masennuslääke ja seksi

Käytän SSRI:n mielialalääkkettä, sertralinia. Luin hiljattain netistä, että kyseinen lääke aiheuttaa seksuaalista haluttomuutta. Tämän jälkeen sain selville, että ystäväni oli joutunut vaihtaa toiseen lääkkeeseen, koska sertralin oli vienyt häneltä seksuaalisen halun kokonaan pois.
Ongelmana on vaan se, että mulla on ikää 16, ja en voi mennä psykalle ilman, että vanhemmat on mukana. En kuitenkaan halua ruveta puhumaan seksielämästäni heidän kuullen, koska mulla ei ole mitään pakkoa kertoa heille asioistani. Lisäksi psykologini painostaa minua puhumaan henkilökohtaisista asioistani vanhemmilleni, mikä on äärimmäisen ahdistavaa ja häiritsevää. Olen kuitenkin 16 vuotias, ja Suomen lain mukaan minulla on oikeus harrastaa seksiä. Olen noin puoli vuotta luullut olevani aseksuaali, minkä takia seurustelusuhteeni meni ihan mönkään: En voinut olla lähellä poikakaveriani ja minua ahdisti kaikenlainen läheisyys ja kosketus. Miten saisin vaihdettua mielialalääkkeen ilman, että joudun selittämään vanhemmilleni mistä on kyse?
131245
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 13

Vanhimmat

psykologille kahden kesken että välittäisi pyynnön lääkärille lääkkeen vaihdosta. (psykologihan ei reseptiä voi kirjoittaa ellei ole myöskin lääk.koulutukseltaan).
Kyllä sinulla on oikeus käydä lääk.vastaanotolla ilman vanhempiasi.

ps.. suuri osa masennusl.aiheuttaa libidon heikkenemistä:((((

Äänestä
  • Nyt en kyllä uskalla ottaa enää ainoatakaan pilleriä. Toivottavasti tää vamma ei jää mulle pysyväksi. Aika kumma juttu, kun ei psykalla kerrottu mulle tälläsistä "sivuvaikutuksista", vaikka he varmasti tiesivät mitä nämä lääkkeet voivat aiheuttaa.

    Äänestä

  • .................... kirjoitti:

    Nyt en kyllä uskalla ottaa enää ainoatakaan pilleriä. Toivottavasti tää vamma ei jää mulle pysyväksi. Aika kumma juttu, kun ei psykalla kerrottu mulle tälläsistä "sivuvaikutuksista", vaikka he varmasti tiesivät mitä nämä lääkkeet voivat aiheuttaa.

    kuten on ohjeistettu! Ja pyydä kokeeksi jtkn muuta kuin SSRI- tai SNRI-lääkettä. Ja uohda nuo pelottelut.

    Itselläni Valdoxan, hyvä lääke, ainoa huono puolion sen hinta, 4 euroa/vrk.

    Tsemppiä!

    Äänestä

  • .................... kirjoitti:

    Nyt en kyllä uskalla ottaa enää ainoatakaan pilleriä. Toivottavasti tää vamma ei jää mulle pysyväksi. Aika kumma juttu, kun ei psykalla kerrottu mulle tälläsistä "sivuvaikutuksista", vaikka he varmasti tiesivät mitä nämä lääkkeet voivat aiheuttaa.

    käyttänyt lääkettä pitkään, niin lopetus tulee tehdä hitaasti vähitellen. Liian nopeasti lopettaminen voi olla vaarallista.

    Tottakai psykiatrit ja lääkärit vähättelevät haittavaikutuksia koska heidän ammattinsa perustuu suurelta osin lääkkeiden syöttämiselle.

    Kyse ei ole pelkästä seksistä vaan kyvystä tuntea rakkaudentunteita. Joskus psykiatrit jopa pakottavat ihmisille näitä kemikaaleja.

    Jos vanhempasi yrittävät pakottaa sinua syömään lääkettä, niin näytä nuo linkit heille.

    Äänestä

Tietääkseni kaikki SSRI- ja SNRI-lääkeet laskevat libidoa, enemmän tai vähemmän. Vaihtoehtoisia lääkkeitä ovat mirtatsapiini (Remeron ym.), moklobemidi (Aurorix ym.) ja agomelatiini (Valdoxan).

Mirtatsapiini on tutkitusti tehokkaimmasta päästä, mutta monia haittaa siinä se, että se voimistaa näläntunnetta ja pistää helposti lihomaan. Moklobemidi ei välttämättä ole niin tehokas, mutta itse sain siitä vuosia sitten kyllä apua masennukseen. Agomelatiini on uusin ja kallein (50mg annoksella jopa 4e/päivä!), joku lienee tämän foorumin mukaan siitä apua saanut.

Muualla maailmassa vaihtoehtona on vielä ainakin NDRI-lääke bupropion (Wellbutrin), jota Suomessa kirjoitetaan Zyban-nimellä vain röökin lopettamiseen.

Eli vaihtoehtoja on, rohkeasti vaan kysymään!

Äänestä
  • huonolle mielialalle löydetään syyksi ihan oikea vika ruumiissa kuten esimerkiksi ravinnepuutos tai myrkytystila.

    Äänestä

  • Yleensä kirjoitti:

    huonolle mielialalle löydetään syyksi ihan oikea vika ruumiissa kuten esimerkiksi ravinnepuutos tai myrkytystila.

    Mahtaisiko mulla sitten olla ravinnepuutos, kun olen vegaani. En syö lihaa ollenkaan.

    Äänestä

  • .................... kirjoitti:

    Mahtaisiko mulla sitten olla ravinnepuutos, kun olen vegaani. En syö lihaa ollenkaan.

    Huono mialiala voi johtua esimerkiksi anemiasta. Anemiaan auttaisi juuri lihan syönti. Pystyisitkö syömään esimerkiksi luomukananmunia?

    Äänestä

  • Hyvin mahdollista. kirjoitti:

    Huono mialiala voi johtua esimerkiksi anemiasta. Anemiaan auttaisi juuri lihan syönti. Pystyisitkö syömään esimerkiksi luomukananmunia?

    Juu : >

    Äänestä

  • Yleensä kirjoitti:

    huonolle mielialalle löydetään syyksi ihan oikea vika ruumiissa kuten esimerkiksi ravinnepuutos tai myrkytystila.

    Joskus ehkä löydetään, mutta että useimmiten? Jos ei ole anemiaa ja kilpirauhasarvot on kohdallaan niin masarinapit seuraa.

    Äänestä

  • .................... kirjoitti:

    Juu : >

    paljon luomukananmunia. Syö myös keltuaiset. Jos huono mielialasi johtuu anemiasta, niin tuolla tavalla sen pitäisi parantua ajan kanssa.

    Kannattaa joka tapauksessa käydä pätevän yksityislääkärin vastaanotolla missä otetaan verikokeet sun muut testit. Vaivasi ei välttämättä johdu anemiasta.

    Äänestä

  • ST kirjoitti:

    Joskus ehkä löydetään, mutta että useimmiten? Jos ei ole anemiaa ja kilpirauhasarvot on kohdallaan niin masarinapit seuraa.

    jos etsitään. Valitettasti on taloudellisempaa lääkäreille kirjoittaa lääkereseptejä kuin parantaa sairauksia.

    Huonoa mielialaa voivat aiheuttaa esimerkiksi syöpä, raskasmetallimyrkytys, allergiat, sokeri ja keinomakeutusaineet. Jos kyse on henkisestä ongelmasta, niin ei sitä paranneta kemikaaleilla. Kemikaalit vain peittävät ongelman, mutta niillä on hyvin vakavia haittavaikutuksia.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


.................... kirjoitti:

Käytän SSRI:n mielialalääkkettä, sertralinia. Luin hiljattain netistä, että kyseinen lääke aiheuttaa seksuaalista haluttomuutta. Tämän jälkeen sain selville, että ystäväni oli joutunut vaihtaa toiseen lääkkeeseen, koska sertralin oli vienyt häneltä seksuaalisen halun kokonaan pois.
Ongelmana on vaan se, että mulla on ikää 16, ja en voi mennä psykalle ilman, että vanhemmat on mukana. En kuitenkaan halua ruveta puhumaan seksielämästäni heidän kuullen, koska mulla ei ole mitään pakkoa kertoa heille asioistani. Lisäksi psykologini painostaa minua puhumaan henkilökohtaisista asioistani vanhemmilleni, mikä on äärimmäisen ahdistavaa ja häiritsevää. Olen kuitenkin 16 vuotias, ja Suomen lain mukaan minulla on oikeus harrastaa seksiä. Olen noin puoli vuotta luullut olevani aseksuaali, minkä takia seurustelusuhteeni meni ihan mönkään: En voinut olla lähellä poikakaveriani ja minua ahdisti kaikenlainen läheisyys ja kosketus. Miten saisin vaihdettua mielialalääkkeen ilman, että joudun selittämään vanhemmilleni mistä on kyse?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu