Vaatimattomuus kaunistaisi

ap

Vaikka tämän avauksen sisältö on kieltämättä hieman syyttävä ja ikävä, niin haluan kuitenkin painottaa että en halua syyttää, vaan ymmärtää. Älkää loukkaantuko, jos mahdollista.

En tiedä onko muilla vastaavia tuntemuksia, miehillä tai naisilla, mutta minusta tuntuu että varsinkin sinkkunaisten ego on kasvanut liian suureksi. Hyvä itsetunto on tietysti paikallaan ja varmaan hyväksi ihmiselle itselleen, mutta toisaalta taas vaatimattomuus kaunistaisi muiden silmissä.

Voisiko syy olla siinä että naiset pitävät erinomaisesti toistensa puolta ja kannustavat toisiaan? Tai siinä että naiset käsittääkseni saavat melkoisesti iskuyrityksiä osakseen? Vaatiiko nykyajan työelämä super-egoa ja se jää myös vapaa-ajalla päälle? Onko syynä pelimiesten lipevät kehut vai mikä kun tuntuu että sinkkunaisilla on jalat irronneet täysin maanpinnasta.

Kaikki ovat kauniita, persoonallisia, menestyviä, osaavat sitä ja tätä ja vaatimattomiakin vielä omien sanojensa mukaan. Minne ovat hävinneet ihan tavalliset inhimilliset naiset?

64

887

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuan sinkkunainen

Kenellä siis olisi parempi mieli, jos sinkkunaiset rupeaisivat vaatimattomiksi ja luopuisivat kauneudestaan, persoonallisuudestaan, menestyksestään ja osaamisestaan? Miksi edellä mainitut asiat ovat mielestäsi merkki siitä, että jalat ovat irronneet maanpinnasta? Ovatko persoonalliset ja osaavat sinkkunaiset tosiaan mielestäsi epäinhimillisiä?

Kyllä niitä muunkinlaisia naisia on vaikka kuinka paljon. Kiinnitä huomiosi niihin, jotka sinua miellyttävät, äläkä niihin, joita et seuraksesi halua, ja kaikki viihtyvät takuulla paremmin.

• ap

En ole koskaan epäillyt sitä etteikö naiset yleensäkin olisi osaavia ja fiksuja, mutta minusta tuntuu että sen julkituominen on mennyt aika pitkälle. Eikö sinun mielestäsi? Vaikka CV olisikin kuinka vaikuttava, niin tarvitseeko sitä jatkuvasti esitellä?

Aivan varmasti kiinnitän huomioni niihin, joilla itsetunto on mielestäni normaalilla tasolla, mutta haluaisin myös tietää jos olen ymmärtänyt jotenkin väärin asian. Ehkäpä se erinomaisuus on esimerkiksi keino suojella itseään ja enhän minä siitä voi tietenkään ketään syyttää.

• n.
        ap kirjoitti:

En ole koskaan epäillyt sitä etteikö naiset yleensäkin olisi osaavia ja fiksuja, mutta minusta tuntuu että sen julkituominen on mennyt aika pitkälle. Eikö sinun mielestäsi? Vaikka CV olisikin kuinka vaikuttava, niin tarvitseeko sitä jatkuvasti esitellä?

Aivan varmasti kiinnitän huomioni niihin, joilla itsetunto on mielestäni normaalilla tasolla, mutta haluaisin myös tietää jos olen ymmärtänyt jotenkin väärin asian. Ehkäpä se erinomaisuus on esimerkiksi keino suojella itseään ja enhän minä siitä voi tietenkään ketään syyttää.

Minä olen jossain määrin kanssasi samaa mieltä. Ylipäätään ihmiset (ei pelkästään naiset) ovat mielestäni muuttuneet parin vuosikymmenen aikana ylimielisiksi ja koviksi toisiaan kohtaan. Kaikilla tuntuu olevan tavoitteena tuntea itsensä muiden yläpuolella olevaksi. Kaunistavaa vaatimattomuutta ei enää juurikaan ihmisissä tapaa.

• ap
        n. kirjoitti:

Minä olen jossain määrin kanssasi samaa mieltä. Ylipäätään ihmiset (ei pelkästään naiset) ovat mielestäni muuttuneet parin vuosikymmenen aikana ylimielisiksi ja koviksi toisiaan kohtaan. Kaikilla tuntuu olevan tavoitteena tuntea itsensä muiden yläpuolella olevaksi. Kaunistavaa vaatimattomuutta ei enää juurikaan ihmisissä tapaa.

Tuo on varmaan ihan totta että sama koskee molempia sukupuolia. Miehenä ei vaan tule niin tarkkaan seurattua muiden miesten edesottamuksia. Toisaalta, ainakin miehet huumorimielessä usein vähättelevät itseään, mutta lieneekö naisilla sellaista taipumusta...?

Juuri siltä minustakin tuntuu että ihmiset haluavat heti nousta toisen yläpuolelle, vaikka siinä kurkottelussa ei kukaan voita mitään. Eikö se jatkuva persoonallisuuden korostaminen myös liity tähän, että halutaan olla ainutlaatuisia vaikka väkisin?

• Muuan sinkkunainen
        ap kirjoitti:

Jotkut naiset ja miehet toitottavat omaa erinomaisuuttaan kaikkialla, vaikkei syytäkään olisi, ja äänekkäimmät ihmisethän kiinnittävät eniten huomiota. Olen itsekin tuntenut muutaman.

Kun katsoo muualle, näkee enemmistön, joka ei ole joka paikassa CV ojossa ja suu auki. Ei pidä katsoa rekrytointitilanteita ja deittipalstoja, siellä tavallisimmankin tallaajan on pakko keksiä muuta sanottavaa kuin "minä olen vain tämmöinen...ressukka". ;)

• ap
        Muuan sinkkunainen kirjoitti:

Jotkut naiset ja miehet toitottavat omaa erinomaisuuttaan kaikkialla, vaikkei syytäkään olisi, ja äänekkäimmät ihmisethän kiinnittävät eniten huomiota. Olen itsekin tuntenut muutaman.

Kun katsoo muualle, näkee enemmistön, joka ei ole joka paikassa CV ojossa ja suu auki. Ei pidä katsoa rekrytointitilanteita ja deittipalstoja, siellä tavallisimmankin tallaajan on pakko keksiä muuta sanottavaa kuin "minä olen vain tämmöinen...ressukka". ;)

Itse ainakin ajattelin enimmäkseen juuri meininkiä deittipalstoilla ja baareissa tai muuten vaan jonkinlaisissa treffitilanteissa. Sen takia kirjoitin sinkkunaisista, vaikka asia koskisikin paljon isompaa joukkoa.

Oletko sitä mieltä että olen vain katsonut väärään suuntaan tai liian kapealla säteellä? Eikö mikään osu mielestäsi oikeaan tässä yleistyksessäni?

Ymmärrän että rekrytointitilanteessa on syytä kehuskella, mutta sitä en oikein ymmärrä miksi sitä sovelletaan myös ihmissuhteisiin kun niissä kuuluisi olla toisen tasolla, ei yläpuolella.

• guyglug
        ap kirjoitti:

Itse ainakin ajattelin enimmäkseen juuri meininkiä deittipalstoilla ja baareissa tai muuten vaan jonkinlaisissa treffitilanteissa. Sen takia kirjoitin sinkkunaisista, vaikka asia koskisikin paljon isompaa joukkoa.

Oletko sitä mieltä että olen vain katsonut väärään suuntaan tai liian kapealla säteellä? Eikö mikään osu mielestäsi oikeaan tässä yleistyksessäni?

Ymmärrän että rekrytointitilanteessa on syytä kehuskella, mutta sitä en oikein ymmärrä miksi sitä sovelletaan myös ihmissuhteisiin kun niissä kuuluisi olla toisen tasolla, ei yläpuolella.

tuosta deittailusta on tullut vähän sellaista kuin duuni haku. Ihan ihme meininkiä.

• juubajaaba
        ap kirjoitti:

Tuo on varmaan ihan totta että sama koskee molempia sukupuolia. Miehenä ei vaan tule niin tarkkaan seurattua muiden miesten edesottamuksia. Toisaalta, ainakin miehet huumorimielessä usein vähättelevät itseään, mutta lieneekö naisilla sellaista taipumusta...?

Juuri siltä minustakin tuntuu että ihmiset haluavat heti nousta toisen yläpuolelle, vaikka siinä kurkottelussa ei kukaan voita mitään. Eikö se jatkuva persoonallisuuden korostaminen myös liity tähän, että halutaan olla ainutlaatuisia vaikka väkisin?

"miehet huumorimielessä usein vähättelevät itseään, mutta lieneekö naisilla sellaista taipumusta...?"

No naiset eivät tee sitä huumorimielessä, vaan toteavat sen todeksi jos ja kun eivät tunnu kelpaavan kenellekään miehelle nykyään, eivätkä todellakaan kuvittele itsestään sen enempää mitä ovat. Näin ainakin omissa aikuisissa piireissäni, naiset iältään 30-40 tietävät tarkkaan miltä näyttävät.

Minun pitää todeta myöskin se, että nykyään tuntuu ettei miehille kelpaa mikään eikä kukaan, vaan aina etsitään sitä "parempaa ja parempaa" mitä lopulta ei ole edes olemassa. Ei kyetä/haluta luoda oikeaa suhdetta, vaan päällä on jatkuva kissa-hiiri -leikki, minkä ajan olen kasvanut yli joten olenkin ihan omatahtoisesti sinkkuna -> näin parempi, ei tule pahaa mieltä kun itse antaa kaikkensa suhteelle, ja toinen ei tee mitään muuta kuin ihastelee toisia naisia sekä kertoilee vanhoja panojaan milloin kenenkin kanssa...

Usko mennyt täysin miehiin, ei pahalla, mutta näin on käynyt valitettavasti niin monen negatiivisen kokemuksen myötä

• ap
        juubajaaba kirjoitti:

"miehet huumorimielessä usein vähättelevät itseään, mutta lieneekö naisilla sellaista taipumusta...?"

No naiset eivät tee sitä huumorimielessä, vaan toteavat sen todeksi jos ja kun eivät tunnu kelpaavan kenellekään miehelle nykyään, eivätkä todellakaan kuvittele itsestään sen enempää mitä ovat. Näin ainakin omissa aikuisissa piireissäni, naiset iältään 30-40 tietävät tarkkaan miltä näyttävät.

Minun pitää todeta myöskin se, että nykyään tuntuu ettei miehille kelpaa mikään eikä kukaan, vaan aina etsitään sitä "parempaa ja parempaa" mitä lopulta ei ole edes olemassa. Ei kyetä/haluta luoda oikeaa suhdetta, vaan päällä on jatkuva kissa-hiiri -leikki, minkä ajan olen kasvanut yli joten olenkin ihan omatahtoisesti sinkkuna -> näin parempi, ei tule pahaa mieltä kun itse antaa kaikkensa suhteelle, ja toinen ei tee mitään muuta kuin ihastelee toisia naisia sekä kertoilee vanhoja panojaan milloin kenenkin kanssa...

Usko mennyt täysin miehiin, ei pahalla, mutta näin on käynyt valitettavasti niin monen negatiivisen kokemuksen myötä

Tämä kuulostaa juuri päinvastaisella kuin mihin olen itse joutunut törmäämään. Olisiko niin että tuttavapiirit jakautuvat kahtia sen mukaan millainen minäkuva heillä on? Vai tapahtuuko naisilla kolmenkympin iässä jokin äkillinen muutos?

Ehkä jos minäkuva rakentuu pitkälti ulkonäön varaan, niin voisi olettaa että nuorena leijutaan pilvissä ja vanhempana ollaankin maan matosia...

• juubajaaba
        ap kirjoitti:

Tämä kuulostaa juuri päinvastaisella kuin mihin olen itse joutunut törmäämään. Olisiko niin että tuttavapiirit jakautuvat kahtia sen mukaan millainen minäkuva heillä on? Vai tapahtuuko naisilla kolmenkympin iässä jokin äkillinen muutos?

Ehkä jos minäkuva rakentuu pitkälti ulkonäön varaan, niin voisi olettaa että nuorena leijutaan pilvissä ja vanhempana ollaankin maan matosia...

"Ehkä jos minäkuva rakentuu pitkälti ulkonäön varaan, niin voisi olettaa että nuorena leijutaan pilvissä ja vanhempana ollaankin maan matosia... "

Väärin, en ole maan matonen, vaan 30 ikävuoden jälkeen naisilla (ei välttämättä kaikilla, mutta useimmilla) kääntyy vaaka-kupissa ulkonäkö ja luonne. Järkeä on jo niin paljon tässä iässä, että ei sillä vastakkaisen sukupuolen ulkonäöllä pitkälle pötkitä suhteessa vaan se luonne, että pitää samoista asioista, on samat tulevaisuuden haaveet/toiveet, samanlainen huumorintaju sekä elämänkatsomus, niillä mennään jo pitkälle ja mahdollisesti hautaan asti.

Ulkoisilla teikjöillä ei ole enään vaikutusta miten parikymppisenä nuorena taas oli, silloin sitä tuijotti pelkästään ulkonäköön, mutta kun aikuistuu niin järki vie voiton... ;)

• vaikkasataisiämmiä

Sorrettu sanoo viimeisen sanan. Missähän olet nähnyt toisiaan kannustavia naisia....

• eoituqutwpautp

Meidän työpaikalla!!!

• gsf

No ei minnekkään vaan ne naiset alkaa onneksi kadota jotka suostuu kynnysmatoiksi jotta miehen itsetunto ei kärsi. En pidä itserakkaista ihmisistä, mutta voi sanoa itsestään positiivisia asioita. Monesti mies omien tarkoitusperiensä takia toivoo naisella olevan huonon itsetunnon. Huonon itsetunnon omaava nainen helpommin sortuu tekemään asioita joista ei itse nauti miellyttääkseen, tällaiset naiset saavat kärsiä elämässään myöhemmin.

• ap

Huonoa itsetuntoa en tietenkään toivo kenellekään, mutta oman erehtyväisyytensä voisi mielestäni myöntää. Eikö se tekisi omasta elämästäkin helpompaa?

• loppujen lopuksi

mä olen aloittajan kanssa aikalailla samaa mieltä, mut otetaan mukaan myös ne naiset, jotka ei ole sinkkuja. Joskus mua ihmetyttää, miksi monet naiset kuvittelevat muiden haluavan tietää heidän elämästään jokaisen risauksen ja rasauksen. Kaikki pitää päivittää heti, tilitetään sitä omaa niin ihmeellistä elämää muille ja kuvitellaan, että sen pitäisi kiinnostaa muitakin. Pidetään blogeja ja jatkuvaa syöttöä siitä, minkä jalan säärikarvoja milloinkin ollaan ajamassa ja mitä tänään ei syötäisi, kun laihdutetaan sitä ja tätä olematonta kiloa ja tehdään itsestä jatkuvasti niin numeroa joko enemmän tai vähemmän raflaavalla asialla.
      Ja mitä törkeämpää juttua, sitä ylpeämpänä sitä ollaan esittelemässä. Joskus tuntuu, että hävettää joidenkin puolesta. Ja se näennäinen ystävyys, joka tarkoittaa pelkästään kilpailua, tai sitä, että kerätään jotain ihailevaa hovia, jonka pitäisi olla tietoinen jatkuvasti toisten tekemisistä ja blogimerkinnoistä. Joka asiasta ikäänkuin pitäisi vääntää pinnan alla kättä, että kuka tässä nyt voittaa.

Osa naisista on sentyyppisiä, että tarvitsee sen oman hovinsa liehittelemään siihen ympärille ja moni ei edes tajua, että osa naisista on ystävällisiä niin kauan, kuin toiset nuolee niitten varpaanvälejä ja jaksaa olla kommentoimassa ja surkuttelemassa ja ihailemassa kokoajan jonkun tekemisiä ja tekemättä jättämisiä.
      Ei minua ainakaan kiinnosta tietää asioita siksi, että niitä tuputetaan nenän eteen.

Kuitenkin niitä naisia on loppujen lopuksi aika vähän, mutta ne liehittelijät lasketaan helposti samanlaisiksi.

• Vessansiivooja

Itse pyrin aina katsomaan asioita monelta kannalta ja tässä tulee yksi:

Onko vika itserakkaissa ihmisissä, jos heitä vihataan? Ihminen on sosiaalinen eläin ja sillä on luonnollinen tarve saada hyväksyntää. Joillakin tämä tarve on vain suurempi kuin toisilla. Itserakkaita ihmisiä vihataan, vaikka he olisivat kohteliaita, ottavat muut huomioon eivätkä tarkoittaisi loukata ketään. Minusta vika on silloin ihmisissä, jotka vittuuntuvat heistä.

• kukaanhan ei pakota
        Vessansiivooja kirjoitti:

Onko vika itserakkaissa ihmisissä, jos heitä vihataan? Ihminen on sosiaalinen eläin ja sillä on luonnollinen tarve saada hyväksyntää. Joillakin tämä tarve on vain suurempi kuin toisilla. Itserakkaita ihmisiä vihataan, vaikka he olisivat kohteliaita, ottavat muut huomioon eivätkä tarkoittaisi loukata ketään. Minusta vika on silloin ihmisissä, jotka vittuuntuvat heistä.

äh kuka jaksaisi vihata.. kun mielestäni kyse on siitä, että ei moni ihminen ole niin kiinnostava, että kaikesta jaksaisi ja pitäisi kiinnostua ja olla aina mielipidettä saatikka sitten oikeen alkaa uhraamaan aikaansa jonkun toisen asioista "vihaamiselle". Ihminen on sosiaalinen eläin, kyllä ja on tarvetta saada hyväksyntää, kyllä sekin on totta. Mutta joskus se huvittaa, että sitä hovia pyöritetään periaatteella keisarin uudet vaatteet. Ja kun kukaan ei sano, että ei tuossa mitään erikoista ole tai joka pikkuasiastakin tehdään aivan hirveä numero ja pidetään huolta, että siitä saa puoli maata tietää. Mutta en sanoisi, että sopulilaumassa on vikaa. Mut jos ei ole sopuli, niin on joku muu.

Ja vaikka jollain olis se tarve saada hyväksyntää jollain, niin sehän ei ole sama asia kuin että muilla olis tarve antaa jotain ylenmääräistä palvontaa. Ne on kaks aivan eri asiaa. Se on jonkun oma asia, eikä liikuta minua.
        Ja siitä olen samaa mieltä, et jos joku alkaa vihaamaan toista turhien asioiden takia, niin syy on itsessä.
        Mut jos joku ei ymmärrä, ettei kaikilla kiinnosta kaikkien tuputtamat ja omasta mielestään tärkeät asiat, ja siinä pitäisi ympärillä olla jossain hovissa pyörimässä, niin musta se on vaan tyhmää.
        Jotkut naiset tuntuu pyörittävän tällasta sosiaalista peliä, jossa he itse olis niinku maailman napa. Toiset siinä leikkii piirileikkiä ympärillä.. Saahan sitä valita. Minua ei vaan kiinnostais.

• ap

Juu, kyllähän itserakkauskin pitäisi hyväksyä piirteenä muiden joukossa, mutta olisi myös toivottavaa että että sitä pääsisi hetkeksi karkuun.

Itse olen törmännyt eniten n. kolmekymppisiin sinkkunaisiin, joilla tämä "piirre" on ollut hyvinkin korostunut. En ole oikein varma mikä seuraavista pätee heihin:

A) Ovat luonnostaan erittäin itsevarmoja ja -rakkaita.
        B) Haluavat antaa itsestään hyvän kuvan
        C) Haluavat antaa itsestään niin huonon kuvan että pääsevät minusta eroon
        D) jokin muu, mikä?

• mikä on syy
        ap kirjoitti:

Juu, kyllähän itserakkauskin pitäisi hyväksyä piirteenä muiden joukossa, mutta olisi myös toivottavaa että että sitä pääsisi hetkeksi karkuun.

Itse olen törmännyt eniten n. kolmekymppisiin sinkkunaisiin, joilla tämä "piirre" on ollut hyvinkin korostunut. En ole oikein varma mikä seuraavista pätee heihin:

A) Ovat luonnostaan erittäin itsevarmoja ja -rakkaita.
        B) Haluavat antaa itsestään hyvän kuvan
        C) Haluavat antaa itsestään niin huonon kuvan että pääsevät minusta eroon
        D) jokin muu, mikä?

mistä minä tietäisin, kysy niiltä, jos niin paljon kiinnostaa.

• lottamari_1

Samaa mieltä vessansiivojan kanssa, vika on omassa huonossa itsetunnossa, jos toisen egoa ei kestä. Vaatimattomuus ei tee kenestäkään kaunista, eikä se myöskään kaunista ketään, päinvastoin. Hyvä itsetunto näkyy itsevarmana käyttäytymisenä ja antaa potkua elämään.

• vaikkasataisiämmiä

Kysymys on oikeasti siitä, ainakin tuntemieni ihmisten kohdalla, että jonkun on vaikea antaa toiselle tilaa.
        Se näyttäisi itsekkyydeltä, voi olla pohjimmaltaan pelkoa. Kaikki ihmiset ovat kiinnostavia, joku on vaikka hiljainen hissukka, ei saa suutaan auki, kavereita alkaa vaivata, miksei hän ikinä puhu mitään.
        Ihmisen hieno luonne voi olla piilossa, hän pelkää pilkantekoa. Kyllä nuorena kaipaa rehellistä kannustusta, ei itsensä vähättely ole oikea keino.

• ap
        lottamari_1 kirjoitti:

Samaa mieltä vessansiivojan kanssa, vika on omassa huonossa itsetunnossa, jos toisen egoa ei kestä. Vaatimattomuus ei tee kenestäkään kaunista, eikä se myöskään kaunista ketään, päinvastoin. Hyvä itsetunto näkyy itsevarmana käyttäytymisenä ja antaa potkua elämään.

Minulla on ihan eri näkemys sikäli että itsensä kehuminen kauniiksi tai viisaaksi on mielestäni todella tökeröä ja mautonta. Omasta mielestäni se saattaa kertoa ihan yhtä hyvin huonosta kuin hyvästäkin itsetunnosta.

Onko mielestäsi toivottavaa että mies kehuu itseään komeaksi?

• lottamari_1
        ap kirjoitti:

Minulla on ihan eri näkemys sikäli että itsensä kehuminen kauniiksi tai viisaaksi on mielestäni todella tökeröä ja mautonta. Omasta mielestäni se saattaa kertoa ihan yhtä hyvin huonosta kuin hyvästäkin itsetunnosta.

Onko mielestäsi toivottavaa että mies kehuu itseään komeaksi?

Ai, jaa. Minusta tyhmä ja ruma ei voi kehua itseään kenellekään ääneen muille kuin itselleen vessan peilin edessä. Aloituksessasi sitäpaitsi et maininnut mitään itsensä kehumisesta vaan suureksi painuneesta egosta, itsevarmuudesta ja tietoisuudesta itsestään. Se on vähän eri asia, kun tyhmän ihmisen tyhmä itsensä kehuminen. En näe siinä mitään pahaa, jos mies kehaisee itseään leikillisesti komeaksi tai älykkääksi, mutta tietää kuitenkin asian oikeastikin olevan niin, kunhan se ei ole itsensä narsistista palvontaa ja tapahdu jatkuvasti.

• ap
        lottamari_1 kirjoitti:

Ai, jaa. Minusta tyhmä ja ruma ei voi kehua itseään kenellekään ääneen muille kuin itselleen vessan peilin edessä. Aloituksessasi sitäpaitsi et maininnut mitään itsensä kehumisesta vaan suureksi painuneesta egosta, itsevarmuudesta ja tietoisuudesta itsestään. Se on vähän eri asia, kun tyhmän ihmisen tyhmä itsensä kehuminen. En näe siinä mitään pahaa, jos mies kehaisee itseään leikillisesti komeaksi tai älykkääksi, mutta tietää kuitenkin asian oikeastikin olevan niin, kunhan se ei ole itsensä narsistista palvontaa ja tapahdu jatkuvasti.

Leikkimielinen itsensä kehuminen minustakin juuri ja juuri menettelee. Joskus kuulee sanottavan että jos on vaikkapa älykäs, niin voihan sen sanoa. Tietysti sen voi sanoa, mutta on ihan eri asia mikä on hyvän maun mukaista. Minusta sellainen on yhtä tökeröä, oli sanoja tyhmä tai älykäs.

Ehkä olen hieman jyrkkä, mutta jos nainen kuvailee treffi-ilmoituksessaan itseään kauniiksi tai älykkääksi, niin minulla menee mielenkiinto täysin.

• .-olen.
        ap kirjoitti:

Leikkimielinen itsensä kehuminen minustakin juuri ja juuri menettelee. Joskus kuulee sanottavan että jos on vaikkapa älykäs, niin voihan sen sanoa. Tietysti sen voi sanoa, mutta on ihan eri asia mikä on hyvän maun mukaista. Minusta sellainen on yhtä tökeröä, oli sanoja tyhmä tai älykäs.

Ehkä olen hieman jyrkkä, mutta jos nainen kuvailee treffi-ilmoituksessaan itseään kauniiksi tai älykkääksi, niin minulla menee mielenkiinto täysin.

Miksi ei saisi sanoa ääneen sitä mitä ajattelee? Eikö sinusta ole hyvä, että nainen on itsensä mielestä kaunis ja siten saa myös itsevarmuutta elämäänsä. Ei hän silti välttämättä ajattele, että nyt jokainen mies juoksee hänen perässään ja että hän on niin ainutlaatuinen jne. Pitäisikö naisen olla sitä mieltä, että on ruma? Miksi ei voisi todeta ääneen sellaista asiaa, kuin että olen kaunis? Ei se tarkoita sitä, että nainen luulee olevansa kaikkien mielestä kaunis. Eikö olisi helpompi elää, jos jokainen hyväksyisi oman ulkonäkönsä ja pystyisi olemaan itsevarma ja iloinen itsestään ja muista?

Toteat kaikki suoraan vain itserakkaiksi. Kerronpa, että heillä on itsetuntoa ja itsevarmuutta ja elämä menee usein hyvin.

• ap
        .-olen. kirjoitti:

Miksi ei saisi sanoa ääneen sitä mitä ajattelee? Eikö sinusta ole hyvä, että nainen on itsensä mielestä kaunis ja siten saa myös itsevarmuutta elämäänsä. Ei hän silti välttämättä ajattele, että nyt jokainen mies juoksee hänen perässään ja että hän on niin ainutlaatuinen jne. Pitäisikö naisen olla sitä mieltä, että on ruma? Miksi ei voisi todeta ääneen sellaista asiaa, kuin että olen kaunis? Ei se tarkoita sitä, että nainen luulee olevansa kaikkien mielestä kaunis. Eikö olisi helpompi elää, jos jokainen hyväksyisi oman ulkonäkönsä ja pystyisi olemaan itsevarma ja iloinen itsestään ja muista?

Toteat kaikki suoraan vain itserakkaiksi. Kerronpa, että heillä on itsetuntoa ja itsevarmuutta ja elämä menee usein hyvin.

Vaikea sanoa miksi minulla särähtää niin kovasti korvaan itsensä kehuminen. Ehkä muut kuulevat sen erilailla. Uskon sen että monilla naisilla, jotka ovat itseensä tyytyväisiä, menee hyvin enkä sitä halua heiltä riistää, mutta oman ulkonäkönsä tai älynsä kehuminen saa minut poistumaan paikalta. Ehkä se syy on tietty erilaisuus, koska itse en voisi sanoa mitään vastaavaa itsestäni. Samankaltaistensa seurassa taas on hyvä olla.

Jokin tässä "pitää sanoa mitä ajattelee" hommassa ei oikein uppoa vaan minuun. Tulee heti mieleen ihan valtavasti asioita, joita ei tule sanoa, vaikka kuinka niitä ajattelisi. Tämä on minun mielestäni yksi sellainen.

• Miramella

Juu onhan tää tullut huomattua, mutta ei mitenkään sinkkunaisten kohdalla, vaan ihan kaikkien. Nykyään on niin kova kilpailu kaikesta ja ennenkaikkea hyvistä suhteista ja töistä, että itseään on pakko korostaa ja sitä osaamista myös. Ehkä tää on enemmän niitten ongelma, jotka haluaa menestyä. Myös miesten. Ja sitten mitä sinkkuihin tulee, niin halutaan menestyä myös ihmissuhdemarkkinoilla, halutaan sielläkin parasta priimaa.

Eniten mua ärsyttää nää mainitsijatautiset. Tarkoitan nyt erästäkin tuntemaani herraa, joka aina jossain kohtaa juttuaan mainitsee jonkun vaikutusvaltaisen tai julkkiksen. Kun puhutaan ruuanlaitosta hän kertoo ohimennen, miten sai Hans Välimäeltä kerran tosi hyvää maustetta lahjaksi tai toisessa jutussa pulpahtaa miten eräskin poliitikko hänelle kerran sanoi. Tässä vaiheessa mä alan aina hymyillä ja juttu menee ohi, niin huvittavaa tuollainen käytös on. Eikä tyyppi tajua ite mitään. Itsensä korostaminen on tällaisissa tapauksissa vähän noloa.

• yks ämmä

Maailma ylipäätään on koventunut. Itsensä esiintuomista ja kehumista edellytetään työelämässä niin miehiltä kuin naisilta. Narsismin sanotaan lisääntyneen, koska yhteiskuntamme ruokkii tällaista käytöstä jo päiväkodista - usein kai jo kodista - alkaen.

Itse olen kovapintaisella työnantajalla ja täytyy sanoa, että puhtaalla puurtamisella ei saa arvostusta, eikä lisäliksaa, vaan hukkuu massaan. Parhaiten pärjäävät pelimiehet ja -naiset. Ja sanottakoon sekin, että miehille sallitaan enemmän. Naiset joutuvat tasapainoilemaan hyvin "sosiaalisuuden" ja "uskottavuuden" välillä.

Maailma on kova ja jokainen vastaa vain itsestään.

• ap

Entäpä jos kovassa maailmassa ainoa keino erottua onkin terve vaatimattomuus? Jos toisiaan tönivät suorittajat ovat sitä harmaata massaa, niin eikö epäitsekäs ja vaatimaton tyyppi olekin todella persoonallinen tapaus joka huomataan ja muistetaan?

• --
        ap kirjoitti:

Entäpä jos kovassa maailmassa ainoa keino erottua onkin terve vaatimattomuus? Jos toisiaan tönivät suorittajat ovat sitä harmaata massaa, niin eikö epäitsekäs ja vaatimaton tyyppi olekin todella persoonallinen tapaus joka huomataan ja muistetaan?

Oli tällainen tyyppi, joka aina otti kaiken väkisin, ystävät ja muut. Kaikki myötäilivät, koska pelkäsivät.
        Yksin hän jäi lopulta. Ehkä vaatimaton voitti, vaikka ei halunnutkaan. Ihmisille ei periaatteessa mikään kelpaa.
        Nainen ei saa olla päällekäyvä, pelkoahan se herättää.

• Miramella
        ap kirjoitti:

Ei mee niin. Harmaa suortittajahiiri ei saa palkkiota. Se on se kuuluista kiltinnaisensyndrooma, näitä tyyppejä käytetään vain armotta hyväksi työelämässä ja suhteissa. Jos olet vaatimaton, et saa arvostusta. Niin se on.

• lottamari_1
        -- kirjoitti:

Oli tällainen tyyppi, joka aina otti kaiken väkisin, ystävät ja muut. Kaikki myötäilivät, koska pelkäsivät.
        Yksin hän jäi lopulta. Ehkä vaatimaton voitti, vaikka ei halunnutkaan. Ihmisille ei periaatteessa mikään kelpaa.
        Nainen ei saa olla päällekäyvä, pelkoahan se herättää.

Millä vuosikymmennellä te elätte ja olette jämähtäneet, hei haloo, nythän eletään 2000- lukua !ja se tarkoittaa ihan uutta ajattelumallia kuin ennen. Ihminen ei ole enää vain ihminen, vaan hän on "tuote" tässä yhteiskunnassa, ja pärjätäkseen hänen on "myytävä" itseään, eli suositeltava, kaupattava itseään useissa eri paikoissa. Ihmisiä jopa valmennetaan kehumaan itseään valmennuskursseilla, jotta he oppisivat tuomaan itsestään esille ne parhaat puolensa, ominaisuutensa ja kykynsä, jolla esim, työpaikka lohkeaa. Ei ole mitään järkeä antaa itsestään vähempiarvoista kuvaa tai vaatimatonta, sillä se ei "myy" eikä mene kaupaksi nykymaailmassa. Realistinen pitää tietysti olla, mutta positiivinen suhtautuminen itseensä on merkki hyvästä itsetunnosta ja eteenpäin pyrkivästä ja positiivisesta persoonasta, joka huomataan ja jolla on mahdollisuuksia paljon enemmän kuin nynnyllä, vaatimattomalla, "enhän mä mitään ole, enkä mä mitään osaa"- tyypillä.

Kumman sinä aloittaja ottaisit töihin, kumppaniksesi, ystäväksesi tai jaksaisit ylipäätään katsella? Minä en jaksaisi kauaa nynnyä vaatimatonta ihmistä, jolla olisi niin huono itsetunto, että se söisi kaiken energian ympäriltä. Valomoimaiset ihmiset säteilevät ympärilleen energiaa ja siirtävät sitä myös vähän himmeimpiin persooniin :)

• ap
        lottamari_1 kirjoitti:

Millä vuosikymmennellä te elätte ja olette jämähtäneet, hei haloo, nythän eletään 2000- lukua !ja se tarkoittaa ihan uutta ajattelumallia kuin ennen. Ihminen ei ole enää vain ihminen, vaan hän on "tuote" tässä yhteiskunnassa, ja pärjätäkseen hänen on "myytävä" itseään, eli suositeltava, kaupattava itseään useissa eri paikoissa. Ihmisiä jopa valmennetaan kehumaan itseään valmennuskursseilla, jotta he oppisivat tuomaan itsestään esille ne parhaat puolensa, ominaisuutensa ja kykynsä, jolla esim, työpaikka lohkeaa. Ei ole mitään järkeä antaa itsestään vähempiarvoista kuvaa tai vaatimatonta, sillä se ei "myy" eikä mene kaupaksi nykymaailmassa. Realistinen pitää tietysti olla, mutta positiivinen suhtautuminen itseensä on merkki hyvästä itsetunnosta ja eteenpäin pyrkivästä ja positiivisesta persoonasta, joka huomataan ja jolla on mahdollisuuksia paljon enemmän kuin nynnyllä, vaatimattomalla, "enhän mä mitään ole, enkä mä mitään osaa"- tyypillä.

Kumman sinä aloittaja ottaisit töihin, kumppaniksesi, ystäväksesi tai jaksaisit ylipäätään katsella? Minä en jaksaisi kauaa nynnyä vaatimatonta ihmistä, jolla olisi niin huono itsetunto, että se söisi kaiken energian ympäriltä. Valomoimaiset ihmiset säteilevät ympärilleen energiaa ja siirtävät sitä myös vähän himmeimpiin persooniin :)

Aluksi luulit että pilailet kun kirjoitit itsensä markkinoimisesta, mutta ilmeisesti olitkin tosissasi. Näin ne ihmisten ajatusmaailmat eroavat, missä ei tietenkään ole mitään pahaa.

Kun otit äärimmäisen tapauksen puheeksi, eli ihmisen jolla on huono itsetunto, niin tasapuolisuuden nimissä se toinenkin tulisi olla sieltä ääripäästä. Eli jos valitsisin vaikkapa ystävää, niin mieluummin se jolla on huono itsetunto kuin ylimielinen itseään rakastava ihminen.

Myönnän että itserakkaat ihmiset omaavat tiettyä säteilyä, mutta minusta se säteily on yhtä terveellistä kuin ydinjätteen säteily.

• ap
        Miramella kirjoitti:

Ei mee niin. Harmaa suortittajahiiri ei saa palkkiota. Se on se kuuluista kiltinnaisensyndrooma, näitä tyyppejä käytetään vain armotta hyväksi työelämässä ja suhteissa. Jos olet vaatimaton, et saa arvostusta. Niin se on.

Eikö kukaan ole sen verran idealisti ettei halua alistua tällaisiin totuuksiin? Minä ainakin haluan olla vaatimaton ja jos arvostusta on tullakseen niin otan sen mielihyvin vastaan, mutta en ala juoksemaan sen perässä.

• Miramella
        ap kirjoitti:

Eikö kukaan ole sen verran idealisti ettei halua alistua tällaisiin totuuksiin? Minä ainakin haluan olla vaatimaton ja jos arvostusta on tullakseen niin otan sen mielihyvin vastaan, mutta en ala juoksemaan sen perässä.

Oletkin mies ja ehkäpä sinut siksi esimerkiksi työpaikalla huomataan muutenkin. Miehen lähtöpalkka on isompi, mies saa helpommin palkankorotuksia ja hänen ehdotuksensa otetaan vakavammin. Idealismi ei nosta naisen palkkaa, vaan se, että hän marssii pomon luokse ja kehuu itseään, osaamistaan ja näyttää tulokset konkreettisesti.

Ja, koska maailma pyörii suhteilla, on tärkeää pysyä näkyvillä, saataville, jäädä mieleen jne. jotta asiakkaat, yhteistyökumppanit ja sidosryhmät tekevät yhteistyötä, käyttävät palveluitasi sekä jopa tarjoavat töitä. Jos olet vaatimaton, sinua ei muista kukaan. Jos et kerro viimeisimmistä saavutuksistasi, niistä ei tiedä kukaan. Jos et yritä olla kauneimmillasi, niin sinua ei huomaa kukaan jne.

Tervetuloa oikeaan maailmaan idealismista!

• ap
        Miramella kirjoitti:

Oletkin mies ja ehkäpä sinut siksi esimerkiksi työpaikalla huomataan muutenkin. Miehen lähtöpalkka on isompi, mies saa helpommin palkankorotuksia ja hänen ehdotuksensa otetaan vakavammin. Idealismi ei nosta naisen palkkaa, vaan se, että hän marssii pomon luokse ja kehuu itseään, osaamistaan ja näyttää tulokset konkreettisesti.

Ja, koska maailma pyörii suhteilla, on tärkeää pysyä näkyvillä, saataville, jäädä mieleen jne. jotta asiakkaat, yhteistyökumppanit ja sidosryhmät tekevät yhteistyötä, käyttävät palveluitasi sekä jopa tarjoavat töitä. Jos olet vaatimaton, sinua ei muista kukaan. Jos et kerro viimeisimmistä saavutuksistasi, niistä ei tiedä kukaan. Jos et yritä olla kauneimmillasi, niin sinua ei huomaa kukaan jne.

Ymmärrän kyllä pointtisi, enkä osaa naisten tilanteeseen ottaa kantaa, mutta itse en suostu palkan takia pitämään itsestäni suurempaa meteliä kuin mikä hyvältä tuntuu. Pärjään kyllä vähemmälläkin ja saan ainakin olla oma itseni. Sitä tarkoitin idealismilla tässä tapauksessa, enkä suostu tulemaan teidän "oikeaan" maailmaan ellei ihan pakko ole.

Tuntuu vaan ikävältä kun tällaista itsensä markkinoimista ei pääse nykyään edes baariin karkuun... :-)

• nöff,nöff
        Miramella kirjoitti:

Juu, se on aivan totta, että vaatimattomuuteen ja epäitsekkyyteen suhtaudutaan sen mukaan, et onko mies, vai nainen! Naisilla epäitsekkyys näkyy mm. siinä, että he hoitavat kodin ja tenavat oman työnsä lisäksi. Epäitsekkäät naiset joutuvat joko omasta tahdosta tai tahtomattaankin niin parisuhteessa, kuin työelämässäkin toisten "palvelijoiksi" ja polkemiksi. Naisilla epäitsekkyys on yleistä ja luontaista. Miehillä epäitsekkyys on harvinaisempaa. Epäitsekäs mies on ns. pehmo, joka ainakin minusta on hyve. Minä koen, että naiset arvostavat epäitsekkyyttä mieheissä. Sellainen mies tulee naisten kanssa toimeen ja ymmärtää heitä. Työelämässä pehmomies voi jäädä muiden jalkoihin.
        Itsekkääksi ihmiseksi ei pidä sotkea sellaista ihmistä, joka on jo kokenut pettymyksiä niin parisuhteessa, kuin yleensäkin ihmissuhteissaan. Sellainen ihminen ei luota enään keneenkään ja haluaa pysyä etäisenä muille ihmisille, EIKÄ se ole itsekkyyttä, vaan oman itsensä suojelemista!!

• Just Do It
        ap kirjoitti:

Aluksi luulit että pilailet kun kirjoitit itsensä markkinoimisesta, mutta ilmeisesti olitkin tosissasi. Näin ne ihmisten ajatusmaailmat eroavat, missä ei tietenkään ole mitään pahaa.

Kun otit äärimmäisen tapauksen puheeksi, eli ihmisen jolla on huono itsetunto, niin tasapuolisuuden nimissä se toinenkin tulisi olla sieltä ääripäästä. Eli jos valitsisin vaikkapa ystävää, niin mieluummin se jolla on huono itsetunto kuin ylimielinen itseään rakastava ihminen.

Myönnän että itserakkaat ihmiset omaavat tiettyä säteilyä, mutta minusta se säteily on yhtä terveellistä kuin ydinjätteen säteily.

Itsevarma ei koskaan korosta itseään tai pönkitä egoaan vaan on nimenomaan sellainen kuin haluaa maailman trendeistä riippumatta.

Kauniin naisen ei tarvitse sanoa olevansa kaunis.
        Eikä itsevarman miehen tarvitse tuoda itseään esille pellenä.
        Riittää kun tietää mitä haluaa ja tekee sen.

• ap
        Just Do It kirjoitti:

Itsevarma ei koskaan korosta itseään tai pönkitä egoaan vaan on nimenomaan sellainen kuin haluaa maailman trendeistä riippumatta.

Kauniin naisen ei tarvitse sanoa olevansa kaunis.
        Eikä itsevarman miehen tarvitse tuoda itseään esille pellenä.
        Riittää kun tietää mitä haluaa ja tekee sen.

Näin minäkin itsevarmuuden näkisin ja tällainen suhtautuminen itseensä olisi erittäin toivottavaa. Mukana saisi olla myös pieniä inhimillisyyttä tuovia epävarmuuden hetkiä ja kohtia, kuten varmaan jokaisella oikeasti on.

• HarviNainen..
        ap kirjoitti:

Loistavasti vastattu!

"Myönnän että itserakkaat ihmiset omaavat tiettyä säteilyä, mutta minusta se säteily on yhtä terveellistä kuin ydinjätteen säteily".

lottamari_1 nimimerkillä kirjoittaneen vastauksen perusteella voisin kai luokitella itseni nyt kategoriaan vaatimaton, huonon itsetunnon omaava, jolla on suuri ilo ammentaa "valovoimaisista" (??) ihmisistä energiaa ja hyvää oloa. Voin kertoa, että voin pahoin tällaisessa seurassa. Voin sanoa, että oikeastaan säälin heitä.

• .HarviNainen.
        lottamari_1 kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, oletko koskaan oikeasti ottanut selvää, mitä näiden mainitsemiesi "himmeiden" ihmisten mielessä liikkuu? Vai jätätkö heidät täysin noteeraamatta, koska et koe saavasi heistä lisäriviä ansioluetteloosi? Suosittelisin rohkeasti olemaan vastaanottavainen myös heidän kohdallaan. Voisit saada rikkaita kokemuksia.

• ?
        ap kirjoitti:

Nuoruusmuisto. Istuimme ravintolassa kurssikaverien kanssa. Yksi mies puhui hiljaisella äänellä, pyysin häntä puhumaan kovempaa, että muutkin kuulisivat. Kaveri loukkaantui hänen puolestaan niin että ilmoitti etten ole tervetullut. Vaatimaton ihminen aiheuttaa siis riitaa.

• ap
        HarviNainen.. kirjoitti:

Loistavasti vastattu!

"Myönnän että itserakkaat ihmiset omaavat tiettyä säteilyä, mutta minusta se säteily on yhtä terveellistä kuin ydinjätteen säteily".

lottamari_1 nimimerkillä kirjoittaneen vastauksen perusteella voisin kai luokitella itseni nyt kategoriaan vaatimaton, huonon itsetunnon omaava, jolla on suuri ilo ammentaa "valovoimaisista" (??) ihmisistä energiaa ja hyvää oloa. Voin kertoa, että voin pahoin tällaisessa seurassa. Voin sanoa, että oikeastaan säälin heitä.

Varsinainen tarkoitukseni oli ymmärtää miksi monet käyttäytyvät omasta näkökulmastani niin kummallisesti, mutta on myös mukava huomata etten ole ihan yksin ajatusteni kanssa.

Koskeeko mielestäsi tämä "valovoimaisuus" eli ylitsepursuava itsetunto enemmän naisia tai miehiä, sinkkuja vai perheellisiä vai ihan kaikkia tasapuolisesti?

• HarviNainen.
        ap kirjoitti:

Varsinainen tarkoitukseni oli ymmärtää miksi monet käyttäytyvät omasta näkökulmastani niin kummallisesti, mutta on myös mukava huomata etten ole ihan yksin ajatusteni kanssa.

Koskeeko mielestäsi tämä "valovoimaisuus" eli ylitsepursuava itsetunto enemmän naisia tai miehiä, sinkkuja vai perheellisiä vai ihan kaikkia tasapuolisesti?

Vastaisin, että eniten ehkä tiettyä ikäpolvea. Löytyy niin miehistä, kuin naisista, sinkuista ja perheellisistä. Yleensä en tykkää lokeroida ihmisiä, mutta jos nyt vaan lokeroisin. Eli omasta mielestäni ylitsepursuava itsetunto näkyy usein työelämässä jo hetken olleissa nuorissa suorittaja miehissä. Väkisinkin tulee mieleen liike-, talous- ja kauppa-alan pyrkyrit. Eikä siinä sinänsä ole mitään pahaa, mutta minä henkilökohtaisesti näen punaista törmätessäni tällaiseen tyyppiin. En kuitenkaan millään lailla tuo asiaa esille. Minulla on hyvinä ystävinäkin tämän tyyppisiä ihmisiä, mutta huomaan ajattelevani useimmiten juuri heidän kohdallaan, että tänään en jaksa vastata puhelimeen. Ehkä he siksi ovatkin niin "valovoimaisia" ja energisiä, että ammentavat muista kaiken energian;)

Naisista löytyy tämä sama tyyppi yhtälailla. Ja jos suoraan sanon se tulee esille jo pienemmälläkin statuksella. Naisilla tämä ylitsepursuava itsetunto liittyy myös vahvasti ulkonäköön. AINA ennen, kuin nainen "kanssakäy" naisen kanssa, katsotaan vastapeluri päästä varpaisiin ja luodaan ensivaikutelma ja johtopäätöksiä. Oli kyse sitten yhteiskunnallisesti tärkeistä asioista tai kiistelystä siitä, saako tuotteen palauttaa kauppaan vai ei. Tämä AINA koskee siis tuohon lokeroon laitettavia ihmisiä. Ajatellaan, että oman elämän on pakko olla hyvin, kun on kaunis (kallis) koti, itse kaunis, huoliteltu, merkkivaatteet, arvokkaat korut ja itsetietoinen. Jyrätään kaikki ja ollaan tekemisissä mieluiten samanlaisten kanssa, ettei saada huonoja vaikutteita. Tämä näin kärjistettynä.

Aloin itsekin miettimään minkälaista ihmistä minä sitten arvostan? Yritän arvostaa kaikenlaisia ihmisiä, varsinkaan jos en tunne heitä, pinnani arvostelun suhteen saattaa venyä pitkällekin. En koskaan voi tietää mitä vaikeuksia takana saattaa k.o. ihmisellä olla. Minua miellyttää ihmiset, jotka tulevat toimeen toistensa kanssa ja tulevat toimeen vaikeiden ihmisten kanssa. Osaavat hillitä itsensä hankalissa tilanteissa, osaavat nauraa itselleen, eivät tuo itseään liikaa esille. Työ saattaa vaatia itsensä esille tuomista, mutta jouluaterialla ei ole pakko puhua vain omaisuudestaan.

Itse täytyy yrittää myös olla sortumatta ensivaikutelmaan ja ennakkoluuloihin. Merkkivaatteet päällä kulkeva salkkumies voi tietenkin olla hyväsydäminen tyyppi jne. Esimerkit olivatkin aika kärjistettyjä.

• ap
        HarviNainen. kirjoitti:

Vastaisin, että eniten ehkä tiettyä ikäpolvea. Löytyy niin miehistä, kuin naisista, sinkuista ja perheellisistä. Yleensä en tykkää lokeroida ihmisiä, mutta jos nyt vaan lokeroisin. Eli omasta mielestäni ylitsepursuava itsetunto näkyy usein työelämässä jo hetken olleissa nuorissa suorittaja miehissä. Väkisinkin tulee mieleen liike-, talous- ja kauppa-alan pyrkyrit. Eikä siinä sinänsä ole mitään pahaa, mutta minä henkilökohtaisesti näen punaista törmätessäni tällaiseen tyyppiin. En kuitenkaan millään lailla tuo asiaa esille. Minulla on hyvinä ystävinäkin tämän tyyppisiä ihmisiä, mutta huomaan ajattelevani useimmiten juuri heidän kohdallaan, että tänään en jaksa vastata puhelimeen. Ehkä he siksi ovatkin niin "valovoimaisia" ja energisiä, että ammentavat muista kaiken energian;)

Naisista löytyy tämä sama tyyppi yhtälailla. Ja jos suoraan sanon se tulee esille jo pienemmälläkin statuksella. Naisilla tämä ylitsepursuava itsetunto liittyy myös vahvasti ulkonäköön. AINA ennen, kuin nainen "kanssakäy" naisen kanssa, katsotaan vastapeluri päästä varpaisiin ja luodaan ensivaikutelma ja johtopäätöksiä. Oli kyse sitten yhteiskunnallisesti tärkeistä asioista tai kiistelystä siitä, saako tuotteen palauttaa kauppaan vai ei. Tämä AINA koskee siis tuohon lokeroon laitettavia ihmisiä. Ajatellaan, että oman elämän on pakko olla hyvin, kun on kaunis (kallis) koti, itse kaunis, huoliteltu, merkkivaatteet, arvokkaat korut ja itsetietoinen. Jyrätään kaikki ja ollaan tekemisissä mieluiten samanlaisten kanssa, ettei saada huonoja vaikutteita. Tämä näin kärjistettynä.

Aloin itsekin miettimään minkälaista ihmistä minä sitten arvostan? Yritän arvostaa kaikenlaisia ihmisiä, varsinkaan jos en tunne heitä, pinnani arvostelun suhteen saattaa venyä pitkällekin. En koskaan voi tietää mitä vaikeuksia takana saattaa k.o. ihmisellä olla. Minua miellyttää ihmiset, jotka tulevat toimeen toistensa kanssa ja tulevat toimeen vaikeiden ihmisten kanssa. Osaavat hillitä itsensä hankalissa tilanteissa, osaavat nauraa itselleen, eivät tuo itseään liikaa esille. Työ saattaa vaatia itsensä esille tuomista, mutta jouluaterialla ei ole pakko puhua vain omaisuudestaan.

Itse täytyy yrittää myös olla sortumatta ensivaikutelmaan ja ennakkoluuloihin. Merkkivaatteet päällä kulkeva salkkumies voi tietenkin olla hyväsydäminen tyyppi jne. Esimerkit olivatkin aika kärjistettyjä.

Samoja tuntemuksia minullakin. Ehkä minulla on vielä sellainen painotusero, että saatan sietää jotenkuten sitä jos ihminen kehuskelee tekemisillään tai saavutuksillaan, mutta se että kehuskelee luontaisilla ominaisuuksillaan (ulkonäöllä, älykkyydellä) niin saa minut poistumaan paikalta vieläkin vikkelämmin.

Sillä hetkellä kun nainen sanoo olevansa kaunis, niin tiedän että en tule löytämään yhteistä säveltä hänen kanssaan.

Asia ei sinällään minua haittaa, sillä jokainen saa kehuskella tykönään ihan vapaasti, mutta kun toiveena olisi joskus löytää "vähemmän kaunis ja älykäs" nainen, niin siinä tuntuukin olevan haastetta.

• minäminäminä..

Ainahan naiset ovat saaneet iskuyrityksiä osakseen, joten se siitä teoriasta. Mutta se mikä on muuttunut on se, että nykyään kun eletään tätä tasa-arvon aikaa, mutta kuitenkin arvostetaan maskuliinisia ominaisuuksia, niin naisistakin on tuollut tuollaisia itsekkäitä omaneduntavoittelijoita. Kilpailua, kilpailua ja kyynerpäätaktiikkaa, siinä päivän sana. On nynnyä olla empaattinen ja kiltti, ja hiljaiset ahertajat jäävät öykkäreiden jalkoihin.

• ap

Näinhän se varmaan on ja eikö sinkuilla ole usein vielä keskimääräistä kovempi tarve todistaa pärjäävänsä yksinkin?

Ongelma taitaa olla se, että jos sen saa oikein vakuuttavasti todistettua, niin yksin myös jää.

• 36
        ap kirjoitti:

Näinhän se varmaan on ja eikö sinkuilla ole usein vielä keskimääräistä kovempi tarve todistaa pärjäävänsä yksinkin?

Ongelma taitaa olla se, että jos sen saa oikein vakuuttavasti todistettua, niin yksin myös jää.

Tarviiko tuota nykypäivänä enää todistella? Ainakin mitä julkisuudessa puhutaan, niin lapsiperheet ovat niitä, jotka apua eniten tarvitsevat. Ai mutta voihan sinkulla olla lapsiakin..Ja eivät ne sinkut selibaatissa elä. Että en minä nyt ymmärrä miksi parisuhteessa elävä nainen olisi jotenkin kovin erilainen kuin (sillä tietyllä hetkellä) sinkkuna elävä nainen. Olen minäkin elämäni aikana ollut usein myös sinkkuna.

• nöff, nöff
        ap kirjoitti:

Miksikä muka sinkun pitäisi todistaa pärjäävänsä????? . . . Miksikä muka sinkkujen pitäisi kerjätä sääliä??? . . . Kun parisuhde kariutuu, niin sitä joko pärjää tai ei!! Siinä on ne vaihtoehdot joilla mennään!! Eron jälkeen moni mies yrittää vaikeuttaa ex-naisensa elämää kaikintavoin . . . Se kasvattaa vain sisua naisissa, eivätkä he valita!! Naiset pärjäävät elämässään ihan vaikka vain vit...lessaan ex-miehelleen!! Ja se yksin oleminen on murheista pienin!! Naisenergia ruless!! ;))

• tunari72

Itsekkin olen ihmetellyt mistä tuo joidenkin naisten ylisuuri ego johtuu.
      Tunnen yhden nuoren naisen jonka ego on omituisen suuri ja luulot itsestään on hiukan liiankin suuret. Omituisella tarkoitan esim. käsitystä omasta ulkonäöstään ja viehättävyydestään;on hän toki nätti ja ihan perusviehättävä, mutta siinä se onkin, en käsitä minkä takia olla niin tajuttoman ylpeä itsestään, ulkonäöstä ja luonteesta sekä saavutuksista. Huomiosta sen ei luulisi johtuvan, mitä olen itse huomannut; Päinvastoin, hyvin monet miehet pitävät tämän käyttäytymistä ja ylimielistä käyttäytymistä hyvinkin ärsyttävänä, kuin myös nisetkin.

On se toki joissain määrin hyvä olla hyvä itseluottamus ja saa sitä toki joskus olla ylpeä itsestään, mutta rajansa kaikella.

• dayum

Joko se on jonkinlainen puolustus-/itsensä suojelumekanismi, tai sitten on saanut sen verran paljon huomiota ja iskuyrityksiä osakseen (miehet nyt yleensäkin tekee paljon aloitteita keskivertonaisille joista osa sitten saa päähänsä olevansa vähän enemmän kuin ovatkaan) että homma menee ns. itsensä yliarvioimiseen? Näin siis voisi ehkä olla etenkin silloin, milloin nainen ei tavallaan kovin tarkkaavaisesti ja realistisesti hmm... jäsentele niitä iskuyrityksiä ja/tai miesten yleisiä (pää)motiiveja niihin, vaan olettaa kaiken kiiltävän olevan kultaa. Ehkä. Joidenkin kohdalla.

Mutta olen minäkin pannut kouluajoista lähtien merkille samaa mitä aloittaja ja jokunen muukin, että joidenkin naisten egoilu menee pahasti yli ja kun sitä vielä korostetaan vähän hassusti meikäläisen makuun. Ei sillä, on miehissäkin samanlaisia ja ehkä pahempiakin tapauksia.

• mies -82

kaiken maailman Täydellisillä naisilla ja Sinkkuelämällä Cosmopolitan-moskalla jotka on ohjelmoinu naiset ja saanu ne kuvittelemaan olevansa maailman napoja. Sitten kun joku mies pudottaa heidät maan pinnalle alkaa itku ja poru. :)

• Noona

eli kun katson täydellisiä naisia, niin muutun maailman navaksi? Mikähän siinä naisen tuollalailla muuttaisi? Tai nuo lehdet..

• mies -82
        Noona kirjoitti:

eli kun katson täydellisiä naisia, niin muutun maailman navaksi? Mikähän siinä naisen tuollalailla muuttaisi? Tai nuo lehdet..

tuo naisten ylimielisyys, itserakkaus ja itsensä nostaminen miesten yläpuolelle on ihan synnynnäistä? Sehän on vielä pahempi vaihtoehto kuin se että naiset median ja viihteen avulla olis aivopesty sellasiks tyhjäpääkanoiksi joita ne on.

• Noona
        mies -82 kirjoitti:

tuo naisten ylimielisyys, itserakkaus ja itsensä nostaminen miesten yläpuolelle on ihan synnynnäistä? Sehän on vielä pahempi vaihtoehto kuin se että naiset median ja viihteen avulla olis aivopesty sellasiks tyhjäpääkanoiksi joita ne on.

naisissa ja miehissä samanlaisia egoilijoita, miehille se vain paremmin sallitaan kuin naisille. Ja toisia on lapsena kehuttu aina maasta taivaisiin teki sitten mitä hyvänsä, niin ehkä siinä ego kasvaa.

• mies -82
        Noona kirjoitti:

naisissa ja miehissä samanlaisia egoilijoita, miehille se vain paremmin sallitaan kuin naisille. Ja toisia on lapsena kehuttu aina maasta taivaisiin teki sitten mitä hyvänsä, niin ehkä siinä ego kasvaa.

"Niitä on ihan naisissa ja miehissä samanlaisia egoilijoita, miehille se vain paremmin sallitaan kuin naisille. Ja toisia on lapsena kehuttu aina maasta taivaisiin teki sitten mitä hyvänsä, niin ehkä siinä ego kasvaa."

Miesten ja naisten ero on siinä että miehet egoilee toisilleen ja tietyllä tavalla myös naisille koska naiset tykkää itsevarmasta machosta. Naisten egoilu menee ihan toiselle tasolle, naiset kokee olevansa ykkösluokan kaunottaria jotka voi käyttäytyä miehiä kohtaan miten lystäävät.

• Noona
        mies -82 kirjoitti:

"Niitä on ihan naisissa ja miehissä samanlaisia egoilijoita, miehille se vain paremmin sallitaan kuin naisille. Ja toisia on lapsena kehuttu aina maasta taivaisiin teki sitten mitä hyvänsä, niin ehkä siinä ego kasvaa."

Miesten ja naisten ero on siinä että miehet egoilee toisilleen ja tietyllä tavalla myös naisille koska naiset tykkää itsevarmasta machosta. Naisten egoilu menee ihan toiselle tasolle, naiset kokee olevansa ykkösluokan kaunottaria jotka voi käyttäytyä miehiä kohtaan miten lystäävät.

sinähän sen tiedät. Ja miehet ei ikinä käyttäydy huonosti naisia kohtaan.

• mies -82
        Noona kirjoitti:

sinähän sen tiedät. Ja miehet ei ikinä käyttäydy huonosti naisia kohtaan.

Miesten ylimielisyys ja kusipäisyys on yleensä vain sellaista miehen "oman alueen" sisällä tapahtuvaa machoilua. Naisten vastaava käytös erottuu siitä että se ulottuu selvästi myös vastakkaisen sukupuolen alueelle. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Kuinka monta kertaa muuten olet kutsunut miehiä runkkariksi, homoksi tai neidiksi? :)

• Noona
        mies -82 kirjoitti:

Miesten ylimielisyys ja kusipäisyys on yleensä vain sellaista miehen "oman alueen" sisällä tapahtuvaa machoilua. Naisten vastaava käytös erottuu siitä että se ulottuu selvästi myös vastakkaisen sukupuolen alueelle. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Kuinka monta kertaa muuten olet kutsunut miehiä runkkariksi, homoksi tai neidiksi? :)

kertaakaan. Kyllä miehet osaa olla naisille ihan yhtä ylimielisä ja kusipäisiä kuin kuvittelisin naistenkin pystyvän olevan miehille.

• femisitin puhe
        Noona kirjoitti:

kertaakaan. Kyllä miehet osaa olla naisille ihan yhtä ylimielisä ja kusipäisiä kuin kuvittelisin naistenkin pystyvän olevan miehille.

se ylimielisyys varmaan tulee tasaantumaan kun mies ja nianen oppivat elämään tasa-arvossa. Sitä edesauttaisi se, että jokainen Äiti kasvattaisi poikansa kohtelemaan naisia kuin kukkaa kämmenellä, kunnioittaen ja arvostaen ja jokainen isä opettaisi tytärtään valitsemaan kunnollisen miehen typerien renttujen sijasta eikä levittelemään jalkojan jokaikiselle vastaantulevalle. Tämä saavutettaisiin parhaiten siten että isät olisivat ylpeitä tyttäristään ja näyttäisivät tasa-arvoisen suhteen mallia omassa avioliitossaan. Naiset lopettaisivat lutkailun ja pikkuhiljaa sillä kiristäminen, myyminen ja suosion keerääminen vähenisi.

Nainen oppii aika tehokkaasti miesten kusipäisyyden ja ylimielisyyden jo lapsuudessa/nuoruudessa. Nyt on naisten esiinmarssi! Nuoret tytöt näyttävät naisellisilta malleilta verrattuna omaan sukupolveeni kun pukeuduimme mahdollisimman androgyynisti ja yritimme olla "hyviä jätkiä". Naisten tulisi opettella näyttämään naisellisuutensa ilman pelkoa huorittelusta ja sovinismista, seksuaalisesta ahdistelusta tai kateudesta. Vain näin tulisi terve ja tasa-arvoinen maailma.

On edelleen miehiä jotka tahtovat omistaa naisen ja kun saavat naisen koukkuun, alkavat hallita tätä ja arvostella pukeutumista yms., muokata naista alistetuksi ettei se vain jättäisi ja mies tuntisi itsensä miehekkääksi. Miehistä se kaikki johtuu, miehekkyys on edelleen valitettavasti edelleen sex and druck and so on..Naiset kärsivät tästä niin kauan kuin se on mahdollista myös naisille ja miehet käsittävät etteivät he ole sen ylempänä arvohierarkiassamme.

• -------------
        femisitin puhe kirjoitti:

se ylimielisyys varmaan tulee tasaantumaan kun mies ja nianen oppivat elämään tasa-arvossa. Sitä edesauttaisi se, että jokainen Äiti kasvattaisi poikansa kohtelemaan naisia kuin kukkaa kämmenellä, kunnioittaen ja arvostaen ja jokainen isä opettaisi tytärtään valitsemaan kunnollisen miehen typerien renttujen sijasta eikä levittelemään jalkojan jokaikiselle vastaantulevalle. Tämä saavutettaisiin parhaiten siten että isät olisivat ylpeitä tyttäristään ja näyttäisivät tasa-arvoisen suhteen mallia omassa avioliitossaan. Naiset lopettaisivat lutkailun ja pikkuhiljaa sillä kiristäminen, myyminen ja suosion keerääminen vähenisi.

Nainen oppii aika tehokkaasti miesten kusipäisyyden ja ylimielisyyden jo lapsuudessa/nuoruudessa. Nyt on naisten esiinmarssi! Nuoret tytöt näyttävät naisellisilta malleilta verrattuna omaan sukupolveeni kun pukeuduimme mahdollisimman androgyynisti ja yritimme olla "hyviä jätkiä". Naisten tulisi opettella näyttämään naisellisuutensa ilman pelkoa huorittelusta ja sovinismista, seksuaalisesta ahdistelusta tai kateudesta. Vain näin tulisi terve ja tasa-arvoinen maailma.

On edelleen miehiä jotka tahtovat omistaa naisen ja kun saavat naisen koukkuun, alkavat hallita tätä ja arvostella pukeutumista yms., muokata naista alistetuksi ettei se vain jättäisi ja mies tuntisi itsensä miehekkääksi. Miehistä se kaikki johtuu, miehekkyys on edelleen valitettavasti edelleen sex and druck and so on..Naiset kärsivät tästä niin kauan kuin se on mahdollista myös naisille ja miehet käsittävät etteivät he ole sen ylempänä arvohierarkiassamme.

"Sitä edesauttaisi se, että jokainen Äiti kasvattaisi poikansa kohtelemaan naisia kuin kukkaa kämmenellä, kunnioittaen ja arvostaen ja jokainen isä opettaisi tytärtään valitsemaan kunnollisen miehen typerien renttujen sijasta eikä levittelemään jalkojan jokaikiselle vastaantulevalle."

Miksei jokaisen äidin kuuluisi kasvattaa tyttöjään kohtelemaan miehiä kuin kukkaa kämmenellä, kunnioittaen ja arvostaen? Miksi mielestäsi vain naiset ansaitsevat näin hienoa kohtelua mutta miehet eivät?

Onkohan niin että sinun "tasa-arvoisessa" maailmassasi naiset ovat kauniimpia (sanan jokaisessa merkityksessä) olentoja kuin miehet ja ansaitsevat tulla kohdelluiksi "kuin kukka kämmenellä" ja miehet ovat peruslihaklönttejä joita tulee kohdella ihan kivasti muttei mitenkään erityisen huomioonottavasti? Olet siis feministi jonka arvomaailmassa nainen on jumalatar ja mies tuon jumalattaren palvoja. Tuttua juttua siis feministiltä, ei mitään uutta auringon alla. Valitettavasti.

• ap
        femisitin puhe kirjoitti:

Itse en ymmärrä kenelle voisi enää nykypäivänä tulla sellainen kuva että mies olisi arvohierarkiassa naista ylempänä. Kaikkialla saa kuulla kuinka paljon vikoja miehissä ja vielä kun niitä oikein suurennuslasin kanssa etsitään, niin aika vaikea olisi edes kehittää jotain tuonsuuntaisia ajatuksia.

• fdhdfhdhde
        ap kirjoitti:

Itse en ymmärrä kenelle voisi enää nykypäivänä tulla sellainen kuva että mies olisi arvohierarkiassa naista ylempänä. Kaikkialla saa kuulla kuinka paljon vikoja miehissä ja vielä kun niitä oikein suurennuslasin kanssa etsitään, niin aika vaikea olisi edes kehittää jotain tuonsuuntaisia ajatuksia.

vielä muistutetaan kuinka naiset ovat joka asiassa parempia kuin miehet.

• ap
        fdhdfhdhde kirjoitti:

vielä muistutetaan kuinka naiset ovat joka asiassa parempia kuin miehet.

Kyllä, monitaitoisempia, empaattisempia, järkevämpiä, romanttisempia, sosiaalisempia jne.

Tätäkin tarkoitin myös, että naisten kollektiivinen itsetunto tuntuu olevan hyvin korkealla, ainakin jos vertailu tapahtuu vastakkaiseen sukupuoleen. Silti samat naiset saattavat olla hyvinkin epävarmoja muihin naisiin itseään verratessa. Mutta ainahan se lohduttaa että löytyy vielä onnettomampi otus, eli mies :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      261
      3195
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      74
      1244
    3. 66
      1183
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      180
      988
    5. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      47
      876
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      60
      846
    7. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      47
      809
    8. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      45
      732
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      40
      731
    10. Minkä alan

Ihmisiä kaivattunne on🤔
      Ikävä
      39
      688
    Aihe