Tämän palstan

keskusteluista

Kuten toisessa ketjussa ihmeteltiin, vahvimmat mielipiteet uusperheistä tulevat niiltä henkilöiltä, joilla itsellään ei ole minkäänlaista kokemusta asiasta.

Kyseessä saattaa olla jopa sama henkilö, joka esiintyy milloin yksinkertaisena, "uusikkoja" sättivänä analfabeettina sekä myös "lasten puolesta" äärimmäisen huolestuneena täti-ihmisenä, joka kuitenkaan ei kommentoi saamiaan vastauksia, vaan jankkaa "Lissun" lailla vain omaa mantraansa. Hän muun muassa avasi keskustelun tutkimusta penäten tähän tapaan:

"Eroperheiden ja varsinkin uusperheiden lapsilla tuntuu olevan tämän palstan kirjoitusten perusteella paljon ongelmia."

Kun hänelle vastattiin seuraavasti:

"Suurin osa vuonna 2006 huostaanotetuista lapsista asui

YHDEN vanhemman perheessä 54%,
ydinperheissä 27% ja
uusperheissä 19% lapsista",

hän ei millään lailla osoittanut empatiaa ja huolestumistaan valtaosalle eli yksinhuoltajien, ei edes ydinperheen lapsille. Hän halusi vain puukottaa uusperheitä.

Minä haluaisin tietää, miksi? Voisiko tämä yhdistelmähenkilö valottaa, miksi uusperheistä ja meistä uusperheellisistä on tullut hänelle näin valtava uhka?

Onneton parisuhdekokemusko?

30

296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastauksia

mutta näin se kirjoittaa myös, taitaa olla niiissä lissuepäilyissä perääkin

"Eikä mies - erikä nainen - unohda milloinkaan niitä hetkiä, jolloin yhteiset lapset siitettiin, jolloin ne syntyivät, jolloin niitä hoidettiin yhdessä. Ne olivat hänen elämänsä parhaita hetkiä. Sitten maailma vieroitti, mutta muistot säilyvät ja kultautuvat."

maailma vierotti eli uusikko vei?

• Lasten puolesta

Huomasin, että olit lainannut osan viestiäni, joka on aloittanut täällä innokkaan keskustelun. Tässä viestini kokonaisuudessaan:

"Eroperheiden
      Lasten puolesta 23.2.2010 12:55 Vastauksia: 175 Lukukertoja: 648 TEKSTIKOKO: Viestien esitystapa:
      ja varsinkin uusperheiden lapsilla tuntuu olevan tämän palstan kirjoitusten perusteella paljon ongelmia.

Eikö vihdoinkin olisi aika ruveta tutkimaan rohkeasti sitä, miten avioero ja vanhemman uusi parisuhde vaikuttaa lapsiin, ja ruveta sitten asian vaatimiin toimenpiteisiin?"

Virinnyt keskustelu sinänsä on osoittautunut sangen mielenkiintoiseksi tutkimusaineistoksi. Tässä muutamia vastaajien lähestymistapoja:

Väistämisdiskurssi: Alkuperäinen tutkimuskysymys väistetään ja ehdotetaan tutkittavaksi jotakin muuta asiaa, esimerkiksi ydinperheissä elävien lasten oloja.

Identiteettidiskurssi: Kirjoittajan henkilöllisyyttä tai pikemminkin virtuaalista henkilöllisyyttä pyritään arvailemaan. Oma viestisi on tästä hyvä esimerkki.

Vaientamisdiskurssi: Alkuperäistä kirjoittajaa käsketään lopettamaan kirjoittelu. Mikä vielä mielenkiintoisempaa, muita kirjoittajia kehotetaan olemaan vastaamatta.

Nämä muutamina esimerkkeinä.

Useita kymmeniä vastauksia sisältävästä aineistosta ei noussut esiin oikeastaan yhtään, jossa olisi kiinnostuttu tai innostuttu ajatuksesta.

Näyttää siltä, että tänne kirjoittavat henkilöt eivät halua, että ero- ja uusperheiden lasten pahoinvointia tutkittaisiin. Seuraava tutkimusidea kuuluukin: Miksi ero- ja uusperheiden lasten pahoinvoinnin tutkimusta vastustetaan Suomi24-keskutelupalstalla.

• Ikävä ihminen

Tästä osiosta löytyvät ilmeisesti suomi24:n tiukkapipoisimmat keskustelijat. Jatkuvasti muutama kirjoittaja jaksaa mussuttaa siitä, ketkä tänne saavat kirjoittaa, ketkä eivät. Missään muussa osiossa tämän kaltaisia järjen jättiläisiä ei tässä määrin ole.

Ainakin muutama päivä sitten yksi minun kirjoitukseni hävisi yhdestä ketjusta suorastaan tähtitieteellisellä nopeudella. Kaipa se oli kaikin puolin niin "asiaton".

Uusperheiden ja varsinkin niitä muodostavien ihmisten ratkaisut ovat usein ihan jo näin sivusta seuraavankin näkökulmasta varsin mielenkiintoisia. Kun joku todellakin toimii irrationaalisesti ja tekee lasten kuviossa mukana ollessa tempauksia, joita on tottunut näkemään lähinnä teini-ikäisiltä, eikö siitä saa edes näin nimettömänöä keskustelupalstalla huomauttaa?

Ja edelleenkin totean saman, jonka jo siinä Hirmuisessa poistetussa kirjoituksessani sanoin: meistä kriittisemmin suhtautuvista monilla voi olla kokemuksia ihmisten toilailuista niin uusperheissä kuin muuallakin niin oman elämämme, työmme kuin vaikkapa myös sukulaistemme ja tuttaviemme kauttakin. Ja todellisuus oikeasti on näissä kuvioissa tarua ihmeellisempi!

Pitäisiköhän tämäkin kirjoitus tallentaa, koska tämän varmaaankin kohta joku poistattaa??

• Kysyy että
        Ikävä ihminen kirjoitti:

Tästä osiosta löytyvät ilmeisesti suomi24:n tiukkapipoisimmat keskustelijat. Jatkuvasti muutama kirjoittaja jaksaa mussuttaa siitä, ketkä tänne saavat kirjoittaa, ketkä eivät. Missään muussa osiossa tämän kaltaisia järjen jättiläisiä ei tässä määrin ole.

Ainakin muutama päivä sitten yksi minun kirjoitukseni hävisi yhdestä ketjusta suorastaan tähtitieteellisellä nopeudella. Kaipa se oli kaikin puolin niin "asiaton".

Uusperheiden ja varsinkin niitä muodostavien ihmisten ratkaisut ovat usein ihan jo näin sivusta seuraavankin näkökulmasta varsin mielenkiintoisia. Kun joku todellakin toimii irrationaalisesti ja tekee lasten kuviossa mukana ollessa tempauksia, joita on tottunut näkemään lähinnä teini-ikäisiltä, eikö siitä saa edes näin nimettömänöä keskustelupalstalla huomauttaa?

Ja edelleenkin totean saman, jonka jo siinä Hirmuisessa poistetussa kirjoituksessani sanoin: meistä kriittisemmin suhtautuvista monilla voi olla kokemuksia ihmisten toilailuista niin uusperheissä kuin muuallakin niin oman elämämme, työmme kuin vaikkapa myös sukulaistemme ja tuttaviemme kauttakin. Ja todellisuus oikeasti on näissä kuvioissa tarua ihmeellisempi!

Pitäisiköhän tämäkin kirjoitus tallentaa, koska tämän varmaaankin kohta joku poistattaa??

Miksi vain uusperhe teitä/sinua kaihertaa, vaikka niitä surkuttelemianne lapsiparkoja on paljon enemmän yh- ja ydinperheissä? Muilla palstoilla huoltanne lapsista ette ilmaise.

Tähän jos saisi suoran vastauksen - taitaa olla turha toivo, ja arvaankin miksi.

• 45+0987
        Kysyy että kirjoitti:

Miksi vain uusperhe teitä/sinua kaihertaa, vaikka niitä surkuttelemianne lapsiparkoja on paljon enemmän yh- ja ydinperheissä? Muilla palstoilla huoltanne lapsista ette ilmaise.

Tähän jos saisi suoran vastauksen - taitaa olla turha toivo, ja arvaankin miksi.

Siksi, että he itse ovat noita yksinhuoltajia....

• 56567879py9o

Näyttää sille ettet sinä ole kykenevä ottamaan faktaa vastaan.
        Sinut ohjattiin suoraan tutkimukseen jossa selvästi on nähtävissä että eniten ongelmia lapsilla on yh-perheissä. Miksi sinä et näyttänyt huoltasi tässä asiassa ? Osuiko aihe liian lähelle sinua ?

Totesin jo aikaisemmin että kanssasi on turha vaihtaa ajatuksia, sillä et pysty ottamaan tietoa vastaan, vaan jääräpäisesti kirjoitata samaa tekstiä kerta toisensa jälkeen.

joten minä jätän tämän aiheen jälleen kerran.

• Lasten puolesta
        Kysyy että kirjoitti:

ei "kaiherra" minua muuten kuin sen perusteella, mitä olen tältä keskustelupalstalta lukenut. Täällä on useissa eri viesteissä kerrottu ero- ja uusperheiden lasten huonosta käytöksestä ja muusta pahoinvoinnista. Avioerot ja vanhempien uudet parisuhteet koskettavat Suomessakin monien lasten elämää. Aihetta on tutkittu toistaiseksi vähän. Siinä syy, miksi otin aiheen esille.
        Lisäksi toivoin saavani ehdotukseni herättämästä keskustelusta uusia näkökulmia mahdolliseen tutkimukseen, ja niitä olen saanut kiitettävästi.

• Lasten puolesta
        56567879py9o kirjoitti:

Sinut ohjattiin suoraan tutkimukseen jossa selvästi on nähtävissä että eniten ongelmia lapsilla on yh-perheissä. Miksi sinä et näyttänyt huoltasi tässä asiassa ? Osuiko aihe liian lähelle sinua ?

Totesin jo aikaisemmin että kanssasi on turha vaihtaa ajatuksia, sillä et pysty ottamaan tietoa vastaan, vaan jääräpäisesti kirjoitata samaa tekstiä kerta toisensa jälkeen.

ottamaan tietoa vastaan, mutta haluan myös kerätä uutta tietoa.
        Kuten aloitusviestissäni mainitsin, tämän palstan kirjoitusten perusteella ero- ja uusperheiden lapset tuntuvan voivan huonosti. Monet yh-perheiden lapset lienevät juuri eroperheiden lapsia, ja usein heidän jommallakummalla tai molemmilla vanhemmillaan on uusi parisuhde, joten he kuuluisivat ehdottamani tutkimuksen piiriin.
        Tutkimusideani ei ole muuttunut, joten joudun kirjoittamaan suunnileen samaa tekstiä vastaukseksi moniin minulle esitettyihin kysymyksiin. Uusia näkökulmia tämä keskustelu kylläkin on avannut.

• 397087
        Lasten puolesta kirjoitti:

ottamaan tietoa vastaan, mutta haluan myös kerätä uutta tietoa.
        Kuten aloitusviestissäni mainitsin, tämän palstan kirjoitusten perusteella ero- ja uusperheiden lapset tuntuvan voivan huonosti. Monet yh-perheiden lapset lienevät juuri eroperheiden lapsia, ja usein heidän jommallakummalla tai molemmilla vanhemmillaan on uusi parisuhde, joten he kuuluisivat ehdottamani tutkimuksen piiriin.
        Tutkimusideani ei ole muuttunut, joten joudun kirjoittamaan suunnileen samaa tekstiä vastaukseksi moniin minulle esitettyihin kysymyksiin. Uusia näkökulmia tämä keskustelu kylläkin on avannut.

Se ootkin tekemässä tutkimusta, kun viimeksi sanoit ettet tee...

• Lasten puolesta
        397087 kirjoitti:

Se ootkin tekemässä tutkimusta, kun viimeksi sanoit ettet tee...

niin päättelet?

• päätellä, että

ei "kaiherra" minua muuten kuin sen perusteella, mitä olen tältä keskustelupalstalta lukenut. Täällä on useissa eri viesteissä kerrottu ero- ja uusperheiden lasten huonosta käytöksestä ja muusta pahoinvoinnista. Avioerot ja vanhempien uudet parisuhteet koskettavat Suomessakin monien lasten elämää. Aihetta on tutkittu toistaiseksi vähän. Siinä syy, miksi otin aiheen esille.
        Lisäksi toivoin saavani ehdotukseni herättämästä keskustelusta uusia näkökulmia mahdolliseen tutkimukseen, ja niitä olen saanut kiitettävästi.

yksinhuoltaja- ja ydinperhepalstoilla vasta "lasten huonosta käytöksestä ja muusta pahoinvoinnista' keskustellaankin, ainakin yllä olevien huostaanottoprosenttien mukaan?

Argumenttisi on siis se, että yh- ja ydinperheiden lasten 'huonoa käytöstä ja muuta pahoinvointia' on kartoitettu tutkimuksin, uusperheiden lasten ei, ja tämän vuoksi kirjoitat juuri tällä palstalla.

Avauksen huostaanottotutkimushan kertoo toista, mutta sinulla näyttää olevan parempaa tietoa. Kerropa siis lisää näistä "tutkimuksista", kiitos. ja mielellään linkkien kera, vaikket sitä yleensä harrastakaan (miten voisitkaan).

Kun itse saat vastauksessa linkin (kuten tämä: http://www.stakes.fi/verkkojulkaisut/tyopaperit/T21-2008-VERKKO.pdf), siirryt käyttämään mainitsemaasi väistämisdiskurssia.

Miksi? No siksi ;)

• suhtautuvilla
        Ikävä ihminen kirjoitti:

on hupaisa tapa nimittää harrastamaanne 'ihmisten toilailujen' kyttäämistä TUTKIMUKSEKSI.

• Lasten puolesta
        suhtautuvilla kirjoitti:

on hupaisa tapa nimittää harrastamaanne 'ihmisten toilailujen' kyttäämistä TUTKIMUKSEKSI.

aihetta on mahdollista tutkia. Monet aiheet vaativat perus- tai lisätutkimusta. Minusta yksi sellainen aihe on ero- ja uusperheiden lasten pahoinvointi. Tutkimuksella saataisiin luotettavampaa tietoa kuin "kyttäämisellä".

• Lasten puolesta
        päätellä, että kirjoitti:

yksinhuoltaja- ja ydinperhepalstoilla vasta "lasten huonosta käytöksestä ja muusta pahoinvoinnista' keskustellaankin, ainakin yllä olevien huostaanottoprosenttien mukaan?

Argumenttisi on siis se, että yh- ja ydinperheiden lasten 'huonoa käytöstä ja muuta pahoinvointia' on kartoitettu tutkimuksin, uusperheiden lasten ei, ja tämän vuoksi kirjoitat juuri tällä palstalla.

Avauksen huostaanottotutkimushan kertoo toista, mutta sinulla näyttää olevan parempaa tietoa. Kerropa siis lisää näistä "tutkimuksista", kiitos. ja mielellään linkkien kera, vaikket sitä yleensä harrastakaan (miten voisitkaan).

Kun itse saat vastauksessa linkin (kuten tämä: http://www.stakes.fi/verkkojulkaisut/tyopaperit/T21-2008-VERKKO.pdf), siirryt käyttämään mainitsemaasi väistämisdiskurssia.

Miksi? No siksi ;)

väittänyt sellaista, mitä kerrot.
        Jos olet kiinnostunut mainitsemistasi tutkimuksista, voit perehtyä niihin omatoimisesti. Minä en ole viitannut viesteissäni mihinkään tutkimuksiin, vaan nimenomaan peräänkuuluttanut tutkimuksen tarvetta.
        En ole toistaiseksi esittänyt mitään argumentteja enkä käyttänyt väistämisdiskurssia. Olen vain todennut, että tämän palstan kirjoitusten perusteella ero- ja uusperheiden lapset näyttävät voivan huonosti ja että asiaa pitäisi tutkia.

• tenkkapoooo
        56567879py9o kirjoitti:

...sinä jääräpäisesti et näe sitä totuutta että ne yksinhuoltajan lapset usein elävät myös siellä uusperheessä. Eli tutkimuksella voisi esim. selvittää, miten toisen vanhemman solmimat uusperhe vaikuttaa lapsen hyvinvointiin siinä yksinhuoltajaperheessä. Helpostihan sitä voisi kuvitella, että lapselle voi olla kova pala siirtyä käytäntöön jossa toista vanhempaa tapaillaan pari kertaa kuukaudessa sen yhteisen arkielämisen jälkeen. Kokeeko lapsi suurtakin mustasukkaisuutta niitä puolisisaruksia kohtaan jotka jakavat sen arjen hänen vanhempansa kanssa nyt, ja miten nämä mahdolliset tunteet vaikuttavat siihen hyvinvointiin etc. Tämä on sitä kartoittamatta olevaa maastoa johon minä ainakin kaipaisin tutkimusta. Eli miten lapsi itse kokee nämä asiat.

• kyllä voisi

Jos olet kiinnostunut mainitsemistasi tutkimuksista, voit perehtyä niihin omatoimisesti. Minä en ole viitannut viesteissäni mihinkään tutkimuksiin, vaan nimenomaan peräänkuuluttanut tutkimuksen tarvetta.
        En ole toistaiseksi esittänyt mitään argumentteja enkä käyttänyt väistämisdiskurssia. Olen vain todennut, että tämän palstan kirjoitusten perusteella ero- ja uusperheiden lapset näyttävät voivan huonosti ja että asiaa pitäisi tutkia.

tämän palstan kirjoitusten perusteella tutkia, mitä ikävää tänne kirjoittaville uusperheettömille on tapahtunut, koskapa he näyttävät voivan niin kovin huonosti.

• Äipätti

Hyvät ihmiset vastatko tälle. Ettekö te näe, että hän on täysin kykenemätön ottamaan mitään tietoa vastaan. Hänelle on esitetty linkkejä hänen kaipaamiinsa tutkimuksiin ja osoitettu vääräksi hänen uskomuksensa siitä, että uusperheen lapset voisivat erityisen huonosti.
        Hän kirjoittaa tuota soopaa vain ja yksinomaan provoilumielessä.
        Ohittakaa hänen kirjoituksensa, niin on paras.
        Tosin hän varmasti jatkaa palstalla provoilua eri nimimerkin takaa.

• Mutta niin mukavaa!
        Äipätti kirjoitti:

Hyvät ihmiset vastatko tälle. Ettekö te näe, että hän on täysin kykenemätön ottamaan mitään tietoa vastaan. Hänelle on esitetty linkkejä hänen kaipaamiinsa tutkimuksiin ja osoitettu vääräksi hänen uskomuksensa siitä, että uusperheen lapset voisivat erityisen huonosti.
        Hän kirjoittaa tuota soopaa vain ja yksinomaan provoilumielessä.
        Ohittakaa hänen kirjoituksensa, niin on paras.
        Tosin hän varmasti jatkaa palstalla provoilua eri nimimerkin takaa.

Tuollaisia ihmisiä on ihan oikeastikin olemassa. Ei uraa, ei lahjoja, ei mahdollisuuksia, vähempikin jo saisi sappimaljan tulvimaan.

Entäpä se seikka, että on vielä surkea provoilemaankin?

Siitä varmaankin pitäisi tehdä tutkimus. :D

• Lasten puolesta
        Mutta niin mukavaa! kirjoitti:

Tuollaisia ihmisiä on ihan oikeastikin olemassa. Ei uraa, ei lahjoja, ei mahdollisuuksia, vähempikin jo saisi sappimaljan tulvimaan.

Entäpä se seikka, että on vielä surkea provoilemaankin?

Siitä varmaankin pitäisi tehdä tutkimus. :D

asettuisi kategoriaan solvausdiskurssi.
        Ellei suorastaan mukavaa niin ainakin mielenkiintoista ja valaisevaa tämä keskustelu on. Monenlaisin strategioin on yritetty tukahduttaa pelkkä ehdotuskin tutkimuksen tekemisestä aiheesta ero- ja uusperheiden lasten pahoinvointi. Mikähän siinä tosiaan niin pelottaa?

• Tenkkapoota
        tenkkapoooo kirjoitti:

...sinä jääräpäisesti et näe sitä totuutta että ne yksinhuoltajan lapset usein elävät myös siellä uusperheessä. Eli tutkimuksella voisi esim. selvittää, miten toisen vanhemman solmimat uusperhe vaikuttaa lapsen hyvinvointiin siinä yksinhuoltajaperheessä. Helpostihan sitä voisi kuvitella, että lapselle voi olla kova pala siirtyä käytäntöön jossa toista vanhempaa tapaillaan pari kertaa kuukaudessa sen yhteisen arkielämisen jälkeen. Kokeeko lapsi suurtakin mustasukkaisuutta niitä puolisisaruksia kohtaan jotka jakavat sen arjen hänen vanhempansa kanssa nyt, ja miten nämä mahdolliset tunteet vaikuttavat siihen hyvinvointiin etc. Tämä on sitä kartoittamatta olevaa maastoa johon minä ainakin kaipaisin tutkimusta. Eli miten lapsi itse kokee nämä asiat.

jos elää virallisesti uusperheessä, silloin ei elä virallisesti yksinhuoltajana.
        Eli näitä ei löydy silloin yksinhuoltaja tilastoista, vaan uusperhe tilastoista.

• liioittelisi?

asettuisi kategoriaan solvausdiskurssi.
        Ellei suorastaan mukavaa niin ainakin mielenkiintoista ja valaisevaa tämä keskustelu on. Monenlaisin strategioin on yritetty tukahduttaa pelkkä ehdotuskin tutkimuksen tekemisestä aiheesta ero- ja uusperheiden lasten pahoinvointi. Mikähän siinä tosiaan niin pelottaa?

En usko että kukaan sinun vuoksesi strategioita laatii, mutta toki niin saat kuvitella.

Mukavaa jatkoa sinne St. Helenalle.

• lisäätenkkapoooota
        Tenkkapoota kirjoitti:

jos elää virallisesti uusperheessä, silloin ei elä virallisesti yksinhuoltajana.
        Eli näitä ei löydy silloin yksinhuoltaja tilastoista, vaan uusperhe tilastoista.

...aikuinen ei voi elää sekä yksinhuoltajana että uusperheessä virallisesti, LAPSET ELÄVÄT kUMMASSAKIN PERHEMUODOSSA jos toinen vanhempi on yksinhuoltaja ja toinen uusperheellinen ja tapaamisoikeus on sillä etävanhemmalla. Eli kumpaan kategoriaan kuuluu esim. vuoroviikkoasumislapset, jotka elävät puolet ajasta uusperheessä ja puolet ajasta yksinhuoltajaperheessä? Tilastoissa he kuuluvat yksinhuoltajaperheeseen tai uusperheeseen, koska voivat olla kirjoilla vain jommankumman vanhemman luona. Totuushan on, että he ovat sekä että!

Eli mitä tuo antamasi tilasto kertoo? Tokkopa siinä on kyse pelkästään totaaliyhäreiden lapsista joita huostaanotetaan huolestuttavan paljon, koska muutenhan et sitä täällä hehkuttaisi "voitonmerkkinä" ja todisteena siitä, että uusperheissä on lapsilla parempi olla kun yksinhuoltajaperheessä. Monta uusperhettä tiedän minäkin, jossa toinen vanhempi on lähi omille lapsilleen ja toinen uusvanhempi on etä. Eli osa lapsista on uusperheessä ihan virallisesti ja toiset lapset kuuluvat siihen yksinhuoltajaperheeseen virallisesti, ja tämä kaikki mahdollista saman uusperheen sisällä. Ja sitten vielä ne yhteiset nappulat jotka ovat ydinperheeseen syntyneitä,hih!

Eli voisiko mahdollisesti olla niin, että yhteisen lapsen molempien vanhempien valitsemat perhemuodot vaikuttaisivat lasten elämään joiltain osin, joko positiivisesti tai negatiivisesti? Voisiko sitä tutkia?

• Lasten puolesta
        liioittelisi? kirjoitti:

En usko että kukaan sinun vuoksesi strategioita laatii, mutta toki niin saat kuvitella.

Mukavaa jatkoa sinne St. Helenalle.

se vähän minuakin, enkä usko, että ensisijaisesti minun takiani strategioita laaditaankaan. Mutta ehdottamaani tutkimusaihetta kohtaan on kyllä hyökätty leveällä rintamalla ja koko arsenaalilla.
        Sinun viestisi kohdistuu kylläkin suoraan minuun, ja sen voisi sijoittaa vaikkapa osaksi mitätöintidiskurssia.

• Lasten puolesta
        lisäätenkkapoooota kirjoitti:

...aikuinen ei voi elää sekä yksinhuoltajana että uusperheessä virallisesti, LAPSET ELÄVÄT kUMMASSAKIN PERHEMUODOSSA jos toinen vanhempi on yksinhuoltaja ja toinen uusperheellinen ja tapaamisoikeus on sillä etävanhemmalla. Eli kumpaan kategoriaan kuuluu esim. vuoroviikkoasumislapset, jotka elävät puolet ajasta uusperheessä ja puolet ajasta yksinhuoltajaperheessä? Tilastoissa he kuuluvat yksinhuoltajaperheeseen tai uusperheeseen, koska voivat olla kirjoilla vain jommankumman vanhemman luona. Totuushan on, että he ovat sekä että!

Eli mitä tuo antamasi tilasto kertoo? Tokkopa siinä on kyse pelkästään totaaliyhäreiden lapsista joita huostaanotetaan huolestuttavan paljon, koska muutenhan et sitä täällä hehkuttaisi "voitonmerkkinä" ja todisteena siitä, että uusperheissä on lapsilla parempi olla kun yksinhuoltajaperheessä. Monta uusperhettä tiedän minäkin, jossa toinen vanhempi on lähi omille lapsilleen ja toinen uusvanhempi on etä. Eli osa lapsista on uusperheessä ihan virallisesti ja toiset lapset kuuluvat siihen yksinhuoltajaperheeseen virallisesti, ja tämä kaikki mahdollista saman uusperheen sisällä. Ja sitten vielä ne yhteiset nappulat jotka ovat ydinperheeseen syntyneitä,hih!

Eli voisiko mahdollisesti olla niin, että yhteisen lapsen molempien vanhempien valitsemat perhemuodot vaikuttaisivat lasten elämään joiltain osin, joko positiivisesti tai negatiivisesti? Voisiko sitä tutkia?

tämäntapaisia kysymyksiä pitäisi mielestäni tutkia. Joiltakin perhemuodoilta tuntuvat määritelmät ja jopa nimitykset puuttuvan.
        Tältä osin tutkimuksessa voisi hyödyntää verkostotutkimusta.

• 380+987
        suhtautuvilla kirjoitti:

tai oikeastaan se ei ole edes kyttäilyä vaan arvostelua.
        Mikään muuhan tuossa ei ole takana kun muiden arvostelu.
        Kertoo paljon ihmisestä.
        Kummallista on myös se, että jos hän todella on fiksu ihminen niin miten kummassa hän voi
        vetää johtopäätöksiä jostain suomi24 keskustelupalstasta jonne ihmiset kasvottomina voivat kirjoittaa ihan
        mitä tahansa sontaa.
        Siis tämä kertoo toisin sanoen jotain myös hänen "älykkyydestään".
        Itse en hänelle enää edes vastaa. Miksi vastaisin. Hänelle on osoitettu hänen peräänhuutamiaan tutkimustuloksia, jotka hän ohitti olankohautuksella ja kirjoittaa vaan miten pitäisi tutkia. Muuhun hän ei kykene.
        Jätä sinäkin vastaamatta jatkossa hänelle. Antaa hänen provota täällä vaihteeksi jonkun toisen nimimerkin takaa....
        minkäs koira karvoilleen voi

• Lasten puolesta
        380+987 kirjoitti:

tai oikeastaan se ei ole edes kyttäilyä vaan arvostelua.
        Mikään muuhan tuossa ei ole takana kun muiden arvostelu.
        Kertoo paljon ihmisestä.
        Kummallista on myös se, että jos hän todella on fiksu ihminen niin miten kummassa hän voi
        vetää johtopäätöksiä jostain suomi24 keskustelupalstasta jonne ihmiset kasvottomina voivat kirjoittaa ihan
        mitä tahansa sontaa.
        Siis tämä kertoo toisin sanoen jotain myös hänen "älykkyydestään".
        Itse en hänelle enää edes vastaa. Miksi vastaisin. Hänelle on osoitettu hänen peräänhuutamiaan tutkimustuloksia, jotka hän ohitti olankohautuksella ja kirjoittaa vaan miten pitäisi tutkia. Muuhun hän ei kykene.
        Jätä sinäkin vastaamatta jatkossa hänelle. Antaa hänen provota täällä vaihteeksi jonkun toisen nimimerkin takaa....
        minkäs koira karvoilleen voi

että viestisi koskisi minua: En tee johtopäätöksiä siitä, mitä tänne keskustelupalstalle kirjoitetaan. Olen vain huomannut, että näiden kirjoitusten perusteella näyttää siltä, että ero- ja uusperheiden lapsilla on paljon ongelmia. Asia kaipaa tutkimusta. Tutkimuksen perusteella voisi mahdollisesti tehdä joitakin johtopäätöksiä.
        Nykyään tehdään eri alojen tutkimusta muun muassa keskustelupalstoilta kerätyn aineiston perusteella.
        Se, että vedotaan yhteen samaa aihetta sivuavaan tutkimukseen ja väitetään, että sen takia ei uusia tutkimuksia tarvita, on samaa, kuin jos henkilö, jolle ehdotetaan kirjojen lukemista, kieltäytyisi siitä todeten: "Minä olen jo lukenut kirjan."
        Turvaudut lopuksi ensin mitätöinti-, sitten vaientamisdiskurssiin. Mikä sinua tutkimusideassani oikein huolestuttaa?

• CarTik

että viestisi koskisi minua: En tee johtopäätöksiä siitä, mitä tänne keskustelupalstalle kirjoitetaan. Olen vain huomannut, että näiden kirjoitusten perusteella näyttää siltä, että ero- ja uusperheiden lapsilla on paljon ongelmia. Asia kaipaa tutkimusta. Tutkimuksen perusteella voisi mahdollisesti tehdä joitakin johtopäätöksiä.
        Nykyään tehdään eri alojen tutkimusta muun muassa keskustelupalstoilta kerätyn aineiston perusteella.
        Se, että vedotaan yhteen samaa aihetta sivuavaan tutkimukseen ja väitetään, että sen takia ei uusia tutkimuksia tarvita, on samaa, kuin jos henkilö, jolle ehdotetaan kirjojen lukemista, kieltäytyisi siitä todeten: "Minä olen jo lukenut kirjan."
        Turvaudut lopuksi ensin mitätöinti-, sitten vaientamisdiskurssiin. Mikä sinua tutkimusideassani oikein huolestuttaa?

Nyt tää ei osaa enää kirjoittaa kukn tätä yhtä ja samaa:

Luuletko että kuullostat jotenkin fiksulta kun hoet yhtä ja samaa. Ensin sitä että KYLLÄ tutkimuksia pitää tehdä, ja sitten hoet näitä diskursseja.

Kuule, yksikään tutkimus ei mene läpi, jos se perustuu yksinomaan jonkin tän tason keskustelupalstan kirjoituksiin, sen verran minäkin asiasta tiedän.

Jos haluat tutkia niin tutki, äläkä vaahtoa siitä täällä.
        tuo sun kirjoittelu ei johda muuhun kun juuri siihen mitä ilmeisesti haetkin, saat ihmiset suuttumaan sillä että arvostelet heidän perhemuotoaan.

Minäkin jätän tämän aiheen ja ennen kaikkea tämän kirjoittajan kirjoitukset tästä lähin omaan arvoonsa.

Tutkimuksia on tehty vaikka kuinka, jos ne vaan haluaa löytää. Varsinkin jos taitaa englannin kielen taidon niin niitä on kymmeniä.

• myös äiti

Tutkimus voisi käsitellä vain uusperheongelmien käsittelyä keskustelupalstoilla. Mitenkään tätä ns keskustelua täällä ei voi yleistää koskemaan uusperheitä yleensä, siihen tarvittaisiin toisenlainen ja ehdottomasti luotettavampi lähestymistapa ja aineisto.

Teen itse tutkijan töitä ihan ammatikseni:)

• Lasten puolesta
        myös äiti kirjoitti:

Tutkimus voisi käsitellä vain uusperheongelmien käsittelyä keskustelupalstoilla. Mitenkään tätä ns keskustelua täällä ei voi yleistää koskemaan uusperheitä yleensä, siihen tarvittaisiin toisenlainen ja ehdottomasti luotettavampi lähestymistapa ja aineisto.

Teen itse tutkijan töitä ihan ammatikseni:)

keskustelusta on kertynyt jo aineistoa pienimuotoiseen tutkimukseen, jonka aihe olisi juuri ehdottamasi.
        Aiempi tällä palstalla käyty keskustelu nostatti esiin tarpeen tutkia ero- ja uusperheiden lasten pahoinvointia. Sitä tutkittaessa olisi tietysti käytettävä toisenlaista aineistoa ja muita metodeja.

• Lasten puolesta
        CarTik kirjoitti:

Nyt tää ei osaa enää kirjoittaa kukn tätä yhtä ja samaa:

Luuletko että kuullostat jotenkin fiksulta kun hoet yhtä ja samaa. Ensin sitä että KYLLÄ tutkimuksia pitää tehdä, ja sitten hoet näitä diskursseja.

Kuule, yksikään tutkimus ei mene läpi, jos se perustuu yksinomaan jonkin tän tason keskustelupalstan kirjoituksiin, sen verran minäkin asiasta tiedän.

Jos haluat tutkia niin tutki, äläkä vaahtoa siitä täällä.
        tuo sun kirjoittelu ei johda muuhun kun juuri siihen mitä ilmeisesti haetkin, saat ihmiset suuttumaan sillä että arvostelet heidän perhemuotoaan.

Minäkin jätän tämän aiheen ja ennen kaikkea tämän kirjoittajan kirjoitukset tästä lähin omaan arvoonsa.

Tutkimuksia on tehty vaikka kuinka, jos ne vaan haluaa löytää. Varsinkin jos taitaa englannin kielen taidon niin niitä on kymmeniä.

ei ole vaikuttaa fiksulta, vaan vastata minulle osoitettuihin viesteihin.

Ainoa uusi sanottava, mikä minulla alkuperäisessä viestissäni toisessa ketjussa esittämääni ajatukseen lisättäväksi on, on se, että tämän keskustelu sinänsä voisi olla kiinnostava tutkimuskohde. Alkuperäinen tutkimusideani siis on ero- ja uusperheiden lasten pahoinvoinnin tutkiminen.

On täysin mahdollista käsitellä tutkimuksessa keskustelupalstalla käytyä keskustelua. Tällaisia tutkimuksia on tehty ja tehdään. Jos tästä keskustelusta tehtäisi tutkimus, se ei tietystikään vastaisi alkuperäisen tutkimuskysymykseeni, vaan olisi siitä erillinen tutkimus tai ainakin erillinen osa sitä.

Tokihan tutkimuksia on tehty paljon. Se ei kuitenkaan riitä syyksi lopettaa tutkimusten tekemistä.

Viestissäsi tulee esiin eräs mielenkiintoinen väite, joka on esiintynyt muutamissa muissakin viesteissä: että arvostelen jonkun perhemuotoa. Näinhän asia ei tietenkään ole. Tutkiminen ei ole sama asia kuin arvostelu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      20
      2242
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      76
      2185
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      41
      2059
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      51
      1427
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1366
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      893
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      63
      892
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      781
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      753
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      33
      744
    Aihe