Miten läheisen skitsofrenia on vaikuttanut elämäänne?

kysymysmerrkki

Ajattelin nostaa keskustelun aiheeksi miten läheisen skitsofrenia on vaikuttanut elämäänne.
Itsellä äiti sairastaa skitsofreniaa.

37

5824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bb

      ite en tunne ketää sitä sairastavii,onks se muka ees paha?

    • Skitsofreniaa

      sairastanut jo vuosia ennen syntymääni. Olen siis otettu huostaan ja sijoitettu. Adoptiota sukulaiset eivät kumminkaan koskaan sallineet. Sen kanssa oli näihin asti sutkoht jotenkin elänyt, siis minä, ei mummo. Tilanne on vain iän myötä pahentunut entisestään.

      Tilanne on kääntymässä nyt toisinpäin. parikymppisenä olen nytten ollut viimeisen puolivuotta vainoharhan kohteena, selvityksiä poliisillekin joutunut tekemään että mitään hätää ole vaikka en joka päivä jaksakkaan vastata puhelimeen, arvostelua siitä että koska olen ottanut hänestä (alaston?)valokuvia että miksi olen julkaisut ne seiskassa ja minä tiedän, minne sukulaiset ovat piilottaneet hänen äskettäin syntyneen lapsensa.

      Jos jotain hyvää tässä hakee, niin se että hänen äitinsä alkaa iän myötä jäämään rauhaan ja helvetti siirtyy pojalle. No, ehkä tämä taas kääntyy ennen pitkään voiton puolelle, mutta nyt halua vastata hänen puheluihinsa vähään aikaan.

      Miksi poliisien tarvitseekaan otta näiltä tehtäviä? Lakihan sen pakotta asian tarkistamaan, mutta kumminkin...

      • :((((((((((((

        ja eniten vaikuttanut siten että mietin sitä että minulla on siihen suurempi alttius sairastua kuin sellaisella jonka vanh.sitä ei ole


      • Eräs-vain
        :(((((((((((( kirjoitti:

        ja eniten vaikuttanut siten että mietin sitä että minulla on siihen suurempi alttius sairastua kuin sellaisella jonka vanh.sitä ei ole

        Haluisitko kertoa, millaista teidän perhe-elämä on ollut skitsofreniaa sairastavan isän kanssa? Onko isäsi kyennyt olemaan sinulle sellainen isä, kuin kuuluukin? Onko asiasta jäänyt jotain traumoja?


    • da jeessus-mon

      Minä itse isänä ja poikana.. vittu en tykkää näistä näkyvistä kumisistä käärmeistä.. vittu en vaan kestä tätä larppaamista!

    • ettätällästä

      Tavallaan tietää että on äiti muttei kuitenkaan koskaan ole ollut äitiä-on äiti joka on yhteyksissä kun sattuu hänelle sopimaan, on äiti joka selittää että tuollaisia ihmisiä tulee varoa (kadulla vastaan kävelevät tuntemattomat ihmiset), on äiti joka soittaa et nyt mä oon ilmottanu meidät kaikki lääkärin koulutukseen joka on tyyliin Afrikassa...
      On äiti joka selittää että muut ovat salaliitossa häntä vastaan, ruokakaupassa käydään vain kerran kuussa ja siivousvälineitä ei tunneta ollenkaan.
      On äiti joka samaan lauseeseen saa mahdutettua että parisuhde on yhtä kuin kaikenlainen paha paha väkivalta ja millonkas niitä lapsenlapsia alkaa kuulumaan.
      On äiti joka ei kykene kantamaan vastuuta kaikki tulee aina muualta ja on `heidän` tekosiaan tai juoniaan.
      On äiti joka ei muista. On äiti joka vastaa et ens viikonloppuna mä oon ilmottanu meidät tänne ja tänne ja sinäkin tuut eikö niin...kun itse juuri 2 sekuntia sitte sanoit hänelle et mulle riitti mä en jaksa.

      • nnarsisti

        narsismi vai skitsofrenia? noita kahta taitaa olla vaikea erottaa toisistaan.


      • skitsofrenikon tytär

        Äidilläni on diagnosoitu skitsofrenia. Olipas lohduttavaa lukea täältä niin tutunoloista tarinaa, jotenkin sitä tuntee ettäon niin yksin tämän asian kanssa. Tuntuu, että kaikkien muiden vanhemmat ovat niin normaaleita, ja itsellä on tällainen tilanne. Minulla on äiti, joka kulkee koko ajan samoissa vaatteissa, ei käy juuri pesulla, luulen itse asiassa että hän ei pese hampaitaan lainkaan, koska hänen luonaan ei näy missään harjaa tai tahnaa. Äiti on useimmiten flegmaattisen oloinen, ei innostu mistään. Näyttää syövän vain puuroa ja makkaraa ja leipää. Ei tietoakaan kasviksista tms. Paheksuu sitä, jos minä meikkaan tai laitan hiuksiani, tai jos olen joskus ostanut itselleni jonkin uuden vaatteen tms.

        Äitini on aina välillä innostunut uskonnosta, ja se saa hänen päänsä ihan sekaisin: hän tulee harhaiseksi ja kuvittelee, että hän ei saa esim. syödä jotain ihan normaalia perusruoka-ainetta tai siitä seuraa jotain pahaa. Muutaman kerran hän on mennyt tämän takia todella pahaan kuntoon, kun hän ei loppujen lopuksi saanut kuulemma syödä juuri mitään, ja oli täysin harhojen vallassa, "jumalan" ääni hänen päässään kielsi häneltä syömisen. Onneksi hänet on saatu kuntoon sairaalassa suljetulla osastolla.

        En voi sille mitään, että häpeän äitiäni, koska hänen yleisolemuksestaan heti kyllä huomaa, että hän ei ole ihan normaali. Hän seisoo ja kävelee lysyssä, jotenkin alistuneen oloisena. Häpeän sitä, jos äitini tulee käymään yllättäen luonani, kun minulla on vieraita. Tällöin yritän olla kuin ei mitään, vaikka sisimmässäni sadattelen, pitikö juuri nyt tulla, ja huomaakohan joku hänessä jotain outoa. Ja kyllähän kaikki varmaan huomaavat, eivät vain sano mitään.

        En voi sillekään mitään, että kadehdin usein kavereitani, koska heillä on ainakin päällepäin normaalilta vaikuttavat vanhemmat. Välillä mietin, kun kaverini harmittelevat esim. omaa hössöttävää äitiään, että voi kunpa minunkin ongelmat olisivat tuota tasoa. Vaikka eihän sitä koskaan voi toisten perheiden salaisuuksista tietää.

        Välitän kyllä kovasti äidistäni ja yritän olla kärsivällinen ja auttaa. Välillä kaikki vaan tuntuu ihan toivottomalta. Tsemppiä teille kaikille vastaavassa tilanteessa oleville!26


      • da jeessus-mon
        skitsofrenikon tytär kirjoitti:

        Äidilläni on diagnosoitu skitsofrenia. Olipas lohduttavaa lukea täältä niin tutunoloista tarinaa, jotenkin sitä tuntee ettäon niin yksin tämän asian kanssa. Tuntuu, että kaikkien muiden vanhemmat ovat niin normaaleita, ja itsellä on tällainen tilanne. Minulla on äiti, joka kulkee koko ajan samoissa vaatteissa, ei käy juuri pesulla, luulen itse asiassa että hän ei pese hampaitaan lainkaan, koska hänen luonaan ei näy missään harjaa tai tahnaa. Äiti on useimmiten flegmaattisen oloinen, ei innostu mistään. Näyttää syövän vain puuroa ja makkaraa ja leipää. Ei tietoakaan kasviksista tms. Paheksuu sitä, jos minä meikkaan tai laitan hiuksiani, tai jos olen joskus ostanut itselleni jonkin uuden vaatteen tms.

        Äitini on aina välillä innostunut uskonnosta, ja se saa hänen päänsä ihan sekaisin: hän tulee harhaiseksi ja kuvittelee, että hän ei saa esim. syödä jotain ihan normaalia perusruoka-ainetta tai siitä seuraa jotain pahaa. Muutaman kerran hän on mennyt tämän takia todella pahaan kuntoon, kun hän ei loppujen lopuksi saanut kuulemma syödä juuri mitään, ja oli täysin harhojen vallassa, "jumalan" ääni hänen päässään kielsi häneltä syömisen. Onneksi hänet on saatu kuntoon sairaalassa suljetulla osastolla.

        En voi sille mitään, että häpeän äitiäni, koska hänen yleisolemuksestaan heti kyllä huomaa, että hän ei ole ihan normaali. Hän seisoo ja kävelee lysyssä, jotenkin alistuneen oloisena. Häpeän sitä, jos äitini tulee käymään yllättäen luonani, kun minulla on vieraita. Tällöin yritän olla kuin ei mitään, vaikka sisimmässäni sadattelen, pitikö juuri nyt tulla, ja huomaakohan joku hänessä jotain outoa. Ja kyllähän kaikki varmaan huomaavat, eivät vain sano mitään.

        En voi sillekään mitään, että kadehdin usein kavereitani, koska heillä on ainakin päällepäin normaalilta vaikuttavat vanhemmat. Välillä mietin, kun kaverini harmittelevat esim. omaa hössöttävää äitiään, että voi kunpa minunkin ongelmat olisivat tuota tasoa. Vaikka eihän sitä koskaan voi toisten perheiden salaisuuksista tietää.

        Välitän kyllä kovasti äidistäni ja yritän olla kärsivällinen ja auttaa. Välillä kaikki vaan tuntuu ihan toivottomalta. Tsemppiä teille kaikille vastaavassa tilanteessa oleville!26

        Ja tyhmä saatana.. joku päivä ne vielä sanoo, että ammu ittes, niin varmaan senkin tekee, kun luulee Jumalan puhuvan hänelle, siis koittelevan.


      • ,,,
        nnarsisti kirjoitti:

        narsismi vai skitsofrenia? noita kahta taitaa olla vaikea erottaa toisistaan.

        ne on erittäin helppo erottaa kun luet skitsofreniasta hiukan tarkemmin.


      • jfdasäoifasd
        skitsofrenikon tytär kirjoitti:

        Äidilläni on diagnosoitu skitsofrenia. Olipas lohduttavaa lukea täältä niin tutunoloista tarinaa, jotenkin sitä tuntee ettäon niin yksin tämän asian kanssa. Tuntuu, että kaikkien muiden vanhemmat ovat niin normaaleita, ja itsellä on tällainen tilanne. Minulla on äiti, joka kulkee koko ajan samoissa vaatteissa, ei käy juuri pesulla, luulen itse asiassa että hän ei pese hampaitaan lainkaan, koska hänen luonaan ei näy missään harjaa tai tahnaa. Äiti on useimmiten flegmaattisen oloinen, ei innostu mistään. Näyttää syövän vain puuroa ja makkaraa ja leipää. Ei tietoakaan kasviksista tms. Paheksuu sitä, jos minä meikkaan tai laitan hiuksiani, tai jos olen joskus ostanut itselleni jonkin uuden vaatteen tms.

        Äitini on aina välillä innostunut uskonnosta, ja se saa hänen päänsä ihan sekaisin: hän tulee harhaiseksi ja kuvittelee, että hän ei saa esim. syödä jotain ihan normaalia perusruoka-ainetta tai siitä seuraa jotain pahaa. Muutaman kerran hän on mennyt tämän takia todella pahaan kuntoon, kun hän ei loppujen lopuksi saanut kuulemma syödä juuri mitään, ja oli täysin harhojen vallassa, "jumalan" ääni hänen päässään kielsi häneltä syömisen. Onneksi hänet on saatu kuntoon sairaalassa suljetulla osastolla.

        En voi sille mitään, että häpeän äitiäni, koska hänen yleisolemuksestaan heti kyllä huomaa, että hän ei ole ihan normaali. Hän seisoo ja kävelee lysyssä, jotenkin alistuneen oloisena. Häpeän sitä, jos äitini tulee käymään yllättäen luonani, kun minulla on vieraita. Tällöin yritän olla kuin ei mitään, vaikka sisimmässäni sadattelen, pitikö juuri nyt tulla, ja huomaakohan joku hänessä jotain outoa. Ja kyllähän kaikki varmaan huomaavat, eivät vain sano mitään.

        En voi sillekään mitään, että kadehdin usein kavereitani, koska heillä on ainakin päällepäin normaalilta vaikuttavat vanhemmat. Välillä mietin, kun kaverini harmittelevat esim. omaa hössöttävää äitiään, että voi kunpa minunkin ongelmat olisivat tuota tasoa. Vaikka eihän sitä koskaan voi toisten perheiden salaisuuksista tietää.

        Välitän kyllä kovasti äidistäni ja yritän olla kärsivällinen ja auttaa. Välillä kaikki vaan tuntuu ihan toivottomalta. Tsemppiä teille kaikille vastaavassa tilanteessa oleville!26

        Skitsofreniadiagnoosi saa kenet tahansa seisomaan ja kävelemään lysyssä alistuneen oloisena. Ajattele, jos omat uskonnolliset ja spirituaaliset kokemuksesi tulkittaisiin kroonisen aivosairauden (sillä sinähän sitä hoidetaan) oireina? Kukaan ei ymmärrä sinua eikä kohtaa sinua ihmisenä, vaan hulluna ja epänormaalina, jonka kokemusmaailmaa ei voi normaali ihminen ymmärtää. Äitisi on rakenteellisen ja henkisen väkivallan uhri. Hänen identiteettinsä on raiskattu psykiatrian pseudotieteellisillä diagnooseilla, joiden varasssa ihmisen psyykkiseen ja fyysiseen koskemattomuuteen voidaan kajota vastoin hänen tahtoaan. Ja kaiken lisäksi vielä läheiset alkavat kammota häntä sen sijaan, että yrittäisivät ymmärtää häntä omana itsenään.. Olen varma, ettei hänen kokemuksensa ole minkään sairauden oireita, vaan kumpuavat syvältä hänen elämänkokemuksistaan ja uskomusmaailmastaan. Myös Jeesus luuli olevansa Jumalan poika joka kuoli ristillä koko ihmiskunnan puolesta, mutta hänen kunniakseen nykyisinkin presidentit kokoontuvat joulukirkkoon palvomaan tätä maineikasta edesmennyttä skitsofreenikkoa. Ehkä voisitte itsekin katsoa vähän peiliin ja yrittää ymmärtää ihmisiä, joiden kokemusmaailma ei ole normien mukainen. Se voisi olla avartavaa ja häivyttää pelkoja sekä häpeää.


    • horloge

      Antaisitte sen läheisenne olla jos se ei suostu hoitoon. Mitä se teille kuuluu.

      • eräs skitso

        En itse tajunnut lääkehoidontarvettani siinä vaiheessa, kun olin aika sekaisin (=yleistä skitsofreniassa). Onneksi läheiseni saivat minut viimein hoitoon. Eka kerta sairaalassa oli tosin liian lyhyt: lääkkeet eivät joko ehtineet vaikuttaa tarpeeksi kauan tai eivät heti olleet oikeanlaisia ja lopetin lääkehoidon heti sairaalasta päästyäni. Toisella kertaa olinkin sitten jo yrittänyt itsemurhaa useammalla tavalla, onnistumatta kuitenkaan. Onneksi eräs omaisistani sattui tulemaan käymään ja kyyditsi minut sairaalaan - silloin tajusin jo, että en parane (=pääse harhoista) ilman lääkkeitä. Sen jälkeen olen lääkkeeni syönyt ja ollut lähes oireeton niin, etten ole enää tarvinnut sairaalahoitoa.


      • ...

        mutta kuinka saadan oltua läheisensä kanssa jonka hoitona on toksiinit ?????


    • -tytär

      Kyselin tuossa toisessa viestissä, mitenkä tuntemanne skitsofreenikot ovat pärjänneet taloudellisesti omillaan. Vastanen kuitenkin vielä tähänkin viestiin.

      Mistäpä sitä alottaisi? Olen tosiaan joutunut tai päässyt, miten sen näkee, seuramaan äitini skitsofreniaa koko elämäni ajan. Eihän sitä tietenkään pienenä ymmärtänyt tai osannut ajatella, sitä vaan kävi koulussa ja oli kavereiden kanssa, mutta sitten ehkä viidennellä luokalla alkoi ymmärtämään, että isän ja äidin riidat, äidin oudot puheet ja käyttäytyminen johtuvat pitkälti hänen sairaudestaan. Kun olin 1.-3.-luokalla kaverini aina kysyi, kun hän olisi halunnut tulla meille leikkimään, "onko äitisi hyvällä vai huonolla päällä". Tietenkään murrosiässä en osannut käyttäytyä äitiä kohtaan hänen pärjäämistään tukien. Perhe-elämämme oli melko helvettiä (vaikka toki vaikeampaakin olisi voinut olla): äiti riehui ja isäkään ei jaksanut aina sitä sättimistä, vaan joskus sitten ajautui käyttää väkivaltaakin.

      Äiti on syönyt jatkuvasti lääkkeitä, mutta aina ne eivät ole sitten olleet riittävän tehokkaita tai sopivia äidille. Nuoruusikä, vuodet väliltä 11-15, muistan erittäin rankkana. Äidilläni ja isälläni oli erittäin paljon riitoja, ja valitettavasti me lapsetkin (siis minä ja siskoni) jouduimme paljon puuttumaan näihin riitoihin. Äiti on tosiaan ollut työkyvyttömyyseläkkeellä varhaisaikuisesta asti. Joten hänen päivänsä koostuivat vaan kotona olemisesta. Sitten tuohon nuoruusaikanani äiti innostui liikkumisesta, käveli hirmu pitkiä matkoja. Joskus hän sitten pakotti minua aina mukaansa. 15 kilometrin matkallakin hän saattoi vain ja ainoastaan haukkua isääni, minua, kaikkea. Yhden kerran tunsin itseni niin väsyneeksi, vihaiseksi ja turhautuneeksi, että oikeasti mietin, että heittäydynkö ohiajavien autojen alle. Vain ja ainoastaan äitini takia. Muistot muista rakkaista ihmisistä pitivät minut kuitenkin tien laidassa, en halunnut aiheuttaa heille minun menettämisen tuskaa ja tiesin itsellenikin tulevan hyviä aikoja.

      Vanhempien riitojenhan pitäisi olla vanhempien välisiä, mutta me lapset kyllä kuuluimme niihin vääjäämättä. Jouduimme puolustelemaan isää, jopa käyttämään fyysisiä otteita äitiimme heidän riidoissaan. Kerran olisin mennyt omaan huoneeseeni, mutta äiti ei antanut. Riuhdoimme sitten oven eri puolilta, mikä johti lopulta siihen että ovi meni rikki.

      Se mikä on jäänyt erityisesti perheajasta mieleen oli jatkuva "varpaillaanolo" tai varuillaan olo. Piti aistia kaikkia mahdollisia seikkoja selvittääkseen, millä päällä äiti on. Äänensävy, onko aamupala laitettu, liikkeet, kaikki viestitti, millainen mielentila äidillä oli. Äitiini en ole pystynyt luottamaan ehkäpä tuon 12-ikävuoden jälkeen. Joskus hän luki päiväkirjaani. Kiusasi minua naapurin (poika)leikkikavereista. Kerrankin muistan olleeni tekemässä läksyjä, kun äiti tuli taas "ärsyttää", kiusaa, härnää. Naapurin pojat olivat parhaita kavereitani ja neljä vuotta minua nuorempia, oltiin siis kaikki vielä täysin lapsia. "Tuntuis varmaan hyvältä, jos X työntäisi pippelin sun pilluuuuun". Ei lapselle kuulu puhua tuollaista!!!

      Jossain joku kirjoittikin siitä, kun oma ikäiseni teinit valittelivat aikoinaan omia ongelmiaan, mietin silloin, että voi kunpa itselläkin olisi vaan noin pienet ongelmat. Toki ongelmia ei voi verrata, mutta välillä sitä miettii, millainen olisin, jos olisin kasvanut "tavallisessa" perheessä. Positiivisena seikkana näen toki sen, että pitkälti perheen ongelmien takia katson nyt maailmaa erilaisin silmin, ehkä sensitiivisimpien ja syvällisempien.

      Ikinä ei ole tosiaan minulla ollut oikeaa äiti-tytär -suhdetta, tai sillon kun se olisi ollut tarpeellinen. En ole saanut sitä turvallista ja tasapainoista kasvuympäristöä, jota lapsi tarvitsisi. Itse vain pelkään omaa, siskoni tai meidän (hamassa tulevaisuudessa olevien) lapsiemme sairastuvan siihen. Sen lisäksi, että meillä on siihen perinnöllinen alttius, niin meidän kasvuolosuhteemmekaan ei ole olleet parhaimmat mahdolliset. Poikakaverilleni olenkin sanonut, että jos sairastun enkä tule tolpilleni lääkkeillä, niin varjelee itseään ja lapsiaan niin, etteivät he joudu kokemaan sitä samaa paskaa, mitä itse aikoinaan jouduin kokee. Tyytyväinen itse olen kuitenkin elämääni jota nyt elän.

    • äiti ja tytär

      surullista luettavaa tämä ketju. tosiaa on ollu ihan eri asia sairastaa skitsofreniaa teidän äitienne ja isienne sairastumsen aikaan kuin nyt 2000-l. itse sairastuin 2008 ja kunnollisen lääkityksen sain sairastuttuani toisen kerran psykoosiin 2009 ja diagnoosi tietenkin tuli viiveellä 2010. pääsin suljetulle osastolle ja psykoosini katkaistiin lääkkeillä 2009 ja olen nyt elänyt normaalia elämää ilman minkäänlaisia oireita sairaudestani jo nelisen vuotta. Olen tällä hetkellä 33v, äiti, tytär, toivottavasti tulevaisuudessa mummo jne. toivon että opitte suhtautumaan vanhempienne sairauteen ja näkemään ihmisen sairauden takaa. kauhistuttaa että sairauden lisäksi joku on joutunut perheväkivallan uhriksi ja sitä vielä puolustellaan. ymmärrän että rankkaa on läheisillä, ja ite olen päässy sairauteni kanssa vähällä kun ei ole muuta ollu kun pari psykoosia ja muuten ei mitää oireiluu. mut seurustella en kai koskaan voi koska ihmiset ei ymmärrä mun sairautta ja ovat mukavuudenhaluisia eivätkä vaivaudu ottaa selvää asioista tai usko kun sanon että ainoa mistä sairauteni voi arjessa nähdä on se että otan tunnollisesti estolääkitykseni joka aamu. abilify on pelastanut mun elämän, mutta valitettavasti sitä on ollu markkinoilla vasta 7 vuotta eikä se kai kaikille käy. mulle ei aiheuta sivuoireita joten musta ei todellakaan päälle näy että olen skitso

    • Äitiä

      Äidilläni on skitsofrenia.. Se ei vaikuta elämääni mitenkään..:) Emme ole kovin läheisiä, emmekä tunne toisiamme..

      • Äitiä

        Hän huolehtii asioistani, eikä tajua että asiat ovat hoidossa.. Tuntuu, että hän on vähän höpsähtänyt..:)


      • 4g5hu7

        Skitsofrenia on mielikuvitussairaus, joten ei selllaisesta terveysnäkökulmasta tarvitsekaan välittää. Leiman ("diagnoosin") sosiaalinen vaikutus on sitten eri asia.


    • Uskon_vaikutus

      Miten skitsofrenia voisi vaikuttaa kenenkään elämään paitsi uskonkonseptina ja -symbolina. Skitsofrenia on yhtä paljon sairaus kuin kevätkuume.

    • tosissanimieoon

      Itse haluan tähän vastata vanhempana skitsofreniaan tuomittuna jne. että skitsofrenia on enemmän kuin uskonkonsepti.Esim itse kun olen syönyt neuroleptejä ym. lääkkeitä yli 20 vuotta vaihdellen,niin ei ne lääkkeet ole mikään vitsi tai pelkkä uskonkysymys

      • LogiikanKukkaset

        Joo, ei napit ole, mutta skitsofrenia on.

        Se, että joululahjat ovat todellisia ei todista, että joulupukki on olemassa.


    • SinäkinVoitParantua

      On kamalaa katsottavaa, kun katsoo mitä kaikkea hän suoltaa julkisiin medioihin. Sairas on sairas. Toivottavasti hän saa parasta mahdollista hoitoa.

    • Kdcome

      Se on ratkaistu eroamalla rahasta. Ja niin saimme hyvän osan, jolla ei kertakaikkiaan voi vahingoittaa ja loukata ketään yhtään.

    • juuniinpäjuuu

      Mulla skitsofrenia diagnoosi ja mun äiti ja isä sanoutuu irti siitä ja kehuu,että heihin ei liity mitenkään.Ai ai,no olkaa nyt ylpeitä ittestänne, ettehän te mitään mua yksin jättäneetkään,ei vittu,kun te olette vaan käyneet kaikki saatanan sopat läpi ja keitetty monessa liemessä.Vieläkään ette tajua,että teidän tytär on voinut koeka jotain,mitä ette voi edes kuvitella.Olkaa ylpeitä vaan

    • juuniinpäjuuu

      Mä itkin omasa huoneessani monta vuotta,mä olin aina väärin heille.Sitten kun jouduin sairaalaan niin mun siskokin suuttui mulle,että sut on niin ymmärretty, sää olet sairas ja hän ei saanut mitään...Voi luoja,no nykyään mä en saa edes hoitjakäyntejä eli ihan kuka vaan saa enemmän,koska terveyskeskukseen en mene ,laitan vaan nettipyyntöjä psyykenlääkeuusimisiin

    • juuniinpäjuuu

      Ihme juttu, miten he muka olis auttanut,jos olisi tiennyt??

    • juuniinpäjuuu

      Oliko aika väärä? Onko mun ulkonäkö väärä?

    • juuniinpäjuuu

      Mun ex-mies oli sellainen skitsofreniaa aiheuttava ihminen.Syytti mua ja keksi juttuja musta,itsellä oli alkoholi-ongelma ja muutenkin oli passiivisagressiivinen kontrollifriikki.Kuulemma omat lapset vihaa häntä nykyään,ymmärrän kyllä

    • dfsaa

      Itselläni on skitsofreniadiagnoosi ja läheiseni lähinnä ihmettelevät, että miksi. En heidän mielestään vaikuta yhtään hullulta ja he ovat varmoja, ettei minulla ole skitsofreniaa ja ovat monta kertaa kehottaneet, että menisin keskustelemaan toisen psykiatrin kanssa, jotta saisin diagnoosin muutettua. Minut muutaman kerran elämässään tavannut psykiatri kuitenkin tietää, että minulla on tämä oletetusti elinikäinen krooninen sairaus. Diagnoosia on mahdotonta muuttaa, koska oletus että nuoruudessa koettu psykoosi on jokin krooninen sairaus, on niin vahva. Ihmettelen tätä, koska koin psykoosini tarpeellisina kokemuksina, jotka vahvistivat minua henkisesti. Myös isäni ja eräs toinen henkilö sukulaisistani on ollut psykoosissa nuorena, mutta he ovat teräviä päästään ja olleet työelämässä koko ikänsä ja välttyneet tältä diagnoosilta (ja siihen liittyneiltä vahingollisilta hoidoilta sekä stigmalta). Kyseessä on täysin mielivaltainen diagnoosi, joka stigmatisoi psykoottisille kokemuksille nuoruudessa alttiita ihmisiä.

    • Anonyymi

      itselläni on skitsofrenia ja olen äiti,Minulla sairaus on hyvässä hoitotasapainossa ja olen oireeton,välillä kuulen ääniä vähäsen,mutta ymmärrän ne olevan tajunnan muodostumia enkä psykoottisesti luule niiden olevan mitään muuta.en ole ollut vuodsiin psykoosissa.On ikävä lukea että monella on noin huonoja kokemuksia siitä että äiti on ollut sairas.Kuulostaa siltä että teidän äideillä on ollut vähän hankalampi sitten tuo skitsofrenia eikä hoitotasapainoa ole löytynyt.Tosin hoito ja terapiat ja tietämyskin on kehittynyt tässä viimeaikoina aika paljon.Minun lapseeni skitsofrenia ei vaikuta millään tavalla.Olen ollut lapsen syntymän jälkeen kaksi kertaa psykoosissa ja silloin osastohoidossa mutta lapsi oli niin pieni silloin että ei hän ymmärtänyt asiaa.Ei se psykoosi uusiudu jos lääkitys on kunnossa ja pitää itsestään huolta.Meidän perheessä on myös lapsella isä mikä on ihan turvallinen ja terve isä joten ei meillä hätää ole.haluisin että skitsofreenikko vanhempia kohtaan ei olisi niin paljon ennakkoluuloja.Ja jos joku on kokoajan ihan harhoissa,senhän pitäisi sitten asua jossain laitoshoidossa eikä suinkaan kotona.Mutta skitsofreniasta voi parantua sillä tavoin että pitää lääkehoidon kunnossa.Äänien kuulemisesta voi lisää lukea suomen moniääniset ryn sivuilta.Äänien kuuleminen nykyään ymmärretään ihmisen ominaisuutenaa eikä sairautena ja sen kanssa voi oppia elämään.siihen on erilaisia keinoja ymmärtää tätä juttua.ja hoitaa itseään.Ihmiset jotka eivät tiedä että minulla on skitsofrenia sanovat että minusta ei huomaa sitä ollenkaan,joten se varmaan kertoo siitä mikä on kuntoni.vasta kun kerron siitä ne on silleen että aijaa.

    • Anonyymi

      Täällä on yksi sellainen surullinen tarina.

      En voi väittää että skitsofreenikko tuhosi koko elämäni, mutta erittäin isoja, negatiivisia ja kauaskantoisia vaikutuksia sillä on ollut. On mahdotonta sanoa, miten paljon asiaan vaikutti itse skitsofrenia, ja miten paljon vain se että ihminen on läpensä hankala?

      Mihinkään yksityiskohtiin en mene, mutta sanoisin että lapsuuteni oli kuin kauhuelokuvan “unspeakable horror.” Missä normaalin elämän alla oli hulluuden kieroutunut maailma, josta ei saanut puhua.

      Sitä mukaa kun kasvoin, ja aloin pikkuhiljaa ymmärtää asioita, tuli hulluuden tilalle vastuu siitä, mikä on heitteille jättöä, kaikkine niine läheisriippuvuus kierouksineen.

      Näin jälkikäteen ajatellen pahinta oli ns. Sairaudentunnottomuus. Enkä nyt tarkoita pillereitä, tai pakkopaitoja, vaan sitä, että asioista ei saanut puhua niiden oikeilla nimillä, ikään kuin koko maailma olisi ollut yksi iso luulosairaus.

      ”Luulosairauden” todellinen mittakaava alkoi paljastua vasta siinä vaiheessa, kun hän joutui muuttamaan kodistaan pois, laitokseen. Asunnon ”tietosuoja materiaalin” tyhjentämiseen meni puolivuotta.

      Tällä hetkellä tilanne on ehkä olosuhteisiin nähden hyvä. Hän on laitoksessa, ja minä yritän vihdoinkin aloittaa omaa elämääni.

    • Anonyymi

      Raskasta on 24 / 7

    • Anonyymi

      Kaikki meni oikeastaan hyvin siihen asti, kunnes piti mennä kouluun. Sitten se todellisuuden ja äidin luoman mielikuvitusmaailman välinen ero räjähti. Joka oli tietenkin minun vika, kun en pystynyt sopeutumaan kahteen todellisuuteen yhtäaikaa. Eikä se tietenkään voinut olla hänen vika. Niin kuin ei mikään muukaan.

      Eihän sitä tietenkään lapsena, tai nuorena ymmärtänyt, että mistä kenkä pursitaa, ja vaikka sen aikuisena tavallaan ymmärtää, niin sitä tuhoutunutta lapsuutta ja elämää ei tule saamaan takaisin, niin moneen asiaan se vaikuttaa.

    • Anonyymi

      Tunge sinä skitsot perseesees

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      84
      1074
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      573
      942
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      897
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe