäli Jumala saisi vaikuttaa ihmisissä, niin täällä olisi jonkunlainen järjestys, mutta kun kaikki eivät halua Häntä elämäänsä, niin tämä
maailma on sellainen, kun on..ja paljon tapahtuu asioita, joita ihmiset itse saavat aikaan omilla valinnoillaan."
- Missäs se kaikkivaltias luuraa, jonka tietämättä ei hiuskarvakaan ihmisen päästä putoa ja joka ohjailee kaikkea mitä maailmassa tapahtuu?Siellä Jumala on missä on ollutkin, taivaassa, jonne ei ihminen voi täältä nähdä, mutta joka on. Maailman suhteen Jumala päätti pelastaa ne, jotka uskovat Hänen Poikaansa, joka maksoi meidän syntivelkamme. Taivas on pyhä paikka, jonne ei pääse jos on koskaan elämänsä aikana valehdellut tai tehnyt väärin, elikkä kukaan ei voisi mitenkään päästä sinne. Sen takia Jeesus tuli, ja maksoi synnit, että kelpaisimme Jumalan edessä, ja että voisimme päästä taivaaseen. Usko riittää, ja sitten jos tekee päätöksen lähteä seuraamaan Jeesusta, on oltava myös kaste, tai otettava sellainen.
- Vielä sinäkin tulet
Kössönöm kirjoitti:
"ja jos lisätään vielä, että mikäli Jumala saisi vaikuttaa ihmisissä, niin täällä olisi jonkunlainen järjestys, mutta kun kaikki eivät halua Häntä elämäänsä, niin tämä
- Missäs se kaikkivaltias luuraa, jonka tietämättä ei hiuskarvakaan ihmisen päästä putoa ja joka ohjailee kaikkea mitä maailmassa tapahtuu?Hänet kohtaamaan.
Niin; arjessa asiat useimmiten näyttävät menevän juuri noin. Eikä ole epäilystäkään, etteikö itse voisi vaikuttaa omaan elämänkulkuunsa. Kuitenkaan kysymys asioiden laajemmista syy-yhteyksistä ei ole tuolla kuitattu. Maailman fyysisen todellisuuden kaikki ulottuvuudet eivät näyttäisi tieteenkään valossa rajoittuvan näin simppeliin kausaalisuuteen.
Jos Uskon korvat ovat kovin vaikkuiset niin kyllä ne saattavat vaikuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713075
- 922855
- 512095
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201555- 151339
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51318Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131291Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131263- 181230
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241222