olen 23vuotias mies ja hampaat ovat heikossa kunnossa. lyhyesti:
-takahampaista 4 on syöpynyt/lohjennut pahasti
-toisen puolen purenta huono (siltä puolelta 3lohkeamaa/pahaa syöpymää)
-edessä syöpymiä myös ylhäällä ja alhaalla. Ei lohkeamia (vielä?)
-silloin tällöin "paskanmaku" ja ikeneen muodostuu patti josta tulee pahanmakuista töhnää
Aiemmin tuli litkittyä limuja/energiamehua sekä happamia hedelmiä ja mehuja enemmänkin, mutta syöpymisen huomattuani vähensin selvästi (aiemmin päivittäin, nykyään ehkä pari kertaa viikossa ja silloinkin koko pullo/lasi kerralla eikä ns monta tuntia lipittäen). Olen myös alkanut juomaan vettä happaman päälle sekä jauhamaan xylitol pastilleja/purkkaa. Olen myös imeskellyt apteekin fluoritabletteja.
Hampaiden pesu tottakai myös, mutta sitä olen tehnyt aina.
Minulla on myös kuiva suu. Usein öisin suuni kuivii niin että kieli tarttuu kitalakeen.
Mutta silti hampaat vain syöpyvät. Mikä avuksi?
En ole hammaslääkäri mutta peilistä nähtynä aika hurjalta näyttää valitettavasti.
Hammaslääkärissä käynnistä on aikaa jo ~5vuotta. Syystä että - häpeän myöntää - mulla on kamala fobia hammaslääkärissä käyntiä kohtaan.
Eniten minua pelottaa hammaslääkärin suhtautuminen.
Miten hoito tapahtuu tällaisessa tapauksessa? Entä mitä hintaluokkaa operaatio olisi?
Pitääkö näihin ottaa kallis implantti vai onnistuuko noita hampaan sivussa olevia "koloja" jotenkin paikkaamaan huokeammin? Suosituksia osaavista hammaslääkäreistä pk-seudulla saa myös antaa.
ps. turhat kommentit ennaltaehkäisystä ym moralisoinnit voi jättää pois. Tehty mikä tehty, en haluaisi enää voivotella ennaltaehkäisyn laiminlyöntiä vaan yrittää hoidattaa leegot kuntoon,
leegot heikossa kunnossa, hammaseroosiotako?
3
282
Vastaukset
- näin on
eikun aikaa tilaamaan hammaslääkärille. Kysy hinta-arvio yksityiseltä tai laittaudu yleisen jonoon. Voit valitella kipuja niin pääset päivystyspotilaaksi. Parempi tuossa iässä pelastaa mitä pelastettavissa on.
- Kannattaa hoitaa
Soitat päivystys aikaa, jos särkee, eikä särkylääkkeet auta. Päivystyksessä saat avun ensihätään eli kannattaa varata aika hammaslääkärin tarkastukseen ja voit mainita jo aikaa varattaessa, että pelkäät niin osaavat suhtautua paremmin, kun menet tarkastukseen. Kannattaa hoidattaa nyt eli esim. vuoden päästä tilanne on jo pahempi.
- Ensikkoinen
Kannattaa hoitaa kirjoitti:
Soitat päivystys aikaa, jos särkee, eikä särkylääkkeet auta. Päivystyksessä saat avun ensihätään eli kannattaa varata aika hammaslääkärin tarkastukseen ja voit mainita jo aikaa varattaessa, että pelkäät niin osaavat suhtautua paremmin, kun menet tarkastukseen. Kannattaa hoidattaa nyt eli esim. vuoden päästä tilanne on jo pahempi.
"-takahampaista 4 on syöpynyt/lohjennut pahasti"
Itsellänikin oli kun uskaltauduin hammaslääkäriin menemään. Olivat viisaudenhampaita jotka eivät olleet koskaan vihoitelleet. Lohkeilleet vain palasiksi. Nyppivät pois. Rohkeutta vain, itsellesi vain teet pahaa jos et mene hammashoitoon. Itseänikin pelotti mutta rohkeasti vain tilasin ajan. Ota vaikka hyvä ystävä mukaan, näin itse tein. Ja kerro että pelottaa, kyllä ne siellä osaa auttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2155931
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263684- 822567
- 372090
- 331882
- 431851
- 1061754
- 211646
- 271492
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!381431