Rahan vaikutus sotaan

Pohdiskelija&&

Yhdysvallat elää velaksi ja rahoittaa valtavan kalliit sotaretkensä ympärimaailmaa painamalla rahaa lisää ja antamalla palkkasotilailleen tätä painettua rahaa vastalahjaksi sotimisesta. Eli lupauksen siitä, että kun sodit nyt saat tietyn määrän ostovoimaa tulevaisuudessa.

Miksi Yhdysvallat rahoittaa äärettömän kalliit sotaretkensä velkarahalle eikä veroja korottomalla? Koska tälläisten kiistanalaisten ja äärettömän kalliiden projektien rahoittaminen veroja korottamalla on paljon vaikeampaa kuin painaa nappia keskuspankintietokoneesta. Eli USA hallinto on jäänyt ikäänkuin dollaripumpun vangiksi, jossa se ei voi enää lopettaa tämän dollaripumpun käyttämistä.

Entä jos käykin niin, että dollari menettääkin arvonsa tämän jatkuvan rahan painamisen takia ja näille nyt sotaan menneille paljastuukin totuus, että he ovat sotineet ja saaneet palkkioksi arvotonta paperia? Jos he tajuavatkin, että he ovat sotineet saaden vastalahjaksi ilmaa? Tämä ei ole edes ensimmäinen kerta kun valtakunta hajoaisi tästä syystä.

Rooman valtakunta hajosi samasta syystä eli he ylläpitivät siihen aikaan valtavan kallista ja jättimäistä armeijaa turvaamaan ja ylläpitämään ja rakentamaan valtavaa valtakuntaansa. Lopulta rooman valtakunnan rahajärjestelmä menetti luottamuksensa ja rahan arvo romahti, kansalaiset menettivät säästönsä ja kaiken omaisuutensa. Sotilaat ja kansalaiset menettivät uskonsa Rooman valtakuntaan ja lakkasivat tukemasta sitä.

Rooman valtakunnan raha järjestelmähän perustui alunperin siihen, että kolikoihin pistettiin mukaan kolikon arvoa vastaava määrä hopeaa. Ajan kanssa kun hopeasta alkoi tulla pulaa hopean määrää alettiin vähentää lopulta rooman kolikoissa ei käytetty hopeaa enää ollenkaan. Tämä ei estänyt rooman keisareita painamasta kokoajan lisää kolikoita rahoittaakseen äärettömän kalliit sotaretkensä. Kaikki toimi kuin rasvattu siihen asti kun rahaa oli kierrossa niin paljon, että tyhminkin roomalainen tajusi, että silloiset kolikot ovat oikeasti täysin arvottomia ja heidän elinikäisillä säästöillään ei oikeasti ole mitään arvoa.

Sama pätee dollariin ja muihinkin nykyisiin paperirahoihin, sillä ei meillä oikeasti ole mitään takeita siitä, että näillä rahoilla oikeasti on mitään ostovoimaa muutaman vuoden päästä. Siinä vaiheessa johtajat vain toteavat sorry kävi näin sun rahalla ja elinikäisillä säästöillä ei oikeasti ole mitään arvoa enää keksitään joku uusi kivempi valuutta ja aloitetaan koko leikki alusta. Ei olisi ensimmäinen kerta historiassa kuin näin käy.

5

335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odotellaan

      Näihän se menee, mutta ei pelkästään jenkkien sodan vuoksi. Sodat syntyy poliittisista syistä tai luonnonvarojen johdosta.
      Sotiminen on periaatteessa valtiolle ilmaista siinä mielessä, että sillä saat luonnonvarojen tuoman vallan ja vakauden ja maksat kulut pelkällä paperilla jonka kansakunta omalla työllään sitten loppuviimeeksi maksaa verojen ja inflaation muodossa. Varsin kätevää. Kun velka on mahdoton veroilla kerätä sen massiivisuuden vuoksi, niin sitten mitätöidään valuutta ja siinä sitten ne velat menikin.
      Luulen, että tämä aika nähdään jossain muodossa hyvinkin pian. Kreikka, Espania, Ja Englanti ovat jo siinä pisteessä. Taudin on yleensä tapana levitä.

      • Pohdiskelija&&

        "Sotiminen on periaatteessa valtiolle ilmaista siinä mielessä, että sillä saat luonnonvarojen tuoman vallan ja vakauden ja maksat kulut pelkällä paperilla jonka kansakunta omalla työllään sitten loppuviimeeksi maksaa verojen ja inflaation muodossa. Varsin kätevää. Kun velka on mahdoton veroilla kerätä sen massiivisuuden vuoksi, niin sitten mitätöidään valuutta ja siinä sitten ne velat menikin. "

        Ymmärsit pointtini aika hyvin eli siis pointini oli se, että ihmiset uskotellaan luulemaan, että painokoneista tulevalla rahalla on joku ostovoima ja tarpeen tullen tätä rahaa painamalla ja lainalla rahoitetaan massiivisia sotaretkiä. Onhan se paljon helpompaa kuin verojen korottaminen. Ihmiset jotka ryhtyvät sotilaiksi ottavat omia riskejään ja tekevät uhrauksia ja saavat vastalahjaksi tätä painokoneiden painamaa paperia. Sama päätee pitkää työpäivää painaviin työmiehiin, jotka valmistavat aseita tätä massiivista sotaretkeä varten.

        Oman näkemykseni mukaan sotilaiden kannattaisi rahan sijaan vaatia palkaksi reaaliomaisuutta kuten vaikkapa joku tietty hehtaarimäärä metsää vuoden sotimisesta tai omistus oikeus johonkin rakennuksiin voidakseen välttää sen ilmiön mikä väistämättä tulee jossakin vaiheessa eli valuutalla ei olekaan mitään ostovoimaa.

        Jos valtio tekee taas normaalit temppunsa eli sodan jälkeen valuutalla ei ole mitään ostovoimaa voi rakennuksia omistava sotilas säätää vuokra pyynnön vaikka triljoonaan euroon tai dollariin tai jos valuutta on lähes arvotonta ja edellinen menettää arvonsa voi pyytää kunnon vuokran uudessa valuutassa. Jos taas sotilas on ottanut palkkansa vanhassa valuutassa hänen säästönsä menettävät kokonaan arvonsa.

        Jos sotilaat tajuasivat pyytää palkkansa paperin sijaan edes osittain reaaliomaisuudessa ei yhdelläkään valtiolla olisi varaa järjestää massiivisia sotaretkiä tai edes ylläpitää massiivista armeijaa.


      • Lakkokenraali
        Pohdiskelija&& kirjoitti:

        "Sotiminen on periaatteessa valtiolle ilmaista siinä mielessä, että sillä saat luonnonvarojen tuoman vallan ja vakauden ja maksat kulut pelkällä paperilla jonka kansakunta omalla työllään sitten loppuviimeeksi maksaa verojen ja inflaation muodossa. Varsin kätevää. Kun velka on mahdoton veroilla kerätä sen massiivisuuden vuoksi, niin sitten mitätöidään valuutta ja siinä sitten ne velat menikin. "

        Ymmärsit pointtini aika hyvin eli siis pointini oli se, että ihmiset uskotellaan luulemaan, että painokoneista tulevalla rahalla on joku ostovoima ja tarpeen tullen tätä rahaa painamalla ja lainalla rahoitetaan massiivisia sotaretkiä. Onhan se paljon helpompaa kuin verojen korottaminen. Ihmiset jotka ryhtyvät sotilaiksi ottavat omia riskejään ja tekevät uhrauksia ja saavat vastalahjaksi tätä painokoneiden painamaa paperia. Sama päätee pitkää työpäivää painaviin työmiehiin, jotka valmistavat aseita tätä massiivista sotaretkeä varten.

        Oman näkemykseni mukaan sotilaiden kannattaisi rahan sijaan vaatia palkaksi reaaliomaisuutta kuten vaikkapa joku tietty hehtaarimäärä metsää vuoden sotimisesta tai omistus oikeus johonkin rakennuksiin voidakseen välttää sen ilmiön mikä väistämättä tulee jossakin vaiheessa eli valuutalla ei olekaan mitään ostovoimaa.

        Jos valtio tekee taas normaalit temppunsa eli sodan jälkeen valuutalla ei ole mitään ostovoimaa voi rakennuksia omistava sotilas säätää vuokra pyynnön vaikka triljoonaan euroon tai dollariin tai jos valuutta on lähes arvotonta ja edellinen menettää arvonsa voi pyytää kunnon vuokran uudessa valuutassa. Jos taas sotilas on ottanut palkkansa vanhassa valuutassa hänen säästönsä menettävät kokonaan arvonsa.

        Jos sotilaat tajuasivat pyytää palkkansa paperin sijaan edes osittain reaaliomaisuudessa ei yhdelläkään valtiolla olisi varaa järjestää massiivisia sotaretkiä tai edes ylläpitää massiivista armeijaa.

        lakkoon, muuten he eivät saa tätä vaatimustaan hyväksytyksi:

        "Oman näkemykseni mukaan sotilaiden kannattaisi rahan sijaan vaatia palkaksi reaaliomaisuutta kuten vaikkapa joku tietty hehtaarimäärä metsää vuoden sotimisesta tai omistus oikeus johonkin rakennuksiin voidakseen välttää sen ilmiön mikä väistämättä tulee jossakin vaiheessa eli valuutalla ei olekaan mitään ostovoimaa."


      • Cen Turion
        Lakkokenraali kirjoitti:

        lakkoon, muuten he eivät saa tätä vaatimustaan hyväksytyksi:

        "Oman näkemykseni mukaan sotilaiden kannattaisi rahan sijaan vaatia palkaksi reaaliomaisuutta kuten vaikkapa joku tietty hehtaarimäärä metsää vuoden sotimisesta tai omistus oikeus johonkin rakennuksiin voidakseen välttää sen ilmiön mikä väistämättä tulee jossakin vaiheessa eli valuutalla ei olekaan mitään ostovoimaa."

        Näinhän se oli ennen. Sotimalla sai itselleen läänityksiä tai ainakin pienen palstan.

        Seteliraha on velkakirja, jonka arvo vaihtelee sen mukaan, minkälainen on luottamus tuon velkakirjan pätevyyteen. Sama pätee myös kolikoihin, joille jää kuitenkin sentään romumetallin kilohinta senkin jälkeen, kun ne on tehty arvottomaksi, kuten vanhoille markoille on päätetty tehdä.

        1.3.2012 Suomen pankki voi kirjata itselleen valtavat tulot, kun sen ei enää tarvitse lunastaa maailmalla makaavia markkoja takaisin.


      • hgtdjk
        Cen Turion kirjoitti:

        Näinhän se oli ennen. Sotimalla sai itselleen läänityksiä tai ainakin pienen palstan.

        Seteliraha on velkakirja, jonka arvo vaihtelee sen mukaan, minkälainen on luottamus tuon velkakirjan pätevyyteen. Sama pätee myös kolikoihin, joille jää kuitenkin sentään romumetallin kilohinta senkin jälkeen, kun ne on tehty arvottomaksi, kuten vanhoille markoille on päätetty tehdä.

        1.3.2012 Suomen pankki voi kirjata itselleen valtavat tulot, kun sen ei enää tarvitse lunastaa maailmalla makaavia markkoja takaisin.

        http://www.youtube.com/watch?v=sRk4Zz_TUFw&feature=related


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe