Hormonikierukasta

Hormona

kokemuksia kyselisin?
Minulla vuotohäiriöitä ja muita ongelmia pillereistä ja lääkäri nyt sitten suositteli tuommoista vaihtoehtoa.Minulla uutta oli tieto,että hormonikierukan hormonit vaikuttavat vain paikallisesti,eli pillerien sivuoireiden kaltaisia esim.mielialavaihteluita ei pitäisi tulla ja olisi turvallisempaa,kun suvussa rintasyöpää ja pitäisi auttaa myös runsaisiin vuotoihin...Tällä tuntuu olevan juttua vain kuparikierukasta,joten onkohan tuo vaihtoehto paljon vähemmän käytetty ja miksikähän niin...olisi mielenkiintoista lukea muiden kokemuksista...

18

4717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyyt.Mirenaan

      täällä on paljon viestejä Mirena-hormonikierukasta. Selailehan viestiketjuja.

      Mirenasta voi toki tulla mitä erilaisimpia sivuvaikutuksia, mm. mainitsemaasi mielialavaihteluita, pääasiassa hoidon alkukuukausina.

      Sanoiko gynekologi ettei sivuv.tulisi?! Taitaa olla Mirena käytetympi kuin kuparikierukat.
      MIRENA 20 MIKROG/24 H PITKÄVAIKUTTEINEN LÄÄKEVALMISTE 1
      MIRENA 20 MIKROG/24 H PITKÄVAIKUTTEINEN LÄÄKEVALMISTE 1

      Normaalihinta 156,59 € (156,59 €/kpl)

      Reseptilääke
      Korvattavuus

      Lääke on peruskorvattava.
      Myyntiluvan haltija/markkinoija

      Bayer Schering Pharma
      Lääkeopas
      Lääkemuoto

      Kohdunsisäinen hormoniehkäisin.
      Vaikuttava aine

      Levonorgestreeli (levo-norg-estreeli), joka kuuluu keltarauhashormonin johdoksiin.
      Käyttötarkoitus

      Valmistetta käytetään ehkäisemään raskautta, korjaamaan vuoto- ja kuukautishäiriöitä sekä tuomaan keltarauhashormonia limakalvolle estrogeenihoidon yhteydessä. Valmistetta käytetään pitkäaikaiseen raskauden ehkäisyyn. Sitä ei ole tarkoitettu ensisijaiseksi ehkäisymenetelmäksi nuorille, synnyttämättömille naisille, eikä vaihdevuodet ohittaneille naisille, joiden kohtu on kooltaan huomattavasti pienentynyt.
      Vaikutustapa

      Valmiste ehkäisee raskautta usealla erilaisella, toisiaan täydentävällä tavalla. Sen vaikutuksesta kohdunsuun erittämä lima muuttuu paksummaksi, jolloin siittiöiden pääsy kohtuun vaikeutuu. Lääke estää kohdun limakalvon kasvua, eikä hedelmöitystä yleensä tapahdu korkeiden paikallisten hormonipitoisuuksien vuoksi. Ovulaatio eli munasolun irtoaminen saattaa lisäksi estyä. Tupakoinnin lopettaminen hoidon aikana on suositeltavaa.
      Annostus

      Valmistetta pidetään paikallaan korkeintaan viisi vuotta, minkä kuluttua se voidaan vaihtaa uuteen. Lääkärissä on syytä käydä vähintään kerran vuodessa, heti asettamisen jälkeen tiheämminkin.
      Lääkkeen ottaminen

      Ehkäisin asetetaan ensi kerran kohtuonteloon kuukautisten aikana, viimeistään seitsemäntenä päivänä niiden alkamisesta. Vaihdettaessa Mirena uuteen ei kierron vaiheella ole merkitystä. Synnytyksen jälkeen se voidaan asettaa aikaisintaan kuuden viikon kuluttua synnytyksestä.
      Haittavaikutukset

      Hoidon alkukuukausina esiintyy melko yleisesti kuukautisvuodon muutoksia, ja munasolu voi jäädä irtoamatta. Vuodon muutoksia voi olla monenlaisia. Vuoto voi pitkittyä, tihentyä, tulla runsaammaksi, harventua tai jäädä kokonaan pois. Myös mm. turvotusta, päänsärkyä, aknea eli finnejä, painon nousua, selkäsärkyä, alakuloisuutta, hermostuneisuutta, mielialavaihtelua ja pahoinvointia voi esiintyä. Rinnat voivat aristaa.
      Raskaus ja imetys

      Mirena on poistettava, jos sen käytön aikana tulee raskaaksi. Lääkärin kanssa tulee tällöin neuvotella raskauden keskeyttämisestä, koska raskauteen liittyy lisääntynyt keskenmenon ja ennenaikaisen synnytyksen vaara. Hormoni saattaa paikallisvaikutuksensa kautta vaikuttaa myös sikiön kehitykseen, mutta tästä ei ole selvää näyttöä. Valmiste ei sen poistamisen jälkeen vaikuta mitenkään myöhempään mahdollisuuteen tulla raskaaksi. Mirenaa ja sen kanssa samankaltaisesti vaikuttavia valmisteita ei pidetä ensisijaisena ehkäisymenetelmänä imetyksen aikana.
      Säilytys

      Huoneenlämmössä, 15- 30 asteessa.
      Päivitetty

      25.4.2008

      Lääkeoppaan tiedot: ©Lääketietokeskus

      * Pakkausseteli

      • ed.vast.

        acne jollaista minulla ei ollut aiemmin ollut, ei edes teininä. Se kesti sen kuutisen kuukautta asentamisen jälkeen.
        KAIKKI on yksilöllistä! Kukin reagoi lääkkeeseen omalla tavallaan.


      • Hormona

        juu,kiitos...Enpä tiennyt,että Mirena on juuri hormonikierukka,niin uusi aihealue...just...
        Juu,lääkäri sanoi,että hormonien aiheuttamia haittavaikutuksia ei olisi,kun hormoni vaikuttaa paikallisesti,eli erilailla kuin pillerit...en tiedä sitten...pahat mielialavaihtelut olleet kurjia pillereiden kanssa...
        Täytyy nyt lueskella noita Mirena-viestejä...ja juu,tietysti kaikki on yksilöllistä...en vain tiennyt/tiedä kyseisestä asiasta vielä oikein mitään ja oli niin paljon muuta juttua lekurin kanssa eikä päätöstä vielä tehty,ennen kuin olen kokeillut toisia pillereitä...
        Kiitos..


      • 4+4
        Hormona kirjoitti:

        juu,kiitos...Enpä tiennyt,että Mirena on juuri hormonikierukka,niin uusi aihealue...just...
        Juu,lääkäri sanoi,että hormonien aiheuttamia haittavaikutuksia ei olisi,kun hormoni vaikuttaa paikallisesti,eli erilailla kuin pillerit...en tiedä sitten...pahat mielialavaihtelut olleet kurjia pillereiden kanssa...
        Täytyy nyt lueskella noita Mirena-viestejä...ja juu,tietysti kaikki on yksilöllistä...en vain tiennyt/tiedä kyseisestä asiasta vielä oikein mitään ja oli niin paljon muuta juttua lekurin kanssa eikä päätöstä vielä tehty,ennen kuin olen kokeillut toisia pillereitä...
        Kiitos..

        ei ole kuin Mirena, kuparikierukoita on sitten muutamaa erilaista.


      • nainen23
        Hormona kirjoitti:

        juu,kiitos...Enpä tiennyt,että Mirena on juuri hormonikierukka,niin uusi aihealue...just...
        Juu,lääkäri sanoi,että hormonien aiheuttamia haittavaikutuksia ei olisi,kun hormoni vaikuttaa paikallisesti,eli erilailla kuin pillerit...en tiedä sitten...pahat mielialavaihtelut olleet kurjia pillereiden kanssa...
        Täytyy nyt lueskella noita Mirena-viestejä...ja juu,tietysti kaikki on yksilöllistä...en vain tiennyt/tiedä kyseisestä asiasta vielä oikein mitään ja oli niin paljon muuta juttua lekurin kanssa eikä päätöstä vielä tehty,ennen kuin olen kokeillut toisia pillereitä...
        Kiitos..

        suosittelen kuparikierukkaa. flexi T malli maksaa 70 euroa, oma luontainen kuukautiskierto palaa ja omat halukkuudet, ja muutenkin normaaliin olotilaan. Elimistöösi ei liukene muuta kuin kuparia.. Hormonit kannattaa lopettaa kokonaan jos on vähänkin tullut mielialanheittelyitä tms. Verenkiertoonhan ne liukenee siittä hormonikierukastakin eli samallailla vaikuttaa pääkoppaan kun suunkautta otettavat pillerit..
        itse olen tyytyväinen kuparin käyttäjä. ainoa - on että vuodot saattaa runsastua osalla käyttäjistä,eikä suositella jos on luonnostaan kovat kuukautiset...niin ja hintaerohan on kuparilla ja hormonikierukalla hurja!!!!!!!


      • Tyytyvinen kupariin
        nainen23 kirjoitti:

        suosittelen kuparikierukkaa. flexi T malli maksaa 70 euroa, oma luontainen kuukautiskierto palaa ja omat halukkuudet, ja muutenkin normaaliin olotilaan. Elimistöösi ei liukene muuta kuin kuparia.. Hormonit kannattaa lopettaa kokonaan jos on vähänkin tullut mielialanheittelyitä tms. Verenkiertoonhan ne liukenee siittä hormonikierukastakin eli samallailla vaikuttaa pääkoppaan kun suunkautta otettavat pillerit..
        itse olen tyytyväinen kuparin käyttäjä. ainoa - on että vuodot saattaa runsastua osalla käyttäjistä,eikä suositella jos on luonnostaan kovat kuukautiset...niin ja hintaerohan on kuparilla ja hormonikierukalla hurja!!!!!!!

        Vaimolla oli aikaisemmin kuparikierukka. Runsaat vuodot mutta hyvät halut. Hormonikierukka vähensi vuotoja lähes minimiin. Välillä oli kuukausia ettei ollut kuin pientä vuotoa pari päivää ja välillä jopa vuodotonta aikaa. Hyvät halut vähenivät kahdessa vuodessa pikkuhiljaa nolliin ja parisuhde samaa tahtia pilalle koska hän ei sitä haluttomuuttaan itse alkuun huomannut johtuvaksi hormonikierukasta. Kun tuli aika vaihtaa takaisin kuparikierukkaan, halut palasivat hiljalleen, parisuhde elpyi ja vaimokin sanoo että hän kestää runsaammat vuodot paljon mieluummin kuin sen tunteettomuuden ja haluttomuuden. Sanoi vielä niin että hän elää paljon mieluummin parisuhteessa kuin kämppiksinä.


    • makulaku

      Vuosia sitten pillerit aiheuttivat minulle rintasärkyä, joten lopetin niiden käytön ja olin monta vuotta ilman hormonaalista ehkäisyä. Pitkän harkinnan jälkeen päädyin kokeilemaan hormoonikierukkaa. Ja kokeiluksi se jäikin. Tuntui että vuotoja oli koko ajan enemmän tai vähemmän, selän valtasi valtava akne, paino nousi ja mieli oli kuin vuoristorata. Puolitoista vuotta kärsin ja uskottelin että kyllä se tästä asettuu. Mitta tuli täyteen ja kierukka otettiin pois. Nyt käytössä on yasminel-pillerit ja olo on mukavan rauhallinen, vuodot vähäiset, kierukan aikana tullet lisäkilot(7kg) hävisivät itsestään puolessa vuodessa. Kierukassa kiehtoi huolettomuus, toisin kävi; puolitoista vuotta oli pelkkää huolta. Olisi pitänyt aikaisemmin otattaa kierukka pois, mutta kun lääkärikin rauhoitteli niin halusin uskoa parempaan.
      Että näin kävi. Onnea matkaan!
      ps.Tunnen monta tyytyväistä kierukan omistajaa.

      • Hormona

        nämä vastaukset ja aiempia ketjuja luettuani enpä taida jaksaa uskaltaa tuommoiseen kokeiluun lähteä.En tosiaan tiennyt asiasta mitään ja kiinnosti,kun lääkäri sanoi,että niitä mielialahäiriöitä ei voisi tulla.Minulla vähemmän aikaa huolta ollut kuin sinulla,mutta masennus ja nyt melkein 3 kk kestänyt yhtämittainen ja hurjaksi heittynyt ja nyt lääkkeillä jotenkuten kurissa oleva vuoto pännii,en jaksa asetuttaa sisääni mitään,mikä sitten voisi aiheuttaa vastaavaa.Kokeilen nyt Qlairaa kolme kuukautta ja sitten mietin uusiksi,jos se ei sovi.
        Kiitos vastauksista...


      • rintsari..
        Hormona kirjoitti:

        nämä vastaukset ja aiempia ketjuja luettuani enpä taida jaksaa uskaltaa tuommoiseen kokeiluun lähteä.En tosiaan tiennyt asiasta mitään ja kiinnosti,kun lääkäri sanoi,että niitä mielialahäiriöitä ei voisi tulla.Minulla vähemmän aikaa huolta ollut kuin sinulla,mutta masennus ja nyt melkein 3 kk kestänyt yhtämittainen ja hurjaksi heittynyt ja nyt lääkkeillä jotenkuten kurissa oleva vuoto pännii,en jaksa asetuttaa sisääni mitään,mikä sitten voisi aiheuttaa vastaavaa.Kokeilen nyt Qlairaa kolme kuukautta ja sitten mietin uusiksi,jos se ei sovi.
        Kiitos vastauksista...

        Minulla ollut Mirena marraskuusta. En olisi sitä kirveelläkään ottanut, mutta vatsaseutuani oli leikattu niin, että sterilisaatio varten aukko vatsaan olisi ollut ongelmallinen. Olen sairastanut rintasyövän ja lääkärit ainakin vakuuttelivat, että kierukasta liukeava hormonimäärä ei voi olla vaarallista. Aknea ei ainakaan ole vielä tullut. Paino ei ole noussut. Halut eivät ole kadonneet. Vuodot ovat niukentuneet, aiemmin vuosin kuin seula menkkojen aikaan. Tosin tiputteluvuotoa on ollut. Lupasin puolen vuoden ajan kokeilla Mirenaa ja jos ei tule mitään tämän kanssa, niin tehdään Essure-sterilisaatio. Siihen olen kyllä tod. tyytyväinen, ettei vuoda niin kamalan paljon menkkojen aikana, tiputtelu vähän nyppii.

        Pillereitä en voi enää syödä, ne varmaan osasyynä syöpäänkin. Rinnat jotenkin turposivat ja olivat muhkuraiset pillereistä ja niiden vuosien käytön aikana syöpäkin löytyi sitten. Merkki oli Marvelon.

        Aika näyttää miten tämän kanssa käy, pidänkö vielä puolen vuoden jälkeen.


    • mitä tehdä?

      Lisätään nyt tähän ketjuun omakin kysymykseni. Olen siis jo kohta nelikymppinen, ja olen neljästi käyttänyt e-pillereitä ja saanut neljästi sivuoireet. Olen jonossa sterilisaatioon mutta jono on järjettömän pitkä ja ehkäisynä on nyt käytetty kondomia mutta sekin on semmoista säätämistä aina välillä ja spontaaniuskin siitä kärsii! Sivuoireet pillereistä mulla on ollut haluttomuus, alakuloisuus (ei diagnosoitua masennusta) tiputteluvuoto ja viimeisimpänä pohkeita särki (mulla on perintötekijät vakaviin verenkierron häiriöihin joten tuo säikäytti eniten). Onko veritulpan riski myös hormonikierukassa? Nuo muut oireet ei niinkään pelota, niistä kun pääsee sitten eroon. Uskaltaisinko kokeille hormonikierukkaa vai odotanko vain steriä ja säädetään kondomien kanssa siihen asti?

      • kettusisko

        Olen tuolla jo aikaisemminkin marmattanut Mirenasta. Nimimerkille "mitä tehdä?" veritulppariskiä ei ole hormoonikierukassa tai ainakin se erittäin pieni. Minulla on nimittäin sekä veritulppariski sukurasitteena että aurallinen migreeni joten Yasmine pillerit jätettiin pois tammikuun lopussa. Tilanne on nyt tämä: hiukset lähtevät tukoittain, iho on järkyttävän rasvainen, enkä nyt tarkoita mitän pientä t-alueen rasvoittumista vaan sitä, että kun talouspaperilla pyyhin kasvoa niin paperi on sen jälkeen "öljyinen", kuukautiset kestivät 10 päivää. Lisäksi on isoja hyytymiä ja kovat kivut. Seksiä on tänä aikana harrastettu kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla sain kovat alavatsakivut. Lisäksi olen erittäin ärtynyt, mikä voi tietysi johtua myös tästä minua rassaavasta tilanteesta. Kasvoihin pukkaa kunnon hormoonifinnejä, mitä ei aikaisemmin minulla ole ollut. Mikään meikki ei pysy ja tietenkin sitä nyt tarvitsisi kiepästi, koska iho on niin pahan näköinen. Lisäksi oireena on jatkuva virtsaamisen tarve. Luulen, että kierukka painaa virtsarakkoa, sillä 8 tunnin työpäivän aikana käyn 7-10 kertaa vessassa pissalla. Ihotautilääkärilläkin olen käynyt ja hän määräsi ihooni antibiootit, seuraava on sitten Roacuttan. Että ihan perseelleen meni. Anteeksi kielenkäyttöni, mutta harmittaa niin vimmatusti. Ei se rahanmeno, mutta muuten. Töissä ramppaan vessassa kesken kokousten joko pissalla tai vaihtamassa sidettä kun tunnen, että se pettää. Ja meillä kun ne kokouksen ei aina ole sellasessa paikassa, että vessaan pääsisi. Nyt olenkin jo kaksi isoa palaveria jättänyt väliin. Työnantaja ymmärtää, vielä, mutta ei varmaan pitemmän päälle. Juu en pääse kokoukseen, kun mulla on se kierukka =)

        Ensi perjantaina otatan kierukan pois ja katsotaan mitä saan tilalle. Ehkä lämmintä kättä?

        Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että kierukka on huono kaikille. Mulla ei kuitenkaan ole haluja enää kokeilla tätä koska tässä näyttää sivuvaikutukset vaikeuttavan ihan työntekoa. Mutta voihan olla että joku toinen kestää jatkuvan tiputtelun ja punaiseksi paisuneen ihon kitisemättä.


      • mitä tehdä?
        kettusisko kirjoitti:

        Olen tuolla jo aikaisemminkin marmattanut Mirenasta. Nimimerkille "mitä tehdä?" veritulppariskiä ei ole hormoonikierukassa tai ainakin se erittäin pieni. Minulla on nimittäin sekä veritulppariski sukurasitteena että aurallinen migreeni joten Yasmine pillerit jätettiin pois tammikuun lopussa. Tilanne on nyt tämä: hiukset lähtevät tukoittain, iho on järkyttävän rasvainen, enkä nyt tarkoita mitän pientä t-alueen rasvoittumista vaan sitä, että kun talouspaperilla pyyhin kasvoa niin paperi on sen jälkeen "öljyinen", kuukautiset kestivät 10 päivää. Lisäksi on isoja hyytymiä ja kovat kivut. Seksiä on tänä aikana harrastettu kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla sain kovat alavatsakivut. Lisäksi olen erittäin ärtynyt, mikä voi tietysi johtua myös tästä minua rassaavasta tilanteesta. Kasvoihin pukkaa kunnon hormoonifinnejä, mitä ei aikaisemmin minulla ole ollut. Mikään meikki ei pysy ja tietenkin sitä nyt tarvitsisi kiepästi, koska iho on niin pahan näköinen. Lisäksi oireena on jatkuva virtsaamisen tarve. Luulen, että kierukka painaa virtsarakkoa, sillä 8 tunnin työpäivän aikana käyn 7-10 kertaa vessassa pissalla. Ihotautilääkärilläkin olen käynyt ja hän määräsi ihooni antibiootit, seuraava on sitten Roacuttan. Että ihan perseelleen meni. Anteeksi kielenkäyttöni, mutta harmittaa niin vimmatusti. Ei se rahanmeno, mutta muuten. Töissä ramppaan vessassa kesken kokousten joko pissalla tai vaihtamassa sidettä kun tunnen, että se pettää. Ja meillä kun ne kokouksen ei aina ole sellasessa paikassa, että vessaan pääsisi. Nyt olenkin jo kaksi isoa palaveria jättänyt väliin. Työnantaja ymmärtää, vielä, mutta ei varmaan pitemmän päälle. Juu en pääse kokoukseen, kun mulla on se kierukka =)

        Ensi perjantaina otatan kierukan pois ja katsotaan mitä saan tilalle. Ehkä lämmintä kättä?

        Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että kierukka on huono kaikille. Mulla ei kuitenkaan ole haluja enää kokeilla tätä koska tässä näyttää sivuvaikutukset vaikeuttavan ihan työntekoa. Mutta voihan olla että joku toinen kestää jatkuvan tiputtelun ja punaiseksi paisuneen ihon kitisemättä.

        Just siks mua epäilyttää kun tuo hormonaalinen ehkäisy ei ole aikaisemmin sopinut, vaikkei mulla mitään noin hurjaa ole koskaan ollut! Toisilta olen taas kuullut kuinka hormonikierukka on paras keksintö sähkön jälkeen, tai oikeastaan aika tasoissa sen kanssa. Eipä tuossa steri-jonossa kuitenkaan niin kauaa mene mitä kierukka kestää, ärsyttää vain tuo kumien kanssa säätäminen vaikka mies ei ole valittanut. Parempi sekin kuin pillerit jotka todellakin ehkäisi raskauden kun ehkäisi koko seksin!

        Olisiko vielä muita kokemuksia? Onko kenellekään käynyt niin että pillereista tuli sivuoireet mutta hormonikierukka sopi?


      • piuhat tukkoon

        Kuinka pitkiä jonot ovat? Oletko Helsingissä jonossa vai muualla? Itse harkitsen hysteroskooppista sterilisaatiota ("Essure") ja asun Hgissä, siksi tuo kiinnostaa.


      • mitä tehdä?
        piuhat tukkoon kirjoitti:

        Kuinka pitkiä jonot ovat? Oletko Helsingissä jonossa vai muualla? Itse harkitsen hysteroskooppista sterilisaatiota ("Essure") ja asun Hgissä, siksi tuo kiinnostaa.

        En ole Helsingissä jonossa. HUS:n alueella sterin saa noin puolessa vuodessa, kuuluu siellä hoitotakuun piiriin kuten esim. Turussakin. Jossain muualla, kuten täällä, jono on pari vuotta kun ei kuulu hoitotakuuseen.


      • kokemus*
        mitä tehdä? kirjoitti:

        Just siks mua epäilyttää kun tuo hormonaalinen ehkäisy ei ole aikaisemmin sopinut, vaikkei mulla mitään noin hurjaa ole koskaan ollut! Toisilta olen taas kuullut kuinka hormonikierukka on paras keksintö sähkön jälkeen, tai oikeastaan aika tasoissa sen kanssa. Eipä tuossa steri-jonossa kuitenkaan niin kauaa mene mitä kierukka kestää, ärsyttää vain tuo kumien kanssa säätäminen vaikka mies ei ole valittanut. Parempi sekin kuin pillerit jotka todellakin ehkäisi raskauden kun ehkäisi koko seksin!

        Olisiko vielä muita kokemuksia? Onko kenellekään käynyt niin että pillereista tuli sivuoireet mutta hormonikierukka sopi?

        Mulle laitettiin mirena pari vuotta sitten. Käytin sitä alle vuoden. Poistatuksen kaksi suurinta syytä olivat kamalat vatsakivut ja se että pelkäsin sen laitattamista ja poistattamista. Suurin syy noista oli nuo vatsakivut. Ne tuli aina todella yllättäen, pystyi vain makaamaan aloillaan ja odottamaan että kipu menee ohi. Särkylääkkeitäkään ei pystynyt hakemaan. Kivut eivät helpottaneet asentoa vaihtamalla tai millään, kunnes aina loppuivat yhtä yllättäen kuin olivat alkaneetkin. Kun mirena poistettiin, laitettiin tilalle ehkäisykapseli. Kapseli on ihan ok, ainoa miinus on se että näiden molempien mainittujen vuoksi tulee aknea. Tilanne ei mitenkään meinaa räjähtää käsiin, mutta ärsyttää vähän. Omien kokemusten puolesta suosittelen kapselia.


      • Hormona
        mitä tehdä? kirjoitti:

        En ole Helsingissä jonossa. HUS:n alueella sterin saa noin puolessa vuodessa, kuuluu siellä hoitotakuun piiriin kuten esim. Turussakin. Jossain muualla, kuten täällä, jono on pari vuotta kun ei kuulu hoitotakuuseen.

        Voikohan omalta yksityiseltä gynegologilta saada lähetteen sterilisaatioon kunnalliselle puolelle?Ei hotsittaisi arvauskeskukseen mennä tämän asian kanssa...vai pitääköhän olla lähete kunnalliselta kunnalliseen ja yksityiseltä yksityiseen tai jotain...voin toki kysyä,kun käyn seuraavan kerran,mutta jos joku tietää,niin ihan kiva...
        Minä en sitten sitä hormonikierukkaa enää enempää harkinnut,kun Qlaira-pillerit vaihdoin ja sopii hyvin,mutta joidenkin riskien takia haluaisin sterilisaatio-vaihotehtoa miettiä myös...


      • miksi et??
        Hormona kirjoitti:

        Voikohan omalta yksityiseltä gynegologilta saada lähetteen sterilisaatioon kunnalliselle puolelle?Ei hotsittaisi arvauskeskukseen mennä tämän asian kanssa...vai pitääköhän olla lähete kunnalliselta kunnalliseen ja yksityiseltä yksityiseen tai jotain...voin toki kysyä,kun käyn seuraavan kerran,mutta jos joku tietää,niin ihan kiva...
        Minä en sitten sitä hormonikierukkaa enää enempää harkinnut,kun Qlaira-pillerit vaihdoin ja sopii hyvin,mutta joidenkin riskien takia haluaisin sterilisaatio-vaihotehtoa miettiä myös...

        En tiedä, itse kävin julkisella. Mikset voisi mennä julkiselle? Ei sen gyne tarvitse olla, ihan tavallinen lekuri riittää joka sen lähetteen kirjoittaa.


    • Anonyymi

      Tiedätkö, että hormonivalmisteet ovat ympäristömyrkky!? Kalojen sukupuoliomaisuudet muuttuvat jätevesissä, jonne sinun ehkäisytuotteittesi jäämät jätevedenpuhdistamoilta valuvat. Kalat menettävät lisääntymiskykyään!

      Tiesitkö että Suomen miehillä on enää vain 50% siittiöitä, jotka saattavat voida hedelmöittää munasolusi? Onko sinun munasolusi terveitä, koska ikäsi olet käyttänyt synteettisiä hormoneja? Kaloille on käynyt huonosti! Kohta käy ihmisillekin!

      Synteettiset hormonivalmisteet ovat myrkkyjä ja estävät lisääntymistä eliöstössä!
      Lue tutkimuksia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3827
    2. 209
      3058
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2594
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1485
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe