leegot heikossa kunnossa, hammaseroosiotako?

23-v mies

olen 23vuotias mies ja hampaat ovat heikossa kunnossa. lyhyesti:

-takahampaista 4 on syöpynyt/lohjennut pahasti
-toisen puolen purenta huono (siltä puolelta 3lohkeamaa/pahaa syöpymää)
-edessä syöpymiä myös ylhäällä ja alhaalla. Ei lohkeamia (vielä?)
-silloin tällöin "paskanmaku" ja ikeneen muodostuu patti josta tulee pahanmakuista töhnää

Aiemmin tuli litkittyä limuja/energiamehua sekä happamia hedelmiä ja mehuja enemmänkin, mutta syöpymisen huomattuani vähensin selvästi (aiemmin päivittäin, nykyään ehkä pari kertaa viikossa ja silloinkin koko pullo/lasi kerralla eikä ns monta tuntia lipittäen). Olen myös alkanut juomaan vettä happaman päälle sekä jauhamaan xylitol pastilleja/purkkaa. Olen myös imeskellyt apteekin fluoritabletteja.
Hampaiden pesu tottakai myös, mutta sitä olen tehnyt aina.

Minulla on myös kuiva suu. Usein öisin suuni kuivii niin että kieli tarttuu kitalakeen.

Mutta silti hampaat vain syöpyvät. Mikä avuksi?
En ole hammaslääkäri mutta peilistä nähtynä aika hurjalta näyttää valitettavasti.

Hammaslääkärissä käynnistä on aikaa jo ~5vuotta. Syystä että - häpeän myöntää - mulla on kamala fobia hammaslääkärissä käyntiä kohtaan.
Eniten minua pelottaa hammaslääkärin suhtautuminen.

Miten hoito tapahtuu tällaisessa tapauksessa? Entä mitä hintaluokkaa operaatio olisi?
Pitääkö näihin ottaa kallis implantti vai onnistuuko noita hampaan sivussa olevia "koloja" jotenkin paikkaamaan huokeammin? Suosituksia osaavista hammaslääkäreistä pk-seudulla saa myös antaa.

ps. turhat kommentit ennaltaehkäisystä ym moralisoinnit voi jättää pois. Tehty mikä tehty, en haluaisi enää voivotella ennaltaehkäisyn laiminlyöntiä vaan yrittää hoidattaa leegot kuntoon,

3

282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on

eikun aikaa tilaamaan hammaslääkärille. Kysy hinta-arvio yksityiseltä tai laittaudu yleisen jonoon. Voit valitella kipuja niin pääset päivystyspotilaaksi. Parempi tuossa iässä pelastaa mitä pelastettavissa on.

• Kannattaa hoitaa

Soitat päivystys aikaa, jos särkee, eikä särkylääkkeet auta. Päivystyksessä saat avun ensihätään eli kannattaa varata aika hammaslääkärin tarkastukseen ja voit mainita jo aikaa varattaessa, että pelkäät niin osaavat suhtautua paremmin, kun menet tarkastukseen. Kannattaa hoidattaa nyt eli esim. vuoden päästä tilanne on jo pahempi.

• Ensikkoinen
        Kannattaa hoitaa kirjoitti:

Soitat päivystys aikaa, jos särkee, eikä särkylääkkeet auta. Päivystyksessä saat avun ensihätään eli kannattaa varata aika hammaslääkärin tarkastukseen ja voit mainita jo aikaa varattaessa, että pelkäät niin osaavat suhtautua paremmin, kun menet tarkastukseen. Kannattaa hoidattaa nyt eli esim. vuoden päästä tilanne on jo pahempi.

"-takahampaista 4 on syöpynyt/lohjennut pahasti"

Itsellänikin oli kun uskaltauduin hammaslääkäriin menemään. Olivat viisaudenhampaita jotka eivät olleet koskaan vihoitelleet. Lohkeilleet vain palasiksi. Nyppivät pois. Rohkeutta vain, itsellesi vain teet pahaa jos et mene hammashoitoon. Itseänikin pelotti mutta rohkeasti vain tilasin ajan. Ota vaikka hyvä ystävä mukaan, näin itse tein. Ja kerro että pelottaa, kyllä ne siellä osaa auttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      215
      5931
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3684
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2567
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      37
      2090
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1882
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      43
      1851
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      106
      1754
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1646
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1492
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      38
      1431
    Aihe