Mies ja kotityöt

housewife*

Onko teidän tarvinnut opettaa miehellenne kotitöitä ja jos on tarvinnut niin mikä olisi paras keino siihen,että oppi kanssa menee perille. Itse turhaudun välillä kun poikakaverini on aika uusavuton kotitöiden suhteen,johtuu osaksi varmaan siitä,ettei hänen ole tarvinnut nuorempana äitinsä kanssa asuessaan tehdä juuri kotihommia,joka näkyy sitten suhteessamme.

Kyllä hän imuroi jne,mutta vasta jos pyytää tekemään jotain,oma-aloitteisuutta pitäisi saada enemmän ja että hän järjestelisi tavaroita ja pitäisi kodin siistinä..en halua että tulevaisuudessa jos on lapsi niin minulla on kahdet jäljet siivottavana. Joskus kieltämättä teen mieluummin jonkun homman itse,kun tiedän että se tulee tehtyä sitten kunnolla,tässä taas kaivan kuoppaa vaan itselleni...

141

7931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvelenpahan

      Oveluudella et pääse asiassa mihinkään, sillä vastapuoli on ihan yhtä ovela. Kyllä avokkisi tietää, että jos hän ei tee mitään tai tekee huonosti, sinä tulet perässä ja hoidat homman. Lopulta olet ihan mykkyrässä onnesta, jos hän tekee jotakin oma-aloitteisesti, ja hän tietää tasan tarkkaan, mitä sinulta irtoaa mistäkin kotihommasta.

      Ota asia puheeksi äläkä puhu kiertoilmauksilla - ei siis mitään huttua kotitöissä "auttamisesta" vaan kotitöiden tekemisestä. Ota selvää siitä, näettekö te ensinnäkin sotkun samalla tavalla (aika moni mamman automaattihoivassa kasvanut ei edes näe epäkohtaa siisteydessä). Selvitä myös se, onko avokkisi halukas oppimaan asiat ja tekemään niitä säännöllisesti vai eikö ole. Sitten vain mietit, mitä sinä haluat ja millaiseen suhteeseen ja kompromissiin olet valmis.

      • aikaa

        silloin kun muutin yhteen exäni kanssa niin tilanne oli aivan sama. Hän ei yksinkertaisesti osannut tehdä mitään. Ei kukaan koskaan vaatinut häntä tekemään mitään.
        Olin kanssa turhautumisen partaalla koska kotityöt jäivät kaikki minulle kun äijä katsoi telkkaria ja nautti olostaan. ei ollut kivaa ja tästä asiasta riideltiinkin todella railakkaasti.
        Siinä meni yhteiseloa varmaan puolisen vuotta kun huomasin että mieheni pesee pyykkiä... Mielessäni ajattelin että WHAAAT!!!!! ja pikkuhiljaa alkoi tiskit löytää tiensä koneeseen ja imurinkin hän joskus kaivoi kaapista. Jälki nyt ei ollut niin puhdasta kun olisin halunnut (siis asunnon siivouksen suhteen) mutta en sitä hälle kertonut koska se oli se ELE, että hänkin teki jotain.
        Aika siis auttaa. Kyllä se sinun miehesikin varmasti kohta ymmärtää että jos kaksi ihmistä asuu saman katon alla niin huushollin pyörittäminen ei saa olla yksipuolista ;)


    • yufuyjhfg

      Sanonpahan vaan, että se ei lupaa hyvää jos kotona äiti rakas on pojalleen opettanut, että kaikki tehdään puolesta ja häntä vain passataan. Sikäli tuo aloittajan tilanne vaikuttaa lupaavalta, että avomies ainakin yrittää ja tekee (vaikkakin lähinnä pyydettäessä), mutta toisaalta...se voi olla vain sitä alkutaipaleen innokkuutta mikä haihtuu kyllä ensimmäisen vuoden aikana jos sen kummempaa arvostusta kumppaniin ei löydy.

    • nainen ja miäs

      Meillä nainen tekee naisen työt ja mies miehen työt.

      Nainen siivoaa, tekee arjen ostokset, kokkaa, pesee pyykit, hoitaa lemmikit ja antaa pimpsaa.

      Mies ajaa autoa, vie ravintolaan ja elokuviin, käy töissä, hoitaa raskaat pihatyöt, hoitaa/korjaa tekniset jutut ja antaa kikua.

      Viidettä vuotta mennään ja kaikki sujuu kuin rasvattu. Ei tulis mieleenkään päästää miestä hoitamaan mun kotitöitä, eikä vastaavasti tulis mieleenkään myöskään yrittää hoitaa miehen velvollisuuksia. Molemmat on hyviä omissa jutuissaan.

      Erikoistuminen on yksi niistä jutuista miksi ihmislaji on maapallolla menestynyt.

      • PikkuRouva Nieminen

        En kans ymmärrä miks kaikkien pitäis oppii siivoomaan kunhan oppii olee sotkematta.
        Ei jätä sukkiaan ja kalsareitaan muualle kun pyykkikoppaan ja juomalaseja vaan lavuaariin eihän
        kukaan jätä autookaan minne sattuu ja kauppakassia marketin parkkipaikalle.

        Kunhan tavarat laittaa niinku kuuluu ne on sitte helppoa siittä tuunata taas kuntoon.
        Pätee esim just siinä että nainen voi tiskata ja mies tekee autohuollot ja pitää tankin täynnä ni
        saa rouva ajella kans turhaan pysähtymättä esim just essolle.

        Meillä ei ainakaan mies siivoile ja en oo ees aatellu et me kumpiki imuroitais kun on vaan yks imuri ja pikkujuttu se on tehä päivällä kun mies on töissä myöhempään.


      • haaveammatti

        "Meillä nainen tekee naisen työt ja mies miehen työt.

        Nainen siivoaa, tekee arjen ostokset, kokkaa, pesee pyykit, hoitaa lemmikit ja antaa pimpsaa.

        Mies ajaa autoa, vie ravintolaan ja elokuviin, käy töissä, hoitaa raskaat pihatyöt, hoitaa/korjaa tekniset jutut ja antaa kikua"

        Reilu jako teillä. Monesti vaan käy niin, että nainen joutuu "naisten töiden" lisäksi käymään myös töissä, mutta jos mies elättää perheensä, kyllä nainen saa kotityöt vastuulleen ottaa.


      • nainen ja miäs
        haaveammatti kirjoitti:

        "Meillä nainen tekee naisen työt ja mies miehen työt.

        Nainen siivoaa, tekee arjen ostokset, kokkaa, pesee pyykit, hoitaa lemmikit ja antaa pimpsaa.

        Mies ajaa autoa, vie ravintolaan ja elokuviin, käy töissä, hoitaa raskaat pihatyöt, hoitaa/korjaa tekniset jutut ja antaa kikua"

        Reilu jako teillä. Monesti vaan käy niin, että nainen joutuu "naisten töiden" lisäksi käymään myös töissä, mutta jos mies elättää perheensä, kyllä nainen saa kotityöt vastuulleen ottaa.

        Niin no minä vasta opiskelen, eli hoidan velvollisuuteni opintojen ohella. Kun valmistun, siirryn luonnollisesti työelämään. Hoitaa mieskin omat velvollisuutensa töiden ohella. :)

        Olen meidän suhteessa muutenkin huomannut, että kun työnjako ja muut säännöt tehdään selviksi heti alussa ja ne kirjoitetaan vaikka ylös, niin riitoja ei tule ollenkaan. Tietenkin sitten käytetään aina harkintaa ja maalaisjärkeä, jos toinen on vaikka kipeä tai krapulassa tai jotain.


      • kerrostalo..
        nainen ja miäs kirjoitti:

        Niin no minä vasta opiskelen, eli hoidan velvollisuuteni opintojen ohella. Kun valmistun, siirryn luonnollisesti työelämään. Hoitaa mieskin omat velvollisuutensa töiden ohella. :)

        Olen meidän suhteessa muutenkin huomannut, että kun työnjako ja muut säännöt tehdään selviksi heti alussa ja ne kirjoitetaan vaikka ylös, niin riitoja ei tule ollenkaan. Tietenkin sitten käytetään aina harkintaa ja maalaisjärkeä, jos toinen on vaikka kipeä tai krapulassa tai jotain.

        voi hyvin jakaa jos asuu omakotitalossa mies tekee ne tekniset ja raskaat työt ja nainen huushollityöt, mutta kerrostalossa ei ole muutakun ne huushollityöt, ei ole pihatöitä ja autoakaan ei saa pihalla korjata eikä suuremmin voi nikkaroida. Sillon ne vähäiset huushollihommat voi jakaa.


      • klomgs
        kerrostalo.. kirjoitti:

        voi hyvin jakaa jos asuu omakotitalossa mies tekee ne tekniset ja raskaat työt ja nainen huushollityöt, mutta kerrostalossa ei ole muutakun ne huushollityöt, ei ole pihatöitä ja autoakaan ei saa pihalla korjata eikä suuremmin voi nikkaroida. Sillon ne vähäiset huushollihommat voi jakaa.

        Meillä miäs opetti mulle miten viikataan pyyhkeet ja lakanat ja muutenkin paidat tms. Itse en ole hänelle paljonkaan puhunut vessan pesemisestä, koska tykkään tehdä sen itse (Olenko omituinen?!) ja luotan tulokseen, siis että minä pesen vessan parhaiten.
        Mieheni esim imuroi ja hoitaa juuri noita korjaus tms hommia. Mieheni on verrattaen siisti ihminen, mutta ei niinkään "pese" asioita. Eli minä pesen yleensä rätillä ja jollain pesuaineella kun hän taas saattaa pyyhkiä talouspaperilla. Hänelle siis tärkeintä että näyttää siistiltä, minulle että on puhdasta.
        Enkä tästä ole ainakaan vielä nipottanut, johtuneeko siis siitä että luotan että minä osaan parhaiten...


      • pppppppp

        Meillä muuten sama kuvio mutta asutaan kerrostalossa eikä omisteta autoo.

        Eli nainen siivoaa, tiskaa, laittaa ruokaa, pyykkää, hoitaa kaupassakäynnit, käy töissä, näyttää nätiltä ja on aina valmis.
        Mies käy töissä, maksaa puolet vuokrasta, ryyppää... kun ei ole niitä pihatöitä eikä autoa mitä huoltaa...


      • ihan pimeetä

        vertaus.mies ajaa autoa,sehän se raskasta onkin!!!vie elokuviin ja ravintolaan huii miten rankkaa ja jokapäivähän niissä käydäänkin!!!luoja,vaimo tekee teillä kaiken,siinä on se!joko sulla on tyhmä vaimo tai sit sen pinna katkeaa yks kaunis päivä ja siinähä sitte oot autoines!


      • zipkwed
        PikkuRouva Nieminen kirjoitti:

        En kans ymmärrä miks kaikkien pitäis oppii siivoomaan kunhan oppii olee sotkematta.
        Ei jätä sukkiaan ja kalsareitaan muualle kun pyykkikoppaan ja juomalaseja vaan lavuaariin eihän
        kukaan jätä autookaan minne sattuu ja kauppakassia marketin parkkipaikalle.

        Kunhan tavarat laittaa niinku kuuluu ne on sitte helppoa siittä tuunata taas kuntoon.
        Pätee esim just siinä että nainen voi tiskata ja mies tekee autohuollot ja pitää tankin täynnä ni
        saa rouva ajella kans turhaan pysähtymättä esim just essolle.

        Meillä ei ainakaan mies siivoile ja en oo ees aatellu et me kumpiki imuroitais kun on vaan yks imuri ja pikkujuttu se on tehä päivällä kun mies on töissä myöhempään.

        juu,näin meilläkin mennään, mies rakentaa uutta taloa meille (jossa tietysti olen itse apuna myös kaikessa missä voin!) ja käy töissä tienaamassa, korjaa autot,tekee polttopuita....
        minä pidän kämpän siistinä ja laitan ruokaa ja olen todella tyytyväinen tähän. tämä ei millään muotoa tarkoita,että minut olisi alistettu nyrkin ja hellan väliin, vaan olemme automaattisesti alusta saakka toimineet näin, kumpikin siis tekee sen minkä parhaiten osaa.
        minusta olisi todella typerän ja naurettavan näköistä,jos mieheni tiskaisi tai imuroisi,hehe, mutta en itsekään joudu tekemään raskaita "miesten töitä".
        nyt raksa aikana,kun kummallakin on hirveästi työtä, osallistumme jonkin verran toistemmekin työmaihin, eli kun joudun autella raksalla koko päivän, niin mieheni on apuna sitten myös kotitöissä, eli teemme nyt enemmän töitä yhdessä. silti asiat sujuivat mukavammin silloin kun kummallakin oli oma "aluevaltaus".
        tietysti pidän poikkeuksena tilannetta,joissa pariskunta asuu kerrostalossa, ja pihatöitä ei ole. ei tarvitse tehdä polttopuita,ei ajaa nurmikkoa jne.. silloin miehen voi kyllä komentaa kotitöihinkin =)
        mutta pääasiassa mielestäni miesten pitää saada pysyä kuitenkin miehinä, ei niitä ole mopin varteen luotu =D


      • Niinpä niin

        No kyllä sinua sitten 10-20 vuoden päästä ottaa aivoon miehesi saamattomuus kotitöissä ja se alkaa nakertamaan teidän suhdettanne. :D


      • Kirsikka87

        Mutta on otettava huomioon että esim. autonrenkaat vaihdetaan vaan kaksi kertaa vuodessa, mutta pyykkejä pitää pestä vähintään kerran viikossa.. Naiselle riittää kotitöitä joka päivälle.. Ei minulla ainakaan riitä aikaa itselleni enää töiden ja kotitöiden ohessa, jos mies ei laita tikkuakaan ristiin kodin eteen. Ennen kuin otin asian puheeksi mies ehti istua mm. tietokoneen ääressä 4-5h/päivässä ja minä tein kaikki työt. En ehtinyt istahtaakkaan ennen ilta kymmentä.
        Keskustelemalla asiat saatiin kuntoon, nyt molemmat tekee kotitöitä tasapuolisesti :)


      • Siinäpä se......
        zipkwed kirjoitti:

        juu,näin meilläkin mennään, mies rakentaa uutta taloa meille (jossa tietysti olen itse apuna myös kaikessa missä voin!) ja käy töissä tienaamassa, korjaa autot,tekee polttopuita....
        minä pidän kämpän siistinä ja laitan ruokaa ja olen todella tyytyväinen tähän. tämä ei millään muotoa tarkoita,että minut olisi alistettu nyrkin ja hellan väliin, vaan olemme automaattisesti alusta saakka toimineet näin, kumpikin siis tekee sen minkä parhaiten osaa.
        minusta olisi todella typerän ja naurettavan näköistä,jos mieheni tiskaisi tai imuroisi,hehe, mutta en itsekään joudu tekemään raskaita "miesten töitä".
        nyt raksa aikana,kun kummallakin on hirveästi työtä, osallistumme jonkin verran toistemmekin työmaihin, eli kun joudun autella raksalla koko päivän, niin mieheni on apuna sitten myös kotitöissä, eli teemme nyt enemmän töitä yhdessä. silti asiat sujuivat mukavammin silloin kun kummallakin oli oma "aluevaltaus".
        tietysti pidän poikkeuksena tilannetta,joissa pariskunta asuu kerrostalossa, ja pihatöitä ei ole. ei tarvitse tehdä polttopuita,ei ajaa nurmikkoa jne.. silloin miehen voi kyllä komentaa kotitöihinkin =)
        mutta pääasiassa mielestäni miesten pitää saada pysyä kuitenkin miehinä, ei niitä ole mopin varteen luotu =D

        Noin se meni meilläkin liiton alkuaikoina. Kumpikin olimme töissä, minä hoidin lapset ja kotityöt, ruuat, pyykit ja muut. Mieheni rakensi meille taloa. Mutta mutta... mitenkäs sitten kävikään : Talo tuli tehtyä, enkä minäkään sen tekemisessä osaton ollut, en todellakaan, pihatyöt hoidan minä, autoja ei tarvitse korjata tai huoltaa enää, ovat niin uusia ja hommat hoituvat liikkeissä, polttopuut ostetaan, kuten aika monet muutkin korjauspalvelut. Ja nyt sitten minä saan vieläkin tehdä ne kaikki hommat, mitä ennenkin. Hoidan lapset, heidän asiansa, koulutouhuista huolehdin, raha-asiat hoidan, pihatyöt, kodinhoidot, suurin piirtein kaikki jatkuvat toimet. Kuskaan lapsia harrastuksiin yms. Mies joskus jotain, mutta harvemmin.
        Se kuvio niiltä liiton alkuajoilta jäi päälle.. Minä olen meidän perheessä se, joka teen eniten töitä, minulla jopa työpäivätkin nykyisin tahtovat venyä pitemmiksi kuin miehelläni. Ja tuon perheeseen rahaakin yhtä paljon ainakin.
        En oikein pidä tilanteesta enää, siitä on reiluus kaukana. Ei minusta mieskään voi loppuikää vedota siihen, että parin vuoden ajan teki taloa vapaa-ajoilla. Sama urakkahan se oli minullakin, hoidin vain niitä lapsia yksin, se oli minun urakkani. Mutta se jatkuu..

        Sopikaa asioista etukäteen, on neuvoni.


      • ex miniä..ja vaimo
        zipkwed kirjoitti:

        juu,näin meilläkin mennään, mies rakentaa uutta taloa meille (jossa tietysti olen itse apuna myös kaikessa missä voin!) ja käy töissä tienaamassa, korjaa autot,tekee polttopuita....
        minä pidän kämpän siistinä ja laitan ruokaa ja olen todella tyytyväinen tähän. tämä ei millään muotoa tarkoita,että minut olisi alistettu nyrkin ja hellan väliin, vaan olemme automaattisesti alusta saakka toimineet näin, kumpikin siis tekee sen minkä parhaiten osaa.
        minusta olisi todella typerän ja naurettavan näköistä,jos mieheni tiskaisi tai imuroisi,hehe, mutta en itsekään joudu tekemään raskaita "miesten töitä".
        nyt raksa aikana,kun kummallakin on hirveästi työtä, osallistumme jonkin verran toistemmekin työmaihin, eli kun joudun autella raksalla koko päivän, niin mieheni on apuna sitten myös kotitöissä, eli teemme nyt enemmän töitä yhdessä. silti asiat sujuivat mukavammin silloin kun kummallakin oli oma "aluevaltaus".
        tietysti pidän poikkeuksena tilannetta,joissa pariskunta asuu kerrostalossa, ja pihatöitä ei ole. ei tarvitse tehdä polttopuita,ei ajaa nurmikkoa jne.. silloin miehen voi kyllä komentaa kotitöihinkin =)
        mutta pääasiassa mielestäni miesten pitää saada pysyä kuitenkin miehinä, ei niitä ole mopin varteen luotu =D

        jos ei kotona ole tarvinnut tehdä eipä ihmekkään jos ei osaa tarttua koti hommiin..iselläni täysin koti työ vastainen mies sanoikin aina että otin vaimon se tekee..heh ..noin se toimi 12v kunnes erottiin,muiden asioiden takia ei näiden vaikk ne söi naista. rakkaus piti kasassa anoppi aiheutti paljo pahaa ja suku.mies korjasi autot osasi kaikki moottoripyörätkin korjata ja ajaa...ja paljon muuta mulle jäi sit kotityöt...ennen ei miehet edes laspia hoitanut se oli äidin työ ja koti siivous ym siellä....nykyään onneksi suunta muuttunut ja lapset osaa isäkin hoitaa..ja sinun täytyy olla kärsivällinen kun hän ei int oo ettei oo hänen työ ...tuossa on potentiaalia oppia ! eikun lempeesti neuvoo ja opastaa.voisitko kulta,eikä huutaa sillo on ku aasi eikä usko...rakaudella saat homman toimimaan ja keskustelkaa toki ..miks et huomaa ,vai etkö välitä,joskus ois sinullaki kiva ku joku muukin vähä yhteisen kodin eteen jotain tekis...RAKKAUDELLA! rakkaus auttaa,ei se että alkaa sodan tämän asian tiimoilla.


      • ex minä ja vaimo
        haaveammatti kirjoitti:

        "Meillä nainen tekee naisen työt ja mies miehen työt.

        Nainen siivoaa, tekee arjen ostokset, kokkaa, pesee pyykit, hoitaa lemmikit ja antaa pimpsaa.

        Mies ajaa autoa, vie ravintolaan ja elokuviin, käy töissä, hoitaa raskaat pihatyöt, hoitaa/korjaa tekniset jutut ja antaa kikua"

        Reilu jako teillä. Monesti vaan käy niin, että nainen joutuu "naisten töiden" lisäksi käymään myös töissä, mutta jos mies elättää perheensä, kyllä nainen saa kotityöt vastuulleen ottaa.

        niin unohtui sanoa että raskasta 3-vuoroa tein avioliiton ajan.saman kuin mieskin ...rahaa kotiin toin tein kaiken kodissamme ja siihe kuuntelin anopin haukut ja suvun arvostelut 12v..monesti syyttä...kotiin tultiin kuin susi lauma..mies sano vaan älä sinä välitä..huh joo miniä olin anopille joka täydellinen mielestään..itselläni vikoja joita yrittäny elämän varrella korjata ,mutta kukapa muu täydellinen ois ku anoppi...no minä yritä poikien vaimoihin suhtautua kuin tyttäriini..koska niitä ei minulla ole...niin sopu säilyy...että jotain opin en sekaannu nuorten väleihin annan elää tavallaan...rakkaudella!


      • Kombin
        ihan pimeetä kirjoitti:

        vertaus.mies ajaa autoa,sehän se raskasta onkin!!!vie elokuviin ja ravintolaan huii miten rankkaa ja jokapäivähän niissä käydäänkin!!!luoja,vaimo tekee teillä kaiken,siinä on se!joko sulla on tyhmä vaimo tai sit sen pinna katkeaa yks kaunis päivä ja siinähä sitte oot autoines!

        Onko täällä taas tätä valikoivaa lukemista. Onko lauseiden loppuun lukeminen oikeasti noin raskasta ja vaikeaa?

        "...käy töissä, hoitaa raskaat pihatyöt, hoitaa/korjaa tekniset jutut..."

        Että ei se taida ihan siihen auton ajamiseen jäädä. Ja sitähän sinä et esim. tiedä mitä kaikkea pihatöihinkin kuuluu. Pihojakin on vähän erilaisia. Esim lapsuuden kotini pihaan kuului kohtalainen kaistale metsää ja mm. senkin hoitaminen kuului osana "pihatöihin", sen muun homman lisäksi.

        Eipä noihin siivoamisiin tai pyykkäyksiinkään kovin montaa tuntia viikossa hupene, lasten kanssa aikaa toki kuluu enemmän. Ja siivouksen stressitasokin on täysin kiinni siitä miten tahrattomana haluaa kotinsa jatkuvasti loistavan.

        Suosittelen aina lukemaan toiseen kertaan ennenkuin purkaudut tänne noine aivoituksinesi.


      • zipkwed
        Siinäpä se...... kirjoitti:

        Noin se meni meilläkin liiton alkuaikoina. Kumpikin olimme töissä, minä hoidin lapset ja kotityöt, ruuat, pyykit ja muut. Mieheni rakensi meille taloa. Mutta mutta... mitenkäs sitten kävikään : Talo tuli tehtyä, enkä minäkään sen tekemisessä osaton ollut, en todellakaan, pihatyöt hoidan minä, autoja ei tarvitse korjata tai huoltaa enää, ovat niin uusia ja hommat hoituvat liikkeissä, polttopuut ostetaan, kuten aika monet muutkin korjauspalvelut. Ja nyt sitten minä saan vieläkin tehdä ne kaikki hommat, mitä ennenkin. Hoidan lapset, heidän asiansa, koulutouhuista huolehdin, raha-asiat hoidan, pihatyöt, kodinhoidot, suurin piirtein kaikki jatkuvat toimet. Kuskaan lapsia harrastuksiin yms. Mies joskus jotain, mutta harvemmin.
        Se kuvio niiltä liiton alkuajoilta jäi päälle.. Minä olen meidän perheessä se, joka teen eniten töitä, minulla jopa työpäivätkin nykyisin tahtovat venyä pitemmiksi kuin miehelläni. Ja tuon perheeseen rahaakin yhtä paljon ainakin.
        En oikein pidä tilanteesta enää, siitä on reiluus kaukana. Ei minusta mieskään voi loppuikää vedota siihen, että parin vuoden ajan teki taloa vapaa-ajoilla. Sama urakkahan se oli minullakin, hoidin vain niitä lapsia yksin, se oli minun urakkani. Mutta se jatkuu..

        Sopikaa asioista etukäteen, on neuvoni.

        joo se varmaan riippuu aivan täysin elämän tilanteestakin,tai siis että missä ja miten asuu. meillä siis tämä "miesten työt" ja "naisten työt" jaottelu toimi jo kuusi vuotta ennen raksaa,eli emme ole enää ihan tuorekkaan pari =)
        asuimme aluksi rivitalossa ja siellä minä siivosin,pesin pyykit ym,ym,ym mutta mieskään ei sotkenut,eli korjasi omat sotkunsa pois,joten siivouskaan ei ollut sitten kummoinen homma. nyt viimeiset 5 vuotta olemme asuneet maalla,ja täällähän töitä riittää miehellekkin. on tosiaan puutöitä,metsän harvennusta, lumitöitä.. autot ovat meillä myös uudet,eivätkä juuri huomiota kaipaa,mutta ainahan on öljyn vaihdot jne.. voishan ne hoitaa liikkeessäkin,mutta halvempaa tehdä itse.
        uskon että myös talon valmistuttua kummallekin riittää omat puuhansa,eikä ukkoa tarvitse työllistää tiskeillä =) sitäpaitsi tykkään tehdä kotityöt itse, tulee varmasti siistiä, eikä roskat löydy piilotettuna maton alta..


      • tyry
        haaveammatti kirjoitti:

        "Meillä nainen tekee naisen työt ja mies miehen työt.

        Nainen siivoaa, tekee arjen ostokset, kokkaa, pesee pyykit, hoitaa lemmikit ja antaa pimpsaa.

        Mies ajaa autoa, vie ravintolaan ja elokuviin, käy töissä, hoitaa raskaat pihatyöt, hoitaa/korjaa tekniset jutut ja antaa kikua"

        Reilu jako teillä. Monesti vaan käy niin, että nainen joutuu "naisten töiden" lisäksi käymään myös töissä, mutta jos mies elättää perheensä, kyllä nainen saa kotityöt vastuulleen ottaa.

        mieti tätä miten tän hoidat kun on kaksi veljestä samassa kämpässä ja toinen joutuu hoitaan kaiken, muun paitsi ei pimppaa.


    • toisinaan väsynyt..

      omakohtainen kokemus molemmissa avoliitoissani on se, että minä olen n. puolen vuoden jälkeen jo kotiorja. käyn töissä, viikottainen työaika on 40-55 tuntia. treenaan, en juo, syön vähän ja olen muutenkin hyvin säyseä (tai yritän edes). nätisti pyydän usein, että voiko tehdä kotitöitä. no, joskus tekee joskus ei (jos pysyy hereillä yli 5 minuuttia..). eli, useimmiten ei. kun on 4 eläintä vielä samassa talossa niin tekemistä riittää.
      olen myös ihmetellyt, että miten voi olla niin hankalaa laittaa likaiset pyykit pyykkikoriin? miten voi olla niin hankalaa vaihtaa pöytäliinat? ja miksi v*****ssa ei voi käyttää sitä mikrokupua?!?!
      olen tullut yksinkertaisesti siihen tulokseen, että miehet vaan elää kuin pellossa. se nyppii ja pahasti välillä, mutta siihenkin sopeutuu.
      mutta se onkin syy, miksi en IKINÄ halua lapsia. en yksinkertaisesti jaksaisi sitä työn määrää koska minunkin on pakko välillä nukkua. mies haluaisi lapsia, mutta en anna periksi, ennen kuin oppii edes auttavasti sisäsiistiksi.

      • päähän !?

        Tuntuu niin tutulta. Ed. liitossa oli jako naisten ja miesten työt (ero johtui muista syistä) ja se toimi hyvin. Nykyisessä lähes kaikki kotityöt hoidan minä. Ellen sitten armeijamaisesti käskytä. Kokeiltu on keskustelua, raivoamista, marttyyriutta ja "ei sitten siivota"-asennetta, huumoria (hei, tää laite on imuri ja se suti vessassa on pyttyharja) Ei apua eli pakko siivota ja viedä roskat ym.itse, ellen halua elää kuin pellossa.
        Ja komppaan ed. kirjoittajan lausetta " miksi v*****a ei voi käyttää mikrokupua" :D

        Alkaa olla pikkuhiljaa mitta täynnä, helpommalla pääsisin kun asuisin yksin. Mies ei kehtaa edes hävetä kun töiden ohella hoidan koti ja ruokahuollot ja prkl ne miesten työt mitä osaan. Toisaalta onhan se kiva saada kaikki valmiina eteen.


      • female with brains
        päähän !? kirjoitti:

        Tuntuu niin tutulta. Ed. liitossa oli jako naisten ja miesten työt (ero johtui muista syistä) ja se toimi hyvin. Nykyisessä lähes kaikki kotityöt hoidan minä. Ellen sitten armeijamaisesti käskytä. Kokeiltu on keskustelua, raivoamista, marttyyriutta ja "ei sitten siivota"-asennetta, huumoria (hei, tää laite on imuri ja se suti vessassa on pyttyharja) Ei apua eli pakko siivota ja viedä roskat ym.itse, ellen halua elää kuin pellossa.
        Ja komppaan ed. kirjoittajan lausetta " miksi v*****a ei voi käyttää mikrokupua" :D

        Alkaa olla pikkuhiljaa mitta täynnä, helpommalla pääsisin kun asuisin yksin. Mies ei kehtaa edes hävetä kun töiden ohella hoidan koti ja ruokahuollot ja prkl ne miesten työt mitä osaan. Toisaalta onhan se kiva saada kaikki valmiina eteen.

        Mikä IHMEEN pakko sitä miestä on sietää . Ilmankin pärjää ja paljon paremmin. Ota vaikka ennemmin koiranpentu, niin pääsette vähemmällä vaivalla, mutta on seuraa.


      • diipadaapaaa
        female with brains kirjoitti:

        Mikä IHMEEN pakko sitä miestä on sietää . Ilmankin pärjää ja paljon paremmin. Ota vaikka ennemmin koiranpentu, niin pääsette vähemmällä vaivalla, mutta on seuraa.

        Meillä minä hoidan pääosin kotityöt, koska mies tekee ne vähän sinnepäin ja "juostenkusten". Mutta mies laittaa kyllä ruokaa ja tiskaa ihan auliisti, mistä olen yllättynyt ja tietenkin tämä on hyvä ominaisuus. Mies on oppinut kokkailujensa jälkeen siivoamaan jälkensä aina hellasta lähtien ja olen myös opettanut, että tavarat laitetaan paikoilleen sinne mistä otetaankin. Myös likapyykit menevät nätisti koriin sekä mies petaa joka aamu sängynkin! Tosin verhoja se ei muista aukaista, mutta tarpeeksi usein kun mainitsee niin kyllä sekin muistuu vielä omatoimisesti mieleen.

        Hih, no kyllä tuosta voi jo olla ylpeä :)


      • Vaari-41
        female with brains kirjoitti:

        Mikä IHMEEN pakko sitä miestä on sietää . Ilmankin pärjää ja paljon paremmin. Ota vaikka ennemmin koiranpentu, niin pääsette vähemmällä vaivalla, mutta on seuraa.

        Samaa mieltä. Miksi pitää naisihmistä asunnossaan jos joutuu kaikki kotityöt tekemään itse ?


      • ex miniä ja vaimo
        Vaari-41 kirjoitti:

        Samaa mieltä. Miksi pitää naisihmistä asunnossaan jos joutuu kaikki kotityöt tekemään itse ?

        voihan tehdä yhdessä ja jää aikaa muuhun...RAKKAUDELLA!..ei kaikkia tarviikaan mutta jos joskus huomaisi jotain tehdä,käskemättä näin luulin lukeneeni aloittajan tekstistä.


      • 20+18
        päähän !? kirjoitti:

        Tuntuu niin tutulta. Ed. liitossa oli jako naisten ja miesten työt (ero johtui muista syistä) ja se toimi hyvin. Nykyisessä lähes kaikki kotityöt hoidan minä. Ellen sitten armeijamaisesti käskytä. Kokeiltu on keskustelua, raivoamista, marttyyriutta ja "ei sitten siivota"-asennetta, huumoria (hei, tää laite on imuri ja se suti vessassa on pyttyharja) Ei apua eli pakko siivota ja viedä roskat ym.itse, ellen halua elää kuin pellossa.
        Ja komppaan ed. kirjoittajan lausetta " miksi v*****a ei voi käyttää mikrokupua" :D

        Alkaa olla pikkuhiljaa mitta täynnä, helpommalla pääsisin kun asuisin yksin. Mies ei kehtaa edes hävetä kun töiden ohella hoidan koti ja ruokahuollot ja prkl ne miesten työt mitä osaan. Toisaalta onhan se kiva saada kaikki valmiina eteen.

        En tiennytkään että v***ssa on käytettävä mikrokupua, mutta olenkin vanhapoika. Anteeksi.


    • huushollaska

      Malli tulee kotoa. Parasta katsoa seurusteluaikana puolison vanhempia ja heidän kotitöiden jakoa. Mikäli mies on ollut "äidin kulta" niin hän on passattu pilalle. Näin hänelle ei ole arjessa tarvittavia taitoja karttunut ja asenne on kasvanut roolimalleihin jossa nainen tekee kotityöt.

      Mikäs siinä jos mies kykenee elättämään naisen kotiin, mutta harva mies pystyy.

      Tuttu juttu ja silloin ei auta opetatko hyvällä vai pahalla. Miestä ja hänen tapojaan et voi muuttaa, jos hän itse ei sitä halua. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää muutta itseään tai vaihtaa miestä.

      • Female with brains

        Saahan sitä kuka tahansa käydä tarjoamassa ilmaisia siivous/kokkaus/henkilökohtaisen avustajan palveluja vaikka kaikille naapureilleen. Itseäni ihmetyttää nämä naiset, otka eivät ole edes naimisissa niiden hoidokkiensa kanssa, eikä heillä ole yhteisiä lapsia, ja silti he väen väkisin haluavat passata muita ihmisiä. Eivät ole sukua, ei mitään, ja silti täytyy saada pestä muiden sukat/tiskata/hoivata. Ja sitten ihmettelevät kun mies ei tee mitään hänelle. Lähimmäisriippuvus täytyy olla todella syvää, kun ei onnistu yksin eläminen, tai tasa-arvoinen kumppanin löytäminen. Voiko niin huono itsekunnioitus tai omanarvontunto ollakaan. Jos se mies ei ole sinua kosinut, niin sinä valitettavasti olet hänelle vain ilmainen piika. Tämän tajuaminen on harvinaisen vaikeaa.


      • apw.ä

        tuon perusteella kukaan sit ottais! Itte siivoon joskus ja jouluna, ja joulua en vietä!
        poika vie roskat, käy postit, ja käy kaupassa, purkaa kauppakassit, käy pyykkituvas...mutta ei ripusta...tiskaa koneella joskus..
        mä vaan olen ja komppaan koneelta, imuroi:ei kukaan, ja mikroa ei ole.
        Kukin tavallaan, mitä väliä sillä on kunhan hommat hoituu!


      • ex miniä ja vaimo

        en sanoisi niinkään ex mieheltä äiti eli anoppini kuoli ja miehenki pitää syödä alkoi siis tehdä itse ruokaa lähes 50 mies...ja sitten myös tamppaa ne matot ..kalastaa,metsästää ja saa niistä jo syötävääkin..ennen ei tarvinnut vaimo teki ja äiti passas pienestä ettei tarvinnu koti hommiin pakkautuu..mitä sitä. eli aika opettaa kyllä...ei he nälkään kuole vaan me vaimot ja äidit tehdään kotona liikaa..ku osataan muka paremmin ja siksi he ei opi...sanoisin nyt 50 kokemuksellani. anna yrittää ja epä onnistuakin...rakkaudella!


    • pläääh

      Meillä mies kyllä siivoaa, mutta yleensä vasta muistutuksen jälkeen. Sitten kun mies siivoaa, niin useimmiten jälki on todellakin, no, juosten kustua. Hyvänä esimerkkinä vaikka tiskaus (meillä ei ole tiskikonetta), aina löytyy laseista ja lautasista kuivuneita ruuanjämiä, vaikka miten koitan muistutella ettei niihin kannata jättää mitään tuhruja tai kokkareita, koska seuraavalla eli minun tiskivuorollani niitä jälkiä on entistä vaikeampi saada pois. Olen huomannut, että omaan tiskaamiseeni menee puolet enemmän aikaa kuin miehen, ja jäljestä kyllä huomaa eron.

      Sama homma vessanpöntön kanssa, aina sieltä löytyy paskarippeitä vaikka miten sanoisi asiasta. Enkä minäkään halua kahden kakaran jälkiä korjata, meillä kun on nuori kissakin, joka sotkee minkä kerkeää. Onko se niin vaikeaa oikeasti puhdistaa kaikki kerralla kunnolla, ettei tarvitse ensi kerralla taistella kahta kovemmin samojen paskojen kimpussa? Ja ei, en minäkään ole siivoamisessa mikään mestari, mutta sentään yritän ja yritän vaikka toisenkin kerran. Välillä tuntuu vaan niin perseeltä itsekään siivota yhtään mitään, mutta tiedän että jos en itse siivoaisi, ei täällä kukaan muukaan sitä tekisi.

      Odotan innolla, kun miehellä on vapun tienoilla pitkä vapaa, missä kunnossa mahtanee kämppä silloin olla. Arvantenkaan jätkä ei mitään muuta teekään, kun pelaa uutta peliään. Hyvä jos edes on sängystä noussut siinä vaiheessa kun minä tulen töistä kotiin.

      • murtunut M

        Olen mies. Siivoan ,laitan ruokaa,teen kotitöitä, ruuvailen prätkää, autoja,paattia, puuhailla lasten kanssa. Yritän olla hyvä mies.
        Vaimo on suurpiirteisempi ja hänellä on menoja paljon enemmän kun minulla, eli on jos jonkinlaista kissanristiäistä joka viikko useana päivänä. Näistä asioista tuli välistä aioin riitoja. Lapsia kuljetamme harkkoihin lähes päivittäin ja elämä on aika hulabaloota. Nyt vaimo jäi kiinni pettämisestä ja sanoi että syy on minun kun en häntä huomioinut tarpeeksi. On tämä elämä jotenkin päälaellaan. Päivät juostaan rahan perässä ja illat ajelutetaan tenavia, Siinä välissä yrität sitten siivoilla yms.. ja vaimolla on menonsa kokouksia ja näköjään muutakin ;(
        Sitten pettää. Olen horoskoopiltani Härkä ja jästipäinen,huolellinen, uskollinen . Taisi tulla sekava kirjoitus mutta on nyt vaan niin sekava olo, jotenkin epätodellinen. Pettäminen satuttaa niin uskomattoman syvästi.
        Jos ei ihania lapsia olisi ero olisi varma. Vaimo ei edes osoita katumusta sanoo vaan että mikset huolehtinut hänestä. Sanoi lohdutukseksi etteivät seksiä harrastaneet sen 6kk aikana mutta helppo sekin on uskoa. Eli nyt tunnen häntä kohtaan sekä rakkautta kuten ennenkin mutta myös vihaa. Kait se tästä joskus. Olo on kuitenkin sellainen että jos joku ihana nainen seuraa tarjoaa siis juttu yms. niin luultavasti vastaan tarjoukseen.


      • voikukkakauppa
        murtunut M kirjoitti:

        Olen mies. Siivoan ,laitan ruokaa,teen kotitöitä, ruuvailen prätkää, autoja,paattia, puuhailla lasten kanssa. Yritän olla hyvä mies.
        Vaimo on suurpiirteisempi ja hänellä on menoja paljon enemmän kun minulla, eli on jos jonkinlaista kissanristiäistä joka viikko useana päivänä. Näistä asioista tuli välistä aioin riitoja. Lapsia kuljetamme harkkoihin lähes päivittäin ja elämä on aika hulabaloota. Nyt vaimo jäi kiinni pettämisestä ja sanoi että syy on minun kun en häntä huomioinut tarpeeksi. On tämä elämä jotenkin päälaellaan. Päivät juostaan rahan perässä ja illat ajelutetaan tenavia, Siinä välissä yrität sitten siivoilla yms.. ja vaimolla on menonsa kokouksia ja näköjään muutakin ;(
        Sitten pettää. Olen horoskoopiltani Härkä ja jästipäinen,huolellinen, uskollinen . Taisi tulla sekava kirjoitus mutta on nyt vaan niin sekava olo, jotenkin epätodellinen. Pettäminen satuttaa niin uskomattoman syvästi.
        Jos ei ihania lapsia olisi ero olisi varma. Vaimo ei edes osoita katumusta sanoo vaan että mikset huolehtinut hänestä. Sanoi lohdutukseksi etteivät seksiä harrastaneet sen 6kk aikana mutta helppo sekin on uskoa. Eli nyt tunnen häntä kohtaan sekä rakkautta kuten ennenkin mutta myös vihaa. Kait se tästä joskus. Olo on kuitenkin sellainen että jos joku ihana nainen seuraa tarjoaa siis juttu yms. niin luultavasti vastaan tarjoukseen.

        Jos kaksi ihmistä asuu yhdessä, iästä ja sukupuolesta välittämättä, niin heillä on enemmän tai vähemmän erilainen näkemys siisteydestä. Tämän havaitseva äidit lastensa kanssa niinkuin homo/lesboparitkin.
        Siinä pitää sitten molempien vain oppia löytämään se kultainen keskitie, milloin on niin likaista että siivotaan ja milloin on aika tiskata astiat tai pestä pyykit.

        Jos nainen haluaa tyrannisoida määräämällä miten asiat kotona tehdään, niin tekee sitten itse. Jos taas mies pelkästään määrää - ei tule hyvää siitäkään. Yrittäkää löytää se keskitie jonka kanssa molemmat voivat elää.


      • ....
        voikukkakauppa kirjoitti:

        Jos kaksi ihmistä asuu yhdessä, iästä ja sukupuolesta välittämättä, niin heillä on enemmän tai vähemmän erilainen näkemys siisteydestä. Tämän havaitseva äidit lastensa kanssa niinkuin homo/lesboparitkin.
        Siinä pitää sitten molempien vain oppia löytämään se kultainen keskitie, milloin on niin likaista että siivotaan ja milloin on aika tiskata astiat tai pestä pyykit.

        Jos nainen haluaa tyrannisoida määräämällä miten asiat kotona tehdään, niin tekee sitten itse. Jos taas mies pelkästään määrää - ei tule hyvää siitäkään. Yrittäkää löytää se keskitie jonka kanssa molemmat voivat elää.

        Mitäpä sanotte tilanteesta, jossa minä hoidan kotityöt, ja mies ei tee edes niitä miehen töitä? Ja kerrostalossa minäkin asun, eli mitään sen suurempaa en pystyisi pyytämäänkään...? Pyydän siis siskon miehen tekemään, koska oma ei ehdi/viitsi/muista. Ymmärtäisin tilanteen (että hoidan kaiken itse) siinä tapauksessa, jos olisin kotona esim. kakaroitten kanssa päivät pitkät tai työttömänä. Minulla on kuitenkin vakituinen työpaikka ja syksystä kevääseen käyn iltaisin koulua. Miehellä työ ja harrastukset, sekä laaja ystäväpiiri.

        Satun olemaan perfektionisti siisteyden suhteen, enkä ymmärrä sitä, että viisi minuuttia siivoamisen jälkeen tavarat alkavat kulkeutua pois omilta paikoiltaan, astioita ja vaatteita lojuu milloin missäkin, eikä omia jälkiä siivota. Hyvin kaukaiselta omassa tilanteessani tuntuu yhteisen kodin(asuntolainan), tai lasten hankkiminen. Sujuva arki on kuitenkin suurempi osa perhe-elämää, kuin se tunnepuoli. Vai miten?


      • ???????887t78yuf
        murtunut M kirjoitti:

        Olen mies. Siivoan ,laitan ruokaa,teen kotitöitä, ruuvailen prätkää, autoja,paattia, puuhailla lasten kanssa. Yritän olla hyvä mies.
        Vaimo on suurpiirteisempi ja hänellä on menoja paljon enemmän kun minulla, eli on jos jonkinlaista kissanristiäistä joka viikko useana päivänä. Näistä asioista tuli välistä aioin riitoja. Lapsia kuljetamme harkkoihin lähes päivittäin ja elämä on aika hulabaloota. Nyt vaimo jäi kiinni pettämisestä ja sanoi että syy on minun kun en häntä huomioinut tarpeeksi. On tämä elämä jotenkin päälaellaan. Päivät juostaan rahan perässä ja illat ajelutetaan tenavia, Siinä välissä yrität sitten siivoilla yms.. ja vaimolla on menonsa kokouksia ja näköjään muutakin ;(
        Sitten pettää. Olen horoskoopiltani Härkä ja jästipäinen,huolellinen, uskollinen . Taisi tulla sekava kirjoitus mutta on nyt vaan niin sekava olo, jotenkin epätodellinen. Pettäminen satuttaa niin uskomattoman syvästi.
        Jos ei ihania lapsia olisi ero olisi varma. Vaimo ei edes osoita katumusta sanoo vaan että mikset huolehtinut hänestä. Sanoi lohdutukseksi etteivät seksiä harrastaneet sen 6kk aikana mutta helppo sekin on uskoa. Eli nyt tunnen häntä kohtaan sekä rakkautta kuten ennenkin mutta myös vihaa. Kait se tästä joskus. Olo on kuitenkin sellainen että jos joku ihana nainen seuraa tarjoaa siis juttu yms. niin luultavasti vastaan tarjoukseen.

        Joo, voi voi. V***n pässit hyvät miehet, te vaan kerjäätte niitä kyläluutia ja hankalia naisia. Koska yleisilmäyksellä 30 vuoden kokemuksella, kaikkein mukavimmilla ja rennoimmilla miehillä, jotka tekee ja toimii ja hoitaa, on veemäisimmät nalkuttavimmat akat, tai totisimmat torven soittajat. Eikä kelpaa muut. Niillä jotka kotityöt hoitaa on aina joku passattava ja huollettava retku, josta valittaa, hauskoilla aina joku tylsimys, joka haluaa vain huvipuiston, kivoilla kus'pää. Miksi?


      • tsiisusnäitä

        nii likoavat siellä! ja irtoo kököt


      • Toyota-woman
        murtunut M kirjoitti:

        Olen mies. Siivoan ,laitan ruokaa,teen kotitöitä, ruuvailen prätkää, autoja,paattia, puuhailla lasten kanssa. Yritän olla hyvä mies.
        Vaimo on suurpiirteisempi ja hänellä on menoja paljon enemmän kun minulla, eli on jos jonkinlaista kissanristiäistä joka viikko useana päivänä. Näistä asioista tuli välistä aioin riitoja. Lapsia kuljetamme harkkoihin lähes päivittäin ja elämä on aika hulabaloota. Nyt vaimo jäi kiinni pettämisestä ja sanoi että syy on minun kun en häntä huomioinut tarpeeksi. On tämä elämä jotenkin päälaellaan. Päivät juostaan rahan perässä ja illat ajelutetaan tenavia, Siinä välissä yrität sitten siivoilla yms.. ja vaimolla on menonsa kokouksia ja näköjään muutakin ;(
        Sitten pettää. Olen horoskoopiltani Härkä ja jästipäinen,huolellinen, uskollinen . Taisi tulla sekava kirjoitus mutta on nyt vaan niin sekava olo, jotenkin epätodellinen. Pettäminen satuttaa niin uskomattoman syvästi.
        Jos ei ihania lapsia olisi ero olisi varma. Vaimo ei edes osoita katumusta sanoo vaan että mikset huolehtinut hänestä. Sanoi lohdutukseksi etteivät seksiä harrastaneet sen 6kk aikana mutta helppo sekin on uskoa. Eli nyt tunnen häntä kohtaan sekä rakkautta kuten ennenkin mutta myös vihaa. Kait se tästä joskus. Olo on kuitenkin sellainen että jos joku ihana nainen seuraa tarjoaa siis juttu yms. niin luultavasti vastaan tarjoukseen.

        ..puolestasi. Vaimosi koettaa syyllistää Sinua omasta syrjähypystään, sanomalla että et huolehtinut. Älä ota syytä omalle kontollesi. Olet varmasti ihanneaviomies. Kaikkea hyvää elämässä eteenkin päin!


      • Hohhoi.
        murtunut M kirjoitti:

        Olen mies. Siivoan ,laitan ruokaa,teen kotitöitä, ruuvailen prätkää, autoja,paattia, puuhailla lasten kanssa. Yritän olla hyvä mies.
        Vaimo on suurpiirteisempi ja hänellä on menoja paljon enemmän kun minulla, eli on jos jonkinlaista kissanristiäistä joka viikko useana päivänä. Näistä asioista tuli välistä aioin riitoja. Lapsia kuljetamme harkkoihin lähes päivittäin ja elämä on aika hulabaloota. Nyt vaimo jäi kiinni pettämisestä ja sanoi että syy on minun kun en häntä huomioinut tarpeeksi. On tämä elämä jotenkin päälaellaan. Päivät juostaan rahan perässä ja illat ajelutetaan tenavia, Siinä välissä yrität sitten siivoilla yms.. ja vaimolla on menonsa kokouksia ja näköjään muutakin ;(
        Sitten pettää. Olen horoskoopiltani Härkä ja jästipäinen,huolellinen, uskollinen . Taisi tulla sekava kirjoitus mutta on nyt vaan niin sekava olo, jotenkin epätodellinen. Pettäminen satuttaa niin uskomattoman syvästi.
        Jos ei ihania lapsia olisi ero olisi varma. Vaimo ei edes osoita katumusta sanoo vaan että mikset huolehtinut hänestä. Sanoi lohdutukseksi etteivät seksiä harrastaneet sen 6kk aikana mutta helppo sekin on uskoa. Eli nyt tunnen häntä kohtaan sekä rakkautta kuten ennenkin mutta myös vihaa. Kait se tästä joskus. Olo on kuitenkin sellainen että jos joku ihana nainen seuraa tarjoaa siis juttu yms. niin luultavasti vastaan tarjoukseen.

        parisuhdeterapiaan

        Ei pettämistä voi puolustaa millään ja vielä sun syyksi laittaa. Kaikkea sitä kuuleekaan! Kuulostit vieläpä hyvältä ja kunnolliselta mieheltä. Sano sille naisellesi, että ei kulje enää yksissäkään ristijäisissä, vaan pysyy illat kotona.


      • hmmm.
        .... kirjoitti:

        Mitäpä sanotte tilanteesta, jossa minä hoidan kotityöt, ja mies ei tee edes niitä miehen töitä? Ja kerrostalossa minäkin asun, eli mitään sen suurempaa en pystyisi pyytämäänkään...? Pyydän siis siskon miehen tekemään, koska oma ei ehdi/viitsi/muista. Ymmärtäisin tilanteen (että hoidan kaiken itse) siinä tapauksessa, jos olisin kotona esim. kakaroitten kanssa päivät pitkät tai työttömänä. Minulla on kuitenkin vakituinen työpaikka ja syksystä kevääseen käyn iltaisin koulua. Miehellä työ ja harrastukset, sekä laaja ystäväpiiri.

        Satun olemaan perfektionisti siisteyden suhteen, enkä ymmärrä sitä, että viisi minuuttia siivoamisen jälkeen tavarat alkavat kulkeutua pois omilta paikoiltaan, astioita ja vaatteita lojuu milloin missäkin, eikä omia jälkiä siivota. Hyvin kaukaiselta omassa tilanteessani tuntuu yhteisen kodin(asuntolainan), tai lasten hankkiminen. Sujuva arki on kuitenkin suurempi osa perhe-elämää, kuin se tunnepuoli. Vai miten?

        parisuhdeterapiaan.

        Nainen lopettakoot iltajuoksut, eihän siitä tule mitään, ettei oo perheensä parissa, vaan etsii ulkopuolista suhdetta.


      • murtunut M kirjoitti:

        Olen mies. Siivoan ,laitan ruokaa,teen kotitöitä, ruuvailen prätkää, autoja,paattia, puuhailla lasten kanssa. Yritän olla hyvä mies.
        Vaimo on suurpiirteisempi ja hänellä on menoja paljon enemmän kun minulla, eli on jos jonkinlaista kissanristiäistä joka viikko useana päivänä. Näistä asioista tuli välistä aioin riitoja. Lapsia kuljetamme harkkoihin lähes päivittäin ja elämä on aika hulabaloota. Nyt vaimo jäi kiinni pettämisestä ja sanoi että syy on minun kun en häntä huomioinut tarpeeksi. On tämä elämä jotenkin päälaellaan. Päivät juostaan rahan perässä ja illat ajelutetaan tenavia, Siinä välissä yrität sitten siivoilla yms.. ja vaimolla on menonsa kokouksia ja näköjään muutakin ;(
        Sitten pettää. Olen horoskoopiltani Härkä ja jästipäinen,huolellinen, uskollinen . Taisi tulla sekava kirjoitus mutta on nyt vaan niin sekava olo, jotenkin epätodellinen. Pettäminen satuttaa niin uskomattoman syvästi.
        Jos ei ihania lapsia olisi ero olisi varma. Vaimo ei edes osoita katumusta sanoo vaan että mikset huolehtinut hänestä. Sanoi lohdutukseksi etteivät seksiä harrastaneet sen 6kk aikana mutta helppo sekin on uskoa. Eli nyt tunnen häntä kohtaan sekä rakkautta kuten ennenkin mutta myös vihaa. Kait se tästä joskus. Olo on kuitenkin sellainen että jos joku ihana nainen seuraa tarjoaa siis juttu yms. niin luultavasti vastaan tarjoukseen.

        Oliskohan tässä yksinkertaisesti kyse siitä vanhasta klassikosta, jossa nainen laskee huomioimiseksi lähinnä jatkuvan lahjonnan tai muun vastaavan päättömän "romanttisen" palvonnan? Jos on, niin kannattaa pohtia tarkkaan onko valmis panostamaan vielä yhteen asiaan lisää vai haluaako ulos tilanteesta. Se romanttinen palvonta kuitenkin syö energiaa ihan kiitettävästi ja on taas poissa muusta toiminnasta.
        Ymmärrettävää on se, että miehenä on tietenkin vaikeampaa lähteä liitosta, jossa on lapsia, sillä Suomen järjestelmä on sen suhteen ainakin toistaiseksi erittäin epätasa-arvoinen.


      • menevätepäluotettavi
        murtunut M kirjoitti:

        Olen mies. Siivoan ,laitan ruokaa,teen kotitöitä, ruuvailen prätkää, autoja,paattia, puuhailla lasten kanssa. Yritän olla hyvä mies.
        Vaimo on suurpiirteisempi ja hänellä on menoja paljon enemmän kun minulla, eli on jos jonkinlaista kissanristiäistä joka viikko useana päivänä. Näistä asioista tuli välistä aioin riitoja. Lapsia kuljetamme harkkoihin lähes päivittäin ja elämä on aika hulabaloota. Nyt vaimo jäi kiinni pettämisestä ja sanoi että syy on minun kun en häntä huomioinut tarpeeksi. On tämä elämä jotenkin päälaellaan. Päivät juostaan rahan perässä ja illat ajelutetaan tenavia, Siinä välissä yrität sitten siivoilla yms.. ja vaimolla on menonsa kokouksia ja näköjään muutakin ;(
        Sitten pettää. Olen horoskoopiltani Härkä ja jästipäinen,huolellinen, uskollinen . Taisi tulla sekava kirjoitus mutta on nyt vaan niin sekava olo, jotenkin epätodellinen. Pettäminen satuttaa niin uskomattoman syvästi.
        Jos ei ihania lapsia olisi ero olisi varma. Vaimo ei edes osoita katumusta sanoo vaan että mikset huolehtinut hänestä. Sanoi lohdutukseksi etteivät seksiä harrastaneet sen 6kk aikana mutta helppo sekin on uskoa. Eli nyt tunnen häntä kohtaan sekä rakkautta kuten ennenkin mutta myös vihaa. Kait se tästä joskus. Olo on kuitenkin sellainen että jos joku ihana nainen seuraa tarjoaa siis juttu yms. niin luultavasti vastaan tarjoukseen.

        Voimia sulle,kuulostat hyvältä tyypiltä. Vinkkinä sanoisin, että tuollainen hyvin menevä henkilö ei välttämättä välitä sinusta tarpeeksi,vasta kun saattaisi menettää sut.(tiedän tapauksia,tuskin muuttuu)
        Jatkuva kissanristiäisissäkin kulkeminen on varmaan avan merkki siitä, että ei kestä normiarkea vaan kaipaa juuri kaikenlaisia kokemuksia ja muidne ihmsiten huomiota..Jos pääset ulos,niin kannattaa vielä kun et ole liika vuosia tuhlannut.


      • optikko

        Käytäpä miestäsi silmälasiliikkeessä!


    • OpiskelijaTyöläinen

      Meillä taas on vähän toisinpäin tämä juttu. Tyttöystävä on ollut työttömänä kotona vuoden verran ilman edes sen suurempaa panostusta työnhakuun. Ja kuulemma asiasta kysely on painostusta ja painostuksen alaisena ei tee yhtään mieli hakea töitä. Eipä siinä mitään, mutta kun kotonakaan ei tehdä mitään hyödyllistä vaikka siellä istutaankin melkein kellon ympäri.

      Itse opiskelen arkisin ja käyn töissä viikonloppuisin, jotta on varaa asua yms. Kaiken lisäksi tiskaan yleensä lähes kaiken itse, siivoan hänen tavaroitaan ympäri taloa ja hoidan imuroimisen ja mattojen tamppaamisen. Toisaalta hän jaksaa sentään hoitaa ruoan valmistuksen melkein aina. Siitä saankin itse kuulla kuinka miehenkin pitäisi opetella tekemään ruokaa. Alkaa potuttamaan kun mistään ei voi huomauttaa naiselle, kaikki otetaan henkilökohtaisesti ja aletaan murjottamaan tai puolustaudutaan.

      En itsekään jätä kaikkia tavaroitani pitkin lattioita ja pöytiä. Jos tavaroille ei ole vielä omaa paikkaa, se etsitään. Mur.

      • 3 ja puol kk

        käsileikkuun takia,, kaikki kotityöt piti tehdä, ruoat, siivous, koiran ulkoitus, kipsi kädessä. Ukko sanoi, pitäähän sun tehdä jotain, ettei aika käy pitkäks!
        Ei mitään apua, paskiainen antanut koko aikana, eroon alan nyt päätyä viimein laiskan ukon takia!


      • nljmdrt
        3 ja puol kk kirjoitti:

        käsileikkuun takia,, kaikki kotityöt piti tehdä, ruoat, siivous, koiran ulkoitus, kipsi kädessä. Ukko sanoi, pitäähän sun tehdä jotain, ettei aika käy pitkäks!
        Ei mitään apua, paskiainen antanut koko aikana, eroon alan nyt päätyä viimein laiskan ukon takia!

        laita ukko ulko oven toiselle puolelle. ja vaihda nimi oveen eiköhän rupee hommat maistuu.


    • väsynyt!

      suhteissa kotityön jakamiset onnistuneet aina hyvin, miehet on osanneet pyytämättä laittaa tavaransa paikoilleen, siivota leivänmurunsa ja muut jälkensä ja osanneet käynnistää pesukoneen silloin kun en ole kotona ym.
      Nykyisen kanssa kaikki on toisin ! mies elää kuin sika pellossa, kalsareita ja sukkia saattaa löytyä milloin mistäkin, pyykit ei sitten millään löydä tietänsä pyykkikoriin asti ja sama juttu roskien kanssa. Leivänmuruja on koko kaapisto täynnä, kun niitä ei osata leivänleikkuun jälkeen siivota pois, astiat päätyy nykyään jo melko hyvin tiskialtaaseen (no ainakin keittiöön asti) mutta vahingossakaan niitä ei osata huuhdella, eli saan rapsuttaa niitä puoli tuntia puhtaaksi.
      pyykkikonetta tuo ei osaa edes käynnistää, roskia ei tulisi mieleenkään viedä mennessään, parvekkeen tuhkakuppi saa täyttyä ja pursuta yli ihan rauhassa, kengät ei mene millään kenkätelineeseen vaan on siellä missä hän ne on sattunut jalastaan ottamaan, sänkyä ei osaa pedata vaikka nostaisi perseensä sieltä monta tuntia minun jälkeen.

      muutenkin mies tuntuu nykyään vain olevan ja makaavan. töissä käy, muuta ei jaksa. röhnöttää sohvalla tai istuu eri huoneessa tietokoneellaan.
      kun otan imurin esiin tai puhunkin siivoamisesta, tulee kiire lähtö jonnekkin kahville.

      minkäänlaista arvostusta, kunnioitusta tms. ei ole, ei kotitöiden eikä muidenkaan suhteen. Eli en tiedä, onko kyse tässä tapauksessa enemmänkin laiskuudesta ja siitä ettei ole ennenkään tarvinnut laittaa tikkua ristiin (tosi huono hoitamaan mitään asioita) vai eikö sitä vain kiinnosta, että täällä olisi muitakin.

      joka tapauksessa, minä en ala aikuista ihmistä opettamaan ja kouluttamaan. tämän ja muidenkin seikkojen takia olenkin sitten monet illat miettinyt, että mitä vittua minä tässä suhteessa edes olen....

    • Oppimaton mies aluss

      Itse olen mies enkä joutunut kotona tekemään kotitöitä.
      Nykyisin tästä ei kumminkaan ole ollut ongelmia, koska laitan rukaa, siivoan ja teen kotitöitä siinä kun vaimoni.
      En oikein ymmärrä miten sinä voit olla oikeassa mikä on se aika ja kuinka niitä kotitöitä tehdään.
      Meillä on aina aikoja kun toinen järjestelee tai siivoa ja sitten on niitä hommia mitä toinen inhoaa niin on selvä et ne tekee se joka tekee ne mielummin ja sit on taas kotitöitä esim. nurmikon leikkuu tai vaikka autonkorjaaminen joka tuntuu monesti unohtuvan niistä kotitöistä, mitkä meillä ainakin kuuluu itsestään miehelle (en väitä ettei voi olla toisinkin päin)
      Myöskin meillä on ruuanlaitto ainaski minulle mielipuuhaa vaikka en ikinä kotona sitä tehnytkään ja tietenkin laitan ne likaiset astiat pesuun.
      Myöskin imurointi ja pölyjen pyyhintä on semmonen homma meillä et sen tekee aina itse omastamielestä kunnollisemmin kun se toinen osapuoli tai sittene nykymallin mukaan tehokkaammin, eli ei kulu aikaa niinpaljon turhaan työhön.
      Minusta kaivat nyt itse kuoppaa parisuhteelle tällä jutulla.

      • Eskiina

        Meillä on ainakin tuossa siisteyden käsitteessä eroja. Minua haittaa lika (pölypallerot, likainen pytty ja lavuaari, likaiset ovenkahvojen ympärystät, likaiset ikkuna jne), miestä taas epäjärjestys. Minä en huomaa epäjärjestystä, hän ei huomaa likaa. Tämä on ollut yksi suhteemme kompastuksista. Mieheni osaa ja minäkin osaan, mutta kummallakin on huomaamisessa ja toteutuksessa vähän toivottavaa.

        Meilläkin oli tunnetta, että minä teen paljon enemmän kotitöitä.Teimme jääkaapin oveen listan, johon merkittiin sarakkeisiin viikoittain, mitä pitäisi milloinkin tehdä. Tyyliin imurointi ja lattian pyyhkiminen joka toinen viikko, tavaroiden järjestely 2 krt viikossa, keittiön pintojen pyyhkiminen kerran viikossa. Sitten oli kohdat roskien viemiselle, pyykkäykselle ja tiskiasioille. Kun hommat oli hoidettu, listaan laitettiin rasti. Toimi aika hyvin, ainakin insinöörimiehelle :) Samalla pysyi kotikin siistinä, kun siivous oli kerrankin ohjelmoitua. Voin suositella. Kun mies ryhtyy toimeen, ainakin hän saa hyvää jälkeä. Mitä nyt joskus vähän pitää huomauttaa esim. kenkäkaapin imuroinnista. En jaksa nipottaa, koska en itsekään ole täydellinen siivoaja.

        Ruoanlaitossa meillä toimii sellainen jako, että minä laitan ruoan (teen molempien mielestä parempaa ruokaa) ja mies siivoaa sotkut. Todella toimivaa. Jokaisen on löydettävä omat ratkaisunsa.

        Mies aina välillä marisee ja vetoaa tuohon naisten ja miesten työt. Nykyään vaan miesten työksi tahtoo jäädä pyörän jarrupalojen vaihtaminen ja auton ajo huoltoon.


    • ............

      Kovasti olen koittanut saada tekemään kotitöitä, mutta hankalaa näyttää olevan. Asumme vuokralla kerrostalossa ja mitään pihatöitä ei ole niin edellyttäisin kyllä, että mieskin osallistuu kotihommiin. Maksamme vuokran puoliksi joten ainakin minun logiikallani myös kotityöt olisi puolitettava. Mutta ei.

      -Roskapussi EI KOSKAAN lähde kaapista pois jos minä en sitä vie. Ja jos mies vie sen, asiasta pitää muistuttaa vähintään kolme kertaa ja silloinkin pussi useimmiten unohtuu kaappiin/lattialle

      -Leivänmurut jäävät joka kerta pöydälle voileivän teon jälkeen ja ovat siinä niin kauan että minä pyyhin ne.

      -Kaupassa ei voi koskaan käydä omatoimisesti, "kun ei tiedä mitä tuoda". Edes maitopurkkia se ressukka ei tajua käydä ostamassa, vaikka tietää, että maito on loppu. Ja jos minä teen ostoslistan ja lähetän miehen kauppaan, sieltä tulee tasan ne listassa olevat asiat eikä mitään muuta.

      -Imuria ei tietenkään voi koskaan ottaa esille, vaikka lattia olisi täynnä roskia ja pölyä.

      -Jos jääkaapissa on vanhaa ruokaa, se ei siirry sieltä roskikseen muuta kuin minun toimestani.

      -Pesukonetta mieheni ei osaa käyttää. Tämän vielä annan anteeksi, sillä pesen vaatteet mieluummin itse kuin laitan pilalle pestyjä vaatteita roskiin.

      -Ruokaa ei myökään voi koskaan laittaa, korkeintaan paistaa makkaraa pannulla.

      Ilmeisesti miehiltä puuttuu joku kyky nähdä sotku ympärillään ja tajuta milloin pitää tehdä jotain. Itse ajattelen myös että lapsia ei todellakaan tähän taloon tule ennenkuin mies alkaa aikuistua ja huolehtia vähän kodistakin. Suurimpana syyllisenä tilanteeseen pidän miehen äitiä, joka on passannut lapsensa täysin piloille kuorimalla perunatkin lautaselle ja kaatamalla maidon valmiiksi lasiin aivan näihin päiviin asti.

    • Ikuisuusongelma!

      Todella vaikeeta on miestä kouluttaa, se on huomattu...

      Kaverillani toimii sellainen systeemi, että kotityöt on jaettu sen mukaan, mikä on kummallekin mieluisampaa... Tässä toki vaarana on se,että ne tehdään omien standardien mukaan.

      Itse tykkäsin aikaisemmin, ennen yhteen muuttamista siivoamisesta, mutta nyt tuntuu siltä, että en halua hoitaa kahden sotkuja ja siivousinto on vähentynyt... eli meillä on lähes aina sotkuista ja se oikeasti stressaa!

      Mutta mies on todella laiska kotihommien kanssa ja siihen ei ole vuoden yhteiselon aikana mitään muutosta tullut... En jaksa, enkä halua aiheesta myöskään jauhaa tai nalkuttaa, joten olemme alkaneet vakavasti harkita siivoojan palkkaamista. Itse vastustan tätä, kun se on niin porvarillista, mutta muutakaan keinoa en ole keksinyt.

      Lisäksi seuraavaan asuntoon hankitaan astianpesukona ja tarpeeksi tilaa, jotta sotkut ei pääse massiivisiin

    • pari vinkkiä

      Myyräntyötä ja hivutustekniikkaa. Itkeminen tai asiapuhe ei auta.

      Itse esimerkiksi pesen vain ne pyykit, jotka ovat pyykkikorissa. Jos miehellä ei ole enää puhtaita sukkia, niin saa kerätä ne ensin pitkin pöytiä, sohvia ja lattioita pyykkikoriin pestäväksi. Mutta seuraavan pesukerta ei ole välttämättä nyt heti, paitsi jos mies itse innostuu pyykkäriksi.

      Miehellä on myös oma työpöytä. Jos hänen lukemattomat rojunsa ja tavaransa minua häiritsevät, niin lapioin sen vuoren hänen työpöydälleen. Saa sitten sieltä lenkkareiden, kauppakuittien, tyhjien deodoranttipullojen, tyhjien kirjekuorten, tuhkakupin, omenanraatojen, kostean pyyheliinan ja tyhjien sipsipussien alta etsiä tietokonettaan, jos sitä tarvitsee.

      Olen myös hankkinut itselleni ihanan rakkaan lempimukin, siihen ei saa mies edes koskea. Pesen ja käytän pelkästään sitä. Kun astiakaapista loppuvat puhtaat juomalasit miehen jäljiltä, niin aina silloin tällöin hän herää prinsessa ruususen unestaan tiskaamaan.

      • nalkuti-nalkuti

        Niin tuttua. Asumme miehen kanssa olosuhteiden pakosta yhdessä minun kämpässäni. Mies ei tee mitään oma-aloitteisesti. On joko väsynyt, muuta tekemistä, kiire, ei huvita, huomenna sitten yms. Kohta rupee mitta täyttymään. En jaksa enää nalkuttaa. Ja mitä siitäkin tulee, jos lapsia joskus hankkisi? Tosiaan mulla olis kahden jäljet siivottavana. Ruoanlaitossakin mies on ihan käsi. On luvannut kyllä opetella, mutta sitä päivää ei ole näkynyt. Muutenkin vähättelee aina, miten tiskaus ja ruoanlaitto on "leppoisia parin minuutin hommia". Ja sitten kun joskus hän ne hoitaa, niin on niin sankaria että ja pitäisi häntä kiittää ja ylistää. HUOH!

        En enää ihmettele yhtään, miksi naiset nalkuttavat. Olen yrittänyt olla kärsivällinen, sanoa ensin monta kertaa ystävällisesti ym. mutta ei auta. Nykyään lähinnä tiuskin miehelle, kun ottaa jatkuvasti päähän tuo loisiminen. Olen lopettanut kokkaamisen tyystin. Syödään sitten leipää joka päivä.


    • tekevä mies

      Vaikea se on osata jos ei kukaan opeta. Yleensä nuo hommat opitaan kotona mutta kun ei kerran ole opetettu niin sitten se jää sinun tehtäväksi. Tarkoitan siis että näytät vähän miten päästään alkuun, kyllä aikunen ihminen sitten itse juonnattelee loput. Muista yksi asia: kun se mies sitten joskus tekee jotakin, niin vaikkei ne tyynyt ole sohvalla justiin siinä järjestyksessä kun sinä ne haluat, tai jos se viltti ei ole taiteltu sohvan nojalle justiin oikein, tai ne astiat ei kaapissa ole justiin siinä järjestyksessä kun sinä ne sinne ruukaat asetella tai jos se makkarasoppa maistuu vähän erilaiselle kun toinen sen keittää, niin ÄLÄ mainitse siitä mitään. Aivan sama pätee siihen että jos teillä aikanaan on lapsia ja kun sinä olet pois kotoa niin hyväksy se, että mies hoitaa lapset tavallaan (toki yhteisesti sovittujen raamien puitteissa) eikä yksityiskohtia myöten samalla tavalla kun äiti.

      Varmin tapa saada mies tekemättömäksi on lähteä parsimaan hänen mielestään hyvin tekemänsä työ just jetsulleen sillä tavoin kun se sinun mielestäsi pitäisi tehdä.

      Minä teen ruoat 5pv/vk, pesen pyykkiä viikottain, siivoan, hoidan mukuloita ja teen niitä kaikkia kodin hommia mutta teen ne tavallani. Jos ei kelpaa niin rouva on hyvä tekee itse. Näin se pelaa.

    • voe voe

      onko toi mitään uutta?tää nykyajan tarralenkkari sukupolvi mitää osaa.ja "miehet" sitäkään.suuri osa asunut koko ikänsä kerrostaloissa missä raskain asia on roskapussin vieminen jätteisiin.kattokaa nykymiehiä! joko ne on valtavia pitsaplösöjä tai aneemisia ruipeloita,sormet ja kädet kuin nukeilla.

    • HEI !
      Mikä on mennyt nykyajan naisiin ? Tasa-arvoko on tavoitteena nytkin ? Kyllä te voitte kokeilla...vaikkapa
      keikkavuoroja....nainen tekee viikon sovitut "miehen" jutut ja mies taasen "naisen " jutut...Kyllä teille
      pian selviää, kummalta onnistuu mikäkin...Jos esim on talvirenkaiden vaihto kysymyksessä...en kyllä
      suostuisi lähtemään autolla naisen huollon jälkeen ilma pyöränpulttien tarkistusta ! Ellei ole sitten
      siihen kouluttautunut nainen....ja taitaa olla siellä kodissakin sama juttu ! Äidit ovat jostakin kumman
      syystä hyvin tarkkoja omista pesistään...ei sinne ole poijanklopeilla juuri asiaa siivoilemaan , saati kok-
      kailemaan...tiskit koneeseen ja oma huone järjestykseen...siinä kaikki ! Miksi sitten oletetaan, että
      nuori mies "itsestään" osaisi, tai edes oikein halaisikaan siivoilla...siitä on tullut poikana jo niin monta
      arvostelua, että jos nuori nainen yhteiselon alkumetreillä yrittää laittaa tossun alle...taitaa tulla
      vaikeuksia ! Itselläni on sopimus kokki-koulutuksen saaneen vaimoni kanssa ; jos häntä ei huvita
      laittaa ruokaa...ei tarvitse...olen luvannut silloin käydä jääkaapilla ! Tästä seurauksena olen alkanut
      tekemään salaatteja...ja muutakin...eikä ole koulutusta, eikä kokemusta ! Ei väkipakolla miehiä kouluteta !

      • tintirä

        "Kyllä te voitte kokeilla...vaikkapa
        keikkavuoroja....nainen tekee viikon sovitut "miehen" jutut ja mies taasen "naisen " jutut.."
        Juu, kokeiltu on. Kynsien katkeilusta huolimatta hoidin miehen työt (joihin meni maksimissaan 15min/päivä) ja siitä yli jäävällä ajalla sitten join bisseä ja tillotin telkkaria sen lopun ajan. Oli kyllä raskasta mennä pienessä darrassa joka päivä töihin ja raskasta että lihoi ihan saatanasti sillä viikolla, että siinä se miehen velvollisuuksien raskaus rivariasunnossa oli. Seuraavalla viikolla sain sitten hoitaa naisten töitä sen viimeisimmän viikonkin edestä. Saa esittää veikkauksia, onko sama alfaori kierroksessa =D

        Ylipäätänsä idioottimaista jaotella mitään miesten ja naisten töitä. Kukin tekee sen minkä paremmin osaa. Toisilta vaan onnistuu paremmin se oluen juominen sohvalla, mutta silloin sopii miettiä omaa sopivuuttaan yhteiseloon jonkun toisen kanssa.


    • Maukka.

      Älä siivoa lapsesi jälkiä liian tarkasti, vaan anna hänenkin siivota!! Muuten hänestä tulee uuden sukupolven uusavuton!

      • Iina85

        toi on kyl niin totta!


    • Opettjasta se on kin

      Elämä on oppimista ja hyvä jos hänellä on opettaja joka vlittää myös lopputuloksesta. Opetin aikonaan mieheni siivoamaan ja laittamaan ruokaa, se on pääoma joka koituu koko perhen hyväksi. Minulla/meillä oli hyvä tilanne siinä mielessä että hän halusi opetella ja oppia, mutta on tullut vastaan myös tapaksia jotka ei välitä koko hommasta "TEHKÖÖT MUUT", sitten on vain tehtävä säännöt, viikkotyö suunntelma, jokaisen on siivottava jälkensä jne. ja opetettava työ mentelmät, miten pestään wc ym.
      Elämä on elinikäistä oppimista eikä se liity pelkästääntyöhon ja arrastuksiin vaan koko elämään :)

    • Oppi perille

      Eli pikainen neuvo vastuulliseen toimintaan asiassa on että lopetat tuon käsityksen itsesi täydellisyydestä ja OPETTAJA asemasta.!!!

      Siis aseta suhtautumisesi ihmisten tasolle ja voi olla piankin aivan kohtuudella arvostettava yhteistyökykyinen ihminen. Näin ollen on pieniä mahdollisuuksia saada tuettua myös kumppania ja hänkin voi kokea olevansa mukana "geisissä" ja ehkä vahvistuu jo suuresti osaamissaan yhteistyötoimissa.

      Siis ha apua omaan ongelmaasi sen sijaan kuin vertaistukea alistamistarpeeseesi.

    • mies456

      - Taas näitä naisten lempiaiheita. "Mies sitä ja mies tätä", "kyllä miehet ovat ja miksi mies" . Kyllä näitä juttuja aina rouditaan ja ihmetellään. Mies on tyhmä ja nainen viisas, eikö näistä jutuista päästäisi jo eroon.

      Jos ei mennä naisen ehdoilla, niin miehessä on heti vikaa. Ihmiset ovat erilaisia. Ei kaikkia kiinnosta pitää kotia niin kiiltävänä tai siivota joka hetki. Naisilla on omat vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet, samoin myös miehillä.

      Jos nainen tykkää siivota vähän väliä, niin siivotkoon ihan rauhassa.

      • valioyksilö?

        Mä teen KAIKEN itse.Edellisessä suhteessa kysyin kumppanilta voisko se tehdä kans jotain,saa itse valita,ja homma toimi.Seuraava kumppani saa valita samanlailla.Miksi? -Koska oon aina tehny kaiken itse. "Niin makaat kuin petaat" pätee täällä (ainakin),ja paskassa ei huvita makoilla.
        Tietty oon niitä "tekijä ihmisiä",eli en jää katteleen niitä jahkailuja enkä jaksa mitään läävää katella.
        Ymmärrän hyvin että nyky kasvatus jne. on saanut aikaan uusavuttomuuden ja kertakäyttö elämäntavan kukoistamaan,ja itseasiassa se pitää mut liikkeellä koska nykymeiniknki on niin säälittävää kateltavaa että tv-komedioita ei tarvita.
        Hatun nosto niille oma-aloitteisille naisille/miehille & tytöille/pojille jotka ei tähän nykyajan paskahousu touhuun oo retkahtanu.


      • yksi äitee

        Meillä mies ei siivoa kovin usein, mutta minä taas siivoan melkein joka päivä, siksi koska minulla on eri käsitys siisteydestä. Joskus on mies on siivonnut ja on tehnyt mieli siivota uudestaan, mielestäni ei ole osannut tarpeeksi hyvin siivota, mutta enpä kehtaa, kun yrittänyt. Roskat vien itse, kun roskiskatoksen ohi autolle mennään jne. Mutta minulle sopii, että itse siivoan, 5-10 minuuttia siihen päivässä elämästäni kuluu, viikko siivoukseen menee 20 minuuttia, mutta mies puistelee matot silloin. Eli se on asenne kysymys, jos toisella on eri käsitys siisteydestä niin se on, sitä on vaikea muuttaakaan. Lapset siivoavat kerran viikossa omat huoneensa ja laittavat astiansa tiskialtaaseen, se riittää, minulle.


      • mies456

        En tällä viestillä halua aiheuttaa lisää avioeroja, vaan haluan sen että ihmiset ymmärtää sen, että olemme erilaisia. On hyvä etsiä yhteistä sopua ja mahdollisesti kompromisseja.

        Toivon myös, että naiset eivät kohtele tai ajattele miehestään, että tämä on joku pikkulapsi. Koska se on tosi loukkaavaa.


    • Niak

      Miksi hääpuku on valkoinen. No, siksi, että kaikki kodinkoneet ovat valkoisia.

    • MM

      KYLLÄ SE ASIA ON NÄIN ETTÄ KYLLÄ SE ÄMMÄ KODIN TYÖT TEKEE ILMAN NARINOITA TAIDAT ITSE OLLA SE UUS AVUTON AINAKIN MEILLÄ ÄMMÄ SIIVOO LUUTTUU LATTIAT PESEEPYYKIT TISKAA MÄ HOIDAN MUUT ASIAT ESIM NUSSIMISEN KAUPASSA KÄYNNIT LASTEN HOIDON KANNATTAS SUKIN TEHDÄ NÄIN NIIN PARISUHTEES PYSYY KUNNOSSA

    • old woman

      En voi olla reagoimatta........Ite olen jo yli 70 vuotias ja kahden tyttären seka kahden pojan äiti, Nää ovat jo kakki kumminkin puolin 50 ikäisiä..... perheitä kaikilla. Huomasin aikoinaan kun koko lapsikatras oli kotikaton alla että poikia kohdeltiin naapuristossa ja tuttavapiireissä sanoisinko idiotteina osittain, palveltiin ja passailtiin eikä suuremmasti hetä ohjailtu kodinhoiohommiin.
      Sinä myös olet saanut osallesi tällasen äidin pilaaman miesyksilön. Kummallista naisten puolelta, voivat huutaa äänensä käheeksi tasaarvoisuudesta mutta eivät saa poikiansa omatoimisiksi yksilöiksi vaan naisen hyväksikäyttö käytännön arkihommissa jatkuu kun on kodin kehto jäänyt ja mies aloittanut yhteiselämän kanssasi. Me eletään sentään jo vuotta 2010 joten olisi kaikkien äitien pitänyt oppia että tasaarvoon kuuluu myös osanotto miehen puolelta kaikkiin arkiaskareisiin ei vaan valmiina ootella kaiken tapahtuvan itsestään. Kun kotiaskareet jäävät suurilta osin naisen, vaimon, tyttöystävän hoidettavaksi on se usein perussyy onnen ja rakkauden hiipumiseen ja katapultti avioerolle. On tosiaankin äidin osalta suuri karhunpalvelus pojalle ja vieläpä lisäksi karkea aliarvioiminen ja pojan kyvyttömäksi julistaminen. Nää kotitouhut kun on tehtävä mikään ei hoidu itsestään, on miehen velvollisuus yhtä paljon samanveroisena yksilönä ottaa osalleen arkiset askareet ja niin ollen saat sinäkin ehkä aikaa keskittyä ihmissuhteiden ja etenkin hänen kanssaan suhteen hoivaamiseen. Kyll on kauheeta että vielä tänäpäivänä löytyy tuollaisia siivellä eläviä miesyksilöitä....

    • 47 vuotta vedetty yh

      "Älä tapa vaimoasi kotitöillä, anna koneen tehdä se"!
      Itse en "tuppaa" keittiöön! muttei vaimokaan tuppaa itseään autotalliin!
      Puutarhatöitä teemme yhdessä

    • jAmBe27

      avovaimo käy töissä, tekee kaikki kotityöt, maksaa kaiken ja antaa pimpsaa. Minä työtön, ryyppään, nussin ja käyn vieraissakin. Kerran jouduin vaihtamaan patterin kaukosäätimeen kun avokas oli töissä ja katsoin pornoa dvd:ltä. mutta homma toimii suht hyvin varsinkin jos hän laittais vähän parempaa ruokaa ettei tarvis raahata itseään aina ravintolaan syömään.

    • asdfgjkjhgd

      No, mitenkäs se valinta sattuikin sellaiseen poikaan? Eikö ollut varaa parempaan?

    • mä miäs

      niinpä nii!!

    • kokemusta on

      myös kotitöiden suhteen,jaatte vain kotihommat puoliksi ja sanot hänelle mitä tehdä ja miten tehdä.kukaan ei tietenkään tee niitä paremmin kuin sinä itse mutta kaivat itsellesi kuoppaa jos otat tuon asenteen että teet kaiken paremmin kuin hän.annat aikaa hänelle.ja onhan miehiä maailma pullollaan jotka osaavat tehdä myös kotitöitä.joten mieti vähän oletko onnellinen tämän uusavuttoman poikaystäväsi kanssa muutenkin.

    • Iina85

      mä olen elänyt sellasessa suhteessa että mies ei tehny koskaan kotihommia! no harvoin se teki mitään minä tein melkein aina kaiken vaikka kuinka patistin sitä tekemään jotain ja jos sille jostain sano ni se oli kuulemma heti valittamista! sit viel meillä on pieni lapsi 5v et kahen lapsen jälkiä sain korjata, ymmärsin kyllä et oman 5v lapsen jälkiä joutu korjaa mut ei aikusen ja nykyään ollaan erottu et ku sillä oli myös toinen ja kai meillä vaan liian erilaiset katsomukset oli/ on elämään et sen mutsi ja se itekkin tykkää kai elää sotkussa, mut parempaa miestä etsiessä!!

      • nyt.

        Alkaa kotitöiden opiskelu. Opeta miehesi siivoamaan kädestä pitäen,samoin tekemään ruokaa ja tekemään ostoksia kaupassa. Näin miehesi oppii kotitöiden salat. Kotitöiden tekeminen palkitsee tekijänsä,et tarvitse porkkanaa etkä keppiä. Minä miehenä olen jo vuosikausia tehnyt joka päivä kaikki kotiaskareet ruuanlaitosta alkaen,olen käynyt töissä ja aikaa on jäänyt vielä runsaasti harrastuksiin. Ei tulisi mieleenikään,että pyytäisin puolisoani siivoamaan,tai ruokaa valmistamaan. Itse kun tekee,tietää että asunto siisti ja ruoka on herkullista.


      • Oksettaa
        nyt. kirjoitti:

        Alkaa kotitöiden opiskelu. Opeta miehesi siivoamaan kädestä pitäen,samoin tekemään ruokaa ja tekemään ostoksia kaupassa. Näin miehesi oppii kotitöiden salat. Kotitöiden tekeminen palkitsee tekijänsä,et tarvitse porkkanaa etkä keppiä. Minä miehenä olen jo vuosikausia tehnyt joka päivä kaikki kotiaskareet ruuanlaitosta alkaen,olen käynyt töissä ja aikaa on jäänyt vielä runsaasti harrastuksiin. Ei tulisi mieleenikään,että pyytäisin puolisoani siivoamaan,tai ruokaa valmistamaan. Itse kun tekee,tietää että asunto siisti ja ruoka on herkullista.

        Ei voi kun ihmetellä, ompa juttuja, kertakaikkiaan, äärimmäisen syvältä.
        Mitä ihmettä olette vosut nauttineet, että näette tämänkaltaisia päiväunia.
        Ei todellakaan ole ihme, että Suomessa on satojatuhansia yksinhuoltajaäitejä ja lisää tulee.
        Ompa hyvä kun kaikessa erinomaisuudessanne olette olemassa, mutta ette tämänhetken arjessa sääli.
        Ihanko totta joudutte opettamaan meitä miehiä hah hah haa mitä te meille opetatte ?
        Onko ihme että yhä useampi menestyvä mies noutaa vaimonsa ulkomailta ja tämä lisääntyy räjähtäen.
        Nostakaappa katsetta omasta navasta edes hetkeksi ja tunnustakaa tosiasiat.
        Ette osaa olla enään naisia, vaan sukupuolettomia kitisijöitä, joita sitten pitäisi paapoa, hyi helvetti


      • 11mklj
        nyt. kirjoitti:

        Alkaa kotitöiden opiskelu. Opeta miehesi siivoamaan kädestä pitäen,samoin tekemään ruokaa ja tekemään ostoksia kaupassa. Näin miehesi oppii kotitöiden salat. Kotitöiden tekeminen palkitsee tekijänsä,et tarvitse porkkanaa etkä keppiä. Minä miehenä olen jo vuosikausia tehnyt joka päivä kaikki kotiaskareet ruuanlaitosta alkaen,olen käynyt töissä ja aikaa on jäänyt vielä runsaasti harrastuksiin. Ei tulisi mieleenikään,että pyytäisin puolisoani siivoamaan,tai ruokaa valmistamaan. Itse kun tekee,tietää että asunto siisti ja ruoka on herkullista.

        Meillä mies kyllä osallistuu kiitettävästi, ja tekee oma-aloitteisesti. Monesti jos hän on päässyt aikaisemmin töistä, on saattanut jo tehdä viikkosiivot siihen mennessä kun tulen töistä. Ja aina yritän muistaa kehua ja kiittää. Mieskin kiittää ja kehuu esim. ruokaa. Mies on siivouksessa suurpiirteisempi, mutta olen pitänyt tästä asiasta mölyt mahassani.....jokainen tyylillään. Jos siivoamme yhdessä, menee jako töisen osalta kuin luonnostaan. Minä teen kevyet hommat, pyyhin pölyt, pesen vessan jne. ja mies imuroi ja moppaa. Myös järjestely lankeaa minulle, koska mies inhoaa sitä eikä aina tiedä mihin tavarat pitäisi laittaa.

        Meillä on myös ns. miesten ja naisten työt. Minä laitan ruuan, pesen pyykit ja silitän & hoidan paperityöt (kuten laskut, veroilmoituset, varaukset jne.) ja mies puolestaan tekee puuhommat, leikkaa nurmikon ja tekee pienet korjaustyöt. Tämä jako sopii minulle paremmin kuin hyvin. OLen parempi kokki, enkä tosiaankaan piittaisi leikata nurmikkoa, tai vaihtaa autoon öljyjä.

        Paras jako on mielestäni sellainen jossa molemmat saavat ehdä niitä juttuja joista tykkäävät ja joissa ovat parempia. Toki joustoa tarvitaan puolin ja toisin...joskus vaan se tekee joka paremmin ehtii...ja toisinaan "eletään molemmat pellossa"...eikä sekään aina haittaa. Toisaalta olemme molemmat aika rentoja siiviuksen suhteen.


      • Iina85
        Oksettaa kirjoitti:

        Ei voi kun ihmetellä, ompa juttuja, kertakaikkiaan, äärimmäisen syvältä.
        Mitä ihmettä olette vosut nauttineet, että näette tämänkaltaisia päiväunia.
        Ei todellakaan ole ihme, että Suomessa on satojatuhansia yksinhuoltajaäitejä ja lisää tulee.
        Ompa hyvä kun kaikessa erinomaisuudessanne olette olemassa, mutta ette tämänhetken arjessa sääli.
        Ihanko totta joudutte opettamaan meitä miehiä hah hah haa mitä te meille opetatte ?
        Onko ihme että yhä useampi menestyvä mies noutaa vaimonsa ulkomailta ja tämä lisääntyy räjähtäen.
        Nostakaappa katsetta omasta navasta edes hetkeksi ja tunnustakaa tosiasiat.
        Ette osaa olla enään naisia, vaan sukupuolettomia kitisijöitä, joita sitten pitäisi paapoa, hyi helvetti

        toi ei pidä paikkaansa vaan et jotkut miehet ei osaa ees roskapussia viedä ulos tai ei viitti ja jaksa et laiska se sillon on todellakin ja mä en kitissy vaan yritin saada tajuamaan eksäni et se ois ees joskus auttanu mua kotihommissa, muussakin ku vaan ruuan teki ja kävi töissä et ei ihme et mä olin aina tressaantunu ja kireenä ja sit kiukuttelin sille ku en enää jaksanu yksin ja viel muksu päälle!! jotkut miehet vaan ei ymmärrä!! ilmeisesti sen mutsi ei ollu tarpeeks hyvin penskana opettanu et pitää jälkensä korjata ja ku sen mutsi on ihan samanlainen et hyvä ku siivoo koskaan ainakaan mitenkään näkyvästi ja sen kyl ymmärrän jos töissä käy mut kyl silti pitää pystyy ja kerkee siivoo!!


      • provo.
        Oksettaa kirjoitti:

        Ei voi kun ihmetellä, ompa juttuja, kertakaikkiaan, äärimmäisen syvältä.
        Mitä ihmettä olette vosut nauttineet, että näette tämänkaltaisia päiväunia.
        Ei todellakaan ole ihme, että Suomessa on satojatuhansia yksinhuoltajaäitejä ja lisää tulee.
        Ompa hyvä kun kaikessa erinomaisuudessanne olette olemassa, mutta ette tämänhetken arjessa sääli.
        Ihanko totta joudutte opettamaan meitä miehiä hah hah haa mitä te meille opetatte ?
        Onko ihme että yhä useampi menestyvä mies noutaa vaimonsa ulkomailta ja tämä lisääntyy räjähtäen.
        Nostakaappa katsetta omasta navasta edes hetkeksi ja tunnustakaa tosiasiat.
        Ette osaa olla enään naisia, vaan sukupuolettomia kitisijöitä, joita sitten pitäisi paapoa, hyi helvetti

        Muuten aika hyvä provo, mutta surkea tosiasia on se, että se ulkolainenkin nainen muuttuu alta vuodessa samanlaiseksi kitisijäksi jos ei sille maksa tarpeeksi =/


    • kaverikas

      Muutettiin poikakaverin kanssa yhteen tuossa reilu vuosi sitten. Heillä ja meillä oli ollu kotona perusmeininki, eli mies tekee pihätyöt, auton korjaukset jne ja nainen siivoaa, pyykkää, laittaa ruokaa jne. Aluksi meinasi meillä olla sama meininki sillä erotuksella tosin, että asutaan kerrostalossa, eli pihatöitä ja auton korjausta ei voi tehhä....

      Sitten päästiin tasapainoon nuihen juttujen kanssa. Meillä on tiskausvuorot, kummatkin laittaa vuoron perän ruokaa ja pesee omat pyykkinsä. Kummatkaan ei ole mitään himosiivoajia, joten sillon kun on aikaa, tartutaan imuriin. Eli yksinkeraisuudessaan toimii se, että jos ei itte esim. pyykkejään pese, ei niitä puhtaita ole kaapissa. Jos taas omalla tiskausvuorolla ei pese tiskejä, ei niitä kukaan muukaan pese. Ruoka tulee vaan laittamalla ja silittämisenkin oppii, kun vaikka neuvoo vähäsen siinä vieressä.

    • Jos alat nupista

      Ala sitten tekemään myös miehen hommia.... Kuten edellä mainittuja asiaoita. "nainen ja mies" otsikolla varustettu.

    • Säälittäviä,laiskoja

      Ennen mentiin pyykit hinkkaamaan ja pesemään joelle, jokapäivä, siivottiin talo, huolehdittiin jopa 10 lapsesta, ruat laitettiin puilla lämpenemään, lypsettiin, luotiin, yms yms yms.... Nykyään on NIIIIIIIIIIIIIIIIIN rankkaa jokanaisella kasvattaa yhtä lasta ja pestä pyykit ja tiskit vaikka nämäkin laitetaan 10 metrin päässä olevaan sähköiseen vempeleeseen joka tekee kaiken työn, ei tarvi ku ottaa pois enää.... Maailma muuttuu, se on hienoa että on helppoa, mutta voi voi kun on laiskaa touhua. Aina tottuu johonkin niin se ei kauan piisaa... Kyllä naiset on ollukki kovia tyyppejä joskus. En edes ala selittää sen ajan miestenhommia, siä lihakset tuli työllä!

      • ex miniä ja vaimo

        laiskojako...he lukevat ammattiin vaikka maistereiksi ja väittelevät tohtoriksi yksi jopa presidentti ja pääministerikin löytyy jo..naiset osaa..ei ne lattiat ja tiskit mihinkään hävii eipä silti...ettei laiskaksi voi sanoa..itsellänikin jo 50 jo on 3 ammattia eli suoritusta suoritettuna ja sekä työ ja kotityöt hoituu...poikiani opetin osaavat laittaa ruokaa toinen kokki..ja siivouskin luontuu,joskin naisen silmään kohennettavaakin ois..mut enpä mee sanomaan ku omissaan asuvat. kuka mitenkin näkee siivous tarpeen? ja jos vaimo tekee eipä oo tarvetta auttaa..annappa olla ja keskustelkaa mitä kukakin tekee eli työnjakoo jos ahistaa...sanot sen suoraan,Rakkaudella!


      • en sillä
        ex miniä ja vaimo kirjoitti:

        laiskojako...he lukevat ammattiin vaikka maistereiksi ja väittelevät tohtoriksi yksi jopa presidentti ja pääministerikin löytyy jo..naiset osaa..ei ne lattiat ja tiskit mihinkään hävii eipä silti...ettei laiskaksi voi sanoa..itsellänikin jo 50 jo on 3 ammattia eli suoritusta suoritettuna ja sekä työ ja kotityöt hoituu...poikiani opetin osaavat laittaa ruokaa toinen kokki..ja siivouskin luontuu,joskin naisen silmään kohennettavaakin ois..mut enpä mee sanomaan ku omissaan asuvat. kuka mitenkin näkee siivous tarpeen? ja jos vaimo tekee eipä oo tarvetta auttaa..annappa olla ja keskustelkaa mitä kukakin tekee eli työnjakoo jos ahistaa...sanot sen suoraan,Rakkaudella!

        ja onnittelen miestäsi. Mutta tähän on menossa ja suurinosa valittaa jo mistäkin pikkuasioista. Onhan meillä presidentti, joka ei onneksi enää kauan ole presidentti.... Hänkin on varmaan kotosalla todella ahkera :D Lukee lukee ja kaikki saa lukee ja pitääkin, ahkeraa se taas ei tee, monet lukee koska eivät halua tehdä ruumiillisia hommia... Sanonutkin moni suoraan. En siis tyhmäksi tai sorsimassa ole mutta laiskuus on in nykypäivänä, tiedostat sen itsekin kun katsot vain ympärillesi... Poikkeuksia toki on ja saisi olla useammin.


      • gfjg

        näin on


    • yks monesta

      No tässä taas ollaan,muijat senkun ruikuttaa.Että miehen pitäisi,tehdä kotityöt.Sanon näin kokeneena,että siinä käy niin että mies, tekee kaikki hommat.Itse olin 16 vuoden helvetissä,Ja tulos oli,ero sekä mun pohjaanpalaminen.Älkää hemmetissä miehet menkö,antamaan pikkusormea.Sen jälkeen olette,pelkkä talouskone.

    • Tiedän

      Jätä koko mies. Ei ole turhempaa työtä kuin kasvattaa aikuista miestä!

      • en miniä ja vaimo

        keskustelkaa kun jo nyt tympii...muuten eroon päädytte...oppivainen on miehesi...mut se oma aloitteisuus tulee vähitellen kun sovitte kuka tekee minkäkin ...ettet liikaa väsy...eli jaatte ne kotityöt rakkaudella!


      • ex miniä ja vaimo
        en miniä ja vaimo kirjoitti:

        keskustelkaa kun jo nyt tympii...muuten eroon päädytte...oppivainen on miehesi...mut se oma aloitteisuus tulee vähitellen kun sovitte kuka tekee minkäkin ...ettet liikaa väsy...eli jaatte ne kotityöt rakkaudella!

        nimerkkiin vai laitoin vahingossa en miniä enkä vaimo..sekin totta.heh ..mutta lapsia pitää opettaa kun vahinkoja tulee pyytää yhdessä siivoomaan eikä tehdä itse..sitten aikuisena osaa...meillä nyt kesällä lomaisia ja sisareni tyttö kaatoi mehut pöydälle ja lattioilleni...annoin luutun ja siivosi lattian...annoin keittiö luutun siivosi pöydän ja naurahdin saa kaataa ja sit saa siivotakkin...tyttö n 10v hymyili en taida kaataa enää...katon en hömelehi...heh


      • zzzzgggxcv
        ex miniä ja vaimo kirjoitti:

        nimerkkiin vai laitoin vahingossa en miniä enkä vaimo..sekin totta.heh ..mutta lapsia pitää opettaa kun vahinkoja tulee pyytää yhdessä siivoomaan eikä tehdä itse..sitten aikuisena osaa...meillä nyt kesällä lomaisia ja sisareni tyttö kaatoi mehut pöydälle ja lattioilleni...annoin luutun ja siivosi lattian...annoin keittiö luutun siivosi pöydän ja naurahdin saa kaataa ja sit saa siivotakkin...tyttö n 10v hymyili en taida kaataa enää...katon en hömelehi...heh

        jos olet ottanut ukon,joka ärsyttää ja jonka laiskottelua et jaksaisi katsella, ei täällä vinkuminen auta. pistä ukko pihalle ja hanki uusi ja tälläkertaa parempi. turha toivoa että sohvaperuna muuttuisi kotihengettäreksi, niin ei käy ikinä.
        turha valittaa jos on jo alistunut kohtaloonsa. jokainenhan tekee elämästään itse sitä mitä se on =)


      • Tiedän paremmin

        Paras erota kun marmattamisesi on jo tuolla tasolla, eroatte joskus kuitenkin. Miehesi etsii kauniimman, paremman ja ahkeramman vaimon ulkomailta itselleen, jää sinä vain elatusapu, asumistuki, osa-aikatyöhön pikavippivelkoinesi, turhaa sanoa mitään suomalaiselle femakko naiselle.


      • raportti

        Joka sotkee siivotessaan?
        Joka kiihtyy kylmetessään?
        Joka nauraa itkiessään?
        Joka katuu antaessaan?
        Tiedätkö sinä?


    • Aina välillä joku kirjoittaa tänne, että mieheni on sitä, mieheni on tätä...
      Kysytään neuvoja miehen muuttamiseksi.
      Kuitenkin kirjoittanut nainen hänet valinnut ja suhteeseen mennyt?

    • eräs nainen

      Itseni ei tarvinnut opettaa miestä kotityöhän. meillä ei ole niin selkeää jakoa kotitöissä. Mutta minä leikkaan nurmen, siivoan, teen lumityöt ja pesen pyykin. Kun miehellä on korjaustyöt, astianpesukoneen täyttö, keittiön altaan siivous ja ruuanlaitto. Osaan jotain ruokia tehdä paremmin kuin mies mutta minua ei ole ikinä kiinnostanut ruuanlaitto. leipomisesta kyllä tykkään.

    • Molempia hommia tehn

      Heip!

      Missä ja kuka on sanonut aikanaan että on vain miesten ja naisten hommia?

      Kokeilkaa valillä tehdä "toistenne" töitä , siinä näkee senkin puolenkin sekä ehkäpä loppuu se iänikuinen epäluulo "kevyistä" arkiaskareista!

    • no joo

      .illua palkaks niin alkaa siivous sujua

      • ryppis

        samaa mieltä tai kakkosta


    • lude1342

      on todella yksinkertainen mielestäni. Lopetat suhteen siiheen paikkaan ja etsit miehen jolla kotityöt on selkärangassa tai sitten hommaat niin rikkaan miehen että se pystyy hotamaan kotiapulaisen.

      Selvität ensin uudelta kaverilta että sujuuko kotityö ja laitat sen töihin kokeiluun pariksi viikoksi ja katsot onnistuuko.
      Jos ei niin eikun seuraavaa kokeilijaa
      Näin kun teet kaikille niin eiköhän ala oikea mies löytyä.

      Tai sitten kaivat sen kuopan itsellesi ja hyppäät siihen ja sorrutat maan vielä päätteeksi päällesi lopuksi niin kaikki on tyytyväisiä
      Nyt eikun oikeaa miestä tai sitten lapiota hakemaan

    • Koiruus vm -66/4

      Koiraakin opetetaan palkitsemalla. Koirahan ei ole mikään tyhmä otus ja tuskin se sun miehesi kauhean paljon heikommilla eväillä on liikenteessä, joten koita Pavlovin konsteja ja käytä palkitsemista keinona. Kun miehesi esimerkiksi tiskaa oma-aloiteisesti annat sille pesää takaapäin, imurointiin saattaisi tehota poskeenottokin. Hei, kamoon, et kai ole uusavuttomien viittaan sonnustautunut nykynainen? Käytä mielikuvitusta, kyllä mies oppii kun sitä palkitaan.
      Itse asiassa, oot hieman herkkänahkaisen oloinen.

    • paljon kokenu

      miksi passaat kuka sua passaa heitä tekemättä mee kävelee tai jotain muuta.tai istu ja rauhoitu.niin mä tein ny tehdään kumpikin leivotaan keitetään ym. yhdessä lapset mukana.tai kuka mitä haluaa tehdä.huutamalla marisemalla se pahentaa ja lopuksi palaa pinna.ei me olla et hyysätään ja paapotaan pidä saman arvosena kuin itseäsi aattele miten ihanaa sit ku se toimii.esim.kirjoitin ohjeet paperille miten tehdään ruokaa ku hän tuli töistä ensimmäisenä niin laitto ruuan ja sitt toisinpäin.myös pyykinpesussa yms.et sä jaksa vuosikymmeniä viedä liittoa jos jatkat saman tyyliin.minun vanhepani olivat n,70v.yhdessä kunnes kuolema erotti.itse ny n,30v.mun äitini oli opettanu isää.

      • Sinkku63

        kelvollinen asuinkumppani 5 miehen jälkeen ON koira. Eikä tuota mielipahaa.


      • näin on
        Sinkku63 kirjoitti:

        kelvollinen asuinkumppani 5 miehen jälkeen ON koira. Eikä tuota mielipahaa.

        ole miestä ja naista tarkoitettu yhteen asumaan


      • Sinkku63 kirjoitti:

        kelvollinen asuinkumppani 5 miehen jälkeen ON koira. Eikä tuota mielipahaa.

        Jaa, etsin oikein tuota sanaa, koira - täältä nyt sen löysin. Jotenkin nainen alkaa sitten verrata sen koiran ja miehen ominaisuuksia, ainakin alitajuisesti. Siitä löytyy sitten kanssa jos jonkinmoista juttua, josta oikeastaan pitäisi puhua toisessa keskustelussa. Mutta ihmeen paljon täällä on juttua jostain siivoamisesta ja sen tekemättä jättämisistä.


      • Koira-Mies
        apa66 kirjoitti:

        Jaa, etsin oikein tuota sanaa, koira - täältä nyt sen löysin. Jotenkin nainen alkaa sitten verrata sen koiran ja miehen ominaisuuksia, ainakin alitajuisesti. Siitä löytyy sitten kanssa jos jonkinmoista juttua, josta oikeastaan pitäisi puhua toisessa keskustelussa. Mutta ihmeen paljon täällä on juttua jostain siivoamisesta ja sen tekemättä jättämisistä.

        Kuinka paljon ne koirat on teillä tehneet kotitöitä?


    • piuhaaja

      Pihtaus on hyvä konsti. Kokeile muutama päivä, kuukausi...

      • tuoko on sun

        keinosi? Odota vuosi, ja katso kun miehesi alkaa "käyttäytyä oudosti". Sitten tule tänne suoleen valittamaan, että "onkohan miehelläni toinen nainen kun..."
        Lopulta sitten saat itse odottaa viikon, kuukauden, vuoden...


    • erppi

      ole kiitollinen että hän edes imuroi.minä itse olen vuorotyönläisen miehen vaimoke ja ei hän kerkee juurikaan aina tekeen kotitöitä.menee montakin päivää,mutta ei auta muutakuin tyytyä tilanteeseen.ja vapailla saan sanookin hänelle että voistiko tehdä sitä ja tätä.semmosta se vaan on.jutelkaa tehkää säännöt paperille mitä kukin tekee päivittäin.jos ukko ei usko veä kuonoon.

    • io

      Miestä ei voi opettaa, äiti opettaa pojan.

    • parilo

      Kuis on oma siivousmoraalisi?? Pitäiskö hänen myös kerätä sinun jälkeesi jättämät tavarat järjestykseen nyt, kun vasta opettelette kotileikkiä? Et kai vain hae itsellesi ns. kotitossua joka tekee kaiken sen mikä normioloissa kuuluu jokaiselle sukupuolesta riippumatta. Jos on oikee nainen nin silläkin aikaa kun kirjoittelee tänne niin tekis oikeasti jotakin hyödyllistä - vaikka silittäis sen miehen paidan..

      • gjqwdhkhqwk

        Suomalainen nainen muuta nopeesti asennettasi, ne nallekarhut loppuu kahdessa sukupolvessa.
        Sen jälkeen on tarjolla vaan niitä miehiä, jotka ottaa lutkalta luulot pois.
        Nämä oikeat miehet ovat jo rantautuneet maahamme, 20v ja kitinät loppuu, kun hampaat puuttuu.
        Telaketjut saatte sitä, mitä olisi pitänyt antaa jo aikaa, meinaan selkäsauna, jota nallekarhut vierastaa


      • whatevarrr
        gjqwdhkhqwk kirjoitti:

        Suomalainen nainen muuta nopeesti asennettasi, ne nallekarhut loppuu kahdessa sukupolvessa.
        Sen jälkeen on tarjolla vaan niitä miehiä, jotka ottaa lutkalta luulot pois.
        Nämä oikeat miehet ovat jo rantautuneet maahamme, 20v ja kitinät loppuu, kun hampaat puuttuu.
        Telaketjut saatte sitä, mitä olisi pitänyt antaa jo aikaa, meinaan selkäsauna, jota nallekarhut vierastaa

        Näiltä oikeilta miehiltä on todennäköisesti suomalaiset naiset ottaneet tähän mennessä enemmän luuloja vege kuin oikeat miehet suomalaisilta naisilta.
        Suomalaisilla miehilläkin olis jotain paranneltavaa, ihan iteksiin ootte tilanteeseen hankkiutuneet. Ja surullista suomalaisen miehen kannalta, nykyään on enemmän naisia, joilla on pallit kuin miehiä joilta ne löytyisi. Tätähän tukee osiltaan sekin, että naisten keskinäiset suhteet ovat olleet lukumäärällisesti kasvussa viimeisen kymmenen vuotta. Ei miesten, vaan naisten väliset suhteet. Yhä useampi nainen ilmoittaa olevansa lepakko tai biseksuaali. Sosiologisessa näkökulmassa on selkeä merkki siitä että ei ne naiset ole pilaantuneet, vaan miehet. Nykymiehestä on tullut tietokonetta tillottava taukki, joka ei tajua että silloin kun ei ole puita mitä pilkkoa täytyisi pitää naisesta huolta toisilla tavoilla. Ilahduttaviakin poikkeuksia löytyy, mutta miten ne menee aina sitten niille taukeille naisille on ikuinen arvoitus. Kait sitä jos on muu pääkopassa kohdallaan niin täytyy jotain vikaa ollakin.


    • lapsia

      Ei kaikkien tarvitse lapsia tehdä pakkomielteisesti sillä johan niitä on ihan tarpeeksi jotka tekevät vain ja hermot ovat menneet. Erotaan ja tehdään samat virheet yhä uudestaan ja uudestaan, johan näitä pölvästejä riittää. Kaikki ihmiset tarvitsevat kodissaan rauhaa ja kuljet vaarallisilla vesillä silloin jos kumppani ei rauhaa kodissaan vaan riekut mistä milloinkin. Kumppaniaan ei saa alkaa muuttamaan luonnettaan ihan väkisin. Jos olet yli siisti niin hae samanlainen kumppani tai ei tule yhtään mitään jatkossa. Ei minunkaan miehen ole tarvinnut ns. naisten töitä tehdä ikinä lapsuuden kodissaan mutta osaa silti kaiken mitä muutkin. Minä en ikinä hauku vaikka tavarat tiskikoneesta usein meneekin väärään paikkaan enkä löydä niitä heti. Nuppineulan päitä en ala halkomaan ja jos sen tekee niin menee motivaatio ihan varmasti tehdä yhtään mitään. Vähän voin neuvoa mutta en kimpaannu jos toinen tekee saman asian hieman eri tavalla. Olen työelämässä nähnyt näitä päävikaisia naisia joilla koko maailma romahtaa jos kahvikupin kahvat eivät ole samaan suuntaan ja kaikki just niin kuin he ovat sata vuotta tottuneet tekemään. Pitää varoa ettei itsestä tule koskaan samanlaista ja silloin sellaisen ihmisen kanssa elävän elämä on ihan helvettiä, usko tai älä!

    • oppiämmä

      Paras tapa opettaa,se on ..tehdä asioita hänen kanssa yhdessä, niin hän näkee hyvin ja myös puhua saman tien, mitä teet..On mullakin käynyt samaa, mutta kun opiskelin itse hoitajaksi, niin vinkejä kehitysvammaisille,kun aviomihelle, samaa se oon....niistä on apua miehelle kun avioimiehellekin.

    • Konne57

      35 v vuotta avioliittoa takana eikä ole vielä tarvinnut kotitaloustöitä tehdä.. Naisten hommia kun ovat.
      En mäkään vaimoa pyydä autoa korjaamaan tai taloa korjaamaan tai ojia kaivamaan..
      Nykyajan miehet tosin taitavat olla sen verran naisellisia että sopivat paremmin keittiöön.
      En ihmettele että ukot hakevat mielluummin muijansa ulkomailta. Siellä kun naiset ovat vielä naisia

    • on taitolaji

      Oletko kuullut "tulos tai ulos" periaatteesta? Markkinataloudessahan sitä käytetään. Jos siirrät ajattelumallin parisuhteeseen, niin silloin pitää varautua myös tuohon "ulos" valinnan seurauksiin. Tuolloin pitää olla myöskin valmis siihen, että miehesi voi pyytää sinulta vastapalveluksena miehisiä askareita nurmikon leikkaamista, lumenkolaamista tai vaikkapa auton korjaamista. Minusta tuo on kuitenkin aika iso juttu jos miehesi auttaa sinua siivousaskareissa, vaikkei kaikkein oma-aloitteisin olekaan. Oletko sinä autonkorjauksen suhteen oma-aloitteinen nainen? Et huomauta miehellesi, jos autossa joku paikka nitisee, vaan viet auton korjattavaksi?

      Kuten huomaat, parisuhde on myös tasa-arvoisuutta, tasapainoilua, sekä kompromissien hakemista. Parisuhde ei voi hyvin, jos toinen puolisko alistetaan totaalisen akka- tai ukkovallan alle.

      • Pirttihipiä

        yleensä ihan tumpeloita järkijään miehet kaikissa oikeissa töissä. Ei osata pyyhkiä pöytää kun ollaan ensin sotkettu voilla koko alue jne. minä kyllä ohjaan ja teen sen lasten kuullen. Kyllä oppii ryökäle.


    • näin se menee

      pihtaa tavaraa ja jos ei oma ole riittävän hyvä niin tarjoa kaverisi tavaraa miehellesi aina palkkioksi.

      todettu toimivaksi.

    • vaari40

      Ihminen on karvaton apina. Jos ette tiedä niin seuratkaa kuka orankilaumassa hoitaa naaraat. Ajassa eteenpäin voimme havainnoida muslimien arvostusta verrattaessa naista ja kamelia. Maatilalla ei tarvitse puntaroida miesten ja naisten töiden jakoa (jos joku jotain tietää maatilan töistä). Ongelma kehittyy kaupunkiasunnossa varsinkin jos nainen on opiskellut ja on työssä. Sellainen nainen pitäisi naittaa muslimille. Jos näin ei käy ja avioliitto solmitaan niin muutaman vuoden kuluttua on kaksi avioeropuolisoa ja heidän lapsensa. Miettikää ja koittakaa selvittä tilannetta pallollamme. Mikä on naisen ja miehen asema esimerkiksi historiallisesti sivistyneessä kreikkalaisessa yhteiskunnassa ? Mielestäni ongelma syntyy kun nainen haluaa ja kuvittelee olevansa tasavertainen tai parempi kuin miespuolinen karvaton apina. Vilkuilkaa laajempaan perspektiiviin, varsinkin naaraat.

      • evoluution uhri

        Ihmisen vertaaminen apinaan kertoo aina vertaajan omasta älykkyydestä.

        Ihmiset on aika pitkälle tappaneet luonnon sisältään, muutama viisas mies on pitänyt hyvänä nyrkkisääntönä että mitä yksinkertaisempi ihminen on älyltään sitä paremmin häntä ohjaavat puhtaat vaistot, mitä älykkäämpi ihminen on sitä paremmin hän pystyy menemään loogisesti ja kehittämään omia mieltymyksiä.

        Minä olen ainakin niin evoluution uhri, että tahdon ajattelevan miehen enkä mitään apina-miestä. Siksipä en taidakaan enää tyytyä mihinkään diplomi-insinööriä vähempään, sillä on jo kokeiltu kuinka rassaavaa on olla välkympi ja korkeammin koulutettu osapuoli suhteessa. Joutuu vielä uudestaan tilanteeseen, jossa mies ottaa nokkiinsa siitä kun vaihdan ne talvirenkaat pakon edessä kun miestä on pyydettä jo kymmenkunta kertaa.


    • sapottaas

      millaisesen tontun olet valinnut kumppaniksesi, kuvaa sinua ilmeisesti myös.

    • kostea pillu

      pitäiskö sitten ikkunoita olla pesemässä joka viikko tai moppaamassa? nopea imurointi päivittäin ja suurinpien pölyjen pyyhkiminen pois esim: television päältä ja pöydiltä riittää kyllä. sitten mattojen ulos vieminen ja moppaaminen ja perusteellinen imurointi sänkyjen ja kaappien takaa kerran 3-4 viikossa. näin me ollaan mieheni kanssa tehty niin kauan kuin muistan ja mies osallistuu hyvin kun vähän pyytää.

    • 6h6q

      Mitenkä mies on jo vuosisadat saatu tehtyä mitä nainen haluaa? Pihtaat pillua tietysti.

    • Mainen

      miksi nainen aina olettaa että miehen pitäisi jollain tapaa olla samanlainen kuin nainen itse. Miehen rooli on kuitenkin tyystin erilainen. Naisille pitäisi miesten aina muka osoittaa kotitöitä tekemällä olevansa naisen veroinen. Miehet pitävät itsestään selvänä että jotkin asiat kuuluvat meille miehille ja jotkin naisille. Mm. synnyttäminen ja imettäminen kuulunevat yhä naisille mutta useimmissa talouksissa miehet hoitavat lumityöt, renkaan vaihdot, lämmityksen, öljyn vaihdot yms. jotka luokitellaan ns. miesten töiksi. Ja näihin töihin miehet eivät yleensäkään odota mitään "ylläreitä" naisilta. Vaan oletamme automaattisesti että hoidamme ne itse. Paras vaihtoehto sinulle ja miehellesi olisi tässä tapauksessa että vaihdatte rooleja täydellisesti puolen vuoden ajaksi. Sinä hoidat ns. miesten työt ja miehesi hoitaa ns. naisten työt.

      En usko että miehesi olisi mitenkään "uusavuton" vaan hän on elänyt elämänsä normaalissa suomalaisessa perheessä missä roolijako on ollut hyvin selvä, mitä on noudatettu muutama sata vuotta jo aikaisemminkin.
      Nykytapa elää kerrostalossa pienessä asunnossa jossa ei ole pihaa eikä muitakaan velvoittavia ns. miesten töitä, saattaa miespuoliselle henkilölle olla turhauttavaa ja jopa psyykkisesti vaarallista asua ympäristössä jossa naispuolinen henkilö ei käyttäydy kuten roolijaon mukainen jako edellyttää jotta samantapainen jako ylipätään säilyy tai on mahdollista. Täten miespuolisen henkilön käyttäytyminen saattanee riistäytyä käsistä ja mies osoittaa mieltä heittämällä mm. haisevat sukkansa jopa keittiön pöydälle. Joskus käyttäytyminen voi johtaa jopa varpaankynsien leikkaamiseen parvekkeella ja sitä kautta kynsien kulkeutumisen olohuoneen lattialle.

      Sitä vastoin miespuolinen henkilö harvoin valittaa mikäli naisen meikit tai vaatteeet valloittavat lähes kokonaan kylpyhuoneen tai vaatekomeron. Puhumattakaan kenkien lukumäärästä. Mies harvoin puuttuu ylipäätään siihen ylenmääräiseen astioiden lukumäärään jonka nainen kerää astiakaappiin. Kaksi ihmistä tarvitsee vain kahdet aterimet. Vieraita varten voidaan joko käyttää kertakäyttö tai vuokra-astioita. Miehelle käytännölisyys on perinnölistä kun taas naiset keräävät ylenmäärin ympärilleen esineitä ja useita vaatekertoja jopa omille miehilleen vastoin heidän omaa mielipidettä ja tarvetta.

      Joten ehkä olet vain liian vaativa....?

    • siksi asun yksin..

      mä olen mies ja minulla kolme asuntoa, suomessa asun yksin, en päästä ketään naista sotkemaan tyyliasuntoani -poikeustilassa joku voi tulla yöki-kahdeksi, ulkomailla minulla asuu naisia luonani, mutta olen hankkinus siivoojan parkertaa viikossa, koska naiset niin sotkuisia ja naista lähtee esm. hiuksia jokapaikkaan yms. ps. miksiköhän naiset ovat keskimäärin helvetin sotkuista porukkaa?

    • pulitiikkaa

      KOTI"TYÖT" on naisten hommia..EI MIESTEN -LUOMAKUNNANKRUUNUJEN.!! "Mää ihmettelen tätä kauhiast..mää oon ku klapil päähä lyäty"!! Tämän päivän naiset ja "naiset" harrastavat kaikenlaista lasketteluista-jääkeikkoon.Golffiakin tietty koska miehetkin!! MUTTA sitten eivät halua tehdä kotiASKAREITA,,kuten ennen.Eivät leivo tee safkaa,,kaikki eivät ees siivoa puhumattakkaan miehensä kauluspaidan silittämisestä.!!!!
      Nainen olkoo nainen ja mies MIES.!!!!

    • Yks mies vaan...

      Mistä näitä äidin kultapoikia / tyttöjä oikein löytyy ( voi jessus)? Taitaa olla jotain kerrostalossa eläneitä herrannuudeleita.

      EI KAIKKI OLE TÄLLÄISIÄ ONNETTOMIA SAAPPAITA!!!!

      MIETTIKÄÄ MITEN AIOTTE ELÄMÄNNE KÄYTTÄÄ!!!!

      Meillä ainakin hoidellaan kotityöt usein yhdessä ja aikalailla tasapuolisesti, tottakai mies tekee raskaat työt mihin vaimo ei yksinkertaisesti pysty, eikä vaimolta kuulu naputusta, jos joutuu joskus tekemään jonkun ns. kotityön yksin.
      Meillä kuuluu talouteen vaimon ja miehen lisäksi lapsi ja koira, sekä 150 neliön omakotitalo parin hehtaarin tontilla hoidettavana.

      Meillä toimii molempien mielestä hyvin, toiminut jo kohta 16 vuotta, ja silti MIES ON MIES ja NAINEN ON NAINEN!!!!!

    • äiti36

      Meillä menee kotityöt kanssa vähän niinkuin miesten ja naisten töihin.
      Ennen lapsia olin siihen järjestelyyn tosi tyytyväinen ja mielellään kokasin ja siivosin,kävin töissä.
      Silloin mies edes vähän auttoi,tiskasikin välillä kun ei konetta ollut.

      Nyt on lapsi ja käyn töissä.
      Apu olisi välillä tarpeen,mutta ei.
      Mieheni ei saa nykyään edes likaisia astioitaan koneeseen.
      Välillä olen antanut viikon parikin olla likaiset astiat tiskipöydällä,itse ne olen koneeseen sitten kuitenkin joutunut laittamaan.
      Pienikin apu olisi tervetullutta välillä,mutta ei.
      Mies kyllä imuroi aina,se onkin ainoa ns kotityö johon mun ei tarvitse millään lailla puuttua.

      Mielestäni olisi hyvä jos kummatkin osapuolet osaisivat tehdä kotitöitä,koska jos joskus sattuu tilanne että se toinen ei olekkaan jostain syystä niitä tekemässä,niin toinen ei olisi ihan avuton.

      Oman 5.v poikani otan usein mukaan kotitöihin,leipomaan ja kokkaamaan.
      Hän onneksi mielellään osllistuukin.

    • RoSaJo

      Meillä minä teen kaiket kotityöt sekä pihatyöt joko yksin tai lasten avustuksella ja syy tähän on se että mies ajaa viikot rekkaa ja on kotona vain 6-7 päivää kuukaudessa. Niinä päivinä kun mies kotona ei tehdä kotitöitä vaan ollaan perheen kesken.Mies kyllä tekisi niitä kotitöitä mutta olen päättänyt että kun kerran olen kotiäiti niin minä teen ne ja mies tuo leivän pöytään.Näin siis meillä.

    • Kikatus 10

      Opettaa ja opettaa. Opettamisesta voi itse puhua vasta kun on itellä siihen jotain koulutusta ja oikeeta tietoa.

      • herkku44

        tietääkseni poikamiehet osaavat siivota aika hyvin ellei loistavasti ruuan laittaminen on taas toinen juttu mutta ottakaa miehet poikamiehistä jotka asuvat yksin, saatte sitä mitä kaipaatte.


    • jorpsis

      Tosimies kouluttaa akkansa niin että se pyyhkii äijältä perseenki

    • minäkin.....

      HEI,VAAN!
      Kyl meil ainakin on niin että,se olen minä joka pyykkää,laittaa ruokaa,siivoo kasvattaa lapset.
      Mieheni käy töissä,ja ku tulee kotiin pitäs kodin olla siivottu yms.ja jos ei ole ni kyl sit mulkoilee et onpa eukko ollu laiska.....
      Mieheni ei osaa laittaa ees peittoonsa pussilakanaa.........

      tietysti olettaa että,kyl vaimo tekee....

      ja jos pyydän siivoo ni sillo on just aina kaikkee muuta tekemistä ja menoa.........

      Jos hänen vanhemmat pyytää hänelt apua ni kyl sit on valmiina lähtemään..

      tai jos hänen siskonsa tarvii apua.
      mut ei millään viittis kotona autella.
      et,tällei.!

    • pienitäti

      En kyllä ottaisi miestä joka ei kotitöitä suostuisi tekemään (enkä sellaista joka haluaa lapsia). Meillä molemmat käy töissä ja molemmat tekevät myös kotitöitä aika tasaisesti. Meillä tämmöinen järjestely toimii hyvin: jos toinen osapuoli ei käy töissä niin silloin luonnollisesti kotityöt kuuluvat hänelle.
      Äidin lellipentupojat ovat kyllä valitettavan yleinen laji, ihan uskomatonta jos ei pesukonetta osata käyttää.

    • tt

      laita mitää ruaka enkä korjaa kakaroitten jälkii jos jotai äijä vinkuu kehotan sitä tekemää ei osaa moppia kans eikä imuria käyttää kauhiton kakara kissaki on siivompi

    • hfjbdklm

      opeta sille!!

      • siinä se

        potki perseelle....


    • asdasd111

      Kerran kyllästyin naiseni valituksiin kotitöistä, joten palkkasin nuoren tytön niitä hoitamaan. Eipä ol sen jälkeen valituksia tullut kuin siitä likasta joka käy meillä 2 krt viikko. Tuntuu, että teillä naisilla ei koskaan mikään ole hyvin.

    • black and decker

      Jankuttaminen ei ole opettamista ja suurin osa naisista vaan jankuttaa.
      Osa naisista on taas semmoisia vaatepuita jotka nyt ei osaa yhtään mitään muuta kuin valittaa. Kaurapuurokin palaa niillä pohjaan kaksi kertaa kolmesta - mikroaaltouunissakin.

      Näiden naisten mielestä nykymiesten pitää osata itse tehdä omin käsin kaikki, siis ihan kaikki. Vaatepuut ne vain shoppailee ja bisseilee.

      • helppoa on

        voi tehdä kotitöitä ja sehän siinä on,et pitää siivota aina jälkensä esm. kun tekee ruokaa.


    • kkooool

      sen oppii. Jatin pyykit ja tiskit ja sotkut viikoksi muutamaksi, kun olin ne jo kuukauden paivat hoitanut. Kummasti se toinen ei jaksanut katella sita sotkua enaa ja siivosi perhana!

      • Tinntityy

        Näin nelikymppisenä olen ehtinyt jo parissa pitkässä suhteessa elää ja kertaakaan ei ole meillä tarvinnut miehelle opettaa kotitöitä tai edes ainuttakaan kertaa pyytää tekemään mitään. Ilmeisesti oma suhtautuminen on se avainsana tässä. Eli kun pitää itsestäänselvyytenä ettei tee kaikkea, ja esim. jättää tiskaamatta/imuroimatta/pesemättä pyykkiä niin kyllä mies ne asiat hoitaa. Nykyisessä suhteessa mies tekee n. 60 % kotitöistä ja minä n. 40 % vain koska hän on ahkerampi. Emme ole kotitöistä koskaan keskustelleet vaan asiat ovat näin lutviutuneet :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1362
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1160
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    Aihe