Hei, nyt on katastroofinen tilanne. Kolme viikkoa aikaa keinonivelleikkaukseen ja pari kuukautta sitten paukahti säärihaava. Ei ole infektoitunut, mutta on ärtynyt, ja paksu verirupi päällä. Silloin tällöin tihuttaa verta, ei likikään joka päivä. Mutta ei märkää.
Lääketieteellisesti ei ole mitään apua tarjolla. Olen käynyt ne kaikki läpi, eilenkin verisuoniprofessorilla. Sanoi, ettei ole enää mitään tarjota.
EN usko, että ei olisi enää mitään. Pihkavoidetta olen käyttänyt, se vain lisää ärsytystä ja punoitusta haavan ympärillä. Ei auta. Siinä varmaan on jotain aineosia, jotka ärsyttää, ja sitä kautta aiheuttavat tuelhdusta.
Magneettilevy on nytkin tuossa haavan päällä. Sen olen havainnut rauhoittavan, mutta ei aivan parantumiseen saakka. Seuraavaksi kokeilen otsonivettä. Mulla on tuolla tavaroissa juomaveden otsonointilaite, kokeilen sillä tehdyllä vedellä.
Mitä muuta tiedät, jota voisin käyttää ja kokeilla?
Säärihaavoihin nyt kaikki keinot esille
12
820
Vastaukset
- loppu!
> Ei ole enää mitään tarjota!
Etpä taida olla lainkaan ainutkertainen tapaus?
Eikö ole koskaan tullut mieleen, että esim. kertomasi säärihaava olisi vain OIRE jostakin "syvemmällä" olevasta ongelmasta?
Jokin SYY siihenkin täytyy olla, joka sen aiheuttaa!
Syyn täytyy siis olla "syvemmällä", jos haavaa ei ole tehty nahan ulkopuolelta!
Jos haava ei ole syntynyt ulkopuolisesti, niin ongelma ja ongelman syy ei poistu vaikka haava ommeltaisiin kiinni, vaan sen syy jää, ja se aiheuttaa lisää ongelmia sekä todennäköisesti avaa säären uudestaan. Valitettavasti!
Mikä sitten voisi olla syy säärihaavaan?
Esim. sinkin puutteen tiedetään voivan aiheuttaa monia muitakin ongelmia, mutta säärihaavat on eräs seuraus sinkin puutteesta.
Aiheesta enemmän tuossa linkissä:
http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=134- Säärihaavat
Kyllä syy on tiedossa, mutta sitä ei voi enää korjata tätä enempää. Nuo keinoverisuonet pitäisi laittaa, mutta ne eivät ole kehittyneet vielä siinä mittakaavassa, että niistä olisi minun tapauksessa apua.
Tässä tuore, joulukuullla tehty varjoainekuvauksen tulos:
Säärten osalta polvesta alaspäin:
Säärten alapuolella tilanne on erittäin huono. Oikealla ei suonirunkoja juurikaan eroitu ja vasemmallakin näkyy lähinnä fibularishaarasta pieni proksimaalinen pätkä ja distaalisemmin suonirugnot eivät juurikaan täyty
Elikkäs erittäin laaja verisuonileikkaus tehtiin 20 vuotta sitten molempiin jalkoihin, ja lääkinnällisten puristussukkien avulla olenkin pärjännyt 20 vuotta ilman säärihaavoja. Yhdyslaskimot ovat laajentuneet niin paljon, että ohivirtaus läpistä on koko ajan päällä. Verta viraa alaspäin, kun pitäisi ylöspäin kohti sydäntä virrata puhdistumaan.
Siis säärihaavojen syy on laskimoverisuonisairaus. Veri pursuaa vain nilkoissa ja jalkaterissä, ja vain osa verestä pystyy verisuoniläppien voimasta virtaamaan ylöspäin. Kun veri pääsee polveen saakka, siitä se kyllä sitten menee eteenpäin hyvin.
Verisuonia myös tuhonnut sytostaatti ja 15 vuotinen kortisoonilääkitys. - pitkään
Säärihaavat kirjoitti:
Kyllä syy on tiedossa, mutta sitä ei voi enää korjata tätä enempää. Nuo keinoverisuonet pitäisi laittaa, mutta ne eivät ole kehittyneet vielä siinä mittakaavassa, että niistä olisi minun tapauksessa apua.
Tässä tuore, joulukuullla tehty varjoainekuvauksen tulos:
Säärten osalta polvesta alaspäin:
Säärten alapuolella tilanne on erittäin huono. Oikealla ei suonirunkoja juurikaan eroitu ja vasemmallakin näkyy lähinnä fibularishaarasta pieni proksimaalinen pätkä ja distaalisemmin suonirugnot eivät juurikaan täyty
Elikkäs erittäin laaja verisuonileikkaus tehtiin 20 vuotta sitten molempiin jalkoihin, ja lääkinnällisten puristussukkien avulla olenkin pärjännyt 20 vuotta ilman säärihaavoja. Yhdyslaskimot ovat laajentuneet niin paljon, että ohivirtaus läpistä on koko ajan päällä. Verta viraa alaspäin, kun pitäisi ylöspäin kohti sydäntä virrata puhdistumaan.
Siis säärihaavojen syy on laskimoverisuonisairaus. Veri pursuaa vain nilkoissa ja jalkaterissä, ja vain osa verestä pystyy verisuoniläppien voimasta virtaamaan ylöspäin. Kun veri pääsee polveen saakka, siitä se kyllä sitten menee eteenpäin hyvin.
Verisuonia myös tuhonnut sytostaatti ja 15 vuotinen kortisoonilääkitys.Onpa ollut todellakin pitkä "kortisonikuuri"!
Tiedetäänhän sen haitallisista vaikutuksista runsaasti.
Eikö todellakaan ole ollut muuta vaihtoehtoa kortisonin sijaan? - Säärihaavat
pitkään kirjoitti:
Onpa ollut todellakin pitkä "kortisonikuuri"!
Tiedetäänhän sen haitallisista vaikutuksista runsaasti.
Eikö todellakaan ole ollut muuta vaihtoehtoa kortisonin sijaan?Ei oo ollu vaihtoehtoja, ei oo ollu kortisooin korvaajaa teholtaan. Ilman kortisonia toisenlaiset vaikeat vauriot. Suo siellä, vetelä täällä, kun nokka nousee, pyrstö tarttuu, kun pyrstö nousee, nokka tarttuu. Sellaista se on ollut.
- voide
Oletko kokeillut sinkkivoidetta, jos siitä olisi apua ?
Siitä on useita vuosia aikaa, kun mummollamme oli säärihaava jalassa.
Siihen ei mikään oikein auttanut. Muistaakseni sinkkivoidetta myös kokeiltiin.
En enää oikein muista, mutta siitä oli ainakin vähän apua tuon säärihaavan hoidossa.
Sinkkivoiteen pitäisi auttaa tulehduksiin.
Toivotaan, että saat apua ja vaivasi paranee...- Säärihaavat
Sinkkivoidetta en oo kokeillut, kiitos vinkistä. Täytyy hankkia sitä. Juuri kokeilin yhtä voidettä, jota yks ystävä lähetti postissa, että se on auttanut vaikeissakin iho-ongelmissa, mutta tässä tapauksessa se vain pahensi tilannetta.
Menee tiistaille, ennenkuin sitä pääsee etsimään jostain... - Säärihaava
Soitin miehelle, ja apteekkiin, siellä on sinkkisalvaa, ja mies tuo tullessaan, kun on keskustassa juuri sattumoisin käymässä, joten saankin jo tänään. Hienoa
- 15
Mulla on viime syksysta lahtien ollut sama ongelma. sain haavan takia terveyskeskuksesta maksutta mittojen mukaan tehdyt tukisukat, joita kayttamallahaava kuulemma paranee. Ota yhteys omaan laakariin, jotta saat nama hoitosukat. Pakkohan jotain apua taytyy olla olemassa.
- Säärihaavat
Joo, mittojen mukaiset puristussukat ovat olleet jo 20 vuotta, ja nyt jo viitisen vuotta puristusasteikoltaan 3 asteen sukat.
- 15
Säärihaavat kirjoitti:
Joo, mittojen mukaiset puristussukat ovat olleet jo 20 vuotta, ja nyt jo viitisen vuotta puristusasteikoltaan 3 asteen sukat.
luin uudelleen tuon aloitusviestisi ja huoamsin, että sulla tosiaankin on ollut ne sukat. saa nähdä miten mun säärihaavan käy, en oikein usko että paranee niitten sukkien avulla. ei se iso reikä ole, mutta kun ei parane ja alkaa helposti mätimään. tympii koko juttu. sain sen haavan, kun siitä kohdasta leikattiin eräs koepala eikä se leikkauskohta parantunut.
- Noituutta kehiin!
15 kirjoitti:
luin uudelleen tuon aloitusviestisi ja huoamsin, että sulla tosiaankin on ollut ne sukat. saa nähdä miten mun säärihaavan käy, en oikein usko että paranee niitten sukkien avulla. ei se iso reikä ole, mutta kun ei parane ja alkaa helposti mätimään. tympii koko juttu. sain sen haavan, kun siitä kohdasta leikattiin eräs koepala eikä se leikkauskohta parantunut.
Sääli, että vastaus tulee vasta nyt.
Itse olin sairaalassa säärihaavan takia, eikä koululääketiede eikä suoneen annettu antibiootti auttaneet asiaa lainkaan.
Sitten tein vanhankansan parannuskeinon: sulatin kattilassa kuusenpihkaa ja öljyä ja sitä sivelin varovasti aivan kuivan pinnan reunoille asti. Paraneminen alkoi heti, eikä jäänyt edes arpea. Samalla tavalla olin hoitanut paikan käsivarressa, josta oli poistettu joku möntti ja joka tulehtui. Siitäkään ei jäänyt edes arpea.
Lääkärit eivät tästä kikasta tykkää, kun on niin halpa ja helppo. - ruokaaa
Noituutta kehiin! kirjoitti:
Sääli, että vastaus tulee vasta nyt.
Itse olin sairaalassa säärihaavan takia, eikä koululääketiede eikä suoneen annettu antibiootti auttaneet asiaa lainkaan.
Sitten tein vanhankansan parannuskeinon: sulatin kattilassa kuusenpihkaa ja öljyä ja sitä sivelin varovasti aivan kuivan pinnan reunoille asti. Paraneminen alkoi heti, eikä jäänyt edes arpea. Samalla tavalla olin hoitanut paikan käsivarressa, josta oli poistettu joku möntti ja joka tulehtui. Siitäkään ei jäänyt edes arpea.
Lääkärit eivät tästä kikasta tykkää, kun on niin halpa ja helppo.Valitettavasti tämäkin tulee myöhään. Ravitsemustilalla on ratkaisevan suuri merkitys säärihaavan paranemiselle. Sairaalan ravitsemusterapeutin konsultaatio olisi ollut tarpeen. Tilanne on aloittajan kohdalla jo ohi, mutta etenkin proteiiniravitsemuksen tehostaminen ruokavalion ja kliinisen ravintovalmisteen avulla olisi saattanut olla suureksi avuksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä841719Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2721595Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2881373Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1701299- 57915
- 48881
- 66874
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em66873Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40861Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤48838