On se kumma,

Mohikaani_27 Orginal

kun luherilaiset panettelee kastevihassaan uskovien kasteella käyneitä, ei riitä heille, että eivät hyväksy uskovien kastetta, heillä on suurimmalla osalla katkruuteen asti solvaamisen halu, ja mielellään helluntailaisia.

* Itse olen paljon kirjoittanut vauvakasteen epäraamatullisuudesta, mutta sikäli kun musitan, en ole koskaan solvannut lutherilaisia, nimitellyt tai muuten rumin sanoin heitä loukannut. Miksi olisinkaan? Enkä tiedä kenenkään toisenkaan täällä nimitelleenn heitä? Päinvastoin, Paarmaakin olen menessa kohden kiittänyt. Eikä minulla olekaan heitä vastaan yhtään mitään. Ainoastaan Raamatun totuuteen kasteesta. Ja siinä pysyn , koska mitä hyödyttää mukautaua epäraamatulliseen kasteoppiin?

* Ja miksi he solvaavat, jos kerran omasta mielestään ovat oikea oppisiaa, mitä sitten on pelkäämistä ?

* On heissä poikkauksia, mm. Tapio522, on esimerkillinen kirjoittaja, hän ei koskaan sorru solvaamaan, vaikka joskus meneekin sanat meilläkin eri suuntiin. Toisia on sitten kuin tulikivekatuinen käryävä ja sapekas.

36

286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen mielistynyt

Ei siinä mitään kummaa ole. Sydämen kyllyydestä suu puhuu. Tarkoitan panettelijoita.
      Pysytään me rauhallisina ja siinä, minkä kasteesta olemme Raamatusta sisäistäneet.

Kaste on varmasti eräs suurimmista kitkan aiheuttajista uskovienkin kesken. Vielä enemmän kasteesta riitelevät ne, joilla on vain halu kiistellä ilman todellista vakaumusta. Kaste on niin kallis asia, ettei sen takia kannattaisi kenenkään isotella. Oman näkemyksen saa tuoda esiin, mutta ei pidä ryhtyä taistelemaan toisten käsityksiä vastaan. Kerrot, ettet ole niin tehnytkään. Minusta niin on hyvä.
      Kaikki oppiriidoissa saavutetut voitot ovat ns. Pyrrhoksen voittoja. Asiallisessa keskustelussa voi saada voittoja. Suurin voitto on voittaa itsensä ja olla hiljaa, kun herjataan.

1. Piet. 2:23
      21 Sillä siihen te olette kutsutut, koska Kristuskin kärsi teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te noudattaisitte hänen jälkiänsä,
      22 joka "ei syntiä tehnyt ja jonka suussa ei petosta ollut",
      joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee.

• pehmopappa ,

vastaan ei kannata riidellä.

http://www.youtube.com/watch?v=9uLmOuungVs&feature=related

Kaste on Raamatun mukainen vain kun, se annetaan:

1.) opetuslapselle, joka tunnustaa uskonsa Jeesukseen.
        2.) vapaaehtoinen, tietoinen, "antakaa kastaa itsenne"
        3.) kaste kaava: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen mukaan.
        4.) kaste tapa: veteen upottamalla, "he astuivat veteen"

Matt. 3:13-17

"13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
        14 Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
        15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle.
        16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
        17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt"."

Kaste ei aiheuta, mitään riitaa, jos ihminen tutkii Raamatusta asian.

• pehmopappa , kirjoitti:

"13 Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
        14 Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"
        15 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus". Silloin hän salli sen hänelle.
        16 Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
        17 Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt"."

pehmopappa:
        --
        Usein väitetään, että ainoa oikea kaste tapahtuu upottamalla.
        Tällaiselle väitteelle ei löydy tukea itse Raamatusta.

Raamatussa ei ole mitään säädöstä kasteen muodosta ja veden määrästä siinä.
        Raamattu kertoo ainoastaan, että kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt.28:19).
        Kasteveden tuli olla myös puhdasta (Hebr.10.22; Hes.36:25). (Apt.9:38-39).

Kun Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen asetti kristillisen kasteen, hän ei puhunut veden määrästä mitään.
        Hän yksinkertaisesti vain sanoi, että pelastukseen kuuluu usko ja kaste:
        ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu” (Mark.16:16).
        Edelleen:
        ” tehkää kaikista kansoista (“kaikkiin kansoihin” kuuluvat lapsetkin!) opetuslapsia kastaen heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19).

Myöskään Jeesuksen opetus kasteesta ei puhu veden määrästä, vaan kasteen välttämättömyydestä:
        ”...ellei ihminen synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan” (Joh.3:5).

• Tapio522 kirjoitti:

pehmopappa:
        --
        Usein väitetään, että ainoa oikea kaste tapahtuu upottamalla.
        Tällaiselle väitteelle ei löydy tukea itse Raamatusta.

Raamatussa ei ole mitään säädöstä kasteen muodosta ja veden määrästä siinä.
        Raamattu kertoo ainoastaan, että kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt.28:19).
        Kasteveden tuli olla myös puhdasta (Hebr.10.22; Hes.36:25). (Apt.9:38-39).

Kun Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen asetti kristillisen kasteen, hän ei puhunut veden määrästä mitään.
        Hän yksinkertaisesti vain sanoi, että pelastukseen kuuluu usko ja kaste:
        ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu” (Mark.16:16).
        Edelleen:
        ” tehkää kaikista kansoista (“kaikkiin kansoihin” kuuluvat lapsetkin!) opetuslapsia kastaen heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19).

Myöskään Jeesuksen opetus kasteesta ei puhu veden määrästä, vaan kasteen välttämättömyydestä:
        ”...ellei ihminen synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan” (Joh.3:5).

Oleellisinta kasteessa on sen hengellinen sisältö.

Pelastusta ei saa aikaan vesi(määrä) ,vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa (Ef.5:26).
        On siis aivan yhdentekevää onko vettä kourallinen vai järvi.

Raamatussa ei siis ole mitään säädöstä kasteen muodosta ja veden määrästä siinä.
        ---
        Kirjassa DIDAKHE (kahdentoista apostolin oppi) n. 100-luvulta, sanotaan:
        ”Kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen virtaavalla vedellä (tai:virtaavassa vedessä)..
        Mutta, jos sinulla ei ole virtaavaa vettä, kasta muuhun veteen.
        Jos et voi kastaa raikkaalla vedellä, kasta lämpimällä.
        Mutta jos sinulla ei ole kumpaakaan, vala päähän kolmesti vettä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”

• ml213-
        Tapio522 kirjoitti:

Pelastusta ei saa aikaan vesi(määrä) ,vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa (Ef.5:26).

Raamatussa ei siis ole mitään säädöstä kasteen muodosta ja veden määrästä siinä.
        ---
        ”Kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen virtaavalla vedellä (tai:virtaavassa vedessä)..
        Mutta jos sinulla ei ole kumpaakaan, vala päähän kolmesti vettä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”

"Pelastusta ei saa aikaan vesi(määrä) ,vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa (Ef.5:26). "
        ----

Ihmiset ymmärtävät kasteen monellakin tavoin, mutta pitänee sanoa, etten koskaan ole ennen kuulut, että Sana olisi kastevedessä.

Meneeköhän tuo ajatus enemmän taikuuden puolelle kuin todellisuuden/totuuden.

• olen mielistynyt
        Tapio522 kirjoitti:

---

>>Kirjassa DIDAKHE (kahdentoista apostolin oppi) n. 100-luvulta, sanotaan:

• pehmopappa , kirjoitti:

* Miksi se pitää tehdä vaikeaksi ja mutkikkaaksi, kun tarttis ainoastaan totella Herraa Jeesusta?

• edellen tämä

Mitä hengestä on tämä aikus kasteen puolustaminen henkeen ja vereen.
      Johannes Kastaja oli Jordanilla ja kastoi, koska ennen häntä ei kasatettu. Siihen aikaan hän kastoi ja toi tunnetuksi Jeesusta ja parannuksen kastetta.
      Hän sano: Minun jälkeeni tulee hän, jonka kengän paulaa en edes pysty päästämään. Hän kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella. Kumpi kaste sinun mielestäsi on tärkeitä tuoda esille.

• Rooman eräästä katakombista on löydetty toiselta vuosisadalta olevasta kastekappelista kuva. Siinä Johannes kastaa Jeesuksen kaatamalla astialla vettä Jeesuksen päälle.
        Kappelissa on kastevettä varten vain pieni lattiasyvennys, johon upottaminen oli mahdotonta.

• Tapio522 kirjoitti:

Rooman eräästä katakombista on löydetty toiselta vuosisadalta olevasta kastekappelista kuva. Siinä Johannes kastaa Jeesuksen kaatamalla astialla vettä Jeesuksen päälle.
        Kappelissa on kastevettä varten vain pieni lattiasyvennys, johon upottaminen oli mahdotonta.

mitä on Kirjoitettu. Tuo ei ole Raamattua.

* IRT:ssä on kuva aihan alkuseurakunnan alkuajalta kastealtaasta, se on ristin muotoinen ja niin syvä, että varmasti siellä kastettiin uopttamalla. Miksi sinä et voi hyväksyä Raamatun opettamaa uskovien kastetta?
        "Menkää ja TEHKÄÄ kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastakaa Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

* Menkää, on yhtä kuin saarnatkaa evankeliumia kaiille luoduille, ihmeet ja merkit seuraa niitä, jotka uskovat. Nämä liittyy toinen toiseensa. Ei voi tarkoittaa vauvaoja.

* Tästä syntyy kieroutunut kuva, että uskovien kasteen ottaneet halveksisivat vauvoja ja yleensä lapsia. Mutta se on täysin harhauttava kuva , kukaan ei halveksi eikä väheksy vauvoja tai lapsia. On vaan aivan turhaa kastaa vauvaa, koska kaste edellyttä parannuksen tekoa ja uskoa, ja näitä kumpaakaan ei vauva voi omaksua.

* Kaste on uskon seurausta, aivan niinkuin Jeesus sanoo; " Joka USKOO, ja kastetaan, se pelastuu." Miksi pitää ruveta manipuloimaan Sanaa, selityksi selitysten perään, täysin ihmisviisuteen perustvaa viisastelua. Sinä Tapio tiedät tämän!

• Mohikaani_27 kirjoitti:

mitä on Kirjoitettu. Tuo ei ole Raamattua.

* IRT:ssä on kuva aihan alkuseurakunnan alkuajalta kastealtaasta, se on ristin muotoinen ja niin syvä, että varmasti siellä kastettiin uopttamalla. Miksi sinä et voi hyväksyä Raamatun opettamaa uskovien kastetta?
        "Menkää ja TEHKÄÄ kaikki kansat minun opetuslapsikseni kastakaa Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen."

* Menkää, on yhtä kuin saarnatkaa evankeliumia kaiille luoduille, ihmeet ja merkit seuraa niitä, jotka uskovat. Nämä liittyy toinen toiseensa. Ei voi tarkoittaa vauvaoja.

* Tästä syntyy kieroutunut kuva, että uskovien kasteen ottaneet halveksisivat vauvoja ja yleensä lapsia. Mutta se on täysin harhauttava kuva , kukaan ei halveksi eikä väheksy vauvoja tai lapsia. On vaan aivan turhaa kastaa vauvaa, koska kaste edellyttä parannuksen tekoa ja uskoa, ja näitä kumpaakaan ei vauva voi omaksua.

* Kaste on uskon seurausta, aivan niinkuin Jeesus sanoo; " Joka USKOO, ja kastetaan, se pelastuu." Miksi pitää ruveta manipuloimaan Sanaa, selityksi selitysten perään, täysin ihmisviisuteen perustvaa viisastelua. Sinä Tapio tiedät tämän!

"* IRT:ssä on kuva aihan alkuseurakunnan alkuajalta kastealtaasta,"

Saarisalon kirjassa tuskin on kuvaa alkukirkon kastealtaasta vaan korkeintaan piirros Saarisalon porukalta.

Jeesus oli jo kuollut vuosikymmeniä ennen alkukirkkoa ja kastettiin Jordanin virrassa eikä alkukirkon kastealtaassa.

• tulee enimmäkseen sinulta.

Lapsikastajat saatanoita ja pirulaisia, vauvaväkivaltaa, porttokirkko ym....tuskinpa keneltään löytyy yhtä paljon solvauksia kuin sinulta...laitan esimerkkejä joita olisi kai noin tuhat kappaletta ja seriffin virastakin sinut erotettiin noiden solvauksien takia.

"Tulee vaan pakosta mieleen, että Saatana vihaa totuutta, myös kasteesta puhuttaessa niinkuin Raamattu sen on ilmottanut, muutenhan se pirulainen ei sitä niin vihan päälle ottaisikaan."
      "lapsikaste on vauvaväkivaltaa, kirkon toimesta, "
      "lapsikaste on viheliäinen oppi,"
      "pakanallista hölynpälyä koko lapsikaste"
      "Lapsikaste...porttokirkon äiti!"
      "...porttokirkon pappi"

Lapsikaste on uudessa testamentissa se puhdistautuminen jolla korvattiin ympärileikkaus.
      Apos.2:38,39 Pietari sanoi helluntaisaarnansa jälkeen, että lupaus kasteeseen liittyvästä syntien anteeksiantamuksesta ja Pyhän Hengen saamisesta kuuluu ”teille ja teidän lapsillenne”

• olen mielistynyt

Onko noin? Tuohon en ole mielistynyt.
        Ikävää kuultavaa.

"Lapsikaste on uudessa testamentissa se puhdistautuminen jolla korvattiin ympärileikkaus.
        Apos.2:38,39 Pietari sanoi helluntaisaarnansa jälkeen, että lupaus kasteeseen liittyvästä syntien anteeksiantamuksesta ja Pyhän Hengen saamisesta kuuluu ”teille ja teidän lapsillenne” "

1. Kor. 7:19
        Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.

Gal. 5:6
        Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

Gal. 6:15
        Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus.

Rohkenenko siis sanoa, ettei kaste ole mitään, ei lapsikaste eikä uskovien kaste, vaan UUSI LUOMUS?
        Taidanpa uskaltaa, kun oikein pohjamutia (kastemaljan ja kastealtaan pohjaa) myöten ajattelen.

• Missä Jumalan pelko?

solvausta aloittajalta. Jostakin syystä kasteen uusijat tekevät tuota jatkuvasti. Sen synnin mitta taitaa olla jo kukkurillaan.

• olen mielistynyt kirjoitti:

Ikävää kuultavaa.

"Lapsikaste on uudessa testamentissa se puhdistautuminen jolla korvattiin ympärileikkaus.
        Apos.2:38,39 Pietari sanoi helluntaisaarnansa jälkeen, että lupaus kasteeseen liittyvästä syntien anteeksiantamuksesta ja Pyhän Hengen saamisesta kuuluu ”teille ja teidän lapsillenne” "

Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.

Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

Sillä ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus, vaan uusi luomus.

Rohkenenko siis sanoa, ettei kaste ole mitään, ei lapsikaste eikä uskovien kaste, vaan UUSI LUOMUS?
        Taidanpa uskaltaa, kun oikein pohjamutia (kastemaljan ja kastealtaan pohjaa) myöten ajattelen.

kerrotaan että ympärileikkaus ei ole sama kuin usko, eli usko ei tarkoita kastetta, joten rinnastat ne väärin.
        Room 2:25 Ympärileikkaus kyllä on hyödyllinen, jos sinä lakia noudatat; mutta jos olet lainrikkoja, niin sinun ympärileikkauksesi on tullut ympärileikkaamattomuudeksi.

Kasteella korvataan ympärileikkaus (sydämen ympärileikkaus) eli se mahdollistaa entisistä synneistä puhdistautumisen.
        Jer 4:4 Ympärileikatkaa itsenne Herralle ja poistakaa sydämenne esinahka....
        Ap.t. 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

Jumalan sanoja Pyhästä vedestä:
        Hes. 36:25,26 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; ........
        Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden ........

• sinun päättelyjä. On kyse panettelusta suoraan esm. lueterilaisia, enkä tietääkseni ole koskaan siinä mielessä, non hekä joskus lutteria itseään, kun hän oli aikamoinen perekelisden kylväjä. Sinä vedät viivevuosisadaltakin juttuja. Eikä minu solvasutaen takia erotettu. Älä puhu kun et tiedä, päättelet vaan, omalla väärällä tavallasi. Olet sellainen juoruamaan taipuvainen omakehun ylpeilijä!

• Pe.ku kirjoitti:

kerrotaan että ympärileikkaus ei ole sama kuin usko, eli usko ei tarkoita kastetta, joten rinnastat ne väärin.
        Room 2:25 Ympärileikkaus kyllä on hyödyllinen, jos sinä lakia noudatat; mutta jos olet lainrikkoja, niin sinun ympärileikkauksesi on tullut ympärileikkaamattomuudeksi.

Kasteella korvataan ympärileikkaus (sydämen ympärileikkaus) eli se mahdollistaa entisistä synneistä puhdistautumisen.
        Jer 4:4 Ympärileikatkaa itsenne Herralle ja poistakaa sydämenne esinahka....
        Ap.t. 22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

Jumalan sanoja Pyhästä vedestä:
        Hes. 36:25,26 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; ........
        Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden ........

taas pitää Raamattutunita! Etkö koskaan voi käsittää, että et ymmärrä Raamatusta yhtään enempää, kuin sika pohjantähdestä?

Ikävää kuultavaa.

vauvakasteessa tullaan uudesksi luomukseksi, kun justiinhan vauva on muutenkin uusi? Eikä siinä kastemaljasssa kukaan tule miksikään, saahan sitä vettä valella. Mutta Raamatun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Kastakaa te vaan vauvoja mun puolesta, mutta ette sitten iäisyydessä voi kukaan joka on lukenut näitä mun rivejäni, väittää Suuren Tuomarin edessä, että ette tienneet?

* Onko nyt asia sitten mielestänne niin, että vauvakastetut pelastuu, siis lähes koko kansa, ja me surkimukset halluntailaiset jäädäänkin rannalle ruikuttamaan, kun suomi tyhjenee Herran tullessa? Niinköhän se menee ? En väitä ollenkaan, etteikö luterilaisitakin osa pelastu, mutta että pelkän vauvakasteen perusteella, sitä en usko ollenkaan.

* Jos tehtäisiin callup kysely, niin monikohan luterilaista, siis tavallisista kansasta, edes uskoisi Jeesuksen tulemukseen? Mitä hunttarit arvelette?

• Missä Jumalan pelko? kirjoitti:

solvausta aloittajalta. Jostakin syystä kasteen uusijat tekevät tuota jatkuvasti. Sen synnin mitta taitaa olla jo kukkurillaan.

* Etkö oikein ymmärrä lukemaasi ? Mittaa sinä vaan omia syntejäsi, ei sun tarvitse mun syntejä tilittää, omissasikin on tarpeeksi, ja jos vielä meinaat selvitä vauvakasteen armolla, niin suosittelen ottamaan yhteyttä helluntaisaarnajiin!

Ikävää kuultavaa.

KASTE/ YMPÄRILEIKKAUS

Uuden liiton merkki on kaste.

"Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt KASTE, ei siksi että te SIINÄ luovuitte saastaisesta elämästä, VAAN koska JUMALA TEKI kanssanne hyvän omantunnon LIITON. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus."
        --
        Uuden liiton kastetta lapselle kutsutaan Kristuksen ympärileikkaukseksi.
        Raamattu liittää uudestisyntymisen kasteeseen. Kasteessa herätään Kristuksen kanssa.

"Ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA,JOSSA te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala,
        joka herätti hänet kuolleista." (Kol.2:11,12).

"Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen KASTETUT on kastettu hänen kuolemaansa.
        Näin meidät KASTEESSA annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin ALKAISIMME ELÄÄ UUTTA ELÄMÄÄ, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista" (Room.6:3-4).

• olen mielistynyt
        Mohikaani_27 kirjoitti:

vauvakasteessa tullaan uudesksi luomukseksi, kun justiinhan vauva on muutenkin uusi? Eikä siinä kastemaljasssa kukaan tule miksikään, saahan sitä vettä valella. Mutta Raamatun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Kastakaa te vaan vauvoja mun puolesta, mutta ette sitten iäisyydessä voi kukaan joka on lukenut näitä mun rivejäni, väittää Suuren Tuomarin edessä, että ette tienneet?

* Onko nyt asia sitten mielestänne niin, että vauvakastetut pelastuu, siis lähes koko kansa, ja me surkimukset halluntailaiset jäädäänkin rannalle ruikuttamaan, kun suomi tyhjenee Herran tullessa? Niinköhän se menee ? En väitä ollenkaan, etteikö luterilaisitakin osa pelastu, mutta että pelkän vauvakasteen perusteella, sitä en usko ollenkaan.

* Jos tehtäisiin callup kysely, niin monikohan luterilaista, siis tavallisista kansasta, edes uskoisi Jeesuksen tulemukseen? Mitä hunttarit arvelette?

>>Koskas siinä vauvakasteessa tullaan uudesksi luomukseksi, kun justiinhan vauva on muutenkin uusi? Eikä siinä kastemaljasssa kukaan tule miksikään, saahan sitä vettä valella. Mutta Raamatun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Kastakaa te vaan vauvoja mun puolesta, mutta ette sitten iäisyydessä voi kukaan joka on lukenut näitä mun rivejäni, väittää Suuren Tuomarin edessä, että ette tienneet?>En väitä ollenkaan, etteikö luterilaisitakin osa pelastu, mutta että pelkän vauvakasteen perusteella, sitä en usko ollenkaan.>* Jos tehtäisiin callup kysely, niin monikohan luterilaista, siis tavallisista kansasta, edes uskoisi Jeesuksen tulemukseen? Mitä hunttarit arvelette?

• omakätisesti
        Mohikaani_27 kirjoitti:

taas pitää Raamattutunita! Etkö koskaan voi käsittää, että et ymmärrä Raamatusta yhtään enempää, kuin sika pohjantähdestä?

Mistä me voimme tietää, mitä sika tietää Pohjantähdestä.
        Mitä itse tiedämme siitä.
        Minulla on käytössäni kaukoputki ja tähtitaivas on kiinnostava.
        Suosittelen muillekin, että tiirailette tähtitaivasta.
        Voitte nähdä "taivaan merkit".

Sika on fiksu eläin. Opin sen maaseudulla majaillessani.
        Siat vasta filosofeja ja psykologeja ovatkin.
        Seuraapa sian ilmeitä, kun se arvioi sinut tavatessanne.
        En tietenkään toivo, että pahnoilla. Muuten vain, jos sattuu tulemaan tilaisuus.

Sika on lahjomaton tarkkailija ja ystävällinen otus, kun tahtoo.
        Vaan jos ei tahdo, niin siitä on oksat pois.
        Sika ei kuulu ns. vaalikarjaan, joka on helposti johdettavissa mihin tahansa.

• Kaste on kyllä keino saada riita aikaan uskovien kesken,,mie en siksi otakaan sitä esiin(joskus sanon Raamatun asian siihen)...opit riitelevät,ei ihmiset,,varsinkin uudestisyntyyneet pitää olla rakkaudelisia toisia kohtaan,,

• lannenhunttari

tannekkin tuo aiemmin kirjoittamani juttu--mika sitten on se taydellinen ja erehtymaton oppi---?tuota on haettu maailman tappiin --ja haetaan vielakin.
        suosittelisin lukemaan s a n a lehden 25.3 tarkk'ampujan tekstin..ylistetaan elamaa elamalla;; patka siita--

kauhistelemme elaman monia ulottuvuuksia ja yritamme tunkea niita oppien arkkuihin jotka suljemme asenteittemme nauloilla.ihastelemme naiden oppiemme oikeellisuutta ja unohdamme ihmetella Jumalan meille antaman elaman kiehtoa ja kirjavuutta.
        sanomme auringon tanssivan paasiaisaamun taivaalla.mutta itse muistutamme pakastimen tonkkosuolattuja silakoita---maku menee,mutta sailyvyys taataan ,valolta suojattuna.

iloitaan VALOSSA paasiais sanomasta..l-h ja lopetetaan tuo ihan varmana oikeassa olo..

• merihukka
        lannenhunttari kirjoitti:

tannekkin tuo aiemmin kirjoittamani juttu--mika sitten on se taydellinen ja erehtymaton oppi---?tuota on haettu maailman tappiin --ja haetaan vielakin.
        suosittelisin lukemaan s a n a lehden 25.3 tarkk'ampujan tekstin..ylistetaan elamaa elamalla;; patka siita--

kauhistelemme elaman monia ulottuvuuksia ja yritamme tunkea niita oppien arkkuihin jotka suljemme asenteittemme nauloilla.ihastelemme naiden oppiemme oikeellisuutta ja unohdamme ihmetella Jumalan meille antaman elaman kiehtoa ja kirjavuutta.
        sanomme auringon tanssivan paasiaisaamun taivaalla.mutta itse muistutamme pakastimen tonkkosuolattuja silakoita---maku menee,mutta sailyvyys taataan ,valolta suojattuna.

iloitaan VALOSSA paasiais sanomasta..l-h ja lopetetaan tuo ihan varmana oikeassa olo..

Luterilainen kastettiin lapsena. Aikuisena hän liittyi helluntailaisiin ja sai aikuiskasteen. Sitten hän erosi taas ja siirtyi Jehoviin ja sai kasteen.

Kysymys.
        Onko henkilö kolminkertaisesti autuas vai pitääkö viimeinen kaste kutinsa ja edelliset raukeavat?
        Vielä oletus. Henkilö puolusti ensin vauvakastetta, sitten kielsi sen ja puolsi helluntaikastetta, sitten kielsi senkin. Henkilön mielestä aina viimeinen oli oikea autuuden tuoja.
        Vaikka henkilö vaihtoi uskoaan, pitääkö luterilaiset hänen ensiksi saamaansa kastetta todellisena ja hän voisi päästä luterilaisten taivaaseen?

• miksi on näin

Edellen se miksi ei rakkaus ole se, joka kannattelee sillä tässä kaste asiassa revitään hajalle rakkaus.
        Mielellä revitään ja tahdotaan solvata heitä, jotka ovat käyneet vain lapsi kasteella. Mutta ei ajatella sitä, että kasteessa anetaan synnit anteeksi.
        Valinta on sitten, kun kutsu käy valitseko Jeesuksen ja seuraako häntä. Kieltää itsensä ja ottaa jokapäivä ristinsä ja seuraa häntä. Tien näyttäjää ja tahtoo kasvaa Sana väärentämättömässä opetuksessa. Sitten Jumala omalla ajallan synnytää Uudesti Ylhäältä. Ja tämä Uudesti syntyminen vasta on se, joka johtaa oikeaa tietä Sanan kautta. Kasvu jähmettyy ja lakka, jos jäädään kiini sellaisiin asioihin, jotka tuovat ristiriitoja.
        Eikö Jeesus antanut meille selvät opetukset evankeljumeissa?
        Eikö ole rikasta, kun voimme keskustella asioista oikessa Hengessä se rakentaa.

• merihukka kirjoitti:

Luterilainen kastettiin lapsena. Aikuisena hän liittyi helluntailaisiin ja sai aikuiskasteen. Sitten hän erosi taas ja siirtyi Jehoviin ja sai kasteen.

Kysymys.
        Onko henkilö kolminkertaisesti autuas vai pitääkö viimeinen kaste kutinsa ja edelliset raukeavat?
        Vielä oletus. Henkilö puolusti ensin vauvakastetta, sitten kielsi sen ja puolsi helluntaikastetta, sitten kielsi senkin. Henkilön mielestä aina viimeinen oli oikea autuuden tuoja.
        Vaikka henkilö vaihtoi uskoaan, pitääkö luterilaiset hänen ensiksi saamaansa kastetta todellisena ja hän voisi päästä luterilaisten taivaaseen?

ainoastaan se keskimmäinen on oikea "yksi" kaste, eli Raamatullinen. Ensimmäin ja kolmas ei ole kasteita kumpikaan!

• miksi on näin kirjoitti:

Edellen se miksi ei rakkaus ole se, joka kannattelee sillä tässä kaste asiassa revitään hajalle rakkaus.
        Mielellä revitään ja tahdotaan solvata heitä, jotka ovat käyneet vain lapsi kasteella. Mutta ei ajatella sitä, että kasteessa anetaan synnit anteeksi.
        Valinta on sitten, kun kutsu käy valitseko Jeesuksen ja seuraako häntä. Kieltää itsensä ja ottaa jokapäivä ristinsä ja seuraa häntä. Tien näyttäjää ja tahtoo kasvaa Sana väärentämättömässä opetuksessa. Sitten Jumala omalla ajallan synnytää Uudesti Ylhäältä. Ja tämä Uudesti syntyminen vasta on se, joka johtaa oikeaa tietä Sanan kautta. Kasvu jähmettyy ja lakka, jos jäädään kiini sellaisiin asioihin, jotka tuovat ristiriitoja.
        Eikö Jeesus antanut meille selvät opetukset evankeljumeissa?
        Eikö ole rikasta, kun voimme keskustella asioista oikessa Hengessä se rakentaa.

jos te rakastaisitte Jeesusta, totttelisitte Hänen käskyään. " Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Noin Jeesus sanoo, eikä suinkaan käske vauvajoa kastamaan, eikä myöskään kastanut, siunasi kyllä, luterilainen oppi kasteesta on harha oppi! Ei tämä ole panettelua, muistutus vaan totuudesta !

• käräjätuomari

mies yli 70 ja valehtelee kuten helluntailaiset yleensä ja on palstan suurin harhaopettaja tosin kukaan ei anna arvoa mohikaanille.
      En ole koskaan...

• Mietityttä

Tuomita ja arvostella hän on tämä aisian sisäistänyt ja saanut tuollaisen opetuksen.
        Tarpeen on kuitenkin tuoda hänelle uutta ajattelemisen aihetta. Hänkin voi löytää totuuden.
        Rakkaus on se, joka on ainoa tie.

• Mietityttä kirjoitti:

Tuomita ja arvostella hän on tämä aisian sisäistänyt ja saanut tuollaisen opetuksen.
        Tarpeen on kuitenkin tuoda hänelle uutta ajattelemisen aihetta. Hänkin voi löytää totuuden.
        Rakkaus on se, joka on ainoa tie.

* Lyöt juorunjen perusteella, Pe.ku puhuu minusta aina pahaa, hän on kaiketi palstalla ihan sitä varten, että voi aina kun on tilaisuus mustamaalata Mohokaania_27:ää ! Ja jos joku täällä päättelee päättömiä, niin se on Pe.ku, ihan panettelematta.

* poistan kohta tämän ketjun aloitukseni, koska se lähti väärille urille, ja suurelta osin vääryyden lietsoja Pe.kun ansiosta.

* Lyöt juorunjen perusteella, Pe.ku puhuu minusta aina pahaa, hän on kaiketi palstalla ihan sitä varten, että voi aina kun on tilaisuus mustamaalata Mohokaania_27:ää ! Ja jos joku täällä päättelee päättömiä, niin se on Pe.ku, ihan panettelematta.

* poistan kohta tämän ketjun aloitukseni, koska se lähti väärille urille, ja suurelta osin vääryyden lietsoja Pe.kun ansiosta.

kun en ollut kirjautunut sitä kirjoittaessani, ettei taas Pe.ku sano valahettelijaksi, kohta hän jotain näljaisee!

kun en ollut kirjautunut sitä kirjoittaessani, ettei taas Pe.ku sano valahettelijaksi, kohta hän jotain näljaisee!

valehtelijaksi?

"ettei taas Pe.ku sano valahettelijaksi"

En ole koskaan ketään nimitellyt valehtelijaksi.

• lannenhunttari
        Pe.ku kirjoitti:

valehtelijaksi?

"ettei taas Pe.ku sano valahettelijaksi"

En ole koskaan ketään nimitellyt valehtelijaksi.

hiljaa ,kun vesi sukassa,kun kysyn onko kaste ihmisen teko ,vai Jumalan..?
        minkahan vuoksi?

• leahim
        Mohikaani_27 kirjoitti:

Millä ja miten poistat avauksesi?
        Et ole kirjautuneena sitä kirjoittanut!
        Meni muuten pääsiäisen rauha ja hiljaisuus
        kun taas korotit ääntäsi riitaan asti.

• Usko Jeesukseen

Oletko tosiaan noin sokea itseesi nähden? Sinähän se täällä nytkin meuhkaat halveksivasti luterilaisista ja todistat heistä väärin.

Raamattu ei tunne kuin YHDEN kasteen, se on kaste vedellä, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Epäilen että moneltä jää kokonaan ymmärtämättä se tosiasia, että kristityn vaellus tapahtuu KASTEESSA, JOKA käytännössä TAKOITTAA PÄIVÄ PÄIVÄLTÄ TAPAHTUVAA SYNNIN UPOTUSTA hautaan yhdessä Kristuksen kanssa. Siis kuolemista pois synnistä, ja uuden ihmisen nousemista yhä uudelleen ja uudelleen Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesuksen sovintoveri pesee jatkuvasti pois meissä asuvaa ja vaikuttavaa syntiä.

Jokainen valvova kristitty tuntee tämän jokapäiväisen lihan ja Hengen välisen taistelun sisimmässään. Vaikka tahdomme hyvää tehdä ja rakastaa lähimmäisiämme, niin synti joka meissä asuu tekee pahaa. Lipsahtaa rakastamaton sana toiselle, tulee kärsimättönyys ja hylkäävät sanat, lipsahtaa hätävalhe, asiaa ei kerrota ihan niin kun se oli, vaan jätetään pois ja muutetaan sanoja niin että näyttäisimme paremmilta kun todellisuudessa olemme, katsomme vastakkaista sukuluolta himoiten, käsi tekee mitä ei saisi, suu puhuu sellaista mitä ei Jumalan sanaan mukaan saisi puhua, etc etc.

Joka päivä joudumme tavalla taikka toisella tekemisiin vanhan osuutemme tahdon ja vaatimusten kanssa, sellaisten jotka ovat törmäyskurssilla Jumalan sanan kanssa. Jos tällaista ei jokapäiväisessä elämässään tunne, silloin on jo nukkuva kristitty, tai jopa hengellisesti kuollut ihminen. On langennut omavanhurskauteen, itsetyytyväisyyteen itsekeskeisyyteen ja omahyväisyyteen. Vihollinen antaa levon, kun uhri on saatu turvallisen matkan päähän Jeesuksesta, "omalle tontille". Pahempaa kuin lankeemus lihan synteihin huoruuteen juoppuoteen valehteluun varastamiseen jne, on lankeemus hengen syntiin, omavanhurskauteen.
      Oikealle puolelle Jeesus tietä. Tämä tila on vaarallinen siksi, että siinä tilassa ihmisellä ei ole enää oikeata synnintuntoa, (että tarvitsisi tehdä synneistään parannusta), vaan hänestä tulee hyvä ja kelpo kristitty (ylpeys).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      70
      3279
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3097
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2972
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2641
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2152
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1719
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1687
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1675
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1669
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59
      1586
    Aihe