Kokeilkapas mökillänne aurinkokeitintä. Rakennusohjeita ja malleja on netissä vaikka kuinka paljon. Sellainen vastaanottopinta-alaltaan 0,25 m2 riittää perhen lounaskeiton valmistamiseen parissa tunnissa. Jos päällystää vanhan metrisen satelliittilautasen heijastavalla pinnalla saa paistaa letutkin sen polttopisteessä, mutta varo käsisäsi ja silmiäsi.
kesämökin aurinkokeitin
4
1258
Vastaukset
- hyötysuhde
Tuo on varmasti kätevä valmistaa ilman mitään erityistä huipputekniikkaa, mutta kumpi olisi hyötysuhteeltaan tehokkaampi; aurinkokeitin vai höyrykiertoilmauuni/induktiokeittotaso aurinkoenergialla (yhdistetty sähkön ja lämmön tuotanto)?
Mielenkiinnosta vain kysäisen.- se sama
.. ja rakennusohjeita löytyy vaikkapa hakusanalla Ulog-Kocher tai Ulog-cooker, joka yksi varsin kehittynyttä malli, suoituin Europassa mutta on sekä viety että valmistettu kehitysmaissa. Muitakin malleja saa vastavilla hakusanoilla. Sen tyhjäkäyntilämpötila on n. 160° ja käytössä n. 130°, mitä on tämänmallisille keittimille tyypillistä, jos eristeet on laitettu oikein. Se on varsin kevyt liikuttella, n. 4,7, kg.
Muuten: mielikuvitukselle ei ole rajoja näitä rakentaessa, kunhan pitää mielessä seurava:
- riittävä iso vastaanottopinta
- n. viiden sentin vuorivillaeriste
- mielummin duplalasikansi
- tiiveys
Näillä keittimillä pystyttäisi rakaisemataan kehitysmaiden energiapulmat, kunhan joku saisi elämätottumukset muutettuiksi. Suomeenhan tämä keskipäivän keitin soveltuu vallan mainiosti.
- kysykää vanhemmilta
ettei uusavuttomat enään osaa puuhellalla keittää edes kahvia,saati keittää perunoita.Raaka-ainetta kasvaa aina lähellä.Kertainvestointina puutulisijat maksaa itsensä pian takaisin.
- tuo on totta
Sinänsä on totta, itse en pysty juomaan kahvia enkä syö lisukkeena perunoita vasta kuin on kriisitilanne jolloin kokojyvälisukkeita ei ole valikoimassa (sota, lakko, luonnonkatastrofi, ...).
Olen kylläkin pari kertaa keittänyt kahvia toisille, mutta ovat valittaneet että on liian hienostunut maku kun varastossa on yleensä vain yksi 5 € paketti per vuosi. Sinänsä yksinkertaista kuitenkin, kun ei tarvitse kuin keittää vettä ja kahvit presserin pohjalle ja hautumisen jälkeen puristetaan kasaan ja kaadetaan puhdasta kahvia vailla puruja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251278
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89924- 95922
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede24869Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat289766- 95748
- 34648
- 109646
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet131568