Suussa paljon aftoja, apua!

toivotonnnnnn

Minulle tuli yhtäkkiä suu täyteen afta rakkuloita. Niitä on koko suu täynnä, myös kitalaessa. Olen käynyt lääkärissä, mutta sieltä en saanut mitään hyviä neuvoja niiden hoitoon, koska aftat on virus aiheuttanut. Koko suuni on todella kipeä, enkä pysty syödä juuri mitään. Onko kellään mitään hyviä neuvoja, miten aftat saa nopeasti pois?

7

7160

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PusuTautinen.

Kuukletappa "pusutauti" olisiko se kyseessä..Itselläni oli tuo varhaisella aikuisiällä.Vaikka ei se se olisikaan niin tod.näk.viruspohjainen riesa kyseessä ja ajan kanssa paranee (minulla meni 7 päivää ja aftat katosivat-elämäni suurimpia helpotuksia tunteeltaan)

Minulla nousi lopussa kova kuume yms.Aivan helvetillinen kipu ja huuletkin lopussa tulehtuivat-ikenet myös..( ei ollut tarkoitus säikytellä!)

"Minulle tuli yhtäkkiä suu täyteen afta rakkuloita. Niitä on koko suu täynnä, myös kitalaessa" -tuo kyllä pusutautiin passaa..:/

Menee kyllä sinullakin ohi ja tietääkseni ei sitten aivan paikalla uusikaan vaikka virus elimistöön jääkin,-joskus saatat pikkuruisen aftan jonnekin kielenreunalle saada jos stressaat mutta sen kanssa jo pärjää!

Minulla stressaavissa elämäntilanteissa 2 kertaa pieni aftatäplä ilmaantunut ja itse riesasta jo yli 10 v aikaa.Joillakin ei uusi enää ikinä.Tsemppiä!:) Viikon päästä olet jo voiton puolella! Painotan että kun ne alkavat (aftat) hävitä niin sitten ne häviävätkin ja vauhdilla:)

• Vesikkoranta

Hei

Minulla on silloin tällöin kokoelma aftoja suussa. Nyt pari kuukautta sitten sain apteekista Oralmedic-nimistä lääkettä. Se polttaa aftat muutamassa sekunnissa. Helpotus oli valtava. Vähän se sattuu, on vahva aine, mutta aftat ovat kyllä vielä kipeämmät. Suosittelen lämpimästi, itse pidän ko lääkettä nyt aina kotona.

• Biokemisti
        Vesikkoranta kirjoitti:

Hei

Minulla on silloin tällöin kokoelma aftoja suussa. Nyt pari kuukautta sitten sain apteekista Oralmedic-nimistä lääkettä. Se polttaa aftat muutamassa sekunnissa. Helpotus oli valtava. Vähän se sattuu, on vahva aine, mutta aftat ovat kyllä vielä kipeämmät. Suosittelen lämpimästi, itse pidän ko lääkettä nyt aina kotona.

Käytätkö hammastahnaa, jossa on Natriumlayryyli sulfaattia ( Sodium Layryl Sulphate esim. Pepsodent, Golgate yms.) Sitä on joissain tahnoissa myös nimellä Sodium Docecyl Sulphate. Hammastahnoihin sitä lisätään siksi, että se vaahtoaa hyvin. Kyseessä on aine, jota käytetään solukalvojen hajoittamiseen soluviljelytekniikassa. Se voi aiheuttaa aftojen muodostumista suuhun. Kannattaaa vaihtaa Elmexiin tai muuhun vähävaahtoiseen hammastahnaan, jossa ko. ainetta ei ole. Me olemme hammastahnan vaihdolla päässeet eroon aftoista.

• osik
        Biokemisti kirjoitti:

Käytätkö hammastahnaa, jossa on Natriumlayryyli sulfaattia ( Sodium Layryl Sulphate esim. Pepsodent, Golgate yms.) Sitä on joissain tahnoissa myös nimellä Sodium Docecyl Sulphate. Hammastahnoihin sitä lisätään siksi, että se vaahtoaa hyvin. Kyseessä on aine, jota käytetään solukalvojen hajoittamiseen soluviljelytekniikassa. Se voi aiheuttaa aftojen muodostumista suuhun. Kannattaaa vaihtaa Elmexiin tai muuhun vähävaahtoiseen hammastahnaan, jossa ko. ainetta ei ole. Me olemme hammastahnan vaihdolla päässeet eroon aftoista.

Kiitos Biokemisti tosta sun vastauksesta joka auttaa varmasti minuakin.Olen huomannut, että joitain
        hammastahnoja kun käytän niin tulee suu kipeäksi, en vain ole tiennyt mikä joissakin hammastahnoissa
        aiheuttaa sitä.Täytyykin vaihtaa Elmexiin.Kiitos!

• aftainen

Minulla oli usein paljon aftoja suussa, niitä tuli kuin sieniä sateella. Mulla auttaa nonmehun käyttö, ei tule säännöllisen mehunkäytön aikana, mutta kun pidän taukoa, taas ne aftat hyökkäävät aktiiviseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe