Kiirastorstai

KIIRASTORSTAI
--
PÄÄSIÄISATERIA
Mark.14:12-21 (Rinnakkaisteksti; Matt. 26:17-29).
--
Pääsisäislammas syötiin perhekunnittain.
Jeesus muodosti kahdentoista opetuslastensa kanssa yhden perhekunnan ja niinpä he nauttivat tämän aterian yhdessä.

He saavat käyttöönsä erään talon yläkerrassa sijaitsevan suuren huoneen (12-16). Pääsiäislampaat teurastettiin puolenpäivän jälkeen temppelissä, josta ne sitten tuotiin ateriapaikkaan.

Aterialla Jeesus ilmoittaa nyt, että yksi hänen opetuslapsistaan, ”joka kastaa vatiin minun kanssani” (20), tulee kavaltamaan hänet (18).
Aterioitsijat kastoivat leipäpalansa yhteisessä vadissa, jossa kastike oli. Petoksen kamaluutta lisää se, kun pettäjä on niin läheinen ystävä, että käyttää samaa vatia.
Psalmin kirjoittaja sanoo:
”Ystävänikin, johon minä luotin, joka minun leipääni söi, nostaa kantapäänsä minua vastaan” (Ps. 41:10).

16

178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JEESUS ASETTAA EHTOOLLISEN
      Mark.14:22-25
      (Rinnakkaisteksti; Matt. 26:26-29)
      --
      14:22 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Ottakaa, tämä on
      minun ruumiini".
      14:23 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille; ja he kaikki joivat siitä.
      14:24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.

14:25 Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."
      --
      Aterian yhteydessä Jeesus ”ottaa leivän, siunaa ja murtaa sen ja antaa opetuslapsilleen ja sanoo:
      ”Ottakaa, TÄMÄ ON MINUN RUUMIINI” (22).
      Jeesus ensin siunaa leivän. Sitten Hän antoi kunkin ottaa murtamansa palan. Saman leivän osallisuus muistuttaa apostoleja siitä, että he ovat saman ruumiin jäseniä (1.Kor.10:17).

Syömisessä ei ole kysymys vain vertauskuvasta, vaan todellisesta ”osallisuudesta Kristuksen ruumiiseen” (1.Kor.10:16).

Sen jälkeen Jeesus ottaa maljan, kiittää ja antaa heille. Kaikki joivat siitä (23).
      Hän sanoi heille:
      "TÄMÄ ON MINUN VERENI, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä” (24).
      Malja on ”osallisuus Kristuksen vereen” (1.Kor.10:16).

Vanhan lakiliitto Siinailla solmittiin eläinuhrin verellä (2.Moos.24:8).
      Uusi armoliitto (Jer.31:31-33, Sak.9:11) solmitaan Jeesuksen verellä (vrt. Hebr.,10:29, 13:20).
      Liiton ateria on samalla toivon ateria; kerran me saamme nauttia sitä yhdessä Jeesuksen kanssa taivaassa .
      -
      Virsi 225:1,4

1)
      Jeesus, luona armopöydän,
      sinut löydän,
      Siinä mulla kyllin on.
      Siellä armo, rauha, ilo, siellä elo,
      Sieltä löydän ravinnon.

4)
      Matkalla on ruokanani,
      juomanani ruumiisi ja veresi.
      Hengen nälkä kasvaa yhä,
      Herra pyhä,
      antimista pöytäsi.
      --
      Mitä ehtoollinen sinulle merkitsee?
      Miten sinä vietät kiirastorstaita?

Itse menen iltakirkkoon, jossa vietetään ehtoollista.

• palavapensas

mitä helvettiä sinä puskaryssä posmitat

14:24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, liiton veri, joka vuodatetaan monen edestä.

alkuperäisessä

14:24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, UUDEN TESTAMENTIN veri, joka vuodatetaan monen edestä.

ja

14:25 Totisesti minä sanon teille: minä en juo enää viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena Jumalan valtakunnassa."

Jeesus kieltää hullun opin jonka mukaan viini on ihmisverta ja leipä on ihmislihaa ja joka opettaa juomaan ihmisverta ja syömään ihmislihaa.

Sinähä saatanan puskaryssä selittelet kirjoitetun kokonaan muuksi kuin mitä se on.

• palavapensas
        palavapensas kirjoitti:

mitä helvettiä sinä puskaryssä posmitat

alkuperäisessä

14:24 Ja hän sanoi heille: "Tämä on minun vereni, UUDEN TESTAMENTIN veri, joka vuodatetaan monen edestä.

ja

Jeesus kieltää hullun opin jonka mukaan viini on ihmisverta ja leipä on ihmislihaa ja joka opettaa juomaan ihmisverta ja syömään ihmislihaa.

Sinähä saatanan puskaryssä selittelet kirjoitetun kokonaan muuksi kuin mitä se on.

englanti:
        24 And he said unto them, This is my blood of the new testament, which is shed for many.

new testament: uusi testamentti

kreikka:
        24 και ειπεν αυτοις τουτο εστιν το αιμα μου το της καινης διαθηκης το περι πολλων εκχυνομενον
        καινης διαθηκης : uusi testamentti

2. Pietarin kirje 3
        13 Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.
        14 Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä;
        15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
        -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, ***** jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia *****, omaksi kadotuksekseen.
        -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tietämättömät ja vakaantumattomat ovat vääntäneet alkuperäiset kirjoitukset päin helvettiä ja niistä Raamattu nykyään osittain koostuu.

Te vaan luette koskaan vertaamatta onko se mitä te luette totta tai ei.

• palavapensas
        palavapensas kirjoitti:

englanti:
        24 And he said unto them, This is my blood of the new testament, which is shed for many.

kreikka:
        24 και ειπεν αυτοις τουτο εστιν το αιμα μου το της καινης διαθηκης το περι πολλων εκχυνομενον

2. Pietarin kirje 3
        13 Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.
        14 Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä;
        15 ja lukekaa meidän Herramme pitkämielisyys pelastukseksi, josta myös meidän rakas veljemme Paavali hänelle annetun viisauden mukaan teille on kirjoittanut;
        16 niinkuin hän tekee kaikissa kirjeissään, kun hän niissä puhuu näistä asioista, vaikka niissä tosin on yhtä ja toista vaikeatajuista, ***** jota tietämättömät ja vakaantumattomat vääntävät kieroon niinkuin muitakin kirjoituksia *****, omaksi kadotuksekseen.

Tietämättömät ja vakaantumattomat ovat vääntäneet alkuperäiset kirjoitukset päin helvettiä ja niistä Raamattu nykyään osittain koostuu.

vaikka se on sanantarkasti kirjoitettu raamattuun miten asia on niin te uskotte mitä tietämätön ja vakaantumaton selittelee, lukekaa raamattua ja olkaa sanantarkkoja ja älkää ottako asiayhteyksistä mitään vaan lukekaa aina A-O - alusta loppuun

• totta-tai-tarua
        palavapensas kirjoitti:

englanti:

kreikka:

2. Pietarin kirje 3

tuossa on todiste siitä että eli raamattu ei ole samanlainen kaikilla kielillä

• to..

on outo: 12 äijää jotka eivät ole sukua keskenään ei ole perhekunta .

• Tieto tarpeen.

aikaiseen juutalaiseen perhekuntaan kuului?

• Tieto tarpeen. kirjoitti:

"perhe" ? Mutta ehkä hnegenyhteydeltään paljon syvempi, kuin tavallinen sukulais perhe? He olivat jeesusta lukuun ottamatta uudestisyntyneitä, jonka Jeesus vaikutti, jo ennelta ristin sovituksen kautta.

* Nyt tämä perhe on laajentunut yli koko maailman kaikkien kansojen joukossa asuvien uudestisyntyneiden laajuiseksi. mahdotonta sanoa sen jäsen määrää.

* Jeesusken seurakuntaperhe alkoi 12:ta opetuslapsesta, ja on nyt siis varmasti suurin samasta Hengestä syntynyt perhe, mitä koskaan on ollut tai tulee olemaan!

* Pääsiäsisenä jos koskaan tämä seurakuntaperhe on yhteisellä Jeesuksen kuoleman muistojuhla aterialla kautta maailman. Muistelemassa Hänen kuoleemaansa ja ylösnousemustaan.

* Ehtoollisella nautitaan leipä ja viini. leipä on Hänen murrettu ruumiin uhri, ja Viini on Veri, joka vuodatettiin syntiemme anteeksi saamiseksi.

* Pitää muistaa se, että kun HPH:lle menemme, olemme jo silloin saaneet syntimme anteeksi Hänen veressään. Emme siis syö ja juo syntiämme anteeksi, enää siinä vaiheessa! Vaan nautimme Ehtoolisen Hänen muistoaan kunnioittaen.

• Tieto tarpeen.
        Mohikaani_27 kirjoitti:

"perhe" ? Mutta ehkä hnegenyhteydeltään paljon syvempi, kuin tavallinen sukulais perhe? He olivat jeesusta lukuun ottamatta uudestisyntyneitä, jonka Jeesus vaikutti, jo ennelta ristin sovituksen kautta.

* Nyt tämä perhe on laajentunut yli koko maailman kaikkien kansojen joukossa asuvien uudestisyntyneiden laajuiseksi. mahdotonta sanoa sen jäsen määrää.

* Jeesusken seurakuntaperhe alkoi 12:ta opetuslapsesta, ja on nyt siis varmasti suurin samasta Hengestä syntynyt perhe, mitä koskaan on ollut tai tulee olemaan!

* Pääsiäsisenä jos koskaan tämä seurakuntaperhe on yhteisellä Jeesuksen kuoleman muistojuhla aterialla kautta maailman. Muistelemassa Hänen kuoleemaansa ja ylösnousemustaan.

* Ehtoollisella nautitaan leipä ja viini. leipä on Hänen murrettu ruumiin uhri, ja Viini on Veri, joka vuodatettiin syntiemme anteeksi saamiseksi.

* Pitää muistaa se, että kun HPH:lle menemme, olemme jo silloin saaneet syntimme anteeksi Hänen veressään. Emme siis syö ja juo syntiämme anteeksi, enää siinä vaiheessa! Vaan nautimme Ehtoolisen Hänen muistoaan kunnioittaen.

siitä, että ketkä kuuluivat sen aikaseen juutalaiseen perhekuntaan. Sinä puhut nyt eri asiasta.

• palavapensas
        Tieto tarpeen. kirjoitti:

siitä, että ketkä kuuluivat sen aikaseen juutalaiseen perhekuntaan. Sinä puhut nyt eri asiasta.

Jeesus ei ollu Juutalainen, hän sanoo sen Raamatussa.

• Gnosis
        palavapensas kirjoitti:

Jeesus ei ollu Juutalainen, hän sanoo sen Raamatussa.

Gnosis (Genesis) tarkoittaa "Minä olen tie, ja totuus, ja elämä"

• Uskon Jeesukseen.
        Tieto tarpeen. kirjoitti:

vaareihin. Usein perhekunnassa oli kymmeniä jäseniä. Siitä voi päätellä ketä siihen kuului.

• sivistystä
        Mohikaani_27 kirjoitti:

"veri" vanhassa kielessä tarkoittaa "perimä"

• Mohikaani_27 kirjoitti:

1.Mitä ehtoollinen ON?

Ehtoollisessa on kahdenlaiset asiat;
        -Näkyväiset: Leipä ja viini
        -Näkymättömät: Kristuksen ruumis ja veri

2.Mitä ehtoollisessa saamme?

"Siunattu malja, jonka me siunaamme, eikö se ole osallisuus Kristuksen vereen? Se leipä, jonka me murramme, eikö se ole osallisuus Kristuksen ruumiiseen?" (1.Kor.10:16).

3. Miten on mahdollista, että Kristus antaa meille ruumiinsa ja verensä syödä ja juoda?

-Me emme voi tätä käsittää omalla järjellämme. Se on salaisuus.
        Oikeina kristittyinä saamme sen yksinkertaisesti uskoa, epäilemättä Jeesuksen omia sanoja:"Tämä ON MINUN RUUMIINI...Tämä ON MINUN VERENI" (Mark.14:22,24).

4. Entä jos nauttii ehtoollista ilman uskoa?

-Ilman uskoa ehtoollisen nauttiminen tulee enemmän tuomioksi kuin autuudeksi (1.Kor.11:27-31)

5.Voidaanko sanoa, että leipä ja viini MERKITSEVÄT Kristuksen ruumista ja verta?

-Ei voida!
        Kristus ei ole ehtoollisessa antanut meille ruumistaan ja vertansa niinkuin poissa olevaisten paljaina merkkeinä, vaan itse olennon: TOTISEN RUUMIINSA JA VERENSÄ.

6. MUUTTUVATKO leipä ja viini Kristuksen ruumiiksi ja vereksi (kuten katoliset opettavat)?

-Eivät muutu.
        Ehtoollisessa saadaan leivässä ja viinissä TOTINEN KRISTUKSEN RUUMIS JA VERI.

7. Mitä hyvää meillä on ehtoollisessa?

-Meidän uskomme tulee siinä vahvistetuksi ja vakuutetuksi syntien anteeksisaamisesta (Matt.26:28).
        -Tulemme Kristuksen kanssa yhdistetyiksi.

8. Kuinka usein ehtoolliselle pitäisi mennä?

-Ei ainoastaan kerran vuodessa, vaan niin USEIN (1. Kor.11:26), kuin omatunto lohdutukseksensa ja vahvistukseksensa vaatii.

9. Mikä kehoittaa meitä käymään ehtoollisella?

-Jeesuksen Kristuksen käsky
        -Hänen armollinen lupauksensa
        -oma tarpeemme, heikkoutemme ja kiusaukset, joille aina olemme alttiita.

10. Ketkä ovat kelvollisia ehtoolliselle?

-Jotka koettelevat itsensä ja sydämestään katuvat syntejään.
        -Jotka uskovat, että Jumala Kristuksen tähden antaa heille synnit anteeksi
        -Joilla on sovinnollinen mieli lähimmäisiään kohtaan
        -Joilla on vakaa ja totinen aikomus ja tahto tehdä parannusta elämässään.

Kelvoton on se, joka ei näistä pidä vaarin, vaan menevät sinne vain tavan vuoksi, ulkonaisen muodon tähden ja ulkokullatusta sydämestä.; he syövät ja juovat itsellensä tuomion ja kadotuksen.
        1. Kor.11:28
        Matt. 5:23,24

• JEESUS ENNUSTAA OPETUSLASTEN LUOPUMISEN
      Mark.14:26-31 (Rinnakkaistekstit: Matt. 30-35)
      --
      Jeesus ennustaa opetuslapsien jättävän hänet (Joh. 16:32).
      Tämä on kirjoitettu Sak. 13:7.Jeesus on paimen, opetuslapset lampaita. Ennustus helpotti langenneiden nousemista jälkeenpäin.
      Ylösnoustuaan Jeesus tulee vielä kokoamaan heidät Galileassa (Mark. 16:7, Matt.28:7).

Pietari, kuten usein aikaisemminkin, tuo esiin yhteiset ajatukset. Hän yliarvioi omat voimansa ollen mielestään vahvin joukossa (30,31).
      Jeesus sanoo hänelle:
      "Totisesti minä sanon sinulle: tänään, tänä yönä, ennenkuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti minut kiellät" (30).

Sitä syvempi on lankeemus, kun se uudistuu. Pietari ei ollut vilpillinen, vaan heikko.
      Mitä enemmän hän kerskui, sitä selvemmin hän osoitti lihan heikkoutta. Kaikki kerskuivat (31), mutta suurin kerskuja lankesi syvimmin.
      Meidän on hyvä muistaa: ” ... joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea” (1.Kor. 10:12).
      --
      Virsi 438
      1.
      Oi armahda, Kristus, niin kaita on tie,
      vaan kiusatun kulkijan kotiin se vie.
      Kun tuntoa polttivat tuomiot lain,
      niin armosta tiellesi astua sain.

2.
      Vaan vielä on tahtoni talttumaton,
      se helpoille teillensä lähdössä on.
      Pois karkota uhma ja huolettomuus,
      suo palvelumieli ja uskollisuus.

3.
      Suo voimaa jo luopua synneistäni
      ja armolla hallitse elämäni.
      Tee rakkaaksi sinulta saamani työ
      ja itsekäs tahtoni ristille lyö.
      --
      5.
      Niin seurata tahdon nyt sinua vain,
      kun armosta syntini anteeksi sain.
      En velttona tietäsi kulkea saa,
      kun vastaani hohtaa jo rauhasi maa.

• lähetit eivät mitään ennustele, vaan ilmoittavat sen, mitä Jumala on puhunut;

Jeremia 23
        33 "Ja kun tämä kansa tai profeetta tai pappi sinulta kysyy sanoen: 'Mikä on Herran ennustuksen kuorma?'* niin sano heille: 'Mikä kuorma? -Teidät minä heitän pois', sanoo Herra.
        34 Ja sitä profeettaa, pappia ja kansaa, joka sanoo: 'Herran kuorma' -sitä miestä ja hänen huonettansa minä rankaisen.
        35 Näin sanokaa keskenänne, toinen toisellenne: 'Mitä on Herra vastannut?' ja 'Mitä on Herra puhunut?'
        36 Mutta 'Herran kuormaa' älkää enää mainitko; sillä kuormaksi on tuleva jokaiselle hänen oma sanansa. Te vääntelette elävän Jumalan, Herran Sebaotin, teidän Jumalanne, sanoja.
        37 Näin sano profeetalle: 'Mitä on Herra sinulle vastannut? Mitä on Herra puhunut?'
        38 Mutta jos te sanotte: 'Herran kuorma', silloin Herra sanoo näin: Koska te sanotte tämän sanan: 'Herran kuorma', vaikka minä olen lähettänyt teidän tykönne sanomaan: Älkää sanoko: 'Herran kuorma',

[Huomautus jakeeseen 23:33; Alkutekstissä oleva sana 'massa' merkitsee sekä sanaa "ennustus" että "kuorma" tai "taakka". Jumala imoittaa ja puhuu, ei koskaan ennustele!]

´

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3544
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      441
      3063
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      23
      2830
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1917
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1517
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1380
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      107
      1267
    8. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      104
      1222
    9. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1143
    10. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      32
      983
    Aihe