Tottelevainen koira

Kysymys????

Miten saada koira tottelevaiseksi ? Onko se vaan niin, että miljoona toistoa? Ja jos jotain pyytää, niin se sitten kanssa tehdään? Toki liikunta ja ravinto myös oleellista, mutta mitä muuta on tehtävä, jotta "saa aikaiseksi" tottelevaisen koiran?

16

747

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Butterflyy

millä lailla tottelevaiseksi? Valaise vähän...

Toki koira vaatii toistoja, eihän muuten tuloksia saa aikaiseksi. Mutta, poikkeuksia voi toki tehdä. Jos koira ei tottele samalla menetelmällä, pyritään vaihtamaan menetelmä toisenlaiseksi.

Esimerkki:
      Käsketään koiraa tulemaan luokse raivon vallassa. Äänensävystä kuulee, että höyry nousee korvista. Koira ei tule, koska pelkää. Omistaja alkaa arvioimaan omaa käytöstään ja päättää muuttaa sitä.

Käsketään koiraa normaalilla ja innostavalla sävyllä, koira tulee luokse häntä heiluen ja selvästi tottelevaisemmin.

Esimerkki2:
      Koira hyppii ihmisiä vasten. Omistaja sanoo epämääräisesti ja toistuvasti "ei", mutta kielto menee kuin kuuroille korville ja koira jatkaa hyppimistä.

tai

koira hyppii ihmisiä vasten. Omistaja käskee hypittävän ihmisen kääntämään selkänsä koiran suuntaan ja olla huomioimatta koiraa.

Tässä tarvitaan toistoja ja toistoja, eikä koira välttämättä heti omaksu asiaa, ettei toisten päälle saa hyppiä.

Johdonmukaisella koulutuksella tarkoitetaan, että koiralle ei anneta periksi siltä asialta, mistä ollaan "sovittu". Esim. joskus koiran annetaan olla sängyllä, mutta joissain tilanteissa se ei saa olla siellä. Ristiriitaisuudet hämmentävät koiraa, joten tottelevaisuus viivästyy tämän takia. Jos johdonmukaisuus puuttuu -> ongelmallinen koira. Asiat pitää ajatella mustavalkoisesti. Omistaja on koiran tuki ja turva, kouluttaja ja ohjaaja. Kun koiraan on luottamuksellinen suhde, se totteleekin paljon paremmin.

• Kysymys???

Eli siis esim. koira jo osaa / tietää käskyn "istu" hyvin. Kuinka saan koiran tekemään sen aina yhdestä käskystä? Tai maahan meno suoraan, jonka osaa kanssa, mutta ei vaan tahdo vauhdista aina mennä parinkaan käskyn jälkeen. Sit taas toisaalta kun sanotaan, ettei pitäs liian monta kertaa käskyä toistaa. Koira 2 vuotias sekarotuinen narttu. Kotona kyllä tottelee, mutta ulkona harjoitellaan vielä (taitaa olla tuttu tarina :)

• Butterflyy
        Kysymys??? kirjoitti:

Eli siis esim. koira jo osaa / tietää käskyn "istu" hyvin. Kuinka saan koiran tekemään sen aina yhdestä käskystä? Tai maahan meno suoraan, jonka osaa kanssa, mutta ei vaan tahdo vauhdista aina mennä parinkaan käskyn jälkeen. Sit taas toisaalta kun sanotaan, ettei pitäs liian monta kertaa käskyä toistaa. Koira 2 vuotias sekarotuinen narttu. Kotona kyllä tottelee, mutta ulkona harjoitellaan vielä (taitaa olla tuttu tarina :)

istu-sanaa ei kannata koiralle toistella tosiaankaan, vauhdista ei koiraa kannata käskyttää. parhaiten se onnituu näin: haistata koiralle namipalaa kädessäsi. Kun koira ottaa katsekontaktin sinuun, käsket sen istumaan. Jos koira ei istu, mene lähemmäs sen eteen pitäen namipalaa sopivalla korkeudella. Koiralla ei ole sitten muuta vaihtoehtoa kuin istua.

• näinkin voi olla
        Kysymys??? kirjoitti:

Koira ei ole robotti. Koiria on eri luonteisia. Joku ei parempaa tiedä kuin totella isännän/emännän pyyntöjä. Joku toinen taas kokeilee siltikin aina silloin tällöin rajojaan, vaikka homma olisi kuinka hyvin hanskassa. Huvittaako sinua joka aamu hyvällä ruokahalulla syödä kaurapuurosi, vaikka tiedät, että se on sinulle terveellistä? ;D

En tiedä, miksi koiran pitäisi totella kuin robotti. Pidä ensinnäkin huolta, että harjoittelette aina sellaisella hetkellä, että koira on oikeassa vireessä (ei kurni nälkä mahassa, mutta ei ole tarvetta ruokatorkuille, on saanut riittävästi nuuskutella ensin omia juttujaan ettei heti ovesta tultaessa tarvitse ryhtyä koulutussulkeisiin jne.). Ja ainoa todella pätevä tapa on se, että koiralla on opettelusta hyvä mieli. Onnistumisesta tulee palkkio, epäonnistuminen jätetään huomiotta. Istumisten ja maahanmenojen opiskeluun ei ole koiralle mitään luontaista tarvetta. Se pärjäisi mainiosti ilman, että tarvitsee omistajan mieliksi iskeä pylly märkään ja kuraiseen maahan, kun omistaja sitä vaatii. Joten sitä suuremmalla syyllä kaikki koulutus pitäisi olla hauskaa. Opiskelisitko itse todennäköisesti mieluummin pakkoruotsia, jos se ei olisi pakko?

• Kysymys???
        näinkin voi olla kirjoitti:

Koira ei ole robotti. Koiria on eri luonteisia. Joku ei parempaa tiedä kuin totella isännän/emännän pyyntöjä. Joku toinen taas kokeilee siltikin aina silloin tällöin rajojaan, vaikka homma olisi kuinka hyvin hanskassa. Huvittaako sinua joka aamu hyvällä ruokahalulla syödä kaurapuurosi, vaikka tiedät, että se on sinulle terveellistä? ;D

En tiedä, miksi koiran pitäisi totella kuin robotti. Pidä ensinnäkin huolta, että harjoittelette aina sellaisella hetkellä, että koira on oikeassa vireessä (ei kurni nälkä mahassa, mutta ei ole tarvetta ruokatorkuille, on saanut riittävästi nuuskutella ensin omia juttujaan ettei heti ovesta tultaessa tarvitse ryhtyä koulutussulkeisiin jne.). Ja ainoa todella pätevä tapa on se, että koiralla on opettelusta hyvä mieli. Onnistumisesta tulee palkkio, epäonnistuminen jätetään huomiotta. Istumisten ja maahanmenojen opiskeluun ei ole koiralle mitään luontaista tarvetta. Se pärjäisi mainiosti ilman, että tarvitsee omistajan mieliksi iskeä pylly märkään ja kuraiseen maahan, kun omistaja sitä vaatii. Joten sitä suuremmalla syyllä kaikki koulutus pitäisi olla hauskaa. Opiskelisitko itse todennäköisesti mieluummin pakkoruotsia, jos se ei olisi pakko?

tarvitse tosiaan olla kuin robotti. Ei varmaan minunkaan kärsivällisyyteni edes niin pitkälle riittäisi kouluttaa. Kuitenkin olen utelias kuinka sellaisen "robotin" saa aikaiseksi. Ja kyllä minä kuitenkin sellaisen perustottelevaisen koiran haluaisin, jota ei kymmentä kertaa tarvitse käskeä.

• Butterflyy

Kaikista isoin ongelma omistajan ja koiran välillä on se, että omistaja antaa liian helposti periksi ja kuvitellaan, että koira ajattelee kuin ihminen. Sinulla on oudot käsitykset koulutuksesta... miten koirasta voi tulla muka robotti, jos sitä käsketään tekemään jotain? Mitä sillä periaatteessa on merkitystä? Sinun arvoillesi se ei ehkä käy, mutta koira ei edes ajattele tällaisia asioita. Se on pelkkä koira.

Minun puolestani voit ihan hyvin käskeä koiraa istumaan, jos sitä haluat.

• näinkin voi olla
        Butterflyy kirjoitti:

Kaikista isoin ongelma omistajan ja koiran välillä on se, että omistaja antaa liian helposti periksi ja kuvitellaan, että koira ajattelee kuin ihminen. Sinulla on oudot käsitykset koulutuksesta... miten koirasta voi tulla muka robotti, jos sitä käsketään tekemään jotain? Mitä sillä periaatteessa on merkitystä? Sinun arvoillesi se ei ehkä käy, mutta koira ei edes ajattele tällaisia asioita. Se on pelkkä koira.

Minun puolestani voit ihan hyvin käskeä koiraa istumaan, jos sitä haluat.

En vastannut sinulle, joten turha ottaa nenäänsä noin pahasti. Minun huomioni kiinnitti aloittajan kommentissa tämä lause "Kuinka saan koiran tekemään sen aina yhdestä käskystä?" ja erityisesti loppuosa "aina yhdestä käskystä". Sehän tarkoittaa, että ehdottomasti, ilman yhtään poikkeusta. Sellaisia ovat vain (oikein toimivat) robotit.

"Minun puolestani voit ihan hyvin käskeä koiraa istumaan, jos sitä haluat."

Oi kuinka anteliaan suvaitsevaa... Että oikein sinun puolestasi se sopii - mitä joku tuntematon tekee. :-)) Olen mielestäni nähnyt nimimerkkisi muuallakin kommentoimassa, mutta otapa huomioon sellainenkin mahdollisuus, että kaikki viisaus ei koskaan asusta vain yhdessä päässä. Keskustelun idea on juuri se, että keskustelijoille voi tulla erilaisia, uusia käsityksiä ja oivalluksia. Eikä kaikki keskustelu tarvitse liittyä juuri sinun kommentteihisi, vaikka olisitkin kerinnyt ensimmäisenä apajille.

"Mitä sillä periaatteessa on merkitystä? Sinun arvoillesi se ei ehkä käy, mutta koira ei edes ajattele tällaisia asioita. Se on pelkkä koira."

Milloin viimeksi olet kysynyt koiraltasi, mitä se ajattelee? Minä en väitä tietäväni, mitä minun koirani ajattelee enkä varsinkaan, mitä aloittajan koira ajattelee. Mutta jätän sen varauksen, että vaikka inhimilliset kykyni eivät riitäkään niiden ajatusten tulkitsemiseen, niin jotain ajatuksiksi, tunteiksi tai sen semmoisiksi tulkittavaa niidenkin pääkopassa tapahtuu. Muuten me ihmiset emme pitäisi niitä niin älykkäinä kuin teemme, olisi joissakin asioissa niistä niin riippuvaisia kuin olemme. Sinulle koira voi olla "pelkkä koira". Minulle se on elävä olento ja otan huomioon, että sillä voi olla omia mieltymyksiä, joiden vuoksi sitä ei kiinnosta painaa persusta tantereeseen ehdottomasti ja joka kerta, mikä oli aloittajan ongelma. Koira kun ei ole robotti.

• Butterflyy

En vastannut sinulle, joten turha ottaa nenäänsä noin pahasti. Minun huomioni kiinnitti aloittajan kommentissa tämä lause "Kuinka saan koiran tekemään sen aina yhdestä käskystä?" ja erityisesti loppuosa "aina yhdestä käskystä". Sehän tarkoittaa, että ehdottomasti, ilman yhtään poikkeusta. Sellaisia ovat vain (oikein toimivat) robotit.

"Minun puolestani voit ihan hyvin käskeä koiraa istumaan, jos sitä haluat."

Oi kuinka anteliaan suvaitsevaa... Että oikein sinun puolestasi se sopii - mitä joku tuntematon tekee. :-)) Olen mielestäni nähnyt nimimerkkisi muuallakin kommentoimassa, mutta otapa huomioon sellainenkin mahdollisuus, että kaikki viisaus ei koskaan asusta vain yhdessä päässä. Keskustelun idea on juuri se, että keskustelijoille voi tulla erilaisia, uusia käsityksiä ja oivalluksia. Eikä kaikki keskustelu tarvitse liittyä juuri sinun kommentteihisi, vaikka olisitkin kerinnyt ensimmäisenä apajille.

"Mitä sillä periaatteessa on merkitystä? Sinun arvoillesi se ei ehkä käy, mutta koira ei edes ajattele tällaisia asioita. Se on pelkkä koira."

Milloin viimeksi olet kysynyt koiraltasi, mitä se ajattelee? Minä en väitä tietäväni, mitä minun koirani ajattelee enkä varsinkaan, mitä aloittajan koira ajattelee. Mutta jätän sen varauksen, että vaikka inhimilliset kykyni eivät riitäkään niiden ajatusten tulkitsemiseen, niin jotain ajatuksiksi, tunteiksi tai sen semmoisiksi tulkittavaa niidenkin pääkopassa tapahtuu. Muuten me ihmiset emme pitäisi niitä niin älykkäinä kuin teemme, olisi joissakin asioissa niistä niin riippuvaisia kuin olemme. Sinulle koira voi olla "pelkkä koira". Minulle se on elävä olento ja otan huomioon, että sillä voi olla omia mieltymyksiä, joiden vuoksi sitä ei kiinnosta painaa persusta tantereeseen ehdottomasti ja joka kerta, mikä oli aloittajan ongelma. Koira kun ei ole robotti.

Viestistäsi kuitenkin näkee, ettet osaa ottaa kritiikkiä tai erilaisia mielipiteitä oikein vastaan. Mielipiteitä kun nyt on vain erilaisia. Sitä paitsi, minä en välitä siitä, liittyykö keskustelu minun kommentteihini, by the way. Joillakin vain ehkä sattuu omaan nilkkaansa ja he menevät puolustuskannalle.

• näinkin voi olla...
        Butterflyy kirjoitti:

Viestistäsi kuitenkin näkee, ettet osaa ottaa kritiikkiä tai erilaisia mielipiteitä oikein vastaan. Mielipiteitä kun nyt on vain erilaisia. Sitä paitsi, minä en välitä siitä, liittyykö keskustelu minun kommentteihini, by the way. Joillakin vain ehkä sattuu omaan nilkkaansa ja he menevät puolustuskannalle.

Siis miten niin en osaa ottaa kritiikkiä vastaan? Mitä sellaista minulle edes esitit? Oliko tuo sinun mielestäsi kritiikkiä "Sinulla on oudot käsitykset koulutuksesta..." ... "Sinun arvoillesi se ei ehkä käy..."? Jos nimittäin oli, kannattaa huomata, että todellisuudessa vain teit omavaltaisia päätelmiä edellisestä viestistäni. Ilman minkäänlaisia perusteluja. Et voi tietää käsityksiäni koulutuksesta muutaman lauseen perusteella, kun en niistä enimmäkseen puhunut. Enimmäkseen puhuin koirista yleensä (että ne eivät ole robotteja eivätkä keskenään samanlaisia). Ja sitten puhuin harjoittelemisesta koirankin huomoivalla hetkellä (ei vatsakurnien), ja siten, että myös koiralle jää hyvä mieli. Sekö on sinusta outoja käsityksiä kouluttamisesta? Entä mikä silloin olisi vähemmän outoa?

"Sitä paitsi, minä en välitä siitä, liittyykö keskustelu minun kommentteihini, by the way."

Hyökkäsit otsikossa robotti-kannanottoani vastaan. Miksi? Jos siis et kuvitellut minun vastanneen sinulle? Mikä ensimmäisessä viestissäni oli niin pielessä, että piti pistää palkokasvi nenukkiin?

"Joillakin vain ehkä sattuu omaan nilkkaansa ja he menevät puolustuskannalle. "

Arvaatko, kuka minulle tulee tästä mieleen? ;DD

Vakavasti puhuen, jos käsitykseni kouluttamisesta ovat mielestäsi jotenkin oleellisesti pielessä, kommentoi niitä selkeästi. Älä tyydy heittelemään tuollaisia "outoja", koska ne ovat vain väitteitä ilman perusteluja eivätkä vie keskustelua minnekään. Satunnaiselle lukijalle jää vain kuva, että koiranomistajat eivät osaa keskustella, kun menee heti keskinäiseksi piikittelyksi.

• Butterflyy
        näinkin voi olla... kirjoitti:

Siis miten niin en osaa ottaa kritiikkiä vastaan? Mitä sellaista minulle edes esitit? Oliko tuo sinun mielestäsi kritiikkiä "Sinulla on oudot käsitykset koulutuksesta..." ... "Sinun arvoillesi se ei ehkä käy..."? Jos nimittäin oli, kannattaa huomata, että todellisuudessa vain teit omavaltaisia päätelmiä edellisestä viestistäni. Ilman minkäänlaisia perusteluja. Et voi tietää käsityksiäni koulutuksesta muutaman lauseen perusteella, kun en niistä enimmäkseen puhunut. Enimmäkseen puhuin koirista yleensä (että ne eivät ole robotteja eivätkä keskenään samanlaisia). Ja sitten puhuin harjoittelemisesta koirankin huomoivalla hetkellä (ei vatsakurnien), ja siten, että myös koiralle jää hyvä mieli. Sekö on sinusta outoja käsityksiä kouluttamisesta? Entä mikä silloin olisi vähemmän outoa?

"Sitä paitsi, minä en välitä siitä, liittyykö keskustelu minun kommentteihini, by the way."

Hyökkäsit otsikossa robotti-kannanottoani vastaan. Miksi? Jos siis et kuvitellut minun vastanneen sinulle? Mikä ensimmäisessä viestissäni oli niin pielessä, että piti pistää palkokasvi nenukkiin?

"Joillakin vain ehkä sattuu omaan nilkkaansa ja he menevät puolustuskannalle. "

Arvaatko, kuka minulle tulee tästä mieleen? ;DD

Vakavasti puhuen, jos käsitykseni kouluttamisesta ovat mielestäsi jotenkin oleellisesti pielessä, kommentoi niitä selkeästi. Älä tyydy heittelemään tuollaisia "outoja", koska ne ovat vain väitteitä ilman perusteluja eivätkä vie keskustelua minnekään. Satunnaiselle lukijalle jää vain kuva, että koiranomistajat eivät osaa keskustella, kun menee heti keskinäiseksi piikittelyksi.

Miten voisin paremmin perustella ajatuksiani? No en todellakaan tiedä, millaiset ovat koulutusmenetelmäsi jonkin sinun kirjoittamasi jutun perusteella, kommentoin vain sitä mitä luen ja ilmaisen ajatuksia, millaisia käsityksiä toisten kirjoituksista saan. Ja olen samaa mieltä kanssasi siitä, että koira on elävä olento, eikä sitä välttämättä aina saa heti tottelemaan. En tarkoita kuitenkaan sitä, että pitäisi luovuttaa. Minusta kuitenkin tärkeintä on todellakin hyvän suhteen luominen. Koiralle ollaan hyväntahtoisia, niiden kanssa leikitään ja niitä (itsestäänselvyytenä) ruokitaan. Nälkäisenä koiran ei tarvitse olla.

Tiedän monia, jotka eivät ole opettaneet koiralle istu-käskyä. Jos sitä ei elämässään tarvitse, niin se on ok. Mitäpä siihen puuttumaan. Mutta jos joku haluaa sen opettaa, niin mitä pahaa siinä on? Koira ei tottele, jos se vaistoaa omistajansa hermostuneisuuden ja koulutus on väkinäisen pakotettua ja negatiivista. Jos kouluttaja on positiivinen, innostava ja mielenkiintoinen koiran silmissä, se myöskin yleensä tottelee.

Olen myös samaa mieltä siitä, että koiria on erilaisia, on pehmeäluonteisia kuin kovaluonteisiakin ja koulutuksen pitäisi olla yksilöllistä. Vaikeaa kirjoittaa tänne palstalle ohjeita, kun pitäisi olla paikan päällä näkemässä tilannetta.

• näinkin voi olla...
        Butterflyy kirjoitti:

Miten voisin paremmin perustella ajatuksiani? No en todellakaan tiedä, millaiset ovat koulutusmenetelmäsi jonkin sinun kirjoittamasi jutun perusteella, kommentoin vain sitä mitä luen ja ilmaisen ajatuksia, millaisia käsityksiä toisten kirjoituksista saan. Ja olen samaa mieltä kanssasi siitä, että koira on elävä olento, eikä sitä välttämättä aina saa heti tottelemaan. En tarkoita kuitenkaan sitä, että pitäisi luovuttaa. Minusta kuitenkin tärkeintä on todellakin hyvän suhteen luominen. Koiralle ollaan hyväntahtoisia, niiden kanssa leikitään ja niitä (itsestäänselvyytenä) ruokitaan. Nälkäisenä koiran ei tarvitse olla.

Tiedän monia, jotka eivät ole opettaneet koiralle istu-käskyä. Jos sitä ei elämässään tarvitse, niin se on ok. Mitäpä siihen puuttumaan. Mutta jos joku haluaa sen opettaa, niin mitä pahaa siinä on? Koira ei tottele, jos se vaistoaa omistajansa hermostuneisuuden ja koulutus on väkinäisen pakotettua ja negatiivista. Jos kouluttaja on positiivinen, innostava ja mielenkiintoinen koiran silmissä, se myöskin yleensä tottelee.

Olen myös samaa mieltä siitä, että koiria on erilaisia, on pehmeäluonteisia kuin kovaluonteisiakin ja koulutuksen pitäisi olla yksilöllistä. Vaikeaa kirjoittaa tänne palstalle ohjeita, kun pitäisi olla paikan päällä näkemässä tilannetta.

Juu, sen verran vielä, että sait väärän kuvan ja vähän kyllä siksi, että teit omia johtopäätöksiäsi. En nimittäin minäkään sanonut mitään, että pitäisi luovuttaa tai ettei istumis-käskyä saisi opettaa. Puutuin vain siihen, että aloittaja käytti noita ehdottomia määreitä "aina ekalla käskyllä". Ilmeisesti hänkään ei sitten ihan niin ehdotonta robottimaisuutta ollut vaatimassa, mutta kun netissä ei voi tietää, mitä joku tarkoittaa vähän sinne päin, jos ei valitse sanojaan oikein tarkoituksensa mukaan. Aivan hyvin voisi nimittäin olla, että aloittaja olisikin ollut siinä harhaluulossa, että hyvinkasvatettu koira on vain sellainen, joka aina ja ehdottomasti tottelee ekalla käskyllä - ei poikkeuksia millään ehdoilla. Ja tämä, ettei netissä edes ihmiset ymmärrä toisiaan oikein vaan tekevät johtopäätöksiä siitä, mitä luulevat toisen tarkoittaneen - se vain alleviivaa sitä, kuinka iso kuilu on ihmisen ja koiran ymmärryksessä. Ja jos me ihmiset väitämme olevamme se älykkäämpi osapuoli, niin valitettavan moni jättää suurimman osan älykkyydestään narikkaan alkaessaan kouluttaa koiraansa (tällä en viittaa muuten sen paremmin sinuun kuin aloittajaankaan! vaan niihin, jotka luulevat, että koiran saa oppimaan vain pakolla).

Mutta, eiköhän tämä tullut meidän keskinäisen sekaannuksen osalta käsiteltyä? Ja aloittajalle, mikäli vielä on linjoilla, tsemppiä harjoitteluun. Ongelmia on tiedossa vain silloin, jos vaaditaan jotain pikatietä. Mutta jos omistaja on valmis uhraamaan aikaansa ja huolehtimaan, että oppiminen on koirasta hauskaa, niin eiköhän mikä tahansa mene perille, mikä koiran fyysisissä rajoissa on mahdollista (kääpiökoira ei kykene hyppäämään samanlaisten esteiden yli kuin isommat suojelukoirat jne., mutta sehän on jo toinen juttu).

• Butterflyy
        näinkin voi olla... kirjoitti:

Juu, sen verran vielä, että sait väärän kuvan ja vähän kyllä siksi, että teit omia johtopäätöksiäsi. En nimittäin minäkään sanonut mitään, että pitäisi luovuttaa tai ettei istumis-käskyä saisi opettaa. Puutuin vain siihen, että aloittaja käytti noita ehdottomia määreitä "aina ekalla käskyllä". Ilmeisesti hänkään ei sitten ihan niin ehdotonta robottimaisuutta ollut vaatimassa, mutta kun netissä ei voi tietää, mitä joku tarkoittaa vähän sinne päin, jos ei valitse sanojaan oikein tarkoituksensa mukaan. Aivan hyvin voisi nimittäin olla, että aloittaja olisikin ollut siinä harhaluulossa, että hyvinkasvatettu koira on vain sellainen, joka aina ja ehdottomasti tottelee ekalla käskyllä - ei poikkeuksia millään ehdoilla. Ja tämä, ettei netissä edes ihmiset ymmärrä toisiaan oikein vaan tekevät johtopäätöksiä siitä, mitä luulevat toisen tarkoittaneen - se vain alleviivaa sitä, kuinka iso kuilu on ihmisen ja koiran ymmärryksessä. Ja jos me ihmiset väitämme olevamme se älykkäämpi osapuoli, niin valitettavan moni jättää suurimman osan älykkyydestään narikkaan alkaessaan kouluttaa koiraansa (tällä en viittaa muuten sen paremmin sinuun kuin aloittajaankaan! vaan niihin, jotka luulevat, että koiran saa oppimaan vain pakolla).

Mutta, eiköhän tämä tullut meidän keskinäisen sekaannuksen osalta käsiteltyä? Ja aloittajalle, mikäli vielä on linjoilla, tsemppiä harjoitteluun. Ongelmia on tiedossa vain silloin, jos vaaditaan jotain pikatietä. Mutta jos omistaja on valmis uhraamaan aikaansa ja huolehtimaan, että oppiminen on koirasta hauskaa, niin eiköhän mikä tahansa mene perille, mikä koiran fyysisissä rajoissa on mahdollista (kääpiökoira ei kykene hyppäämään samanlaisten esteiden yli kuin isommat suojelukoirat jne., mutta sehän on jo toinen juttu).

Miten koiran saisi muuten oppimaan, jos ei pakolla? Koira käsketään istumaan, se on pakollista, koira käsketään hyppimään esteistä, kun se on pakollista, koira käsketään tekemään temppuja pakolla. Sanamuoto tälle voisi olla positiivinen pakottaminen.

Menemmekö aina koiran pillin mukaan? Jos se ei yhtenä päivänä tottelekaan istu-käskyä, rupeamme säälimään sitä, että voivoi kun mussukka ei tykkää, no tehdään toisella kerralla. Mitä koira tästä oppii? Sen, ettei sen tarvitse totella kyseistä käskyä enään.

Tämä vähän viittaa vielä sinuun nimimerkki "näinkin voi olla", olisi mukavaa saada vastaus tähän. Meillä on nähtävästi hyvinkin eriävät mielipiteet tai sitten yksinkertaisesti emme tajua toistemme sanomaa :D. Mutta hei, ei oteta pahalla, en halua haastaa riitaa, oikeasti!

• näinkin voi olla...
        Butterflyy kirjoitti:

Miten koiran saisi muuten oppimaan, jos ei pakolla? Koira käsketään istumaan, se on pakollista, koira käsketään hyppimään esteistä, kun se on pakollista, koira käsketään tekemään temppuja pakolla. Sanamuoto tälle voisi olla positiivinen pakottaminen.

Menemmekö aina koiran pillin mukaan? Jos se ei yhtenä päivänä tottelekaan istu-käskyä, rupeamme säälimään sitä, että voivoi kun mussukka ei tykkää, no tehdään toisella kerralla. Mitä koira tästä oppii? Sen, ettei sen tarvitse totella kyseistä käskyä enään.

Tämä vähän viittaa vielä sinuun nimimerkki "näinkin voi olla", olisi mukavaa saada vastaus tähän. Meillä on nähtävästi hyvinkin eriävät mielipiteet tai sitten yksinkertaisesti emme tajua toistemme sanomaa :D. Mutta hei, ei oteta pahalla, en halua haastaa riitaa, oikeasti!

Ok, meillä taitaa olla käsitteellinen ero. Minä tarkoitan pakottamisella sitä, että koirahan tottelee kun omistaja määrää (tai itkee... ja tottelee). Ja sellaista en hyväksy. Mutta uskon silti, että melkein mitä tahansa koiralle voi opettaa siten, että opiskelu ja toteutus on koiran mielestä kivaa. Ensinnäkin (esim. Jan Fennellin oppeja mukaillen) opetetaan koiralle oikea johtajuus, mikä hirveän monella on hukassa. Ei siis koiralla vaan omistajalla. Siihen ei tarvita räyhäämistä tai koiran selättämistä. Mitä tahansa "temppuja", istu, tassu, maahan... voidaan opettaa koiralle ja tietysti se voidaan nähdä pakkona, koska eihän koira itse koe niiden tekemistä mitenkään tarpeelliseksi. Mutta jos koira houkutellaan makupalalla, kiitoksella jne. noita asioita tekemään, niin en pitäisi sitä kuitenkaan kauhean pakottavana...

Mutta koska koira ei ole robotti, se saattaa joskus jättää jotain tekemättä. Kuuliainen koira ei todennäköisesti poikkea opitusta, mutta vähän omapäisemmällä saattavat omat nuuskuttelut olla oleellisempia. Jos esittämälläsi tavalla koira ei tottele jotain käskyä, niin mitä sinä siinä tilanteessa tekisit? Täytyy huomata, että kyseinen käsky ja sen tottelematta jättäminen ovat jo historiaa. Se on jo tapahtunut, eikä sitä muuksi enää voi muuttaa. Siksipä oleellista on se, mitä omistaja tekee seuraavaksi.

En osaa selittää asioita kovin hyvin, koska en usko siihen, että tuntematta jonkun tilannetta kukaan voi netin kautta kauhean hyvin toimia koulutuskonsulttina. Maallikko ainakaan. Siksi olen itse sen kannalla, että jokaisen koiranomistajan pitäisi nähdä pikkuisen vaivaa ja perehtyä johonkin tai mieluummin useampaan koulutusmenetelmään, jotka eivät perustu koiran alistamiseen. Ja sisäistää se tai ne, koska silloin juuri omassa koulutuksessa tulleet mahdolliset mokat aukeavat ihan toisella tapaa. Moni sanoo täälläkin lukeneensa paljonkin kirjoja, mutta kertoo sitten toimivansa jotenkin toisin. Koska kirjat on luettu, mutta ajatukset ovat olleet jossain muualla. Tai kun tulosta ei ole tullut hetkessä, niin on päädytty helpompaan ratkaisuun eli esim. räyhäämiseen. Omistajan pitää oppia näkemään, missä hän tekee väärin, koska koira on kokemukseni mukaan paljon johdonmukaisempi otus kuin ihminen. Joten jos koira "ei toimi oikein", toimiiko ihminen? Niin, niistä menetelmistä, niitähän on useita. Mainitsemani Fennell vain esimerkkinä.

Jos koira periaatteessa osaa jotain, eikä kuitenkaan tee niin edes lähimainkaan joka kerta, niin veikkaan, että omistaja antaa koiralle ristiriitaista informaatiota. Aloittajan tapauksessa koira osaa toiminnon sisällä, muttei tee sitä ulkona. Onko aloittajan koulutustapa johdonmukainen ylipäätään vai kenties toimiiko hän ulkona jotenkin toisin kuin kotona? En voi tietää enkä aio tämän kummemmin edes arvailla. Ja kun en voi tietää, en voi myöskään tietää patenttiratkaisua, joka pätee edes aloittajan koiraan puhumattakaan muista vastaavista ongelmista jollain toisilla koirilla.

• fqrfq

koirasi pitää rakastaa sinua ja sen saa aikaan vain kohtelemalla koiraansa huolella, oikeudenmukaisuudella jne. Kun koira luottaa omistajaansa täysin ja ehdoitta, niin se mielellään oppii (miellyttää isäntäänsä). Osaatko esim leikkiä koirasi kanssa, niin että koira oikeasti tykkää leikityksestäsi. Leikki voi olla näennäisesti hauskaa, mutta jokainen tietää milloin koira on pakahtua onnesta, kun on niin riemuissaan. Jokaista koiraa leikitetään eritavoin, toinen tykkää rajummasta leikistä, toinen toisenlaisesta, toinen kepeistä, vinkuista, naruista, toinen toimii nameilla (mutta namejakin on miljoona erilaista, kaikki eivät tykkää nakeista, vaikka ihmiset järjestään kuvittelevat niin). Tämä homma kuntoon, niin loppu onkin vain toistoja. Koiraa ei kuitenkaan saa väsyttää likaa, treenamalla liian usein ja omistajan on aina tiedettävä mitä tekee, moni kuvittelee osaavansa opettaa, mutta tekeekin väärin. Erikoiria opetetaan niiden luonteiden mukaan eri tavoin, tutustumalla koiraasi opit siitä.

• ...

...eli siitä, että valitaan rotu, joka soveltuu koulutettavaksi sillä tavoin totelevaiseksi kun haluat tai määrittelet tottelevaisen koiran. Eli ei paimenta jos haluat koiran olevan rauhallinen ja sohvalla kainalossa viihtyvä, eikä ajokoiraa jos haluat loistaa tottelevaisuusvalion kanssa.

Sitten koulutukseen muutama perusasia:

Koiran pitää kuulla mitä sanot, silloin sillä on mahdollisuus totella sitä mitä sanot. Eli teidän kahden välinen kommunikointi pitää olla kunnossa, edellyttää siis koiran kanssa sitä, että koira ottaa sinuun kontaktin.

Toinen edellytys sille, että koira tottelee sen mitä sanot on se, että koira tietää mitä sen pitää tehdä. Eli koulutus, koira osaa tehdä tempun jonka käskysanan se on juuri kuullut.

Kolmas tärkeä homma, että koira tottelee, eli toteuttaa sen minkä tietää pitävän tehdä kun on kuullut sinun sanovan jotain, on motivointi. Eli koiralla on jokin motiivi miksi se tekisi sen kuulemansa ja osaamansa jutun.

Eli kaiken kaikkiaan hyvin helppo homma. Ja joku voi tietää muitakin tärkeitä perusjuttuja, noita vain itse olen mieltynyt pitämään tottelevaisen koiran reseptinä...

Paras koiran koulutustuokio sisältää siis paljon kontakti harjoitusta. Vain pienen hetken temppu opetusta ja hirvittävän määrän koiran kanssa yhdessä touhuamisen mielekkääksi tekemistä.

• koira kuumeinen

Ehkäpä koirasi on niin älykäs että se ei viitsi totella käskyjäsi. Tässä tapauksessa mene johonkin koiran koulutus kerhoon.Jos et halua mennä kerhoon koirasi vaatii paljon aikaa tai sitten et vain osaa tehdä niitä niin sanottuja merkkejä ,mitä pitää tehdä ,jotta koirasi ymmärtää ,mitä sen pitää tehdä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      303
      11669
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4289
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe