EN SAANUT KUTSUA RISTIÄISIIN

Greta_88

Tätini sai joulukuussa lapsen. Eilen kyselin innoissani että milloinkas ristiäiset sitten pidetään. Tähän sain vastaukseksi hiljaisen hymyn. Esitin jatkokysymyksen "Niiin?" Johon täti sitten sanoi päivämäärän ja lisäsi vielä että minua ei kuitenkaan ole kutsuttu. Halusivat kuulemma pienet juhlat. Kutsun saivat hänen puolen suvustaan vain sisar (äitini) ja äiti (isoäitini). Tätini miehen puolelta kutsun saa varmasti koko suku, sillä he ovat niin perherakasta väkeä, jouluna kiertävät yhdessä miehen sukulaiset mummot, sisaret ja serkut ja kaikki mahdolliset, mutta tädin puolen sukulaisille ei ole koskaan menemistä. Mies on päättänyt ettei jouluja vietetä meidän kanssamme. Mutta takaisin asiaan...

Olen aina ollut erittäin läheinen tätini kanssa, olin ensimmäinen jolle hän kertoi raskaudestaan, ja meillä on niin pieni ikäerokin, että olemme olleet kuin sisarukset. Kyse ei siis ole mistään kaukotädistä, joka nyt jätti kutsumatta, vaan ihmettelen sitä että olen läheisintä sukua mitä vain voi olla ja silti en saanut kutsua. Kun minulla oli tässä pari kesää sitten ylioppilasjuhlat oli tätini lähes ainoa vieras niissä, sillä muuta sukua en juuri tunne, äitini ja isoäitini pääsivät nopeasti käymään, mutta riensivät sitten kiireellä takaisin arkitouhuihinsa. Tätini ei pyytänyt edes anteeksi kun jätti kutsumatta, totesi vain että näin se asia nyt vaan on. Vaikuttaa vähän siltä että tämän mies on kieltänyt kutsumasta minua ristiäisiin. No, hyvä puoli tässä on se, etten ehtinyt tuhlata tuhottomasti ristiäislahjaan, jota olin jo suunnitellut kuukausia etukäteen. Taisin olla typerä kun pidin itsestäänselvyytenä sitä että olisin tervetullut ristiäisiin.
Myös äitini oli tyrmistynyt kuullessaan etten ollut saanut kutsua, hän piti sitä aluksi vitsinä, mutta totta se on. Minua ei vielä koskaan ole loukattu näin syvästi, tunnen olevani kuin paha haltiatar joka ei saanut kutsua Ruususen juhliin. Mielestäni tätini arvot ovat tässä kohdin perseestä. Juhlien sopivaa kokoa hän pitää tärkeämpänä kuin minun tunteitani. Se että hänen juhlansa ovat "pienet" toisaalta(Miehen sukulaiset tosin tekevät niistä kuitenkin isot) jättää elinikäiset jäljet minuun.
Mitä mieltä olette tästä. pitääkö minun tyytyä osaani vai olla niinkuin mitään ei olisi tapahtunut vai onko minulla oikeus murjottaa? Kypsät aikuiset eivät varmaan koskaan ole surullisia vai?

13

3656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmen äiti

      Jos olisin housuissasi, lähettäisin ristiäislahjani äitisi mukana kumminkin. Mieltäni en osoittaisi, sillä mistäs tiedät mikä on lopullinen totuus tuosta asiasta. (kenen idea, ynm...) Jäät henkiin ilman kyseisiä pippaloitakin. Ehdottomasti edelleenkin kutsuisin kyseisen tädin kaikkiin omiin juhliini, ja hymyssä suin. Huomaat että näin loppupeleissä voitat lopulta kuitenkin. Katkeruus on aina ennenkaikkea itseltä pois. Anteeksianto on sydämen suuruutta.

      Oman lapseni ristiäisiin tuli tyttäreni kaveritkin jotka hän oli kutsunut, (ilmeenikään ei värähtänyt paitsi hymyyn, vaikka en voi kieltää hämmästystäni) eikä se silti pakkaa sekoittanut. Hauskaahan se oli kun kaikki riemuitsivat vauvasta.

    • hiukan samaa kokenut

      "Kypsät aikuiset eivät varmaan koskaan ole surullisia vai?"

      Kyllä tunteet ovat sallittuja aikuisillekin, ja ymmärrän pettymyksesi. Tiedän, että tuollainen kirpaisee. Tarina olisi pitkä, mutta lyhyt versio on, että olin kauan sitten tiiviisti kuukausikaupalla mukana suunnittelemassa hyvän ystävän (niin kuin silloin luulin) häitä. Häiden lähestyessä kovaa vauhtia kysyin ystävältäni, kun en ollut saanut kutsua. Vasta silloin kuulin, etten tulisikaan saamaan kutsua. Eniten otti kaaliin, ettei ystävällä ollut pokkaa sanoa asiaa itse ennen kuin tulin sitä kysyneeksi (vaikka muuten piti itseään sanavalmiina ja rempseänä naisena). Tiedän sekä virallisen syyn (joutuivat rajoittamaan vierasmäärää - olin silloin sinkku...) että todennäköisen oikean syyn, joka liittyi morsiamen muihin hiukan sotkuisiin ihmissuhteisiin. No, kuten arvaat, ystävyys päättyi siihen. Joulukortit vaihdettiin vielä sinä vuonna (ei muita yhteydenottoja kumminkaan puolin), mutta sen jälkeen olen vain ohimennen saanut tietää, että morsiamen elämässä vaikuttaa jo eri mies kuin silloinen sulhanen.

      "pitääkö minun tyytyä osaani vai olla niinkuin mitään ei olisi tapahtunut vai onko minulla oikeus murjottaa?"

      Tuossa oli monta kysymystä, joten yksi kerrallaan. Kyllä, sinun pitää tyytyä osaasi, koska muuta et voi. Et ole saanut kutsua, mikä oli kuvauksesi perusteella kummallista ja tökeröä, mutta tilanne on se mikä on. Sinulla on oikeus tunteisiisi, tällä hetkellä tunnet itsesi loukkaantuneeksi. Sinulla on oikeus jopa murjottaa, jos niin valitset tehdä, mutta kovin järkevää se ei ole. Et nimittäin saavuta sillä mitään. Sinun pitää selvittää oma paha mielesi itsesi kanssa. Siihen ei tätisi voi mitenkään vaikuttaa. Toinen asia on se, että joudut miettimään, kuinka jatkaa eteenpäin. Jos et aidosti pysty jättämään asiaa taaksesi, mutta haluat kuitenkin ylläpitää ystävyyttänne, niin kannattaa kertoa rehellisesti, miltä sinusta tuntuu. Sinun pitää kuitenkin varautua, ettei tätisi ymmärrä kantaasi lainkaan ja tunnet itsesi vielä enemmän loukkaantuneeksi.

      En tiedä, olisimmeko omassa tapauksessani pystyneet ystävyyttä pelastamaan. Mutta toisaalta emme joutuneet myöhemmin tapaamaan, kun muita yhteisiä tuttuja ei ollut. Sinulla on eri asia, kun olette lisäksi sukua. Itse en koe menetystä, koska ystäväni toimi jälkikäteen ajatellen melkeinpä vilpillisesti (harvoin osallistutaan tiiviisti ystävän hääsuunnitelmiin kuukausikaupalla olettamatta, että hääkutsukin on tulossa). Mutta ihan samasta ei sinun kohdallasi ole kyse, vaikka toki olet itseäsi läheisenä voinut pitää (kuullut ensimmäisenä raskaudesta jne.). Tätisi ei suorastaan ole toiminut harhaanjohtavasti, vaikka sinulla on ollut hyvä syy olettaa olevasi mukana ristiäisissä. Joudut kuitenkin miettimään, onko ystävyytenne ollut niin vahvaa, että sitä kannattaa yrittää ylläpitää (paikata haavat).

      "Se että hänen juhlansa ovat "pienet" toisaalta... jättää elinikäiset jäljet minuun."

      Ei noin. Elinikäiset jäljet jäävät vain, jos valitset niin. Eli jos valitset loukkaantua ikihyviksi. Toinen vaihtoehto on todeta, että täti toimi toisin kuin olisit odottanut ja toivonut, mutta että pääset kyllä yli akuutista pahasta mielestä. Mutta kun kypsien aikuisten juttuja kyselit, niin nämä ovat niitä aikuistumisen ja kypsymisen paikkoja. Surullista, mutta totta, niitä tulee matkan varrella muitakin. Joudut pettymään ihmisiin, jotka toimivat toisin kuin olisit odottanut. Jos haluat olla kypsä aikuinen, et jää piehtaroimaan itsesäälissä. Aika näyttää ja te yhdessä tätisi kanssa ratkaisette, onko ystävyydellänne tulevaisuudessa vielä sijaa. Kävipä kumminpäin tahansa, jatkat elämääsi taas yhden läksyn oppineena, eli tiedät, miten ei ole fiksua toimia.

    • näinsevaanon

      toi oma juttus ensin tarkkaan ja mieti sitten mitä kirjoitat täällä onko oikea paikka,ei sitä ymmärrä edkkikikä

      • Aligna.

        Eiköhän täällä ole ihan jokaisella oikeus kirjoittaa mieltä painavista asioista. Voisit nyt ainakin perustella, miksi kyseisen henkilön kirjoitus ei tälle palstalle kuuluisi.


    • lklkjjdf

      juhlakakkua voi syödä, hymyillä pinnallisesti ja samppalasia kilistää kevyesti vitsaillen kenen kanssa vaan. Luottamuksellista keskustelua arki-iltana kahvikupin ääressä ei saa aikaiseksi kenen kanssa vain, siihen tarvitaan ystävää.

      pitää hoitaa vauvaa, pyörittää arkea ja vielä järjestää juhlia, johonkin se vierasmäärä on vedettävä. Ja sitten on ne miehen sukulaiset, jotka on pakko kutsua halusi tai ei. Kyllä siinä väsyykin. Eikä juhlissa ehdi edes jutella kenenkään kanssa muuta kuin jotain pinnallista, syvemmät keskustelut käydään papiljotit päässä jossain muualla...

      oletko ajatellut... ystävyydelle annat kasvualustaa kertomalla tunteistasi ja kysymällä miksi et saanut kutsua. Tämä on vaikea asia kysyä asiallisesti. Siihen voi olla myös vaikea vastata. Rohkeutta. Mutta voitte päätyä hyvään keskusteluun.

    • j o k u

      Voi olla etta mies on kontrollifriikki. Minun aitini meni naimisiin sellaisen kanssa. Olen aina ollut erittain laheinen aitini kanssa ja hanen ainoa tyttarensa. Han sanoi ehdotomasti haluavansa minut omiin haihinsa kunniatehtavaan. Mies kuitenkin paatti etta meidan suvusta sinne ei tule ketaan, eika varsinkaan minua! Sellaisia ihmisia on. Han on harrastanut aivan samaa kaytosta jo pitkalti yli kymmenen vuotta ja melkein onnistunut eristamaan aitini ystavistaan ja sukulaisistaan.

      • eree

        Sinuna sanoisin suoraan tädille, kuinka loukatuksi tunnet itsesi, ei siihen muu auta. Epäilen itse myös jotain outoa: kontrolloivaa miestä, tai oikeaa raha-pulaa, tai uupumusta.
        Mitä tulee sellaiseen, että ystävää ei kutsuta häihin, koska hän on sinkku. niin on kyllä törkeää. Tietysti rahapula voi siinäkin olla taustalla, mutta kyllähän se kertoo että ei haluta enää jatkaa ystävyyttäkään.Olen pahoillani puolestasi.


    • tyytyväinen ihminen

      Minulle kävi samalla tavalla, ettei hyvä ystäväni kutsunut minua lapsensa ristiäisiin vaikka oli jo hyvissä ajoin ennen lapsen syntymää jo udellut, haluaisinko olla kummi. Minusta ei tullut kummia ja kun lapsi syntyi, minua ei kutsuttu edes katsomaan vauvaa, kun kysyin että milloin vauvaa saisi tulla katsomaan. Ristiäiskutsua ei tullut. Päätin, ettei oikea ystävä käyttäydy noin ja katkaisin välit. Nyt ex-ystävä ihmettelee, miksi katkaisin välit. En vaivaudu selittämään hänelle mitään, sillä jos on niin tyhmä, ettei itse ymmärrä, niin sellaista en seuraani kaipaakaan. Tämä ei ollut edes ensimmäinen kerta, kun hän on minua loukannut. Monta kertaa annoin anteeksi, mutta sitten tuli mitta täyteen. En enää voi pitää tuollaista ihmistä ystävänäni, mikä kohtelee minua noin rumasti. Olen kokenut syvää vapauden tunnetta ja helpotusta sen jälkeen, kun sain katkaistua välimme emmekä enää pidä yhteyttä.

    • porovaseli

      ihan vaan rahasta kiinni, helvetin kallista järjestää

    • ....................

      Meillä jos järjestetään ristiäiset niin niistä tulee sitten niin pienet kuin mahdollista. En jaksa alkaa järjestää isoja juhlia kaikenmaailman serkuille, tädeille ja kaimoille. Vain ja aianoastaan ne kaikista lähimmät kutsutaan eli isovanhemmat, sisarukset ja kummit. Sukulaisuus ei ole mikään velvoite päästä kaikkiin juhliin, eikä edes ystävyys. En ole itse käynyt monenkaan ystäväni lapsen ristiäisissä enkä sukulaisenkaan. Jokainen järjestää kykynsä ja halunsa mukaan, ei siitä pidä loukkaantua ja ottaa itseensä jos ei kutsua saa. Helppohan se on vieraana kinuta valmiiseen pöytään kun isäntäväki sen huvin maksaa ja järjestää.

    • Ountro

      Kun läheisin serkkuni sai vauvan, hän pyysi aina katsomaan vauvaa ja muuta ja olin tosi onnellinen perheen puolesta. Olin tietysti varma että ristiäisiin tulee kutsu, kun ollaan niin läheisissä väleissä ja ostelin ennen vauvalle kaikkea ihanaa mitä löysin ja ostin tosiaan todella kalliin ristiäislahjan, vaikkei sitä kutsua ollut tullutkaan. Olin ihmeissäni ettei kutsua tullut, mutta vielä enemmän ihmeissäni, että lahjan ostaneena ja erittäin paljon perhettä muistaneena en saanut kiitos-korttia. No, käyn edelleen aina kun pystyn katsomassa vauvaa ja serkkua enkä ottanut tuosta ristiäistouhusta niin paineita. Jos sitten edes 1v- synttäreille saisin kutsun...

    • Anonyymi

      Minä en ollut tervetullut lapsenlapsen ristiäisiin. Mitäpä sitä kenenkään seuraan vinkumaan.

    • Anonyymi

      En saanut minäkään,mutta ei se minun ihmisarvoani alenna. Minä hoidan palkkatyöni ja minulla on siisti ja nätti koti. Nautin ruuista,nukkumisesta,elokuvista.... Kahviloista. Minulla on ystäviä. So what jotkut ristiäiset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1801
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1105
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1017
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe