huostaanotto

yx äippä

ja adhd. No meillä on nyt läpikäyty huostaprosessi. Huostaan päädyttiin aikoinaan lapsen adhd:n, minun oman loppuunpalamisen ja lapsen vaativan kasvatuksen takia.

Hengissä säilyttiin, mutta kovat oppirahat on maksettu. Ihmettelen edelleenkin, että miten hitossa huostaan löytyy rahaa, mutta muihin tukitoimiin ei tunnu löytyvän ikinä?

Jos lapsi on sairas, miten siihen voi huostaanotto auttaa?

No kyllähän se tietysti meillä vähän pysäytti lasta, mutta ei tämä kuitenkaan ole oikea tie, että huostaa tarjotaan vaihtoehtona.

11

1638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10
      • Skata.

        Se tyttö joka sieppasi vauvan,on häiriintynyt.Tommonen kakara kuuluu suljettuun hoitoon 3-5 vuodeksi,sanoo hyssyttelijät mitä tahansa.Kukaan muu ei ole uskaltanut sanoa tällaista,mutta mä uskallan.Normaalit kuuluu normaalien joukkoon,häiriintyneet kuuluu hoitoon.Seuraava tempaus voi olla vaikka millainen ja häiriintynyt sanoo niin kun kaveri joka aiheutti toisen kuoleman,"ei ollut tarkoitus tappaa".Sehän selittää kaiken kun ei ollut tarkoitus.Antaa tulla vaan hyssyttelijät,mut mä uskallan sanoa mitä ei muut uskalla.


      • parempi vahtija
        Skata. kirjoitti:

        Se tyttö joka sieppasi vauvan,on häiriintynyt.Tommonen kakara kuuluu suljettuun hoitoon 3-5 vuodeksi,sanoo hyssyttelijät mitä tahansa.Kukaan muu ei ole uskaltanut sanoa tällaista,mutta mä uskallan.Normaalit kuuluu normaalien joukkoon,häiriintyneet kuuluu hoitoon.Seuraava tempaus voi olla vaikka millainen ja häiriintynyt sanoo niin kun kaveri joka aiheutti toisen kuoleman,"ei ollut tarkoitus tappaa".Sehän selittää kaiken kun ei ollut tarkoitus.Antaa tulla vaan hyssyttelijät,mut mä uskallan sanoa mitä ei muut uskalla.

        Itse en omiani yksin jättänyt yksin ulos vahtimatta. Minuutiksikaan. Voihan jokin eläinkin uhata vaunuja. Koskaan ei tiedä. Kyllä se on äidin ottama riski silloin. Syytä toki en. Elämä vain on. Kaikkea voi sattua. Oma lapsi on kuitenkin ainokainen ja takaisin ei saa jos jotain sattuu.


      • 6
        Skata. kirjoitti:

        Se tyttö joka sieppasi vauvan,on häiriintynyt.Tommonen kakara kuuluu suljettuun hoitoon 3-5 vuodeksi,sanoo hyssyttelijät mitä tahansa.Kukaan muu ei ole uskaltanut sanoa tällaista,mutta mä uskallan.Normaalit kuuluu normaalien joukkoon,häiriintyneet kuuluu hoitoon.Seuraava tempaus voi olla vaikka millainen ja häiriintynyt sanoo niin kun kaveri joka aiheutti toisen kuoleman,"ei ollut tarkoitus tappaa".Sehän selittää kaiken kun ei ollut tarkoitus.Antaa tulla vaan hyssyttelijät,mut mä uskallan sanoa mitä ei muut uskalla.

        Niinhän tuosta suomalais-venäläisenkin pojan tapauksesta sinun tavalla ajattelevat huusivat, että "hyvä kun lapsi huostattiin, on se hyvä kun Suomessa on hyvä lastensuojelu, seuraavaksi vanhemmat olisivat varmaan TAPPANEET lapsen!" :D Ei voi muuta kuin nauraa suoraan sanottuna.

        Kyse ei ollut edes todistetusta pahoinpitelystä, vaan vasta sen epäilystä, kun sossukoneisto iski ja sijoitti lapsen sellaiseen laitokseen, jossa hänet pahoinpideltiin lääkärissä käyntikuntoon. Melkoista lasten"suojelua" se!

        Tuossa tapauksessa siis Suomen viranomaiset tekivät KIIREELLISEN huostaanoton poliisin avustamana...
        Lapsi karkasi takaisin kotiin heti ensimmäisen tilaisuuden tullen ja SAI JÄÄDÄ KOTIINSA, koska Venäjän lapsiasiavaltuutettu puuttui tapaukseen. Huostaanotto purettiin viime kesänä vähin äänin.

        Että sellaisia "tarkkaan harkittuja ja lastensuojelun viimeisenä keinona käyttämiä" toimia huostaanotot Suomessa ovat. Ainakin niitä sellaisina mainostetaan.


    • tomuliinoja

      Olen samaa mieltä. Mielestäni perhettä pitäisi kyllä voida hoitaa hajottamatta sitä. Veikkaan, että loppuunpalanut äiti ahdistuu vielä enemmän kun lapsi huostaanotetaan. Aivan varmasti perheelle voitaisiin suunnata tukitoimia paljon halvemmalla. Vaikka lastenhoitaja perheeseen iltaisin klo 18-22. joksikin aikaa. Äiti saisi levätä.
      Eri asia silloin, kun vanhemmilla on vaikka päihdeongelma tai niin vakava mielenterveysongelma etteivät pysty huolehtimaan lapsesta.

      • yx äippä

        No voi hippula jos olisinkin saanut esim. joskus kotiin apua. Tai lapsi olisi saanut kouluun avustajan ilman hitonmoista tappelua. Tai terapiat ym olisi saatu helposti. Äiti saa levätä vasta nyt kun lapsi on 17,5 vuotias. Ja koska olen ollut aina yksinhuoltaja, ei kasvatustaakkaa ole voinut jättää esim. isän kanssa, joka painiskelee omien ongelmien kanssa.

        Mutta meillä on nyt sikäli onnellinen tilanne, että lapsi on palannut kotiin huostastasta. Asioista pystytään puhumaan ilman suurempaa katkerutta. Elämä menee eteen päin.


    • antisossu

      tämä on juuri tätä sosiaalimafiaa.he luulevat tietävänsä aina kaikki paremmin.toivottavasti saat lapsen täkaisin,yritä taistella.lapsen etu on kasvaa siellä missä häntä eniten rakastetaan:kotona.tätä menoa kaikki suomen lapset huostaanotetaan.

      • lastenkodissa töissä

        Huostaanotto ei ole aina paha asia vanhempienkaan kohdalta. Jos lapsi on vaaraksi itselle tai muille,on silloin parempi ottaa lapsi huostaan ammattilaisten hoitoon. Se on jopa siinä tilanteessa äidillekin helpotus,kun voi jakaa vastuun,joka on erittäin raskas. Rakkautta voi lapselle näyttää niinkin,että näyttää lapselle,ettei hyväksy sellaista ja puuttuu asioihin. Lapsi voi olla erittäin vaikea rakastettava,jos hän käy raskaaksi,jolloin tulee enemmän negatiivista palautetta. Silloin,kun lapsi on huostaanotettu,voi olla että lasta rakastaa kaikkein eniten.
        En yleistä,mutta tämä esimerkki on jossain tapauksissa.


    • 23

      Vähällä pääsitte, jos lapsi selvisi aiheettomasta huostaanotosta suht terveenä takaisin kotiinsa. Tässä erilainen kokemus avun hakemisesta ja sen saamisesta 2000-luvun Suomesta. Vanhemmat hakivat siis itse apua lapselle ja monien vaiheiden jälkeen päätyivät Lastenlinnan tutkimusosastolle. Siirrän toiselta palstalta kirjoittajan luvalla:

      "Tutkimusosasto oli hyvä kokemus vain siinä mielessä, että lasta kohdeltiin siellä ystävällisesti, mutta varsinaisilta hoito-osastoilta tulleen palautteen perusteella eivät kaikki perheet voi sanoa samaa.

      Lapsella oli Asperger-epäily, mutta Matti Brummer ei pitänyt sitä mahdollisena. Neurologiseen arvioon ei päästy, vain perustesteihin, jotka eivät kerro Aspergerista juuta eikä jaata. Olin monta vuotta yrittänyt saada apua lapsen syömisongelmaan, mutta minua ei oltu uskottu, miten vähän lapsi söi. Tutkimusosastolla oli pakko uskoa, kun itse näkivät tilanteen.

      Olin joskus kotona sanonut lapselle tuskastuneena, että "Syö nyt, ei se sentään myrkytettyä ole." Lapsesta se oli hauska vitsi ja hän toisteli sitä usein myöhemminkin. Hän kaipasi suunnattomasti kotiin sairaalassa ja kuvitteli luokseen suojelusenkelin samaan tapaan kuin joillain on mielikuvituskaveri.

      Noista seurasi papereihin PSYKIATRIEN JYMYKIRJAUKSET:
      "Lapsi on selvästi psykoottinen, hän luulee ruokaansa myrkytetyksi." Ja myöhemmin: "Tutkimustilanteessa lapsi on harhainen, hän kuvittelee näkevänsä tutkimushuoneessa suuri kokoisen enkelin." Huoh...

      Brummer kirjoitti PIKAlähetteen pitkäaikaiseen psykiatriseen hoitoon ja koska sairaalapaikkaa ei kuulema saanut hoitotakuulain puitteissa, lähete laitettiin Hdl:n lastenkodin psykiatriselle osastolle Pitäjänmäelle. Hoidon piti kestää tavanomaiset kaksi vuotta, mutta jopa sossut olivat järkyttyneitä kun purkivat huostaanoton jo 3,5 kk:n kuluttua sen alkamisesta. Lasta pahoinpideltiin, peloteltiin, uhkailtiin, pidettiin yksinään vastoin intensiivihoidon oppeja. Jos lapsi kertoi mitään minulle pahoinpitelyistä ja huonosta kohtelusta, se kostettiin aina lapselle jonkinlaisena satuttamisena, esim. isokokoinen mieshoitaja astui koko painollaan hennon pikkutytön jalalle, tönittiin, läimäyteltiin, istuttiin päälle (!). Jopa minun läsnäollessani mieshoitaja karjui lapselle, että tämä ei saanut puhua ulkopuolisille mitään kohtelustaan.

      Lastenlinnan antama väärä diagnoosi:
      Lapsuuden laaja-alainen kehityshäiriö psykoottisin piirtein
      Kotiutumisen jälkeen saatu oikea diagnoosi: Aspergerin oireyhtymä, eikä psykoosista tietoakaan.

      Lapsen vointi romahti lastenkodissa ja vasta vuoden kuluttua kotiutumisesta hän oli ulkoisesti lähes ennallaan. Nyt hän on kuin toinen tyttö, neurologista kuntoutusta on takana kohta kolme vuotta, lapsi käy tavallista luokkaa ja menestyy hyvin, ulkoisesti ei poikkea mitenkään muista saman ikäisistä. Terapiassa on hoidettu myös huostaanoton aiheuttamia traumoja, mutta on käynyt ilmi, että hän ei ole toipunut niistä täysin vieläkään.

      Itse voin sanoa, että tietyllä tavalla voi ajoittain unohtaa lapsen laittoman ja väärän kohtelun, mutta luottamustani tähän yhteiskuntaan voidaan tuskin ikinä palauttaa enää ennalleen."

    • 23

      useimmiten vaikeahoitoinen, eikä vanhemman loppuunpalamista tarvitse ihmetellä ollenkaan. Mutta huostaanottoon se ei silti oikeuta, vaikka Suomessa väärille linjoille on tässä asiassa lähdettykin jo vuosia sitten.
      Näitä huostaanottoja koskien esitti kansanedustaja Päivi Lipponen kirjallisen kysymyksen hallituksen kyselytunnilla, mutta sai kokoomus-keskusta -hallituksen peruspalveluministeriltä vain tyypillistä poliittista liturgiaa vastaukseksi. Risikon vastauksen voi tiivistää tähän lauseeseen: "Lasten psykiatriseen hoitoon kuuluu joskus myös huostaanotto."

      Niin kuuluu, jos kotiolot ovat jotenkin sairastuttaneet lapsen, mutta silloin onkin kyse tavallisesta huostaanotosta, kun nämä laittomat huostaanotot kulkevat yleensä hoidollisen huostaanoton nimellä.
      Psykiatrit rikkovat jo siinäkin terveydenhoitolakia, että vanhempien toiveita toisen lääketieteenalan arviosta ei oteta huomioon.

      Teidän tapaukseen - kuten monien satojen muiden - liittyy se, että lastensuojelulain edellyttämät ja huostaanottoja estävät avohuollon tuet ovat viime laman jälkeen vähitellen poistettu suurimmasta osasta kuntia käytöstä kokonaan. Sen myötä ls-työntekijöiltä on poistettu mahdollisuus oikeaan auttamiseen ja ainoaksi avuksi jää huostaanotto, mikä voi olla todella traumatisoiva kokemus lapselle. Se on Suomessa unohdettu huostahuumassa täysin, kuten sekin, sijaishuoltoa ei todellisuudessa valvota ollenkaan.

      On oikeastaan arpajaisonnea, että lapsi pääsee hyvään sijoituspaikkaan, jossa häntä kohdellaan hyvin. Unohdettu on myös se, että neurologisten oireyhtymien lapset ovat usein pitempään tunnetasolla kiinni vanhemmassaan, he irtautuvat aikanaan, mutta hitaammin kuin lapsen yleensä. Siksi heille voi huostaanotto olla vielä järkyttävämpi kokemus kuin muille lapsille.

      Yksi keino saada kunnat takaisin lakien kunnioittamiseen saattaisi olla puuttua lakiin lastensuojelukertoimesta. Se lasketaan joka vuosi joka kunnassa erikseen, ja kunta saa sitä enemmän valtiontukea, mitä enemmän kunnassa on tehtyjä huostaanottoja. Järjetöntä! Laskentaperusteena pitäisi olla huostaanottojen kappalemäärän sijasta se summa, jolla huostaanottoja estäviä avohuollon tukia on järjestetty. Ja eduskunnan pitäisi säätää niin suuria uhkasakkoja kunnille, joissa peruspalvelut (lasten kuntoutus, terapia, sairaalapaikat, erityisopetus) on laskettu törkeästi alle todellisen tarpeen, että lakien noudattaminen alkaisi maistua. Uhkasakkoihin ei saisi olla esteenä edes laki kuntien itsemääräämisoikeudesta.

    • 22

      Hyvästä kodista tehty huostaanotto pahimmillaan sairastuttaa lapsen.

      Meillä lapsen vointi romahti nopeasti huostaanoton aikana. Sitä ei tietysti sijoituspaikka myöntänyt, mutta onneksi sossu tajusi, kun vihdoin pääsi juttelemaan lapsen kanssa kahden kesken.

      Lapsi kotiutui siis paljon huonompi kuntoisena kuin oli huostaanottoon mennessään. Tosiasiassa kenelläkään ei ole oikeutta kohdella lapsia näin kuin Suomessa on viime vuosina kohdeltu muka lasten"suojelun" nimissä.

      Psykiatrinen hoito ei sovi neurologisten oireyhtymien lapsille, se yleensä vain huonontaa lapsen vointia. Se on kiistämätön tosiasia, jonka jopa Lastenlinnan psykiatrian ylilääkäri myöntää jossain kirjassaan, mutta siitä huolimatta itse kirjoittelee lähetteitä laittomiin huostaanottoihin. Lapselle ollaan siis esim. sairaalapaikkojen puutteen takia hankkivinaan hoitoa laitoksesta, joka vaatii huostaanoton lapsen heille sisään ottamiseksi. Laitos rikkoo vaatimuksessaan lakia, koska heillä on kyllä oikeus hoitaa vain huostaanotettuja lapsia, mutta heillä ei ole oikeutta vaatia huostaanottoa tehtäväksi perheestä, jossa ei ole siihen lainmukaisia perusteita.

      Lisäksi laitoksella on harvoin tarjota sellaista hoitoa, jota he lääkäreille ja lastensuojeluun mainostavat. Jos ainut tarjottu hoito on esim. kolmen viikon välein terapiaa 45 minuuttia kerta, voisi lapsi hyvin käydä sellaisessa myös kotoa käsin, ei siihen mitään huostaanottoa tarvittaisi.

      Hoitoalan ammattilaisen väite siitä, että vanhemmat ottaisivat iloisena vastaan sen, että pääsevät huostaanoton jälkeen jakamaan kasvatusvastuun ammattilaisten kanssa, ei pidä paikkaansa. Kyllä vanhemmat yleensä haluavat hoitaa ja kasvattaa lapsensa ihan itse. Jos apua ja tukea tarvitaan, on perheellä oikeus saada sitä ilman huostaanottoakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe