Tässä esimerkki pyhimyksestä, joka omalla elämänesimerkillään antoi sanalleen uskottavuutta, toisin kuin eräs nimeltämainitsematon Teuvo.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Simeon_Styliitta
Pylväspyhimys palstalla?
30
409
Vastaukset
- Ved.2
pylväspyhimykset ovat kuitenkin erakkoja, joilla oli suhteellisen puhdas motiivi tavoitella jumalyhteyttä ja totuutta. Miten paljon lienee omaa vanhurskautta? Olivat kuitenkin aika aitoja erakkoja. Tärkeää oli se, että palvelivat Jumalaa ja hänen vanhurskauttaan. Ihmisten joukossa joutuu usein tekemään kompromisseja, mihin Teuvo ei ole syyllistynyt. Pylväspyhimykseksi ei kannata ryhtyä aivan omin päin. On aika vaarallista korottaa omaa vanhurskauttaan. Yksinkertaisesti oikeamielinen korottaa vain lähettäjänsä kunniaa. Joillakin se "lähettäjä" vaan saattaa olla siitä toisesta lähteestä. Näin yleisesti vaan. Tapaamani erakot eivät ole kovin pylväiksi heittäytyneitä.
- 3 - 00
Niinkuin eivät oikeat profeetat heittäydy profeetoiksi. Eivätkä uskovat tarvitse itseään korostaa.
- Ved.2
3 - 00 kirjoitti:
Niinkuin eivät oikeat profeetat heittäydy profeetoiksi. Eivätkä uskovat tarvitse itseään korostaa.
ovat aika tympääntyneitä ja käärmeissään tehtävästään. Lihahan se on niilläkin. "Tämäkö sanoma sinne olis vietävä?" Ei vois vähempää kiinnostaa! Riisuttua ei taida oma kiinnostus paljon innostaa. Mutta kun käsky käy, on noudatettava sitä. "Minä olen laittanut sinut pylvääksi Jumalan temppeliin." Tällainen henkilö ei siitä edes paljon innostu, niin paljon on riisuttu ja koeteltu. Olen havainnut ei-uskovilta erakoilta paljon suurempaa maailmallisuuden hylkäämistä ja elämän nöyryyttä. Eivät korosta uskoaan, mutteivät mitään vastaisuuttakaan. Olen vain havainnut jotain ihmisenä olemisen nöyryyttä, mistä olisi syytä ottaa oppia. Vähiten mitään pylväitä luulevat olevansa.
- postirob l
Ved.2 kirjoitti:
ovat aika tympääntyneitä ja käärmeissään tehtävästään. Lihahan se on niilläkin. "Tämäkö sanoma sinne olis vietävä?" Ei vois vähempää kiinnostaa! Riisuttua ei taida oma kiinnostus paljon innostaa. Mutta kun käsky käy, on noudatettava sitä. "Minä olen laittanut sinut pylvääksi Jumalan temppeliin." Tällainen henkilö ei siitä edes paljon innostu, niin paljon on riisuttu ja koeteltu. Olen havainnut ei-uskovilta erakoilta paljon suurempaa maailmallisuuden hylkäämistä ja elämän nöyryyttä. Eivät korosta uskoaan, mutteivät mitään vastaisuuttakaan. Olen vain havainnut jotain ihmisenä olemisen nöyryyttä, mistä olisi syytä ottaa oppia. Vähiten mitään pylväitä luulevat olevansa.
- Ved.2
. kirjoitti:
molemmat nettiosoitteet. Toisessa onkin tuo miten teknologialla voidaan tavoittaa aivojen toimintojen taajuudet. Nämä "egopylväät" pitäisi kyetä karistamaan hieman psykiatriaan perehtymällä, tai terveellä järjellä.
Mutta kyllä Jumala voi kutsua hengellisesti joitain pylväiksi, hengellisiksi johtajiksi. Yleensä nekin viittaavat omaan kilvoitukseen ja rukouselämään tavoitellakseen Jumalansa ääntä. Tällöinhän kiusana on vain oman sisäisen äänen sekoittaminen Jumalan ääneen. Jotkut voivat autenttisesti olla vakuuttuneita, että Herra on puhunut heille.
Kuka kykenee tänä päivänä säilyttämään hengellisen autonomian? Kun tämä pahuuden anatomia on pukeutunut uskonnolliseen ulkoasuun, esittäytyen Jumalan asialla. - vastauksessa
Ved.2 kirjoitti:
molemmat nettiosoitteet. Toisessa onkin tuo miten teknologialla voidaan tavoittaa aivojen toimintojen taajuudet. Nämä "egopylväät" pitäisi kyetä karistamaan hieman psykiatriaan perehtymällä, tai terveellä järjellä.
Mutta kyllä Jumala voi kutsua hengellisesti joitain pylväiksi, hengellisiksi johtajiksi. Yleensä nekin viittaavat omaan kilvoitukseen ja rukouselämään tavoitellakseen Jumalansa ääntä. Tällöinhän kiusana on vain oman sisäisen äänen sekoittaminen Jumalan ääneen. Jotkut voivat autenttisesti olla vakuuttuneita, että Herra on puhunut heille.
Kuka kykenee tänä päivänä säilyttämään hengellisen autonomian? Kun tämä pahuuden anatomia on pukeutunut uskonnolliseen ulkoasuun, esittäytyen Jumalan asialla.näkyy mikä on usko Jumalaan.
- So
vastauksessa kirjoitti:
näkyy mikä on usko Jumalaan.
Ja sitten oman uskon esittely, olkaa hyvä.
..sitä että Teuvo haluaisi pylväspyhimyksen aseman itselleen. Ei tietenkään Teuvosta askeetiksi ole, mutta rusinat pullasta ;)
- OMA usko
So kirjoitti:
Ja sitten oman uskon esittely, olkaa hyvä.
laisinkaan vaan Jumalan synnyttämä usko Jeesuksessa, mutta tätä onkin lihallisten aivan mahdottomuus
ymmärtää. - tähän tulee
OMA usko kirjoitti:
laisinkaan vaan Jumalan synnyttämä usko Jeesuksessa, mutta tätä onkin lihallisten aivan mahdottomuus
ymmärtää."Toisessa onkin tuo miten teknologialla voidaan tavoittaa aivojen toimintojen taajuudet. Nämä "egopylväät" pitäisi kyetä karistamaan hieman psykiatriaan perehtymällä, tai terveellä järjellä.
Kuka kykenee tänä päivänä säilyttämään hengellisen autonomian? Kun tämä pahuuden anatomia on pukeutunut uskonnolliseen ulkoasuun, esittäytyen Jumalan asialla."
Niin uskoa Jumalaan Taivaan ja maan Luojaan ei näy, vaan usko ihmiseen ja hänen omaan luomaansa
jumalaan. - Kuka???
OMA usko kirjoitti:
ymmärtää.kuka on lihallinen ja millä perusteella?
- Threemoles
Taitaapi tuonkin ko. asian suhteen olla näin, ettei näiden parhainpien totuuden puhujien nimiä näy yhdessäkään paikassa julkisuudessa. Voit tutkailla asiaa vertaamalla sitä lausahdukseen: Salassa tehkää kaikki hyvät tekonne niin salassa teille palkka niistä maksetaan. Joka voisi esim. puhumisen suhteen tarkoittaa nimettömänä esiintymistä.
***Salassa tehkää kaikki hyvät tekonne niin salassa teille palkka niistä maksetaan. Joka voisi esim. puhumisen suhteen tarkoittaa nimettömänä esiintymistä.***
Ihme ettei Teuvo itse keksinyt tuota, puolustaakseen puskajussiuttaan :)- Ved.2
Devoit kirjoitti:
***Salassa tehkää kaikki hyvät tekonne niin salassa teille palkka niistä maksetaan. Joka voisi esim. puhumisen suhteen tarkoittaa nimettömänä esiintymistä.***
Ihme ettei Teuvo itse keksinyt tuota, puolustaakseen puskajussiuttaan :)tuota Teuvoa haikailet. Mikset keskity uskonasioihin? Vai etkö ole siis uskossa ollenkaan? Minusta et nyt vaikkuta siltä. Tämä ei nyt ole mitään inhimillistä vastaan asettumista. Mutta epäilen kuitenkin, että et ajattele uskovaisen sydämellä ja tietämyksellä. Ei tämä mitään politiikkaa eikä ihmiskamppailua ole. Jos joku on luopio omalla tiellään, niin hän on sen itse valinnut. Mitä tekemistä sinulla on...jne.
- Threemoles
Devoit kirjoitti:
Ihme ettei Teuvo itse keksinyt tuota, puolustaakseen puskajussiuttaan :)Ei kaiketi tässä nytkään ollut kyse kenestäkään sellaisesta kirjoittajasta joka tänäpäivänä tänne kirjoittelee omissa nimissään. Vaan yleisesti heistä, jotka eivät malta tehdä hyviä tekoja salassa.
Ja näitä silmänpalvojiahan riittää pilvin pimein. Suurin sanoin ja elkein he yleensä lahjoittavat
jopa kokonaisen lantin miljoonistaan hyvään tarkoitukseen. - Ved.2
Threemoles kirjoitti:
Ei kaiketi tässä nytkään ollut kyse kenestäkään sellaisesta kirjoittajasta joka tänäpäivänä tänne kirjoittelee omissa nimissään. Vaan yleisesti heistä, jotka eivät malta tehdä hyviä tekoja salassa.
Ja näitä silmänpalvojiahan riittää pilvin pimein. Suurin sanoin ja elkein he yleensä lahjoittavat
jopa kokonaisen lantin miljoonistaan hyvään tarkoitukseen.idea tuollaisesta pyhimyksestä antaa ajattelemisen aihetta. Niitä on taitaviakin pyhistelijöitä. Ovat kirjoitelleet ja saaneet ympärilleen palvojia ja kesuskelijoita. Siis ette te em. ole sitä mielestäni.
Ei se ole oikein Teuvoon sopiva. Hän on korkeammalle jalustalle itsen
sä, johonkin norsunluutornia muistuttavaan minareettiin sopiva. Pylväspyhimys jolla on egoistisia pyrkimyksiä, kietoo itsensä ympärille myös ihailija joukkoa. Ovat aina samaa mieltä ja siunailevat toisiaan. Kyllähän Raamatun mukaan pitäisi olla aitojakin. - Herra tutkii sydämet
Ved.2 kirjoitti:
idea tuollaisesta pyhimyksestä antaa ajattelemisen aihetta. Niitä on taitaviakin pyhistelijöitä. Ovat kirjoitelleet ja saaneet ympärilleen palvojia ja kesuskelijoita. Siis ette te em. ole sitä mielestäni.
sä, johonkin norsunluutornia muistuttavaan minareettiin sopiva. Pylväspyhimys jolla on egoistisia pyrkimyksiä, kietoo itsensä ympärille myös ihailija joukkoa. Ovat aina samaa mieltä ja siunailevat toisiaan. Kyllähän Raamatun mukaan pitäisi olla aitojakin.> Kyllähän Raamatun mukaan pitäisi olla aitojakin.
Hyvä että aidosti epäillään toisten aitoutta.
Paha että aidosti syytetään aitoja epäaitoudesta.
Hyvä että aidosti huomataan epäaidot epäaidoiksi.
Hyvä että aidosti huomataan aidot aidoiksi.
Eniten toisten aitoutta epäilevät epäaidot.
Aitojen tulee kaikki koetella ja pitää se, mikä hyvää on.
Tosiasiassa vain Jumala voi tutkia sydämet ja omastamielestään aidotkin voivat olla epäaitoja, sillä sydän on paha ylitse kaiken, eikä voi ymmärtää ellei valo sitä kirkasta. Lisäksi aidotkin voivat luulla olevansa epäaitoja, sillä vain Jumalan todistus on pätevä, autuas se, joka on saanut todistuksen Herralta. - kirjeessään:
Ved.2 kirjoitti:
idea tuollaisesta pyhimyksestä antaa ajattelemisen aihetta. Niitä on taitaviakin pyhistelijöitä. Ovat kirjoitelleet ja saaneet ympärilleen palvojia ja kesuskelijoita. Siis ette te em. ole sitä mielestäni.
sä, johonkin norsunluutornia muistuttavaan minareettiin sopiva. Pylväspyhimys jolla on egoistisia pyrkimyksiä, kietoo itsensä ympärille myös ihailija joukkoa. Ovat aina samaa mieltä ja siunailevat toisiaan. Kyllähän Raamatun mukaan pitäisi olla aitojakin.Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee; (1 Kor 8:2)
- Threemoles
Ved.2 kirjoitti:
sä, johonkin norsunluutornia muistuttavaan minareettiin sopiva. Pylväspyhimys jolla on egoistisia pyrkimyksiä, kietoo itsensä ympärille myös ihailija joukkoa. Ovat aina samaa mieltä ja siunailevat toisiaan. Kyllähän Raamatun mukaan pitäisi olla aitojakin.Tottahan toki antaa aihetta monenmoiseen ajatteluun.
Tuskin kuitenkaan Luojamme, taivaallisen Isän, Jumalan temppeliin voi päästä yhdeksi pylvääksi muutoin kuin Hänen itsensä tekemänä. Joten, ei kannatta olla huolissaan näistä maallisista pölväistä, ne rakentuvat siten kuin osaavat. ;)
Varmasti aitoja pylväitä löytyy nytkin Jumalan temppelistäkin, eihän se muutoin pystyssä pysyisi. - Threemoles
Ved.2 kirjoitti:
sä, johonkin norsunluutornia muistuttavaan minareettiin sopiva. Pylväspyhimys jolla on egoistisia pyrkimyksiä, kietoo itsensä ympärille myös ihailija joukkoa. Ovat aina samaa mieltä ja siunailevat toisiaan. Kyllähän Raamatun mukaan pitäisi olla aitojakin.Tottahan toki antaa aihetta monenmoiseen ajatteluun.
Tuskin kuitenkaan Luojamme, taivaallisen Isän, Jumalan temppeliin voi päästä yhdeksi pylvääksi muutoin kuin Hänen itsensä tekemänä. Joten, ei kannatta olla huolissaan näistä maallisista pölväistä, ne rakentuvat siten kuin osaavat. ;)
Varmasti aitoja pylväitä löytyy nytkin Jumalan temppelistäkin, eihän se muutoin pystyssä pysyisi. - ole niin hyviä
Ved.2 kirjoitti:
sä, johonkin norsunluutornia muistuttavaan minareettiin sopiva. Pylväspyhimys jolla on egoistisia pyrkimyksiä, kietoo itsensä ympärille myös ihailija joukkoa. Ovat aina samaa mieltä ja siunailevat toisiaan. Kyllähän Raamatun mukaan pitäisi olla aitojakin.että tuolla tavalla tarvitsee toistaa, mutta saathan sitä toki tehdä korostukseksi.
;) Ved.2 kirjoitti:
sä, johonkin norsunluutornia muistuttavaan minareettiin sopiva. Pylväspyhimys jolla on egoistisia pyrkimyksiä, kietoo itsensä ympärille myös ihailija joukkoa. Ovat aina samaa mieltä ja siunailevat toisiaan. Kyllähän Raamatun mukaan pitäisi olla aitojakin.Kyllä Teuvo on itse itsensä toisten yläpuolelle korottanut, eräänlaiseksi pylväspyhimykseksi.
- minä vaan
jotka näkevät toisissa vian, mutteivät näe omia vikojaan. Jumala tahtoisi että keskittyisimme uskonvaelluksessamme näkemään virheemme, luopumaan sydämen kylmyydestä, elämään siten ettemme satuttaisi ketään lähimmäistä, emmekä myöskään itseämme. Oletko pystynyt siihen Devoit, elämään vanhurskasta elämää, palvellen ja rakastaen Jumalan luotuja, ilman katkeruuden siementä rinnassasi? Jos olisit pystynyt siihen, et katkeruuden kalkkia jakaisi palstalla, vaan auttaisit lähimmäisiä, tekisit hyviä tekoja elämässäsi, et keskittyisi takaa-ajoon, vaan rakastaisit säälien jokaista luotua.
- 32
Devoitia puolustaa sen verran, että hänen kokemuksiensa satuttavuutta emme pysty tietämään.
Minun omat kokemukseni ovat varmasti aika pitkälle samanlaiset kuin Devoutin kokemukset, ja täytyy sanoa että kipeää teki ja toipumiseen meni aikaa.
Ei meillä ole oikeutta tuomita jos emme tiedä, mitä lähimmäisemme on elämässään kokenut.
Ulkopuolisena ja asioista tarkemmin tietämättä voimme siunata ja pyytää Jumalalta, että väärinkohdellut saisivat Jumalan apua paranemiseen ja vapauteen. Oletko kuullut kehoitusta olla julkituomatta hyviä tekojaan?
Toin vain perspektiiviä sille, kun Teuvo haluaisi olla pylväspyhimyksen kaltainen. Henkilö joka nauttii arvonantoa ja kunnioitusta. Ja ennenkaikkea. Kukaan ei uskaltaisi vastaansanoa ja kyseenalaistaa sanomaansa.
Jos Teuvokin käytännössä toteuttaisi missiotaan pylväspyhimyksen lailla, hänen sanomaansa ehkä kuunneltaisiin eri korvalla.- Ved.2
tuosta pylväspyhimyksestä. Devoit toi hyvän keskustelunaiheen. Niinkuin itse sanoin, Teuvo ei pääse siihen pylvääseen. Tämä norsunluutornista tuomioita heittelevä voisi todistaa kristillisyyttään, miten on itse heikkoja hoivannut, rakastanut lähimmäistään, käynyt katsomassa yksinäisiä, köyhiä, sairaita, leskiä heidän ahdistuksessaan. Puskakirjoittajat ovat taas niitä raukkoja, joita voitaisiin kutsua vaikkapa "puskapyhimyksiksi". Kirjoitelkoot vaikka mistä piilopaikastaan, mutta silloin ei pitäisi nimimerkkikirjoittajien henk.kohtaisiin juttuihin mennä. Se joka tällaisia vaatimuksia toiselle heittää, niin pitäisi olla vähintään oma todistus pyhyydestään ja kristillisestä jaloudesta.
Tämäkin keskustelun taso taitaa jäädä sille pusikkotasolle.
- minä vaan
kirjoittavat ovat samallaisia puskakirjoittajia kuin "nikittömät". Kenenkään ei ole pakko kirjoittaa omalla henkilökohtaisella nimellään täällä. Joka tahtoo, se on hänen asiansa.
Kirjoitus oli tarkoitettu ohjaukseksi, ei vikojen etsimiseksi. Jos ihminen jää vuosiksi katkeruuteen, se myös näkyy anteeksiantamattomuutena. Asioista ei pääse irti, vaan niitä toistaa ja samalla toistaa virheitään. Teuvokirjoitukset joita tuodaan, ei varoita tai millään tavalla ole rakennukseksi kellekään. En yleensäkään ymmärrä tietynlaista "sensaatiokirjoittelua", jossa pyritään paisuttelemaan asioita ja tekemään kaikesta jotain nokkelaa sanapeliä. Miksi asioita ei tuoda asioina ja sillä selvä.
En puolustele itseäni, minussa saa nähdä farisealaisen jos tahtoo nähdä. Enempää en palstalle kirjoittele. Tällaisten palstojen ei tule antaa sitoa itseensä, että lähdettäisiin väittelemään asioista. Se ei ole pakenemista, jos kirjoittajat niin tahtovat asian nähdä. Kyse on siitä, että tämä väittelyn henki mikä täällä on, sitoo ihmistä ja se ei vie ihmistä eteenpäin.- Ved.2
ja senpä vuoksi olenkin yrittänyt myös ohjailla keskustelua hedelmällisimpiin? aiheisiin. Kertoo vaan siitä, miten helposti jäämme siteisiin, varsinkin uskonnollisilla asioilla, kun syytettään tuomitaan jne. Jonkun pitäisi myös vapauttaa. Yhdessä aloituksessa yksi tarjosikin huumoria ja vielä raamatullisella tavalla, mikä on erittäin vaikea aihe. Muttei siitä ollut kukaan kiinnostunut. Tässä pylvästeemassa itse näen hyvin mielenkiintoista vakavaa, mutta erittäin humoristista, miten joku pylvään nokassa hurskastelee, eikä suostu tulemaan alas.
Tuolla perusteella hyväksyn nimimerkitsemättömän kirjoituksen. Monelle neuvoksi ihan Raamatusta, että jos pitää omaa mielipidettään vaikka Herran sanana ja lähettämänä, niin neuvo on: kaksi tai kolme kertaa muistutetaan, mutta sitten pitää jo jättää rauhaan. Asioiden prosessointi on taas ihan eri asia. Mutta silloinkin nimeä kannattaa vaihtaa asian tieltä. - Ved.2
ovat enemmänkin traumoja, pahaa oloa ja sen selvittelyä. Kun yritän jotenkin asettua heidän asemaansa, niin käsitän, että moni on saanut pahan tartunnan syytöksistä ja sun muista negatiivisesta palautteesta. Moni on kuitenki etsimässä ja selvittämässä elämääsnsä uskonelämän suhteen. Ja sitten joku lintaa kaikki viimeisetkin toivonrippeet ainoastaan ja vain saatanan paaduttamaksi , täydellisen epäonnistuneeksi missioksi. Se tuntuu pahalta. Itse olen nippanappa selvinnyt. Mutta minuun ei enää tehoa nuo sairaat saatanan valheet. Olen vapaa noistakin mönjistä. Joten en pyri ainakaan lisäämään kenenkään tuskaa. Jos siihen olen syyllistynyt, käyn nöyränä hänen jalkojensa juureen ja kysyn, että miten voin olla sinullekin parempi lähimmäinen? En minä uskovana muuten voi tätäkään ymmärtää. Eikä siinäkään mitään mainostettavaa ole. Pyytäisin silti muitakin vaihtamaan vapaalle ja kirjoittamaan Raamatusta, eikä kirjoittajien henk.koht. persoonasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292063
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051876Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841659Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy641524Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331192- 821148
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561132- 1101093
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471066Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441013