Kuinka huonot hampaat voidaan vielä korjata?

Pelokas^^

Elikkäs hampaani on todella huonossa kunnossa, hammaslääkäriä pelkään aivan tautisesti.
Monesti jo numero kirjoitettuna kännykkään, mutta en vain ole "uskoltanut" painaa sitä vihreätä näppäintä. Nyt olen päättänyt, että todellakin sen ajan tilaan koska hampaat menevät jatkuvasti huonompaan kuntoon enkä pysty päivääkään olla miettimättä hampaideni kuntoa. Pelkään todella, todella paljon, että minkälaisen saarnan saan hampaitteni hoidosta.

Hampaat on reikiintyneet ienrajasta, onko tääläistä mahollista enää korjata?
Ja ylipäätänsä kuinka huonoja hampaita voi vielä korjata?
Kertokaa "kokemuksia".

45

30422

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa hoitaa

      Nyt vaan vasta monen kuukauden päästä niin silloin tilanne on tämän hetkistä pahempi. Jos varaat kunnalliselle saat ajan kuitenkin pidemmälle eli ehdit asiaa sulattelemaan.

      Hampaat paikataan, jos niissä on reikiä eli oli reikä hammasvälissä, ienrajassa tai hampaat purupinnalla niin saadaan paikattua.

      Ota, vaikka joku tuttu mukaan hammashoitolaan, jos et uskalla mennä yksin. Tai aina voti pyytää esim.yleislääk.jtkin rauhoittavaa, jos helpottaa.

      • Anonyymi

        Ne mitään rauhoittavia anna. Sitähän voi tulla yhdestä pilleristä riippuvaiseksi? Meikä pyysi niitä mahantähystykseen mutta armoa ei annettu. Letku työnnettiin mahaan enempiä kyselemättä. Tämä kyllä tapahtui jo vuonna 1982.


    • Hamburg_

      Siis voi herranjuugeli, eikö ihmiset todella tajua, että hammashoito on oman terveyden kannalta välttämätöntä!!! Voit saada vakavan infektion hoitamattomista hampaista, eikö tämä ole jo tarpeeksi hyvä motivaatio varata se aika hammaslääkäriin, yksi vaihtoehto on tietenkin hammasproteesit..ei kauheen kiva vaihtoehto! Järki käteen.

      • Hampaathoiäläjätä

        Kyllä järki pelaa - ei se siitä kiinni ole. Tottakai sitä tietää, että pitäisi syödä terveellisesti, kuntoilla, hoitaa hampaat, tehdä rakentavia asioita, olla aina ystävällinen ja ahkera jne. mutta meissä ihmisissä on virheemme. Ei siitä tarvitse haukkua, jos kammoksuu hammaslääkäriä - melko yleistähän se. Ja kyllä se hampaiden tila mielessä on ja tieto mitä niille tulisi tehdä. Hampaat joillain ihmisillä myös reikiintyy reilusti helpommin kun toisilla - mm. itse kärsin refluksitaudista ja takimmaisena olevat hampaat menee aina rei'ille ennenkun huomaakaan. Ärsyttävää. Eikä johdu yhtään järjen puutteesta, voin vannoa.


    • fgghjhhjk

      On hammaslääkäreitä, jotka ovat erikoistuneet "pelko"potilaisiin. Itsekin pelkäsin hirvittävästi ja vuosikausiin onnistuin välttelemään käyntiä, kunnes akuutissa pakkotilanteessa sain kokea, että nykyään on muitakin kuin ronskeja ja kovakouraisia ja kovin sanoin suun kuntoa arvostelevia vanhan liiton hampilääkäreitä (viittaan tällä kokemuksiin kouluhammaslääkäreiden kanssa). Puudutusta saa toivomuksen mukaan ja kovasti pelkääville on myös hammashoitoa nukutuksessa tarjolla (rauhoittavista en tiedä). Jos vanhat kovaääniset ja tärisyttävät porat, joilla joudutaan poraamaan jopa useita minuutteja, kauhistuttavat, on olemassa myös uusia tekniikoita (laser), joilla toimenpide on huomattavan nopea ja selvästi kivuttomampi.

      Usko pois, että viimeistään silloin, kun hammas tulehtuu ja pääset kärsimään karmaisevia kipuja, sitä vihreätä näppäintä tulee painettua. Tulehtuneen juuren kovaa kipua ei kestä kukaan.

      Melkein kaikkea voi nykyään korjata, mutta vähän kalliimmaksi tulee, jos vauriot ovat edenneet niin pitkälle, että joudutaan rakentamaan hammasta uudelleen kruunuilla tai jopa silloilla tai muilla erikoisrakenteilla. Toivottavasti saat tästä vähän potkua persauksille ja etsit sen hyväkätisen pelkopotilaisiin erikoistuneen lekurin asap

      • Anonyymi

        KOULUHAMMASLÄÄKÄRI AUNE HAARLA ENON KIRKONKYLÄSSÄ 1960 LUVULLA HUUSI KAIKILLE. LAPSET ITKIVÄT JO VALMIIKSI ODOTUSHUONEESSA. MINULLE HUUSI KAUHEAT JÄTTILÄISEN HAMPAAT. TODELLA IKÄVÄT MUISTOT JÄI. TV HARVAHAMMAS


    • Pelkopotilas

      Minäkin olen pelkopotilas. Olen kuitenkin jotenkin ylittänyt sen kynnyksen, että olen pystynyt menemään hammaslääkärille. Ensimmäinen kerta on aina ihan kamala tauon jälkeen, mutta sitten se vähitellen helpottuu. Etsi sellainen lääkäri, joka ymmärtää todellakin pelkosi ja ottaa sen vakavasti. Hoitoa on mahdollista saada niin, että saat ilokaasua. Myös rauhoittavista lääkkeistä voi olla apua hoidossa. Haluan aina puudutuksen kaikkiin hoitoihin. Minulta poistettiin hammas niin että sain ensin Diapamin. Kaikenlaiset hampaat pystytään hoitamaan. Jos hammasta on mahdoton paikata, se voidaan poistaa. Pyyda paras ystäväsi mukaan ja kuuntele jotakin lempimusaa hammshoidon aikana kuulokkeista. Kun nyt tiedän jo etukäteen, että puudutus on ainoa mikä tuntuu (se tuntuu painontunteelta), uskallan mennä jo yksin ilman musiikkia hammaslääkäriin.

    • J.A.A.

      Kouluaikoina paikkaukset olivat kivuliaita, joten sen jälkeen hammaslääkärikäynnit jäivät Mitä nyt yksi irronnut paikka tuli korjautettua tuli kouluaikojen jälkeen korjautettua. Tänä keväänä yhtä reikää katsellessa sain itseäni niskasta kiinni ja päätin laittaa hampaat kuntoon. Itse ei niiden kuntoa voi päätellä, sillä pieneltä näyttävä reikä voikin laajeta hampaan sisällä. Jos paikkausta varten ottaa puudutuksen, niin lääkärikäynneissä on epämiellyttävää ainoastaan kuvien otto ja hammaskiven poisto. Olisi vaan pitänyt aikaisemmin toimia, koska mitään halpaa lystiä tuo ei ollut. Lisäksi isoista muovipaikoista voi tulla myöhemmin ongelmia.

      • tyytyväinenhammas

        Itsellä oli kauheat syöpymät alahampaiden ienrajoissa kaikissa takahampaissa alhaalla (tulivat oikomishoidon yhteydessä). Pelkäsin, että joudutaan poistaan, mutta hammaslääkäri paikkasi ne todella hyvin, sauma ilmeisesti tuli vähän ienrajan alle. ikenet oli kyllä viikon kipeet paikkojen kohdilta. Näin ainakin yksityisellä, en tiedä, mitä olisivat kunnallisessa tehneet.


    • pelko pois

      Ei mitään syytä pelätä. Nykyaikainen hammashoito on todella edistynyttä vrt. entiset kouluhammaslääkärit. Ihan eri tekniikat käytössä, ja pelkopotilaisiin osataan suhtautua. Eivät hammaslääkärit mitään saarnaa pidä huonoista hampaista, eivät ainakaan yksityiset. Hoitavat vaan hommansa, ja sulle varataan niin monta aikaa kuin tarvitset. Hammaslääkäreiden työtä on hoitaa hampaat kuntoon, kyllä ne ovat nähneet huonoja hampaita jos jonkinlaisia.

    • Hampaathuonot

      Oon 13.v tyttö ja hampaaat huonossa kunnossa mikä
      Itkettää ja vie yö-unet... Hampaat on pakko saada kuntoon! Oisko neuvoja
      Ku etuhampaista on joistakin kohtaa kiille lähtenyt ja toisessa etu ylähampaassa on kuoppa.. Harmittaa niiin paljon!! Hammasluu on tullut esiin, eli ikenet on nuossut! Antakaa vinkkejä miten saan nä kuntoon en haluis enään valvoo öitä miettimällä mun huonoja hampaita.. On muuten ollut reikiä, kun pienempänä ei oikeen tahtonu hampaita pestä mut nyt et enää oo ollu ku ooon paremmin ruvennu huolehtimaan! Auttakaa mua!!!):

      • PLUTONIUM1024

        Etkös sinä kuulu kouluhammashoidon piiriin, eli sen kautta haammaslääkäriin ja hampaat kuntoon.


    • hoitakaa hampaita

      "Kanadalaisessa pilottitutkimuksessa D-vitamiinin puutteella on havaittu yhteys lasten kariekseen. Lapsilla, jotka kärsivät D-vitamiinin puutteesta, oli kaksi kertaa suurempi pahan karieksen riski verrattuna lapsiin, joiden D-vitamiinitasot olivat riittävät (75 nmol/l). Hammasluu eli dentiini on luuston tapaan elävää kudosta ja siihen kulkeutuu ravinteita. "
      http://www.vitamindwiki.com/tiki-index.php?page_id=3018

      Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

    • 61v

      hävettää tilata hammaslääkäi kun siitä on 30v kun kävin viimeks. tulehduksia ei ole ollut mutta yläproteeesi kauheessa kunnossa ja alhaalla keltaista pinttymää. on ollut tiukat ajat ja hammaslääkäipelko joten jarrua on ollut et ei ole tullut mentyä.kun tietäis kelle uskaltais suunsa näyttää.

      • jamassaollut

        Olisko hammaskiveä se keltainen pinttymä?

        "Eteenpäin!" sano mummo hangessa.


      • Anonyymi

        Kirjoitit ihan minusta ja tilanteestani! Kävin hammaslääkärissä viimeks ala-asteella että huhhuh.. Että näin paha hammaslääkäripelko on äärimmäisen. En pysty edes kunnolla syömään, ja voitte kuvitella kun on hammasta särennyt, oon vaa


    • Colosseum

      Hmm.kävin verkahovin hammaslääkärillä.tarkkailivat,ottivat kuvia,pähkäilivät,tuumailivat.saivat aikaa kulumaan.hammas oli kuulemma hoidettavissa,mutta kuitenkin repivät sen pois.350 €.varasivat uuden ajan.samaa kuvausta ja pähkäilyä.lupasivat paikata mutta poistaminen oli lopputulos.en suostunut.menin ammattilaisen hoiviin toisaalle.paikkasivat oitis.onneksi on osaaviakin lääkäreitä.kannattaa kilpailuttaa.opetus oli se että kaikki eivät yksinkertaisesti vain sovellu alalle.

    • HaluanollaAnonyymi

      Epäterveelliset elämän tavat tuhoaa omia hampaita miten eroon tästä ja kuinka saada motivaatio pysymään omasta hammas hygieniasta? Kerran tehty hammas remontti nukutuksessa. Jatkossakin haluaisin hammashoidon nukutuksessa. Sillä hampaat ovat menneet huonoon kuntoon hammaslääkäri pelko ynms. Viime kerralla vähän tyly hammaslääkäri, toisaalta ymmärrän. Hankin sitten sähköhammasharjan. Kaadoin epäterveelliset litkut pois aloin syömään hammas ystävällistä ruokaa kunnes kyllästyin ja motivaatio katosi ja taas olen tässä epäterveellisen riippuvuuden kierteessä. Asiaa edes auttoi se kun omat haaveet ja unelmat särky sekä lapsuuden/nuoruuden ajan kärsimykset.

      • gfghhjhjjkkj

        hyvän tähen. itellä nykyään jatkuvaa taistelua hampaiden kanssa. minulla on lääkitys, joka kuivattaa suuta ja muuttaa syljen koostumusta niin, etteivät hampaat tykkää. sitten on refluksitauti ja kroonisen suolistotaudin takia olen oksennellut paljon = hampaat itkevät happojen alla. lisäksi narskutan unissani. nyt, kohta 5-kymppisenä, hammaskiille ohentunut, keltainen hammasluu paistaa läpi, valkoisiksi ei hampaita saa. valkaistu on silti mutta enää ei voida eroosion takia. ienrajat nousseet joissakin hampaissa ylös, purupinnat madaltuneet, eroosiota yritetään pysäyttää. ei tulis mieleenkään jättää hammaslääkärejä väliin, vaikkamoni varmaan suustani päättelee, etten käy siellä kovinkaan usein. välillä tuntuu, etten muuta teekään kuin laukkaan hammaslääkärillä ja kotona hoidan kalustoani niin hyvin kuin taidan. onneksi kaikki hampaat vielä omat, ja itse reikiä ei ole ollut kuin 1 alkava tähän ikään mennessä (eroosio ei ole reikiintymistä). juuristo terve. hampaat silti ikävän näköiset. mutta.... minkälaiset olisivat, jos en hammaslääkärillä kävisi.. ? ajatuskin yököttää o.O


    • HaluanollaAnonyymi

      Vielä hammaslääkäri pelosta se on niin paha että. En voinu mennä hammaslääkäriin ennen kuin sittenku oli pakko. Onnistuin välttelemään hammaslääkäriä usean vuoden kunnes purukalusto oli niin huono että tilanne meni siihen että tehdään nukutuksessa hammas remppa. En tiedä mistä tuo pelko tulee vaikka kokemukset ei koulu aikaankaan niin karmivia ollu. Tietysti muutaman kerran oli epämieluisampia käyntejä ja hyvä muutenkin jälkikäteen sanoa että ei ole ollut niin karmivia paitsi yhdet hammas raudat tulee mieleen ja pelot hampaiden poistoista ja muutaman kerran niiden haasteelisuudesta. Lähinnä se on se inho ja viha kun kuule poran surinaa, vihlasee, äänet ja instrumentit mitkä härrää suussani. Nyt kun oon kerran nukutus hoidon saanu, haluaisin sitä jatkossakin. En tiedä miten vaikea on saada ja kalliimpaanhan se on vaikka näissä asioissa ei pitäisi olla rahalla väliä.

    • Rtz

      Minulla vaikea päästä nykysin hammas hoitoihin nytki kävin on huono hammas eivät anna juuri hoitoa kun se pitäs leikata pois mulla monet lääkkeet sairauksia enkä ole pääsdy vastaan otolle että lähete suu polille hiasta toimintaa apua harmittaa

      • Anonyymi

        Ei minua pelotanu selitti aina mitä seuraavaksi ei kipua saa olla jos on näytä kädellä niin lopetettaan laitetaan puudutusta lisää ja takaa piti poistaa poskihampaan niin ei sattunut. :)


    • Anonyymi

      Aluksi puudutus kirpaisee sen jälkeen ei satu 😃

    • Anonyymi

      Hei itseäkin stressaa omat hampaat kun huomasin että joudun ottamaan kruunu hampaan taakse onneks on juuri hoidettu alahampaat mut silti en tiedä miten olen ollut näin tyhmä ja päästänyt hampaani tähän kuntoon 😟 juu tupakointi pitää lopettaa ja ei saa juoda kun pelkää vettä 😟 mut mitä se elämä on jos ei nauti siitä 🙂 toivottavasti saan takahampaan kuntoon ei oo kun enää jäljellä kun kuoret 😟

      • Anonyymi

        Lopeta tupakointi, hoida hampaat kuntoon ja pidä ne kunnossa. Nautit elämästä!


      • Anonyymi

        Sama, ikäni polttanut ja syönyt karkkia. Useampi hammas poistettu.
        Osaproteesit käytössä...
        Ois kyl ihana, kun ois valkoiset kauniit hampaat, mut ei raaskii ottaa joka hammasta implanttina.
        Aina ollut rumat hampaat...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama, ikäni polttanut ja syönyt karkkia. Useampi hammas poistettu.
        Osaproteesit käytössä...
        Ois kyl ihana, kun ois valkoiset kauniit hampaat, mut ei raaskii ottaa joka hammasta implanttina.
        Aina ollut rumat hampaat...

        Pitääkö olla vitivalkoiset hampaat jos ei hampaissa ole reikiä.Itse olen 45-vuotias ja ei ole reikiä hampaissa.Hammaskiveä on vähän alahampaissa.Pitäis soittaa julkiselle puolelle hammaskiven poistoon.Hampaani ei ole vitivalkoiset mutta ei ole paikkoja hampaissa.


      • Anonyymi

        Olen ratkaissut asian niin, että periaatteessa en syö makeaa. Makeutan jälkiruokani hermesetaksella. Jouluna, juhannuksena ja pääsiäisenä teen mustikkakukkoa, jonka makeutan hermesetaksella. Xylitol purukumia menee paljon.
        Hampaat pitää langan kanssa iltaisin putsata. Kun eräs hammaslääkäri opetti sen, reikien tulo lakkasi. Seuraava etappi on implantti, maksaa 2000 e. Kun näin jatkan, en kuulemma koskaan tarvi tekohampaita.Se makean välttäminen on myös paino-kysymys. Olen nimittäin perso makealle. Näin menee paremmin. Joskus voin syödä rusinoita.


    • Anonyymi

      mulle sanottiin että pääsen osastohoitoon huonojen hampaiden takia..mitä se käytännössä tarkoittaa,tietääkö ketään?

    • Anonyymi

      viisaquden hampaaat pahoja, ku8n ise,nu hyvälle, ja uusi otu pois, mutta niin soke34rin syöninen ohoaa hapaa.

    • Anonyymi

      mitä tarkoittaa hammashoito päiväosastolla?

    • Anonyymi

      Kipua en pelkää, vaan hammaslääkärin kommenttia. MITEN OLISI NUKUTUS ETTEN KUULISI SITÄ VALITUSTA.

      • Anonyymi

        Hammaslääkäri suhtautuu kaikkiin hampaisiin ammattimaisesti. Hänen asiansa on selvittää hampaiden tila, suunnitella ja toteuttaa tarvittava hoito potilaan toiveita kuunnellen. Hammaslääkäri voi myös antaa neuvoja omahoitoon, se kuuluu hänen työhönsä.

        Hammaslääkärin työ on hoitaa hampaat kuntoon tai tarvittaessa poistaa niitä. Siinä ei yleensä hammaslääkärillä ole mitään valittamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hammaslääkäri suhtautuu kaikkiin hampaisiin ammattimaisesti. Hänen asiansa on selvittää hampaiden tila, suunnitella ja toteuttaa tarvittava hoito potilaan toiveita kuunnellen. Hammaslääkäri voi myös antaa neuvoja omahoitoon, se kuuluu hänen työhönsä.

        Hammaslääkärin työ on hoitaa hampaat kuntoon tai tarvittaessa poistaa niitä. Siinä ei yleensä hammaslääkärillä ole mitään valittamista.

        > Hammaslääkärin työ on hoitaa hampaat kuntoon ....

        Näinhän aiheesta kerrotaan, mutta esitykset lienee etupäässä mainostoimistojen tuotetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Hammaslääkärin työ on hoitaa hampaat kuntoon ....

        Näinhän aiheesta kerrotaan, mutta esitykset lienee etupäässä mainostoimistojen tuotetta?

        Itselläni on elämän varrella ollut jos jonkinlaista hammaslääkärin hoidon tarvetta. Jäljellä vielä 12 omaa juurta ja hammasta tai tekokruunua ja 1 implanttikruunu. Kolme implanttia menetetty.

        Yksikään hammaslääkäri ei missään tilanteessa ole valittanut, ei kiukutellut, ei moittinut tai muuta sellaista. Aina on tarvittavat työt tehty asiallisesti, joskus jopa suurella myötätunnolla. Minua on taatusti hoitanut kymmeniä eri hammaslääkäreitä.

        En nyt silti väitä, ettei hammaslääkäreiden joukossa voisi olla ikäviäkin tyyppejä, mutta harvinaisempaa se on kuin luuletkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hammaslääkäri suhtautuu kaikkiin hampaisiin ammattimaisesti. Hänen asiansa on selvittää hampaiden tila, suunnitella ja toteuttaa tarvittava hoito potilaan toiveita kuunnellen. Hammaslääkäri voi myös antaa neuvoja omahoitoon, se kuuluu hänen työhönsä.

        Hammaslääkärin työ on hoitaa hampaat kuntoon tai tarvittaessa poistaa niitä. Siinä ei yleensä hammaslääkärillä ole mitään valittamista.

        MITÄ PALKAN SAAVAT NIIDEN TYÖ ON HOITAA HAMPAITA MIKSI VALITTAVAT


    • Anonyymi

      Sama täällä. Minä en pelkää hammaslääkäriä. Rahat vaan ovat olleet loppu monta vuotta ja julkisella vain tarkastetaan eikä korjata mitään.

    • Anonyymi

      Luultavasti pystyy hyvinkin korjaamaan jos ne hampaat ovat lujasti kiinni eivätkä heilu.

      Itselläni on hammaslääkäriaika heti vapun jälkeen, joten jää simat juomatta koko viikonlopultakin.

      Olen ollutkin monta kertaa hoidattamassa hampaita viime vuoden ja tämän vuoden puolelta, on tullut jo hyväänkin kuntoon, pystyn syömään jäätelöä ei mitään kipuja jne.

      Ja opin myös hammaslääkäreiltä hyviä uusia keinoja hoitaa hampaita aina käyntikerroilta.

      • Anonyymi

        Mitä kaikkea sinulle on tehty? Mikä oli lähtötilanne?


    • Anonyymi

      Hyvät ystävät,

      Kokeilkaa tätä ja toimii, ensin hyvä hampaiden harjaus. Sitten sitruunamehua ja ruokasoodaa yhteen ja varovasti ja painamatta harjataan ikenen ja hampaiden kohdalta. Poistaa hyvin hammaskiveä.
      Varovasti! painamatta


      Äänestä

    • Anonyymi

      Minulle siis on tehty monia juttuja, aloittaen jo viime vuoden heinäkuusta, monia kertoja hammaslääkäreillä, 1 hammas on vain pitänyt poistaa, nyt alkoi juurihoito erääseen toiseen hampaaseen jota ei tarvitsekaan poistaa vaan juurihoito, eikä proteesiakaan tarvitse.

      Joku sanoi ienrajassa olevasta reiästä... niin juurikin juurihoidon 1. kerralla sanoin lääkärille että voiko tuon nyt paikata samalla tuosta etukulmasta, niin se paikkasi, koska ajattelin kun ne vehkeet kaikki on siinä valmiina niin helposti...

      • Anonyymi

        EI OLE OLLUT RAHAA HAMPAITTEN HOITAMISEEN, PELKÄÄN LÄÄKÄRIN KOMMENTTIA. MISTÄ VOISI LÖYTÄÄ MUKAVAN LÄÄKÄRIN LAHDESTA


    • Anonyymi

      Niin joo, onhan mulla hammashygienikollekin aika varattuna, hammaskiven poistoa jotain sellaista... kun käy kerran kuukaudessa kuten minä hammaslääkärillä niin pysyy hampaat kunnossa.

    • Anonyymi

      Itsekkin yrittänyt vältellä hammaslääkärille menoa, kunnes tuli pakko kolmen vuoden tauon jälkeen. Mutta se käynti meni hyvin ja ei yhtäkään reikää ollut, joten pääsin säikähdyksellä.
      Kannattaa mennä ajoissa sillä mitä huonoimmaksi hampaat pääsee tukemaan sitä vaikeampi korjailla .
      Ota nyt vaan itseäsi niskasta kiinni ja tilaa aika , ja pidä pelko sivussa
      Saat nähdä että asia menee paremmin mitä itse olet ajatellut edes

    • Anonyymi

      SAMA JUTTU, PELKÄÄN HAMMASLÄÄKÄRIN HATTUILUA, EN KIPUA

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe