Katsomusainepaneeli YouTubessa

Ithyphallic

Viime lauantaina pidetty Helsingin VA:n katsomusainepaneelikeskustelu on nyt Helsingin VA:n YouTube-kanavalla katsottavissa:

http://www.youtube.com/watch?v=GLqiQeQv7u0&feature=PlayList&p=9DAE1AB4A406E2C2&index=0&playnext=1

Keskustelemassa
* Sylvia Akar, tutkija
* Arno Kotro, filosofian ja elämänkatsomustiedon opettaja
* Teemu Laajasalo, kasvatustieteilijä, teologi
* Isra Lehtinen, islamin opettaja
* Tuukka Tomperi, tutkija, et-asiantuntija
* Esa Ylikoski, lehtori, Helsingin Vapaa-ajattelijat ry:n hallituksen jäsen

Jos ei halua katsoa kaikkia 18 videota, niin ainakin kannattaa katsoa tämä Teemu Laajasalon kommentti ET-opetuksesta: http://www.youtube.com/watch?v=NxaFsokWkqE#t=0m55s

10

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kössönöm

      Tuon viimeisen ehdin nyt katsoa. Laajasalo siinä taas hehkutteli kirkon vaikutusta Suomen sivistykseen:))

      Kotro piti hyvän puheenvuoron, mutta en kuullut mikä se sana oli, josta tämä Tapio Ahokallio sanoi että uskonnossa on perimmillään kysymys. Mitä kohti ihmisen kehitys kääntyy ilman uskonnollisia elämyksiä? Mikä se sana oli?

    • No olipa hyvä etten päässyt paikalle... Videon sai onneksi pois päältä...

    • ....

      Kehno äänitys tuossa videossa, mutta sai siitä selvää.

      Kyllä mielestäni Tomperi ja Kotro veivät pinnat kotiin. Varsinkin jakso 12 on hyvä. http://www.youtube.com/watch?v=bcP2RC2AYqg&feature=PlayList&p=9DAE1AB4A406E2C2&index=11

      Ja tämän pätkän lopussa Kotro esittää esimerkin siitä, että koulun uskonnonopetus on nimenomaan tunnustuksellista. http://www.youtube.com/watch?v=S4YJsOEWDEM&feature=PlayList&p=9DAE1AB4A406E2C2&index=13

      Jos nyt välttämättä haluaa kiusata itseään, niin voi tietysti seurata Isra Lehtisen kammottavaa esiintymistä.

    • Kössönöm

      Kun Tomperi puhui lasten oikeuksista, niin Laajasalo veti esiin vanhempien oikeudet määrätä lasten asioista.

      Kirkon valta näkyy lainsäädännössä juuri siinä, että kun lapsi voidaan kasteessa liittää kirkon jäseneksi, niin siitä seuraa pakko opiskella koulussa uskontoa. Kirkkoon kuulumaton oppilas voi opiskella uskontoa, mutta kirkkoon kuuluva ei voi opiskella ET:tä. Ristiriitaista ja epäreilua.

      • Rompix

        Jos unohdetaan se, että uskonnot ovat puppugeneraattorin tuotoksia ja katsotaan tuota lainsäädäntöä, niin tuo kohta jos mikä on todellakin EPÄREILU, epäoikeudenmukainen ja suojelee uskontoja kriittiseltä ajattelulta. Hätävarjelun liioittelua.

        Jos otetaan huomioon uskontojen totuusarvo, niin tuota kohtaa lainsäädännöstä voidaan pitää idioottimaisena.


      • Kössönöm
        Rompix kirjoitti:

        Jos unohdetaan se, että uskonnot ovat puppugeneraattorin tuotoksia ja katsotaan tuota lainsäädäntöä, niin tuo kohta jos mikä on todellakin EPÄREILU, epäoikeudenmukainen ja suojelee uskontoja kriittiseltä ajattelulta. Hätävarjelun liioittelua.

        Jos otetaan huomioon uskontojen totuusarvo, niin tuota kohtaa lainsäädännöstä voidaan pitää idioottimaisena.

        Ja lisäksi olen sitä mieltä että uskontojen opetus pois kouluista ja kaikille yhteinen ET-opetus. Se riittäköön. Jos vanhemmat haluavat lapsilleen kiron järjestämää uskonnollista kasvatusta, niin vieköön sellaiseen, MUTTA sitä ei saa mitenkään liittää lakiin, eli laki ei lasta siihen velvoittaisi.

        Tässä on juuri se pointti, miksi kirkko haluaa ehdottomasti pitää kiinni pakollisesta koulun uskonnonopetuksesta, koska se tietää, ettei kukaan iltaisin lähde mukuloitaan kirkon tiloihin uskontoa opiskelemaan.


      • Rompix
        Kössönöm kirjoitti:

        Ja lisäksi olen sitä mieltä että uskontojen opetus pois kouluista ja kaikille yhteinen ET-opetus. Se riittäköön. Jos vanhemmat haluavat lapsilleen kiron järjestämää uskonnollista kasvatusta, niin vieköön sellaiseen, MUTTA sitä ei saa mitenkään liittää lakiin, eli laki ei lasta siihen velvoittaisi.

        Tässä on juuri se pointti, miksi kirkko haluaa ehdottomasti pitää kiinni pakollisesta koulun uskonnonopetuksesta, koska se tietää, ettei kukaan iltaisin lähde mukuloitaan kirkon tiloihin uskontoa opiskelemaan.

        Juu jos minä saisin päättää niin täysi sekularisaatio heti päälle ja uskonnonopettajat uudelleenkoulutukseen tai seurakunnalle töihin. Niin kuin sanoit, niin ET kaikille jne.

        Mutta koska minulta ei kysytä ja kirkko lobbaa minkä ilmaisella mainosajallaan kerkiää, niin pakko yrittää edes kompromissia. ET:tä pitäisi edes tarjota kouluissa todellisena vaihtoehtona kaikille, eikä niin että ev.lut. uskontoa tarjotaan kaikille ja käytännössä yritetään suostutella kirkkoon kuulumattomia "käytännön syistä" uskontotunneille. Sitten rangaistuksena väärin valinneille annetaan perjaitaisin 3h hyppytunteja tai siirrellään eri kouluhin.


      • Kössönöm
        Rompix kirjoitti:

        Juu jos minä saisin päättää niin täysi sekularisaatio heti päälle ja uskonnonopettajat uudelleenkoulutukseen tai seurakunnalle töihin. Niin kuin sanoit, niin ET kaikille jne.

        Mutta koska minulta ei kysytä ja kirkko lobbaa minkä ilmaisella mainosajallaan kerkiää, niin pakko yrittää edes kompromissia. ET:tä pitäisi edes tarjota kouluissa todellisena vaihtoehtona kaikille, eikä niin että ev.lut. uskontoa tarjotaan kaikille ja käytännössä yritetään suostutella kirkkoon kuulumattomia "käytännön syistä" uskontotunneille. Sitten rangaistuksena väärin valinneille annetaan perjaitaisin 3h hyppytunteja tai siirrellään eri kouluhin.

        Kirkko ja valtio kokonaan eroon toisistaan ja kaikki oheistoiminnat ja systeemit siinä samalla veks.

        Nuo kompromissit tuppaavat menemään niin, että jos ei täysillä vaadi heti, niin murusia jaetaan.

        Kun minä en millään tajua miksei lakeja voida muuttaa. Kirkko on vain kustannusriippana valtiontaloudelle.


      • Rompix
        Kössönöm kirjoitti:

        Kirkko ja valtio kokonaan eroon toisistaan ja kaikki oheistoiminnat ja systeemit siinä samalla veks.

        Nuo kompromissit tuppaavat menemään niin, että jos ei täysillä vaadi heti, niin murusia jaetaan.

        Kun minä en millään tajua miksei lakeja voida muuttaa. Kirkko on vain kustannusriippana valtiontaloudelle.

        Onneksi kirkkolaiva on uppoamassa ja vuotaa molemmista päistä. Tämä tarkoittaa kirkolle vähemmän auktoriteettiä (ei voi vedota suureen jäsenmäärään) ja rahaa lobbaukseen.


      • Kössönöm
        Rompix kirjoitti:

        Onneksi kirkkolaiva on uppoamassa ja vuotaa molemmista päistä. Tämä tarkoittaa kirkolle vähemmän auktoriteettiä (ei voi vedota suureen jäsenmäärään) ja rahaa lobbaukseen.

        mutta huomaa, että Suomessa on noita uskisministereitä ja eduskunta vahvistaa lait. Vuosi sitten kun Paarma valitti kirkon rahapulaa, niin Wallin tuosta vaan antoi kirkolle lisää muutaman kymmenen miljoonaa euroa. Eikä yhteisövero ainoa raha ole, joka kirkolle valtiolta tulee. Kun jaksaisi ottaa kaikista selvää ja onko niitä edes yksissä kansissa missään. Kirkolla on vaikka kuinka paljon sen alaisuudessa toimivia järjestöjä, joita valtio rahoittaa.

        Kun tuota videota katsoin, niin ihan oikeasti suututti miten näitten uskisten touhut. Parhaimmat puheenvuorot piti Tomperi. Kirkolla on ihan oikeasti kyse vallasta ja rahasta. Se ei ihan hevillä luovu uskonnonopetuksesta eikä pakkokasteesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      66
      548
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe