Maa järisi ja halkesi, horna valloillaan
Herodes, Arkelaus, Filippus, Hannas, Kaifas ja koko kansa jättivät hänet minulle, pannen toimeen suuren metelin ja pakottaen minut tuomitsemaan hänet. Minä annoin ristiinnaulita hänet, sitten kun häntä ensin oli ruoskittu, vaikka hän ei ollut mitään pahaa tehnyt. Sillä ajalla, minkä hän oli ristiinnaulittuna, pimeni koko maailma, aurinko pimeni keskipäivällä ja tähdet näkyivät taivaankannella, vaikka ne eivät ensinkään loistaneet, ja kuu näytti vereltä. Maailma oli muuttunut hornan kaltaiseksi niin, ettei temppelin pyhää, niin kuin juutalaiset sanoivat, voitu nähdä. Sen alapuolelle ilmestyi maahan halkeama, josta kuului kuin kovia ukkosen paukahduksia. Näitten kauhistavien tapausten aikana nousivat kuolleet haudoistaan, juutalaisten oman kertomuksen mukaan. He väittivät, että nämä ylösnousseet olivat Aabraham, lisak, Jaakob, kaksitoista esi-isää sekä Mooses ja Job -
"Viikon ensimmäisen päivän illalla kuului taivaasta ääni ja leimahti valo, joka oli seitsemän kertaa kirkkaampi päivänvaloa. Kolmannella hetkellä yöllä loisti aurinko valoisammin kuin koskaan ennen. Ihmisiä, ihanimpiin vaatteisiin puettuja, sekä lukematon joukko enkeleitä näkyi pilvissä. Nämä huusivat väkevästi kuin ukkosen äänellä: 'Jeesus, joka ristiinnaulittiin, on ylösnoussut; tulkaa pois kuoleman valtakunnasta, te, jotka sieltä alhaalla olette orjuuteen sidottuina olleet.’ Kaikki vuoret ja kukkulat vapisivat tämän äänen vaikutuksesta, ja kalliot kahtia halkesivat, ja ilmestyi suuria kuiluja, niin että itse horna ja sen asukkaat näkyivät.
Suun halkeama, jonka maanjäristys oli synnyttänyt, nieli paljon juutalaisia, niin että useimmat Jeesuksen katkerimmista vihollisista hukkuivat tällä tavalla."
Pilatuksella jopa pyhimyksen asema
Useaan otteeseen Pilatus mainitsee Jeesuksen viattomuudesta ja haluttomuudestaan tuomita hänet. Mutta juutalaiset osasivat vetää oikeasta narusta: "Et sinä ole keisarin ystävä, jos sinä tämän miehen vapaaksi päästät... jne. Pilatus pelkäsi asemansa puolesta.
Sydämessään Pilatus uskoi Jeesukseen, kuten myös Tertullianus vakuuttaa näin kirjoittaessaan: "Kaiken tämän ilmoitti keisari Tiberiukselle Pontius Pilatus, sillä omatuntonsa oli hänetkin vaatinut kristityksi kääntymään. " Koptien ja Etiopian kirkoissa Pilatusta pidetäänkin pyhimyksenä.
Esko Halme
Pilatuksen todistus.
23
252
Vastaukset
- djasdkljas
Mistähän syystä paikalliset aikalaishistorioitsijat eivät noin mojovaa Jesrusalemin maanjäristystä mainitse missään?
Johtuisiko siitä, ettei sitä tapahtunut?- djasdkljas
hobo7 kirjoitti:
Tässä vastaus. Matt. 28:11-15
Mitäs helvetin tekemistä evankeliumeilla muka on sen paremmin aikalaiskuvausten kuin historiankirjoitustenkaan kanssa?
Pelkkää vuosikymmeniä väitettyjen tapahtumien jälkeen kirjoitettua fiktiota. djasdkljas kirjoitti:
Mitäs helvetin tekemistä evankeliumeilla muka on sen paremmin aikalaiskuvausten kuin historiankirjoitustenkaan kanssa?
Pelkkää vuosikymmeniä väitettyjen tapahtumien jälkeen kirjoitettua fiktiota.Tänäänkin valtamedia julkaisee vain lahjottujen "tiedemiesten" puheita.
Ei mitään uutta aurinkon alla.- djasdkljas
hobo7 kirjoitti:
Tänäänkin valtamedia julkaisee vain lahjottujen "tiedemiesten" puheita.
Ei mitään uutta aurinkon alla.Älä lässytä. Totuus on vaan jälleen kerran se, että raamattu puhuu pelkkää paskaa. Mitään maanjäristystä ei tuolloin tapahtunut. Sivumennen sanottuna: tuskinpa moni muukaan yksityiskohta samoissa höbötyksissä pitää paikkansa.
Pilatuksen "todistus" = nolla. Se raamatun tarinan keksiällä oli ollu huono trippi tai helvetillinen krapula ja näki harhoja, viinapiruja...
"Mistähän syystä paikalliset aikalaishistorioitsijat eivät noin mojovaa Jesrusalemin maanjäristystä mainitse missään?"
Hyvä kysymys! Esimerkiksi roomalainen historioitsija Suetonius kertoilee teoksessaan "Rooman keisareiden elämäkertoja" innokkaasti pienistäkin luonnonilmiöistä, muttei mainitse halaistua sanaa mistään isosta järistyksestä Tiberiuksen hallintokaudella.
Ja sitäpaitsi: jos roomalainen korkearvoinen virkamies, niinkuin Pilatus, olisi kannattanut juutalaisten lahkoa (kristinusko ei ollut itseneinen uskonto vielä tuohon aikaan), olisi se ollut sensaatio 30-luvun jKr. Roomassa, mutta tässäkin asiassa historioitsijat vaikenavat. Suetonius kelpaa tässäkin esimerkiksi: hänen elämäkertateoksessaan on todella paljon epäoleellisia pikkutietoja ja juorua (mm. se että keisari Caligula olisi tehnyt hevosestaan senaattorin). Suetonius olisi aivan varmasti kertonut Pilatuksen keisarille antamasta todistuksesta, jos tämä sellaisen olisi antanut. Historioitsija Tacitus, joka on Suetoniusta asiallisempi, ei hänkään kerro Pilatuksen todistuksesta mitään. Hän mainitsee ohimennen, että nimitys kristityt "oli saanut alkunsa Kristuksesta, jonka prokuraattori Pontius Pilatus oli teloittanut Tiberiuksen aikana". Tacitus ei siis mitenkään edes vihjaa Pilatuksen todistuksesta.
- Pekka-
Mielelläänhän te lainailette noita vanhoja tutkimuksia. Uudemmat tutkimukset koskien samoja kirjoituksia antavat toisenlaisen kuvan.
Esko Halme kirjoittaa sivuillaan:"...kreikkalainen Raamatun käsikirjoitus, Codex Sinaiticus.
Pilatuksen asiakirjojen aitoutta vastaan on tietysti myös hyökätty, mutta se on ollut vaikeaa, koska dokumentin tukena on kolmen kuuluisan kirkkoisän todistus: Justinus Martyyrin (v. 138), Tertullianuksen (n. v 200) ja kirkkohistorioitsija Eusebiuksen (n. v. 315). Tischendorf toteaakin kirjan johdannossa. "Näiden kolmen tunnetun ja luotetun henkilön kirjoituksista ja lausunnoista selviää se, että Pilatuksen asiakirjat ovat olleet olemassa jo ennen vuotta 138 jKr. ja että niitä tuolloin pidettiin todellisina asiakirjoina - -. "
Tämä siis vuoden 1850 käsitys.
Nykyisin tiedetään että:"Date of the codex
It was written in the fourth century. It could not have been written before 325 CE because it contains the Eusebian Canons, which is a terminus post quem. It could not have been written after 360 CE because of certain references to Church fathers in the margin. This means that 360 CE is a terminus ad quem.[10]"
Eli kovaa kaivelutyötä saavat uskovat nykyisin tehdä etsiessään tukea uskomuksilleen. Näissä asioissa ei ikävä kyllä mene niin että "mitä vanhempi sitä parempi".
Uskottavuutenne lähestyy asymptoottisesti nollaa kun ette tee edes perustason lähdekritiikkiä. Minulta vei aikaa noin 8 minuuttia läytää tämä tieto netistä.- Pekka-
Yrittäkäöä nyt hieman paremmin katsoa mitkä ovat uusimmat vaikkapa kristittyjen/teologien tekemät tutkimukset näsitä asioista.
Olisihan tuosta Pilatuksen todistuksesta kirjoitettu vaikka kuinka monta kertaa jos se olisi vielä validi.
Toisaalta... tiede kehtittyy, uskovat eivät. - abcdef
Pekka- kirjoitti:
Yrittäkäöä nyt hieman paremmin katsoa mitkä ovat uusimmat vaikkapa kristittyjen/teologien tekemät tutkimukset näsitä asioista.
Olisihan tuosta Pilatuksen todistuksesta kirjoitettu vaikka kuinka monta kertaa jos se olisi vielä validi.
Toisaalta... tiede kehtittyy, uskovat eivät.Tietoa olisi vaikkapa Hobolle pilvin pimein, mutta Hobo ei varmaankaan halua lukea sellaista, joka on vastoin hänen uskomuksiaan.
The Bible Unearthed: Archaeology's New Vision of Ancient Israel and the Origin of Its Sacred Texts (2000)
Tekijä(t):Israel Finkelstein & Neil Asher Silberman
Tuossa olisi hyvä kirja Hobonkin lukea. Pienen katsauksen saa tuolta:
http://www.argumentti.fi/raamatun_arkeologia_finkelstein_silberman.php?bid=1
Numero 1/2010 "tieteessä tapahtuu" käsitteli osin samoja aiheita hyvässä katsauksessa siitä tiedosta, mitä Hobo voisi lukea suomeksi:
http://ojs.tsv.fi/index.php/tt/article/viewFile/2664/2443
Tietoa on, mutta sehän ei kelpaa, tietenkään. abcdef kirjoitti:
Tietoa olisi vaikkapa Hobolle pilvin pimein, mutta Hobo ei varmaankaan halua lukea sellaista, joka on vastoin hänen uskomuksiaan.
The Bible Unearthed: Archaeology's New Vision of Ancient Israel and the Origin of Its Sacred Texts (2000)
Tekijä(t):Israel Finkelstein & Neil Asher Silberman
Tuossa olisi hyvä kirja Hobonkin lukea. Pienen katsauksen saa tuolta:
http://www.argumentti.fi/raamatun_arkeologia_finkelstein_silberman.php?bid=1
Numero 1/2010 "tieteessä tapahtuu" käsitteli osin samoja aiheita hyvässä katsauksessa siitä tiedosta, mitä Hobo voisi lukea suomeksi:
http://ojs.tsv.fi/index.php/tt/article/viewFile/2664/2443
Tietoa on, mutta sehän ei kelpaa, tietenkään.Usko Jeshuaan ei synny omin voimin.
Jeshua on tie, totuus ja elämä.
Siinä on terveen tiedon pohja.- tottakai on
hobo7 kirjoitti:
Raamattu tukee tätä. Kaikki muu on pilkkaajien puhetta.
>Raamattu tukee tätä. Kaikki muu on pilkkaajien puhetta.<
no niinpä tietysti :) jos havainnot ja raamattu ovat ristiriidassa keskenään, raamattu on oikeassa. tottakai on kirjoitti:
>Raamattu tukee tätä. Kaikki muu on pilkkaajien puhetta.<
no niinpä tietysti :) jos havainnot ja raamattu ovat ristiriidassa keskenään, raamattu on oikeassa.Niin, tosin tulee tietää että Sana on kirjoitettu Hebrean ja Aramean kielellä.
Kaikki muu on käännöksiä, mitä uskollisempi alkukielelle niin luonnollisesti sen parempi.
Jeshua Messias on kaiken A ja O.- mee.rika
että sä laittaisit omin (suomenkielisin) sanoin sen pääajatuksen, joka siellä löytämässäsi linkissä on. Niin että tässä keskusteltaisiin ME eikä nuo netistä löydetyt dokumentit. Säkin olet kuitenkin löytänyt tuon varmaan jostakin "ateisti-sivulta"/liberaaliteologian sivuilta, joten vähän nihkeästi suhtaudun siihen.
Eli millä perusteella Pilatuksen todistus on ko. lähteesi mukaan tuoreempi (ei aito), ja vaikka selvyyden vuoksi miksi se vakuuttaa sua. Mikä on "Eusebian Canon", ja mitä tarkoittaa, että se on "terminus post quem". Tiedätkö itse? - +-0
mee.rika kirjoitti:
että sä laittaisit omin (suomenkielisin) sanoin sen pääajatuksen, joka siellä löytämässäsi linkissä on. Niin että tässä keskusteltaisiin ME eikä nuo netistä löydetyt dokumentit. Säkin olet kuitenkin löytänyt tuon varmaan jostakin "ateisti-sivulta"/liberaaliteologian sivuilta, joten vähän nihkeästi suhtaudun siihen.
Eli millä perusteella Pilatuksen todistus on ko. lähteesi mukaan tuoreempi (ei aito), ja vaikka selvyyden vuoksi miksi se vakuuttaa sua. Mikä on "Eusebian Canon", ja mitä tarkoittaa, että se on "terminus post quem". Tiedätkö itse?Roomalaiset antoivat Pilatukselle potkut virastaan,syyllistyi ylilyönteihin toimi lainvastaisesti.
- Pekka-
mee.rika kirjoitti:
että sä laittaisit omin (suomenkielisin) sanoin sen pääajatuksen, joka siellä löytämässäsi linkissä on. Niin että tässä keskusteltaisiin ME eikä nuo netistä löydetyt dokumentit. Säkin olet kuitenkin löytänyt tuon varmaan jostakin "ateisti-sivulta"/liberaaliteologian sivuilta, joten vähän nihkeästi suhtaudun siihen.
Eli millä perusteella Pilatuksen todistus on ko. lähteesi mukaan tuoreempi (ei aito), ja vaikka selvyyden vuoksi miksi se vakuuttaa sua. Mikä on "Eusebian Canon", ja mitä tarkoittaa, että se on "terminus post quem". Tiedätkö itse?Tuo nyt oli ihan Wikipediasta haettua tietoa. Pitäisi olla aika neutraalia.
Voin halutessasi etsiä tuon viakka teologisesta tiedekunnasta, vai onko sekin ateistinen paikka?
Tosiasia on että tuo alkuperäionen arvio noista ajoista oli 1800-luvun puolesta välistä. Uudemmat tiedot asettavat nuo Nikean kirkolliskokouksen jälkeen lisätyiksi.
(tiedoksesi, terminus post quem = päiväys jonka jälkeen dokumentti on kijroitettu tai jonka jälkeen löydetty tavara on paikalleen laitettu.
Eusebian Canon = tietty joukko evankeliumin kirjoutksia jotka on ajoitettu vuosien 265-340 väliin) - mee.rika
Pekka- kirjoitti:
Tuo nyt oli ihan Wikipediasta haettua tietoa. Pitäisi olla aika neutraalia.
Voin halutessasi etsiä tuon viakka teologisesta tiedekunnasta, vai onko sekin ateistinen paikka?
Tosiasia on että tuo alkuperäionen arvio noista ajoista oli 1800-luvun puolesta välistä. Uudemmat tiedot asettavat nuo Nikean kirkolliskokouksen jälkeen lisätyiksi.
(tiedoksesi, terminus post quem = päiväys jonka jälkeen dokumentti on kijroitettu tai jonka jälkeen löydetty tavara on paikalleen laitettu.
Eusebian Canon = tietty joukko evankeliumin kirjoutksia jotka on ajoitettu vuosien 265-340 väliin)ajanmäärityksistä ei olla mitenkään yksimielisiä. En ajattele ollenkaan, että mitä tuoreempi "tutkimustulos", sitä luotettavampi. ennemminkin on niin, että on eri koulukuntia, jotka ajoittavat evankeliumit ja muut UT:n tekstit eri tavoin. Tällaisen dokumentin kohdalla on todennäköisesti samoin.
Itse olen tutustunut tapauksiin, joissa liberaalit teologit ovat hyvin varmoja jostakin evankeliumin ajoituksesta, mutta heidän perustelunsa eivät ole vakuuttaneet minua ollenkaan. Oikeasti tuntuu, että esiintyy tarkoitushakuista teologiaa. Esim. jos lähdetään siitä oletuksesta ja joku teksti ei ole voinut syntyä "liian aikaisin" koska siinä on ennustettu joku juttu (esim. Jerusalemin hävitys vuonna 70 jaa), koska ajatellaan että ei ole mahdollista ennustaa sellaista, vaan alkuseurakunta on lisännyt ennustuksen Jeesuksen suuhun, minulle tuollainen logiikka ei todista YHTÄÄN MITÄÄN. Muuta kuin että tutkija ei usko Jeesuksen jumaluuteen, ja että hänen mukaansa alkukirkon väki oli valmis valehtelemaan - ollen samalla itse kuitenkin niin varma Jeesuksen jumaluudesta että olivat valmiita marttyyrikuolemaan.
Eli tässä lähteessä siis sanotaan, että Pilatuksen todistus on... on osa käsikirjoituskokoelmaa jonka nimi on Eusebian Canon ja se on ajoitettu syntyneeksi vuosien 265-240 välillä? Mutta millä perusteella, sen haluaisin kuulla. Tässä ei vielä niitä perusteita esitetty, ainakaan niin että se olisi mulle avautunut. - Pekka-
mee.rika kirjoitti:
ajanmäärityksistä ei olla mitenkään yksimielisiä. En ajattele ollenkaan, että mitä tuoreempi "tutkimustulos", sitä luotettavampi. ennemminkin on niin, että on eri koulukuntia, jotka ajoittavat evankeliumit ja muut UT:n tekstit eri tavoin. Tällaisen dokumentin kohdalla on todennäköisesti samoin.
Itse olen tutustunut tapauksiin, joissa liberaalit teologit ovat hyvin varmoja jostakin evankeliumin ajoituksesta, mutta heidän perustelunsa eivät ole vakuuttaneet minua ollenkaan. Oikeasti tuntuu, että esiintyy tarkoitushakuista teologiaa. Esim. jos lähdetään siitä oletuksesta ja joku teksti ei ole voinut syntyä "liian aikaisin" koska siinä on ennustettu joku juttu (esim. Jerusalemin hävitys vuonna 70 jaa), koska ajatellaan että ei ole mahdollista ennustaa sellaista, vaan alkuseurakunta on lisännyt ennustuksen Jeesuksen suuhun, minulle tuollainen logiikka ei todista YHTÄÄN MITÄÄN. Muuta kuin että tutkija ei usko Jeesuksen jumaluuteen, ja että hänen mukaansa alkukirkon väki oli valmis valehtelemaan - ollen samalla itse kuitenkin niin varma Jeesuksen jumaluudesta että olivat valmiita marttyyrikuolemaan.
Eli tässä lähteessä siis sanotaan, että Pilatuksen todistus on... on osa käsikirjoituskokoelmaa jonka nimi on Eusebian Canon ja se on ajoitettu syntyneeksi vuosien 265-240 välillä? Mutta millä perusteella, sen haluaisin kuulla. Tässä ei vielä niitä perusteita esitetty, ainakaan niin että se olisi mulle avautunut.Varmastion olemassa paljon tarkoitushakuista arkeologista tulkintaa mikäli asia liittyy Raamatun luotettavuuteen. Olen kyllä melkoisen varma mikä se tarkoitushakuisuuden syy on.
Ei uusin tutkimus aina ole luotettavin, mutta jos vetoaa 160 vuotta vanhaan tutkimukseen uudemman kertoessa asian toisin niin ei tarvitse kauaa miettiä kumpi voisi olla enemmän oikeassa.
Tarkoitushakuisuus on fundamentalisteilla. Kritityt arkeologit kyllä mielellään löytäisivät vaikka mitä mutta ovat sen verran rehellistä porukkaa etteivät keksi todisteita tai yritä väärentää niitä. Ateistit harvemmin kaivelevat Israelissa. - mee.rika
Pekka- kirjoitti:
Varmastion olemassa paljon tarkoitushakuista arkeologista tulkintaa mikäli asia liittyy Raamatun luotettavuuteen. Olen kyllä melkoisen varma mikä se tarkoitushakuisuuden syy on.
Ei uusin tutkimus aina ole luotettavin, mutta jos vetoaa 160 vuotta vanhaan tutkimukseen uudemman kertoessa asian toisin niin ei tarvitse kauaa miettiä kumpi voisi olla enemmän oikeassa.
Tarkoitushakuisuus on fundamentalisteilla. Kritityt arkeologit kyllä mielellään löytäisivät vaikka mitä mutta ovat sen verran rehellistä porukkaa etteivät keksi todisteita tai yritä väärentää niitä. Ateistit harvemmin kaivelevat Israelissa.Temppelivuorella kaivelee tällä hetkellä vain muslimit, ja traktorin kanssa, kippaavat Israelin muinaisjäänteitä, joita he itse tutkisivat hammasharjan kanssa, kaatopaikalle. Israelilaiset argeologit sitten koittavat pelastaa vielä kaatopaikalta mitä pelastettavissa on. Muslimit väittävät nykyään ettei paikalla ole koskaan ollutkaan juutlaistne temppeliä, ja siksi kaikki todistusaineisto pitää kaivaa pois. Että näin. Tämä oli nyt vähän off topic, mutta liittyy kuitenkin tuohon tarkoitushakuiseen argeologiaan.
Kiva että pidät krisitttyjä arkeologeja lähtökohtaisesti rehellisinä.
- jb
viimeisimmistä mietteistä, mutta elämänsä aikana hän oli suuri poliittinen peluri joka ei kaihtanut rumiakaan otteita jos siitä oli etua omalle uralle. Jeesuksen teloittaminen oli vain yksi näistä. Silloin piti saada juutalaisten suosio. Mutta todellisuudessa hänen lurjustelunsa suututti keisari ja hänet karkoitettiin jonnekin tuppukylään loppuiäkseen, muistaakeni. Voin muistaa väärinkin, on niin vanha muistikuva.
Joo, eiköhän se niin ollut.
Ja Rooma piti Jeshuaa uhkana, he pelkäsivat miestä joka olisi kyennyt parantamaan haavoittuneet
Juutalaissotilaat ja muonittamaan isot joukot muutamalla leivällä, tarpeentullen herättämään kuolleet.
Se olisi ollut voittamaton armeja."Mutta todellisuudessa hänen lurjustelunsa suututti keisari ja hänet karkoitettiin jonnekin tuppukylään loppuiäkseen, muistaakeni."
Pilatuksen "lurjustelu" (mikä mahtava ilmaus) oli sitä, että hän ei tajunnut juutalaisten uskonnon erilaisuutta verrattuna kreikkalais-roomalaiseen uskontoon, mikä oli kaikkea muuta kuin dogmaattinen uskonto, toisinkuin juutalaisuus. Niinpä hän loukkasi juutalaisten uskonnollisia tunteita toistuvasti ja aiheutti levottomuuksia. Lopulta keisari Tiberiuksen oli pakko erottaa hänet prefektin virasta, sillä Pilatus olisi saattanut aiheuttaa laajamittaisen kapinan. Pilatuksen myöhemmistä vaiheista ei ole varmaa tietoa. Hän todennäköisesti teki itsemurhan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 898226
- 916352
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon586233Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344841- 443284
- 503265
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo572922- 442819
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512786- 492750