kesädieseliä tankissa

Tuore karavaanari

Fiat Ducato vm 09 jäi syyskuussa talviteloille, tankissa 1/4 dieseliä ja ilmeisesti tuohon aikaan se on ollut kesälaatua. Kun en tuosta tekniikasta juuri mitään ymmärrä, niin uskaltaako auton nyt käynnistää ajaa tankille ja täyttää talvilaadulla ja sen jälkeen huoltoon ja vaihdattaa polttoaineensuodatin. "Tukkiiko" kesälaadulla käynnistäminen suuttimia? Mitä muuta ongelmia kesälaadulla käynnistäminen/ajaminen voi aiheuttaa ja mitä muuta kuin tuo poltoaineensuodatin pitäisi vaihtaa?

12

673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dethleffs

      Kesälaadun jähmepiste ole -14 astetta eli nyt lienee hyvä tilaisuus lähteä liikkeelle. Ei muuta kuin puita pesään ja ajat 100 km:n lenkin ja sitten tankki täysi talvilaatua. Kesälaatu ei tuki suuttimia vaan suodattimen. Eikä sitä suodatinta tarvitse vaihtaa jos ei ole sen aika.

    • käyntiin niin

      ongelma ei ole! Jos taas ei starttaa niin "sinulla on ongelma"

      Itse juuri tänään ajelin yli 200km kesänaftaalla eikä mersu edes nykinyt kertaakkaan!

      • Juho876

        Laita vettä sinne tankkiin ,niin laimenee sopivasti nafta ,niin silloin ei nafta tuki röörejä
        Komiasti pelaa .Minä laitan muutenkin vettä naftan jatkeeksi ,kun sitä on kallista ostaa


      • neuvo
        Juho876 kirjoitti:

        Laita vettä sinne tankkiin ,niin laimenee sopivasti nafta ,niin silloin ei nafta tuki röörejä
        Komiasti pelaa .Minä laitan muutenkin vettä naftan jatkeeksi ,kun sitä on kallista ostaa

        Juho(876) Kustin kannattaisi laimentaa vedellä sitä korvienvälissä loiskuvaa keltaista nestettä, niin on sitten mukavampi leikkiä legoilla ja Barbi nukella.


      • juho 876
        neuvo kirjoitti:

        Juho(876) Kustin kannattaisi laimentaa vedellä sitä korvienvälissä loiskuvaa keltaista nestettä, niin on sitten mukavampi leikkiä legoilla ja Barbi nukella.

        vettä vaan hiekkakakkujen teossa siihen sinulla on taipumusta.


    • Kutalan Mutru

      et juo kaikkia....lirauta tankkiin vähän.
      Siis...jäätymisen estoainetta tankkiin, jo vain pellaa......

      • ok ko

        yleensä suomessa myytävän kesälaadun suodatettavuus on -15 mutta ihan keskikesällä ainakon jotkut asemat myy sellaista laatua, jonka vain -10. Ja tankki olisi kannattanut tankata aina syksyllä täyteen, ei kondensoituisi talven aikana niin paljoa vettä tankkiin...


      • En suosittele käyttämään mitään lisäaineitä (tenu, 2T öljy jne.) näissä uusissa koneissa joissa on korkeapaine pumppu ja sähköohjatut suuttimet. Näissä järjestelmissä on kovemmat paineet ja tiukemmat sovitukset osilla mitkä ei tykkää mistään lisäaineista.

        Auto käyntiin ja anna sen käydä 10 min ja sitten tankille tankkaamaan ja huoltoon, vaihdata myös polttoainesuodatin.


    • pllo

      Itsellä jäi kesälaadut kans tankkiin ja noin kuukausi sitten lähin reissuun pakkasen ollessa 10 astetta, niin ei ollut mitään ongelmia.

      Käytyät hetken autoa paikallaan ja sit tankille talvilaatua tankkaamaan ja reissuun.
      Ei tarvii mitään lisälitkuja sekaan.

      • Hyvin lähti

        -35 talvilaatua suojapäivänä ja ei kun kovaa ajoa.Mulla on yks diiseli H-a joka on seissyt kohta 2 vuotta välillä ajan sillä pikkutiellä ja notkistan jarrut ym liikkuvat osat.Nyt kun oli pitkä pakkasjakso niin hain jerrykannullisen talvilaatua melkein tyhjään tankkiin.Ei silti ollut käynnistysongelmaa mutta nyt on putket täynnä notkeeta naftaa.


      • Transit mies
        Hyvin lähti kirjoitti:

        -35 talvilaatua suojapäivänä ja ei kun kovaa ajoa.Mulla on yks diiseli H-a joka on seissyt kohta 2 vuotta välillä ajan sillä pikkutiellä ja notkistan jarrut ym liikkuvat osat.Nyt kun oli pitkä pakkasjakso niin hain jerrykannullisen talvilaatua melkein tyhjään tankkiin.Ei silti ollut käynnistysongelmaa mutta nyt on putket täynnä notkeeta naftaa.

        Tais olla -85 kun oli oikein kylmä talvi ja nafta ei tukku tankista kuin lusikalla, mulla oli uus tojota diesel jolla ajoin työmatkaa. Porvoossa eräs tuttu taksi suhari neuvoi että kaada tankilliseen litra valopetroolia, se muuten auttoi. Nykyisistä dieseleistä en tiedä uskaltaako niin tehä. Mutta nyt neuvoisin että vähän lämpimänä päivänä aja tankille ja laske täyteen ja ajat jonkinaikaa niin kyllä se siitä.


      • Tuore karavaanari
        Transit mies kirjoitti:

        Tais olla -85 kun oli oikein kylmä talvi ja nafta ei tukku tankista kuin lusikalla, mulla oli uus tojota diesel jolla ajoin työmatkaa. Porvoossa eräs tuttu taksi suhari neuvoi että kaada tankilliseen litra valopetroolia, se muuten auttoi. Nykyisistä dieseleistä en tiedä uskaltaako niin tehä. Mutta nyt neuvoisin että vähän lämpimänä päivänä aja tankille ja laske täyteen ja ajat jonkinaikaa niin kyllä se siitä.

        Viestiketjun aloittaja kiittää neuvoista. Käynnistin Ducaton eilen, eikä mitään ongelmia ollut. (mitään lisäaineita en tankkiin laittanut)Tankki on nyt täytetty talvilaadulla ja ensiviikolla on 1 vuotishuolto, johon kuuluu mm tuo polttoaineensuodattimen vaihto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe