Mitä Homesairaan kannattaa syödä?

.

Voisi tehdä pientä galluppia mitä mielestänne kannattaa syödä ja mitä ei. Erityisen kiinnostunut olen hiivan/homekasvuston tapporuoka-aineista. Tai kokoelimistöä puhdistavista ja uudistavista aineista.

37

1372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • -.,

Tuolla oli tappoaineiksi mainittu:

- Kapryylihappoa
        - Oliivien Leaf Extract
        - Greipin siemen uutetta
        - Oregano
        - 10 Undecenoic hapan

Oreganoa saa kaupasta, mutta miten muiden aineiden laita. Mulla on muistikuva, että greipinsiemen uuttetta olisi ihan Prismassakin. Onkohan greippimehu yhtä hyvä kuin uute? Siitä ainakin pidän ja se on hapanta.

• -., kirjoitti:

- Kapryylihappoa
        - Oliivien Leaf Extract
        - Greipin siemen uutetta
        - Oregano
        - 10 Undecenoic hapan

Oreganoa saa kaupasta, mutta miten muiden aineiden laita. Mulla on muistikuva, että greipinsiemen uuttetta olisi ihan Prismassakin. Onkohan greippimehu yhtä hyvä kuin uute? Siitä ainakin pidän ja se on hapanta.

Chili on myös hyvä homesientä vastaan.

Käytän tätä nykyä tuoretta chiliä päivittäin, ja mitä vahvempaa, sitä parempi.

- Chilin tehosta on ihan tieteellistäkin näyttöä:

http://www.livescience.com/strangenews/080811-chili-heat.html

• sienille yms
        -., kirjoitti:

- Kapryylihappoa
        - Oliivien Leaf Extract
        - Greipin siemen uutetta
        - Oregano
        - 10 Undecenoic hapan

Kyselit muista aineista. Itselläni on nyt minimaalinen kokemus oliivinlehtiuutteesta, jota saa luontaistuotekaupoista. Se on tippoina ja ainoa aine on oliivinlehti-kasviglyseriiniuute. Otan sitä nyt aikuisen annostuksen mukaisesti kolmasti päivässä. Aloitin puolikkaalla annoksella pari kertaa päivässä, mutta sekin jo tehosi, ainakin päätellen vessassa juoksun määrästä eli toisena käyttöpäivänä sai nesteet liikkeelle ja tasaantui sitten sen jälkeen. Nenässä syvällä aivan erinomaisen hyvä tunne, ilma kulkee paremmin, vihreä erite on vähentynyt. Ei voi mitään, mutta kortisoninenäsumutteella en pääse samaan, vaan pikemminkin nenä tuntuu entistä tukkoisemmalta. Toinen yllätys on se, että kuivasta, kutiavasta ihostani on tullut parempi samettinen. Otan sitä kuurina ja kun ei nenästä tule enää yhtään vihreää eritettä, lopetan ja katson kuinka käy. Muita aineita tuosta listasta en ole kokeillut. Muuten antiwirissäkin tuota samaa oliivinlehteä.
        Ja eihän tuo aine näytä poistavan limakalvojen turpoamista homepaikoissa, mutta jos pitää tulehduksen poissa poskionteloista, niin hyvä juttu eli altisteeton elämä jatkuu silti.

• sienille yms kirjoitti:

Kyselit muista aineista. Itselläni on nyt minimaalinen kokemus oliivinlehtiuutteesta, jota saa luontaistuotekaupoista. Se on tippoina ja ainoa aine on oliivinlehti-kasviglyseriiniuute. Otan sitä nyt aikuisen annostuksen mukaisesti kolmasti päivässä. Aloitin puolikkaalla annoksella pari kertaa päivässä, mutta sekin jo tehosi, ainakin päätellen vessassa juoksun määrästä eli toisena käyttöpäivänä sai nesteet liikkeelle ja tasaantui sitten sen jälkeen. Nenässä syvällä aivan erinomaisen hyvä tunne, ilma kulkee paremmin, vihreä erite on vähentynyt. Ei voi mitään, mutta kortisoninenäsumutteella en pääse samaan, vaan pikemminkin nenä tuntuu entistä tukkoisemmalta. Toinen yllätys on se, että kuivasta, kutiavasta ihostani on tullut parempi samettinen. Otan sitä kuurina ja kun ei nenästä tule enää yhtään vihreää eritettä, lopetan ja katson kuinka käy. Muita aineita tuosta listasta en ole kokeillut. Muuten antiwirissäkin tuota samaa oliivinlehteä.
        Ja eihän tuo aine näytä poistavan limakalvojen turpoamista homepaikoissa, mutta jos pitää tulehduksen poissa poskionteloista, niin hyvä juttu eli altisteeton elämä jatkuu silti.

Minullekin tuo oliivin oleuropeiini on tuttu jo vuosien takaa. AntiViristä se kaikki lähti, tutustuminen oleuropeiiniin ja oliivipuuhun - öljypuuhun toisin sanoen.

Seagaten tuotteet ovat tulleet viime aikoina tutuiksi. Seagaten Olive Leaf Nasal & Throat Spray osoittautuivat niin tehokkaiksi, että ennen kuin olin käyttänyt edes ensimmäiset suihkepullot nenä- ja kurkkuspray'tä loppuun, olin päässyt astmalääkkeistä eroon. Apuna on ollut myös tulinen chili, joka on käynyt keuhkoissani olevan sienipesäkkeen kimppuun ja tuonut paljon limaa pois. Unohtaa ei voi myös oreganoöljyäkään, jota käytän nykyään aamuin illoin. (Tehokas konsti on laittaa pari tippaa oreganoöljyä kuppiin, kaataa päälle kuumaa vettä puolilleen mukiin ja höyryhengitellä siitä ensiksi ja nauttia sen jälkeen juoma vasta sisäisesti.)

Siinä missä ennen olin riippuvainen astmalääkkeistä, olen tätä nykyä riippuvainen näistä luontaisrohdoista pitääkseni hengenahdistuksen loitolla...

Mutta kyllä se sienipesäke on siellä edelleen - olen täysin vakuuttunut siitä - ja se on levittäytynyt myös poskionteloihini. Tosin puhun vain itsestäni ja omasta tapauksestani enkä väitä toisten kohdalla mitään.

• nenäsuihkeista
        sanasinko kirjoitti:

Minullekin tuo oliivin oleuropeiini on tuttu jo vuosien takaa. AntiViristä se kaikki lähti, tutustuminen oleuropeiiniin ja oliivipuuhun - öljypuuhun toisin sanoen.

Seagaten tuotteet ovat tulleet viime aikoina tutuiksi. Seagaten Olive Leaf Nasal & Throat Spray osoittautuivat niin tehokkaiksi, että ennen kuin olin käyttänyt edes ensimmäiset suihkepullot nenä- ja kurkkuspray'tä loppuun, olin päässyt astmalääkkeistä eroon. Apuna on ollut myös tulinen chili, joka on käynyt keuhkoissani olevan sienipesäkkeen kimppuun ja tuonut paljon limaa pois. Unohtaa ei voi myös oreganoöljyäkään, jota käytän nykyään aamuin illoin. (Tehokas konsti on laittaa pari tippaa oreganoöljyä kuppiin, kaataa päälle kuumaa vettä puolilleen mukiin ja höyryhengitellä siitä ensiksi ja nauttia sen jälkeen juoma vasta sisäisesti.)

Siinä missä ennen olin riippuvainen astmalääkkeistä, olen tätä nykyä riippuvainen näistä luontaisrohdoista pitääkseni hengenahdistuksen loitolla...

Mutta kyllä se sienipesäke on siellä edelleen - olen täysin vakuuttunut siitä - ja se on levittäytynyt myös poskionteloihini. Tosin puhun vain itsestäni ja omasta tapauksestani enkä väitä toisten kohdalla mitään.

olisin kiinnostunut, mutta onko niin, että vain tilaamalla netin kautta niitä voi saada?

• nenäsuihkeista kirjoitti:

olisin kiinnostunut, mutta onko niin, että vain tilaamalla netin kautta niitä voi saada?

Ikävä kyllä saa vain netistä. Hienoa, jos joku alkaisi maahantuoda niitä.

Seagaten tuotteissahan on se hyvä puoli, että itse tuotteet on testattu puolueettomissa laboratorioissa.

Nasal Sprayn tutkimustulokset tässä:

http://www.seagateproducts.com/Nasal-Spray-Lab-Report.pdf

• ~¨~
        nenäsuihkeista kirjoitti:

Luontaistuotekaupoista saa nenäsuihketta, jossa on valkosipulia. Nimeltään Nasaleze. Sitä kun tupsauttelee sieraimeen, niin alkaa kihelmöidä jos on tulehdusta. Itselläni ei nenä vuoda, mutta turvotusta on työpaikallani, eikä se ole allergiaa.

• sanasinko kirjoitti:

Söin tänään ensimmäistä kertaa Habaneroa - ja avot!

Aiemmin olen pitänyt tarpeeksi tulisena vain Red Rawit -chiliä, muut ovat olleet ihan nössöjä eikä niissä ole ollut mitään lääkinnällistä tehoa.

*

Olen syönyt tulista, vahvaa chiliä niin, että olen laittanut sen täytteiden keskelle kahden ruisleipäpalan väliin. Vaaleaa leipääkin olen kokeillut, mutta se ei sido tulisuutta samalla lailla kuin tumma leipä, ja chili voi poltella pitkin suolistoa.

Mutta nyt kyllä ihastuin tähän Habaneroon... Luulin sitä ihan nössöksi ja taittelin toisesta kyljestä avaamani kokonaisen Habaneron kahden Reissumies-palan ja juuston ja kinkun väliin.

Sitten vain paketti kiinni ja syömään... Huh!

Sehän oli ihan täyttä tavaraa. Tulisuus tuntui vasemmassa korvassa asti, jossa olen epäillyt olevan jotain, ja oikea sieraimeni alkoi valua solkenaan - veden herahtaessa polttelussa tirisevän kieleni päälle... Mutta ei muuta kuin niistämään nokka ja odottamaan tulisuuden häipymistä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Habanero_chili

• voivoi taasen
        -., kirjoitti:

- Kapryylihappoa
        - Oliivien Leaf Extract
        - Greipin siemen uutetta
        - Oregano
        - 10 Undecenoic hapan

grape seed EI ole greipin siemen

greippi on 'grape fruit'

eng. grape = viinirypäle

• voivoi taasen kirjoitti:

grape seed EI ole greipin siemen

greippi on 'grape fruit'

eng. grape = viinirypäle

Kannattaisi kirjoittaa rekisteröidyllä nimimerkillä, että voisi poistaa omat typeryytensä ;)

Google kääntää toki hassusti englannista suomeen eikä siihen voi sokeasti luottaa, mutta menit nyt kyllä ilkkumaan turhan takia. Tästä tekstistähän oli kyse:

"GRAPEFRUIT SEED EXTRACT (GSE): Grapefruit seed extract has been used in the treatment of human fungal infections. It is more effective at killing yeast than bleach, colloidal silver, tea tree oil and Iodine (Sachs, The Authoritative Guide to Grapefruit Seed Extract, 1997). In the liquid form, it has a bitter taste and must be diluted in water or juice (carrot juice) or baby’s milk. It can be used for topical conditions as well as internal problems. There have been no side effects observed with use of GSE." ( http://curezone.com/forums/fm.asp?i=356231 )

- Greipinsiemenuutteestahan tuossa puhutaan eikä mistään rypäleuutteesta...

grapefruit = greippi

grape = viinirypäle, rypäle

• "Voisi tehdä pientä galluppia mitä mielestänne kannattaa syödä ja mitä ei. Erityisen kiinnostunut olen hiivan/homekasvuston tapporuoka-aineista. Tai kokoelimistöä puhdistavista ja uudistavista aineista."

- Itseänikin nuo samat asiat kiinnostavat. Alkoholin jätin jo pari viikkoa sitten pois, koska luin sen olevan sokerin lisäksi polttoainetta sienelle. Sen jälkeen olen sortunut kyllä suklaaseen eikä makeiset ole hyvä asia tässä ollenkaan.

*

Mutta kyllä minulla paukkuja vielä riittää. Taistelu ei ole vielä kunnolla alkanutkaan.

- Ja jos mikään muu ei auta, jätän ruoan kokonaan pois. Olen tottunut paastoaja, vaikken viime vuosina ole paastonnutkaan enää. Mutta jos siihen ryhdyn, katsotaan, kuka kukin on.

Vaikuttaa kyllä siltä, että joudun tätä menoa turvautumaan vielä paastoon...

________

Vuonna 2003 paastosin 16 päivää, mutta tuskinpa se aika homesienelle riittää.

En kuitenkaan suosittele paastoa kenellekään, sillä se on kokemattomalle hengenvaarallista puuhaa. Täytyy tietää, mitä tekee, ja minulla on ollut ihan oma tapani paastota. Tosin kaikki pitäisi miettiä tässä tilanteessa uudestaan taas.

• Alkoholia en ole edelleenkään käyttänyt ja olen vähentänyt ruokailukertoja ja nautitun ruoan määrää. Syön hyvin vähän.

Leipää en ole syönyt muutamaan päivään ja aamupalojakaan en ole syönyt enää.

Vatsankurinaan olen tottunut.

Paino putoaa. Alan olla laiha.

• ole käyttänyt
        sanasinko kirjoitti:

Alkoholia en ole edelleenkään käyttänyt ja olen vähentänyt ruokailukertoja ja nautitun ruoan määrää. Syön hyvin vähän.

Leipää en ole syönyt muutamaan päivään ja aamupalojakaan en ole syönyt enää.

Vatsankurinaan olen tottunut.

Paino putoaa. Alan olla laiha.

alkoholia vuosiin ja leivättä olen nyt ollut reilut kolme kuukautta, samoin välttelen lisättyä sokeria, makeaa, hiivaa ja viljaa. Olo on ehdottomasti parempi. Niissä harvoissa juhlissa, joihin enää pystyn menemään, en halua pahoittaa emännän mieltä ja yritän valita jotakin vähiten ongelmallista, muutaman tunnin päästä on hyvä, että wc on lähimaastossa.

• hyviä

Molemmat puhdistavat kehoa. Itse sain jopa jalkasienen häädettyä kehäkukalla. Mitkään apteekin lääkkeet eivät auttaneet, vaikka kokeilin montaakin.

• mielenkiintosen

Hei,

Hiivasyndrooman voi diagnosoida ulosteesta otettavalla hiivaviljelyllä sekä verikokeesta mitattavilla candida-hiivan vasta-aineilla. Verikoe on kuitenkin varsin epäluotettava, ulosteesta otettavassa viljelyssäkään ei aina näy mitään vaikka hiivasta olisikin kyse. Todellisuus on kuitenkin se, ettei suomalaiset lääkärit tiedä tästä asiasta mitään, eli lääkäriltä voi saada täysin vääriä neuvoja. Tätä tilaa ei saa hoidettua lääkkeillä, vaan ruokavalion täysremontilla.

Yleisimpiä oireita, joita podin myös itse, ovat: Valtava kaasunmuodostus (pierettää jatkuvasti, pahimmillaan turahtaa joka askeleella), karmean hajuiset pierut, järkyttävälle haiseva uloste, löysät/ripulimaiset ulosteet, "vaahtomainen" uloste, veden pinnalla kelluva kaasua täynnä oleva uloste, voimakkaan värinen ja hajuinen virtsa, mielialan lasku, keskittymiskyvyn puute, ärtyisyys, aikaansaamattomuus. Nenä aina tukossa, ei hajuaistia. Viimevuosien aikana ollut lisäksi hiivatulehdus nenässä, hiivatulehdus alapään karvoituksessa, kutiava peräaukko, "aina kostea" peräaukko, sitkeä ja märkivä ihottuma joka ei parane edes voimakkailla kortisoneilla, vaan "puskee läpi".

Lukemani ja kokemani perusteella sanoisin, että monesti kyse on monipuolisesta ongelmasta ruoansulatuksessa, eikä kyseessä välttämättä ole hiivasyndrooma, vaan monimutkainen tilanne: Suoliston normaali, ruoansulatukseen osallistuva bakteerikanta (ns. bakteerifloora), joka koostuu pääasiassa maitohappobakteereista on jostain syystä joutunut alakynteen. Tilalle on kasvanut iso joukko sieniä (hiivat) tai mädättäjäbakteereita.

Sinänsä ei ole hirveästi merkitystä sillä kummasta on kyse, koska seuraukset ovat samankaltaiset. Ruoka ei sula kunnolla, vaan valuu osittain sulamattomana suoleen. Suolessa oleva bakteerikanta rupeaa mädättämään sulamatonta ruokaa muodostaen samalla runsaasti kaasuua (mm. rikkivetyjä) ja oheistuotteena erilaisia myrkyllisiä yhdisteitä. Tämä mätänemisprosessi ja sen oheistuotteet ärsyttävät suolta.

Seurauksena on monesti suolen seinämän ärsytyksestä johtuva laktoosi-intoleranssi, myöhemmin keliakian kaltaisia oireita viljatuotteille ja ongelman jatkuessa ja bakteerien saadessa jyllätä rauhassa alkaa tilanne riistäytyä käsistä. Silloin ravinnon mukana tulevat sokerit ruokkivat hiivoja ja bakteereita aiheuttaen runsasta kaasunmuodostusta, joka puolestaan turvottaa mahaa.

Itse huomasin, että gluteenillisten tuotteiden poisjättäminen helpotti. Lääkärille hakeuduin, kun ruokailun jälkeen oli juostava vartin kuluttua vessaan ja ulosteessa oli sulamatonta ruokaa, kuten salaatinlehtiä. Lääkäri määräsi vähentämään hiilihydraattien käyttöä ja antoi lisäkuitua. Pirereskely väheni, mutta löysät ulosteet jatkuivat.

Myöhemmin yhdistin ihottuman oireilun suoraan sokerin määrään. Ihottuma paheni mm. kuivattuja hedelmiä syödessä. Kokeilin hiilihydraatitonta dieettiä, mutta ei sekään auttanut.

Pidin neljän päivän paaston aloittaen suoliston tyhjennyksellä (glaubersuola, ohjeet ja aineet luontaistuotekaupasta tai apteekista). Neljän päivän mehupaaston aikana olo parani jo huomattavasti ja ihottuma rauhoittui. Tämän jälkeen hiilihydraatiton dieetti(kaikki viljat ja sokerit pois, myös piilosokerit, viljapitoiset ruoat ja leivonnaiset. Kaikki maitotuotteet pois, myös piilomaitoa sisältävät. Lisäksi sianliha, koska se sulaa hitaasti. Kaikki hiivat pois, myös soijakastike ja lihaliemikuutiot. Olut, viini ja alkoholi pois, samoin muut alkoholit: xylitol ja sorbitol) noin viikon ajan. Ihottuma on nyt lähes kokonaan parantunut ja ilmavaivat loppuneet. Eilen otin ruokavalioon hirssin ja tattarin ilman oireita. Jatkan tällä tavoin varmaankin vielä viikon-pari.

Lisäksi aamuin illoin psyllium-kuitua ja DDS -maitohappobakteereja. Bakteerit ovat erittäin tärkeitä, jotta bakteerikanta normalisoituisi. Ruokavalion tulee olla todella tiukka, jotta päästään normaalitilanteeseen ja ettei uutta repsahdusta tapahdu.

Oleellista on myös noudattaa ruoka-aikoja: Aamiainen, Lounas, Päivällinen ja aina viisi tuntia välissä, jotta ruoka ehtii sulaa kunnolla. Kaikki ruoka pureskeltava erityisen huolellisesti, 25 puraisua suupalaa kohti. Syödään pieniä suupaloja, max ½ haarukallista kerralla. Pirtelöt ja sosekeitot erittäin hyvä vaihtoehto.

Dieetin jälkeen on pidettävä huoli, ettei lipsuta takaisin epäterveelliseen ruokavalioon. Valkoiset jauhot ja sokerit on jätettävä pois. Alkoholin käyttöä on vältettävä koko hoitokuurin ajan, koska se tuhoaa suoliston bakteerikantaa. Myös hoidon jälkeen alkoholia kannattaa välttää, koska tilanne saattaa uusia. Samoin antibiootit ovat vaarallisia suoliston hyvinvoinnille. Muistakaa aina maitohappobakteerikapselit baari-illan ja lääkekuurin jälkeen!

Ohjeita
        Jouko Pursiainen: Hiivasyndrooman luonnonmukainen hoito, löytyy kirjastosta.

• reumainen

Miten käytit kehäkukkaa -Terälehtiäkö teenä vai? Nokkosta olen itsekin juonut teenä.

• käytän
        reumainen kirjoitti:

Miten käytit kehäkukkaa -Terälehtiäkö teenä vai? Nokkosta olen itsekin juonut teenä.

Kun häädin jalkasieneni, niin käytin kehäkukkavoidetta, jota pidin kääreessä jalassani (elmukelmun alla) muutaman yön. Sisäisesti olen ottanut kehäkukkatippoja veteen sekoitettuna. Tee tekee varmaankin saman asian? Kehäkukka on erinomaista myös esim. ampparin ja hyttysten puremille. Kipu ja kutina lähtee oitis.

• ja COPD'iin

Tiedejulkaisussa julkaistussa tutkimuksessa on löydetty yhteys COPD’in ja NRF2:n säätelemien antioksidanttien esiintymisen välillä. Parsakaalissahan on sulorafaania, joka aktivoi soluja suojaavaa NRF2-proteiinia. Koska COPD’in ja neutrofiilisen astman lääkityksessä on havaittu samankaltaisia ongelmia, niin parsakaalista saattaisi olla apua myös meille homeastmaatikoille. Astmathan ovat useimmin neutrofiilisiä kuin eosinofiiliisiä. Kortisoni ei pure kunnolla kuin eosinofiiliseen astmaan.

Tutkimuslyhennelmä on julkaistu American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine –lehdessä syyskuun 2008 toisessa numerossa (kesäkuussa hyväksytty julkaistavaksi). :

http://ajrccm.atsjournals.org/cgi/content/abstract/178/6/592

• varmaankin

erittäin hyvää astmaatikoille. En nyt muista, mikä parsan sisältämä aine oli kyseessä, mutta aiemmin olen kuullut, että altzhaimeriinkin toisi apua, silloin kun on vasta esiasteella. Joten hyvä vihreä varmaan kaikille. Raaka sipuli myös sisältää jotakin astmaatikoille hyvää ainetta. Eli tomaatti-sipulisalaattia oliiviöljyllä, ja tomaatit ehdottomasti luomua ja miksei sipulitkin, jos vain löytyy.

• nimi:
        varmaankin kirjoitti:

erittäin hyvää astmaatikoille. En nyt muista, mikä parsan sisältämä aine oli kyseessä, mutta aiemmin olen kuullut, että altzhaimeriinkin toisi apua, silloin kun on vasta esiasteella. Joten hyvä vihreä varmaan kaikille. Raaka sipuli myös sisältää jotakin astmaatikoille hyvää ainetta. Eli tomaatti-sipulisalaattia oliiviöljyllä, ja tomaatit ehdottomasti luomua ja miksei sipulitkin, jos vain löytyy.

parsan sisältämän aineen nimi on sulorafaani.

• Tobias4
        nimi: kirjoitti:

parsan sisältämän aineen nimi on sulorafaani.

Parsa toimii myös suoliston lakaisijana ;o))

• vertti-eetu
        sanasinko kirjoitti:

Jep - ja tutkimusten mukaan myös syöpäriskin vähentäjänä:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2579766/

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article124044.ece

sulforafaani = sulforaphane

vinkkejä. Marevanin verenohennuslääkkeen kanssa on vihreitten (K-vitamiini) oltava tarkkana.
        Olen kyllä yrittänyt saada tkl. apua kosteusvauriosairauteeni, lähinnä oikeaa hoitoa ja lääkitystä olen toivonut. Hyviä neuvoja kyllä on tullut "muuta pois kotoa" tai "toivottavasti oireesi loppuvat". Miten on jos iskee Neisseria gonorrhoeae bakteeri onko sama tilanne kuin kosteusvauriosairauteen sairastuneella. Muuta pois kotoa, toivottavasti oireesi loppuvat ennen seuraavaa lähikontaktia.
        Miten on otsonoitu vesi. Olen kuullut, että on auttanut näihin meidän "homesairaiden" vaivoihin.

• Sattumoisin olen taas hereillä. Piti nousta keskellä yötä tekemään tauon jälkeen ruokasoodanenähuuhtelu, ottamaan pelargonia- eli geranium-, timjami-, kaneli- ja neilikkaöljyhöyryhengitystä. Oli päänsärky tuloillaan ja esti nukkumista, niin että katsoin parhaimmaksi nousta ylös tekemään nuo. Mittasin suusta myös pH-arvon ja se oli kahdeksan taas. Ei huvita ainakaan päästää sitä laskemaan, joten tein ruokasoodavettä taas. Toisessa lasissa on laihaa punaviinietikkavettä ja kupissa murukahvia.

En viitsinyt mennä heti takaisin nukkumaan ja palasin koneen ääreen tutkimaan eilisiä löydöksiäni. PMC Home on mukava paikka etsiä kaikkia juttuja: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pmc

Tuonne hakukenttään kun laittaa haluamiaan hakusanoja, pääsee hyvinkin kokonaisia tutkimuksia lukemaan painamalla kohtaa "Full Text".

Esimerkiksi hakusanoilla "cinnamon antifungal" (kaneli sientä estävä) tuli näköjään 958 hakutulosta. Mikä määrä...

Päädyin myös tällaiseen tutkimukseen kuin "The Role of Herbs and Spices in Cancer Prevention" (Yrttien ja mausteiden rooli syövän estämisessä): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2771684/

Tuo kuuluisi kyllä enemmän ketjuun "Syöpä on sieni", mutta siinä on mielenkiintoinen taulukkokin, jonka haluan liittää tänne. Jos linkki ei aukea, copypeistaa selaimen osoitekenttään:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2771684/table/T2/

Kiinnittäkää taulukossa huomiota esimerkiksi siihen, kuinka monessa kohtaa esiintyy timjami-sana (thyme).

Very interesting...

• Tämmöisen löysin myös hakusanoilla "cinnamon anticancer" (kaneli syöpää vastaan): "In Vitro Screening for the Tumoricidal Properties of International Medicinal Herbs": http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2650746/?tool=pmcentrez

Lainaan edellisestä vain pientä yksityiskohtaa:

"Cinnamon (Cinnamomum cassia) (LC50 = 0.479 mg/mL), another cooking spice, has a host of medicinal therapeutic properties which include anticancer effects, however, its inherent allergic and irritant properties can lead to contact stomatitis in sensitive individuals (Bousquet et al., 2005). The Commission E has `approved the internal use of cinnamon for loss of appetite and dyspeptic complaints such as mild spasms of the gastrointestinal tract, bloating and flatulence. And, unless otherwise prescribed, 2- 4 g per day of ground bark is deemed acceptable' (Bundesinstitut fur Arzneimittel und Medizinprodukte, 1998). However, cinnamon is a AHPA-BSH Class 2 herb and should not be used for long term use, should not exceed an intake of 2-4 g per day and not be taken during pregnancy (McGuffin, 1997)."

Kanelistahan tuossa puhutaan ja kerrotaan, että sitä voi ottaa kahdesta neljään grammaan päivässä, mutta että se voi aiheuttaa herkillä allergiaa ja vatsan ärsytystä ja ettei sitä saa käyttää pitkäaikaisesti eikä raskaana ollessaan.

- Minun pitikin nyt yöllä oikein katsoa, onko meillä vielä isoa kanelitölkkiä, mutten löytänyt. Se on sitten seuraava ostos ja myös muita mausteita aion tutkia ja nauttia noita sisäisesti.

Jk. Käyttäkää Google-kääntäjää, jos ette ymmärrä kaikkea. Selviää senkin avulla jotain, vaikka käännökset ovatkin usein ihan tolkuttomia: http://translate.google.fi/

• yrttinoita
        sanasinko kirjoitti:

Tämmöisen löysin myös hakusanoilla "cinnamon anticancer" (kaneli syöpää vastaan): "In Vitro Screening for the Tumoricidal Properties of International Medicinal Herbs": http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2650746/?tool=pmcentrez

"Cinnamon (Cinnamomum cassia) (LC50 = 0.479 mg/mL), another cooking spice, has a host of medicinal therapeutic properties which include anticancer effects, however, its inherent allergic and irritant properties can lead to contact stomatitis in sensitive individuals (Bousquet et al., 2005). The Commission E has `approved the internal use of cinnamon for loss of appetite and dyspeptic complaints such as mild spasms of the gastrointestinal tract, bloating and flatulence. And, unless otherwise prescribed, 2- 4 g per day of ground bark is deemed acceptable' (Bundesinstitut fur Arzneimittel und Medizinprodukte, 1998). However, cinnamon is a AHPA-BSH Class 2 herb and should not be used for long term use, should not exceed an intake of 2-4 g per day and not be taken during pregnancy (McGuffin, 1997)."

Kanelistahan tuossa puhutaan ja kerrotaan, että sitä voi ottaa kahdesta neljään grammaan päivässä, mutta että se voi aiheuttaa herkillä allergiaa ja vatsan ärsytystä ja ettei sitä saa käyttää pitkäaikaisesti eikä raskaana ollessaan.

- Minun pitikin nyt yöllä oikein katsoa, onko meillä vielä isoa kanelitölkkiä, mutten löytänyt. Se on sitten seuraava ostos ja myös muita mausteita aion tutkia ja nauttia noita sisäisesti.

Jk. Käyttäkää Google-kääntäjää, jos ette ymmärrä kaikkea. Selviää senkin avulla jotain, vaikka käännökset ovatkin usein ihan tolkuttomia: http://translate.google.fi/

ummetusta ja siinä on myös syöpävaarallisia aineita. Miksi muuten juot kahvia jos haluat elää terveellisesti? Kahvissa on mykotoksiineja jotka eivät hajoa edes kahvin paahtamisen ja keittämisen aikana. Timjami ja muut yrtit ovat varmaan OK.

• !
        sanasinko kirjoitti:

Tämmöisen löysin myös hakusanoilla "cinnamon anticancer" (kaneli syöpää vastaan): "In Vitro Screening for the Tumoricidal Properties of International Medicinal Herbs": http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2650746/?tool=pmcentrez

Googlaamalla voi löytää mitä tahansa.

Suomessa (eikä Euroopassakaan) ei myydä kuin kassiakanelia, joka sisältää suuret määrät kumariinia toisin kuin aito ceylonin kaneli, jota täällä ei ole saatavana. Viimeaikoina Euroopassa tehdyissä kanelia sisältäviä elintarvikkeita koskeneissa tutkimuksissa todettiin, että kassiakanelin sisältämän kumariinin pitoisuudet ovat huomattavasti korkeammat kuin mitä aikaisemmin oletettiin.

Kumariinia käytetään rotanmyrkyn ainesosana. Kumariini on maksamyrkky, joka aiheuttaa myös syöpää.

• Suomessa
        ! kirjoitti:

Suomessa (eikä Euroopassakaan) ei myydä kuin kassiakanelia, joka sisältää suuret määrät kumariinia toisin kuin aito ceylonin kaneli, jota täällä ei ole saatavana. Viimeaikoina Euroopassa tehdyissä kanelia sisältäviä elintarvikkeita koskeneissa tutkimuksissa todettiin, että kassiakanelin sisältämän kumariinin pitoisuudet ovat huomattavasti korkeammat kuin mitä aikaisemmin oletettiin.

Kumariinia käytetään rotanmyrkyn ainesosana. Kumariini on maksamyrkky, joka aiheuttaa myös syöpää.

ceylonin kanelia myydään, mutta niinkuin kaiken hyvän eteen pitää tehdä töitä, jotta löytää, niin myös tämän. Joissakin luontaistuotekaupoissa on saatavana. Tavallisen kanelin syöntiä en minäkään suosittele, juuri tuon maksamyrkyllisyyden vuoksi, siinähän menee ojasta allikkoon. Jos jo homeista on maksan toimintaan tullut ongelmia, niin aiheutetaan niitä sitten lisää. Puolikkaassa korvapuustissa oli se raja, jonka syömällä pikkulapsen keho saa kumariinia juuri ja juuri rajalla pysyen eli yhdessä kokonaisessa jo liikaa kumariinia.

• sanasinko
        yrttinoita kirjoitti:

ummetusta ja siinä on myös syöpävaarallisia aineita. Miksi muuten juot kahvia jos haluat elää terveellisesti? Kahvissa on mykotoksiineja jotka eivät hajoa edes kahvin paahtamisen ja keittämisen aikana. Timjami ja muut yrtit ovat varmaan OK.

"Miksi muuten juot kahvia jos haluat elää terveellisesti?"

- Siksi, että se piristää. Murukahvia juon siksi, ettei siinä ole vatsaa ärsyttävää kahvirasvaa. Silloin tällöin juon kyllä tavallistakin kahvia.

Mitä sitten ns. terveellisiin elämäntapoihin tulee, inhoan terveysterrorismia. Se on äärilaita niin kuin joku kiihkouskovaisuuskin - ja ahdistavat vain. Nämä ovat vain tällaisia omia kokeilujani, joista monet ovat olleet avuksi. Paljon on auttanut myös se, että hihittelen näille jutuille ja hauskaa on ollut.

• ! kirjoitti:

Kiitos vinkistä :)

- Mitäs jos kokeilisinkin Ceylonin kanelia tilatessani seuraavan kerran netistä sitä sun tätä?

Laitan mietintämyssyyn.

• sanasinko kirjoitti:

- Siksi, että se piristää. Murukahvia juon siksi, ettei siinä ole vatsaa ärsyttävää kahvirasvaa. Silloin tällöin juon kyllä tavallistakin kahvia.

Mitä sitten ns. terveellisiin elämäntapoihin tulee, inhoan terveysterrorismia. Se on äärilaita niin kuin joku kiihkouskovaisuuskin - ja ahdistavat vain. Nämä ovat vain tällaisia omia kokeilujani, joista monet ovat olleet avuksi. Paljon on auttanut myös se, että hihittelen näille jutuille ja hauskaa on ollut.

Lauantaina kaupassa samaan hyllykköväliin tuli keski-ikäinen pariskunta. Nainen huomasi hyllyssä jotain ja pysähtyi. Hän nosti paketin käsiinsä ja sanoi innostuneena: "Ruiskorppujauhoja." Minua huvitti hirveästi miehen alkaessa toppuutella: "Elä ala kokeilemaan..."

Katselin itse silloin juuri etikoita yms. kaupasta. Illalla poikani sitten valittikin, että kaikki paikat haisevat nykyään etikalle :DDD

• siis-
        Suomessa kirjoitti:

ceylonin kanelia myydään, mutta niinkuin kaiken hyvän eteen pitää tehdä töitä, jotta löytää, niin myös tämän. Joissakin luontaistuotekaupoissa on saatavana. Tavallisen kanelin syöntiä en minäkään suosittele, juuri tuon maksamyrkyllisyyden vuoksi, siinähän menee ojasta allikkoon. Jos jo homeista on maksan toimintaan tullut ongelmia, niin aiheutetaan niitä sitten lisää. Puolikkaassa korvapuustissa oli se raja, jonka syömällä pikkulapsen keho saa kumariinia juuri ja juuri rajalla pysyen eli yhdessä kokonaisessa jo liikaa kumariinia.

sanasinkon linkissä puhuttiin kassiakanelista (Cinnamomum cassia), joka on aivan eri kasvi kuin ceylonin kaneli. Eli linkissä ei ollut kyse kuin kassian aineiden vaikutuksista.

• sanasinko kirjoitti:

"Paljon on auttanut myös se, että hihittelen näille jutuille ja hauskaa on ollut."

- Ei ole kyllä ollut pitkään aikaan niin hauskaa kuin viime aikoina näiden mömmöjen ja litkujen kanssa. Tässä saa jo niin hyvää nauruterapiaakin, että jo se tekee hyvää ;)

• muuten.
        sanasinko kirjoitti:

Lauantaina kaupassa samaan hyllykköväliin tuli keski-ikäinen pariskunta. Nainen huomasi hyllyssä jotain ja pysähtyi. Hän nosti paketin käsiinsä ja sanoi innostuneena: "Ruiskorppujauhoja." Minua huvitti hirveästi miehen alkaessa toppuutella: "Elä ala kokeilemaan..."

Katselin itse silloin juuri etikoita yms. kaupasta. Illalla poikani sitten valittikin, että kaikki paikat haisevat nykyään etikalle :DDD

vähän aikaa sitten lehdistössä olleen uutisen, joka kertoi, miksi ruokatorven syövät ovat tulleet harvinaisiksi. Suurin syy niihin syöpiin on kuulema olleet etikkasäilykkeet, joiden käytön väheneminen on vähentänyt myös näiden syöpien syntyä.

• Suomessa kirjoitti:

Ostin tänään Ceylonin kanelia Ruohonjuuren myymälästä, 40 grammaa 2,68 euroa. Luomulaatua on niin kuin samasta paikkaa ostamani timjamikin, 25 grammaa, maksaen yhtä paljon.

Tosin koska olen niin kuriton, eilen mukaani lähti tavallisesta kaupasta Mauste-Sallisen jauhettu kaneli 350 grammaa 3,46 euron hintaan ja leikattu timjami 140 grammaa 2,49 euroa.

*

Timjamista Sallisen sivuilla kerrotaan näin:

"Timjami on antiseptinen ja limaa irrottava ja on myös hyvä yskä- ja nuhalääke. Timjami laukaisee myös mahakouristuksia ja parantaa ruokahalua."

Ehkäpä kokeilemme tuota vielä teenä, mutta kanelin kanssa juttu on hieman hakusessa.

Sallisella siitä kirjoitetaan:

"Kaneli auttaa vilustumiseen ja yleiseen heikkouteen. Se myös vähentää lihasjännitystä ja lievittää ilmavaivoja sekä koliikkia ja parantaa ruokahalua."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      92
      4627
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      84
      3822
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      143
      3378
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      115
      2615
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      129
      2544
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      43
      2141
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2057
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1830
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1707
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1689
    Aihe