painonnousu ja pillereiden lopettaminen

-nenne-

Olen syönyt yhdistelmäpillereitä noin 4 vuotta ja minipillereitä vuoden. Lopetin minipillerit 7 kk sitten.
Kun vaihdoin minipillereihin paino nousi 3-4 kg parissa kuukaudessa ja pysyi sitten siinä. Lopetettuani pillerit paino on noussut entisestään ja on nyt 5-6kg enemmän kuin normaalisti.

Olen lisännyt liikuntaa(lihastreeniä) ja ruokatottumukset ovat samat. Syön makeaa hyvin harvoin! Onko muilla kokemuksia painonnoususta ja pillereiden lopettamisesta? Luulin että paino laskisi entiseen lopetettuani pillerit mutta ei näköjään...Alkaa jo pelottaa tämä yhtäkkinen painonnousu, tuntuu etten voi tehdä asialle mitään.

Hormonitoiminnan epätasapaino voi kai aiheuttaa turvotusta? Kuukautiset alkoivat jouluna, ja sen jälkeen ovat tulleet noin joka toinen kuukausi. Onko muilla samanlaisia kokemuksia painonnoususta pillereiden lopettamisen jälkeen??

5

5363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+2

otattamaan ainakin kilpirauhaskokeet. Ei se 7 kk minipillereiden lopettaminen enää vaikuta esim. aineenvaihduntaan.
      Voisiko sinulla olla esim. PCO tai PCOS? Kun kuukautisesi tulevat noin. Millainen e-keino sinulla nyt on käytössäsi?

• -nenne-

Mikä on PCO? Olen tota kilpirauhasen vajaatoimintaa epäillyt joskus. Tällä hetkellä on kondomi ja spermisidi käytössä.

• Miumau

Minulla on myös kokemusta painon noususta pillereiden lopettamisen jälkeen. Syömistottumukseni ja liikunnan määrä pysyi samana, mutta itselleni tuli ihan mielettömästi turvotusta ja kiloja lisää koko ajan. Varsinkin tuo turvotus oli jotain ihan hirveää..Loppujen lopuksi kiloja tuli melkein 8!! : / Kävin useasti lääkärillä ja kysyin missä voi olla vika että näin paljon lihoo ja turpoaa ihan parissa kuukaudessa vaikka muita muutoksia elämäntavoissa ei ole kuin tuo pillereiden lopetus.. Siellä sitä sitte hymisteltiin ja kyseltiin että "syötkö sinä kenties liikaa pullaa? tai laitatko paljon voita kun teet ruokaa" ym .. Elikkä meikäläistä pidettiin ainaki ihan tollona ja ajattelivat varmaan että kuitenki syön salaa jonku 2 voipakettia ja parikymmentä porsaankylkeä päivässä mutten viitsi siitä vaan heille sanoa... Toivottavasti saat paremmin apua lääkäriltä kuin minä, jos joskus asian takia aiot siellä käydä :) Minulla lähti heti paino laskemaan kun otin pillerit takaisin synnytyksen jälkeen.. Minä itse luulen että juurikin se hormonitoiminnan epätasapaino on suuressa roolissa näiden oireiden tekijänä.. Mutta sitä en ole vielä saanut selville että millä se saadaan tasapainoon muuten kuin pillereillä.. :)

• Anonyymi

En tiiä lukeeko tätä enää kukaan, mutta alotin 10/2023 slinda-minipillerit(en ole aiemmin hormonaalista ehkäisyä käyttänyt) Toimivat muuten hyvin, mutta jatkuva vessassa ramppaaminen ja painonnousu ollut hyvin läsnä. Paino alkoi jo siinä lokakuussa kuukauden aikana nousemaan niin että ihoon tuli paljon venymä arpia. Toki pillereiden käyttö on yksilöllistä. Itselläni on aina ollu vaikeaa kehon ja painon kanssa joten nyt päätin lopettaa pillerit. Rintojen kasvu muuttunut 2kuppikokoa suuremmaksi ja paino noussut noin 15kg-20kg😬. Toivon että pillereiden lopettaminen veisi painon alemmaksi, vaikka pillereistä luvattiin nesteenpoistoa… ihme kuitenkin että lääkärit määräsi lisää kyseisiä pillereitä vaikka valitin painon nousua.

• Anonyymi

Hei. Minulla nousi 20kg ja iho venyi ja tuli tisseihin, hauiksiin, reisiin,vatsaan ja peffaan raskausarpia. Painoni nousi siis nopeasti parissa kuukaudessa.
      Kävin mittaamassa kortisolin, koska luin että progesteroni voi muuttua siksi. Jep ja se oli koholla hurjasti. Mutta ei niin huimasti että lääkäri siitä kiinnostuisi >_<

Sen pystyy katsomaan ilman lääkäriäkin tämän kautta https://www.puhti.fi/tuote/kortisoli/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2556
    2. 148
      2234
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2202
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1603
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1536
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      286
      1432
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe