Suussa paljon aftoja, apua!

toivotonnnnnn

Minulle tuli yhtäkkiä suu täyteen afta rakkuloita. Niitä on koko suu täynnä, myös kitalaessa. Olen käynyt lääkärissä, mutta sieltä en saanut mitään hyviä neuvoja niiden hoitoon, koska aftat on virus aiheuttanut. Koko suuni on todella kipeä, enkä pysty syödä juuri mitään. Onko kellään mitään hyviä neuvoja, miten aftat saa nopeasti pois?

7

7308

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PusuTautinen.

Kuukletappa "pusutauti" olisiko se kyseessä..Itselläni oli tuo varhaisella aikuisiällä.Vaikka ei se se olisikaan niin tod.näk.viruspohjainen riesa kyseessä ja ajan kanssa paranee (minulla meni 7 päivää ja aftat katosivat-elämäni suurimpia helpotuksia tunteeltaan)

Minulla nousi lopussa kova kuume yms.Aivan helvetillinen kipu ja huuletkin lopussa tulehtuivat-ikenet myös..( ei ollut tarkoitus säikytellä!)

"Minulle tuli yhtäkkiä suu täyteen afta rakkuloita. Niitä on koko suu täynnä, myös kitalaessa" -tuo kyllä pusutautiin passaa..:/

Menee kyllä sinullakin ohi ja tietääkseni ei sitten aivan paikalla uusikaan vaikka virus elimistöön jääkin,-joskus saatat pikkuruisen aftan jonnekin kielenreunalle saada jos stressaat mutta sen kanssa jo pärjää!

Minulla stressaavissa elämäntilanteissa 2 kertaa pieni aftatäplä ilmaantunut ja itse riesasta jo yli 10 v aikaa.Joillakin ei uusi enää ikinä.Tsemppiä!:) Viikon päästä olet jo voiton puolella! Painotan että kun ne alkavat (aftat) hävitä niin sitten ne häviävätkin ja vauhdilla:)

• Vesikkoranta

Hei

Minulla on silloin tällöin kokoelma aftoja suussa. Nyt pari kuukautta sitten sain apteekista Oralmedic-nimistä lääkettä. Se polttaa aftat muutamassa sekunnissa. Helpotus oli valtava. Vähän se sattuu, on vahva aine, mutta aftat ovat kyllä vielä kipeämmät. Suosittelen lämpimästi, itse pidän ko lääkettä nyt aina kotona.

• Biokemisti
        Vesikkoranta kirjoitti:

Hei

Minulla on silloin tällöin kokoelma aftoja suussa. Nyt pari kuukautta sitten sain apteekista Oralmedic-nimistä lääkettä. Se polttaa aftat muutamassa sekunnissa. Helpotus oli valtava. Vähän se sattuu, on vahva aine, mutta aftat ovat kyllä vielä kipeämmät. Suosittelen lämpimästi, itse pidän ko lääkettä nyt aina kotona.

Käytätkö hammastahnaa, jossa on Natriumlayryyli sulfaattia ( Sodium Layryl Sulphate esim. Pepsodent, Golgate yms.) Sitä on joissain tahnoissa myös nimellä Sodium Docecyl Sulphate. Hammastahnoihin sitä lisätään siksi, että se vaahtoaa hyvin. Kyseessä on aine, jota käytetään solukalvojen hajoittamiseen soluviljelytekniikassa. Se voi aiheuttaa aftojen muodostumista suuhun. Kannattaaa vaihtaa Elmexiin tai muuhun vähävaahtoiseen hammastahnaan, jossa ko. ainetta ei ole. Me olemme hammastahnan vaihdolla päässeet eroon aftoista.

• osik
        Biokemisti kirjoitti:

Käytätkö hammastahnaa, jossa on Natriumlayryyli sulfaattia ( Sodium Layryl Sulphate esim. Pepsodent, Golgate yms.) Sitä on joissain tahnoissa myös nimellä Sodium Docecyl Sulphate. Hammastahnoihin sitä lisätään siksi, että se vaahtoaa hyvin. Kyseessä on aine, jota käytetään solukalvojen hajoittamiseen soluviljelytekniikassa. Se voi aiheuttaa aftojen muodostumista suuhun. Kannattaaa vaihtaa Elmexiin tai muuhun vähävaahtoiseen hammastahnaan, jossa ko. ainetta ei ole. Me olemme hammastahnan vaihdolla päässeet eroon aftoista.

Kiitos Biokemisti tosta sun vastauksesta joka auttaa varmasti minuakin.Olen huomannut, että joitain
        hammastahnoja kun käytän niin tulee suu kipeäksi, en vain ole tiennyt mikä joissakin hammastahnoissa
        aiheuttaa sitä.Täytyykin vaihtaa Elmexiin.Kiitos!

• aftainen

Minulla oli usein paljon aftoja suussa, niitä tuli kuin sieniä sateella. Mulla auttaa nonmehun käyttö, ei tule säännöllisen mehunkäytön aikana, mutta kun pidän taukoa, taas ne aftat hyökkäävät aktiiviseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe