BMW tai Mersu ??

nissan -06

Mikä saa ihmisen niin sekaisin, että ostaa itselleen käyttöautoksi vanhan BMW:n tai Mersun. Eikö auton ensimmäinen tarkoitus ole päästä kulkemaan. Kyseisillä vanhoilla romuilla ei siis yksinkertaisesti pääse. Ostaessaan samalla rahalla japanin auton saa uudehkon jolla pääsee varmasti kulkemaan.

Voisiko syy olla tämä. Halu näytellä hyvin toimentulevaa vaikka ihan tyhjätasku, eikä pysty ostamaan uudehkoa saksalaista autoa, niin ostaa vanhan romun ja kuvittelee ajatuksissaan, että naapuri luulee auton olevan kallis, kun ajelee vanhalla saksalaisella katiskalla.

Olen monta kertaa miettinyt asiaa, että millä perustella autovalinta. Varmatoimisuus ei ainakaan se voi olla.
Voisiko joku joka jumaloi noita vanhoja bemareita ja mersuja käyttöautoinaan niin koittaa perustella valintaa.

Nuoriso ostaa taas tyhmyyttään, niin kun niitä murheita ja rahanmenoa ei muuten olisi riittävästi.
10 000 euron BMW on jo aika vanha ”lintta”, kun samalla rahalla saisi jo aika uuden jonkun muun halvemman merkin.

31

1100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säääälittäväääääääää

olla se näyttämisen tarve. Eivät vain älyä, että 5-7 vuotta vanha bemari tai mersu ei ole rahamiesten/naisten auto. Ne ovat jo parin omistajan kautta päätyneet halpiskalustoon.

• Älämölö potenssiin 2

On eri asia ostaa auto tunteella kuin järjellä.
      Harmaa farmari Toyota on järkiostos, kun taas 300-sarjan Coupe-mersut tai -bemarit ovat tunteella ostettuja makeita menopelejä.

Oletko koskaan ajanut kymppitonnin bemarilla tai mersulla? Minä en, mutta uskon kuitenkin, että ne ovat paljon makeampia, kuin ed. mainittu tylsyyden huippu corolla.

Sitten on näitä takuu-urpoja, jotka menevät kieli pitkänä ostamaan ikuisuusosarilla Hyndain, KIAn tai jopa Fiatin, jos oikein huonosti menee.

• nisu vain.

NISSAN ON JAPANIN LADA.Sulla on -06 nissan,joko on pahoja ruostevaurioita?Olen jo korjaillut tuon vuotisien nissanien ruostevaurioita.Itsellä on japsi mutta ei nissan.

• laatuautoilija

että suurimmalle osalle suomalaisista auto on vain laite jolla mennään paikasta A paikkan B. Ei meillä ole aikaa pestä autoa saatika hankkia epäkäytännöllistä coupea. Parin vuoden välein uusi alle. Helppoa. On varmasti kalliimpi tapa kuin ostaa se viisi vuotta vanha cuope bemari tai maserati ja pitää sitä kymmenen vuotta.

• nissan -06

Tarkkoitatko ihan oikeesti jos ihminen ajelee kauppaan, töihin noin 3 km matkaa ja käy kerran kahdessa vuodessa serkun mökillä 35 km päässä, että sen automatkan täytyy tuntua makeelta. Eikö kuitenki olisi makavampi päästä matka ajamalla, kun hinausauton hytissä apumiehenä puolet matkasta. Corolla vie mainiosta matkat, ja on aina valmiina lähtöön. Katsastuskin on vuosittain hankala noissa vanhoissa autoissa ja ennen kaikkea kallis.

Sen ymmärrän hyvin jos on harrasteautona tuollainen vanha bemu tai mersu, mutta sitten on toisena autona sellainen millä pääsee oikeasti kulkemaan esim. töihin.

Poika osti aikoinaan jonkun 520 vanhan bemarin tyhmyttään ja sillä ei sitten päässyt koskaa kulkemaan, nyt ajelee aika uudella toyotalla. Hänkään ei ole vastannut, kun olen kysynyt mitä näki siinä BMW:ssä kun oli pakko saada ja tehdä silloin velkaa, oli kyllä töissä itse maksoi.

Työkaverini haki jonkun vanhan bemarin just jostain maailmanääristä ja soitti päivällä käski lähtemään katsomaan, mutta en kertakaikkiaan jaksanut innostua, varsinkaan kun en voi sanoa rehellisesti hänelle omaa kantaani niihin vanhoihin paskoihin romuihin. Kysymys 50 vuotiaasta äijästä, jolla mielestäni on ollut tähänasti järki päässä vai onko lakannut siten jo seisomasta. Omapa on murheensa kun ei multa autoa lainaksi pyytele.

• nissan -06
        nisu vain. kirjoitti:

NISSAN ON JAPANIN LADA.Sulla on -06 nissan,joko on pahoja ruostevaurioita?Olen jo korjaillut tuon vuotisien nissanien ruostevaurioita.Itsellä on japsi mutta ei nissan.

Mutta olen kanssa katsellut jo samaa, että kohta alkaa ensimmäiset kukat tulla. Oven alareunassa saumassa jo pullistuma kun suolavesi sauman ruosteturvottanut.

• polvi paranee
        nissan -06 kirjoitti:

Tarkkoitatko ihan oikeesti jos ihminen ajelee kauppaan, töihin noin 3 km matkaa ja käy kerran kahdessa vuodessa serkun mökillä 35 km päässä, että sen automatkan täytyy tuntua makeelta. Eikö kuitenki olisi makavampi päästä matka ajamalla, kun hinausauton hytissä apumiehenä puolet matkasta. Corolla vie mainiosta matkat, ja on aina valmiina lähtöön. Katsastuskin on vuosittain hankala noissa vanhoissa autoissa ja ennen kaikkea kallis.

Sen ymmärrän hyvin jos on harrasteautona tuollainen vanha bemu tai mersu, mutta sitten on toisena autona sellainen millä pääsee oikeasti kulkemaan esim. töihin.

Poika osti aikoinaan jonkun 520 vanhan bemarin tyhmyttään ja sillä ei sitten päässyt koskaa kulkemaan, nyt ajelee aika uudella toyotalla. Hänkään ei ole vastannut, kun olen kysynyt mitä näki siinä BMW:ssä kun oli pakko saada ja tehdä silloin velkaa, oli kyllä töissä itse maksoi.

Työkaverini haki jonkun vanhan bemarin just jostain maailmanääristä ja soitti päivällä käski lähtemään katsomaan, mutta en kertakaikkiaan jaksanut innostua, varsinkaan kun en voi sanoa rehellisesti hänelle omaa kantaani niihin vanhoihin paskoihin romuihin. Kysymys 50 vuotiaasta äijästä, jolla mielestäni on ollut tähänasti järki päässä vai onko lakannut siten jo seisomasta. Omapa on murheensa kun ei multa autoa lainaksi pyytele.

"Poika osti aikoinaan jonkun 520 vanhan bemarin tyhmyttään ja sillä ei sitten päässyt koskaa kulkemaan, nyt ajelee aika uudella toyotalla."

ettei vaan ois ollu yhtä huono korjaamaan autoja kuin isänsä ;)

• nissan -06
        polvi paranee kirjoitti:

"Poika osti aikoinaan jonkun 520 vanhan bemarin tyhmyttään ja sillä ei sitten päässyt koskaa kulkemaan, nyt ajelee aika uudella toyotalla."

ettei vaan ois ollu yhtä huono korjaamaan autoja kuin isänsä ;)

Olin aika innokas, noiden autojen kanssa nuorena ja jaksoin niitä nyppiä. Joskus vasta 35-40 ikäisenä oli varaa alkaa käyttämään korjaamoiden palveluja ja aloin ostamaan aina täysin uuden auton, jossa nyt ei mitään muuta oikei ole kun huollot. Kyllä poikakin kuvitteli että minä alan sen 520 bemarin kanssa vääntämään kaiken vapaa-aikani, mutta näki kyllä syvän unen. Hänellä itsellään ei ollut mitään kiinnostusta sitä nyppiä, vaikka meilläkin oli ja on vieläkin hyvät tilat ja vehkeet. Eipä juuri autoista meillä puhuta, kun noita nulikoita ne ei kiinnosta kun liikkumisen muotona.

• Ainoa peruste

Auton ensimmäinen tarkoitus on nauttia matkasta. Siihen nissani ei käy edes uutena.

• DEDEDEL

KAI VAAN MENNEET OSTAMAAN JOBBARILTA?

• nissan -06

.

• gbfty gfhj

sekaisin. Miksi sitä myydään sitten niiiiiin paljon jos on ihan paska? On vielä paljon kalliimpikin kuin vanha bemari.

• nissan -06
        DEDEDEL kirjoitti:

KAI VAAN MENNEET OSTAMAAN JOBBARILTA?

Varmasti on ostanut jobbarilta, kun tänään oli hakenut sen BMW lintan

• no näin on

Ei kaikki ihmiset ole kateellisia ja näyttämisenhaluisia kuten tahdot ymmärtää. Itse ajoin jossain vaiheessa vanhalla 525:Sella, koska se ei maksanut montaa tonnia, mutta antoi todella hiljaista kyytiä, ja kiihtyi ihan mukavasti. Perus aurikseen ei saa 177hv dieseliä lukuunottamatta ainoatakaan moottoria jossa saisi samaa ajonautintoa, ja kaikesta huolimatta uusi auris ei edes ole yhtä hiljainen kuin tuollainen "vanha lintta".
      Jos joku jaksaa askarrella auton kanssa, niin onko se sinulta jotenkin pois? Kyllä ahkera, ja autoista jotain ymmärtävä säästää ja voi ajaa vanhalla. Vanha voi olla ominaisuuksiltaan parempi kuin uusi, jos se on uutena ollut aivan eri hintaluokassa.
      Nyt en jaksa enää rassailla, joten ajan uudehkolla BMWllä, ei valittamista.

• happy driver

todeta tähän,ettei kyllä mikään nismo tai toyon perusmalli tarjoa kyytiä,jota 320 cdi mersuni tarjoaa.auto on vm-00 ja ajettu reilu 400 tkm.ajan 40 tkm vuodessa,enkä todellakaan halua kuluttaa noita kilometrejä jonkun tötterön sarvissa.

teho ja vääntö maantiellä tarjoaa nautittavaa elämystä ja etenkin ohituksissa turvallisuuden tunnetta,kun ei tarvitse tuskan hikisenä miettiä,pääsenkö rekan ohi vai jäänkö rinnalle....

auto on ollut minulla 6 vuotta ja remonttejakin on tietysti tehty.seuraava autoni on sitten erittäin nautittava 535 d bmw,sen erityisen upea käytöksisen moottorin tähden.niistäkin on tippunut jo suurin ilma pois,joten jää rahaa muuhunkin elämiseen.

tässä ei ole kysymys mistään epätoivoisesta elvistelystä,vaan auton on maantiellä oltava mahdollisimman vaivaton ajettava,turvallinen ja hiljainen.

huomautuksena;harvoin auto kertoo kenenkään varallisuudesta yhtään mitään.uuttakin saa osarilla,näitä näkee usein jonkin lähiön parkkiksella vuokrataloyhtiöissä.....

• nissan -06

Silloin voi ajaa vanhemmalla autolla, niin minäkin ajoin. Nämä nyky nuoret eivät siis kertakaikkiaan, saa mitään itse tehtyä. 18 ikävuoteen saakaa pelataan tietokonepelejä, niin on kyllä aika ohuet eväät ostaa vanha bemari jonka nyppiminen ei kiinnosta eikä osata yhtään mitään muuta kun ajaa. Eikö silloin ole vaan parempi vaihtoehto, joko uudehko pikkuauto tai polkupyörä.
        Mun mielestä ?

• monkeybusines...
        nissan -06 kirjoitti:

Silloin voi ajaa vanhemmalla autolla, niin minäkin ajoin. Nämä nyky nuoret eivät siis kertakaikkiaan, saa mitään itse tehtyä. 18 ikävuoteen saakaa pelataan tietokonepelejä, niin on kyllä aika ohuet eväät ostaa vanha bemari jonka nyppiminen ei kiinnosta eikä osata yhtään mitään muuta kun ajaa. Eikö silloin ole vaan parempi vaihtoehto, joko uudehko pikkuauto tai polkupyörä.
        Mun mielestä ?

sun on täytyny itte kasvattaa lapsi joka on kokoajan koneella koska nykyajan nuoriso on paljon kovemmassa kunnossa kunnoltaan kuin ennen vertaappa vaikka jääkiekkoilioita tai jalkapalloilioita nykyään saa suomessa sentään kunnon ruokaa... eikä pahoinpidellä kotona laillisesti ja vielä tuohon etteikö joku osaa mitään kyllä koulutus on niin paljon parempaa nykyään kouluissa että altapois ei teidän aikana koulussa ole opittu mitään se on vaan se totuus viet vanhalle auto korjaajalle auton niin korjaa sitä parisen viikkoa eikä saa hommaa kuntoon eikä löydä vikaa vaikka itse sen korjaajalle sanot.. kokemusta on ja oli vielä tuttu.. ja onse ristus ku kaikki täälä miestelee rahalla uskon että suvullani on pikkuisen enemmän rahaa ku näillä jokka täälä sillä miestelee suvullani yhteensä 2firmaa ja 3 näytteliää lähisuvusta ihan... ja voin sanoa että kaikki ajavat vanhoilla pösöillä.bemareilla.mersuilla yms yms että miettikää nyt isot miehet

• VS. muut

Ihmiselämä on niin lyhyt, ettei sitä kannata nissanin ratissa haaskata.

• nissan -06

Kuinka pitkä työmatkan pitää oikein olla, että se vaatii bmw:n tai Mersun. Työmatkani kestää noin tunnin suuntaansa ajaa. Vaikka olen 46 vuotias niin pystyn hyvin istumaan vaikka puupenkillä tunnin töihin mennessä ja sieltä tullessa. Onko se kunto ja luusto niin heikko nuoremmilla, että tulee murtumia muissa autojen penkeissä kun saksalaisten. Tietysti kun sillä vanhalla väsyneellä autolla ei pääse aina perille, niin syytä olla hyvä penkki kun hinuria odottelee harva se päivä mutaman tunnin, ettei puudu perse.

• 200 D
        nissan -06 kirjoitti:

Kuinka pitkä työmatkan pitää oikein olla, että se vaatii bmw:n tai Mersun. Työmatkani kestää noin tunnin suuntaansa ajaa. Vaikka olen 46 vuotias niin pystyn hyvin istumaan vaikka puupenkillä tunnin töihin mennessä ja sieltä tullessa. Onko se kunto ja luusto niin heikko nuoremmilla, että tulee murtumia muissa autojen penkeissä kun saksalaisten. Tietysti kun sillä vanhalla väsyneellä autolla ei pääse aina perille, niin syytä olla hyvä penkki kun hinuria odottelee harva se päivä mutaman tunnin, ettei puudu perse.

Kyllähän esim. MB W124 tarjoaa paljon sellaisia ominaisuuksia, joista kymmenen vuotta uudemmissa voi vain haaveilla: pää ei ota kattoon turhien aerodynaamisten muotojen takia (silti kerroin 0,29), lämmintä riittää kovimmillakin pakkasilla, melua, etenkin rengasmelua on huomattavasti vähemmän kuin uusissakin perusautoissa, ja ajo-ominaisuudet ovat rauhalliset ja loogiset ilman turhia hilavitkutinvakautuksia. Ja sitten se kuuluisa kestävyys. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta osat kestävät moninkertaisesti tavallisten perheautojen osiin verrattuna. Valitettavasti 124 on viimeinen MB, joka on tehty tinkimättömien laatuvaatimusten mukaisesti. W210 on monessa suhteessa huonompi, vaikka ei umpisurkea olekaan.

Paljonkin ajettu W124 antaa laadukasta, sielukasta ja tunnokasta kyytiä, mitä ei voi sanoa uusista autoista.

• mukavaa?
        nissan -06 kirjoitti:

Olet nyt ymmärtänyt asian aika lailla väärin. Ei kyse ole siitä, millaisella autolla työmatkan pystyy ajamaan. Kyse on siitä, millaisella autolla työmatka menee mukavimmin.

Kyllähän sitä olohuoneessakin pystyisi tunnin, kaksi illassa istumaan puupenkillä tai vaikka lattialla ja ratkaisu olisi hyvinkin kustannustehokas ja helppohoitoinen. Silti aika monella on olohuoneessa hintava sohvakalusto...

• Lomami

Sinulla ei taida olla näistä saksalaismerkeistä kovin paljon kokemusta. Tulee ensimmäiseksi mieleen työkaverin mersu, jonka mittarissa viimeksi nähdessäni oli reilut seitsemänsataatuhatta. Lienee tuota tietysti jossakin välissä korjattukin.

Ymmärrän toki, että japsikuskin on pakko pysytellä tuoreissa vuosimalleissa ettei auto häviäisi ympäriltä. Kaikki autot eivät kuitenkaan ole kertakäyttövehkeitä vaan toimivat ihan asiallisesti jopa parikymmentä vuotta..

• nissan -06

Minulle on muodostunut käsitys, että ihmiset haluaisivat vaihdella autojaan jatkuvasti. Ajelin itse vanhoilla autoilla vain siksi kun ei ollut varaa parempaan. Toinen asia, kun ajelin isolla citikalla jossa paljon voimaa ja meni nätisti, vei myös 10-12 l / 100 km polttoainetta. Autoilua en osannut vertailla, olin vaan vuosi kaudet mennyt sillä samalla kaavalla, illat nyppi autoa niin pääsi taas aamulla töihin. Citroen joka oli minulla 25 vuotta ns. harasteautona. Ostaessani Datsun 100A:n niin tajusin vasta miten halpaa ja vaivatonta voi olla auton pitäminen, ei tarvinut kun ajaa. Polttoainetta meni vain pieni murto osa, citikka vuosiin verrattuna. Vaikka kyyti ei ollut niin mieleinen, mutta vaivattomuus vei kyllä voiton. Citikkaa aikani katsastelin ja makselin käyttömäksuja, kunnes en viitsinyt enää katsastaa, kun en oikeastaan ikinä ajanut sillä. Auto jäi katsastamatta ja poistui rekisteristä, kun en ollut sitä kolmeen vuoteen leimannut. Kaksi vuotta siten lahjoitin auton citikka harrastajalle, joka ei kai vielä rekisteröinyt ja leimanut sitä. Vaivattomuut otti kyllä minusta yliotteen, ja siksi ajellut noilla japsi peleillä ja käyttänyt aikani muuhun kun auton kanssa tallissa viettämiseen.
        Ikää kun tulee, niin ei ole ollenkaan niin kiire ettei ehtisi vähemmällä. Auton tarkoituskin muuttuu vain kulkuvälineeksi, jossa ei kyllä ylimäärästä aikaansa viitsi juuri viettää. Muistan kyllä hyvin miten tärkeä se auto oli nuorena. Kuulo on vanhemmiten myös parantunut nyt musiikkiteho n. 40 wattia aikaisemmin citikassa 300 wattia.
        Vanhat äijät vaan meinaa oman nuoruutensa unohtaa. Ihan samanlaista se on ollut, aina oli "kiire" ja tuli jumalattomia ylinopeus -sakkoja, käytiin nimismiehen juttusilla syvästi katuvan näköisenä kun oli ajettu 80 km alueella 130 km tunnissa. Kiire alkaa hellittää tuossa 40 ikävuoden tienoilla, tai ainakin omalla kohdallani. Lähtee sen verran aikaisemmin niin ehtii ihan hyvin.

• nokivasara

parikymmentävuotta vanhalla mersulla Aygon kanssa.ja ole viitä vajaa nauris. Ymmärrätkö sanaa kehitys?

• oujeeman
        nokivasara kirjoitti:

parikymmentävuotta vanhalla mersulla Aygon kanssa.ja ole viitä vajaa nauris. Ymmärrätkö sanaa kehitys?

se aygo kuski varmaan nauris on sen jälkeen,ajelin tuossa semmoisella pari päivää kun kakkos auto oli huollossa ja ai että kun ei radiotakaan voinut kuulla,rengas melu aivan JÄRKYTTÄVÄ.

• dfbf y
        oujeeman kirjoitti:

se aygo kuski varmaan nauris on sen jälkeen,ajelin tuossa semmoisella pari päivää kun kakkos auto oli huollossa ja ai että kun ei radiotakaan voinut kuulla,rengas melu aivan JÄRKYTTÄVÄ.

ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa. Olet jo valmiiksi nauris.

• nisu-06
    • mb w211 -04

itse ainakin ajan vanhalla mersulla,koska on reilusti parempi ajaa kun uudet ns.tavalliset autot,jämäkkyys,melutaso,tyylikkyys ja toiminta varmuus on näitä valinta kriteereitä.ja huollot ovat edullisia ja varmasti pääsee aina perille,riittääkö?
      kai nuoret etenkin hakevat autoilta sitä hyvää ajettavuutta,kun ovat kokeilleet isän avensista tai mazda kutosta.ymmärrän heitä täysin.ja kyllä kehuvia kommentteja saa kuulla usein ,että onpa sulla komea auto,meillä vain tälläinen tavallinen koppis.ja että onpa tämä hiljainen auto.yms..

• vnbhj g

kuulet lähinnä 88 vuosimallin corollakuskeilta. Siis auto vm 1988.

• mb w211 -04
        vnbhj g kirjoitti:

kuulet lähinnä 88 vuosimallin corollakuskeilta. Siis auto vm 1988.

no niiltäkin,mutta tuttavapiirissä on hieman uudempaa kalustoa,ja sieltä nuo kommentit yleensä on tullut.esim uusi mondeo on meluisampi huomattavasti,ihan mondeon omistaja näin mulle vakuutti.mutta se onkin minun valintani ajaa hiljaisella autolla,kukin tavallaan.

• vdxfgt 536
        mb w211 -04 kirjoitti:

no niiltäkin,mutta tuttavapiirissä on hieman uudempaa kalustoa,ja sieltä nuo kommentit yleensä on tullut.esim uusi mondeo on meluisampi huomattavasti,ihan mondeon omistaja näin mulle vakuutti.mutta se onkin minun valintani ajaa hiljaisella autolla,kukin tavallaan.

samaa rengasmerkkiä ja kuviota. Ja onhan vanha hyllyvä juuri jousien päällä pysyvä kori hiljainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      23
      5358
    2. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      342
      5356
    3. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2816
    4. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      143
      1746
    5. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      128
      1498
    6. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      89
      1347
    7. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      41
      1324
    8. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      163
      1285
    9. Mahtavaa, Trump pelasti lentäjän, Irania nöyryytettiin

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011917601.html Taas osoitus kuinka ylivertainen maa USA on Trumpin johdolla.
      Maailman menoa
      361
      1133
    10. Keskiviikkona 8.4.2026 se tapahtuu

Nimittäin tulevana keskiviikkona 8.4.2026 Donald Trump ilmoittaa Naton pääsihteerille että Yhdysvallat eroaa Natosta. N
      NATO
      289
      1124
    Aihe