En usko köyhyyteen.

Puotipuxu

Tämä ei ole mikään provo, enkä kirjoita tätä mitenkään pahalla tai vit...len.
Olen itse kaupassa töissä, joten jokainen varmaan ymmärtää, että olen kaukana varakkaasta.
Olen sinkku eli maksan itse vuokran, ruuan, sähköt, vakuutukset... minulla on myös moottoripyörä, jonka ylläpito ei ole mitenkään halpaa lystiä.
Matkustan kerran pari vuodessa (talvi ja kesälomat) Atlantin takana (U.S.A., Kanada), sekä jonkun verran vkonloppu reissuja Euroopassa (Pariisi, Amsterdam, Rooma...).
Maksan siis kaiken yksin ja sillä onnettomalla myyjän palkalla.
Joten en usko, että ilman omaa syytä (dokaaminen, pelaaminen tai muu holtiton rahan käyttö ym) kukaan voi suomessa olla köyhä. Se on ihan paska puhetta.
Meillä on ilmainen koulutus, ilmainen terveydenhuolto, jos jonkunnäköiset tuet ja sossu.
Joo... voi olla sairas tai voi olla työtön, mutta ilman omaa syytä ei suomessa voi olla köyhä. Suurin osa näistä "köyhyyden" valittajista on juonut työpaikan, omaa syytään saanut kämpästä häädön ja sitten istutaan paikallisbaarissa itkemässä, miten kaltoin elämä ja yhteiskunta kohtelee. Nämä ovat maailman itsekkäimpiä ihmisiä. Vika on aina kaikissa muissa, mutta ei koskaan omissa teoissa.
Jos olet "köyhä" tässä yhteiskunnassa, olet sen 99% itse aiheuttanut.

69

910

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En muuta sano.

• Nimimerkkiläinen

Meillä on ilmainen koulutus, ilmainen terveydenhuolto..

Meillä ei ole ilmaista terveydenhuoltoa. Työterveyshuollon piiriin kuuluvat vain näin luulevat, mutta ei heillekään ole ilmaista enää, jos joutuvat esim. sairaalaan tai ostamaan lääkkeitä. Terveyskeskusmaksu on joka kunnassa tietääkseni, täällä saa neljännen kerran maksutta ja on maksukatto, mutta ilmaista terveydenhuoltoa ei sellaiselle, joka ei ole työssä, ole.

• sielläpä sitten....

lapsellinen ja olet päässyt sinne kauppaan töihin sujuvasti.
      Toivottavasti elämäsi sujuu hyvin, yhtä sujuvasti.
      Huokaus.

• ViciLee

Nykyään on joku ihme muoti olla köyhä ja ihan paskana ja kaikki hajalla. Nuoriakin kun kuuntelee, niin sehän on kaikkein coolein ja magein, jolla on asiat eniten päin helvettiä.
      Joo, teineissä tämän mageilun vielä ymmärtää mutta ei aikuisissa. Kyllä vaan hyvin moni on tilanteensa ihan itse aiheuttanut. Sitten kun tällaiselle "ihan paskana" ihmiselle nätisti vihjaa, että ehkä kannattaisi katsoa omia elämäntapoja, niin välittömästi vedetään herneet nenään. Kuten tässä pari kirjoittajaa jo tekikin. Hyvä puotipuxu! Kukin pärjää palkallaan, ei valittamalla.

• Lissukka62

Ihmettelen yhden kirjoittajan väitettä että terveyskeskus maksaa. Kyllä se on niin nimellinen korvaus, ettei sitä maksuksi voi sanoa. Mietippäs hiukka maailmalla olevia järjestelmiä, pitää olla vakuutuksia ja on erittäin alkeellisia sairaaloita. On meillä huippuluokan terveydenhuolto ja pieni nimellinen maksu.
      Kehtaat siitäkin vinkua. Häpeä!

• Nimimerkkiläinen

Itse sinä siinä vingut. En ole valittanut mistään, vaan kirjoitin, että terveydenhuolto maksaa ts. oikaisin aloittajan väitteen. Minun ei tarvitse hävetä mitään, on minulla varaa se maksaa. Mutta ei se ilmainen ole. Mikä maksaa, ei ole ilmaista. Ei lakupatukkakaan maksa kuin 20 senttiä, mutta ei se ilmainen ole. En häpeä mitään, jospa nyt häpeäisit itse kun luet tekstini valittamiseksi.

• Maksaja!!

Terveyskeskusmaksu kolmelta ensimmäiseltä kerralta taitaa olla 22.50E/krt. ?
        Siis ei mikään ilmainen!

Toinen asia on sitten se mitä sillä saa.
        Jos olkapää on leikattavassa kunnossa ja terkkarin lekuri määrää särkylääkettä tai tiheämpää kaupassa asiointia kevyemmän kassin vuoksi niin hukkaan menee tuo 212,50E -kin.
        Yksityiseltä täytyy apu hakea.

Sitä vastoin, esimerkiksi Espanjassa terveydenhuolto ja reseptilääkkeet ovat olleet ties miten pitkään maksutonta kaikille espanjalaisille ja sairauden ja tapaturmien hoito maksutonta myös kaikille SUOMALAISILLEKIN kaikissa tilanteissa siellä.

Elkäkeläisillä, ml. työttömyyseläkeläiset, tuo etu on ollut jo pitkään meikäläisille.

Siis MISSÄÄN vaiheessa ei tarvitse käsitellä rahaa eikä mitään omavastuuta ole!

Kuka perkele viitsii vielä hehkuttaa meidän halvasta, hyvästä terveydenhuollostamme.
        Tietysti esimerkkiä voi hakea yhdestä jenkkilästä mutta tulotasosta ja verotuksesta en viitsi ryhtyä mesuamaankaan.

Julkinen terveydenhuolto munasi polveni kanssa.
        Olisivat aikataulullisesti tyrineet harmaakaihieni kanssa ja mahdollisesti mokanneet leikkauksessa kahden tuttavani tyyliin.
        Olkapäästäni puhumattakaan.

On tullut vertailumatskua.

Ps. Niille jotka kehoittavat minua käyttämään espanjalaista terveydenhuoltoa, voin sano tehneenikin niin jo useamman vuoden ajan.
        Viikon kuluttua lähdemme sinne pariksi kuukaudeksi.
        Nyt ei tiedossa ole muita tarpeita kuin maksuttomien eturauhaspillereiden ja korvaus testosteronin haku.
        2kk:n säästö on lähes lentolippujen luokkaa.

• täs on yks köyhä!

Kyllähän Suomesta löytyy sellaisiakin köyhiä, jotka eivät ole sitä millään lailla itse aiheuttaneet!! Sä unohdat laskuista kokonaan köyhät opiskelijat, oikeasti sairaat ihmiset sekä ne, joille ei yksinkertaisesti ole töitä tarjolla. EI KAIKKI KÖYHÄT OLE SÄÄLITTÄVIÄ JUOPPOJA!!!!! Jos on paljon laskuja eikä rahaa, millä niitä maksaa niin kyllähän sitä ihminen köyhtyy ja kelasta ja sossustakaa paljoa hyötyä ole. Pyörittelevät paperisodissa jopa vuosia, kun yks puhuu toista ja toinen toista niiden toimistois. Helppoahan niiden on sanoa, joille töitä on tarjolla. Kaikki vaan ei ole yhtä onnekkaita. Ja opiskelijoista on turha sanoa, että eihän niillä hätää ole!! Kokeeleppa itse elää sellasel 450€:lla kuussa ja siitä menee viel kaikki laskutki. Pelkkä makaroooni ei ole kovin terveellinen ruokavalio...

• Nimimerkkiläinen

Yksi ryhmä on sellainen, joka palloilee sen välillä onko työkykyinen vai ei, kun toinen lääkäri on toista mieltä ja vakuutysyhtiön toista. Tiedän muutaman tapauksen (3) jotka ovat menettäneet työkykynsä, mutta vakuutusyhtiön lääkäri on katsonut, että on työkykyinen, eikä näin saa vakuutuksista mitään, ei sairaspäivärahaa eikä sitten työttömyyskorvaustakaan, kun ei mene siihen työhön, mitä ei pysty tekemään. Mm. kaverini äiti oli siivooja ja selkä meni, mutta vakuutusyhtiön lääkärin mielestä voi tehdä työtään. Jäi sitten lastensa autettavaksi, itse autoin puolestaan kaveriani sitten. Ei nuo rahahanat niin auki ole mitä kuvitellaan. Työttömyyskorvauksiakin on joutunut nyt massairtisanomisten aikaan joutunut odottamaan kuukaisia, näin oli myös aikoinaan laman aikaan.

Enkä minä ole köyhä, kunhan katselen ja huvikseni nuukailen.

• hkshdvvh
        Nimimerkkiläinen kirjoitti:

Yksi ryhmä on sellainen, joka palloilee sen välillä onko työkykyinen vai ei, kun toinen lääkäri on toista mieltä ja vakuutysyhtiön toista. Tiedän muutaman tapauksen (3) jotka ovat menettäneet työkykynsä, mutta vakuutusyhtiön lääkäri on katsonut, että on työkykyinen, eikä näin saa vakuutuksista mitään, ei sairaspäivärahaa eikä sitten työttömyyskorvaustakaan, kun ei mene siihen työhön, mitä ei pysty tekemään. Mm. kaverini äiti oli siivooja ja selkä meni, mutta vakuutusyhtiön lääkärin mielestä voi tehdä työtään. Jäi sitten lastensa autettavaksi, itse autoin puolestaan kaveriani sitten. Ei nuo rahahanat niin auki ole mitä kuvitellaan. Työttömyyskorvauksiakin on joutunut nyt massairtisanomisten aikaan joutunut odottamaan kuukaisia, näin oli myös aikoinaan laman aikaan.

Enkä minä ole köyhä, kunhan katselen ja huvikseni nuukailen.

Kaikilla on aina näitä urbaanilegendoja jostain "kaverin äidistä", joka on oikeasti vähäosainen ja autettava. Jonkun tällaisen yksiselitteisen yksittäistapauksen takiako ei voida puhua niistä sadoista, tuhansista, kymmennistätuhansista tai sadoistatuhansista joilla on/olisi aikoinaan ollut reilut mahdollisuudet seista omilla jaloillaan?

• Kessler

Miksi maksat laskujasi? Anna mennä ulosottoon ja nauti elämästä. Tai hanki itsesi petoksilla vankilaan, yhteiskunta maksaa senkin laskun. Ihminen on päästään köyhä, jos oikeasti puutteesta kärsii. Paskapuhetta, leipäjonot on valhetta. Alepan hinnoilla syöttää isonkin perheen, ihan pelkällä toimeen-tuki-tuella. Taakse poistu, köyhälistö!

• vvl

Samaa mieltä aloittajan kanssa.

Eräs kaverini on juuri tyypillinen tapaus: asiat periaatteessa ok, on pieni kämppä, avokki ja oma autokin. Käy töissä normaalisti. Silti hirveä rahapula kokoajan, kun kaljaa pitää saada jatkuvasti ja baarissa juhlia viikonloppu toisensa perään. Muistaa aina valittaa siitä, kuinka köyhä on ja kuinka paljon paremmin muilla menee. Aikoi ostaa suksetkin tälle talvelle ja rueta hiihtämään, mutta hankkimatta jäi, kun pankkitili näytti nollaa. Ja on vielä nuori kaveri - saa nähdä miten käy vahemmalla iällä.

• Maija Mariseva

Aivan sama juttu, näitä urbaanilegendoja kavereista jotka sitä ja tätä tuntuu jokaisella olevan. Kaikki pitkin päivää kaljalla istuvat työttömätkin tuntuvat olevan työssäkäyvien tuttuja, mistäs sen tietää ketä päivällä kaljalla on, ellei itsekin siellä istu. Minä en tiedä, kun en istu kaljalla milloinkaan.

Aloittajan viestiin ja sinne toisillekin. Ensinnäkin, esim. USA:ssa, josta monella on se käsitys, että pitää olla vakuutus saadakseen mitään hoitoa, on kyllä jonkinlainen julkinenkin terveydenhuolto. Tosin mitä se kattaa ja minkä tasoista hoitoa siellä saa, on asia erikseen. Mutta Suomessakin saattaa pitkäaikaissairaalla olla aika kalliit terveydenhuoltomenot. Lääkkeet ostetaan itse ja jotkut on kelakorvattavia, jotkut eivät ja kelakorvauksen suuruus vaihtelee lääkkeittäin. Jotkut syöpähoidot saattavat olla melkoisen kalliita. Mutta niin kauan kuin on terve, on mukava elää siinä uskossa että saa ilmaisen hoidon; monelle tämä hoidon kalleus tuleekin yllätyksenä sitten kun itse sairastuu.

Enkä minä ole sairas, vaan sukulaisella on sairas lapsi ja hän on monesti sanonut, että onneksi lapsi sairastui vasta kun sai töitä, sillä työttömänä ei olisi niistä kustannuksista selvinnyt. Yksi lääke ei sopinut, toinen lääke ei sopinut, kolmas sopi mutta se olikin kallis eikä kuulunut kelakorvattaviin. Tervetuloa todelisuuteen viimeistään sitten kun vanhenette.

• reteesti
        Maija Mariseva kirjoitti:

Aivan sama juttu, näitä urbaanilegendoja kavereista jotka sitä ja tätä tuntuu jokaisella olevan. Kaikki pitkin päivää kaljalla istuvat työttömätkin tuntuvat olevan työssäkäyvien tuttuja, mistäs sen tietää ketä päivällä kaljalla on, ellei itsekin siellä istu. Minä en tiedä, kun en istu kaljalla milloinkaan.

Aloittajan viestiin ja sinne toisillekin. Ensinnäkin, esim. USA:ssa, josta monella on se käsitys, että pitää olla vakuutus saadakseen mitään hoitoa, on kyllä jonkinlainen julkinenkin terveydenhuolto. Tosin mitä se kattaa ja minkä tasoista hoitoa siellä saa, on asia erikseen. Mutta Suomessakin saattaa pitkäaikaissairaalla olla aika kalliit terveydenhuoltomenot. Lääkkeet ostetaan itse ja jotkut on kelakorvattavia, jotkut eivät ja kelakorvauksen suuruus vaihtelee lääkkeittäin. Jotkut syöpähoidot saattavat olla melkoisen kalliita. Mutta niin kauan kuin on terve, on mukava elää siinä uskossa että saa ilmaisen hoidon; monelle tämä hoidon kalleus tuleekin yllätyksenä sitten kun itse sairastuu.

Enkä minä ole sairas, vaan sukulaisella on sairas lapsi ja hän on monesti sanonut, että onneksi lapsi sairastui vasta kun sai töitä, sillä työttömänä ei olisi niistä kustannuksista selvinnyt. Yksi lääke ei sopinut, toinen lääke ei sopinut, kolmas sopi mutta se olikin kallis eikä kuulunut kelakorvattaviin. Tervetuloa todelisuuteen viimeistään sitten kun vanhenette.

nuorena moni asia on niin mustataivalkoinen.
        Ei muita vaihtoehtoja.
        Itse olen sairas,mutta olen välillä töissäkin.Terveydenhuolto ei todellakaan ole ilmaista!!!
        Ensin jo se,että yleensä pääsee lääkäriin.Matkakulut.lääkkeet,harva lääke on ilmainen.Sitten jos lääke ei olekaan sopivat,meni ne rahat kankkulan kaivoon.
        Meillä molemmat lähteneet kotoa ilman mitään pesämunaa.On ollut sairautta,työttömyyttä,90-luvan laman kunnon 18% velankorot jne.Meillä kuitenkin oma koti,autot,mökki,maapala.
        Silti tunnen itseni köyhäksi......jatkuvaa taistelua että selviää laskuista.
        Jokaine painii omalla tasollaan.
        Kovasti on tehty kaikkea jos ei ole palkkatyötä tehdään kaikkea oman elämän eteen.

• Pummit ojennukseen

Köyhyys on aina oma valinta.

• nousua odottava

Onko se oma valinta jos ei riitä töitä tai työnantaja ottaa mieluummin halpatyövoimaa määräaikaiseksi? Ja onko se oma valinta jos sairastuu ja terveydenhoitokulut ovat järkyttävän suuret? Entä onko se oma valinta jos kela ja sosiaalitoimi eivät saa päätöstä tehtyä tuen antamisesta? Itse kuulun köyhiin enkä istu koskaan missään kaljatuopin äärellä itseäni surkuttelemassa vaan koko ajan joutuu etsimään töitä, joita ei ole saatavilla, sekä joutuu taistelemaan tukien saamiseksi kaikin voimin niitä usein saamatta. Helppoahan teidän on sanoa, jotka ette joudu köyhyydessä elämään. Mistä te tiedätte millaista se on?! Älkää aina olettako kaikkea! Ja tuo on just sitä turhanpäiväistä leimaamista, että kaikki köyhät on säälittäviä juoppoja ja itse köyhyytensä aiheuttaneet. Köyhään perheeseen on vaikea syntyä rikkaana ja sieltä on lähes yhtä vaikea kivuta paremmille tuloille. Ei se elämä ole niin helppoa ja yksinkertaista! Kokeilkaapa vaihtaa osia köyhän kanssa ja katotaan miten te pärjäätte kaikkien kallistuessa ympärillä.

• mietinpä vain

Jos on syntynyt Herliniksi tai Erkoksi, niin se ei ole ainakaan oma valinta. Jos syntyy lottovoittajan lapseksi, sekään ei ole. Lottovoitto jo on oma valinta, jos sattuu veikkaamaan oikeat numerot niin se johtuu omasta valinnasta.

Tyhmyyskään ei ole oma valinta ja valitettavasti se on periytyvää. Itselle ei ole selvinnyt, mitä tämä yksi työttömiä, köyhiä ja kaikkia ryhmiä mollaava tyyppi oikein tekee työkseen, kun ehtii spämmäillä netissä kaiken viikkoa yötä päivää. Ehkä hän on rikkaan suvun vesa, joka on sen verran tyhmä, että on maksettu hiljaiseksi, ettei tule firmaan sotkemaan.

• Palkka työstä-
        nousua odottava kirjoitti:

Onko se oma valinta jos ei riitä töitä tai työnantaja ottaa mieluummin halpatyövoimaa määräaikaiseksi? Ja onko se oma valinta jos sairastuu ja terveydenhoitokulut ovat järkyttävän suuret? Entä onko se oma valinta jos kela ja sosiaalitoimi eivät saa päätöstä tehtyä tuen antamisesta? Itse kuulun köyhiin enkä istu koskaan missään kaljatuopin äärellä itseäni surkuttelemassa vaan koko ajan joutuu etsimään töitä, joita ei ole saatavilla, sekä joutuu taistelemaan tukien saamiseksi kaikin voimin niitä usein saamatta. Helppoahan teidän on sanoa, jotka ette joudu köyhyydessä elämään. Mistä te tiedätte millaista se on?! Älkää aina olettako kaikkea! Ja tuo on just sitä turhanpäiväistä leimaamista, että kaikki köyhät on säälittäviä juoppoja ja itse köyhyytensä aiheuttaneet. Köyhään perheeseen on vaikea syntyä rikkaana ja sieltä on lähes yhtä vaikea kivuta paremmille tuloille. Ei se elämä ole niin helppoa ja yksinkertaista! Kokeilkaapa vaihtaa osia köyhän kanssa ja katotaan miten te pärjäätte kaikkien kallistuessa ympärillä.

Itse olin köyhän perheen kakara. Lunta satoi sänkyyn talvisin, joka mukavasti piristi. Siksi aloitin työt 9-vuotiaana ja opiskelin ja tein työtä 25-vuotiaaksi asti. Sen jälkeen ei ole kukaan koskaan valittanut palkkapyynnöistäni. Työssä teen työtä edelleen täysillä, enkä lorvi työpaikalla. Teen taloon rahaa niin paljon, ettei heillä ole varaa potkaista minua ulos.

Sinulle ei nähtävästi työ ole kelvannut.
        Suomessa on ilmainen terveydenhuolto.
        Kela on pummeja varten.

• Maija Mariseva
        Palkka työstä- kirjoitti:

Itse olin köyhän perheen kakara. Lunta satoi sänkyyn talvisin, joka mukavasti piristi. Siksi aloitin työt 9-vuotiaana ja opiskelin ja tein työtä 25-vuotiaaksi asti. Sen jälkeen ei ole kukaan koskaan valittanut palkkapyynnöistäni. Työssä teen työtä edelleen täysillä, enkä lorvi työpaikalla. Teen taloon rahaa niin paljon, ettei heillä ole varaa potkaista minua ulos.

Kela on pummeja varten.

Sulla on ilmainen työterveydenhuolto, mutta ei se kustanna sulle lääkkeitä, polimaksuja tai sairaalamaksuja, jos niitä joskus tarvitset. Jos nyt vaikka sairastut syöpään, niin lupaan sulle että maksat siitä ihan itse ja paljon. Kyllä täällä Suomessakin joutuu ilman vakuutuksia maksamaan ihan kohtuudella, tiedän kyllä teitä pässinpäitä jotka vasta sairastuttuaan alkavat ihmetellä, että itsekös tämä pitikin maksaa kun piti olla ilmainen terveydenhuolto.

• Työnantaja
        Palkka työstä- kirjoitti:

Kela on pummeja varten.

Missäpäin Suomea on ilmainen terveydenhuolto? Mä muutan sinne.
        Vai tarkoititko kenties ilmaista työterveydenhuoltoa? Sen maksaa työnantajasi ja mitä enemmän käytät sitä, sitä enemmän työnantajaasi vituttaa. Työnantajalle kun tulee työterveysasemalta lasku, jossa on eriteltynä käyntien määrät ja kuka on käynyt.

• dfghjklöpä

Sulla on ilmainen työterveydenhuolto, mutta ei se kustanna sulle lääkkeitä, polimaksuja tai sairaalamaksuja, jos niitä joskus tarvitset. Jos nyt vaikka sairastut syöpään, niin lupaan sulle että maksat siitä ihan itse ja paljon. Kyllä täällä Suomessakin joutuu ilman vakuutuksia maksamaan ihan kohtuudella, tiedän kyllä teitä pässinpäitä jotka vasta sairastuttuaan alkavat ihmetellä, että itsekös tämä pitikin maksaa kun piti olla ilmainen terveydenhuolto.

Sossu maksaa pummien terveydenhuollon, kuten sinun, työssäkäyvät maksavat itse.

• Maija Marabou

... korvaa kunnan tai kaupungin sosiaalitoimisto. Kukaan ei jää ilman. Sossusta saa maksusitoumuksen ja rahaakin ukavasti. Itse sain just sohvarahan, silmälasit ja lahjakortin Prismaan lenkkeilykamoja varten. (arvaa myynkö 50e kortin naapurin mummolle 40 kympillä ja haen viinaa? ou jess).

Sossu huomioi kahden kuukauden tiliotteet. Sitten saa vuokrat sun muut ja helvetisti mutakin kunhan rutisee ja soittelee. Tämän nettiyhteydenkin maksoi Itä_Helsingin fatta. Hyvää yötä köyhät, pitää mennä työhön (ilman verokorttia nääs);;;

• maija mariseva
        dfghjklöpä kirjoitti:

Sossu maksaa pummien terveydenhuollon, kuten sinun, työssäkäyvät maksavat itse.

Kuulepas kultsipikkuaivo, minulle ei sossu maksa yhtään mitään. Oliko muuta kerrottavaa, kuin että todistit juuri olevasi vähän simppeli tyyppi? Jos kaikki tänne kirjoittavat ovat sossupummeja, niin sitten olet sinäkin. MOT.

• maija mariseva
        Maija Marabou kirjoitti:

... korvaa kunnan tai kaupungin sosiaalitoimisto. Kukaan ei jää ilman. Sossusta saa maksusitoumuksen ja rahaakin ukavasti. Itse sain just sohvarahan, silmälasit ja lahjakortin Prismaan lenkkeilykamoja varten. (arvaa myynkö 50e kortin naapurin mummolle 40 kympillä ja haen viinaa? ou jess).

Sossu huomioi kahden kuukauden tiliotteet. Sitten saa vuokrat sun muut ja helvetisti mutakin kunhan rutisee ja soittelee. Tämän nettiyhteydenkin maksoi Itä_Helsingin fatta. Hyvää yötä köyhät, pitää mennä työhön (ilman verokorttia nääs);;;

Sinulle sama vastaus; luultavasti olet kyllä sama provotyyppi kuin tuo toinen kirjoittaja tyylistä ja kellonajan päätellen. Minä olen raitis, työtön perheenäiti, jolla on puoliso töissä. Minulle ei sossu korvaa mitään, ihan vaan puolison kukkarolla käyn ja tienaan itse pulloilla ja kesällä marjoilla ja satunnaisilla pätkä- ja osa-aikayöillä mitä tienaan. Sen sijaan että olette koko ajan sitä sossua työntämässä joka paikkaan, työntäkää se vaikka sinne missä aurinko ei paista. Ehkä teidän rutinoittenne taustalla olisi halu saada kaikki ilman tekemättä sen eteen mitään. Siitähän enimmäkseen kyse on, kun ollaan kateellisia työttömille. Minä en ole enää työssäkäyville kade, ovat näillä palstoilla todistaneet olevansa varsinaisia ääliöitä monetkin.

• Interbanker
        maija mariseva kirjoitti:

Sinulle sama vastaus; luultavasti olet kyllä sama provotyyppi kuin tuo toinen kirjoittaja tyylistä ja kellonajan päätellen. Minä olen raitis, työtön perheenäiti, jolla on puoliso töissä. Minulle ei sossu korvaa mitään, ihan vaan puolison kukkarolla käyn ja tienaan itse pulloilla ja kesällä marjoilla ja satunnaisilla pätkä- ja osa-aikayöillä mitä tienaan. Sen sijaan että olette koko ajan sitä sossua työntämässä joka paikkaan, työntäkää se vaikka sinne missä aurinko ei paista. Ehkä teidän rutinoittenne taustalla olisi halu saada kaikki ilman tekemättä sen eteen mitään. Siitähän enimmäkseen kyse on, kun ollaan kateellisia työttömille. Minä en ole enää työssäkäyville kade, ovat näillä palstoilla todistaneet olevansa varsinaisia ääliöitä monetkin.

Älä käy kultsin kukkarolla. Eroa nimellisesti (kulissihan teillä kuitenkin on) ja pyydä kunnalta käppä ja fyrkat käteen. Helppoa. Ei kukaan ole työttömille kateellinen, kunhan ihmetellään miksi käydä duunissa kun isänmaa maksa lusmuluikkarien ja talousrosvojen sikailut. Pannaan yhdessä suomi polvilleen. Sitten kun tuet pienenee niin pelimiehet nauttii.

• kapteeni kop

oikeassa olet darling! kaikki saadaan tekemättä yhtään mittään. ei tarvi yrittää kun onnistuu luonnostaa ja lakipykälin. elämässä pitää olla hauskaa. idootit tekee työn mun kaltaisten eteen. poks, sanoi skumppa kun taas aukes. relaa vähän ja kelaa tätä systeemiä.

öitä kuldero!

• Doc mabuse

Mitäs jos hankkisit eläkepaperit työkyvyttömyydestä? Saat kelposti kuuppasi takia; olet ihana skitso ja maanikko. Voisit jättää pullot ja osa-aika keikat veks ja maalaisit vaikka ukollesi iiiiihanan taulun tiimarista hankkimillasi tusseilla. Vai opiskelisitko työväenopistossa kieliä? Niin, spurguopistoon kyllä pääsee kun pää ja pääoma ei riitä sofistikoituun koulutukseen ja shoppailuun. Patjana on kiva olla, röh?

• maija mariseva
        Doc mabuse kirjoitti:

Mitäs jos hankkisit eläkepaperit työkyvyttömyydestä? Saat kelposti kuuppasi takia; olet ihana skitso ja maanikko. Voisit jättää pullot ja osa-aika keikat veks ja maalaisit vaikka ukollesi iiiiihanan taulun tiimarista hankkimillasi tusseilla. Vai opiskelisitko työväenopistossa kieliä? Niin, spurguopistoon kyllä pääsee kun pää ja pääoma ei riitä sofistikoituun koulutukseen ja shoppailuun. Patjana on kiva olla, röh?

oon aatellut, mutta näistä, kuten sinun viestistäsi päätellen löytyy sieltä työelämästä hullumpiakin kuin minä. Olen sitä paitsi livenäkin nähnyt. Olen opiskellut kansalaisopistossa kieliä, kiitos ihan asiallisesta ehdotuksesta, mutta ne hinnat ovat nousseet jo sellaisiin hintoihin, että yksityisetkin kouluttavat yhtä kalliilla.

Koulukiusaajat, ressukat kun ei ole enää niitä nörttejä kiusattavana kun amis loppui, niin onneksi on netti. Olette sentään oppineet kirjoittamaan siitä pisteet.

• IQ 168

oon aatellut, mutta näistä, kuten sinun viestistäsi päätellen löytyy sieltä työelämästä hullumpiakin kuin minä. Olen sitä paitsi livenäkin nähnyt. Olen opiskellut kansalaisopistossa kieliä, kiitos ihan asiallisesta ehdotuksesta, mutta ne hinnat ovat nousseet jo sellaisiin hintoihin, että yksityisetkin kouluttavat yhtä kalliilla.

Koulukiusaajat, ressukat kun ei ole enää niitä nörttejä kiusattavana kun amis loppui, niin onneksi on netti. Olette sentään oppineet kirjoittamaan siitä pisteet.

millä sää aattelet? ja missä? metsässä kun keräät sieniä, niin ajatteletko? keräät pulloja ja häpäiset itsesi, silloinko aattelet? ai jai marisija, mistä myö sulle taas työtä saatas. ootko harkinna stockmannin huussiemännän hommaa?

• maija mariseva
        IQ 168 kirjoitti:

millä sää aattelet? ja missä? metsässä kun keräät sieniä, niin ajatteletko? keräät pulloja ja häpäiset itsesi, silloinko aattelet? ai jai marisija, mistä myö sulle taas työtä saatas. ootko harkinna stockmannin huussiemännän hommaa?

Voisin tulla teidän yläasteen tarkkisluokalle valvojaksi. Opetusta on turha edes yrittää, sama kuin kantaisi vettä pohjattomaan kaivoon.

• maija mariseva

Voisin tulla teidän yläasteen tarkkisluokalle valvojaksi. Opetusta on turha edes yrittää, sama kuin kantaisi vettä pohjattomaan kaivoon.

huomaatteko miten saa corollateinin ärsyyntymään. Säälittävää antaa omille viesteilleen peukkuja, ressukka.

Mutta alunperin juttu koski sitä, että terveydenhuolto ei ole Suomessa ilmaista. Se on suht. edullista verrattuna joihinkin muihin maihin, mutta joissain muissa maissa se on taas kalliimpaa. Korjasin vain aloittajan virheellisen käsityksen, ei siitä olisi tarvinnut noin paljon suuttua. Kun todennäköisesti aloittaja saadessaan ilmaisen työterveyshuollon näin todella luulee, ettei muutkaan maksa siitä yhtään mitään. Aloittajankin maksuton terveydenhuolto loppuu siihen, jos työterveyshuolto laittaa lähetteitä eteenpäin ja lääkkeet eivät ole ilmaisia. En valittanut siis tästä asiasta, vaan kerroin vain faktaa. Sanon jälleen kerran, jos töissäkin teette tulkintoja samalla tavalla, että kun joku tulee korjaamaan väärää käsitystä tai virhettä, niin alatte huutaa että mitä valitat, niin olette poispotkittavien kärkipäässä.

Ja sinulle edellinen, työnantaja ei maksa sinulle vieroitushoitoasi, itse joudut maksamaan - tuskin niin avaintyöntekijä voit olla tuolla ajatustasolla, että kukaan viitsisi. Tyytyväisiä ovat jos saavat antaa kenkää.

Äläkä sinä penikka ala tehdä taas johtopäätöksiä parin viestin perusteella, mitä enemmän noita kirjoitat, sitä typerämmältä saat itsesi näyttämään. Kyllä sulle ne amisviikset nauraa, mutta ne penikat nyt nauraa vain typeryyksille, mitään älykästä te ette ymmärrä.

• nuukuus kunniaan
        IQ 168 kirjoitti:

totean, että minä ainakin ajattelen marja- ja sienimetsissä kulkiessani monet parhaista ajatuksistani. Ympäristö on rauhallinen, kaunis ja inspiroiva, aivot saavat happea ja koko kroppa kevyttä mutta monipuolista liikuntaa.
        Ja marjaretkien tuloksena minulla on erittäin terveellistä ja täysin ilmaista herkkua pakastin vieläkin puolillaan. Kyllä kohmeiset, kesänraikkaat vadelmat tekevät hyvän säväyksen, samoin mustikat, myös aivoille.
        Mitäpä jos sinäkin tulevana kesänä kokeilisit, jos vaikka sinunkin aivosi käynnistyisivät marjametsässä?

• aito mariseva maija
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

totean, että minä ainakin ajattelen marja- ja sienimetsissä kulkiessani monet parhaista ajatuksistani. Ympäristö on rauhallinen, kaunis ja inspiroiva, aivot saavat happea ja koko kroppa kevyttä mutta monipuolista liikuntaa.
        Ja marjaretkien tuloksena minulla on erittäin terveellistä ja täysin ilmaista herkkua pakastin vieläkin puolillaan. Kyllä kohmeiset, kesänraikkaat vadelmat tekevät hyvän säväyksen, samoin mustikat, myös aivoille.
        Mitäpä jos sinäkin tulevana kesänä kokeilisit, jos vaikka sinunkin aivosi käynnistyisivät marjametsässä?

Aivan, olen kanssasi täysin samaa mieltä. Turhan nettikirjoittelun sijaan kannattaa mennä luontoon rauhoittumaan. Otta vaikka pinen kupin ja syö ne marjat itse siellä metsässä, jos ne on urbanistoituneelle liian raskaita kantaa pois.
        Minäkin hivuttaudun ulos pikkuhiljaa kokonaan.

• Anonyymi
        Työnantaja kirjoitti:

Missäpäin Suomea on ilmainen terveydenhuolto? Mä muutan sinne.
        Vai tarkoititko kenties ilmaista työterveydenhuoltoa? Sen maksaa työnantajasi ja mitä enemmän käytät sitä, sitä enemmän työnantajaasi vituttaa. Työnantajalle kun tulee työterveysasemalta lasku, jossa on eriteltynä käyntien määrät ja kuka on käynyt.

Työnantaja hakee maksetuista työterveyslakuista Kelasta korvausta.

• äitin tyttö

sullekkaan, mutta sulla sentään on töitä. Ja vaikka olet "vain" myyjä, saat enemmän kuin peruspäivärahalla tai työmarkkinatuella oleva. Tai kansaneläkettä tai työkyvyttömyyseläkettä saava. Totta on, että on jokaisen oma valinta miten asuu, maksaako lainaa vai vuokraa, mutta joskus se vain ei ole järkevää pitkällä tähtäimellä muuttaa omistusasunnosta vuokralle. Eivätkä kaikki edes voi, jos on kysymyksessä esim. pitkään suvun omistuksessa ollut kiinteistö jota ei noin vain saa myydä. Lääkkeet eivät ole ilmaisia, pitkäaikaissairailla on osa lääkkeistä isommalla korvauksella, mutta sitä ennen niitä on käytettävä tietyn aikaa että korvauksen saa. Ja se aika voi saada taloudellisen tilanteen ihan perseelleen.
      Kaikista köyhimmät eivät ole täällä valittamassa, he elävät niinkuin pystyvät ja kärsivät hiljaisuudessa. Hattua nostan niille jotka vuodesta toiseen kituuttavat. Ja samaan hengenvetoon totean että äitini on eläkkeellä ja lainaan häneltä rahaa silloin kun oma jääkaappini on tyhjä, hän osaa käyttää rahansa niin että riittää elämiseen ja jää ylikin! Kiitos äiti

• Casino lover

Näin se menee. Itse kumitin kaikki masterit ja visat ja hankin 65 000 euron velat juotuani duunin. Meni yli 1,5 vuotta ennen kuin meni kaikki luottotiedot, ehdin tehdä lisää velkaa. Vaikka olen rikollinen, niin elämä on helppoa. Kaupunki maksaa vuokran, veden, sähkön ja terveydenhoidon. Lisäksi näppiin annetaan 417e /kk. Lisäksi teen pimeitä hommia kaverin firmassa ja ansaitsen 700 e/kk.

Minulle jää kukkaudessa "tuhlausrahaa" yli 1100 euroa. Lisäksi jemmassa on kaverin tilillä ja ulkomailla yhteensä 76 000 euroa.

***En tiedä ketään oikeasti köyhää. Kaikki sossussa käyvät tai työkyvyttömyseläkeläiset ovat pelkkiä pelimiehiä tai pelinaisia, jotka tietävät miten Suomi-peliä pelataan***

Tämä on helvetin hölmö maa. Ei Suomessa tarvitse töitä tehdä (verokortilla). Kun käyttää päätään ja ja vähän kieroilee, niin helpolla pääsee. Sääliksi käy veronmaksajia, mutta itse ovat syypäitä toisten elättämiseen. Suomi romahtaa 30 vuoden päästä, kun nuoret eivät viitsi tehdä töitä eivätkä vanhat jaksa.

• Saunatonttu 1%

Kaikki duunarit, veronmaksajat sekä äänestäjät ovat pepusta.

• dtry63
        Saunatonttu 1% kirjoitti:

Kaikki duunarit, veronmaksajat sekä äänestäjät ovat pepusta.

kanssa samaa mieltä! Köyhyyteen yleensä löyty joku syy juoppo,laiska,sairas,tyhmä........
        Eli ei osata hoitaa raha-asioita ja ajaudutaan köyhyyteen.
        Kukaan oikeesti töitä tekevä ei ole köyhä suomessa!
        Käytetään olemassa oleva rahamäärä järkevästi siinä se on.

• maija mariseva
        dtry63 kirjoitti:

kanssa samaa mieltä! Köyhyyteen yleensä löyty joku syy juoppo,laiska,sairas,tyhmä........
        Eli ei osata hoitaa raha-asioita ja ajaudutaan köyhyyteen.
        Kukaan oikeesti töitä tekevä ei ole köyhä suomessa!
        Käytetään olemassa oleva rahamäärä järkevästi siinä se on.

Rikkaaksi ja töihin pääsee tyhmätkin, vaikka vaikea uskoa, että jotkut palstan tyypeistä töissä olisivat olleet ikinä. Eikö teillä ole kehittävämpää tekemistä? Minulla on, mutta kun olen sikanopee ehdin vaikka mitä.

• _^^^_

Rikkaaksi ja töihin pääsee tyhmätkin, vaikka vaikea uskoa, että jotkut palstan tyypeistä töissä olisivat olleet ikinä. Eikö teillä ole kehittävämpää tekemistä? Minulla on, mutta kun olen sikanopee ehdin vaikka mitä.

sikanopee (säälittävää suomea), vau! suurin osa palstalle kirjoottavista ei halua tyähön eikä oo koskaan ehkä ollut ihteään rasittamassa. kerropa mitä hyötyä työstä on jos fyrkkaa on pennusta asti ollu semisti? oletko näitä 70-luvun punikkeja, jotka lauloivat ja ulisivat leipänsä eteen. elämme vahvimman aikakautta ja maijat poljetaan jalkoihin kuin marjat. muista ottaa ämpäri mukaan, kohta sataa käpyjä köyhälle taivaasta, hah hah haah.

• maija mariseva
        _^^^_ kirjoitti:

sikanopee (säälittävää suomea), vau! suurin osa palstalle kirjoottavista ei halua tyähön eikä oo koskaan ehkä ollut ihteään rasittamassa. kerropa mitä hyötyä työstä on jos fyrkkaa on pennusta asti ollu semisti? oletko näitä 70-luvun punikkeja, jotka lauloivat ja ulisivat leipänsä eteen. elämme vahvimman aikakautta ja maijat poljetaan jalkoihin kuin marjat. muista ottaa ämpäri mukaan, kohta sataa käpyjä köyhälle taivaasta, hah hah haah.

Kertoo kyllä paljon sinusta, jos luot kuvasti suomi24-palstan kirjoituksista, ja valikoit vielä ne, jotka eivät halua töihin. Minä kun olen lukenut aika paljon sellaisia, joissa se työn puute on suurin ongelma. Osaan myös erottaa provot, suurin osa työttömäksi tekeytyvistä ei ole työtöntä ikinä nähnytkään - sen näkee jos siitä, ettei todellisuudesta ole mitää hajua, jo korvausten määräksi väitetään sellaista, etteivät ole ilmeisesti nämä tyypit ikinä edes palkkaa saaneet. Ts. kyseessä on katkerat, työttömille kateelliset heikosti menestyvät opiskelijat. Olen seuraillut yhden provoilijan kirjoittelua ja hänen kirjoituksensa taukoavat aina silloun kun ainakin täkäläisessä lukiossa on koejakson aika.

Sinänsä sanoisin, että viestiesi perusteella et ihan maailman älykkäin tai toiseksi älykkäin olento ole. Tuskin edes tiedät mitä tarkoittaa keskustelu, sinun mielestäsi se on lapsenomaista uhoamista, haukkumasävyisten viestien kirjoittamista ja oman egon pönkittämistä. Kyllä, meillä on mielipidevapaus, mutta sanon sinulle saman kuin joskus ennenkin nuorille - ellet sitten ole vain vähän lapsen tasolle muutoin jäänyt - että tallennappa viestisi ja lue ne 10 vuoden kuluttua. Jos kehityt, näet mitä ajan takaa, jos et, jäät ikuisesti henkisesti vähän tuollaiselle teinitasolle.

• Tutkija Tuija

Kertoo kyllä paljon sinusta, jos luot kuvasti suomi24-palstan kirjoituksista, ja valikoit vielä ne, jotka eivät halua töihin. Minä kun olen lukenut aika paljon sellaisia, joissa se työn puute on suurin ongelma. Osaan myös erottaa provot, suurin osa työttömäksi tekeytyvistä ei ole työtöntä ikinä nähnytkään - sen näkee jos siitä, ettei todellisuudesta ole mitää hajua, jo korvausten määräksi väitetään sellaista, etteivät ole ilmeisesti nämä tyypit ikinä edes palkkaa saaneet. Ts. kyseessä on katkerat, työttömille kateelliset heikosti menestyvät opiskelijat. Olen seuraillut yhden provoilijan kirjoittelua ja hänen kirjoituksensa taukoavat aina silloun kun ainakin täkäläisessä lukiossa on koejakson aika.

Sinänsä sanoisin, että viestiesi perusteella et ihan maailman älykkäin tai toiseksi älykkäin olento ole. Tuskin edes tiedät mitä tarkoittaa keskustelu, sinun mielestäsi se on lapsenomaista uhoamista, haukkumasävyisten viestien kirjoittamista ja oman egon pönkittämistä. Kyllä, meillä on mielipidevapaus, mutta sanon sinulle saman kuin joskus ennenkin nuorille - ellet sitten ole vain vähän lapsen tasolle muutoin jäänyt - että tallennappa viestisi ja lue ne 10 vuoden kuluttua. Jos kehityt, näet mitä ajan takaa, jos et, jäät ikuisesti henkisesti vähän tuollaiselle teinitasolle.

Et valitettavasti osaa erottaa provoa, faktaa ja silkkaa veetuilua toisistaan edes tässä lyhyessä ketjussa. Sinua on testattu ja köykäiseksi havaittu. Lue päivän hesarista netin vihakirjittelusta, niin pääset selville asiasta.

Et edelleenkään pysty provosoitumatta artikuloimaan yksinkertaiseen kysymykseen: miksi tehdä työtä tässä suomi-nimisessä maassa, jos saman summan käteen jäävää rahaa saa yhteiskunnalta ja pimeiltä markkinoilta? Mikä on työn ydin? Häpeätkö iseäsi ellet käy töissä?

Aurinkoista päivää, vaan ei työpäivää.

• Cobol xtr

Tässä viestissä maija mariseva epäilee että joku olisi ollut joskus töissä. Toisaalla hän painottaa ettei kirjoittaja ole voinut olla töissä koskaan. Ristiriita on huikeaa, malliesimerkki sivistymättömästä naisesta joka argumentoi tunteella hetken mielijohteesta. Asian vierestä puhuminen ja toisten nälviminen sekä omiin viesteihin vastaaminen (näin maijamme tekee eilisen otoksen perusteella) sävyttävät tämän nimimerkin nettietikettiä. Olisi hyvä jos nettikirjoitteluun vaadittaisiin ajokortti, jotta maijan kaltaiset tasapainottomat seka-addiktit oppisivat tämän normaalin yhteiskunnan tavoille. Syrjäytyneeltäkin pitäisi löytyä edes moraalin hippu;)

• maija mariseva
        Tutkija Tuija kirjoitti:

Et valitettavasti osaa erottaa provoa, faktaa ja silkkaa veetuilua toisistaan edes tässä lyhyessä ketjussa. Sinua on testattu ja köykäiseksi havaittu. Lue päivän hesarista netin vihakirjittelusta, niin pääset selville asiasta.

Et edelleenkään pysty provosoitumatta artikuloimaan yksinkertaiseen kysymykseen: miksi tehdä työtä tässä suomi-nimisessä maassa, jos saman summan käteen jäävää rahaa saa yhteiskunnalta ja pimeiltä markkinoilta? Mikä on työn ydin? Häpeätkö iseäsi ellet käy töissä?

Aurinkoista päivää, vaan ei työpäivää.

t edelleenkään pysty provosoitumatta artikuloimaan yksinkertaiseen kysymykseen: miksi tehdä työtä tässä suomi-nimisessä maassa, jos saman summan käteen jäävää rahaa saa yhteiskunnalta ja pimeiltä markkinoilta? Mikä on työn ydin? Häpeätkö iseäsi ellet käy töissä

En, koska tämä väite ei pidä paikkaansa kuin aniharvojen kohdalla. Kuten kirjoitettu, esimerkiksi minä en työttömänä saa tukia, enkä edes halua tai tarvitse. Miksi tehdä työtä? Koska työttömyys on tylsää.

• maija mariseva
        Cobol xtr kirjoitti:

Tässä viestissä maija mariseva epäilee että joku olisi ollut joskus töissä. Toisaalla hän painottaa ettei kirjoittaja ole voinut olla töissä koskaan. Ristiriita on huikeaa, malliesimerkki sivistymättömästä naisesta joka argumentoi tunteella hetken mielijohteesta. Asian vierestä puhuminen ja toisten nälviminen sekä omiin viesteihin vastaaminen (näin maijamme tekee eilisen otoksen perusteella) sävyttävät tämän nimimerkin nettietikettiä. Olisi hyvä jos nettikirjoitteluun vaadittaisiin ajokortti, jotta maijan kaltaiset tasapainottomat seka-addiktit oppisivat tämän normaalin yhteiskunnan tavoille. Syrjäytyneeltäkin pitäisi löytyä edes moraalin hippu;)

En vastailee omiin viesteihini, jos vastaan, laitan siitä maininnan erikseen, jos joku juttu on jäänyt pois. En usko, että tuo provoilija on kirjoittaja, vaan kuten arvelinkin, kyse on opiskelijoista, tosin näytätte olevan yliopisto-opiskelijoista. Jos kirjoittaja kuitenkin väittää olevansa töissä, voi hänelle vastata siten, että muka olisi, mutta toki kirjoittajalle pitää tuoda selväksi, että tietämättömyys työelämästä joskus näkyy aika lailla läpi.

Esimerkiksi sitä te yliopistohemmot ette tajua, että "kotona makaamalla saa saman" -väite koskee vain murto-osaa työttömistä, yksineläviä. Kuitenkin työttömistä melkoisen moni elää parisuhteessa. En ole tutkinut asiaa, mutta kursseilla, joissa olen ollut, on parisuhteessa elävien aste ollut 70-80%. Vain suunnilleen joka kymmennellä on ollut tilanne, että puolisokin olisi työtön. Parisuhteessa ei ole oikeutta muihin tukiin, kuin työttömyyskorvaukseen, jos on siihenkään, jos toinen tienaa tarpeeksi. Kyllä, minä ärsyynnyn siitä, että aina väitetään, että työtön saa kotona makaamalla saman, koska ei saa, eikä kovin moni oikeasti "makaa" kotona. Mm. yksi tuntemani työtön nuorukainen otti ja rakensi itselleen talon, kun jotain tekemistä piti työttömänä saada - tosin hänellä oli työssä hankittua alkupääomaa.

• maija mariseva

En vastailee omiin viesteihini, jos vastaan, laitan siitä maininnan erikseen, jos joku juttu on jäänyt pois. En usko, että tuo provoilija on kirjoittaja, vaan kuten arvelinkin, kyse on opiskelijoista, tosin näytätte olevan yliopisto-opiskelijoista. Jos kirjoittaja kuitenkin väittää olevansa töissä, voi hänelle vastata siten, että muka olisi, mutta toki kirjoittajalle pitää tuoda selväksi, että tietämättömyys työelämästä joskus näkyy aika lailla läpi.

Esimerkiksi sitä te yliopistohemmot ette tajua, että "kotona makaamalla saa saman" -väite koskee vain murto-osaa työttömistä, yksineläviä. Kuitenkin työttömistä melkoisen moni elää parisuhteessa. En ole tutkinut asiaa, mutta kursseilla, joissa olen ollut, on parisuhteessa elävien aste ollut 70-80%. Vain suunnilleen joka kymmennellä on ollut tilanne, että puolisokin olisi työtön. Parisuhteessa ei ole oikeutta muihin tukiin, kuin työttömyyskorvaukseen, jos on siihenkään, jos toinen tienaa tarpeeksi. Kyllä, minä ärsyynnyn siitä, että aina väitetään, että työtön saa kotona makaamalla saman, koska ei saa, eikä kovin moni oikeasti "makaa" kotona. Mm. yksi tuntemani työtön nuorukainen otti ja rakensi itselleen talon, kun jotain tekemistä piti työttömänä saada - tosin hänellä oli työssä hankittua alkupääomaa.

Siis nyt vastaan omaan viestiini, en usko että provoilija on työssäkäyvä kirjoittaja. Niin ja sekin piti vielä lisätä, että ns. kaikenmaailman tuet koskevat siis yksineläviä pitkäaikaistyöttömiä ja pareja, joissa molemmat ovat pa-työttömiä, eli todella harvoja. Kyllä tutkimuksiin erikoistuvien ihmisten pitää ymmärtää, että kukaan ei vielä päivässä romahda pitkäaikaityöttömäksi ja sossun luukulle, kun työttömäksi jää. En ole köyhä, mutta ärsyttää työttömyyden yhdistäminen sossuun, koska se nyt on vaan on tyhmää luulla niin.

• Egonomitar

Aloittaja on osunut naulan kantaan. Eräs vuorineuvos totesi 80-luvulla ettei Suomessa ole rikkaita. Sama väite pätee köyhiin. Suomessa ihminen saa lämpimän asunnon, toimeentulotukea sekä ilmaisen julkisen terveydenhuollon. NS. normiköyhien pitäisi lobata itselleen etuja puhumalla, vaikuttamalla ja kerjäämällä. Ei pidä jäädä tuleen makaamaan vaan aktivoitumaan elintason nostamiseen ja nauttimiseen.

Köyhyys ja työttömyys on pienen marginaaliryhmän valinta. Valittamisesta ja itkemisestä on tullut säälittävä elämäntapa. Työtä saa jos haluaa. Ihminen joka juo kuukausikorvauksen parissa päivässä on alkoholisti. Tätäkin köyhää autetaan jatkossa pilkkomalla korvaus neljään osaan. Suomalainen soisaalipolitiikka takaa ettei ihminen näe nälkää. Kun aika ei tuhraannu töissä käyntiin ehtii noukkia halvat ateriat napaan ja suunnitella terveellisen ruokavalion.

Köyhällä on aikaa harrastaa ja kehittää itseään. Köyhyys on yhteiskunnan tarjoama seuramatka!

• Kaikki maksaa

!!! Suomessa ihminen saa ilmaisen julkisen terveydenhuollon !!!

Mistä ihmeestä jotkut ovat saaneet päähänsä, että julkinen terveydenhoito on ilmaista?
        Minäkin jouduin maksamaan viime syksynä melkein 300€ pelkästään olkapääni hoidosta (jäätynyt olkapää).
        Maksuun sisältyi terveyskeskuskäyntejä, poliklinikalla käyntejä, taksilla/busilla ja junalla matkustamista, ja jumalaton määrä särkylääkkeitä.

*
        terveyskeskusmaksu 3 x 13,70 € / vuosi. Maksua ei peritä alle 18-vuotiailta
        *
        päivystysmaksu 18,80 € arkisin klo 20.00 jälkeen sekä lauantaisin, sunnuntaisin ja pyhäpäivinä (ei koske alle 18 v.)
        *
        ajokorttitodistus 40,70 € (lääkärintodistus ajo-oikeutta varten)
        *
        muut todistukset ja lausunnot 33,80 €
        *
        perumaton lääkärissä käynti 33,80 €
        *
        lyhytaikaisen laitoshoidon hoitopäivämaksu 32,50 €
        *
        hammashoitolan maksut
        *
        fysioterapian hoitomaksu 7,50 €, alle 18-vuotiaiden käynnit ovat maksuttomia, samoin ryhmäkäynnit ja apuvälinelainaus
        *
        sairaankuljetusmaksu 9,25 €
        *
        tilapäinen kotisairaanhoito sairaanhoitaja 8,70 €/käynti
        *
        tilapäinen kotisairaanhoito lääkäri 13,70 €/käynti
        *
        sairaslomatodistukset ovat maksuttomia

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksukatto

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettua lakia (asiakasmaksulaki 734/1992) on muutettu siten, että 1.1.2002 alkaen asiakasmaksuille säädetty vuotuinen enimmäismäärä, maksukatto on 1.1.2010 alkaen 633 €. Maksukaton kertymäkausi on kalenterivuosi.

Maksukaton täyttymisen jälkeen lyhytaikaisen osastohoidon hoitopäivämaksu on 15 €. Todistusmaksut eivät sisälly maksukattoon.

Vastaanottokäynnit ja fysioterapia ovat maksuttomia.

Asiakasmaksukortti

Maksujen kertymistä seurataan asiakasmaksukortilla, johon palvelun käyttäjä merkitsee maksukattoon sisältyvät maksut. Asiakasmaksukortteja annetaan mm. terveyskeskuksissa ja sairaaloissa. Maksujen seuranta ja kertyneiden maksujen määrän selvittäminen on palvelujen käyttäjän vastuulla.

Vapaakortti

Kun maksukatto (633 €) täyttyy, palvelun käyttäjälle annetaan vapaakortti. Vapaakortin saamista varten palvelun käyttäjän tulee esittää kaikki alkuperäiset kuitit ja tositteet vapaakortin myöntäjälle. Vapaakortti myönnetään siitä laitoksesta, jossa maksukatto on tullut täyteen. Vapaakortin myöntämisen jälkeen maksukattoon sisältyvät palvelut ovat maksuttomia. Lyhytaikaisesta laitoshoidosta peritään kuitenkin edelleen 15 € hoitopäivältä.

Vapaakortti on voimassa sen kalenterivuoden loppuun, jona se on myönnetty.

Maksukattoon sisältyvät maksut:

*
        poliklinikkakäynti ja erikoislääkärimaksu terveyskeskuksessa
        *
        päivystysmaksu
        *
        päiväkirurgia
        *
        sarjahoito
        *
        lyhytaikaisen laitoshoidon perusmaksu, uusi maksu
        *
        lyhytaikainen laitoshoitomaksu
        *
        käyntimaksut terveyskeskuslääkärin luona
        *
        yksilökohtainen fysioterapia
        *
        yö- ja päivähoito
        *
        kuntoutus

Alle 18-vuotiaan lapsen käyttämistä palveluista perityt maksut otetaan huomioon yhdessä hänen vanhempansa tai muun huoltajansa maksujen kanssa.

Maksukaton ulkopuolelle jääviä maksuja ovat mm.:

*
        yksityislääkärin lähetteellä tehdystä laboratorio- ja röntgentutkimuksista perittävät maksut
        *
        suun ja hampaiden tutkimus ja hoito
        *
        suun ja leukojen erikoissairaanhoito
        *
        sairaankuljetus
        *
        maksut lääkärintodistuksesta
        *
        käyttämättä ja peruuttamatta jätetystä palvelusta perittävä maksu
        *
        toimeentulotukena myönnetyt asiakasmaksut
        -----------------------------------------
        Poliklinikkamaksut
        poliklinikan käyntimaksu 27,40 e
        sarjahoitomaksu 7,50 e
        päiväkirurgian toimenpidemaksu 89,90 e

Hoitopäivämaksut
        - hoitopäivämaksu 32,50 e

Todistusmaksut
        Lääkärintodistuksista ja – lausunnoista peritään erillinen maksu. Hinta riippuu
        todistuksen / lausunnon laadusta, laajuudesta sekä antajasta
        (yleis- / erikoislääkäri).
        - hoitopäivämaksu psykiatrian osastolla 15,00 e
        - yö-/päivähoito 15,00 e
        - osaylläpitomaksu (psykiatria) 8,00 e
        - kuntoutushoitomaksu 11,30 e
        - laitoshoidon ylläpitomaksu (vapaakortti) 15,00 e

• Maija Mariseva
        Kaikki maksaa kirjoitti:

Mistä ihmeestä jotkut ovat saaneet päähänsä, että julkinen terveydenhoito on ilmaista?
        Minäkin jouduin maksamaan viime syksynä melkein 300€ pelkästään olkapääni hoidosta (jäätynyt olkapää).
        Maksuun sisältyi terveyskeskuskäyntejä, poliklinikalla käyntejä, taksilla/busilla ja junalla matkustamista, ja jumalaton määrä särkylääkkeitä.

*
        *
        päivystysmaksu 18,80 € arkisin klo 20.00 jälkeen sekä lauantaisin, sunnuntaisin ja pyhäpäivinä (ei koske alle 18 v.)
        *
        *
        *
        *
        *
        hammashoitolan maksut
        *
        fysioterapian hoitomaksu 7,50 €, alle 18-vuotiaiden käynnit ovat maksuttomia, samoin ryhmäkäynnit ja apuvälinelainaus
        *
        *
        *
        *

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettua lakia (asiakasmaksulaki 734/1992) on muutettu siten, että 1.1.2002 alkaen asiakasmaksuille säädetty vuotuinen enimmäismäärä, maksukatto on 1.1.2010 alkaen 633 €. Maksukaton kertymäkausi on kalenterivuosi.

Maksukaton täyttymisen jälkeen lyhytaikaisen osastohoidon hoitopäivämaksu on 15 €. Todistusmaksut eivät sisälly maksukattoon.

Asiakasmaksukortti

Maksujen kertymistä seurataan asiakasmaksukortilla, johon palvelun käyttäjä merkitsee maksukattoon sisältyvät maksut. Asiakasmaksukortteja annetaan mm. terveyskeskuksissa ja sairaaloissa. Maksujen seuranta ja kertyneiden maksujen määrän selvittäminen on palvelujen käyttäjän vastuulla.

Vapaakortti

Kun maksukatto (633 €) täyttyy, palvelun käyttäjälle annetaan vapaakortti. Vapaakortin saamista varten palvelun käyttäjän tulee esittää kaikki alkuperäiset kuitit ja tositteet vapaakortin myöntäjälle. Vapaakortti myönnetään siitä laitoksesta, jossa maksukatto on tullut täyteen. Vapaakortin myöntämisen jälkeen maksukattoon sisältyvät palvelut ovat maksuttomia. Lyhytaikaisesta laitoshoidosta peritään kuitenkin edelleen 15 € hoitopäivältä.

*
        *
        päivystysmaksu
        *
        päiväkirurgia
        *
        sarjahoito
        *
        *
        *
        *
        *
        yö- ja päivähoito
        *
        kuntoutus

Alle 18-vuotiaan lapsen käyttämistä palveluista perityt maksut otetaan huomioon yhdessä hänen vanhempansa tai muun huoltajansa maksujen kanssa.

*
        yksityislääkärin lähetteellä tehdystä laboratorio- ja röntgentutkimuksista perittävät maksut
        *
        *
        *
        sairaankuljetus
        *
        *
        *
        Poliklinikkamaksut
        sarjahoitomaksu 7,50 e

Hoitopäivämaksut

Todistusmaksut
        - yö-/päivähoito 15,00 e

Perusteellinen lista! Just mun kaltaisille köyhille, jotka ei tajuu mitään ja koirakin karkaa parempaan kotiin.

• nakke 81
        Kaikki maksaa kirjoitti:

*
        *
        *
        *
        *
        *
        *
        hammashoitolan maksut
        *
        *
        *
        *
        *

Asiakasmaksukortti

Vapaakortti

*
        *
        päivystysmaksu
        *
        päiväkirurgia
        *
        sarjahoito
        *
        *
        *
        *
        *
        yö- ja päivähoito
        *
        kuntoutus

*
        *
        *
        *
        sairaankuljetus
        *
        *
        *
        Poliklinikkamaksut
        sarjahoitomaksu 7,50 e

Hoitopäivämaksut

Todistusmaksut
        - yö-/päivähoito 15,00 e

hei, toi oli kuukauden paras. kerro heti meille muille. missä sun olkapää jäätyi? sammuitko avannon rei*älle? kyl köyhä osaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Aito maija

Perusteellinen lista! Just mun kaltaisille köyhille, jotka ei tajuu mitään ja koirakin karkaa parempaan kotiin.

Toisen nimissä esiintyminen on petos. Myös silloin, jos nimimerkkiä käytetään väärin.

• Maksaja!!
        Kaikki maksaa kirjoitti:

*
        *
        *
        *
        *
        *
        *
        hammashoitolan maksut
        *
        *
        *
        *
        *

Asiakasmaksukortti

Vapaakortti

*
        *
        päivystysmaksu
        *
        päiväkirurgia
        *
        sarjahoito
        *
        *
        *
        *
        *
        yö- ja päivähoito
        *
        kuntoutus

*
        *
        *
        *
        sairaankuljetus
        *
        *
        *
        Poliklinikkamaksut
        sarjahoitomaksu 7,50 e

Hoitopäivämaksut

Todistusmaksut
        - yö-/päivähoito 15,00 e

Mutta Espanjassa.

Lääkärissä käydessä ja reseptilääkkeitä hakiessa ei tarvitse käsitellä rahaa lainkaan.

Ei omavastuita eikä kattoja!

• Ei suomes oo köyhää

Meillä m ies tienaa yli 2500 kk ja minä noin 1980e kk, ja lapset saa lapsilisät ja yhdestä saamme elareita. Asumme erittäin hyvin ja meillä on kaksi uutta autoa. Ruuasta ei koskaan ole pulaa ja lapset saavat kaiken tarvitsemansa.
      Matkustamme kaksi kertaaa vuodessa ulkomaille, ja lapset harrastaa paljon urheilua ja musiikkia ja näytteliemistä. Kulu sujuu hyvin ja heillä on aina muodikkaita uusia vaatteita. Kavereita on paljon, koska tykkäävät olla meillä. Yläkerta on kokonaan lasten käytössä isoinen huoneineen.

MEillä siis menee todella hyvin.

En siis voi yskoa, että joillaan ei ole rahaa ruokaan!!!! Miten se voi olla hyvinvointivaltiossa mahdollista? Ei täällä pidä nälkään kuolla, kaupat PURSUAVAT ERILAISIA RUOKATARPEITA. Sieltä senkun valitsee.

Suomessa on asumistukea ym tukea saa mielinmäärin, että ei pahemmin töitä tarvi tehdä, kun hakee vaan rahaa.

Ihmettelen köyhyys puheita. Asuntojen vuokratkaan ei ole päätähuimaavia, yksiö täällä meillä on noin 500 e kk joten ei paha hinta.
      Mitä on puhe köyhyydestä? Ein usko että on, kunhan puhuvat ja valittavat.

• enemmän tietävä

Jos toinen teistä jäisi työttömäksi, tulonne tippuisi, ettekä saisi mitään tukea. Työttömyys ei statuksena oikeuta yhtään mihinkään tukee kuin päivärahaan, eikä aina siihenkään. Moni todella luulee, että työttömillä on oikeus kaikenmaailman tukiin - ei ole.

• 45364756
        enemmän tietävä kirjoitti:

Jos toinen teistä jäisi työttömäksi, tulonne tippuisi, ettekä saisi mitään tukea. Työttömyys ei statuksena oikeuta yhtään mihinkään tukee kuin päivärahaan, eikä aina siihenkään. Moni todella luulee, että työttömillä on oikeus kaikenmaailman tukiin - ei ole.

puhe köyhyydestä. Ruokaa on kaupat pullollaan, että ei ainkaan nälkään kukaan kuole, vaikka niin väittää. Ei ole ruokaa ei ole ruokaa...... kaupassa on, hyvänen aika, sieltä vaan valitsemaan!

Meilä ainakin kaapissa on ruokaa ja kaupasta saa lisää. Kannattaa suosia kotimaista ja käydä tuottajatorilla. Siellä on kyllä kalliit hinnat, mutta se on hyvää ja parempaa ruokaa kuin kaupassa.

Mutta ei syomessa ole köyhiä, meilla ainakin rahaa on ruokaa on asunto on ym yllin kyllin. Kaikilla on.

• nimimerkki muutettu
        45364756 kirjoitti:

puhe köyhyydestä. Ruokaa on kaupat pullollaan, että ei ainkaan nälkään kukaan kuole, vaikka niin väittää. Ei ole ruokaa ei ole ruokaa...... kaupassa on, hyvänen aika, sieltä vaan valitsemaan!

Meilä ainakin kaapissa on ruokaa ja kaupasta saa lisää. Kannattaa suosia kotimaista ja käydä tuottajatorilla. Siellä on kyllä kalliit hinnat, mutta se on hyvää ja parempaa ruokaa kuin kaupassa.

Mutta ei syomessa ole köyhiä, meilla ainakin rahaa on ruokaa on asunto on ym yllin kyllin. Kaikilla on.

Meidän kaupasta saa ruokaa vain jos on rahaa. Mutta osin köyhyys on kyllä itse aiheutettua, osin ei.
        Itse en kuulu köyhiin enkä rikkaisiin, ehkä perheenä olemme tulotasoltamme jonkin verran alle keskimääräisen, mutta tarkoilla elämäntavoilla pärjäämme. Minä olen suht. koulutettu ja välillä teen ihan kohtuullisella palkalla määräaikaista hommaa, välillä ei ole mitään, tällä hetkellä olen käymässä kurssia, joka on ihan kivaa ajanvietettä, varsinkin kun siitä saa rahaa enemmän kuin siitä ettei tekisi mitään.

Yllättävät tilanteet eivät ole itse aiheutettuja - yhteiskunta ei ole sellainen raha-automaatti kuin yleensä kuvitellaan, spurgut saavat tukea paremmin kuin normaalit ihmiset. Joillakin on paha tapa pistää raha menemään heti kun sitä vähänkin. Kuten täällä on mainittu, sairastelu voi tulla kalliiksi. Myös tulipaloissa voi menettää kodin - vakuutuksia on suurimmalla osalla, mutta yhtä tapausta seuranneena ne eivät tulekaan niin itsestäänselvästi kuin maksuja maksaessaan kuvittelee. Monella se on omaa tyhmyyttä, ansiosidonnaiselle jäädään lepäilemään siinä uskossa, että töitä saa kun haluaa kunhan se ansiosidonnainen loppuu. Sitten ihmetellään, että eikö saakaan, sorry ei saa, kun työttömyyspätkä on isompi paha kuin vankilassa istuminen joskus.

Tämä ei ole urbaanilegenda vaan oma kokemus vuosien takaa: Edesmennyt tätini sairastui vakavasti 40-vuotiaana, kun hänellä oli kaksi kotona asuvaa lasta, joista toinen vielä aika pieni. Miehensä oli juoppo, mutta kävi töissä ja ihan kiva selvin päin. Mutta tämä mies kuoli tuon juopottelun seurauksena ja tätini jäi aika pienen eläkkeen varaan. Tätini ei tuhlannut, hän ei jaksanut. Täti oli todella niin sairas, ettei jaksanut edes tiskata itse, eikä kävellä kauppaan, jonne oli puoli kilometriä. Mutta tämä oli jo 30 vuotta sitten, en tiedä toimiiko sosiaalihuolto tällaisessa tapauksessa.

En tiedä kumpaan sarjaan laittaisin liian kiltteyden. Joskus vanhukset antavat lastensa viedä kaikki rahansa ja itse kituuttavat. Täälläkin ihan vasta kirjoitteli joku, jota tytär käytti selkeästi hyväkseen ja ihmetteli, miksei yhteiskunta korvaa kun hän hoitaa tyttärensä lasta eikä nyt voikaan tehdä sitä täysillä.

• yo-opiskelija

... se vain yritetään monesti haudata. Sitä paitsi te oottaki hyvätuloisia. Aika monet köyhistä on opiskelijoita, joilla on pienet opintotulot ja monesti huonot mahdollisuudet tehdä opiskelun ohella töitä... Pienimmätki vuokrat on vähintään 250€/kk ja asumislisää saa max n. 200€. Siihen sitte kaikki opintomenot, sähkö-, vesi-, vakuutus-, netti-, ja puhelinlaskut, mahdolliset lääkemenot ym. terveydenhuoltokustannukset ja muut mahdolliset menot niin ei sitä paljoo rahaa jää ruokaan sellasesta 450€:sta. Ja sitt opiskelijoille kaavailtais vielä 1000 euron lukukausimaksuja... Ja opintolainasta on turha muistuttaa, koska se on LAINAA, jonka joutuu sitte opintojen jälkeen kumminkin maksaan takasi. Lisäksi opiskelun aikana on kaikki ne ihanat korot maksettavana. Se on sellaistakin pakkopullaa, jota ei monet halua ottaa, koska sen takaisin maksamiseen menee sitten niin kauan.

Eli jos siis teillä itellä menee hyvin niin kivat teille, mutta onko pakko kohdella huonompiosaisia kuin roskaa? Elää mekin vain yritetään eikä me olla teille mitään pahaa tehty!! Rikollisia ja juoppoja löytyy yhtälailla hyvätuloisistaki, joten siihenkää on turhaa takertua.

Ei meitä köyhiä tartte polkea maahan, koska me ollaan jo siellä!

• nuukuus kunniaan
        yo-opiskelija kirjoitti:

... se vain yritetään monesti haudata. Sitä paitsi te oottaki hyvätuloisia. Aika monet köyhistä on opiskelijoita, joilla on pienet opintotulot ja monesti huonot mahdollisuudet tehdä opiskelun ohella töitä... Pienimmätki vuokrat on vähintään 250€/kk ja asumislisää saa max n. 200€. Siihen sitte kaikki opintomenot, sähkö-, vesi-, vakuutus-, netti-, ja puhelinlaskut, mahdolliset lääkemenot ym. terveydenhuoltokustannukset ja muut mahdolliset menot niin ei sitä paljoo rahaa jää ruokaan sellasesta 450€:sta. Ja sitt opiskelijoille kaavailtais vielä 1000 euron lukukausimaksuja... Ja opintolainasta on turha muistuttaa, koska se on LAINAA, jonka joutuu sitte opintojen jälkeen kumminkin maksaan takasi. Lisäksi opiskelun aikana on kaikki ne ihanat korot maksettavana. Se on sellaistakin pakkopullaa, jota ei monet halua ottaa, koska sen takaisin maksamiseen menee sitten niin kauan.

Eli jos siis teillä itellä menee hyvin niin kivat teille, mutta onko pakko kohdella huonompiosaisia kuin roskaa? Elää mekin vain yritetään eikä me olla teille mitään pahaa tehty!! Rikollisia ja juoppoja löytyy yhtälailla hyvätuloisistaki, joten siihenkää on turhaa takertua.

Ei meitä köyhiä tartte polkea maahan, koska me ollaan jo siellä!

että opiskelijalla on käytännössä maksuton terveydenhoito, edulliset bussi- ja junaliput, mahdollisuus käyttää nettiä oppilaitoksessa ja opiskelija-asunnossa ilmainen nettiyhteys, erittäin edulliset ateriat ja täysin maksuton opetus. Lisäksi vielä alennuksia moniin kulttuuri-, urheilu- yms. tilaisuuksiin.
        Sekä tietysti valtion takaama opintolaina. On outo ajatus, että lainaa ei tarvitsisi maksaa takaisin. Outoa on sekin, että moniin jonninjoutaviin tarkoituksiin otetaan hanakasti lainaa, jopa kulutusluottoja ja pikavippejä, joissa on huikeat korot, mutta opintoihin ei ei haluttaisi sijoittaa yhtään mitään. Arvojärjestys tuntuu olevan pahasti pielessä.
        Ellei Nyky-Suomessa tarjolla olevilla opintososiaalisilla etuisuuksilla kelpaa opiskella, niin sitten täytyy hakeutua töihin.

• kaks pienipalkkaista

Voi kuule kulta pikkuinen, kyllähän kuka tahansa sinkku tulee toimeen tuollaisella pienelläkin palkalla, kun elää siististi, ei olekaan siitä kysymys. Mutta jos oot perheellinen, on useampi lapsi ja yrität elättää sitä tolla myyjän palkalla tai jos perheessä on kaksi pienipalkkaista, niin on siinä kyllä miettimistä, miten ne rahat saa riittämään.

• Isyystesti

vaan onko pakko? mikäs pakko sinun on ollut lapsukaisia tähän maailmaan pullauttaa, jos sulla ei fyrkka riitä niiden elättämiseen. oletko kuullut ehkäisystä? perhesuunnittelua on tarjolla, myös sinun kaltaisellesi hellpo-helenalle. hae apua, olet sen tarpeessa.

• tietynlaista sakkia

Tämä mainitsemasi ilmainen koulutus suosii vain tietynlaisia ihmisiä, niitä joilla on sellaiset ominaisuudet, että noissa koulutuksissa pärjää. Peruskoulu mm. on kaiken luovuuden tappaja, siellä arvostetaan vain ulkomuistia, matikkapäätä ja kielten osaamista, näin se vaan on. Se joka ei noita kriteerejä täytä, on heti auttamattomasti ulkona kaikesta menestyksestä.

• KoulutettuTytsy

Jos peruskoulu on liian vaikea ja vaativa, niin minkähänlaista koulutusta sitten nuorille lapsille pitäisi mielestäsi olla? Kirjoituksesi oli vähintäänkin outo. Jos ei opi kirjoittamaan ja lukemaan, niin sitten on kyllä vika jossain ihan muualla kuin koulussa. Ei pahalla...
        Peruskoulussa opetataan perusasiat, joiden ei pitäisi normaali lapselle olla liian vaativia. Jos normi koulussa ei pärjää, niin sitten on olemassa eritysluokkia ja kouluja. Se on sitten toinen tarina, minne haluaa peruskoulusta jatkaa ja mihin resurssit riittää.
        Kuulostat jonkunlaiselta taivaanrannan maalarilta tai hippikommuunin jäseneltä? Ymmärrät varmaan, että sellaisia kouluja ei pienille lapsille ole ja sellaiseen päätöken tekoon heistä ei vielä ole. Joten annetaan heille ensin kunnon peruskoulutus ja sitten saavat valita suunnan elämälleen.

• MikkisHoo

Kirjoituksissa on mainittu, että opiskelijat ovat köyhiä. Joo... sehän vähän niinkuin kuulukin siihen aikaan, opiskelija elämään. Ei kai kukaan voi ajatella, että opintotukia saisi tuhansia euroja kuussa?
      Opiskelu on oma valinta ja sen mukana tuoma tilapäinen "köyhyys" on hyväksyttävä.
      Muistan hyvin omankin opiskelu-aikani (valmistuin 9v. sitten), kyllä sillon kaveriporkukalla laskettiin rahoja yhteen ja tehtiin monesti kimpparuokaa. Revittiin rahaa vuokraan ja lainattiin kaverilta viimeiset lantit.
      Se on opiskelija elämää ja pysyy mielessä lopun elämää. Olihan siinä niitä hauskoja juttuja sentään satamäärin enemmän, rahattomuus oli pikku murhe :o)

• ...

...

• Anonyymi

Ihminen saa kaiken, asunnon, ruuan ja terveydenhuollon ilmaiseksi vankilassa, tapa ja elä

• Anonyymi

Biden on Amerikan presidentti kuitenkin, joten demokratiaan ei kannata kuulua kuin kirkkoon.

• Anonyymi

Harvinaisen ryhdikäs kirjoitus, missä elämän realiteetit ovat kohdallaan.
      Ei se ihmisen rahatalous ja elämä ulisemalla parane vaan töitä tekemällä.

• Anonyymi

Niinhän minä juuri tein eli olin töissä 40 vuotta ja sain sen jälkeen eläkettä.
        Tuolla tyäeläkkeellä pärjää ihan mukavasti kun ei polta eikä ole juoppo.

• Anonyymi

Siinäpä erikoinen asiakaspalvelija. Yleensä kaupan työntekijät ovat toisenlaisia. He toivottavat hyvää viikonloppua myös meille köyhille. Ainakin jos olet kohtelias itsekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5862
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4414
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      340
      1579
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      70
      1339
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    10. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1170
    Aihe