viisaudenhampaiden poisto

tietämätön..

onko poistamattomista viisaudenhampaista jotain haittaa terveydelle, jos ne ei ole puhjenneet mutta eivät vaivaa mitenkään.

4

199

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haittaa ...

Tässä on varmaan yhtä monta näkemystä kuin hammaslääkäriäkin. Minulta nimittäin oltiin vuosia sitten ottamassa yhtä viisaudenhammasta pois. Sitä ei särkenyt, eikä siinä ollut mitään ongelmaa, mutta hammaslääkärin mielestä se piti poistaa, koska oli viisaudenhammas. Operaatio olisi ollut kohtuullinen, sillä kyseinen hammas on todella iso.

Kuin sattuman oikusta muutin vajaaksi vuodeksi Ruotsiin ennen kuin olimme ehtineet suomalaisen hammaslääkärin kanssa sopia tarkemmin hampaan poistosta. Kävin Ruotsissa ihan normaalilla tarkastuskäynnillä ja kerroin, että viisaudenhampaani pitäisi poistaa. Hammaslääkäri ihmetteli, että miksi ihmeessä, eihän siinä ole mitään vikaa. Hän vielä väitti, että (silloin) tuoreet tutkimustulokset osoittivat, ettei oireettomia viisaudenhampaita pidä poistaa.

Kun palasin Suomeen, vaihdoin hammaslääkäriä. Hän eikä sen jälkeisetkään hammaslääkärit ole suunnitelleet viisaudenhampaani poistoa. Eli tuolla se suussa edelleen möllöttää enkä olisi edes muistanut sen olemassaoloa, ellen olisi lukenut kysymystäsi.

• Hamppi91

Keksin haitan viisaudenhampaista, mutta enpä oikeastaan niiden poistosta: Mulla on varmaan herkkä yökkäysrefleksi tai joku, sillä oikeastaan jokaisen hammaspesun yhteydessä yököttää (ehkä sen takia en olekaan kovin ahkera hampaita pesemään), ja ne viisaudenhampaat ei taida paljon auttaa asiassa. Tosin enpä enää muista, millanen tilanne oli ennen niitä hampaita, kun mulla (tietääkseni) on jokasessa kulmassa viisaudenhampaat, puhjennu vuosia sitten...

Luulin, että ne viisaudenhampaat yleensä poistetaan, mutta kukaan hammaslääkäri ei oo kommentoinut niitä mitenkään, enkä itekään oo niistä mitään kysynyt. En oo nyt käynyt aikoihin hammaslääkärissä, mutta olen kyllä miettiny viisaudenhampaiden poistamista sen yökkäämisen takia, jota hampaidenpesun yhteydessä esiintyy.

Haluaisin kovasti tietää, jos niiden poistamisesta on jotain haittaa ja mitä? Kummin on parempi, ilman viisaudenhampaita vai niiden kanssa?

• viisuri
        Hamppi91 kirjoitti:

Keksin haitan viisaudenhampaista, mutta enpä oikeastaan niiden poistosta: Mulla on varmaan herkkä yökkäysrefleksi tai joku, sillä oikeastaan jokaisen hammaspesun yhteydessä yököttää (ehkä sen takia en olekaan kovin ahkera hampaita pesemään), ja ne viisaudenhampaat ei taida paljon auttaa asiassa. Tosin enpä enää muista, millanen tilanne oli ennen niitä hampaita, kun mulla (tietääkseni) on jokasessa kulmassa viisaudenhampaat, puhjennu vuosia sitten...

Luulin, että ne viisaudenhampaat yleensä poistetaan, mutta kukaan hammaslääkäri ei oo kommentoinut niitä mitenkään, enkä itekään oo niistä mitään kysynyt. En oo nyt käynyt aikoihin hammaslääkärissä, mutta olen kyllä miettiny viisaudenhampaiden poistamista sen yökkäämisen takia, jota hampaidenpesun yhteydessä esiintyy.

Haluaisin kovasti tietää, jos niiden poistamisesta on jotain haittaa ja mitä? Kummin on parempi, ilman viisaudenhampaita vai niiden kanssa?

Ei kai siitä mitään haittaa ole, jos ne poistetaan. Helpompi niitä hampaita on tosiaan pestä, kun ei ole viisaudenhampaita. Multa on nimittäin nyt jouduttu poistamaan viisureita, kun ovat oireilleet. Ainakin alhaalta poistot sujuivat tosi hyvin, vaikka toinen juoduttiin leikkaamaan. Yläviisurien poisto on pian edessä.
        Jos olisin tiennyt, miten paljon mukavammalta suussa tuntuu ilman viisuadenhampaita ja se pesu on todella helppoa, niin olisin jo aika päiviä poistattanut ne.

• viisuri kirjoitti:

Ei kai siitä mitään haittaa ole, jos ne poistetaan. Helpompi niitä hampaita on tosiaan pestä, kun ei ole viisaudenhampaita. Multa on nimittäin nyt jouduttu poistamaan viisureita, kun ovat oireilleet. Ainakin alhaalta poistot sujuivat tosi hyvin, vaikka toinen juoduttiin leikkaamaan. Yläviisurien poisto on pian edessä.
        Jos olisin tiennyt, miten paljon mukavammalta suussa tuntuu ilman viisuadenhampaita ja se pesu on todella helppoa, niin olisin jo aika päiviä poistattanut ne.

Mulla on vasen yläviisuri poitettu, oikea ylä paikattu, kun oli reikä. Hammaslääkäri oli sitämieltä että otetaan pois jos on haittaa, mutta tässätilanteessa oli paikkaamisen kannalla. Alarivin viisurit ei liene viä edes puhjenneetkaan. Se yläviisurin poisto oli oma tarinansa, helpossa se lopuiksi oli, mutta eka ei tuo puudutus onnistunut ja leegossa oli viä tunto siinävaiheessa kun siihen otettiin pihdeillä kiinni ja tempaastiin. Senmuuten huomasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      44
      2879
    2. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      22
      2375
    3. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      22
      2248
    4. Olet varmaan nalle nyt ilonen ku

Se A antaa niin paljo ku haluat..
      Ikävä
      34
      2223
    5. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      28
      1901
    6. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      30
      1602
    7. Tykkäätkö siitä

H- naisesta?
      Ikävä
      26
      1496
    8. Haluaisin vielä

Yrittää. Annatko meille enää mahdollisuutta
      Ikävä
      29
      1361
    9. Tiedät että haluan

Sinut vaikka elämäni on nyt tätä. Olen niin pitkään kärsinyt tästä.
      Ikävä
      16
      1324
    10. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      16
      1296
    Aihe