Hiecen vaihdelaatikko?

onko ehjä?

Onko normaalia, kun paikallaan ja tyhjäkäynnillä kuuluu kytkin ylhäällä jonkin verran karkeampi ääni kuin kytkin alhaalla? Sellainen kalkattava ääni. Kylmänä ei niin selvästi, kuin ajon jälkeen testaillessa.

24

7045

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hiace,

Ääni tulee hammaspyörien värinästä.Siis boorituksesta.On normaalia, eikä ole vaarallinen vika.Kuten huomatkin, niin nostaessasi kierroksia värinä häviää.Ääni/värinä tulee juuri tyhjäkäynnillä.

• ap.

Eli vahvuuttaan kolisee?

Kannattaisiko tyhjäkäyntirundit nostaa pari sataa korkeammalle, eli hieman normaalia ylemmäksi?

• Hiace.
        ap. kirjoitti:

Eli vahvuuttaan kolisee?

Kannattaisiko tyhjäkäyntirundit nostaa pari sataa korkeammalle, eli hieman normaalia ylemmäksi?

Ei se parilla sadalla täysin häviä.Olen kuullut, miten joklu on poistanut värinän silikonin avulla eli laittanut silikonia booritukseen.Mutta, jos huomioi miten värinä ja ääni tulee vain tyhjäkäynnillä (pienillä nopeuksilla),mutta ei ajossa, niin vika ei ole merkittävä. Tuo värinä tulee jo erittäin pienestä boorituksen kulumisesta. Siis todella pienestä.Ymmärtääkseni, jos hammaspyörät olisivat kevyimpiä, suhteessa booritukseen, niin värinää ei esiintyisi.

Eli taisit arvata perusongelman aiheuttajan eli massan.Kevyempi rakenne poistaisi värinän, mutta kestävyyden kustannuksella.

• ap.
        Hiace. kirjoitti:

Ei se parilla sadalla täysin häviä.Olen kuullut, miten joklu on poistanut värinän silikonin avulla eli laittanut silikonia booritukseen.Mutta, jos huomioi miten värinä ja ääni tulee vain tyhjäkäynnillä (pienillä nopeuksilla),mutta ei ajossa, niin vika ei ole merkittävä. Tuo värinä tulee jo erittäin pienestä boorituksen kulumisesta. Siis todella pienestä.Ymmärtääkseni, jos hammaspyörät olisivat kevyimpiä, suhteessa booritukseen, niin värinää ei esiintyisi.

Eli taisit arvata perusongelman aiheuttajan eli massan.Kevyempi rakenne poistaisi värinän, mutta kestävyyden kustannuksella.

Onkos nämä uusikoriset (-95-->) moottori/vaihteisto -kokoonpanoltaan jotenkin erilaisia kuin vanhemmat, koska en muista vanhan Hiaceni äännelleen, vaikka kilometrejä oli enemmän.

• Sama-
        ap. kirjoitti:

Onkos nämä uusikoriset (-95-->) moottori/vaihteisto -kokoonpanoltaan jotenkin erilaisia kuin vanhemmat, koska en muista vanhan Hiaceni äännelleen, vaikka kilometrejä oli enemmän.

Itellä oli 92 Hiace. 300tkm nurkilla jo antoi samaa ääntä kuin aloittajan autossa. 500tkm ajetteuna ääni oli hieman suurempi.Vaihdelaatikko lie erilainen uudemmassa mallissa, koska vanhassa 4-vaihde oli ns. suora.Just pääakselilla olevat pyörät antavat sen äänen.Nykyisesäkin Hiacessa kuuluu vaimea ääni, mutta ei huoleta kun tietää mistä ääni tulee.

• 102hv
        ap. kirjoitti:

Vanha Hiace oli 78 heppanen eli tehottomampi kuin uudemmat.

• ...........
        Sama- kirjoitti:

Itellä oli 92 Hiace. 300tkm nurkilla jo antoi samaa ääntä kuin aloittajan autossa. 500tkm ajetteuna ääni oli hieman suurempi.Vaihdelaatikko lie erilainen uudemmassa mallissa, koska vanhassa 4-vaihde oli ns. suora.Just pääakselilla olevat pyörät antavat sen äänen.Nykyisesäkin Hiacessa kuuluu vaimea ääni, mutta ei huoleta kun tietää mistä ääni tulee.

Miten rattaat voi kulua niin nopeasti. 300 tuhatta ajettu vastaa samaa kuin työkoneella 4000 tuntia, eikä koneissa laatikot melskaa tuolla ajolla, jos on öljyt vaihdettu.

• Resonointi
        ........... kirjoitti:

Miten rattaat voi kulua niin nopeasti. 300 tuhatta ajettu vastaa samaa kuin työkoneella 4000 tuntia, eikä koneissa laatikot melskaa tuolla ajolla, jos on öljyt vaihdettu.

En ole tavannut vielä äänetöntä laatikkoa.Äänen voimakkuus määräytyy resonoimis
        herkyydestä ja resenoimisen alkamiseen vaikuttaa monasti muut/kin tekijät kuin välykset.Mikään laatikko ei resenoidu rasituksessa.

• ...........
        Resonointi kirjoitti:

En ole tavannut vielä äänetöntä laatikkoa.Äänen voimakkuus määräytyy resonoimis
        herkyydestä ja resenoimisen alkamiseen vaikuttaa monasti muut/kin tekijät kuin välykset.Mikään laatikko ei resenoidu rasituksessa.

Eikös se kulumaa kuitenkin ole, jos uutena osaa olla hiljaa.

• Hiace.
        ........... kirjoitti:

Siis booritukseen tuleva kuluminen mahdollistaa sen värinän/äänen. Tämä kuluminen on muutaman sadasosan, jolla ei ole merkityustä edes kestävyyteen.Tuohon ääneen vaikuttaa just massa ja pienissä/kevytrakenteisissa laatikoissa ääntä ei erikoisesti synny, vaikka resonoikin.

Mutta, erikoisen huolestunut olen, jos hammaspyörien ryntökulma alkaa kulumaan ja tämä on jo merkkikohtaista. Siis alimitoitetut rakenteet tai huono materiaali/karkaisu.Ryntökulman kuluneisuus synnyttää äänen hammaspyörien välillä.Hampaan muoto on kulunut poskelleen.Seuraappa tätä ongelmaa autoissa,- joka on jo vakava vika. Hiace on vapaa tästä viasta/ongelmasta verrattuna muihin merkkeihin.

• Fiat-
        ........... kirjoitti:

Joka auton lootasta loppuu äänet kun panet kytkimen pohjaan. Toiset autoilijat kiinnittävät huomionsa ihan pikku sivuääniin ja toiset eivät edes kiinnitä niihin mitään huomiota, koska eivät kuule niitä.

• missä?
        Hiace. kirjoitti:

Siis booritukseen tuleva kuluminen mahdollistaa sen värinän/äänen. Tämä kuluminen on muutaman sadasosan, jolla ei ole merkityustä edes kestävyyteen.Tuohon ääneen vaikuttaa just massa ja pienissä/kevytrakenteisissa laatikoissa ääntä ei erikoisesti synny, vaikka resonoikin.

Mutta, erikoisen huolestunut olen, jos hammaspyörien ryntökulma alkaa kulumaan ja tämä on jo merkkikohtaista. Siis alimitoitetut rakenteet tai huono materiaali/karkaisu.Ryntökulman kuluneisuus synnyttää äänen hammaspyörien välillä.Hampaan muoto on kulunut poskelleen.Seuraappa tätä ongelmaa autoissa,- joka on jo vakava vika. Hiace on vapaa tästä viasta/ongelmasta verrattuna muihin merkkeihin.

Onko tämä booritus laatikon sisällä öljykylvyssä, vai jokin muu akseli kyseessä?

• sama.
        missä? kirjoitti:

Onko tämä booritus laatikon sisällä öljykylvyssä, vai jokin muu akseli kyseessä?

Äänethän tulee pääakselilla olevista hammaspyristä. Siis akselilta, joka pyörii moottorin käydessä, mutta ei kytkimen ollessa pohjassa.On siis öljykylpyinen kokonaisuus.

• ratkaisu?
        sama. kirjoitti:

Äänethän tulee pääakselilla olevista hammaspyristä. Siis akselilta, joka pyörii moottorin käydessä, mutta ei kytkimen ollessa pohjassa.On siis öljykylpyinen kokonaisuus.

Eikös tämä Hiace ole sen verran traktorin sukua, että laatikkoon voi laittaa 80-90 öljyn? Ainakin maalaisjärjellä paksumpi öljy vaimentaa tuollaisia värinoitä paremmmin kuin synteettiset, vesinotkeat litkut.

• Arkihenkseli

Minkä ikäinen hiace ja paljonko ajettu?

• ap.

300 000 km ajeltu

• vaihtoon

Jäykempää öljyä niin narinat lakkaa. Synteettistä kun laittaa niin kaikki raudat hakkaa toisiinsa, kun ei ole öljyä välissä kunnolla.

• Toyo1

kalkattelee. Kytkinhaarukka/painelaakeri yhdistelmä, vaihteisto pois ja rasvaa painelaakerin holkille ja avot johan hiljeni. Boorituksella ei ole mitään tekemistä kyseisen äänen kanssa.

• Ne äänet.
        Toyo1 kirjoitti:

kalkattelee. Kytkinhaarukka/painelaakeri yhdistelmä, vaihteisto pois ja rasvaa painelaakerin holkille ja avot johan hiljeni. Boorituksella ei ole mitään tekemistä kyseisen äänen kanssa.

Kytkimestä/välyksistä tulevat äänet saat eliminoitua pois kun painat kytkimen välykset pois.Siis annat akselin jäädä pyörimään.Akselilta tulevat äänet häviää vain pyörimisen päätyttyä.Toki painelaakeri ja muut siirtäjät antavat omaa ääntänsä.

• Toyo1
        Ne äänet. kirjoitti:

Kytkimestä/välyksistä tulevat äänet saat eliminoitua pois kun painat kytkimen välykset pois.Siis annat akselin jäädä pyörimään.Akselilta tulevat äänet häviää vain pyörimisen päätyttyä.Toki painelaakeri ja muut siirtäjät antavat omaa ääntänsä.

Aloittaja kaveri sai asiallisen vastauksen ja jos ei usko mun vinkkiä niin mene auton alle kun moottori käy tyhtäkäyntiä ja ota kädellä kiinni kytkin haarukasta ja kas vain ääni hävisi. painelaakeri jos on hajalla rohisee kun kytkinpoljin on alas painettuna, Siirtäjillä ei ole mitään tekoa äänen kanssa. Ja muille kavereille jotka noita ohjeita täällä jakelee, ei ole pakko vastaa mitään jos ei asiasta tiedä mitään.

• aqine
        Toyo1 kirjoitti:

Aloittaja kaveri sai asiallisen vastauksen ja jos ei usko mun vinkkiä niin mene auton alle kun moottori käy tyhtäkäyntiä ja ota kädellä kiinni kytkin haarukasta ja kas vain ääni hävisi. painelaakeri jos on hajalla rohisee kun kytkinpoljin on alas painettuna, Siirtäjillä ei ole mitään tekoa äänen kanssa. Ja muille kavereille jotka noita ohjeita täällä jakelee, ei ole pakko vastaa mitään jos ei asiasta tiedä mitään.

http://www.x1r.fi/esittely.html

Laitappa tuota siihen vaihelaatikkoon niin ei kolise ja pakkasella pelaa kuin unelma ja moottorissa häviää nakutus. Mulla Hiacessa 10 vuotta ei mitään ongelmia. laitoin myös peräänki.

• kusetus
        aqine kirjoitti:

http://www.x1r.fi/esittely.html

Laitappa tuota siihen vaihelaatikkoon niin ei kolise ja pakkasella pelaa kuin unelma ja moottorissa häviää nakutus. Mulla Hiacessa 10 vuotta ei mitään ongelmia. laitoin myös peräänki.

64 euroa litra öljystä. Paljonko on valmistuskustannukset, euron litra?

• missä?
        Toyo1 kirjoitti:

Missä tämä kytkinhaaruykka sijaitsee. Tuolla ylmempänä joku sanoi että voi mennä ottaa kädellä siitä kiinni ja kolina lakkaa, nyt sinä sanot että koko laatikko pois.

Kävin auton alla eikä siellä ollut mitään irtonaista haarukan näköistä.

• toppido
        missä? kirjoitti:

Missä tämä kytkinhaaruykka sijaitsee. Tuolla ylmempänä joku sanoi että voi mennä ottaa kädellä siitä kiinni ja kolina lakkaa, nyt sinä sanot että koko laatikko pois.

Kävin auton alla eikä siellä ollut mitään irtonaista haarukan näköistä.

älkää hyvät poiiijaat kuunnelko niitä ääniä niin tarkaste??? ainahan mekaanisia ääniä koneiden la välitysten käytössä tulee??kuunnelkaa ajaessa musiikkia!!! joka auto jossain kohdin värrää ja pärrää???(mulle itelle kävi nuorena poikana sellai että olin uuden moottoripyörän kanssa liikennevaloissa stopissa,ja yht äkkiä alkoi kuulua sellaista melskettä että olin varma että kapine laukes siihen???? pyärittelin päätäni ja huomasin onnekseni että viereen oli tulle transitti joka siinä rapisteli!!!! sen jälkeen en ole rapinoita kuunnellut??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe