Vuosi RE85:llä

mmakine

ST1 aloitti RE85:n myynnin 1.4.2009 ja minä aloin käyttämään sitä huhtikuun loppupuolella. 1250 litraa on tullut tähän mennessä poltettua. Asemaverkosto laajenee verkkaiseen tahtiin ja on päässyt nyt seitsemään. Hinta on noussut 95c -> 1.08:aan ja muuttuu aika samaan tahtiin bensan kanssa. Vielä olisi toinen vuosi kokeiluluontoisuuden perusteella myönnettyä veroetua jäljellä ja sen jälkeen odotellaan polttoaineverouudistuksen tuloksia, semmoinen projekti on kuulemma valtiovarainministeriöllä meneillään. Miten lie kohtelevat kotimaista vaihtoehtoa kun kokeilukausi loppuu.

Koekaniinina on toiminut Dodge Grand Caravan -99 3.3l Flexifuel. Ameriikan malli, täällä päin sanoisivat tuota Chrysler Grand Voyageriksi, poikkeuksena se että euroopan malleja ei saa flexifuelina. Varsinaisia ongelmia ei ole ollut mutta joitakin erikoisuuksia joista voi syyttää polttoainetta. Kylmäkäynnistykset hoituivat normaalisti lohkolämmittimellä. -6 astetta taisi olla kovin pakkanen missä käynnistin ilman esilämmitystä eikä se juuri eronnut elokuisesta kylmästartista. -21 astetta on kovin lukema missä olen etanolin voimalla liikkunut. Valmistajan ohjeiden mukaan -20 on etanolikäytön pakkasraja mutta enpä olisi sitä kunnioittanut jos olisi kylmemmässä tullut ajotarpeita.

10150km, 1250l RE85:ttä ja 110l bensaa. Iso kulutus ja "pieni" tankki tekevät toimintasäteen aika vaatimattomaksi mutta yleensä on päästy reissulta takaisin RE85-pumpulle. Vain yksi reissu oli sen verran pitkä että piti täydentää bensalla. Keskikulutuksesksi on tullut 13,5l/100km. Autoa ei ole käytetty juurikaan ihan pikkupyöritykseen ja iso osa ajoista on ollut yli 100km pätkiä. Puhtaassa matka-ajossa kulutus on laskenut alle 12l/100km joka on tuolle autolle ja polttoaineelle melkeinpä hyvä lukema. Hintalaskelmat antavat etanolille n. 1c/km hintaedun eli ei merkittävää. Pätkäajo tulee varmaan kalliimmaksi kuin bensalla. Kaupunkiajo rankaisee isoa automaattivaihteista myös bensalla ja pätkäajo rankaisee etanolia. Kylmällä koneella RE85:n kulutus on suurinpiirtein uskomatonta ja tuntuu että homma alkaa rauhoittua vasta kun kone on lämmennyt toistakymmentä kilometriä. Alle -15 asteen lämpötilat lisäsivät kulutusmittariin ylimääräisen litran ja uutenavuotena ajeltu 180km matkapätkä -21:ssa sai kulutusmittarin näyttämään 13,5l/100km.

Valmistaja määrittelee öljynvaihtoväliksi 3500 mailia etanolia käytettäessä. USA-huolto-ohjelman mukaiset öljynvaihtovälit ovat muutenkin eurooppalaisia pienemmät johtuen ehkä sikäläisestä maan tavasta ajella milläsattuu mineraalilitkuilla. Lyhyt vaihtoväli etanolilla johtuu siitä että ohi vuotanut etanoli ei haihdu öljystä yhtä helposti kuin bensiini ja on kemiallisesti yhteensopimattomampaa. Minä vaihdoin öljyt 4200 mailin kohdalla kun sattui olemaan toinenkin auto vaihdossa. Vaikea sanoa kuinka paljon etanolia oli jäänyt muhimaan öljyn joukkoon mutta silmiin pisti öljyn puhtaus. Jäteöljy näytti ulos valuessaankin vielä ruskealta eikä mustalta. Taitaa pitää moottorin aika puhtaana.

Tähänastisten kokemusteni perusteella jatkan edelleenkin RE85:n käyttöä jos sen hinta pysyy kilpailukykyisenä ja teknisiä ongelmia ei ilmene.

23

3622

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koios

      Hienoa lukea asiallinenkin viesti välillä =)

      "Puhtaassa matka-ajossa kulutus on laskenut alle 12l/100km joka on tuolle autolle ja polttoaineelle melkeinpä hyvä lukema"- Etanolissahan on pienempi energiasisältö kuin bensiinissä, joten oletko mitannut mikä on kulutus normaalilla 95? Tuskin ero kovinkaan iso on, mutta ilmeisesti melko tarkasti kirjaat kaiken ylös, niin jotain eroa olet mahdollisesti huomannut.

      "Vaikea sanoa kuinka paljon etanolia oli jäänyt muhimaan öljyn joukkoon mutta silmiin pisti öljyn puhtaus. Jäteöljy näytti ulos valuessaankin vielä ruskealta eikä mustalta. Taitaa pitää moottorin aika puhtaana." - Tämä todennäköisesti johtuu siitä, että etanoli on happipitoisempaa kuin reformoitu (nykyinen) bensiini, joten se palaa täydellisemmin ja hiilimonoksidia (häkä) syntyy vähemmän. Näin ollen moottori karstoittuu todennäköisesti vähemmän, mikä voisi selittää tuota öljyn väriä.

      • mmakine

        Olen itse oikeasti ajellut liian vähän bensalla että saisin kunnollisen vertailukulutksen tuolle yksilölle. Yleinen nyrkkisääntö Voyagerin kulutukselle matka-ajossa on nolla pois nopeudesta eli 80km/h=8l/100km ja satasen vauhdissa kymppi. Kaupunkiajossa 15l/100km onnistuu myös bensalla jos on raskas kaasujalka. Minulla on aika kovaksi hiottu taloudellisuusajokäsiala joten kireähermoiset eivät minun kulutuslukemiini kyllä pääse.

        Matka-ajossa auto antaa tasoitusta kuljettajien välillä: Kaasupolkimen ergonomia on niin sopimaton minun jaloilleni että en ole saanut millään kehitettyä itselleni supersäästöajoherkkyyttä tuolle autolle. Joten ajelen cruisella ja annan auton viedä mitä vie. Se pääsee parempaan lopputulokseen kuin minä maihareillani.

        Ekan tankillisen ajoin bensalla ja seka-ajo antoi vähän alle 11l/100km. Sen jälkeen tuli tehtyä perushuollot ja siirryttyä etanoliin. Sen jälkeen olen joutunut tankkaamaan kaksi kertaa bensaa niin että tankissa on ollut ehkä 20% RE85:ttä jäljellä ja loput ysivitosta. Silloin olen saanut lukemaksi 10,5l/100km ajotietokoneesta ja 10,4l/100km tankaamalla ja laskemalla mutta bensatankkausten vähäisyyden takia minulla ei ole täysin luotettavaa kuvaa kulutuksesta bensalla. Epäilen että pitkää matkaa ja alle satasta ajellen sillä voisi päästä alle kymmenen litran bensalla. Harvemmin vaan tulee ajettua ihan pelkkää matkaa niin pitkään, pienikin pätkä kaupunkiajoa pompsauttaa lukemia. Joka tapauksessa kulutusero RE85:een on ihan huomattava.

        Mittausdataa tosiaan on, kaikki bensakuitit kilometrilukemineen ja ajoitietokoneen lukemat päätyvät koristamaan excel-taulukkoa. Kunnon tekotiedettä.


      • mmakine

        Sen lisäksi, että etanoli varmaankin karstaa vähemmän kuin bensiini, se on aika hyvä pesuaine. Silloin kun sitä kylmästarteissa päätyy öljyn joukkoon se todennäköisesti liuottelee vanhoja tervoja liikkelle. Olin ajanut etanolilla jo pari tankkia kun vaihdoin öljyt ekan kerran tuohon joten jos moottorissa oli likaa, se varmaan päätyi ekaan jäteöljyyn.


      • vvt-i

        "Etanolissahan on pienempi energiasisältö kuin bensiinissä, joten oletko mitannut mikä on kulutus normaalilla 95? Tuskin ero kovinkaan iso on,"

        Hieman asian sivusta.... Joku kotimaisista autolehdistä (tuulilasi?) vertasi muutama kuukausi sitten samalla reitillä samoissa olosuhteissa Mondeo 2.0 ja Mondeo 2.0 Flexifuel. Tavis kulutti 8.0 ja ff 10.0.


    • Gunnar-pässi

      Jos en olisi sinisilmäinen, niin ajattelisin, että 'mmakine' on joko joku 'anttonen' tai jonkun 'anttosen' leivissä...

      Mutta olen. Siksi pari huomiota. Moottoriöljy 'kuluu' ja 'leikkautuu' koko ajan, ja siihen liukenee erilaisia epäpuhtauksia sekä irtometallia hela tiden. Jos se vaihdetaan neljäntonnin välein, eikä esim. yleisen viidentoista tonnin välein, niin värissä voipi olla pienehkö sävyero... ;-)

      Etanolin energiasisältö on 30% pienempi kuin bensan. Fakta...

      -"Mutta, mähän ajelen vain tasanopeudella ja tasakaasulla, enkä tarvii tehoja."
      -"No, silloin tietenkin sun autosi kuluttaa äärimmäisen vähän bensaa, ja on tietystikin aivan sama mikä polttoaineen energiasisältö on, kun energiaa kerran kuluu niin vähän. Kulutuksen täytyy olla tietystikin vakio polttoaineesta riippumatta."
      - Tietenkin...

      • KOefsiu

        "-"No, silloin tietenkin sun autosi kuluttaa äärimmäisen vähän bensaa, ja on tietystikin aivan sama mikä polttoaineen energiasisältö on, kun energiaa kerran kuluu niin vähän. Kulutuksen täytyy olla tietystikin vakio polttoaineesta riippumatta."
        - Tietenkin..." - Kulutus on todennäköisesti melko vakio, siis kun kulutus mitataan energiana. Autoissa usein ei kuitenkaan mitata energiankulutusta, vaan polttoaineen kulutusta litroissa.. Joten näin ´kulutus´ ei ole mitenkään vakio polttoaineiden välillä.


      • mmakine

        En ole Anttonen, en töissä kellään Anttosella eikä minulla ole muuta suhdetta ST1:een kuin kanta-asiakaskortti. Satun nyt vaan pitämään tuosta ideasta tehdä jätteestä polttoainetta. Harrastushan tämäkin ja harrastuksethan maksavat.

        Öljyistä: Se 4200 oli maileja, ei kilometrejä. Kilometreinä se on noin 6700 joka ei ole kyllä paljon sekään. Mutta kyllä siinäkin matkassa öljyt saavat jo väriä. Se jäteöljy kun oli oikeasti ihan häiritsevän kirkasta. Metallia sieltä nyt on aika hankala kotikonstein etsiä jos ei avaa suodatinta mutta nokea ei ollut kyllä kuin nimeksi. Oletan siis että näitä mainitsemiasi epäpuhtauksia päätyy polttoaineen kautta öljyn joukkoon varsin vähän.

        Ja ennen kuin kukaan käsittää väärin, pyydän lukemaan uudestaan minun kirjoittamani osuudet kulutksesta. Joku arveli että kulutuseroa bensaan verrattuna ei liene paljoa mutta se en ollut minä. Minä taas arvelen että se ero on juurikin tuon 30% luokkaa tai ainakin jotain 20-30% väliltä. Kyllä sitä vaan palaa enemmän, kokeilkaa jos ette usko. Edelleenkään en tiedä kovinkaan tarkasti kuinka paljon oma autoni veisi bensaa jos sillä ajaisi mutta kävin Esson baarissa kysymässä isoilta pojilta paljonko heidän Voyagerinsa kuluttavat. Se 12l/100km on siis hyvä lukema etanolille. Bensalla pitäisi päästä alle kympin jos ei ole kiire.


    • Hannes II

      Olen ajellut vajaan vuoden flexi Mondeolla. Kokemukset ovat hieman vaihtelevia. Kulutus on on ollut sekalaisessa ajossa melko korkea, koko ajan siellä 10L/100km huitteissa, kaupungissa sitten pahimmillaan 13 litran huitteilla. Auto ei ole tielle jättänyt. Tosin huoltokäyntejä on ollut aika tiheästi, kaikki eivät todennäköisesti liittyneet moottoriasioihin. Kovasti ovat tehneet töitä määräaikaishuoltojen yhteydessä, kuulemma jotain pientä säätämistä... saa nähdä kun alkaa olla 100.000 lähellä paljonko säätäminen lisääntyy.

      Jälkiviisaana ehkä hommaisin vielä dieseli version ja kuuntelisin vähän miten flexpelittää vanhemmiten ja millä kustannuksilla. Toi tankkausväli on vielä dieselin eduksi, reilu 1000km/ tankki kun flexillä alle puolet siitä

      • mmakine

        Sellainen vaan kävi mielessä että onko tuo 10l/100km nyt niin kovin korkea? E85 on erilainen polttoaine kuin bensiini ja sillä ei ole tarkoitustakaan saada samanlaisia kulutuslukemia. Jos nyt muistetaan taas tämä etanolin pienempi energiatiheys niin tuo vastaa jotain 7,5l/100km bensana. Onko se nyt niin huono lukema Mondeon kokoiselle autolle? No dieselhän tietysti menee merkittävästi vähemmällä.

        Mitä lie huollossa tehneet, eikös Fordien kuulu muutenkin seistä pajalla koko ajan. Ehkä kannattaa selvittää että voi sitten tarvittaessa reklamoida.

        Iso kulutus ja "pieni" tankki on kyllä asia joka pistää flexifuelin kanssa jurppimaan, varsinkin kun näitä tankkauspisteitä on tässä valtakunnassa oikein seitsemän. Jos nyt jonkun päivityksen haluaisin omaan autooni niin tankin kasvattamisen 76 - > 100l voisi olla hyvä alku.


      • vvt-i
        mmakine kirjoitti:

        Sellainen vaan kävi mielessä että onko tuo 10l/100km nyt niin kovin korkea? E85 on erilainen polttoaine kuin bensiini ja sillä ei ole tarkoitustakaan saada samanlaisia kulutuslukemia. Jos nyt muistetaan taas tämä etanolin pienempi energiatiheys niin tuo vastaa jotain 7,5l/100km bensana. Onko se nyt niin huono lukema Mondeon kokoiselle autolle? No dieselhän tietysti menee merkittävästi vähemmällä.

        Mitä lie huollossa tehneet, eikös Fordien kuulu muutenkin seistä pajalla koko ajan. Ehkä kannattaa selvittää että voi sitten tarvittaessa reklamoida.

        Iso kulutus ja "pieni" tankki on kyllä asia joka pistää flexifuelin kanssa jurppimaan, varsinkin kun näitä tankkauspisteitä on tässä valtakunnassa oikein seitsemän. Jos nyt jonkun päivityksen haluaisin omaan autooni niin tankin kasvattamisen 76 - > 100l voisi olla hyvä alku.

        aikoinaan Torfjanovkassa tankanneena jerry-kannut tulivat tutuiksi. Pari sellaista dodgeen ja sulla on "100-litrainen tankki".


      • mmakine
        vvt-i kirjoitti:

        aikoinaan Torfjanovkassa tankanneena jerry-kannut tulivat tutuiksi. Pari sellaista dodgeen ja sulla on "100-litrainen tankki".

        Kävisihän se noinkin mutta sopivasti ajot mitoittamalla ja aloittamalla reissut aina tankkaamalla olen kuitenkin selvinnyt sen verran hyvin että ehkä kestän nämä pari kertaa jolloin olen joutunut bensaa tankkaamaan. Kanisterien kanssa säätäminen tuntuu vielä vaivalloisemmalta kuin usein tankkaaminen.


      • Gunnar-pässi
        mmakine kirjoitti:

        Sellainen vaan kävi mielessä että onko tuo 10l/100km nyt niin kovin korkea? E85 on erilainen polttoaine kuin bensiini ja sillä ei ole tarkoitustakaan saada samanlaisia kulutuslukemia. Jos nyt muistetaan taas tämä etanolin pienempi energiatiheys niin tuo vastaa jotain 7,5l/100km bensana. Onko se nyt niin huono lukema Mondeon kokoiselle autolle? No dieselhän tietysti menee merkittävästi vähemmällä.

        Mitä lie huollossa tehneet, eikös Fordien kuulu muutenkin seistä pajalla koko ajan. Ehkä kannattaa selvittää että voi sitten tarvittaessa reklamoida.

        Iso kulutus ja "pieni" tankki on kyllä asia joka pistää flexifuelin kanssa jurppimaan, varsinkin kun näitä tankkauspisteitä on tässä valtakunnassa oikein seitsemän. Jos nyt jonkun päivityksen haluaisin omaan autooni niin tankin kasvattamisen 76 - > 100l voisi olla hyvä alku.

        Flexi-Mondeo on Gunnar-pässilläkin ollut viime aikoina alla. Aikomus on ollut kokeilla tuota runsaasti mainostettua ja verohuojennettua E85:ttä, mutta kun lopulta pääsin eroon viime syksynä luovutetun auton 'nuhapumppuisuudesta' (tehdaskiree, ja 95:llä tankattu) tankkaamalla siihen vain korkeaoktaanista (itse asiassa vain V-Poweria), niin enpä ole tuntenut todellista hinkua pienempi-energiasisältöiseen tavaraan.

        Muuttui muuten koneen luonne täysin korkeaoktaanisella... Eikä vain vähän.


      • *gasolina*
        Gunnar-pässi kirjoitti:

        Flexi-Mondeo on Gunnar-pässilläkin ollut viime aikoina alla. Aikomus on ollut kokeilla tuota runsaasti mainostettua ja verohuojennettua E85:ttä, mutta kun lopulta pääsin eroon viime syksynä luovutetun auton 'nuhapumppuisuudesta' (tehdaskiree, ja 95:llä tankattu) tankkaamalla siihen vain korkeaoktaanista (itse asiassa vain V-Poweria), niin enpä ole tuntenut todellista hinkua pienempi-energiasisältöiseen tavaraan.

        Muuttui muuten koneen luonne täysin korkeaoktaanisella... Eikä vain vähän.

        Eikös RE85 ole vielä korkeaoktaanisempaa...?


      • mmakine
        Gunnar-pässi kirjoitti:

        Flexi-Mondeo on Gunnar-pässilläkin ollut viime aikoina alla. Aikomus on ollut kokeilla tuota runsaasti mainostettua ja verohuojennettua E85:ttä, mutta kun lopulta pääsin eroon viime syksynä luovutetun auton 'nuhapumppuisuudesta' (tehdaskiree, ja 95:llä tankattu) tankkaamalla siihen vain korkeaoktaanista (itse asiassa vain V-Poweria), niin enpä ole tuntenut todellista hinkua pienempi-energiasisältöiseen tavaraan.

        Muuttui muuten koneen luonne täysin korkeaoktaanisella... Eikä vain vähän.

        Nyt kun olet päässyt vähän ysivitosta parempien polttoaineiden makuun niin voisit siirtyä samantien tuosta matalaoktaanisesta (n. 100) V-Powerista suoraan virittäjämiesten polttoaineeseen jonka oktaaniluku on vähän tilanteesta riippuen 104-106. Siihen verrattuna V-Power tuntuu mehulta jos puristuksia tai ahtoa on tarpeeksi. Ja mistäkö sitä sitten saa? Vihje: Pumpun kahvassa lukee RE85.

        Nojoo, palaahan sitä enemmän. Energiasisällöllä ei ole väliä, se kertoo vain kuinka usein joudut tankkaamaan. Muistathan varmaan Speden "Naisen Logiikkaa" -sketsin jossa Hannele Laurin auto kulki hitaasti sen takia kun siinä oli niin vähän bensaa? Koska flexifuelissassi on etanolille mitoitetut suuttimet ja softat niin se kyllä ymmärtää työntää kamaa koneeseen sen verran kuin ajotilanne vaatii ja jos polttoaineessa on vähemmän energiaa niin sitä sitten työnnetään koneeseen enemmän.

        Saab lupasi biopower-malleilleen 30hp enemmän (150->180) tehoa jos sitä ajaa E85:llä. Johtuen yksinkertaisesti siitä että puristuskestävämpää eli oktaaniluvultaan isompaa etanolia voi käyttää kovemmilla ahdoilla. Siinä missä V-Power nakuttaa jo, RE85 kestää vielä hiukan lisää ahtoa. Korkeaoktaanisuudesta hyötyvät korkeapuristeiset ja varsinkin ahdetut moottorit.

        Valitettavasti minä olen tässä kohdassa väliinputoaja. Rotken puristussuhde on vaatimattomat 8,9:1 ja minä en saa oktaaniluvusta yhtään mitään etua verrattuna 95E:een.


      • Gunnar-pässi
        mmakine kirjoitti:

        Nyt kun olet päässyt vähän ysivitosta parempien polttoaineiden makuun niin voisit siirtyä samantien tuosta matalaoktaanisesta (n. 100) V-Powerista suoraan virittäjämiesten polttoaineeseen jonka oktaaniluku on vähän tilanteesta riippuen 104-106. Siihen verrattuna V-Power tuntuu mehulta jos puristuksia tai ahtoa on tarpeeksi. Ja mistäkö sitä sitten saa? Vihje: Pumpun kahvassa lukee RE85.

        Nojoo, palaahan sitä enemmän. Energiasisällöllä ei ole väliä, se kertoo vain kuinka usein joudut tankkaamaan. Muistathan varmaan Speden "Naisen Logiikkaa" -sketsin jossa Hannele Laurin auto kulki hitaasti sen takia kun siinä oli niin vähän bensaa? Koska flexifuelissassi on etanolille mitoitetut suuttimet ja softat niin se kyllä ymmärtää työntää kamaa koneeseen sen verran kuin ajotilanne vaatii ja jos polttoaineessa on vähemmän energiaa niin sitä sitten työnnetään koneeseen enemmän.

        Saab lupasi biopower-malleilleen 30hp enemmän (150->180) tehoa jos sitä ajaa E85:llä. Johtuen yksinkertaisesti siitä että puristuskestävämpää eli oktaaniluvultaan isompaa etanolia voi käyttää kovemmilla ahdoilla. Siinä missä V-Power nakuttaa jo, RE85 kestää vielä hiukan lisää ahtoa. Korkeaoktaanisuudesta hyötyvät korkeapuristeiset ja varsinkin ahdetut moottorit.

        Valitettavasti minä olen tässä kohdassa väliinputoaja. Rotken puristussuhde on vaatimattomat 8,9:1 ja minä en saa oktaaniluvusta yhtään mitään etua verrattuna 95E:een.

        Kato, mmakine'stahan irtoaa kunnon myyntimiehen puheet.

        Käväisepä, mmakine, katsomassa mitä Ruotsissa kirjoitellaan lehdistössä siitä, mitä sikäläisten E85-käyttöisten taksien ongelma tällä hetkellä on. Koskee ainakin (nimenomaan?) Saabeja. Niilä menee struutat tukkoon kun ne käyttää E85:ttä.

        Taksiyhtiöiden suositus on, että vähintäänkin joka viides tankkaus pitää olla pelkkää bensaa, jotta suuttimien sakkaumat saadaan liuotettua, ja taksi taas kulkemaan. Kelpo mainos Saabille ja E85:lle..?

        Et silleen. Eikä ole tarua tämäkään juttu...

        Palaan tuohon oktaaniluku- ja energiasisältöasiaan myöhemmin (vaikka olen kyllä siitä jo kirjoitellut aiemminkin...)


      • mmakine
        Gunnar-pässi kirjoitti:

        Kato, mmakine'stahan irtoaa kunnon myyntimiehen puheet.

        Käväisepä, mmakine, katsomassa mitä Ruotsissa kirjoitellaan lehdistössä siitä, mitä sikäläisten E85-käyttöisten taksien ongelma tällä hetkellä on. Koskee ainakin (nimenomaan?) Saabeja. Niilä menee struutat tukkoon kun ne käyttää E85:ttä.

        Taksiyhtiöiden suositus on, että vähintäänkin joka viides tankkaus pitää olla pelkkää bensaa, jotta suuttimien sakkaumat saadaan liuotettua, ja taksi taas kulkemaan. Kelpo mainos Saabille ja E85:lle..?

        Et silleen. Eikä ole tarua tämäkään juttu...

        Palaan tuohon oktaaniluku- ja energiasisältöasiaan myöhemmin (vaikka olen kyllä siitä jo kirjoitellut aiemminkin...)

        Tuo Saabien tukkeutuminen olikin minulle ihan uusi tieto. Omituinen ilmiö tosiaan, yleesä etanoli on se aine jota käytetään liuottamaan tukkeutumia. No, kai se sitten niin on jos se kerran Saabille ongelmia aiheuttaa.

        Energiasisältö ja oktaaniluku ovatkin mukava aihe keskustella vaikka kuinka pitkään. Itsekin tuossa toisessa autossani pitäydyn vaan korkeaoktaanisessa bensassa kun se ei toimi niin kivasti 95E:llä. Mutta se tosiaan pitää muistaa että energiasisällöllä ei ole vaikutusta suorituskykyyn jos auto on yleensä sellainen että se voi matalaenergisempää käyttää. Kai tiedät sentään sen että normaalin 95E:n energiasisältö on (marginaalisesti) isompi kuin 98E:n? V-Powerista en osaa mennä sanomaan, se on vähän erikoisempi juttu.

        Ja se Speden turhautunut ilme kun hän yrittää selittää Hannelelle että kyllä se auto kulkee ihan yhtä kovaa vaikka tankki olisi melkein tyhjä...


      • Gunnar-pässi
        mmakine kirjoitti:

        Tuo Saabien tukkeutuminen olikin minulle ihan uusi tieto. Omituinen ilmiö tosiaan, yleesä etanoli on se aine jota käytetään liuottamaan tukkeutumia. No, kai se sitten niin on jos se kerran Saabille ongelmia aiheuttaa.

        Energiasisältö ja oktaaniluku ovatkin mukava aihe keskustella vaikka kuinka pitkään. Itsekin tuossa toisessa autossani pitäydyn vaan korkeaoktaanisessa bensassa kun se ei toimi niin kivasti 95E:llä. Mutta se tosiaan pitää muistaa että energiasisällöllä ei ole vaikutusta suorituskykyyn jos auto on yleensä sellainen että se voi matalaenergisempää käyttää. Kai tiedät sentään sen että normaalin 95E:n energiasisältö on (marginaalisesti) isompi kuin 98E:n? V-Powerista en osaa mennä sanomaan, se on vähän erikoisempi juttu.

        Ja se Speden turhautunut ilme kun hän yrittää selittää Hannelelle että kyllä se auto kulkee ihan yhtä kovaa vaikka tankki olisi melkein tyhjä...

        Työreissut aiheuttaa viiveitä...
        Tässä jotain ajatusta ja mahdollista kiistoa odottavaa...

        OKTAANILUVUSTA:
        Se on kai meille kaikille selvä juttu, että oktaaniluku ei tasaisella kuormalla vaikuta kulutukseen (jos se on riittävän pieni, ettei itsesyttymistä tapahdu)

        Kuormitettaessa (=kiihdytys) auton, joko tuoreempi elektroniikka tai alkeellisempi alipainesäätö, pyrkivät säätämään syttyä jotta seos syttyisi edelleenkin sopivasti ennen männän yläkuolokohtaa. Jos oktaaniluku on liian alhainen, seos itsesyttyy kuitenkin ennen aikojaan, mikä:
        - vanhemmissa kaasarikoneissa aiheuttaa nakutusta, mikä tappaa vastaiskuillaan tehon nousun
        - tuoreissa elektroniikkaohjatuissa aiheuttaa 'säätöhässäkän', missä muutama koneen intervalli hukataan pelkkään tuhinaan, eikä kone välttämättä edes sytytä.

        Jos oktaaniluku on korkeampi, nämä murheet siirtyvät myöhemmiksi, tai niitä ei esiinny lainkaan. Eli, tehon 'ulosotto' on kaikissa autoissa nopeampaa. Enkä puutu tässä korkeampiviritteisiin, joissa huipputehon lisäys saattaa olla jopa huomattava.

        ENERGIASISÄLLÖSTÄ:
        Jos tsekkaamme mitä wiki kertoo aiheesta (http://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4mp%C3%B6arvo), niin bensan 44 MJ/kg verrattuna etanolin lukemaan 20 MJ/kg näyttää murskaavalta.

        Samassa kilomäärässä bensaa on sen puhtaasti palaessa yli tuplasti energiaa etanoliin verraten. Eli, 'tasakaasulla', identtisissä olosuhteissa, saman tehon tuottamiseen kuluu etanolia bensaan verraten julmasti enemmän. Käytännön fakta bensa vs. E85 -litroista puhuttaessa on 30%. Jos E85 ei maksa YLI 30% VÄHEMMÄN kuin bensa, se on silloin kalliimpaa pelkästään energiatuotteena. Muut seikat tässä unhoittaen.


      • mmakine
        Gunnar-pässi kirjoitti:

        Työreissut aiheuttaa viiveitä...
        Tässä jotain ajatusta ja mahdollista kiistoa odottavaa...

        OKTAANILUVUSTA:
        Se on kai meille kaikille selvä juttu, että oktaaniluku ei tasaisella kuormalla vaikuta kulutukseen (jos se on riittävän pieni, ettei itsesyttymistä tapahdu)

        Kuormitettaessa (=kiihdytys) auton, joko tuoreempi elektroniikka tai alkeellisempi alipainesäätö, pyrkivät säätämään syttyä jotta seos syttyisi edelleenkin sopivasti ennen männän yläkuolokohtaa. Jos oktaaniluku on liian alhainen, seos itsesyttyy kuitenkin ennen aikojaan, mikä:
        - vanhemmissa kaasarikoneissa aiheuttaa nakutusta, mikä tappaa vastaiskuillaan tehon nousun
        - tuoreissa elektroniikkaohjatuissa aiheuttaa 'säätöhässäkän', missä muutama koneen intervalli hukataan pelkkään tuhinaan, eikä kone välttämättä edes sytytä.

        Jos oktaaniluku on korkeampi, nämä murheet siirtyvät myöhemmiksi, tai niitä ei esiinny lainkaan. Eli, tehon 'ulosotto' on kaikissa autoissa nopeampaa. Enkä puutu tässä korkeampiviritteisiin, joissa huipputehon lisäys saattaa olla jopa huomattava.

        ENERGIASISÄLLÖSTÄ:
        Jos tsekkaamme mitä wiki kertoo aiheesta (http://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4mp%C3%B6arvo), niin bensan 44 MJ/kg verrattuna etanolin lukemaan 20 MJ/kg näyttää murskaavalta.

        Samassa kilomäärässä bensaa on sen puhtaasti palaessa yli tuplasti energiaa etanoliin verraten. Eli, 'tasakaasulla', identtisissä olosuhteissa, saman tehon tuottamiseen kuluu etanolia bensaan verraten julmasti enemmän. Käytännön fakta bensa vs. E85 -litroista puhuttaessa on 30%. Jos E85 ei maksa YLI 30% VÄHEMMÄN kuin bensa, se on silloin kalliimpaa pelkästään energiatuotteena. Muut seikat tässä unhoittaen.

        Vaikuttaa siltä että puhumme samasta asiasta eri sanankääntein.

        Oktaaniluvusta: Se minun toinen autoni on F-mallin Astra X16SZ-koneella, nakutuksentunnistin, puristussuhde 10:1 ja suositeltu polttoaine 98E, voidaan käyttää myös 95E:llä. Ruiskuts- ja sytytyskartta ovat optimaaliset 98E:llä. Luulisin että kuormitukseksi voisi laskea myös matalilla kierroksilla ajelun taajamanopeuksilla koska juuri siinä käytössä tuolla autolla ero on suurin.

        Ja enerigasisältö menee juuri näin. Tankata pitää useammin. Ja palotilassa pitää olla enemmän kamaa. Nämä eivät ole ongelma jos E85:ttä saa halvemmalla ja auto on flexifuel.

        ST1 myy RE85:ttä aika tarkkaan 30% halvemmalla kuin 95E:tä. Tosin, 95E:tä saa muualta halvemmalla kuin ST1:ltä.


      • Gunnar-pässi
        mmakine kirjoitti:

        Vaikuttaa siltä että puhumme samasta asiasta eri sanankääntein.

        Oktaaniluvusta: Se minun toinen autoni on F-mallin Astra X16SZ-koneella, nakutuksentunnistin, puristussuhde 10:1 ja suositeltu polttoaine 98E, voidaan käyttää myös 95E:llä. Ruiskuts- ja sytytyskartta ovat optimaaliset 98E:llä. Luulisin että kuormitukseksi voisi laskea myös matalilla kierroksilla ajelun taajamanopeuksilla koska juuri siinä käytössä tuolla autolla ero on suurin.

        Ja enerigasisältö menee juuri näin. Tankata pitää useammin. Ja palotilassa pitää olla enemmän kamaa. Nämä eivät ole ongelma jos E85:ttä saa halvemmalla ja auto on flexifuel.

        ST1 myy RE85:ttä aika tarkkaan 30% halvemmalla kuin 95E:tä. Tosin, 95E:tä saa muualta halvemmalla kuin ST1:ltä.

        Sanoit; "luulisin että kuormitukseksi voisi laskea myös matalilla kierroksilla ajelun taajamanopeuksilla koska juuri siinä käytössä tuolla autolla ero on suurin." -Kyllä, juuri näin, matala peruskierrosluku, pieni kaasun lisäys, ja niinpä suhteellinen kuormituksen lisäys on suuri. Näissä oloissa nakutus nimen omaan syntyy, ja korkeaoktaaninen on paikallaan.

        St1:llä on vielä voimassa oleva verovapautus "alennusten" antamiseen, mutta tilanne muuttuu. En jaksa muistaa milloin, mutta 2 v. sen alkamisesta...


      • mmakine
        Gunnar-pässi kirjoitti:

        Sanoit; "luulisin että kuormitukseksi voisi laskea myös matalilla kierroksilla ajelun taajamanopeuksilla koska juuri siinä käytössä tuolla autolla ero on suurin." -Kyllä, juuri näin, matala peruskierrosluku, pieni kaasun lisäys, ja niinpä suhteellinen kuormituksen lisäys on suuri. Näissä oloissa nakutus nimen omaan syntyy, ja korkeaoktaaninen on paikallaan.

        St1:llä on vielä voimassa oleva verovapautus "alennusten" antamiseen, mutta tilanne muuttuu. En jaksa muistaa milloin, mutta 2 v. sen alkamisesta...

        Se alkoi 1.4.2009 joten eiköhän se lopu 1.4.2011 eli suurinpiirtein silloin kun uusi polttoaineverotus pitäisi olla pikkuhiljaa valmis. Elän odottavalla kannalla.


      • salo maailmankartall
        mmakine kirjoitti:

        Se alkoi 1.4.2009 joten eiköhän se lopu 1.4.2011 eli suurinpiirtein silloin kun uusi polttoaineverotus pitäisi olla pikkuhiljaa valmis. Elän odottavalla kannalla.

        etanoli nousee lähelle (jopa yli) bensiinin hinnan, vaikka se saakin pienen veroedun muhin nähden. koska raaka-aine/tuotantokustannukset (veroton hinta) on verrokkipolttoaineita kalliimpaa, muodostuu loppuhinta/kulutus (bensa 1x, etanoli 1.2x) korkeammaksi kuin bensalla. "haistakaa te p...ka koko valtiovalta, kun ette osaa muuta kun verottaa" :))) jne..


      • mmakine
        salo maailmankartall kirjoitti:

        etanoli nousee lähelle (jopa yli) bensiinin hinnan, vaikka se saakin pienen veroedun muhin nähden. koska raaka-aine/tuotantokustannukset (veroton hinta) on verrokkipolttoaineita kalliimpaa, muodostuu loppuhinta/kulutus (bensa 1x, etanoli 1.2x) korkeammaksi kuin bensalla. "haistakaa te p...ka koko valtiovalta, kun ette osaa muuta kun verottaa" :))) jne..

        Mielenkiintoista. Minä olen aina välillä yrittänyt etsiä jotain faktaa polttoaineverouudistuksen valmistelusta, toistaiseksi laihoin tuloksin. Yleisellä tasolla olevia Kataisen lausuntoja löytyy mutta ei mitään missä olisi jo selkeitä numeroita, paitsi ehkä dieselin osalta. Pistä linkkiä jos on tiedossa.

        Määki ole muute Salost kotosi vaik emmä siäl enä asuka.


      • Gunnar-pässi
        mmakine kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Minä olen aina välillä yrittänyt etsiä jotain faktaa polttoaineverouudistuksen valmistelusta, toistaiseksi laihoin tuloksin. Yleisellä tasolla olevia Kataisen lausuntoja löytyy mutta ei mitään missä olisi jo selkeitä numeroita, paitsi ehkä dieselin osalta. Pistä linkkiä jos on tiedossa.

        Määki ole muute Salost kotosi vaik emmä siäl enä asuka.

        Varmoja voidaan olla siitä, että mikään ajoneuvoissa käytettävä polttoaine ei ole jatkossa(kaan) verotonta. ;-)
        -Ja eiköhän eri energiamuotojen raaka-ainehintoja (per energiaekvivalentti) tasailla edelleenkin käyttövoimaveroin tms. ainakin privaatissa henkilöautokäytössä. -Joten voittajahevosta ei löytyne tälläkään kertaa...

        Toinen asia mistä voidaan olla varmoja, on se, että kokonaisveromäärä ei alene.

        St1:n veroalennuksen suuruus täytyy muuten olla julkinen tieto, koska se on VM:n taholta myönnetty. Täytyypä kysellä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      689
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      667
    Aihe