Lapsukaiset kävivät koululaiskirkossa, 7-9 vuotiaat, kouluaika. pappi piti tilaisuuden pitkän kaavan mukaan eli 1½ tuntia. Lapset kokivat tilaisuuden jonkinlaisena rangaistuksena ja kova oli kysely miksi moista kun eivät toisetkaan.
Koululaiskirkosta tuli ikävä ja vastenmielinen tilaisuus.
Ihan fiksuako ?
19
751
Vastaukset
- T. Ollo
ihan fiksua oli. Valitettavasti meillä ei ole puolen tunnin - kolmen vartin liturgiaa. (Katolinen arkipäivän messu voidaan toimittaa kiirehtimättä puolessa tunnissa.) Porkkanaa lapsille pitäisi tarjota eikä keppiä.
Millainen skaba siitä syntyisi jos pappi omin luvin lyhentäisi liturgiaa alle tunnin mittaiseksi? Mitähän ne piispasedät moisesta tuumaisivat? Kai ne piispatkin on joskus koululaisia olleet?- 19+6
olemassa lyhennetty versio liturgiasta. Sitä käytetään mm seurakuntien lasten leireillä. Silloin kyseessä on tavallisesti toimitettava Johannes Krysostomoksen liturgia. Suuren paaston sunnuntaisin käytetään kuitenkin Basileios Suuren liturgiaa, joka on selvästi pitempi. Sitä ei voi hirveästi lyhentää, kun siinä on pitkä eukaristinen rukous. Jumalanpalveluksia voidaan lyhentää karsimalla ektenioita.
Koululaisten tulee antaa istua koululaispalveluksissa vapaasti. Vain evankeliumin lukemisen, Isä meidän rukouksen ja ehtoollisen pyhityksen aikana tulee kaikkien seistä. Näin puolen toist tunnin palvelus ei tunnu liian pitkältä.
Helsingissä koululaiskirkot järjestetään vasta kirkkaalla viikolla, jolloin on joka päivä ristisaatto ja jumalanpalvelus on hyvin iloinen. - T. Ollo
19+6 kirjoitti:
olemassa lyhennetty versio liturgiasta. Sitä käytetään mm seurakuntien lasten leireillä. Silloin kyseessä on tavallisesti toimitettava Johannes Krysostomoksen liturgia. Suuren paaston sunnuntaisin käytetään kuitenkin Basileios Suuren liturgiaa, joka on selvästi pitempi. Sitä ei voi hirveästi lyhentää, kun siinä on pitkä eukaristinen rukous. Jumalanpalveluksia voidaan lyhentää karsimalla ektenioita.
Koululaisten tulee antaa istua koululaispalveluksissa vapaasti. Vain evankeliumin lukemisen, Isä meidän rukouksen ja ehtoollisen pyhityksen aikana tulee kaikkien seistä. Näin puolen toist tunnin palvelus ei tunnu liian pitkältä.
Helsingissä koululaiskirkot järjestetään vasta kirkkaalla viikolla, jolloin on joka päivä ristisaatto ja jumalanpalvelus on hyvin iloinen.kun korjasit vajaatietoista viestiäni. Helsingin tyyli tässä asiassa vaikuttaa lapsiystävälliseltä.
- Melkein joo
19+6 kirjoitti:
olemassa lyhennetty versio liturgiasta. Sitä käytetään mm seurakuntien lasten leireillä. Silloin kyseessä on tavallisesti toimitettava Johannes Krysostomoksen liturgia. Suuren paaston sunnuntaisin käytetään kuitenkin Basileios Suuren liturgiaa, joka on selvästi pitempi. Sitä ei voi hirveästi lyhentää, kun siinä on pitkä eukaristinen rukous. Jumalanpalveluksia voidaan lyhentää karsimalla ektenioita.
Koululaisten tulee antaa istua koululaispalveluksissa vapaasti. Vain evankeliumin lukemisen, Isä meidän rukouksen ja ehtoollisen pyhityksen aikana tulee kaikkien seistä. Näin puolen toist tunnin palvelus ei tunnu liian pitkältä.
Helsingissä koululaiskirkot järjestetään vasta kirkkaalla viikolla, jolloin on joka päivä ristisaatto ja jumalanpalvelus on hyvin iloinen."Kyllä on olemassa lyhennetty versio liturgiasta."
Lyhentämätöntä versiota ei Suomen kirkossa käytetä.
"Suuren paaston sunnuntaisin käytetään kuitenkin Basileios Suuren liturgiaa, joka on selvästi pitempi."
Ovatko koululaiskirkot sunnuntaisin? Ymmärrän kyllä kiukutuksen, jos näin on.
"Jumalanpalveluksia voidaan lyhentää karsimalla ektenioita."
Parhaiten niitä voidaan lyhentää jättämällä tarpeeton hidastelu pois eli lukemalla ja laulamalla ripeästi ja vetkuilematta. Samoin kuin saarna. Jos ehtoollisvieraita on enemmän, huomattavaa ajan säästöä saadaan jakamalla ehtoollinen useasta kalkista yhden sijaan. Piispan luvalla ehtoollista voi jakaa myös diakoni. - 19+6
Melkein joo kirjoitti:
"Kyllä on olemassa lyhennetty versio liturgiasta."
Lyhentämätöntä versiota ei Suomen kirkossa käytetä.
"Suuren paaston sunnuntaisin käytetään kuitenkin Basileios Suuren liturgiaa, joka on selvästi pitempi."
Ovatko koululaiskirkot sunnuntaisin? Ymmärrän kyllä kiukutuksen, jos näin on.
"Jumalanpalveluksia voidaan lyhentää karsimalla ektenioita."
Parhaiten niitä voidaan lyhentää jättämällä tarpeeton hidastelu pois eli lukemalla ja laulamalla ripeästi ja vetkuilematta. Samoin kuin saarna. Jos ehtoollisvieraita on enemmän, huomattavaa ajan säästöä saadaan jakamalla ehtoollinen useasta kalkista yhden sijaan. Piispan luvalla ehtoollista voi jakaa myös diakoni.Jos kysymyksessä oli paastonajan arkipäivä, niin ehkä kyseessä on ollut Ennen pyhitettyjen lahjojen liturgia? Paaston ajan palvelukset ovat hitaita ja yksitoikkoisia ja niissä on paljon luentaa. Ei ihme jos koululaiset kyllästyvät. Ennen pyhitetyt lahjatkin voidaan jakaa lyhyemmässä tai pitemmässä palveluksessa riippuen siitä toimitetaanko vain Ennen pyhitettyjen lahjojen liturgia vai sen lisäksi myös ehtoopalvelus.
Ennen Helsingin seurakunnassa koululaiskirkot olivat sunnuntaisin ja lapset saapuivat niihin vanhempiensa kanssa. Nykyisin ne kai ovat kouluaikana kuten ap sanoi. Ainakin Helsingin seurakunnassa, seurakunta järjestää koululaisille lisäksi ruokailun. - EPL=ehtoopalvelus
19+6 kirjoitti:
Jos kysymyksessä oli paastonajan arkipäivä, niin ehkä kyseessä on ollut Ennen pyhitettyjen lahjojen liturgia? Paaston ajan palvelukset ovat hitaita ja yksitoikkoisia ja niissä on paljon luentaa. Ei ihme jos koululaiset kyllästyvät. Ennen pyhitetyt lahjatkin voidaan jakaa lyhyemmässä tai pitemmässä palveluksessa riippuen siitä toimitetaanko vain Ennen pyhitettyjen lahjojen liturgia vai sen lisäksi myös ehtoopalvelus.
Ennen Helsingin seurakunnassa koululaiskirkot olivat sunnuntaisin ja lapset saapuivat niihin vanhempiensa kanssa. Nykyisin ne kai ovat kouluaikana kuten ap sanoi. Ainakin Helsingin seurakunnassa, seurakunta järjestää koululaisille lisäksi ruokailun.EPL:n pituus riippuu siis siitä, toimitetaanko sitä ennen 9. hetken palvelus ja hetkipalvelus. Joskus ne jätetään pois, joskus taas ei. Sen sijaan ehtoopalvelusta ei ole mahdollista jättää pois "ennen" EPL:ää, koska EPL itse asiassa ON ehtoopalvelus, jossa jaetaan ehtoollinen.
- 19+16
EPL=ehtoopalvelus kirjoitti:
EPL:n pituus riippuu siis siitä, toimitetaanko sitä ennen 9. hetken palvelus ja hetkipalvelus. Joskus ne jätetään pois, joskus taas ei. Sen sijaan ehtoopalvelusta ei ole mahdollista jättää pois "ennen" EPL:ää, koska EPL itse asiassa ON ehtoopalvelus, jossa jaetaan ehtoollinen.
Koululaisille kannattaa tietenkin toimittaa palvelukset mahdollisimman lyhyesti, lyhentää niin paljon kuin voi. Eihän meillä koskaan toimiteta täydellisiä jumalanpalveluksia, koska edes kaikkia jumalanpalvelustekstejä ei ole saatavilla suomeksi käännettynä.
- inno7
19+16 kirjoitti:
Koululaisille kannattaa tietenkin toimittaa palvelukset mahdollisimman lyhyesti, lyhentää niin paljon kuin voi. Eihän meillä koskaan toimiteta täydellisiä jumalanpalveluksia, koska edes kaikkia jumalanpalvelustekstejä ei ole saatavilla suomeksi käännettynä.
Kaikki jumalanpalvelustekstit on saatavilla. Toine asia on, että luostareiden ulkopuolella ei täydellisiä jumalanpalveluksia toimitetaan missään, ei Venäjälläkään.
- Siska7
EPL=ehtoopalvelus kirjoitti:
EPL:n pituus riippuu siis siitä, toimitetaanko sitä ennen 9. hetken palvelus ja hetkipalvelus. Joskus ne jätetään pois, joskus taas ei. Sen sijaan ehtoopalvelusta ei ole mahdollista jättää pois "ennen" EPL:ää, koska EPL itse asiassa ON ehtoopalvelus, jossa jaetaan ehtoollinen.
oli koululaiskirkkona epl ja olivatpa tyytyväisiä: koskaan ei ole ollut niin lyhyttä koululaisjumalanpalvelusta ja lisäksi palveluksessa oli vaihtelua, kun välillä käskettiin istumaan ja toisinaan taas polvistuttiin. Sitten olikin ehtoollinen ja kohta pääsi pois.
- Njetu
inno7 kirjoitti:
Kaikki jumalanpalvelustekstit on saatavilla. Toine asia on, että luostareiden ulkopuolella ei täydellisiä jumalanpalveluksia toimitetaan missään, ei Venäjälläkään.
Ei valitettavasti todellakaan ole suomen kielellä kaikkia jumalanpalvelustekstejä saatavilla. Sen enempää julkaistuina kuin julkaisemattomina. Ei ole edes kaikkia tarvittavia.
Toine asia oikeasti on, että täydellisiä jumalanpalveluksia ei toimiteta missään, edes luostareissa. Mutta siitä ei ole ollut kyse. Monin paikoin kuitenkin jumalanpalvelukset toimitetaan aivan olennaisesti vähäisemmin lyhennyksin kuin Suomen kirkossa.
(Justiinsa amerikkalaisella listalla joku kirjoitti, että heillä suuren keskiviikkoillan palvelus on tavannut ottaa kuutisen tuntia. Seurakuntakirkossa siis, ei luostarissa. Joku sitten siihen, ettei siinä heillä kyllä mene kuin kolme tuntia. Jos haluaisi, voisi tuohon kommentoida, että Suomessa samainen palvelus kestää tunnin.) - pitkätpalveluksetin
19+6 kirjoitti:
Jos kysymyksessä oli paastonajan arkipäivä, niin ehkä kyseessä on ollut Ennen pyhitettyjen lahjojen liturgia? Paaston ajan palvelukset ovat hitaita ja yksitoikkoisia ja niissä on paljon luentaa. Ei ihme jos koululaiset kyllästyvät. Ennen pyhitetyt lahjatkin voidaan jakaa lyhyemmässä tai pitemmässä palveluksessa riippuen siitä toimitetaanko vain Ennen pyhitettyjen lahjojen liturgia vai sen lisäksi myös ehtoopalvelus.
Ennen Helsingin seurakunnassa koululaiskirkot olivat sunnuntaisin ja lapset saapuivat niihin vanhempiensa kanssa. Nykyisin ne kai ovat kouluaikana kuten ap sanoi. Ainakin Helsingin seurakunnassa, seurakunta järjestää koululaisille lisäksi ruokailun.voi olla noin pitkä? Ei meillä ainakaan ole, tuntiin se menee, vaikka olisi se hitaampikin pappi toimittamassa. Sitäpaitsi ei Basileios Suuren liturgiaa ole koko liturgiakirjassa, ainoastaan eukaristia, joka ihan turhaan lauletaan niin turkasen hitaasti että hitaimpiakin hirvittaa! Se olisi myös kauniimpi vähän nopeammin laulettuna.
No, en ole teologi, ja tietämykseni on vajavainen, joten en käy kiistelemään, olen vain kiitollinen, että meidän pappimme toimittavat hyvin, kauniisti, "kuoroystävällisesti" (ovat musikaalisia) ja opetuspuhe (ei saarna) on korkeintaan kymmenen minuuttia mutta täyttä asiaa ja mielenkiintoinen! Opettakaa lapsenne vähän paremmille tavoille älkääkä aina valittako! Mitähän Jumala tykkää, kun vaaditaan minipalveluksia, ettei ihmisten kallis aika kulu hukkaan ja lapset pitkästy??? - Selvennystä
pitkätpalveluksetin kirjoitti:
voi olla noin pitkä? Ei meillä ainakaan ole, tuntiin se menee, vaikka olisi se hitaampikin pappi toimittamassa. Sitäpaitsi ei Basileios Suuren liturgiaa ole koko liturgiakirjassa, ainoastaan eukaristia, joka ihan turhaan lauletaan niin turkasen hitaasti että hitaimpiakin hirvittaa! Se olisi myös kauniimpi vähän nopeammin laulettuna.
No, en ole teologi, ja tietämykseni on vajavainen, joten en käy kiistelemään, olen vain kiitollinen, että meidän pappimme toimittavat hyvin, kauniisti, "kuoroystävällisesti" (ovat musikaalisia) ja opetuspuhe (ei saarna) on korkeintaan kymmenen minuuttia mutta täyttä asiaa ja mielenkiintoinen! Opettakaa lapsenne vähän paremmille tavoille älkääkä aina valittako! Mitähän Jumala tykkää, kun vaaditaan minipalveluksia, ettei ihmisten kallis aika kulu hukkaan ja lapset pitkästy???"tuntiin se menee, vaikka olisi se hitaampikin pappi toimittamassa."
Kesto tapaa paljolti riippua ehtoollisvieraiden määrästä. Viidelle jakaa 20 kertaa nopeammin kuin sadalle.
Kyllä palvelukseen silti aina menee reilu tunti siinäkin tapauksessa, että hetket ja hetkipalvelus jätetään pois, ja katismoihin tehdään kirjoissa osoitetut lyhennykset. Tuntiin on ehkä mahdollista päästä, jos myös stikiiroita vielä vähennetään siitä vähästä määrästä, joka niitä on kirjoihimme suomennettu.
Yhdeksännestä hetkestä aloittaen ja normaalein lyhennyksin ollaan puolentoista tunnin kestossa, jos ehtoollisvieraita ei ole paljon. Oikeasti pitäisi aloittaa kolmannesta hetkestä, jonka perässä olisi vielä kuudes hetki. Jos mitään olennaisia lyhennyksiä ei tehtäisi, EPL ehkä kestäisi tunnin verran enemmän.
"Sitäpaitsi ei Basileios Suuren liturgiaa ole koko liturgiakirjassa, ainoastaan eukaristia, joka ihan turhaan lauletaan niin turkasen hitaasti että hitaimpiakin hirvittaa! Se olisi myös kauniimpi vähän nopeammin laulettuna.
No, en ole teologi, ja tietämykseni on vajavainen,"
Basileoksen liturgiassa eukaristiaveisut ovat tavallista hitaammat sen vuoksi, että niiden aikana papin alttarissa salaisesti lukemat rukoukset ovat olennaisesti pitemmät kuin Krysostomoksen liturgiassa. Eli jos ne lauletaan nopeasti, siitä seuraa vain se, että pappi joutuu lukemaan osan salaisista rukouksista ääneen, tai jos hän ei halua niin tehdä, joudutaan odottelemaan, että hän saa ne luettua salaisesti. Palveluksen kestoon salaisten rukousten ääneenlukeminen tietenkin vaikuttaa pidentävästi. - perfektiä
Njetu kirjoitti:
Ei valitettavasti todellakaan ole suomen kielellä kaikkia jumalanpalvelustekstejä saatavilla. Sen enempää julkaistuina kuin julkaisemattomina. Ei ole edes kaikkia tarvittavia.
Toine asia oikeasti on, että täydellisiä jumalanpalveluksia ei toimiteta missään, edes luostareissa. Mutta siitä ei ole ollut kyse. Monin paikoin kuitenkin jumalanpalvelukset toimitetaan aivan olennaisesti vähäisemmin lyhennyksin kuin Suomen kirkossa.
(Justiinsa amerikkalaisella listalla joku kirjoitti, että heillä suuren keskiviikkoillan palvelus on tavannut ottaa kuutisen tuntia. Seurakuntakirkossa siis, ei luostarissa. Joku sitten siihen, ettei siinä heillä kyllä mene kuin kolme tuntia. Jos haluaisi, voisi tuohon kommentoida, että Suomessa samainen palvelus kestää tunnin.)on " täydellinen palvelus"?
kaikki ovat yhtälailla ihmisten kehittelemiä, tettävästi minkäänlaista liuskaa ei toistaiseksi ole suoraan taivaasta satanut? - selvitetäänpä
perfektiä kirjoitti:
on " täydellinen palvelus"?
kaikki ovat yhtälailla ihmisten kehittelemiä, tettävästi minkäänlaista liuskaa ei toistaiseksi ole suoraan taivaasta satanut?... tarkoittaa jumalanpalvelusta ilman lyhennyksiä siihen nähden mitä lyhentämättömissä ortodoksisissa jumalanpalveluskirjoissa osoitetaan kunkin päivän kuhunkin jumalanpalvelukseen kuuluvan.
(Suomen kielellä ei lyhentämättömiä jumalanpalveluskirjoja ole toistaiseksi julkaistu.) - lyhentäjä
19+16 kirjoitti:
Koululaisille kannattaa tietenkin toimittaa palvelukset mahdollisimman lyhyesti, lyhentää niin paljon kuin voi. Eihän meillä koskaan toimiteta täydellisiä jumalanpalveluksia, koska edes kaikkia jumalanpalvelustekstejä ei ole saatavilla suomeksi käännettynä.
Aikaa säästyisi jos ei aina kolmeen kertaan jankutettaisi pyhä jumala pyhä väkevä jne.. Tai sitä taas ja taaskin rukoilkaamme. Kerta riittää! Sitten meillä on ainakin yksi dia koni ollut joka määkii mahdollisimman pitkäveteisesti, piiiiitkäään ja vielä nenäänsä.. kyllä siinä aikaa kuluu.
Hirveän paljon toistoa on palveluksissa, kaikki sellaiset pois, riittää kun asia sanotaan kerran. - lyhentäjä
Njetu kirjoitti:
Ei valitettavasti todellakaan ole suomen kielellä kaikkia jumalanpalvelustekstejä saatavilla. Sen enempää julkaistuina kuin julkaisemattomina. Ei ole edes kaikkia tarvittavia.
Toine asia oikeasti on, että täydellisiä jumalanpalveluksia ei toimiteta missään, edes luostareissa. Mutta siitä ei ole ollut kyse. Monin paikoin kuitenkin jumalanpalvelukset toimitetaan aivan olennaisesti vähäisemmin lyhennyksin kuin Suomen kirkossa.
(Justiinsa amerikkalaisella listalla joku kirjoitti, että heillä suuren keskiviikkoillan palvelus on tavannut ottaa kuutisen tuntia. Seurakuntakirkossa siis, ei luostarissa. Joku sitten siihen, ettei siinä heillä kyllä mene kuin kolme tuntia. Jos haluaisi, voisi tuohon kommentoida, että Suomessa samainen palvelus kestää tunnin.)Eikö tuo nyt ole jo hemmetin lapsellista, alkaa kisata kumpi pitempään jollottaa jotain tekstiä, niin että palvelus venyy ja venyy monien tuntien mittaiseksi? Mikä itsetarkoitus se mammuttimittainen palvelus on?
Joskus me ortot tunnumme aikamoisilta ääliöiltä. Samaa ehtoollislusikkaa lipitämme oli norovirus tai sikainfluenssa-aalto päällä, ja sitten nämä joutavat mammuttimittaisten palvelusten ihannoinnit. Onneksi suomessa ollaan edes vähän kohtuullisempia näissä palvelusten kestoissa, vaikka vielä meilläkin on parannuksen varaa. - lähtöön
lyhentäjä kirjoitti:
Eikö tuo nyt ole jo hemmetin lapsellista, alkaa kisata kumpi pitempään jollottaa jotain tekstiä, niin että palvelus venyy ja venyy monien tuntien mittaiseksi? Mikä itsetarkoitus se mammuttimittainen palvelus on?
Joskus me ortot tunnumme aikamoisilta ääliöiltä. Samaa ehtoollislusikkaa lipitämme oli norovirus tai sikainfluenssa-aalto päällä, ja sitten nämä joutavat mammuttimittaisten palvelusten ihannoinnit. Onneksi suomessa ollaan edes vähän kohtuullisempia näissä palvelusten kestoissa, vaikka vielä meilläkin on parannuksen varaa.Jos äärimmilleen lyhennetyt palvelukset ovat niin pitkiä että siitä on pakko vinkua, miksi ihmeessä sitten käyt niissä?
Jätä toki se homma niille, jotka haluavat elää kristillistä elämää. - taas ja taaskin
lyhentäjä kirjoitti:
Aikaa säästyisi jos ei aina kolmeen kertaan jankutettaisi pyhä jumala pyhä väkevä jne.. Tai sitä taas ja taaskin rukoilkaamme. Kerta riittää! Sitten meillä on ainakin yksi dia koni ollut joka määkii mahdollisimman pitkäveteisesti, piiiiitkäään ja vielä nenäänsä.. kyllä siinä aikaa kuluu.
Hirveän paljon toistoa on palveluksissa, kaikki sellaiset pois, riittää kun asia sanotaan kerran."Hirveän paljon toistoa on palveluksissa, kaikki sellaiset pois, riittää kun asia sanotaan kerran."
Miksi sinun mielestäsi muka pitää sanoa edes sen yhden kerran? - 19+6
Selvennystä kirjoitti:
"tuntiin se menee, vaikka olisi se hitaampikin pappi toimittamassa."
Kesto tapaa paljolti riippua ehtoollisvieraiden määrästä. Viidelle jakaa 20 kertaa nopeammin kuin sadalle.
Kyllä palvelukseen silti aina menee reilu tunti siinäkin tapauksessa, että hetket ja hetkipalvelus jätetään pois, ja katismoihin tehdään kirjoissa osoitetut lyhennykset. Tuntiin on ehkä mahdollista päästä, jos myös stikiiroita vielä vähennetään siitä vähästä määrästä, joka niitä on kirjoihimme suomennettu.
Yhdeksännestä hetkestä aloittaen ja normaalein lyhennyksin ollaan puolentoista tunnin kestossa, jos ehtoollisvieraita ei ole paljon. Oikeasti pitäisi aloittaa kolmannesta hetkestä, jonka perässä olisi vielä kuudes hetki. Jos mitään olennaisia lyhennyksiä ei tehtäisi, EPL ehkä kestäisi tunnin verran enemmän.
"Sitäpaitsi ei Basileios Suuren liturgiaa ole koko liturgiakirjassa, ainoastaan eukaristia, joka ihan turhaan lauletaan niin turkasen hitaasti että hitaimpiakin hirvittaa! Se olisi myös kauniimpi vähän nopeammin laulettuna.
No, en ole teologi, ja tietämykseni on vajavainen,"
Basileoksen liturgiassa eukaristiaveisut ovat tavallista hitaammat sen vuoksi, että niiden aikana papin alttarissa salaisesti lukemat rukoukset ovat olennaisesti pitemmät kuin Krysostomoksen liturgiassa. Eli jos ne lauletaan nopeasti, siitä seuraa vain se, että pappi joutuu lukemaan osan salaisista rukouksista ääneen, tai jos hän ei halua niin tehdä, joudutaan odottelemaan, että hän saa ne luettua salaisesti. Palveluksen kestoon salaisten rukousten ääneenlukeminen tietenkin vaikuttaa pidentävästi.19 6 minä en tiennytkään että tiedän kaikkea tuollaista heh.. hyvä se on mieliin palauttaa tuollainenkin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1301355
- 101876
- 75713
- 51605
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa13511ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40484Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153451Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30417Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;175384- 25381