Tuontiauto on ainoa oikea valinta!

Ei ennakkoluuloja

Hauska seurata pulinaa tällä palstalla, varsinkin suomalaisten autokauppiaiden propagandaa!
Kymmenen vuotta Saksassa asuneena ja melkoisen monta autoa Suomeen tutuille järjestäneenä ei voi muuta kuin surkuhupaisesti seurata keskusteluita.
Tässä muutamia faktoja (huom! ei luuloja)
- Saksassa isommat ja hyvinvarustellut autot ovat selkeästi halvempia kuin Suomessa myös verojen jälkeen. Saksalaiset ovat pihejä, vain murto-osa rakastaa (=ostaa) tänä päivänä isoja ja tehokkaita autoja => ne on käytettyinä tosi edullisia
- Saksassa auto kannattaa ostaa liikkeestä (etenkin merkkiliikkeestä). Autoliikkeet ovat pullollaan käytettyjä, etenkin isoja ja tehokkaita. Liike pitää huolen varaston kierrosta ja sen takia asettaa hinnat oikealle tasolle, monesti edullisempia kuin yksityisiltä, jotka helposti rakastuvat omaan autoonsa
- Käytettyihin saa kahden vuoden takuun, myös Euroopanlaajuisen takuun. Se on laki nääs täällä Saksassa
- Esim MB, BMW, Audi ja VW antavat käytetyille monesti uuden auton takuun, joka toimii ongelmitta myös Suomessa
- Saksassa mittareita ei ruuvata, koska se on kriminalisoitu ja liike kantaa huolta maineestaan
- Saksan liikkeiden pyyntihinnat ovat melko tiukkoja. Kauppias koettaa saada autonsa aina ensimmäiselle sivulle WEBissä ja joutuu asettamaan hinnat kilpaillukykyisiksi
- Saksan Jahreswagen -järjestelmä syöttää markkinoille niin paljon vähän ajettuja autoja, että käytettyjen markkinat pysyvät ostajan kannalta hyvinä.
- Saksasta ei kannata perus-Toyotaa tms hakea. Isot ja hyvin varustellut kannattaa
- Saksalainen pitää autostaan hyvää huolta. Niin firmat kuin yksityiset pesevät ja vahaavat autot usein, se on vähän niin kuin puhtaat vaatteet saksalaisille.
- Juuri hankittiin tutulle Suomeen MB 320 CDI 4matic -06, 60tkm, ilmajousitus, kokonahka, TV, autom. säätyvä vakionopeussäädin, Webasto ja kaikki muu mahdollinen varustus. Uusi maksoi Saksassa €80k, me maksettiin €26k, suoraan Mersun liikkeestä kahden vuoden uuden auton takuulla, toimii myös Suomessa Veholla. (Vielä ei ole tietoa veroista)
Ei muuta kuin Saksasta autoa ostamaan!

44

2114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomiauto..

      Kerropa sitten jos vuoden päästä jotakin hajoaa, kuinka takuu toimii Suomessa.
      Ota huomioon tuomasi auto on jo 5 vuotias, ei enään mikään uusi.
      Viiden vuoden päästä arvo on Suomessa muutaman tonnin.
      Veroja saat maksaa tuosta CO2 hirmusta 15000€

      • njäh

        Kun ei ole omaa autoteollisuutta.


      • Usko pois

        Kuten edellä kirjoitin, Saksasta saatu kahden vuoden uuden auton takuu (siis käytettyyn autoon) toimii Suomessa ilman ongelmia. Jos tulee vikaa, auto menee Veholle ja Veho korjaa. Takuun alaiset asiat eivät maksa mitään, siis ihan sama juttu kuin "Suomi-autossa". Veholla ei ole syytä kenkkuilla, koska he saavat rahansa Saksasta Mersulta ja jos sattuisivat kenkkuilemaan, soitto Mersulle Saksaan saa Vehoon vipinää. Täytyy muistaa, että Suomi on kärpäsen kakin kokoinen markkina Mersulle ja Veholla ei ole juuri painoarvoa Mersun suuntaan. Eli Veho tekee juuri niin, kuin Mersu sanoo.

        Kaikkiin käytettyihin saa Europanlaajuisen takuun. Maksaa hieman autosta riippuen 250-500 Eur per vuosi. 100tkm asti kaikki kuuluu takuuseen, siitä eteenpäin korvaus osista tippuu kilometrien mukaan, työ kuuluu aina kokonaan.

        Eli takuu toimii!


      • Prokurist
        Usko pois kirjoitti:

        Kuten edellä kirjoitin, Saksasta saatu kahden vuoden uuden auton takuu (siis käytettyyn autoon) toimii Suomessa ilman ongelmia. Jos tulee vikaa, auto menee Veholle ja Veho korjaa. Takuun alaiset asiat eivät maksa mitään, siis ihan sama juttu kuin "Suomi-autossa". Veholla ei ole syytä kenkkuilla, koska he saavat rahansa Saksasta Mersulta ja jos sattuisivat kenkkuilemaan, soitto Mersulle Saksaan saa Vehoon vipinää. Täytyy muistaa, että Suomi on kärpäsen kakin kokoinen markkina Mersulle ja Veholla ei ole juuri painoarvoa Mersun suuntaan. Eli Veho tekee juuri niin, kuin Mersu sanoo.

        Kaikkiin käytettyihin saa Europanlaajuisen takuun. Maksaa hieman autosta riippuen 250-500 Eur per vuosi. 100tkm asti kaikki kuuluu takuuseen, siitä eteenpäin korvaus osista tippuu kilometrien mukaan, työ kuuluu aina kokonaan.

        Eli takuu toimii!

        Uuden auton takuusta käytetylle autolle on ilmeisesti kerrottu jossain Mersun nettisivuilla?

        Mersu käytetyillehän on saanut "takuun", jota ei Suomessa voi sanoa takuuksi vaan vakuutukseksi, koska sisältää omavastuita, jotka 100 tkm:n jälkeen on 40-60%. Vakuutusehdoissa on 20-kohtainen lista asioista, joita se ei kata, joten voi ihmetellä antaako "takuu" mitään verrattuna virhevastuuseen. Suomessahan virhevastuu jatkuu jossain tapauksissa yli kahden vuoden. Maksaja ei ole tehdas vaan vakuutusyhtiö.


    • Hesse2

      Varmaan hyvä bisnes autojen "tutuille järjestäminen", verotonta tuloa ilman vastuuta.

      • raha on

        vaikka kaikki eivät näytä niitä huomaavankaan.
        Itse avustan "asiallisia" kanssakansalaisia auton tuonnissa ilman ansaintapyrkimystä ihan vain typeriä päättäjiä kiusatakseni.
        Kommenttisi suorastaan huvittaa, vaikka näkemyksesi kapea-alaisuus sinänsä onkin surullista.


    • Ei ikinä sakua

      Kyllä se on hemmo niin, että minähän en saksalaisten valmiiksi pieremiä autoja osta. Hoida vaan bisnestä ja älytä ihmisiä,- niitä herkkäuskoisia. Uskokoon ken haluaa ja ostakoon auton jonka saku on jo hyljännyt. Touhu on samanlaista, kuin aiemmin suomesta neuvostoliittoon Ladojen vienti. He, he ne ajat on historiaa.

      • kaik ei kultaa...

        mikäli kerta(vanhaan vuosimalliin ja siellä jo ongelmajätteeseen) autoon haluaa omaisuuden(onko huonompaa sijoitusta?) pistää kiinni(yleensä yli 15 000-....)asiaa vaan hiukka jarruttaa tieto että moisia hyvin nihkeä myydä eteenpäin vaihdossa esim autoliikkeille.ottavat joko hyvin halvalla/vastenmielisesti tai ei ollenkaan!kokemusta on ja monet yhä haluavat ns suomi-auton,niin ostajat kuin myyjätkin.tarkoittaa käytännössä että ajettava itse loppuun ja romikselle/amikselle lopuksi.


      • tätä vaino-
        kaik ei kultaa... kirjoitti:

        mikäli kerta(vanhaan vuosimalliin ja siellä jo ongelmajätteeseen) autoon haluaa omaisuuden(onko huonompaa sijoitusta?) pistää kiinni(yleensä yli 15 000-....)asiaa vaan hiukka jarruttaa tieto että moisia hyvin nihkeä myydä eteenpäin vaihdossa esim autoliikkeille.ottavat joko hyvin halvalla/vastenmielisesti tai ei ollenkaan!kokemusta on ja monet yhä haluavat ns suomi-auton,niin ostajat kuin myyjätkin.tarkoittaa käytännössä että ajettava itse loppuun ja romikselle/amikselle lopuksi.

        harhaisuutta johon koko ajan törmää näissä tuontiautojutuissa. Saksalainen tavallinen ihminen pitää autoaan takuulla paremmin kuin suomalainen vastaava. Luonnonolosuhteet ovat uskomattoman paljon paremmat suomeen verrattuna ja katsastuksessa hylätään paljon helpommin kun on kyse tärkeistä asioista, esimerkiksi jarruista. Mutta ajakaa te vaan niillä suolatuilla suomiromuillanne niin kauan kuin perse kestää. Enkä muuten ole sitten aloittaja jos se jotakin alkaa vaivata.


      • kolme toisin
        tätä vaino- kirjoitti:

        harhaisuutta johon koko ajan törmää näissä tuontiautojutuissa. Saksalainen tavallinen ihminen pitää autoaan takuulla paremmin kuin suomalainen vastaava. Luonnonolosuhteet ovat uskomattoman paljon paremmat suomeen verrattuna ja katsastuksessa hylätään paljon helpommin kun on kyse tärkeistä asioista, esimerkiksi jarruista. Mutta ajakaa te vaan niillä suolatuilla suomiromuillanne niin kauan kuin perse kestää. Enkä muuten ole sitten aloittaja jos se jotakin alkaa vaivata.

        ajattelijaa. Siis omilla aivoillaan ajattelijaa ja autoasioissa - tilanne ei ole ihan toivoton.


      • onkin että

        hommaat sen valmiiksipierryn linttasi suomesta. Tuntuu se paskan hajukin ikäänkuin kotoisammalta. Samalla pääset nopeasti kiinni vanhaan rytmiin jossa mietitään että pitäisiköhän kiveniskemät maalauttaa, tuulilasi vaihtaa ja alustansuojaus paikkauttaa kun sekin on taas talven jäljiltä hakkaantunut paskaksi.


      • Rasseri

        Etkö ole tietoinen, että saksalaisilla on paremmalle haisevat pierut kun suomalaisilla hernerokka pierut. Sulla ei taida olla kaikki inkkarit kanootissa.


      • Cherlok
        kaik ei kultaa... kirjoitti:

        mikäli kerta(vanhaan vuosimalliin ja siellä jo ongelmajätteeseen) autoon haluaa omaisuuden(onko huonompaa sijoitusta?) pistää kiinni(yleensä yli 15 000-....)asiaa vaan hiukka jarruttaa tieto että moisia hyvin nihkeä myydä eteenpäin vaihdossa esim autoliikkeille.ottavat joko hyvin halvalla/vastenmielisesti tai ei ollenkaan!kokemusta on ja monet yhä haluavat ns suomi-auton,niin ostajat kuin myyjätkin.tarkoittaa käytännössä että ajettava itse loppuun ja romikselle/amikselle lopuksi.

        Aja sitten japoneesilla!


    • Asiaa puhut

      Matkalippuja jo tilailen;) No, oikeesti tänä keväänä lähden minäkin auton hakuun Saksasta.

      Kysymys: kannattaako etsiä muutama auto valmiiksi mobile.de:stä vai ennemmin etsiä muutama kiinnostava liike jotka kierrän?

      • Skoda-mies

        Kyllä sieltä Saksasta kannattaa harkita myös pienemmän luokan autoja...

        Toyota Avensis 2.2 D-cat 177 wagon kaikilla herkuilla, nahat, navi 12900-13900e 75tkm
        Veroja noin 4800e, sillä mahti arvottaa auton hinnaksi 19000e

        Mercedes Benz myös C-sarja w203 ihan kannattava ostos samoin BMW e90-sarja

        Ainoat mitkä kannattaa hakea ruotista tai harkita suomesta on golf-luokka, seka passat ja a4, lexus is 220 yms


      • 1+8
        Skoda-mies kirjoitti:

        Kyllä sieltä Saksasta kannattaa harkita myös pienemmän luokan autoja...

        Toyota Avensis 2.2 D-cat 177 wagon kaikilla herkuilla, nahat, navi 12900-13900e 75tkm
        Veroja noin 4800e, sillä mahti arvottaa auton hinnaksi 19000e

        Mercedes Benz myös C-sarja w203 ihan kannattava ostos samoin BMW e90-sarja

        Ainoat mitkä kannattaa hakea ruotista tai harkita suomesta on golf-luokka, seka passat ja a4, lexus is 220 yms

        en tiedä, mutta eihän nuo liikkeet ota edes tuontiautoa vaihtoautona vastaan. Tähän törmättiin naapurin kanssa, kun se yritti vaihdatella tuontiaudiaan johonkin uudempaan eri liikkeissä. Monessa kaupassa sanottiin vaan, että eivät ota tuontiautoa tai ainakin sen hyvityshinta on oleellisesti alhaisempi, kuin ns suomi-auton.


      • Skoda-mies
        1+8 kirjoitti:

        en tiedä, mutta eihän nuo liikkeet ota edes tuontiautoa vaihtoautona vastaan. Tähän törmättiin naapurin kanssa, kun se yritti vaihdatella tuontiaudiaan johonkin uudempaan eri liikkeissä. Monessa kaupassa sanottiin vaan, että eivät ota tuontiautoa tai ainakin sen hyvityshinta on oleellisesti alhaisempi, kuin ns suomi-auton.

        Mutta monet yksityiset ottaa kyllä tuontiauton. Kun minä haen sen auton x merkkiliikkeestä Saksasta 60-100 ajettuna ja myyn sen aikanaan 150-200 ajettuna, niin myyn sen yksityisenä kuluttajana yksityiselle. Liikkeet dissaavat tuontiautoja, mutta monet liikkeet hakevat niitä kuitenkin itse jopa Italiasta, esim Rinta-Jouppi.

        Aina menettää eniten kaupassa, että menet tarjoamaan omaa autoasi liikkeelle vaihdossa ja ostaa auton liikkeestä.


      • kaik ei kultaa...
        Skoda-mies kirjoitti:

        Mutta monet yksityiset ottaa kyllä tuontiauton. Kun minä haen sen auton x merkkiliikkeestä Saksasta 60-100 ajettuna ja myyn sen aikanaan 150-200 ajettuna, niin myyn sen yksityisenä kuluttajana yksityiselle. Liikkeet dissaavat tuontiautoja, mutta monet liikkeet hakevat niitä kuitenkin itse jopa Italiasta, esim Rinta-Jouppi.

        Aina menettää eniten kaupassa, että menet tarjoamaan omaa autoasi liikkeelle vaihdossa ja ostaa auton liikkeestä.

        en ollenkaan ole väittänyt etteikö ne saksan ym tuonnit olisi paremmin varustettuja,ruosteettomia tai (ehkä)vähänajettuja ja (ehkä)hyvinhuollettujakin.onhan meitä autoilijoita joka lähtöön niin täällä kuin muuallakin.Minä vaan kun EN päätä autoliikkeiden suhtautumista,ENKÄ ostajien ennakkoluuloja.faktat on nämä ja kantapään kautta opittu=(hyvin oli vaikeaa Audi kauppaa suomi-autoon vaihdellessa autoliikkeessä,vaikka auto oli hyvä ja ruosteeton.loppujenlopuksi meni osamaksulla työkaverille että sai edes jotain...eli mitäpä luulette?ostanko vielä käyttikseksi tuontiauton?harrasteauton kylläkin!


      • 11
        kaik ei kultaa... kirjoitti:

        en ollenkaan ole väittänyt etteikö ne saksan ym tuonnit olisi paremmin varustettuja,ruosteettomia tai (ehkä)vähänajettuja ja (ehkä)hyvinhuollettujakin.onhan meitä autoilijoita joka lähtöön niin täällä kuin muuallakin.Minä vaan kun EN päätä autoliikkeiden suhtautumista,ENKÄ ostajien ennakkoluuloja.faktat on nämä ja kantapään kautta opittu=(hyvin oli vaikeaa Audi kauppaa suomi-autoon vaihdellessa autoliikkeessä,vaikka auto oli hyvä ja ruosteeton.loppujenlopuksi meni osamaksulla työkaverille että sai edes jotain...eli mitäpä luulette?ostanko vielä käyttikseksi tuontiauton?harrasteauton kylläkin!

        Normaali auton ostaja ei jaksa määräänsä enempää veivata ja säätä autokauppoja, koska kyseessä kumminkin käyttöhyödyke. En ole vielä kenenkään kuullut sanovan sen olevan kannattavaa muuta kuin juuri osto hetkellä ja ongelmat ovat alkaneet viimeistään silloin kun vaihto olisi tullut ajankohtaiseksi.

        Kun on laskettu kaíkki se aika ja vaiva ja raha mitä on sen tuontiauton kanssa mennyt aina ostosta myyntiin, niin ei ole kyllä vielä kukaan sanonnut, että olisi ollut kannattavaa. Tästä syystä moni siinä ensimmäisessä tuonti buumissa autonsa hakenut onkin jo siirtynyt takaisin suomi kauppiaitten asiakkaaksi. Toki toiset vielä jaksaa touhuta niitten kanssa uudestaankin, mutta se tuntuu heille olevankin enemmän matkailua ja harrastusta.

        P.s. En ole kauppias, eikä minulla ole sinällänsä tuontiautoja mitään vastaan.


      • ymmärrä, miksi
        11 kirjoitti:

        Normaali auton ostaja ei jaksa määräänsä enempää veivata ja säätä autokauppoja, koska kyseessä kumminkin käyttöhyödyke. En ole vielä kenenkään kuullut sanovan sen olevan kannattavaa muuta kuin juuri osto hetkellä ja ongelmat ovat alkaneet viimeistään silloin kun vaihto olisi tullut ajankohtaiseksi.

        Kun on laskettu kaíkki se aika ja vaiva ja raha mitä on sen tuontiauton kanssa mennyt aina ostosta myyntiin, niin ei ole kyllä vielä kukaan sanonnut, että olisi ollut kannattavaa. Tästä syystä moni siinä ensimmäisessä tuonti buumissa autonsa hakenut onkin jo siirtynyt takaisin suomi kauppiaitten asiakkaaksi. Toki toiset vielä jaksaa touhuta niitten kanssa uudestaankin, mutta se tuntuu heille olevankin enemmän matkailua ja harrastusta.

        P.s. En ole kauppias, eikä minulla ole sinällänsä tuontiautoja mitään vastaan.

        kaikinpuolin parempaa ja hienompaa autoa kuin vastaava suomiversio, joita ei käytännössä edes ole, ei otettaisi mielellään edes vaihtoon. Tuntuu kuin automyyjiä vituttaisi kun eivät ole aikoinaan päässeet hyötymään asiakkaasta ja yrittävät näin kostaa. Itse ajelen tuontiautolla ja jos joskus pitäisi sitä tarjota vaihdossa liikkeeseen tai vaikka yksityiselle ja auton alkuperän takia ruvettaisiin vänkäämään niin keskustelu loppuisi siihen paikkaan. Saavat hankkia autonsa sieltä mistä haluavat. Onneksi alla on sellaista kalustoa ettei tarvitse aivan lähitulevaisuudessa miettiäkään muita vaihtoehtoja. Huomio, tämä kaikki koski siis sellaisia autoja joita ei tule edes joka päivä vastaan. Halvat lintat häkkikaupasta ostettuna ovat sitten erikseen, niitä ei pitäisi valtion antaa kenenkään edes tuoda.


      • 11
        ymmärrä, miksi kirjoitti:

        kaikinpuolin parempaa ja hienompaa autoa kuin vastaava suomiversio, joita ei käytännössä edes ole, ei otettaisi mielellään edes vaihtoon. Tuntuu kuin automyyjiä vituttaisi kun eivät ole aikoinaan päässeet hyötymään asiakkaasta ja yrittävät näin kostaa. Itse ajelen tuontiautolla ja jos joskus pitäisi sitä tarjota vaihdossa liikkeeseen tai vaikka yksityiselle ja auton alkuperän takia ruvettaisiin vänkäämään niin keskustelu loppuisi siihen paikkaan. Saavat hankkia autonsa sieltä mistä haluavat. Onneksi alla on sellaista kalustoa ettei tarvitse aivan lähitulevaisuudessa miettiäkään muita vaihtoehtoja. Huomio, tämä kaikki koski siis sellaisia autoja joita ei tule edes joka päivä vastaan. Halvat lintat häkkikaupasta ostettuna ovat sitten erikseen, niitä ei pitäisi valtion antaa kenenkään edes tuoda.

        Halvalla kun ostit joudut halvalla sen myymään ja näin ne ajattelee ne sinunkin auton tulevat ostajat, että tuontiauto halvalla pitää saada ja suurin osa merkkiliikkeistä eivät kelpuuta ollenkaan. Sinulle ei jäännyt muuta kuin ostamisen ilo ja myymisen murheet ja vaikeudet, näin se vaan on.


      • akkapaha
        11 kirjoitti:

        Halvalla kun ostit joudut halvalla sen myymään ja näin ne ajattelee ne sinunkin auton tulevat ostajat, että tuontiauto halvalla pitää saada ja suurin osa merkkiliikkeistä eivät kelpuuta ollenkaan. Sinulle ei jäännyt muuta kuin ostamisen ilo ja myymisen murheet ja vaikeudet, näin se vaan on.

        Ostimme 6 vuotta sitten pikkumersun, joka oli liki 3 vuotta vanha Suomesta. Koska kilometrejä tulee paljon, jouduimme myymään sen tosi halvalla. Nyt ajattelimme ostaa Saksasta, kun se on kaikinpuolin hieman edullisempaa. Koska kilometrejä tulee taas paljon, niin eiköhän sekin myydä hyvin halvalla. Lisäksi haluamme ajomäärien vuoksi dieselauton, jotka ovat käytettyinä Suomessa kalliita, vaikka kilometrilukema on jo melkoinen.
        Ei käyttöauto ole ikinä sijoitus, vaan menoerä. 5-6 vuoden kuluttua voi autoverotus olla taas uusittu vaihteeksi, joten jälleenmyyntihintoja paljon ajetulla autolla ei tarvitse ajatella.


      • 11
        akkapaha kirjoitti:

        Ostimme 6 vuotta sitten pikkumersun, joka oli liki 3 vuotta vanha Suomesta. Koska kilometrejä tulee paljon, jouduimme myymään sen tosi halvalla. Nyt ajattelimme ostaa Saksasta, kun se on kaikinpuolin hieman edullisempaa. Koska kilometrejä tulee taas paljon, niin eiköhän sekin myydä hyvin halvalla. Lisäksi haluamme ajomäärien vuoksi dieselauton, jotka ovat käytettyinä Suomessa kalliita, vaikka kilometrilukema on jo melkoinen.
        Ei käyttöauto ole ikinä sijoitus, vaan menoerä. 5-6 vuoden kuluttua voi autoverotus olla taas uusittu vaihteeksi, joten jälleenmyyntihintoja paljon ajetulla autolla ei tarvitse ajatella.

        Kysymys olikin vain siitä minkä määrän käyttää rahaa auton vaihtoon ja minkä määrän aikaa ja vaivaa koko prosessiin. Olet ilmeisesti sitä mieltä, että sinun kohdalla homma tulee toimimaan ja miksipä ei, jos kerran ajatte autonne loppuun, mutta minun perusteluni aiheeseen on nämä käytännön osoittamat kokemukset niiltä jotka ovat tuonneet auton ja ovat olleet ongelmissa siinä kohtaa kun vaihto on tullut ajankohtaiseksi ja he ovat olleet omalla kohdaallaan sitä mieltä ettei se heidän kohdallaan ollut järkevää, mutta osto hetkellä tuntui siltä.

        Se on vähän sama asia kun lähtisit pelkästään paremman palkan perässä jonnekin ulkomaille töihin, mutta korkeammista elin kustannuksista ja veroista johtuen todellinen elintasosi tippuisi ja huomaisit, että todellinen työ määräkin on isompi kuin ennen ja todelliset hyödyt mitä lähdit hakemaan jäi saamatta. No eihän siinä mitään, matkailu avartaa ja antaa kokemuksia ja kaikkea voi kokeilla, mutta jos hakee pelkästään hyötyjä, niin kyllä silloin kannatta ajatella asia loppuun saakka ja kukin omalla kohdallaan.:)


      • akkapaha
        11 kirjoitti:

        Kysymys olikin vain siitä minkä määrän käyttää rahaa auton vaihtoon ja minkä määrän aikaa ja vaivaa koko prosessiin. Olet ilmeisesti sitä mieltä, että sinun kohdalla homma tulee toimimaan ja miksipä ei, jos kerran ajatte autonne loppuun, mutta minun perusteluni aiheeseen on nämä käytännön osoittamat kokemukset niiltä jotka ovat tuonneet auton ja ovat olleet ongelmissa siinä kohtaa kun vaihto on tullut ajankohtaiseksi ja he ovat olleet omalla kohdaallaan sitä mieltä ettei se heidän kohdallaan ollut järkevää, mutta osto hetkellä tuntui siltä.

        Se on vähän sama asia kun lähtisit pelkästään paremman palkan perässä jonnekin ulkomaille töihin, mutta korkeammista elin kustannuksista ja veroista johtuen todellinen elintasosi tippuisi ja huomaisit, että todellinen työ määräkin on isompi kuin ennen ja todelliset hyödyt mitä lähdit hakemaan jäi saamatta. No eihän siinä mitään, matkailu avartaa ja antaa kokemuksia ja kaikkea voi kokeilla, mutta jos hakee pelkästään hyötyjä, niin kyllä silloin kannatta ajatella asia loppuun saakka ja kukin omalla kohdallaan.:)

        ja sen minäkin olen matkoilla oppinut. Ne Euroopan korkean kustannustason maat löytyvät kyllä pohjoisesta. Autojen kohdalla tätä eroa kaventaa kovasti se suomalainen autovero.
        Autoilun kustannukset käytettynä ostetulla autolla ovat kilometriä kohti halvimmat, kun ajaa sillä samalla niin pitkään, ettei vielä tule suurempia korjauskustannuksia. Kun Saksasta saa MB:n pikkudieselin 15.000 eurolla veroineen ja ajaa sillä itse 200.000 km, niin ei sillä tarvitse enää mitään vaihtoarvoa olla.
        Autoilun kustannuksia eivät nosta hakukulut, vaan auton vaihtajien ajoittain potema autokuume, joka pakottaa vaihtamaan autoa liian tiheään.


      • on se että
        11 kirjoitti:

        Halvalla kun ostit joudut halvalla sen myymään ja näin ne ajattelee ne sinunkin auton tulevat ostajat, että tuontiauto halvalla pitää saada ja suurin osa merkkiliikkeistä eivät kelpuuta ollenkaan. Sinulle ei jäännyt muuta kuin ostamisen ilo ja myymisen murheet ja vaikeudet, näin se vaan on.

        ostin autoni Saksasta loistoautoihin erikoistuneesta liikkeestä, siis sellaisesta kuin joku Sipilä mutta paljon hienommasta. Jos sen tason auto ei kelpaisi vaihdossa suomalaiseen merkkiliikkeeseen niin voin vain todeta että ei helmiä sioille. Mutta eipä onneksi tarvitse koko asiaa miettiä vielä vuosiin ja silloin ehkä jo Suomessakin suhtaudutaan tuontiautoihin aivan kuin muuallakin Keski-Euroopassa eli niin että hankit autosi siitä maasta mistä haluat eikä sillä ole vaikutusta auton jälleenmyyntiarvoon, poisluettuna ehkä jotkut Italia ja Espanja joista tuotuja autoja tunnutaan vierastavan Saksassakin. Ehkäpä vielä syystä.


      • juupa juu..
        1+8 kirjoitti:

        en tiedä, mutta eihän nuo liikkeet ota edes tuontiautoa vaihtoautona vastaan. Tähän törmättiin naapurin kanssa, kun se yritti vaihdatella tuontiaudiaan johonkin uudempaan eri liikkeissä. Monessa kaupassa sanottiin vaan, että eivät ota tuontiautoa tai ainakin sen hyvityshinta on oleellisesti alhaisempi, kuin ns suomi-auton.

        Onko vieläkin autoliikkeitä jotka eivät ota "tuontiautoa" vastaan jos historia on aukoton?
        Aika monet liikkeet niitä itse tuottavat, eivät kyllä huutele siitä suureen ääneen.


    • Myrkylän Tomi

      Muutaman vuoden näitä keskusteluja seuranneena ei voi kuin ihmetellä näitä kommentteja. Ensiksi yritettiin väittää että Saksasta tuodot autot ovat teknisesti surkeita ja että kaikissa maahan tuoduissa autoissa on mittarit ruuvattu. Varmasti niitäkin on ihan niinkuin Suomessa. Vihdoin kun on tajuttu ja ymmärretty että perussaksalainen on äärimmäisen nuuka ja tarkka autostansa niin nyt on ryhdytty väittämään etta " ehkä ne on kunnoltaan hieman parempia kuin vastaavat Suomessa mutta kun ne ei kelpaa vaihdossa Suomessa". Voi hyvä jyssäys sentään näitä epäluuloja ja autokauppiaitten torjuvia väitteitä.

      Tottakai ne kelpaa vaihdossa. Jos joku sanoo ettei kelpaa niin vaihda liikettä. Itse toin muuttoautona Saksasta ostamani ( 2005) BMW:n ja nyt kun olen kiertänyt pääkaupungiseudun liikkeitä vaihtomielessä niin yksikään ei ole hylkinyt autoani.

      Fakta on se, että kun uusien myynti alkoi sakkaamaan syksyllä 2008 niin kysyntä on siirtynyt tuoreisiin käyttetyihin. Tätä kysyntää ovat suomalaiset autoliikkeet (ihan merkkiliikkeet) pyrkineet tyydyttämään tuomalla autoja ulkomailta. Ensiksi käännettiin katse Latviaan ja Liettuaan jossa tuli automyynnissä täydellinnen romahdus ja rahoitusyhtöiden hyviä tuoreita käytettyjä oli runsaasti tarjolla. Nyt ne maat on tyhjennetty tuoreista käytetyistä ja Saksan lisäksi nyt on ryhdytty tuomaan Italiasta ja Espanjasta jossa taloudellinen taantuma on iskenyt myös rajusti autokauppaan. Tätä käytettyjen maahantuontia tekevät kaikki isot suomalaiset toimijat esim. Rinta-Jouppi, Auto-Jalonen, Sport Car Center, Veho pienemmistä toimijoista puhumattakaan. Miten nämä muka voivat väittää että he eivät ota tuontiautoja vaihdossa kun heillä on niitä halleissaan pilvin pimein.

      Pientä harkintaa näihin kommentteihin, please.

      • Skoda-mies

        Siinä vielä laajennettuna mitä ylempanä sanoin, totta joka sana.


      • khjgkhf

        Ihan erilailla muuttoautona tuotuun autoon (etenkin jos olet sen uutena ostanut) kuin tuontiautoon.


      • Kateus jyrää
        khjgkhf kirjoitti:

        Ihan erilailla muuttoautona tuotuun autoon (etenkin jos olet sen uutena ostanut) kuin tuontiautoon.

        HöppisPöppis, et usko itsekään...


      • khjgkhf
        Kateus jyrää kirjoitti:

        HöppisPöppis, et usko itsekään...

        Kun on asiasta vaan on käytännön kokemusta.


      • juupa juu..
        khjgkhf kirjoitti:

        Ihan erilailla muuttoautona tuotuun autoon (etenkin jos olet sen uutena ostanut) kuin tuontiautoon.

        mutta johtuuko suhtautuminen siitä että yrittävät maksimoida voittonsa, se on firman tehtävä.
        Sanovat siis että älä tule meidän apajille?


    • Lakiakaikille

      yleistäen menee. Muutaman auton olen Saksastakin ostanut ja olleet tosi ok. Ainoa miinus on tietty pitkähkö hakumatka ja mahdolliset auton kuljetuskustannukset jos joku toinen toimittaa sen. Olet myös oikeassa siinä että 50e Puntoa ei oikein kannata hakea sieltä vaikka kunto olisikin tosi hyvä.

      • coccobil

        Auto jonka ennakkoluuloton on tuonut tutulleen,saksasta on ylihintainen vanhamalli josta saa maksaa veroa n,11-12te.laitteen takuu loppuu varmasti myyjäliikkeen osalta jo rajalla.vaikka ostaisit sen kuinka mersulta saksasta.tiedän korvaustapauksia maahan tuojan toimesta jotka ovat ns,korjaus ilmenneeseen virheeseen niin kuin muillakin merkeillä.mutta kun lähdette vaihdossa tarjoamaan sitä mb:tä suomen liikkeisiin niin kannattaa varautua,hyvällä huumorin tajulla,ja huoltoihin paksulla lompakolla.EI ENNAKKOLUULO.PS ylin sakara merkissä pyytää apua taivaasta ja alemmat näyttävät HINAUS PISTEET...


      • Cherlok
        coccobil kirjoitti:

        Auto jonka ennakkoluuloton on tuonut tutulleen,saksasta on ylihintainen vanhamalli josta saa maksaa veroa n,11-12te.laitteen takuu loppuu varmasti myyjäliikkeen osalta jo rajalla.vaikka ostaisit sen kuinka mersulta saksasta.tiedän korvaustapauksia maahan tuojan toimesta jotka ovat ns,korjaus ilmenneeseen virheeseen niin kuin muillakin merkeillä.mutta kun lähdette vaihdossa tarjoamaan sitä mb:tä suomen liikkeisiin niin kannattaa varautua,hyvällä huumorin tajulla,ja huoltoihin paksulla lompakolla.EI ENNAKKOLUULO.PS ylin sakara merkissä pyytää apua taivaasta ja alemmat näyttävät HINAUS PISTEET...

        Mikähän tuo coccobil on. Goggomobil on saksalainen auto, jonka valmistus on päättynyt. Mutta asiaan. Pitääkö se auto ostaa silmät ummessa jos sen ostaa saksasta, eihän suomessakaan suomalaiset tee niin.


      • 11+1
        Cherlok kirjoitti:

        Mikähän tuo coccobil on. Goggomobil on saksalainen auto, jonka valmistus on päättynyt. Mutta asiaan. Pitääkö se auto ostaa silmät ummessa jos sen ostaa saksasta, eihän suomessakaan suomalaiset tee niin.

        Tyypillinen autonostaja on varannut päivän auton ostoon, josta puolet menee liikkeen löytymiseen. Auton ovet on tietysti lukossa ja ennen kuin ne on saatu auki - koeajosta puhumattakaan - onkin kiire ostaa mikä tahansa auto, tai myöhästytään lautalta.


    • gahju

      ei ole ongelma kun ei uunoile autokaupoissa, otetaampa esimerkiksi Suzuki Alto, autovero alle 1500 ja saat uuden vähäsaastuttavan ekologisen tilaihmeen (varsinkin kun laittaa boksin katolle ja kärryn perään) ja on lapsillasikin puhdas ilma tulevaisuudessa. Jos pitää auto ostaa eikä ole halukas osallistumaan yhteiskunnan kuluihin vähäisimmissäkään määrin niin kannattaa sitten ajaa vanhalla jopolla, noi on huvittavan näköisiä sakun tuontilinttanoilla ajelijat. Ei kait se itsetunto ole sellainen että ulkokultaisuudella sitä pitää nostaa, psykologit hoitaa sen kuntoon paljon pienemmällä rahalla ja takuulla lopputulos on parempi. Kokeiltu on, Kela maksoi. (Osataan sitä veropottia syödä täälläkin)

      • sielta tai taalta

        itse hain pakettiauton saksasta mersulta koska yksinkertaisesti ei ollut muuta vaihtoehtoa...

        3 v vanhaa haluamillani varusteilla ei loytynyt suomesta, etsin yli vuoden. uuteen ei riittanyt rahat..... uusi 50 000 euroa. (2005) 316 cdi

        sain sen saksasta vahan halvemmalla kuin lisavarusteet, lisavarusteiden hinta oli 20 000 ja auto myytiin minulle 15 000 eurolla.

        olen ajanut silla nyt 2 vuotta ja jos se kestaa viela 3 vuotta niin sen voi tyontaa paaliin...koska lasken 3000 euroa per vuosi arvonalennuksen olevan suurin piirtein kohdallaan...ja koskaan en oo viel autokaupas parjanny.....


      • kannattanut

        tunnustaa että sinuakin on jo jouduttu "ruuvaamaan" korvien välistä ja oikein psykologin toimesta Kelan piikkiin. Kuulostaa todella huolestuttavalta ja vie pohjan pois sanomaltasi.


      • vaikka kelasta
        kannattanut kirjoitti:

        tunnustaa että sinuakin on jo jouduttu "ruuvaamaan" korvien välistä ja oikein psykologin toimesta Kelan piikkiin. Kuulostaa todella huolestuttavalta ja vie pohjan pois sanomaltasi.

        et sinakaan ihan terve ole jos tanne tarvii tulla heti lauantaiaamuna ennen kello 9.00 aukoon paata......

        onneks lahisiwa avaa kohta ovet ja paaset hakeen korjaavaa

        kelahan on sinulle varmasti jo tuttu laitos......

        mutta kun olet noi taitava niin etsippas minulle kaytetty auto suomesta

        esim. tumman varinen sprinter 518 kastenin korilla kylmakoneella ja kaikilla herkuilla .....hinta uutena 80 000 eur.... saksasta saa 2008 malleja 30 000 eurolla, tuo mulle suomiauto samaan hintaan jos loydat

        tuon sulle sit palkaks ne 200 laatikkoo kaljaa mika on minimi normilasti ku haetaan paku saksasta


      • joopa joo..
        vaikka kelasta kirjoitti:

        et sinakaan ihan terve ole jos tanne tarvii tulla heti lauantaiaamuna ennen kello 9.00 aukoon paata......

        onneks lahisiwa avaa kohta ovet ja paaset hakeen korjaavaa

        kelahan on sinulle varmasti jo tuttu laitos......

        mutta kun olet noi taitava niin etsippas minulle kaytetty auto suomesta

        esim. tumman varinen sprinter 518 kastenin korilla kylmakoneella ja kaikilla herkuilla .....hinta uutena 80 000 eur.... saksasta saa 2008 malleja 30 000 eurolla, tuo mulle suomiauto samaan hintaan jos loydat

        tuon sulle sit palkaks ne 200 laatikkoo kaljaa mika on minimi normilasti ku haetaan paku saksasta

        Tuo oluen ja viinien tuonti on hyvä lisäplussa, itse lähden ensi viikolla Saksaan ja auton tuon tullessani.
        Pitää lastata konttiin punkkua, saa aika edullisesti satamien kauppa"halleista".
        Bissekin alkaen alta 7e/loota, itse tosin tuon ainoastaan hefe-weissen oluita koska ne ovat hyviä ja Suomessa älyttömän hintaisia.


      • heh2
        joopa joo.. kirjoitti:

        Tuo oluen ja viinien tuonti on hyvä lisäplussa, itse lähden ensi viikolla Saksaan ja auton tuon tullessani.
        Pitää lastata konttiin punkkua, saa aika edullisesti satamien kauppa"halleista".
        Bissekin alkaen alta 7e/loota, itse tosin tuon ainoastaan hefe-weissen oluita koska ne ovat hyviä ja Suomessa älyttömän hintaisia.

        muista mainita export niin saat pantit pois ainakin muutamissa liikkeissä lyypekissä et rostokissa


      • C5 2.2 HDI 2004

        Miksi lähteä hakemaan autoa Saksasta,kun niitä on lähempänä, esim. Ruotsista.Diesel autot on 3 kertaa
        vähemmän ajettuja ja halvempia kuin Suomessa.Autot on paremmin varusteltuja,ei mitään perusmlleja,
        niitäkin on.En ole välittäjä,vain tavallinen maallikko.


      • pervo antti
        C5 2.2 HDI 2004 kirjoitti:

        Miksi lähteä hakemaan autoa Saksasta,kun niitä on lähempänä, esim. Ruotsista.Diesel autot on 3 kertaa
        vähemmän ajettuja ja halvempia kuin Suomessa.Autot on paremmin varusteltuja,ei mitään perusmlleja,
        niitäkin on.En ole välittäjä,vain tavallinen maallikko.

        taliaivo köyhä lada mies laittanut viestin alulle.
        ei saa takuuta varmaan veholta kun kysyt tuontiauto sanovat,
        sillä ajat loppuajan emme ota tuontiautoja vaihdossa,
        mene saksaan vaihtamaan vuoden päästä saat siitä
        mersusta varmaan matkarahat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taisit vihdoin ymmärtää

      Kuinka hirviö mun silmissä olet/olette. Antaisitte mun vaan nyt olla, että palaudun tästä edes joskus.
      Ikävä
      22
      2554
    2. Onko yhtään

      Ikävä mua.
      Ikävä
      106
      1469
    3. Olipa kiva nähdä pitkästä aikaa

      Joku ihminen vaan kolahtaa! Ei sille voi mitään!
      Tunteet
      12
      1225
    4. Aitiopaikalle

      Kyllä se sinäkin vielä pääset seuraamaan oikein aitiopaikalta ;-)
      Ikävä
      210
      1081
    5. Keskisarjan puheet olivat ihmisarvoa alentavia

      Purra ilmoitti Lauantai-aamuohjelmassa hyväksyvänsä Keskisarjan puheet. Orpon ilmoitus tänään: "Yksikään hallituspuolue
      70 plus
      149
      991
    6. Ulkomaalainen yrittäjä

      Minkäs alan yrittäjä tämä herrasmies on/oli? Poliisi epäilee varkautelaista 44-vuotiasta miestä entisen puolisonsa murh
      Varkaus
      17
      919
    7. Kannattaako omaan intuitioon luottaa

      Kun minulla on tunne, että se mies tykkää minusta yhtä paljon kuin minä hänestä? Siksi olen näin kauan tätä kaipaamista
      Ikävä
      67
      903
    8. En tiedä sinusta

      Mutta minä kaipaan sitä meidän välillä vuosia sitten käytyä "säpinää". Edellytykset oli vaikka mihin, varsinkin kun olet
      Ikävä
      25
      802
    9. Olen niiiin vihainen sille naiselle...

      Ymmärrän todellakin sua, jos koet joskus olevasi sodan keskellä. OMG. Anna sun kaikki kestää. Tsemppiä 🙏
      Suhteet
      14
      774
    10. Onko täällä näkijää?

      Olisi yksi kysymys.
      Ikävä
      76
      742
    Aihe