Kilpapurjehtijan

ominaisuudet?

En ole koskaan kilpaillut, mutta olen varsin kiinnostunut asiasta. Millaiset fyysiset ja psyykkiset ominaisuudet tekevät menestyvän purjehtijan? Kyseessä on ymmärtääkseni taitolaji enemmän kuin fyysinen suoritus ja myös veneen tekniset ominaisuudet ovat merkittävässä roolissa.Joku on verrannut sitä shakin pelaamiseenkin. Esim. formula 1 (auto) kisoista olen joskus lukenut että kuljettajan osuus menestyksestä on n.12% (muistaakseni) . Mikä lienee purjehtijan tai miehistön osuus kilpapurjehduksessa? Veneluokkia ja tasoitus-sääntöjä yms. on tietysti paljon, joten varmaankaan yhtä oiketa vastausta ei ole. Myös kilpapurjehtijan harjoittelumenetelmät ovat kiinnostavia näin penkkiurheilijaretkipurjehtijalle.

97

1423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0+9=9

puhutko ratakisoista, avomerikisoista, valtamerikisoista, vaiko parikilpailuista.
      Entä puhutaanko yksinpurjehduskisoista vaiko miehistöllä kisaamisesta.

Äääripäinä esim yksinpurjehduskisoissa valtamerillä nukkumisen hallinta ja kyky tulla toimeen vähällä unella on aika suuressa roolissa, mutta parikilpailuissa sillä ei ole mitään merkitystä, mutta kilpailusääntöjen osaamisella taas asia lähes toisinpäin, jos ei osaa täydellisesti ei parikilpailuissa ole paljon jakoa, mutta valtamerikisoissa riittää kun osaa väistää, oli siihen velvollinen tai ei.
      Nämä molemmat voi laskea paineen sietokyvyn alle, ja on siitä hyötyä muillakin kilpapurjehduksen osa-alueilla.
      Hyvä keskittymiskyky on myös suureksi hyödyksi, varsinkin venettä ohjaavalla, eikä haittaa muillakaan.
      Yleensäkin laji on aika monipuolinen, joten niitä ominaisuuksiakin vaaditaan varsin monella osa-alueella, jos ihan huipulla meinaa pärjätä. Kotimaisissa kerhokisoissa taas voi aivan hyvin osallistua ja harrastaa lajia paljon vähemmälläkin osaamisella, ja kehittyä harrastuksen mukana.
      Kisaaminen jollain laserilla kovemmassa kelissä voi hyvinkin olla aika fyysinenkin suoritus.

• Hallis,,

miettiä osallistumisesta kilpailuihin, jos rasvarosentti on yli 30!!

• miksei?

En nyt tiedä, mistä ja miksi tuon väitteen keksit enkä oikein tiedä sitäkään, miksi vaivaudun vastaamaan, mutta paikkansa pitämätön se väite on. Tuskin monellakaan on minua enempää kisakokemusta Temalla, jopa useammalla kuin yhdellä yksilöllä, joten jotain asiasta tiedän. Tema jos mikä hyötyy läskistä laidalla, ilman sitä pärjää vain keskituuliin saakka.

• sdfgsdfg-

Pitää olla omahyväinen, itsekäs, röyhkeä, ahne,todella kateellinen ja ilkeämielinen.

• NMKLGFDSF

Nykyinen kaasukahvamies!

• sdfgsdfg-
        NMKLGFDSF kirjoitti:

Nykyinen kaasukahvamies!

Kaasukahvaveneilijä liittyy asiaan miten?
        En kyllä tunne yhtään seuraa jossa kilpaveneilijöitä jotenkin arvostettais.
        80-luku meni jo.

• 14
        sdfgsdfg- kirjoitti:

Kaasukahvaveneilijä liittyy asiaan miten?
        En kyllä tunne yhtään seuraa jossa kilpaveneilijöitä jotenkin arvostettais.
        80-luku meni jo.

Arvostus romahti sinä hetkenä kun lyssi-purjehtivat rupesivat nimittämään itseään kilpapurjehtijoiksi.

• sdfgsdfg-
        14 kirjoitti:

Arvostus romahti sinä hetkenä kun lyssi-purjehtivat rupesivat nimittämään itseään kilpapurjehtijoiksi.

Aina on helppo syyttää muita, itsessähän ei koskaan ole vikaa.
        Eihän se kilpapurjehtijoiden oma vika ole että heistä ei pidetä, eikä romanien oma vika ettei heistä pidetä....
        Kuinka se koskaan voisikaan:)

• näyttää
        sdfgsdfg- kirjoitti:

Aina on helppo syyttää muita, itsessähän ei koskaan ole vikaa.
        Eihän se kilpapurjehtijoiden oma vika ole että heistä ei pidetä, eikä romanien oma vika ettei heistä pidetä....
        Kuinka se koskaan voisikaan:)

Mutta on täsmälleen oma vikasi, että sinusta ei pidä kukaan. Ja sellaisen henkilön mielipiteillä toisten pitämisistä ei ole vähääkään arvoa.

• sdfgsdfg-
        näyttää kirjoitti:

Mutta on täsmälleen oma vikasi, että sinusta ei pidä kukaan. Ja sellaisen henkilön mielipiteillä toisten pitämisistä ei ole vähääkään arvoa.

Vastaat jos ei ole merkitystä, vai onko sittenkin?
        Eikä se ole minun vikani ettei minusta pidetä, se on sinun. vikasi.

• ei auta
        sdfgsdfg- kirjoitti:

Vastaat jos ei ole merkitystä, vai onko sittenkin?
        Eikä se ole minun vikani ettei minusta pidetä, se on sinun. vikasi.

Vastasin, koska olen vainoharhainen, jonka pitäisi hakeutua hoitoon, enkä voinut olla vastaamatta. Ja koska olen vainoharhainen, uskon, että olet joskus saanut pahasti turpiisi, kun olet yrittänyt kilpailla ja siksi niin katkera niille, jotka sitä jatkavat.

• sdfgsdfg-
        ei auta kirjoitti:

Vastasin, koska olen vainoharhainen, jonka pitäisi hakeutua hoitoon, enkä voinut olla vastaamatta. Ja koska olen vainoharhainen, uskon, että olet joskus saanut pahasti turpiisi, kun olet yrittänyt kilpailla ja siksi niin katkera niille, jotka sitä jatkavat.

Että en kilpaile, enkä ole kilpaillut, ei ole tarvetta.
        Enkä oikein omaa noita kilpailun vaatimia ominaisuuksia.

• Hienoa!

Nöyrryn aina tällaisten gurujen edessä, osaamista on niin paljon että sitä ei ole muille jakaa ja moottori se vain käy! Kiitän hienosta asenteestasi ja taputan, kun seuraavan kerran työnnät siipipyörättömän Bavariasi merivartioston avulla ilman fendareita Hangon Itäsatamaan vaimosi vartoessa keulaluukulla valkoviinilasi kädessään, että kanssaveneilijät auttavat sinut kiinni.

• bavariapursi
        Hienoa! kirjoitti:

Nöyrryn aina tällaisten gurujen edessä, osaamista on niin paljon että sitä ei ole muille jakaa ja moottori se vain käy! Kiitän hienosta asenteestasi ja taputan, kun seuraavan kerran työnnät siipipyörättömän Bavariasi merivartioston avulla ilman fendareita Hangon Itäsatamaan vaimosi vartoessa keulaluukulla valkoviinilasi kädessään, että kanssaveneilijät auttavat sinut kiinni.

Jahas että tämäkin laitettiin sitten sujuvasti erään purjevenemerkin omistajien piikkiin. Millaisen kuvan sinä haluat antaa kilpapurjehtijoista, kuvittelin että nekin on ihan kunnon sakkia, mutta...

• sdfgsdfg-
        Hienoa! kirjoitti:

Varmasti he auttavatkin, jos apua tarvitsen, mutta niiden auttajien joukossa ei ole juurikaan yhtään kilpailijaa, he istuvat terassilla olutlasiensa ääressä ja kommetoivat miten "taas hinataan väärin" "ei osattu ajaa oikein sisään"...... Kommentoidaan ja tiedetään, ompas hauskaa naureskella tyhmille perhepurjehtijoille.

• 567ffds67
        bavariapursi kirjoitti:

Jahas että tämäkin laitettiin sitten sujuvasti erään purjevenemerkin omistajien piikkiin. Millaisen kuvan sinä haluat antaa kilpapurjehtijoista, kuvittelin että nekin on ihan kunnon sakkia, mutta...

bavariapurret (pl. match versiot) haluavatkaan antaa purjehduksesta:

http://www.bavaria-yachtbau.com/index.php?id=1455&L=2

Tällä kertaa mennään pelkällä kannen päällä 30 cm irti olevalla rullagenoalla. Näin sen pitäisi olla:

http://www.wb-sails.fi/bigboat_sails/racingline.htm

• selittää?
        sdfgsdfg- kirjoitti:

Varmasti he auttavatkin, jos apua tarvitsen, mutta niiden auttajien joukossa ei ole juurikaan yhtään kilpailijaa, he istuvat terassilla olutlasiensa ääressä ja kommetoivat miten "taas hinataan väärin" "ei osattu ajaa oikein sisään"...... Kommentoidaan ja tiedetään, ompas hauskaa naureskella tyhmille perhepurjehtijoille.

Sanoit, ettet koskaan ole purjehtinut kilpaa. Miksi siis yleensä puutut mielipiteinesi aiheeseen, josta et voi tietää mitään? Oletatko sinulla olevan jotain annettavaa tietämättömyydestä huolimatta?

• sdfgsdfg-
        selittää? kirjoitti:

Sanoit, ettet koskaan ole purjehtinut kilpaa. Miksi siis yleensä puutut mielipiteinesi aiheeseen, josta et voi tietää mitään? Oletatko sinulla olevan jotain annettavaa tietämättömyydestä huolimatta?

Oletko ihan tosissasi, että en voi puhua kilpapurjehtijoista, jos en ole purjehtnut kilpaa???
        Aivan varmasti voin sanoa mielipiteeni heidän käyttäytymisestä, persoonasta, efosta ja suhtautumisesta muihin veneilijöihin jne.
        En ole koskaan ollut pedofiili, mutta voin sanoa että he ovat kaikki sairaita, ja saisivat joutaa hirsipuuhun jokainen.
        Olen kyllä muutaman kerran ollut gastina kilpailussa, mutta totesin sen minkä moni muukin toteaa menemättä sinne veneeseen edes gastiksi.

• tosissani
        sdfgsdfg- kirjoitti:

Oletko ihan tosissasi, että en voi puhua kilpapurjehtijoista, jos en ole purjehtnut kilpaa???
        Aivan varmasti voin sanoa mielipiteeni heidän käyttäytymisestä, persoonasta, efosta ja suhtautumisesta muihin veneilijöihin jne.
        En ole koskaan ollut pedofiili, mutta voin sanoa että he ovat kaikki sairaita, ja saisivat joutaa hirsipuuhun jokainen.
        Olen kyllä muutaman kerran ollut gastina kilpailussa, mutta totesin sen minkä moni muukin toteaa menemättä sinne veneeseen edes gastiksi.

Esitit olemattomalla tietopohjalla oman kierotuneen näkemyksesi yhden lajin harrastajista, kun kysyttiin millaisia ominaisuuksia vaaditaan menestyvältä harrastajalta. Mikä siis oli antisi?

Ehkä et ainakaan omasta mielestäsi ole pedofiili. Tiedät mitä sellaisille pitäisi mielestäsi tehdä, mutta et tiedä millaisia pedofiilit ovat, tai mikä heistä on tehnyt pedofiilejä. Missään tapauksessa vertaus meni kauas ohi maalin.

Tunnen suuren joukon kilpapurjehtijoita ja muutaman mulkeronkin heidän joukossaan. Tunnen yhtä suuren joukon muita purjehtijoita ja muutaman mulkeron heidän joukossaan. Siihen muiden joukkoon on sattuma heittänyt pahimmat mulkerot. Ja siihen joukkoon on nyt löytynyt yksi paha lisää.

• bava....
        567ffds67 kirjoitti:

bavariapurret (pl. match versiot) haluavatkaan antaa purjehduksesta:

http://www.bavaria-yachtbau.com/index.php?id=1455&L=2

Tällä kertaa mennään pelkällä kannen päällä 30 cm irti olevalla rullagenoalla. Näin sen pitäisi olla:

http://www.wb-sails.fi/bigboat_sails/racingline.htm

Minä kyllä sinänsä suvaitsen kilpapurjehduksen mutta en suvaitsemattomuutta ja ahdasmielisyyttä ja alkaa vaikuttaa siltä että kilpapurjehtijat ovat todellakin vähän matalaotsaista porukkaa, jos tästä keskustelun haarasta voi jotain päätellä.

Haluatko antaa purjehduksesta tälläisen kuvan
        http://www.bavaria-yachtbau.com/uploads/pics/40c_seite_stb3.jpg

Vai tälläisen kuvan
        http://s3.hubimg.com/u/142522_f520.jpg

• 43678fsghggfh
        bava.... kirjoitti:

Minä kyllä sinänsä suvaitsen kilpapurjehduksen mutta en suvaitsemattomuutta ja ahdasmielisyyttä ja alkaa vaikuttaa siltä että kilpapurjehtijat ovat todellakin vähän matalaotsaista porukkaa, jos tästä keskustelun haarasta voi jotain päätellä.

Vai tälläisen kuvan

broach kuva on n kertaa parempi kuin rullapurjein varustettu kesämökki. Purjehdus on (extreme) urheilulaji ja tuo broach kuva on hyvä esimerkki. Jokainen joka vähänkin on enemmän purjehtinut on broachannut ja ei siihen kuole.

Sporttisella purrella mökkeilee siinä missä bavallakin, mutta matkabava on tylsä kilpavene.

• bava....
        43678fsghggfh kirjoitti:

broach kuva on n kertaa parempi kuin rullapurjein varustettu kesämökki. Purjehdus on (extreme) urheilulaji ja tuo broach kuva on hyvä esimerkki. Jokainen joka vähänkin on enemmän purjehtinut on broachannut ja ei siihen kuole.

Sporttisella purrella mökkeilee siinä missä bavallakin, mutta matkabava on tylsä kilpavene.

Ei purjehdus ole minulle mikää exterme tai ei edes urheilulaji, kyseessä on vain yksi tapa viettää lomaa matkaveneilyn merkeissä. Ja jos nyt laitetaan tuolainen uusi reilun sadan tonnin hintainen kilpavene ja Bavaria vertailuun asuttavuuden suhtee niin kyllä minä Bavariassani paremmin viihdyn. Broachista vielä että eihän siihen kuole mutta jotain on väärin tehty jos tilanne menee niin pitkälle.

• hupsista3
        43678fsghggfh kirjoitti:

että matkava on tylsempi purjehtia kuin sporttisemmat purret, olen siis matalaotsainen purjepedofiili:-)

• gfdsdhfdhj
        bava.... kirjoitti:

Ei purjehdus ole minulle mikää exterme tai ei edes urheilulaji, kyseessä on vain yksi tapa viettää lomaa matkaveneilyn merkeissä. Ja jos nyt laitetaan tuolainen uusi reilun sadan tonnin hintainen kilpavene ja Bavaria vertailuun asuttavuuden suhtee niin kyllä minä Bavariassani paremmin viihdyn. Broachista vielä että eihän siihen kuole mutta jotain on väärin tehty jos tilanne menee niin pitkälle.

julkisessa keksustelussa siitä, mitä purjehdus jollekin yksilölle merkitsee vaan faktoista. Extreme sport kirjassakin on purjehdus eräs extreme laji.

http://www.amazon.co.uk/Extreme-Sports-Joe-Tomlinson/dp/1844427080

• riskin ottoa
        bava.... kirjoitti:

Vai tälläisen kuvan

Tuo alempi linkki on oikeastaan hyvä esimerkki toteutuneesta riskistä. Keli oli kova, mutta ajateltiin silti spinnulla pärjättävän. Kiinalaiseen kuitenkin lipsahti ja spinnupuomi katkesi. Spinnuajo loppui siihen ja sijoituksia menetettiin. Luultavasti joltain kastuivat kamppeetkin. Jos seuraavanakin päivänä oli kisa, oltiin edelleen ilman spinnupuomia, ellei varapuomia sattunut olemaan. Ja taas menetettiin sijoja, ehkä kokonainen lähtökin. Henkilövahingot rajoittuivat virheen tehneen pinnamiehen henkiseen hiertymään.

• bava...
        gfdsdhfdhj kirjoitti:

julkisessa keksustelussa siitä, mitä purjehdus jollekin yksilölle merkitsee vaan faktoista. Extreme sport kirjassakin on purjehdus eräs extreme laji.

http://www.amazon.co.uk/Extreme-Sports-Joe-Tomlinson/dp/1844427080

Kai julkisuudessa voi keskustella hekilökohtaisista mieltymyksistään, mikä estäisi. Julkisuudessa puhutan myös paljon asioista joilla ei ole mitään faktoishin perustuvaa taustaa, mutta asiaan. Varmasti purjehduksessa on sellaisiakin osa-alueita, jotka menee kategoriaan "exterme sports", oikeastaan jos ei purjehdus niin mikä sitten. Faktaa on kuitenkin se että suuri osa purjehtijoista ei ole pätkääkään kiinnostunut siitä kuinka nopeasti heidän veneensä kulkee, kunhan kulkee jotain nopeutta, joka on lähellä runkonopeutta. Henkilökohtaisesti esimerkiksi minua ei pätkääkään kiinnosta kulkeeko joku samalle selälle sattunut toinen vene nopeammin kuin omani ja siksi minusta tuskin tulisi hyvää kilpapurjehtijaa, koska voitto tai sen tavoittelu on yhdentekevää. Monelle kaltaiselleni purjehdus on vain tapa viettää aikaa merellä, ja mikä sen parempi tapa voisi olla.

• 15
        43678fsghggfh kirjoitti:

on näköjään paha identiteettikriisi. Jostain syystä haluaisit nähdä oman versiosi purjehduksesta, sen extreme-mallin, purjehduksen koko kuvana. Todellisuudessa se on vain pieni siivu purjehduksesta. Todennäköisesti enemmistö niin Suomen kuin maailmankin purjehtijoista, se on: purjeveneilijöistä, ei edes mainitsisi purjehdusta, jos heitä pyydettäisiin luettelemaan urheilulajeja. Eikä missään tapauksessa koe itse harrastavansa jotain urheilulajia.

Itse asiassa sinun ongelmasi saattaa olla kaksisuuntainen:
        -sinua pännii, kun kaikki eivät purjehdi sinun asenteellasi JA
        -sinua pännii, kun jotkut urheilijatuttavasi eivät pidä sinua urheilijana, koska harrastat purjehdusta.

Kumpaankaan et kuitenkaan saa muutosta tällä palstalla. Etkä veneilijöiden parista muutenkaan.

• 4376tghgch78
        bava... kirjoitti:

Kai julkisuudessa voi keskustella hekilökohtaisista mieltymyksistään, mikä estäisi. Julkisuudessa puhutan myös paljon asioista joilla ei ole mitään faktoishin perustuvaa taustaa, mutta asiaan. Varmasti purjehduksessa on sellaisiakin osa-alueita, jotka menee kategoriaan "exterme sports", oikeastaan jos ei purjehdus niin mikä sitten. Faktaa on kuitenkin se että suuri osa purjehtijoista ei ole pätkääkään kiinnostunut siitä kuinka nopeasti heidän veneensä kulkee, kunhan kulkee jotain nopeutta, joka on lähellä runkonopeutta. Henkilökohtaisesti esimerkiksi minua ei pätkääkään kiinnosta kulkeeko joku samalle selälle sattunut toinen vene nopeammin kuin omani ja siksi minusta tuskin tulisi hyvää kilpapurjehtijaa, koska voitto tai sen tavoittelu on yhdentekevää. Monelle kaltaiselleni purjehdus on vain tapa viettää aikaa merellä, ja mikä sen parempi tapa voisi olla.

kirjoitetaan sitten wikipediaan, että purjehdus on lillumista pelkän rullagenoa kanssa olutta litkien ja makkaraa syöden ja stereot täysillä huutaen.

• dg45757b
        15 kirjoitti:

on näköjään paha identiteettikriisi. Jostain syystä haluaisit nähdä oman versiosi purjehduksesta, sen extreme-mallin, purjehduksen koko kuvana. Todellisuudessa se on vain pieni siivu purjehduksesta. Todennäköisesti enemmistö niin Suomen kuin maailmankin purjehtijoista, se on: purjeveneilijöistä, ei edes mainitsisi purjehdusta, jos heitä pyydettäisiin luettelemaan urheilulajeja. Eikä missään tapauksessa koe itse harrastavansa jotain urheilulajia.

Itse asiassa sinun ongelmasi saattaa olla kaksisuuntainen:
        -sinua pännii, kun kaikki eivät purjehdi sinun asenteellasi JA
        -sinua pännii, kun jotkut urheilijatuttavasi eivät pidä sinua urheilijana, koska harrastat purjehdusta.

Kumpaankaan et kuitenkaan saa muutosta tällä palstalla. Etkä veneilijöiden parista muutenkaan.

tonnin painoisen purjeveneen vesille laitto on extremeä, ei sitä joka poika käyttele nostureita ja hiioppiautoja.

Typerät evlutkut/tuularit/sossut siirtävät keskutelun aina henkilökohtaisuuksiin asiallisen sanottavan loppuessa, luuserit.

• 26
        dg45757b kirjoitti:

tonnin painoisen purjeveneen vesille laitto on extremeä, ei sitä joka poika käyttele nostureita ja hiioppiautoja.

Typerät evlutkut/tuularit/sossut siirtävät keskutelun aina henkilökohtaisuuksiin asiallisen sanottavan loppuessa, luuserit.

olet nähnyt parin tonnin, tai edes yhden tonnin, painoista purjevenettä laskettavan tai nostettavan käsivoimin? Minä en koskaan enkä missään. Aina siinä on konevoima töissä.

Jos mielipiteesi on tyhmä, se todistaa, että sinä olet tyhmä. On kai se henkilökohtaisuus, samalla. Mutta myös fakta. Sinun väittelytyylisi on se, että julistat auringon nousevan lännestä ja kymmenennenkään vahvan vastaperustelun jälkeen et suostu uskomaan mahdolliseksi edes sitä, että muut ehkä näkevätkin sen nousevan idästä. Joten ei siinä enää jää liikaa tilaa muulle kuin henkilökohtaisia ominaisuuksiasi koskevalle johtopäätökselle.

• 19
        dg45757b kirjoitti:

se on, joka toistuvasti julistaa muut evlutku/sossu/tuulareiksi? Ja syyttää muita henkilökohtaisuuksista? Mikä muuten on tuulari, ihmettelen edelleen? Tuulivoimaa käyttävä eli purjein etenevä veneilijä, kenties?

• 15
        4376tghgch78 kirjoitti:

kirjoitetaan sitten wikipediaan, että purjehdus on lillumista pelkän rullagenoa kanssa olutta litkien ja makkaraa syöden ja stereot täysillä huutaen.

Purjehdus on MYÖS sitä. Ja mitäpä vikaa siinä? Nähtävästi yrität sarkasmia, mutta pieleen meni. Kas kun ei noissa mitään moittimista ole. Okei, ehkä niiden stereoiden ei ole niin mukavaa olla ihan täysillä. Saat siis puoli pistettä yrityksestä.

• bava...
        4376tghgch78 kirjoitti:

Juu sieltähän se totuus löytyy.

• gt43ujdngb
        26 kirjoitti:

olet nähnyt parin tonnin, tai edes yhden tonnin, painoista purjevenettä laskettavan tai nostettavan käsivoimin? Minä en koskaan enkä missään. Aina siinä on konevoima töissä.

Jos mielipiteesi on tyhmä, se todistaa, että sinä olet tyhmä. On kai se henkilökohtaisuus, samalla. Mutta myös fakta. Sinun väittelytyylisi on se, että julistat auringon nousevan lännestä ja kymmenennenkään vahvan vastaperustelun jälkeen et suostu uskomaan mahdolliseksi edes sitä, että muut ehkä näkevätkin sen nousevan idästä. Joten ei siinä enää jää liikaa tilaa muulle kuin henkilökohtaisia ominaisuuksiasi koskevalle johtopäätökselle.

ymmärtäminen, missään ei sanottu että käsin nostellaan parin tonnin venettä, vaan että nosturin käyttö vaatii koulutuksen.

• kummallistaonhei
        15 kirjoitti:

Purjehdus on MYÖS sitä. Ja mitäpä vikaa siinä? Nähtävästi yrität sarkasmia, mutta pieleen meni. Kas kun ei noissa mitään moittimista ole. Okei, ehkä niiden stereoiden ei ole niin mukavaa olla ihan täysillä. Saat siis puoli pistettä yrityksestä.

veneilijät jotka eivät (kilpa)purjehduksesta mitään tiedä, ylipäätään roikkuvat tässä topikissa tai tällä palstalla???

• gfht54

• 5+15
        bava.... kirjoitti:

Hei haloo. Kukaan ei kiellä etteikö sinulla ole oikeus omiin milipitesiin ja omiin mieltymyskiin. Sinun tapasi purjehtija on ihan OK. MUTTA.

Minkä takia ylipäätänsä kommentoit tätä aihetta ? Lue alkuperäinen viesti ja sen otsikko ja mieti vielä kerran miten oma viestisi liittyy aiheeseen.

• sdfgsdfg-
        gfht54 kirjoitti:

näin bavalla mennään taas:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bavaria_Yachtbau

Tuulta kuvassa on alle 8 m/s , koskei ole vaahtopäitä, siltikin bava menee pelkällä reivatulla isolla.

Näin sen pitäisi olla, eli täysin purjein ja miehistön paino tuulen puolen laidalla:

http://no.wikipedia.org/wiki/X-Yachts

Eikös kilpailussa ole kyse nopeudesta, noin niinkuin pääpiirteittäin?
        Näyttäisi tuo bavaria menevän lujempaa pelkällä isolla.
        Mutta jos asiaan mennään, nuo molemmathan ovat perheveneitä, jos oikein kilpailusta puhutaan, niin eikö kuvan pitäis olla jotain tällaista?
        www.treehugger.com/VendéeGlobe-photo
        http://www.enjoyfrance.com/images/stories/france/sport/Vendee-Globe-race.jpg

• bava...
        5+15 kirjoitti:

Hei haloo. Kukaan ei kiellä etteikö sinulla ole oikeus omiin milipitesiin ja omiin mieltymyskiin. Sinun tapasi purjehtija on ihan OK. MUTTA.

Minkä takia ylipäätänsä kommentoit tätä aihetta ? Lue alkuperäinen viesti ja sen otsikko ja mieti vielä kerran miten oma viestisi liittyy aiheeseen.

En vaan oiken pitänyt tästä kilpapurjehtijoiden tavasta leimata Bavarian omistajat suoralta kädeltä moukiksi.

• 26
        gt43ujdngb kirjoitti:

ymmärtäminen, missään ei sanottu että käsin nostellaan parin tonnin venettä, vaan että nosturin käyttö vaatii koulutuksen.

Esitettiin nimenomaan, että 2 tonnin purkkarin veteenlasku on extremehommaa. No eihän se mitään ekstremeä ole, jos nosturia käytetään. Ja eihän veneilijät yleensä itse sitä hiabia käytä vaan maksettu kuski.

• sdfgsdfg-
        bava... kirjoitti:

En vaan oiken pitänyt tästä kilpapurjehtijoiden tavasta leimata Bavarian omistajat suoralta kädeltä moukiksi.

Kuvastaa vain hyvin kilpapurjehtijoiden asennetta ja tapaa kohdella muita purjehtijoita.
        Tuota näkee ikävä kyllä pitkin kesää laitureilla, harmi.

• sdfg556hh
        26 kirjoitti:

Esitettiin nimenomaan, että 2 tonnin purkkarin veteenlasku on extremehommaa. No eihän se mitään ekstremeä ole, jos nosturia käytetään. Ja eihän veneilijät yleensä itse sitä hiabia käytä vaan maksettu kuski.

köliveneen nosto nosturilla on extreme hommaa, teki sen kuka tahansa, ja homma kuuluu kölivenepurjehdukseen.

Ihmiset on syytä pitää pois veneen alta, niin extremeä kölivenepurjehdus suomessa keväisin on. Muutama ihminen on suomessa kuollutkin auton kaatuessa päälle venettä nostettaessa.

• 1 + 1 = 2
        43678fsghggfh kirjoitti:

" Jokainen joka vähänkin on enemmän purjehtinut on broachannut "
        Jokainen monirungolla purjehtiva tietää, etteivät useimmat niistä broachaa missään oloissa.
        Kaikki vähänkin enemmän purjehtineet eivät purjehdi yksirunkoisilla, jotka broachailee kun ylhäällä on liikaa purjeita olosuhteisiin nähden tai peräsin lapa on turhan matala ja veneen leveä perä nostaa sen kallistuessaan irti vedestä.

• gf45478haeb
        bava... kirjoitti:

keksusteluissa korvata sana bavaria sanoilla "hidas matkapursi", niin osuu tuo siipipyöräjuttu enemmän oikeaan. Voi siis ajatella, että palstalla bavariasta keskustellessa on kyse hitaasta matkapurresta (pl match versio). Hitaita (bavaria)pursia on paljon suomen vesialueilla, siksi sana bavaria kuvastaa hyvin nykymenoa.

Bavaria on myös paikka saksassa, joten aivan turha on vetää hernettä nenään tarinasta, jossa siipipyörä ko. paikassa on mennyt rikki ja viranomiaset joutuvat hinaamaan.

• akldjfgladskjfg
        gf45478haeb kirjoitti:

keksusteluissa korvata sana bavaria sanoilla "hidas matkapursi", niin osuu tuo siipipyöräjuttu enemmän oikeaan. Voi siis ajatella, että palstalla bavariasta keskustellessa on kyse hitaasta matkapurresta (pl match versio). Hitaita (bavaria)pursia on paljon suomen vesialueilla, siksi sana bavaria kuvastaa hyvin nykymenoa.

Bavaria on myös paikka saksassa, joten aivan turha on vetää hernettä nenään tarinasta, jossa siipipyörä ko. paikassa on mennyt rikki ja viranomiaset joutuvat hinaamaan.

Monissa avomerikisoissa bava on pärjännyt paremmin kuin x tai muut "racerit".
        Kos siis puhutaan kilpaveneistä niin mitkään edellisistä tuskin ovat niitä.

• sdgt55ujy

• sdfg5356uhdfv
        1 + 1 = 2 kirjoitti:

" Jokainen joka vähänkin on enemmän purjehtinut on broachannut "
        Jokainen monirungolla purjehtiva tietää, etteivät useimmat niistä broachaa missään oloissa.
        Kaikki vähänkin enemmän purjehtineet eivät purjehdi yksirunkoisilla, jotka broachailee kun ylhäällä on liikaa purjeita olosuhteisiin nähden tai peräsin lapa on turhan matala ja veneen leveä perä nostaa sen kallistuessaan irti vedestä.

purjehtii paljon broachherkällä yksirunkoisella osaa käsitellä venettä niin, ettei broacheile. Asuttavat nopeat monirunkoveneet maksavat moninkertaisesti, mitä yksirunkoinen, siksi itämerellä monirunkomatkapurret ovat selvä vähemmistö.

Eikä monirunkoisten matkapursien suorituskyky ole mitenkään mahtava, vertaa vaikka näiden polaareita:

http://www.dragonfly.dk/boats/dragonfly-920/presentation.aspx

http://www1.ft10class.info/boat/boat.htm

• seliseli.

• gdsh63yhbs
        seliseli. kirjoitti:

Suursaari.

onkin hyvä referenssi. Mut on voittanut kyläkisoissa sunwind 26, loistava lys-kilpapursi.

• seli seli.
        gdsh63yhbs kirjoitti:

onkin hyvä referenssi. Mut on voittanut kyläkisoissa sunwind 26, loistava lys-kilpapursi.

Atlantin ylitys ei kelpaa, eikä kyläkisa:)
        On se x maailman paras purjevene, ja nopein.

• ytre678ingfg
        seli seli. kirjoitti:

Atlantin ylitys ei kelpaa, eikä kyläkisa:)
        On se x maailman paras purjevene, ja nopein.

bava ei ainakaan ole maailman paras purjevene, mikäli purjein mielii edetä. Tuossa vene ulkomailta -keskustelussa oli esim bene 40.7, elan 37 ja sun fast 40.

• seli selisel.
        ytre678ingfg kirjoitti:

bava ei ainakaan ole maailman paras purjevene, mikäli purjein mielii edetä. Tuossa vene ulkomailta -keskustelussa oli esim bene 40.7, elan 37 ja sun fast 40.

Sanoin vaan että usein tuo parjattu bavaria voittaa sen kehutun ja ylistetyn x:n.
        Eli kun täällä puhutaan kelluvista asuntovaunuista ja kesämökeistä voi yhtä hyvin puhua x:stä.

• sasdf467yhfds
        seli selisel. kirjoitti:

Sanoin vaan että usein tuo parjattu bavaria voittaa sen kehutun ja ylistetyn x:n.
        Eli kun täällä puhutaan kelluvista asuntovaunuista ja kesämökeistä voi yhtä hyvin puhua x:stä.

(ei match versio) on nopeampi kuin samanpituinen x-yachtsin tuote?

Ennekuin heität mitään skeidaa, laske kummassa on enemmän purjealaa per tonni ja esitä laskut täällä.

• seli seli selllli
        sasdf467yhfds kirjoitti:

(ei match versio) on nopeampi kuin samanpituinen x-yachtsin tuote?

Ennekuin heität mitään skeidaa, laske kummassa on enemmän purjealaa per tonni ja esitä laskut täällä.

Se on nopeampi joka on ensin maalissa.
        Täällähän puhutaan veneistä nopeina tai hitaina.
        Toki voi sitten alkaa laskemaan eri pinta-aloja ja suhteita ja lys-lukuja ja sitten todetaankin että kaikki veneethän ovat juuri yhtä nopeita.

• asiaan...
        seli seli selllli kirjoitti:

Toki voi sitten alkaa laskemaan eri pinta-aloja ja suhteita ja lys-lukuja ja sitten todetaankin että kaikki veneethän ovat juuri yhtä nopeita.

Olkoon ARC:n Racing Class tai ESSR, ei yhden kisan tuloksista kannata johtopäätöksiä vetää. LYS-järjestelmässä on usein jollain tietyllä venetyypillä mahdollisuus vetää pitkä tikku. Kerran niin on käynyt Bavariallekin. Se ei tee siitä nopeampaa, eivätkä ne edelleenkään tule ensimmäisenä maaliin, kuten ei silläkään kertaa. Mutta erittäin hyvin kaverit sen kisan purjehtivat, siihen ei jäänyt sanomista.

• dfh65675jfvs
        seli seli selllli kirjoitti:

et ole keskustelussa esittänyt mikä bava (ei match) on niin supernopea, joten sellaista ei ole.

• 21
        43678fsghggfh kirjoitti:

mulle purjehdus on mukava harrastus. Kilpapurjehdus alkaa aina kun näkyy toinen vene menevän samaan suuntaan :)

• 1711
        kummallistaonhei kirjoitti:

veneilijät jotka eivät (kilpa)purjehduksesta mitään tiedä, ylipäätään roikkuvat tässä topikissa tai tällä palstalla???

näytti kysyjäki olevan epätietoinen, mutta silti aloitti keskustelun. taiat olla ite väärässä topikissa.

17 11=28 on väärä vastaus?

• 216
        gfht54 kirjoitti:

näin bavalla mennään taas:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bavaria_Yachtbau

Tuulta kuvassa on alle 8 m/s , koskei ole vaahtopäitä, siltikin bava menee pelkällä reivatulla isolla.

Näin sen pitäisi olla, eli täysin purjein ja miehistön paino tuulen puolen laidalla:

http://no.wikipedia.org/wiki/X-Yachts

Kato joku ei viitti pelleillä siinä veneen laidalla, kun voi purjeita säätämällä olla paaljon mukavammin paljon nopeampi. Sää kuulut niihin jotka luulee että apinoimalla tosi urheilua ollaan jo tosi kovia. Äly ho- hoii!

• 5637hdgh
        216 kirjoitti:

Kato joku ei viitti pelleillä siinä veneen laidalla, kun voi purjeita säätämällä olla paaljon mukavammin paljon nopeampi. Sää kuulut niihin jotka luulee että apinoimalla tosi urheilua ollaan jo tosi kovia. Äly ho- hoii!

te matkapurjehtijat, jotka skriivat tähän topikkiin, niin ette tiedä yhtään mitään, mitä kilpapurjehdus on. Pikkujutut esim painojaukaman suhteen veneessä ratkaisee kärkisijoitukset optarista supermaxiveneisiin.

http://1.bp.blogspot.com/_83C0d9qWNoU/SQR5MtC8pAI/AAAAAAAABhs/2aoKMy4NiRE/s400/VOR9181.jpg

• 5464784gh67678
        21 kirjoitti:

mulle purjehdus on mukava harrastus. Kilpapurjehdus alkaa aina kun näkyy toinen vene menevän samaan suuntaan :)

matkapurjehtiessa 30 cm kannesta irti olevalla dacron rullagenoalla vaiko kannen pinnassa kiinni olevalla foilissa olevalla laminaattigenoalla? ;-)

• Pysy poissa
        216 kirjoitti:

Olet siis ollut kaverisi retkiveneen kyydissä kerran. Ihailen.

• 21
        kummallistaonhei kirjoitti:

saanut päähäsi, että tämä olisi KILPApurjehduspalsta ylipäätään?

• sdfg52234
        21 kirjoitti:

saanut päähäsi, että tämä olisi KILPApurjehduspalsta ylipäätään?

tämä topikki käsittelee kilpapurjehdusta, tähän on turha tulla sönkkäämään, jos ei ole mitään tietoa kilpapurjehduksesta. Muutenkin palstan matkapurjehtijoilla on joilla hermo todella pikualla, asiassa ei pysytä sitten millään.

Unelmoikaan rauhassa hitaasta kellumisesta, mutta pitäkää netti siistinä, kiitos.

http://www.nauticat.com/

• 16
        sdfg52234 kirjoitti:

tämä topikki käsittelee kilpapurjehdusta, tähän on turha tulla sönkkäämään, jos ei ole mitään tietoa kilpapurjehduksesta. Muutenkin palstan matkapurjehtijoilla on joilla hermo todella pikualla, asiassa ei pysytä sitten millään.

Unelmoikaan rauhassa hitaasta kellumisesta, mutta pitäkää netti siistinä, kiitos.

http://www.nauticat.com/

puhtaanapitoahan tässä yritetään hoitaa: kilpapurjehtijat helvettiin!

Ja se edellinen kirjoittaja ei puhunut vain tästä ketjusta vaan myös koko palstasta: "...tai tällä palstalla??? "

• hgfdd45889ij
        16 kirjoitti:

puhtaanapitoahan tässä yritetään hoitaa: kilpapurjehtijat helvettiin!

Ja se edellinen kirjoittaja ei puhunut vain tästä ketjusta vaan myös koko palstasta: "...tai tällä palstalla??? "

pääsee vain palstan krisselit;-)

Kilpapurjehtijoilla on äo sen verran suurempi, jotta harva uskoo mihinkään muuhun kuin itseensä.

http://www.stabu.net/uskojaao.html

• 27
        hgfdd45889ij kirjoitti:

pääsee vain palstan krisselit;-)

Kilpapurjehtijoilla on äo sen verran suurempi, jotta harva uskoo mihinkään muuhun kuin itseensä.

http://www.stabu.net/uskojaao.html

sekä uskovainen että kilpapurjehtija ovat kusipään synonyymejä. Ja katolisen kirkon pedofiilisotkut vahvistavat teorian.

• gfger6878e5fh
        27 kirjoitti:

sekä uskovainen että kilpapurjehtija ovat kusipään synonyymejä. Ja katolisen kirkon pedofiilisotkut vahvistavat teorian.

nyt joku kilpapurjehtija sulle tehnyt, veikö sporttinen hyväkroppainen kilpapurjehtija muijan kaljamahaiselta uppotukkiveneilijältä vai mitäh;-)

• 1 + 2 = 3
        sdfg5356uhdfv kirjoitti:

purjehtii paljon broachherkällä yksirunkoisella osaa käsitellä venettä niin, ettei broacheile. Asuttavat nopeat monirunkoveneet maksavat moninkertaisesti, mitä yksirunkoinen, siksi itämerellä monirunkomatkapurret ovat selvä vähemmistö.

Eikä monirunkoisten matkapursien suorituskyky ole mitenkään mahtava, vertaa vaikka näiden polaareita:

http://www.dragonfly.dk/boats/dragonfly-920/presentation.aspx

http://www1.ft10class.info/boat/boat.htm

No ei löytynyt dragonin polaareita linkistäsi, mutta jos olisi, niin niistä näkisi dragonin olevan tuulesta ja kulkusuunnasta riippuen 10% ... 100% nopeampi. Tuolla ft10:llä näyttää vauhti twa45 kohdalla jäävän suunnilleen 7:n solmuun, kun dragonilla se on suunnilleen 12 solmua.
        Ero on suurimmillaan kovan tuulen luovilla (tai lähes luovilla, esim twa = 60 astetta) , ja pienin kevyen tuulen myötäisellä.

Ja tuo dragoni on täydellä cruising sisustuksella, joka painaa ja paljon.
        Jos haluat vertailla yhtä riisutulla sisustuksella kuin tuossa ft10:ssä on, niin ota vaikka seacart 30 vertailuun niin näet eron vauhdeissa. Nopeus luovilla parhaimmillaan15 solmua, eli jo yli tuplat ft10:n verrattuna.
        Myös seaon on selvästi kevyempi kuin tuo dragonfly, ja sitä saa lasikuidustakin tehtynä, ettei hinta ole ihan niin paljon suurempi tuohon ft10:n verrattuna kuin sc30:ssä on.

• fdse56yhbbv
        1 + 2 = 3 kirjoitti:

No ei löytynyt dragonin polaareita linkistäsi, mutta jos olisi, niin niistä näkisi dragonin olevan tuulesta ja kulkusuunnasta riippuen 10% ... 100% nopeampi. Tuolla ft10:llä näyttää vauhti twa45 kohdalla jäävän suunnilleen 7:n solmuun, kun dragonilla se on suunnilleen 12 solmua.
        Ero on suurimmillaan kovan tuulen luovilla (tai lähes luovilla, esim twa = 60 astetta) , ja pienin kevyen tuulen myötäisellä.

Ja tuo dragoni on täydellä cruising sisustuksella, joka painaa ja paljon.
        Jos haluat vertailla yhtä riisutulla sisustuksella kuin tuossa ft10:ssä on, niin ota vaikka seacart 30 vertailuun niin näet eron vauhdeissa. Nopeus luovilla parhaimmillaan15 solmua, eli jo yli tuplat ft10:n verrattuna.
        Myös seaon on selvästi kevyempi kuin tuo dragonfly, ja sitä saa lasikuidustakin tehtynä, ettei hinta ole ihan niin paljon suurempi tuohon ft10:n verrattuna kuin sc30:ssä on.

€152400

http://www.multihull-maven.com/Boats/SeaCart_30

6.5m leveä ja ponttoneita ei saane taitettua niinkuin dragoflyssä, joten satamissa tulee ongelmia.

Parempi itämeren saaristoihin onkin esim tämä:

http://www.yachtworld.com/boats/1986/Jeanneau-Selection-37-2143980/Medemblik/Netherlands

• 6 + 6 = 12
        fdse56yhbbv kirjoitti:

€152400

http://www.multihull-maven.com/Boats/SeaCart_30

6.5m leveä ja ponttoneita ei saane taitettua niinkuin dragoflyssä, joten satamissa tulee ongelmia.

Parempi itämeren saaristoihin onkin esim tämä:

http://www.yachtworld.com/boats/1986/Jeanneau-Selection-37-2143980/Medemblik/Netherlands

SC30 on hintava kilpaurheiluväline, ja suorituskyky sen mukainen.

Mitä ongelmia satamissa 6.5m leveällä ? Kun aina ehtii ensimmäisenä perille, niin kyllähän tilaa löytyy.
        Ja matalalla syväyksellä voi valita paikkoja, joihin köliveneillä ei edes pääse. Moottoriveneitä kuitenkin on selvästi vähemmen vieras satamissa muutenkin.
        Löytyyhän tilaa yleensä jopa niille jatkuvasti yleistyville kondomaraaneillekin, vaikka ovat usein leveämpiäkin ...

Seaon on selvästi edullisempi lasikuituisena, ja on taittuvilla palkeilla, joten pääsee 2.5m leveänä sinnekin, mihin paikka on köliveneelle liian kapea.

• pruut!
        19 kirjoitti:

se on, joka toistuvasti julistaa muut evlutku/sossu/tuulareiksi? Ja syyttää muita henkilökohtaisuuksista? Mikä muuten on tuulari, ihmettelen edelleen? Tuulivoimaa käyttävä eli purjein etenevä veneilijä, kenties?

Se on se työväen keulakuva ja esimerkki :-D
        Tarkoittaa kai asuntovelallista sillä.

• 65t1qbgv u
        pruut! kirjoitti:

Se on se työväen keulakuva ja esimerkki :-D
        Tarkoittaa kai asuntovelallista sillä.

ruikuttaa jos jollakin on veneitä usemapi, sehän on vain varakkuuden merkki. Te ruikuttajat olette köyhiä työläisiä tai työttömiä.

• sdgsdfg
        19 kirjoitti:

Asuntopuolella väittelee 2 ryhmää, tuularit ja tuhnut.
        Tuhnu viittaa vuokralla asujaan, joka ei saa kerättyä omaisuutta.
        Tuulari viittaa tuulipukuun, velalliseen joka asuu ikänsä velkavankeudessa.

• 19
        sdgsdfg kirjoitti:

Asuntopuolella väittelee 2 ryhmää, tuularit ja tuhnut.
        Tuhnu viittaa vuokralla asujaan, joka ei saa kerättyä omaisuutta.
        Tuulari viittaa tuulipukuun, velalliseen joka asuu ikänsä velkavankeudessa.

enpä ole asuntokeskusteluja seurannut. En tosin käsitä, mitä mieltä tuossa "tuularissa" on (ilmeisesti tarkoitettuna) haukkumasanana. Mitä vikaa tuulipuvuissa? Loukkaus, joka ei ole loukkaus, ei oikein täytä tarkoitustaan.

Sama pätee "sossuun". "Evlutku" on sentään jotenkin käsitettävissä loukkaukseksi.

• outoa on
        19 kirjoitti:

enpä ole asuntokeskusteluja seurannut. En tosin käsitä, mitä mieltä tuossa "tuularissa" on (ilmeisesti tarkoitettuna) haukkumasanana. Mitä vikaa tuulipuvuissa? Loukkaus, joka ei ole loukkaus, ei oikein täytä tarkoitustaan.

Sama pätee "sossuun". "Evlutku" on sentään jotenkin käsitettävissä loukkaukseksi.

jospa se aiheuttaa jollekin sosialismimielisyyttä:
        http://www.google.fi/search?hl=en&source=hp&q=sosialismimielisyys&btnG=Google Search&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

• mieleentulleet

Yhden hyvin globaalisen lähestymistavan vastauksen jo saitkin. Katsotaanpa hieman maanläheisemmin.

Olettamana voisi pitää, että olet lähdössä kilpailemaan köliveneellä ja aloittaen LYS-kisoista. Silloin puhutaan parinkymmenen mailin päiväpurjehduksista saaristossa. Fyysisesti se ei ole kovinkaan vaativa suoritus, eikä starttilinjan jälkeen tule kuin satunnaisia kääntömerkkitilanteita. Ei siis pääse sääntötuntemuskaan ratkaisemaan. Puolet työstä tehdään ennen kilpailua, osin tietysti jo talvella. Sekä valmisteluissa että kisan aikana vaaditaan pitkäjänteisyyttä ja järjestelmällisyyttä. Eripuraisella ja tyytymättömällä miehistöllä ei ole mahdollisuuksia pärjätä, joten pitää sekä osata valita yhteenpelaava miehistö että luoda siihen voittamisen henki. Sen voittamisen hengen pitää olla korkein kipparilla ja on luultavasti tärkein henkinen ominaisuus. Häviämistä pitää vihata, mutta se taas ei mitenkään estä pitämästä hyviä suhteita kilpakumppaneihin, heidäthän voitetaan vain purjehtimalla. Hyvät sosiaaliset suhteet auttavat paljon kehittymisessä.

Vaadittavia taitoja on paljon. Ensimmäisenä pitää osata ohjata, joka näyttäisi olevan luontaista lahjakkuutta, mutta kaikkea tietysti johonkin tasoon saakka oppii. Vertaukset shakin peluuseen liittyvät enemmän ratapurjehdukseen, mutta saaristopurjehduksessakin pitää osata olla oikeaan aikaan oikeassa paikassa muihin verrattuna. Ilman etäisyyksien ja nopeuksien oikeaa arviointia ei pysty tekemään oikeita päätelmiä. Toinen asia, mikä pitää pystyä arvioimaan, on tuulen käyttäytyminen maaston ja toisten veneiden vaikutuspiirissä. Ja tietysti sään kehittyminen pitää hallita. Matalapaineiden liikkeet ovat usein merkittäviä jopa saaristokisojen mittakaavassa. Ehkä tuon kaiken voisi kiteyttää kykyyn hahmottaa tilaa.

Tässäkin juonteessa on jo keretty väheksymään LYS-purjehtijoita. Tosiasia kuitenkin on, että purjehtimatta niitäkään kisoja voiteta. Joskus tietysti tietää jo ennen starttia, että tänään ei ole meidän päivä, mutta hyvällä purjehduksella korjaa paljon veneen puutteita. Ratapurjehtijoilla on tapana sanoa, että vauhti korjaa virheet. Se on tietysti totta, mutta toimii toisinkin päin.

• 31

tarvittavana ominaisuutena tuntuu olevan taipumus älyttömään riskinottoon. Niin ratakisoissa kuin avomerelläkin, jos VOR on jälkimmäisestä mikään mittari.

• riittää

No sinulla varmaankin on kokemusta VOR-kisan riskinotosta. Tai edes alimman tason LYS-kisoista kukaties?

Minä olen melkoisen monta kisaa purjehtinut itse ja varmaan vielä useampia seurannut sivusta, niin rata- kuin avomerikisojakin. Molemmissa niillä, jotka todella pärjäävät riskinotto liittyy lähinnä siihen, pääsenkö haluamaani paikkaan. Toteutunut riski merkitsee menetettyjä sijoja. Oma historiani tuntee kalustovaurioina yhden spinnun paikkauksen, kun otettiin hieman riskiä vajaalla miehistöllä ja reippaassa kelissä. Henkilövahingot ovat äärimmäisen harvinaisia. Jos haluaa pärjätä, on ensimmäinen edellytys tulla maaliin saakka päivän jokaisessa lähdössä ja seuraavanakin päivänä, eli pitää kalusto ehjänä. Toisaalta niin radalla kuin avomerelläkin riskillä harvoin mitään oleellista voittaa.

VOR on verrattavissa formuloihin, joissa todella tiukka optimointi alkaa veneen suunnittelusta. Lajikin on valtameripurjehdus, ei avomeripurjehdus. Puolen tusinan veneen joka toisena vuotena purjehdittua kilpailua tuskin voi pitää edustavana tapahtumana kilpapurjehduksesta yleensä.

• 21
        riittää kirjoitti:

No sinulla varmaankin on kokemusta VOR-kisan riskinotosta. Tai edes alimman tason LYS-kisoista kukaties?

Minä olen melkoisen monta kisaa purjehtinut itse ja varmaan vielä useampia seurannut sivusta, niin rata- kuin avomerikisojakin. Molemmissa niillä, jotka todella pärjäävät riskinotto liittyy lähinnä siihen, pääsenkö haluamaani paikkaan. Toteutunut riski merkitsee menetettyjä sijoja. Oma historiani tuntee kalustovaurioina yhden spinnun paikkauksen, kun otettiin hieman riskiä vajaalla miehistöllä ja reippaassa kelissä. Henkilövahingot ovat äärimmäisen harvinaisia. Jos haluaa pärjätä, on ensimmäinen edellytys tulla maaliin saakka päivän jokaisessa lähdössä ja seuraavanakin päivänä, eli pitää kalusto ehjänä. Toisaalta niin radalla kuin avomerelläkin riskillä harvoin mitään oleellista voittaa.

VOR on verrattavissa formuloihin, joissa todella tiukka optimointi alkaa veneen suunnittelusta. Lajikin on valtameripurjehdus, ei avomeripurjehdus. Puolen tusinan veneen joka toisena vuotena purjehdittua kilpailua tuskin voi pitää edustavana tapahtumana kilpapurjehduksesta yleensä.

olet kuullut kahden purjeveneen törmäyksestä kilpailun ulkopuolella? Minä en ikinä. Mutta suoralta kädeltä voin luetella useamman kilpailuissa tapahtuneen, joista ainakin yksi johti myös toisen osapuolen uppoamiseen. Nähnytkin olen pari kontaktia.

Aika heikoissa on väite, ettei kilpapurjehduksessa otettaisi huomattavasti enemmän riskiä kuin normaalipurjehduksessa.

• hieman vielä
        21 kirjoitti:

olet kuullut kahden purjeveneen törmäyksestä kilpailun ulkopuolella? Minä en ikinä. Mutta suoralta kädeltä voin luetella useamman kilpailuissa tapahtuneen, joista ainakin yksi johti myös toisen osapuolen uppoamiseen. Nähnytkin olen pari kontaktia.

Aika heikoissa on väite, ettei kilpapurjehduksessa otettaisi huomattavasti enemmän riskiä kuin normaalipurjehduksessa.

tätä keskustelua koska sen aloitinkin. Pari hyvää vastausta jo sainkin, ilmeisesti kilpakokemusta omaavilta purjehtijoilta. Hallittu riskinotto mielestäni kuuluu kilpaurheiluun, jokus onnistuu joskus ei.
        Varsin mielenkiintoisena pidin tuota luonnehdintaa veneen ohjaamisesta, joka vaatinee luontaista lahjakkuutta. Jos jatkan tätä autoiluvertausta, sanotaan että yksi tärkeä tekijä F1 kuljettajan menestyksessä on silmän ja käden välisessä reaktionopeudessa. Jotain samankaltaista vaistomaista lahjakkuutta vaadittanee hyvältä kilpapurjehtijalta. Ehkä miehistöllä purjehdittaessa vaaditaan kipparilta samankaltaisia ominaisuuksia kuin jääkiekkojoukkueen kapteenilta tai valmentajalta. Meillä on useita kansainvälisesti menestyneitä kilpapurjehtijoita mm.olympia- ja mm-voittajia joka on tällaisen pienen kansakunnan, jossa purjehdus on marginaalilaji, huomioon ottaen varsin hyvä saavutus. Useinhan urheilijoiden luonteenpiirteet, varsinkin median välityksellä, eivät ole urheiluyleisöä miellyttäneet joten tälläiset yleistävät luonnehdinnat kilpapurjehtijoista, kuten edelläkäydyssä keskustelussa on väitetty, voi jättää omaan arvoonsa. Hankalia ihmisiä löytyy kaikista ryhmistä. Itse ole harkinnut kokeilemista pikkukisoissa jotta saisin pientä tuntumaa asiaan ja kehittäviä kokemuksia.

• -Mika-
        hieman vielä kirjoitti:

tätä keskustelua koska sen aloitinkin. Pari hyvää vastausta jo sainkin, ilmeisesti kilpakokemusta omaavilta purjehtijoilta. Hallittu riskinotto mielestäni kuuluu kilpaurheiluun, jokus onnistuu joskus ei.
        Varsin mielenkiintoisena pidin tuota luonnehdintaa veneen ohjaamisesta, joka vaatinee luontaista lahjakkuutta. Jos jatkan tätä autoiluvertausta, sanotaan että yksi tärkeä tekijä F1 kuljettajan menestyksessä on silmän ja käden välisessä reaktionopeudessa. Jotain samankaltaista vaistomaista lahjakkuutta vaadittanee hyvältä kilpapurjehtijalta. Ehkä miehistöllä purjehdittaessa vaaditaan kipparilta samankaltaisia ominaisuuksia kuin jääkiekkojoukkueen kapteenilta tai valmentajalta. Meillä on useita kansainvälisesti menestyneitä kilpapurjehtijoita mm.olympia- ja mm-voittajia joka on tällaisen pienen kansakunnan, jossa purjehdus on marginaalilaji, huomioon ottaen varsin hyvä saavutus. Useinhan urheilijoiden luonteenpiirteet, varsinkin median välityksellä, eivät ole urheiluyleisöä miellyttäneet joten tälläiset yleistävät luonnehdinnat kilpapurjehtijoista, kuten edelläkäydyssä keskustelussa on väitetty, voi jättää omaan arvoonsa. Hankalia ihmisiä löytyy kaikista ryhmistä. Itse ole harkinnut kokeilemista pikkukisoissa jotta saisin pientä tuntumaa asiaan ja kehittäviä kokemuksia.

Haliittu riskinotto kuuluu ilman muuta kisaan. Mutta useimmin niin, että siitä voi vielä poiketa. En osaa tätä nyt kovin hyvin kuvata, mutta se on jotain sellaista, että ajetaan johonkin vaikeaan paikaan, jossa voi voittaa röyhkeydellä sijan, kaksi, mutta hävitä vähän, jos kilpakumppaneilla pitää hermot. Ja tästä päästäänkin seuraavaan aiheeseen sujuvasti. Ratakisoissa köliveneillä suomessa oikeasti röyhkeä, muista piittaamaton käytös auttaa eteenpäin. En itse pidä siitä, mutta näin vaan on. Jonkun kerran paarailija ajoi lähtölinjalla "päälle" ja väistin, koska vaisto käskee väistämään... eikä edes protestia tajuttu tehdä.

Sitten tuo ohjaaminen. Se on juurikin niin, että taitava kippari ohjaa venettä jouheasti. Tätäkin on vaikea kuvata sanoilla, mutta se on jotain sellaista, että liikkeet on rauhallisia, tuulta lukevia ja lisäksi se pinnamies osaa komentaa purjeiden säätövastuussaolevia oikein. Siftit otetaan kryssillä talteen ja strekillä komennetaan skuuttaajia, jos ne nukahtaa hetkeksi. Tätä voi opetella, mutta joillakin se vaan on luontaista... sen osaa laakista. Lahjakkuutta se sitten kai on...

Ooon ollut veneissä kisassa gastina, ja kippareissa on todella laajaa hajontaa. Jotkut komentaa määrätietoisesti jas loogisesti, pitää homman kasassa. Joillakin taas ohjaaminen on nykivää, ei osaa päättää mitä lähdetään ajamaan ja miten se tehdään.

Vertaus shakkiin on varmaan ihan OK, en pelaa shakkia. Itse vertaisin mielummin purjehdusta vaikkapa ysipalloon kilpatasolla. Tehdään suunnitelma, koitetaan pitää siitä kiinni, mutta yksikin virhelyönti saa aikaan tilanteen, jossa se suunnitelma täytyy tehdä täydellisesti uusiksi... ja sitten siitä uudesta suunnitelmasta täytyy pitää kiinni.. kunnes se taas muuttuu.... ;-) Mutta jokainen suunnitelma pitää sisällään koko kisan. Siitä hetkestä maaliin asti.
        Ihan kuin ysipallossa: jokaiseen lyöntiin lähtessäni pelaan mielessäni pelin lopetukseen asti samalla vuorolla.

• riskeistä
        21 kirjoitti:

Kyllä niitä törmäyksiä vain sattuu muuallakin kuin kilparadoilla, vaikka et niistä kuulisikaan. Missään muualla kuin kilpailuissa ei kuitenkaan ole yhtä montaa venettä yhtä pienessä tilassa ja menossa samaa reittiä. Silloin vahinkojen mahdollisuus nousee potensseihin ilman erityisempää riskin ottoakin. Aivan varma olen siitä, että jos tavallisia purjehtijoita joutuisi samanlaiseen sumaan, olisi rytinää tuon tuostakin ja uppoamisiakin muutama vuodessa. Minäkin olen ollut todistamassa paria kolaria kisoissa ja nähnyt uponnutta venettä nostettavan. Yksikään näistä ei johtunut riskin otosta, ne olivat vain havaintovirheen ja tavallista suuremman venetiheyden seurauksia. Lähietäisyydelle toisen veneen kanssa ei kannata koskaan edes pyrkiä, siinä häviävät molemmat muiden kustannuksella. Kontakti taas tietää joko toisen tai molempien osallisten diskausta.

Mika tapansa mukaan kiteytti tavallisimman riskitilanteen aika hyvin. Yleensä riskin kohteena on sijoitus. Toisena riskikohteena on oma kalusto, jota kyllä kuormitetaan lähemmäs riskirajaa, joten purje- ja rikivaurioita tapahtuu kilpailuissa enemmän kuin matkapurjehduksessa. Sekin on luonnollista, että mitä suuremmat panokset on pelissä, sitä suuremmat ovat riskitkin. Tiistiksissä ei kukaan halua rikkoa purjeitaan, mutta kun pelissä on vaikkapa SM-titteli, voi senkin riskin ottaa.

• vain...
        hieman vielä kirjoitti:

Olennaisen sait poimittua. Se ohjaamisen lahjakkuus on osaksi takapuolen ja käden, osaksi silmän ja käden yhteistyötä ja siinä on osa-alueita. Niin taitaa olla autoissakin. Se, joka on nopein ajaessaan yksin radalla ei ole välttämättä se, joka on nopein muiden ympäröimänä. Se, joka parhaiten hanskaa molemmat, on kilpailun nopein. Se nopeinkaan ei kuitenkaan kilpailua voita, sillä pitää vielä valita paras reitti niin ratakilpailussa kuin avomerelläkin.

Lähde ihmeessä mukaan. Paras aloituspaikka on paikalliset viikkokisat, jos sellaisia lähistöllä on. Sen jälkeen suunnilleen kaikki kilpailukalenterin LYS-kisat ovat niitä pikkukisoja, joihin voi mennä mukaan. Oppimiskäyrä on alussa jyrkkä, joten nopeasti pääsee mielekkääseen kisaamiseen. Ruokahalun kasvaessa voi sitten hankkia ORCi-mittakirjan ja siirtyä vähän ylemmälle tasolle. Saman varoituksen kuin tässä olen antanut täällä useammallekin, puuhaan jää helposti koukkuun.

• 15
        riskeistä kirjoitti:

Kyllä niitä törmäyksiä vain sattuu muuallakin kuin kilparadoilla, vaikka et niistä kuulisikaan. Missään muualla kuin kilpailuissa ei kuitenkaan ole yhtä montaa venettä yhtä pienessä tilassa ja menossa samaa reittiä. Silloin vahinkojen mahdollisuus nousee potensseihin ilman erityisempää riskin ottoakin. Aivan varma olen siitä, että jos tavallisia purjehtijoita joutuisi samanlaiseen sumaan, olisi rytinää tuon tuostakin ja uppoamisiakin muutama vuodessa. Minäkin olen ollut todistamassa paria kolaria kisoissa ja nähnyt uponnutta venettä nostettavan. Yksikään näistä ei johtunut riskin otosta, ne olivat vain havaintovirheen ja tavallista suuremman venetiheyden seurauksia. Lähietäisyydelle toisen veneen kanssa ei kannata koskaan edes pyrkiä, siinä häviävät molemmat muiden kustannuksella. Kontakti taas tietää joko toisen tai molempien osallisten diskausta.

Mika tapansa mukaan kiteytti tavallisimman riskitilanteen aika hyvin. Yleensä riskin kohteena on sijoitus. Toisena riskikohteena on oma kalusto, jota kyllä kuormitetaan lähemmäs riskirajaa, joten purje- ja rikivaurioita tapahtuu kilpailuissa enemmän kuin matkapurjehduksessa. Sekin on luonnollista, että mitä suuremmat panokset on pelissä, sitä suuremmat ovat riskitkin. Tiistiksissä ei kukaan halua rikkoa purjeitaan, mutta kun pelissä on vaikkapa SM-titteli, voi senkin riskin ottaa.

Sinun kirjoituksesi, nimittäin:

"Missään muualla kuin kilpailuissa ei kuitenkaan ole yhtä montaa venettä yhtä pienessä tilassa ja menossa samaa reittiä. Silloin vahinkojen mahdollisuus nousee potensseihin ilman erityisempää riskin ottoakin. Aivan varma olen siitä, että jos tavallisia purjehtijoita joutuisi samanlaiseen sumaan, olisi rytinää tuon tuostakin ja uppoamisiakin muutama vuodessa. Minäkin olen ollut todistamassa paria kolaria kisoissa ja nähnyt uponnutta venettä nostettavan. Yksikään näistä ei johtunut riskin otosta..."

Sinä osoitat ENSIN, että kilpailutilanne on itsessään suuri riski juuri tuon "monta venettä pienessä tilassa menossa samaa reittiä" vuoksi. Ja sen jälkeen väität, että kyseessä ei olisi riskin otto. Kyllä varmasti on, kilpailuun osallistuminen merkitsee an sich tolkutonta riskiä. Olen tiukasti samaa mieltä niiden kanssa, joiden mielestä kilpapurjehdus on lähtökohtaisesti sen Merilain kohdan vastaista, jossa vaaditaan navigoimaan alusta hyvän merimiestaidon mukaisesti.

• wergghh67jb vcxb
        15 kirjoitti:

"Missään muualla kuin kilpailuissa ei kuitenkaan ole yhtä montaa venettä yhtä pienessä tilassa ja menossa samaa reittiä. Silloin vahinkojen mahdollisuus nousee potensseihin ilman erityisempää riskin ottoakin. Aivan varma olen siitä, että jos tavallisia purjehtijoita joutuisi samanlaiseen sumaan, olisi rytinää tuon tuostakin ja uppoamisiakin muutama vuodessa. Minäkin olen ollut todistamassa paria kolaria kisoissa ja nähnyt uponnutta venettä nostettavan. Yksikään näistä ei johtunut riskin otosta..."

Sinä osoitat ENSIN, että kilpailutilanne on itsessään suuri riski juuri tuon "monta venettä pienessä tilassa menossa samaa reittiä" vuoksi. Ja sen jälkeen väität, että kyseessä ei olisi riskin otto. Kyllä varmasti on, kilpailuun osallistuminen merkitsee an sich tolkutonta riskiä. Olen tiukasti samaa mieltä niiden kanssa, joiden mielestä kilpapurjehdus on lähtökohtaisesti sen Merilain kohdan vastaista, jossa vaaditaan navigoimaan alusta hyvän merimiestaidon mukaisesti.

edustalla nopeiden kantosiipialusten ja moottoriveneiden seassa tai tukholmaa njohtavalla kapealla väylällä vasta onkin riskinottoa. Purjehduskilpailuissa on paljon turvallisempaa.

• ystävämme
        15 kirjoitti:

Ahaa, tämä teksti kyllä tunnetaan, sylttytehtaasta ei ole epäilystäkään, käytti omaa nimimerkkiään tai ei.

Samoilla perusteilla voitaisiin kieltää kaikki urheilu, myös täysin harrastelutasolla ja lenkkeilystä alkaen. Purjehduksessa sentään henkilövammat ovat erittäin harvinaisia, lähes olemattomia. Ja kun pieniä varusteiden rikkoutumisia lukuunottamatta venevaurioitakin on todella vähän, niin missä se tolkuton riski oikein luuraa? Minulla vahingot yli 25 v ajalla omalla veneellä ovat huonosti mitoitetun spinnupuomin katkeaminen, yksi spinnuplokin korkkaaminen kannesta ja yksi paikkaukseen mennyt spinnu. Vai pitääkö laskea mukaan pari murtunutta listan reunaa sisällä, kun gasti on aallokossa horjahtanut päin tai vanhuuttaan katkenneet vinssinvapauttajan kahvat? Pari kertaa on starttilinjalla tarvittu nokialaista veneiden väliin hyvin pienillä nopeuksilla, eli ei naarmuakaan.

Selvästi eniten vahinkoja tulee Viaporin tuopin kaltaisissa tapahtumissa, joissa suurin osa on kilpailijoina täysin kokemattomia. Eli siinä palataan tuohon hyvän merimiestavan mukaiseen navigointiin. Juuri sen kilpailemalla todistettavasti oppii.

PS. Riskiksi ei lasketa sitäkään, kun ohittaa lautakunta-aluksen läheltä, jopa purjeet sen yläpuolelle kallistuen.

• 25
        ystävämme kirjoitti:

Ahaa, tämä teksti kyllä tunnetaan, sylttytehtaasta ei ole epäilystäkään, käytti omaa nimimerkkiään tai ei.

Samoilla perusteilla voitaisiin kieltää kaikki urheilu, myös täysin harrastelutasolla ja lenkkeilystä alkaen. Purjehduksessa sentään henkilövammat ovat erittäin harvinaisia, lähes olemattomia. Ja kun pieniä varusteiden rikkoutumisia lukuunottamatta venevaurioitakin on todella vähän, niin missä se tolkuton riski oikein luuraa? Minulla vahingot yli 25 v ajalla omalla veneellä ovat huonosti mitoitetun spinnupuomin katkeaminen, yksi spinnuplokin korkkaaminen kannesta ja yksi paikkaukseen mennyt spinnu. Vai pitääkö laskea mukaan pari murtunutta listan reunaa sisällä, kun gasti on aallokossa horjahtanut päin tai vanhuuttaan katkenneet vinssinvapauttajan kahvat? Pari kertaa on starttilinjalla tarvittu nokialaista veneiden väliin hyvin pienillä nopeuksilla, eli ei naarmuakaan.

Selvästi eniten vahinkoja tulee Viaporin tuopin kaltaisissa tapahtumissa, joissa suurin osa on kilpailijoina täysin kokemattomia. Eli siinä palataan tuohon hyvän merimiestavan mukaiseen navigointiin. Juuri sen kilpailemalla todistettavasti oppii.

PS. Riskiksi ei lasketa sitäkään, kun ohittaa lautakunta-aluksen läheltä, jopa purjeet sen yläpuolelle kallistuen.

On tietysti selvää, että kilparunkkarit yrittävät kiistää toimintansa olevan lainvastaista. Mutta on paskapuhetta, ettei muutaman metrin päästä toisesta veneestä ajo merkitse riskiä.

Toisaalta, jos mielestäsi on OK ajaa niin läheltä, ei sinulla ole sitten ikinä oikeutta valittaa, kun moottorivene vetäisee kaasu pohjassa metrin päästä ohitsesi. Vaikka tuloksena olisi henkilövahinkoja. Mitään riskiähän ei oman todistuksesi mukaan ole kukaan ottanut.

• 20
        25 kirjoitti:

On tietysti selvää, että kilparunkkarit yrittävät kiistää toimintansa olevan lainvastaista. Mutta on paskapuhetta, ettei muutaman metrin päästä toisesta veneestä ajo merkitse riskiä.

Toisaalta, jos mielestäsi on OK ajaa niin läheltä, ei sinulla ole sitten ikinä oikeutta valittaa, kun moottorivene vetäisee kaasu pohjassa metrin päästä ohitsesi. Vaikka tuloksena olisi henkilövahinkoja. Mitään riskiähän ei oman todistuksesi mukaan ole kukaan ottanut.

Tuota perustelua et usko itsekään. Eikä moottorvenecasella ole pienintäkään relevanssia ja senkin tiedät.

• 6
        ystävämme kirjoitti:

Minä olen kärsinyt ikävän runkovaurion kisoissa, jos nyt Hangon Regattaa sellaisena voidaan pitää. En osallistunut itse, mutta nuoriso tarvitsi asuntolaivaa, joten paikalla oltiin. Itämeren Portissa samaan aisaan kiinnittyneestä moottoriveneestä purkautui aisalle niin paljon porukkaa, että aisa painui melkein upoksiin ja meidän fendarien alle nostaen ne ylös ja mun vene oli sen aisan tuulen puolella. Varsin ikävästi maalit lähtivät pienen kämmenen kokoiselta alalta. Moottoriveneen porukat olivat kyllä ihan hyvätapaisia, mutta eivät riittävän nokkelia huomatakseen tekemänsä. Siinä oli veneiden väliä korkeintaan se metri ja noin siinä sitten voi käydä, kun liian lähelle tulee. Helvetillisiä riskejä on kisoissa.

• dfgeg547jhgb
        6 kirjoitti:

Minä olen kärsinyt ikävän runkovaurion kisoissa, jos nyt Hangon Regattaa sellaisena voidaan pitää. En osallistunut itse, mutta nuoriso tarvitsi asuntolaivaa, joten paikalla oltiin. Itämeren Portissa samaan aisaan kiinnittyneestä moottoriveneestä purkautui aisalle niin paljon porukkaa, että aisa painui melkein upoksiin ja meidän fendarien alle nostaen ne ylös ja mun vene oli sen aisan tuulen puolella. Varsin ikävästi maalit lähtivät pienen kämmenen kokoiselta alalta. Moottoriveneen porukat olivat kyllä ihan hyvätapaisia, mutta eivät riittävän nokkelia huomatakseen tekemänsä. Siinä oli veneiden väliä korkeintaan se metri ja noin siinä sitten voi käydä, kun liian lähelle tulee. Helvetillisiä riskejä on kisoissa.

muita vahinkoja tapahtuu satamissa ilman kisojakin, joten huono argumentti.

• ge5468ijngfsd

psyykkiset ominaisuudet riippuvat veneluokasta, monessa jollaluokassa vaaditaa keveyttä ja nopeutta, kun taas monessa köliveneluokassa massaa ja staminaa, jotta jaksaa pitkän avomeriskaban laidalla istua.

Aluksen ohjaus, trimmaus, navigointi ja taktikointi vaati kokemusta, jota ei saa muuta kuin harjoittelemalla. Esim pari kesää skaboja pitää monen käydä, jotta oppisi kunnon startin jossain isossa od-luokassa, kuten suomessa optari, e-jolla ja laser.

Näistä on apuja treeniin:

http://www.amazon.com/Sailing-Smart-Winning-Techniques-Strategies/dp/0805003517

http://www.virtualskipper-game.com/en/

Purjehtijan talvilajitreeniksi sopii hyvin esim leijapurjehdus lumilaudalla, koska siinä monipuolisesti pitää käyttää päätä ja kehoa, kuten kesäisissä purjehduslajeissakin.

http://www.youtube.com/watch?v=RyaY4SJFwuc&feature=related

• eritellen

Jokaisella jollaluokalla on kohtuullisen selkeästi muotoutuneet optimi pituudet ja painot kippareille ja gasteille. Nämä optimimitat ohjaavat osaltaan olympialuokkienkin valintoja siten, että jokaiselle olisi tarjolla jotain. Fysiikalle jollapurjehdus on tosiaan vaativaa. Kaikista olympialajeista urheilusuorituksen kesto on purjehduksessa pisin ja koko suorituksen ajan vene pidetään ei vain kaatumatta, vaan myös suorassa omalla painolla. Se panee kyllä sekä fysiikan että psyyken lujille ja huippupurjehtijoiden fyysinen kunto kestää vertailun melkein minkä hyvänsä lajin kanssa.

Avomerellä yksittäinen purjehdus kestää vielä pidempään, mutta on kevyempää suurimman osan aikaa. Muutamia erityisvaatimuksia siinäkin on. Keulagastin pitäisi olla kevyt ja ketterä, sillä paino keulilla on tehokas jarru. Lisäksi tarvitaan kykyä pitää köydet selvinä parinkin perättäisen manööverin jälkeen. Se ei aina ole helppo tehtävä ja vaatii useamman siirron miettimistä etukäteen. Lisäksi tarvitaan pari riuskaranteista vinssigorillaa, joilla hauiksen lisäksi silmää purjetrimmeille. Lisätään vielä pari yleismiestä pianisteiksi ja trimmereiksi, niin miehistö on kasassa. Isossa veneessä voi olla taktikko ja navigaattori omina virkoinaan, mutta useimmiten ne ovat jonkun sivutoimia. Muutammin tehtäviin pitäisi olla kahdet, jotta vene pysyisi vauhdissa kahdessa vahdissa.

Jaa, että tarvitaanko se musikanttikin, eli pianisti tosiaan mukaan? Pianistin paikka on istumalaatikossa hoitelemassa sinne tulevia köysiä ja antaa siis jonnekin löysää ja toisaalta ottaa sisään.

• puuttui

Ne kilpapurjehtijan harjoittelumenetelmät.

Fysiikkapuoli on jo tullut käsiteltyä, purjehdus jakaantuu useampaan osa-alueeseen. Ensimmäisenä tulee venevauhti. Taas vaaditaan sitä järjestelmällisyyttä, kaikki pitäisi kirjata joka kerran. Olosuhteet eivät koskaan ole ihan samat, mutta sellaiset säädöt ja toimenpiteet, joissa joskus ennen ollaan saatu nopeus kohdilleen, pitäisi löytyä muistiinpanoista. Kohtalaisen hyvin tietää nopeuden kohdillaan olon katsomalla veneen polaareista, mitä sen pitäisi olla. Ja kun olosuhteita on monia, pitää harjoittelukertojakin olla monia. Venevauhdin haku, kuten kaikki muukin harjoittelu, on paljon helpompaa, jos rinnalla on toinen riittävän saman tasoinen vene. Niitä tallennettavia asioita veneessä ovat rikitrimmi, käytössä olevat purjeet, skuutipisteet ja luonnehdinta purjeen muodosta. OD-luokissa kaikki tämä onnistuu helpoiten ja trimmitkin ovat kopioitavissa veneestä toiseen.

Toisena pitää saada manööverit kuntoon. Se tehdään ajamalla ennalta sovittua rataa ja tekemällä paljon vendoja kryssillä ja paljon jiippejä lenssillä. Vendoja ja jiippejä voi tietenkin harjoitella vain ajamalla pitkän aikaa ylös ja sitten takaisin alas kääntömerkeistä välittämättä. Itse asiassa ratapurjehduksessa tarvittavia manööverejä on hieman vähemmän, koska kääntömerkit ovat aina samalla tavalla tuuleen nähden. Esimerkiksi spinnun voi laskea monessa järjestyksessä. Tämänkin harjoituksen voi tehdä yksinään, mutta variaatioita tulee mukavasti lisää, jos likkeellä on muitakin samassa puuhassa.

Ratataktiikkaa voi harjoitella vain radalla, jossa on vähintään pari muuta haluamassa samaan paikkaan samaan aikaan. Startilla on yllättävän suuri merkitys pidemmässäkin kisassa ja sen pitää olla kunnossa. Kevytveneillä paikka linjalla haetaan hyvän aikaa ennen paukkua ja pysytään siinä, mutta köliveneen pitää lähestyä kaukaa maksimivauhdilla ja vain osuttaa linjan ylitys oikeaan aikaan. Koska linjan yksi pää on aina parempi kuin toinen, siellä on ruuhkaa. Kunnon starttiharjoitukseen siis kaivataan taas seuraa. Oman veneen ominaisuuksia sentään voi tutkailla yksinkin ja esim. kellottaa käännöksiin tarvittavan ajan. Reitin valintaa saaristo- tai avomerikisassa voi käytännössä harjoitella vain niissä kisoissa. Useimmat radat toistuvat vuodesta toiseen samoina ja jokaiseen liittyy paikallistuntemusta. Sitä saa kyllä jutellessa muiden kanssa, mutta suurin osa tulee vain omalla kokemuksella.

Kaiken harjoittelun pitäisi olla suunnitelmallista. Ennen lähtöä rannasta on jo päivän ohjelma tiedossa. Valmentajia on ainoastaan olympia- ja junioriluokille, joten sellaista ei kannata odottaa kuin joskus satunnaisesti. Olympialuokissa yllä esitetty on arkipäivää ja miehistöt ovatkin vesillä vähintään sata päivää vuodessa. Avomeriveneistä säännöllisesti treenaa muutama, muutama kymmenen kiertää koko kauden kaikki kisat läpi, mikä on jo hyvä treeni sekin. Lopuilla treenaus on sitten kaikkea yhdestä paikallisesta kilpailusta ilman edellä käyviä harjoituksia alkaen. Jostain syystä kyllä eniten harjottelevat pärjäävät parhaiten.

• -Mika-

Näinhän se olikin.
        Meillä tehdään niin, että treenit maanataisin ja "treenit" tiistaisin tiistiksissä. Niissä maanantai treeneissä sitten haetaan eri kertoina eri asioita, riippuen porukasta ja edellisen kisan mahdollisista huonosti menneistä manoovereistä. Spinnujiippeja ja nostoja, laskuja ja uudelleennostoja heti laskun jälkeen treenetaan paljon. Ja kuorimista, vaikka se onkin aina mennyt nappiin. Usein treeneissä myös vastuualueita kierrätetään. Jokainen treenaa joka paikkaa, jotta pääsee jyvälle siitä, miten oma toiminta vaikuttaa toisen miehistönjäsenen toimintaan. Tämä on tärkeämpää kuin uskotaankaan.

Esim pinnamiehelle on hyvä käydä välillä spinnun skuutteihin kiinni jiipissä, niin se osaa ajaa tarkemmin venettä seuraavalla kerralla. Usein se on liian hätäinen ja lähtee nostamaan ennen kuin keula on valmis. Ja jokaisen on hyvä välillä treenata keulaa, jotta tajuaa oman toimintansa ajoittamisen merkityksen keulagastin hyvään toimintaan. Ja malttaa odottaa sitä "valmis" huutoa tai ainakaan ei ennakoi liikaa...
        Pianomiehen paikkaa usein väheksytään, mutta meneppäs treenaamaan oikeaa ajoitusta siihen! se on helposti "eiku..."

Ihan vendatreeniäkin kannattaa tehdä. Yleensä kaksi kaveria hoitaa keulapurjeen ja heidän yhteispeliinsä on monta mahdollista kuviota. Oikea tapa löytyy kokeilemalla, mutta ennen kaikkea funtsimalla kaikkien positiot välittömästi ennen ja jälkeen vendan, ja jakamalla ne tehtävät sen loogisen position mukaan.
        Esim: Hetki ennen vendaa kevyempi menee leen skuutille, painavampi on valmiina luun skuutti vinssin ympärille iken kierrosmäärän jo laittaneena, mutta edelleen laidallaistuen, skuutti kourassa ja valmiina. Vendan hetkellä leen skuuttiahoitava päästää kun purje lakka vetämästä (ei ennen!), luun skuuttia hoitava heivaa itsensä (skuutti kourassa) ruffin yli ja vetää samalla.. ja se edellisen leen skuutista vastaava on siirtynyt uuden luun vinssillle ja veivaa samalla ja hoitaa loppusäädön ja palaa laidalle viimeisenä. se toinenhan on jo siellä. Kaikki tapahtuu helpon näköisesti ja viiveettä, mutta vasta kun sitä on harjoiteltu satoja toistoja...

Jos joskus porukkaa on vähän niissä maanataitreeneissä, niin silloin saatetaan hakea veneeseen erilaisia trimmejä tai muuten etsitään venevauhtia tai siihen vaikuttavia tekijöitä. Dokumentointi vaan valitettavan usein jää miehistön muistin varaan... mutta se ei haittaa kun tärkein osa miehistöä on aina sama!

• kisa-aarne
        -Mika- kirjoitti:

Näinhän se olikin.
        Meillä tehdään niin, että treenit maanataisin ja "treenit" tiistaisin tiistiksissä. Niissä maanantai treeneissä sitten haetaan eri kertoina eri asioita, riippuen porukasta ja edellisen kisan mahdollisista huonosti menneistä manoovereistä. Spinnujiippeja ja nostoja, laskuja ja uudelleennostoja heti laskun jälkeen treenetaan paljon. Ja kuorimista, vaikka se onkin aina mennyt nappiin. Usein treeneissä myös vastuualueita kierrätetään. Jokainen treenaa joka paikkaa, jotta pääsee jyvälle siitä, miten oma toiminta vaikuttaa toisen miehistönjäsenen toimintaan. Tämä on tärkeämpää kuin uskotaankaan.

Esim pinnamiehelle on hyvä käydä välillä spinnun skuutteihin kiinni jiipissä, niin se osaa ajaa tarkemmin venettä seuraavalla kerralla. Usein se on liian hätäinen ja lähtee nostamaan ennen kuin keula on valmis. Ja jokaisen on hyvä välillä treenata keulaa, jotta tajuaa oman toimintansa ajoittamisen merkityksen keulagastin hyvään toimintaan. Ja malttaa odottaa sitä "valmis" huutoa tai ainakaan ei ennakoi liikaa...
        Pianomiehen paikkaa usein väheksytään, mutta meneppäs treenaamaan oikeaa ajoitusta siihen! se on helposti "eiku..."

Ihan vendatreeniäkin kannattaa tehdä. Yleensä kaksi kaveria hoitaa keulapurjeen ja heidän yhteispeliinsä on monta mahdollista kuviota. Oikea tapa löytyy kokeilemalla, mutta ennen kaikkea funtsimalla kaikkien positiot välittömästi ennen ja jälkeen vendan, ja jakamalla ne tehtävät sen loogisen position mukaan.
        Esim: Hetki ennen vendaa kevyempi menee leen skuutille, painavampi on valmiina luun skuutti vinssin ympärille iken kierrosmäärän jo laittaneena, mutta edelleen laidallaistuen, skuutti kourassa ja valmiina. Vendan hetkellä leen skuuttiahoitava päästää kun purje lakka vetämästä (ei ennen!), luun skuuttia hoitava heivaa itsensä (skuutti kourassa) ruffin yli ja vetää samalla.. ja se edellisen leen skuutista vastaava on siirtynyt uuden luun vinssillle ja veivaa samalla ja hoitaa loppusäädön ja palaa laidalle viimeisenä. se toinenhan on jo siellä. Kaikki tapahtuu helpon näköisesti ja viiveettä, mutta vasta kun sitä on harjoiteltu satoja toistoja...

Jos joskus porukkaa on vähän niissä maanataitreeneissä, niin silloin saatetaan hakea veneeseen erilaisia trimmejä tai muuten etsitään venevauhtia tai siihen vaikuttavia tekijöitä. Dokumentointi vaan valitettavan usein jää miehistön muistin varaan... mutta se ei haittaa kun tärkein osa miehistöä on aina sama!

No tolla reenimäärällä ootte kyllä suomen eniten reenaavaa kölivenetiimi. Tulokset on sitten kait kanssa hyviä? Vai onks oppimisvaikeuksia kun täytyy noin useesti reenaa?

• -Mika-
        kisa-aarne kirjoitti:

No tolla reenimäärällä ootte kyllä suomen eniten reenaavaa kölivenetiimi. Tulokset on sitten kait kanssa hyviä? Vai onks oppimisvaikeuksia kun täytyy noin useesti reenaa?

Kun ideana on kilpapurjehduksen opettaminen ja miehistö vaihtuu jatkuvasti, niin ei tuollakaan treenimäärällä ihan kärjessä aina olla. Toki joitakin yksittäisten kisojen voittoja, mutta vene ja sen varusteet määrää myös aika paljon tuloksesta. Ja moni muu seikka.

Ja meillä on kuitenkin kivaa. Se on kaikkein tärkeintä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe