Menetetty murrosikä.

Teotwawki

Palstalle ilmestyy tämän tästä kirjoituksia siitä kuinka viisi- tai kuusikymppiset miehet käyvät vieraissa tai katselevat nuorten naisten perään. Kirjoittajina ovat pettyneet naiset. Keskustelut ovat saaneet kommentteja ja lukijoita runsaasti. Siksi päätin kirjoittaa miehen subjektiivisen näkemyksen, joka saattaa linkittyä asiaan tavalla tai toisella. Psykologian opintoja minulla ei ole, mutta olen silti lukenut alan kirjallisuutta kosolti.

Minä menetin murrosikäni osaksi omasta, osaksi toisten syystä. Kun ensin elin despoottimaisen isäni orjana aina viisi- kuusitoistavuotiaaksi, niin yhteiskoulun viidellä luokalla tapasin itseäni lähes neljä vuotta vanhemman tytön, joka kirjoitti ylioppilaaksi samana vuonna kun minä pääsin keskikoulusta. Kaverit olivat kateellisia ja minä ylpeä, koska sen ikäiseltä tytöltähän sai jo seksiäkin. Seurustelimme aina siihen asti, kun valmistuin kauppaopistosta ja olin lähdössä armeijaan. Siis viisi vuotta yhtämittaista seurustelua itseäni huomattavasti vanhemmassa seurassa.

Niiden viiden vuoden aikana, kun minä olin uskollinen poikaystävä, muut ikäiseni seurustelivat kuka kenenkin kanssa ja kaikenlaista ehti tapahtua. Kun pääsin armeijasta tapasin tulevan vaimoni ja perheellisen elämä alkoi. Näitä avioliittoja minulla on ollut ja nyt on kolmas menossa.

Vasta noin neljänkympin tienoilla aloin ymmärtää, että en elänyt murrosikää ollenkaan. No ei se tullut silloinkaan, mutta minulla on ollut koko ajan itseäni nuorempi vaimo, kuten nytkin. Ikäero ei ole suuri ja se pienenee koko ajan, sillä niinhän siinä käy, että viisi tai kuusi vuotta, kuten nyt, on murrosiässä pitempi aika kuin keski-ikäisenä.

Jos tämä herättää jossain jotain ajatuksia, niin kommentteja vastaanotetaan.

107

642

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sihteeri statista

Siksi kysyn että: miksi et kirjoittanut häntäheikki ketjuun sinänsä hyvää vastausta?
      Miksi haluat aina olla ravintoketjun huipulla ja haluat että puhutaan vain ja ainoastaan sinusta?

• moniinkin ketjuihin juuri mainitsemasi HTZA:kin kanssa. Nyt vasta avasin oman ketjun. Kamaan.:-D))))

• puskis on valitusketjun aloittaja. No voi, voi voi voi voi voi.... tuliko nyt parempi olo?

• mannamia

minulla. Miltähän sen olisi pitänyt tuntua?
      Poikia katselin kaukaa, sillä silmällä. Kädestä korkeintaan joskus vähän pidin. Kävin kiltisti koulua, en hikipinkoillut.

Minullakin on ollut koko avioliittoni ajan nuorempi aviomies, tosin koko ajan yksi ja sama.
      Eli samaan pääsee niin tai näin, ilman murroksiakin.

Liekö minulla ollut edes uhmaikää?

• temperamentiltaan hyvin erilaisia sanoo professori Liisa Keltinkangas-Järvinen.

• mannamia
        Teotwawki kirjoitti:

temperamentiltaan hyvin erilaisia sanoo professori Liisa Keltinkangas-Järvinen.

Paljon muutakin fiksua, sanoo hän, viisas ihminen.

• mitäkä mies

Otan kantaa,nyt ei aika riitä.Huima juttu.

• myös siitä hurjasta jutusta.

• hihi!
        Teotwawki kirjoitti:

myös siitä hurjasta jutusta.

ootpas utelias :)

• Ensin menetin lapsuuden sairastamalla, murrosiän ja nuoruuden menetin työlle kun lapsityövoimana piti raataa, aikuisuuteni menetin opiskelulle, kun en ymmärtänyt vetelehtiä ja viettää kotihoitovuosia. Ja nyt ne vievät vielä vanhuudenkin, kun vanhainkoditkin lopetetaan ja ei anneta eläkettä ja ei saa vanhuuttansakaan viettää. Kaikki en menetetty ja kaikki on viety.

• asiasi ihan oikeasti vai lasketko luikuria?

• Teotwawki kirjoitti:

asiasi ihan oikeasti vai lasketko luikuria?

Ja ihan sitä miltä kantilta sitä mitäkin katsoo.

• miljoona kirjoitti:

Ja ihan sitä miltä kantilta sitä mitäkin katsoo.

että ajattele positiivisesti, mutta lieneekö tuo liian brutaalia?

• Teotwawki kirjoitti:

että ajattele positiivisesti, mutta lieneekö tuo liian brutaalia?

Mut nyt on pakko lähteä nukkumaan, että jaksaa herätä aamulla taas raatamaan, viittä vaille kuusi...

• miljoona kirjoitti:

Mut nyt on pakko lähteä nukkumaan, että jaksaa herätä aamulla taas raatamaan, viittä vaille kuusi...

saisi sydiksen, jos joutuisi heräämään niin aikaisin.:-D)

• :))
        Teotwawki kirjoitti:

ei ole yleensä siihen aikaan vielä nukahtanutkaan, sen kun luo. :)) Paitsi tietenkin lumenluoja.

• Teotwawki kirjoitti:

Mut tolla tyylillä se luovan työn tekijä menettää ne aamutkin.

• :)) kirjoitti:

ei ole yleensä siihen aikaan vielä nukahtanutkaan, sen kun luo. :)) Paitsi tietenkin lumenluoja.

viime yön. Kirjoitin ensin artikkelin ja sitten tappelin kuvankäsittelyohjelman kanssa tuntikausia. Luovaa, eikö? :-D))))

• miljoona kirjoitti:

Mut tolla tyylillä se luovan työn tekijä menettää ne aamutkin.

kun en nukkunut koko yönä vaan tein töitä.:-)

Teotwawki kirjoitti:

viime yön. Kirjoitin ensin artikkelin ja sitten tappelin kuvankäsittelyohjelman kanssa tuntikausia. Luovaa, eikö? :-D))))

loitko todella uutta, vai plagioitko, tieten, tai tietämättäsi jo olevaa?

loitko todella uutta, vai plagioitko, tieten, tai tietämättäsi jo olevaa?

kunhan lehti ilmestyy. En plagioi, mutta lehtityössä käytetään olemassa olevaa materiaalia.

Teotwawki kirjoitti:

kunhan lehti ilmestyy. En plagioi, mutta lehtityössä käytetään olemassa olevaa materiaalia.

lukijat sen voisivat tietää, onko heitä??

lukijat sen voisivat tietää, onko heitä??

ihan samoja ihmisiä kuin sinä ja minä.

Teotwawki kirjoitti:

ihan samoja ihmisiä kuin sinä ja minä.

kun vastailet. Harvinaista herkkua, taidan maistaa. :=O

kun vastailet. Harvinaista herkkua, taidan maistaa. :=O

usein siitä, että ketjuni menevät niin pitkiksi, että ei jakseta lukea. Ne menevät pitkiksi siksi, että yritän vastata kaikkiin minulle osoitettuihin vastauksiin. En välttämättä ota kantaa, jos ketjussani jotkut jutustelevat keskenään.

• nyyhhhh

Olipa rankka ja ikävä juttu. Ihminen, jolta nuoruus riistettiin. Itkenkö kohtaloasi?
      Missä mielessä kirjoitit, ei ainakaan käy katteex.

• sitä itsesäälin osoitukseksi, vaan keskustelun avaukseksi. Ei tämä aloitus sisällä mitään tunteilua.

• yhnyhhyyh
        Teotwawki kirjoitti:

sitä itsesäälin osoitukseksi, vaan keskustelun avaukseksi. Ei tämä aloitus sisällä mitään tunteilua.

vaikka seukkasit 5 vuotta? :=O
        Ja, jutskailuahan tänne mahtuu, vähän villoja.

• No jaa, miten sattuikin että käytin juuri pari tuntia elämästäni väsätessäni blogiini juttua vähän samasta aiheesta. En lähde sitä tähän kopioimaan, jo senkin takia etten vielä laittanut sitä näytille, mutta sen verran voin huomauttaa että tuo "menetetty" sisältää jo sellaisen arvostelman joka sulkee silmät merkittävältä osalta probleemaa.

• ymmärtänyt: "tuo "menetetty" sisältää jo sellaisen arvostelman joka sulkee silmät merkittävältä osalta probleemaa. "

Miten niin?

• yohuuhkaja
        Teotwawki kirjoitti:

ymmärtänyt: "tuo "menetetty" sisältää jo sellaisen arvostelman joka sulkee silmät merkittävältä osalta probleemaa. "

Miten niin?

"Tätä lausetta en ymmärtänyt" - no siinäpä se. Mistä päättelet että menetit jotain?

• yohuuhkaja kirjoitti:

"Tätä lausetta en ymmärtänyt" - no siinäpä se. Mistä päättelet että menetit jotain?

raadoin rakennuksella ja kaverini pelasivat jalkapalloa, niin ainakin minä menetin siinä kesälomani.

• Teotwawki kirjoitti:

raadoin rakennuksella ja kaverini pelasivat jalkapalloa, niin ainakin minä menetin siinä kesälomani.

So what?

Itse olen rutiköyhästä perheestä ja jouduin tekemään töitä pikkukakarasta lähtien että elämiseen saatiin rahaa, kouluni kävin loppuun ja opiskeluni opiskelin koko ajan samalla töitä tehden. Se oli minun elämääni, miksi minun pitäisi kadehtia jonkun muun elämää?

Jos nyt kävisin vanhempieni haudalla, voisin samalla vilkaista pari hautakiveä idemmäs ja siinä makaa taas yksi niistä luokkatovereista joilla tuo murrosikä kouluaikanani meni niinkuin nyt kadehdit muiden sitä viettäneen. Reipas rälläys vei hautaan kohta 21 vuotta sitten, minä tässä sentään vielä elelen ihan kohtalaisesti.

• yohuuhkaja kirjoitti:

So what?

Itse olen rutiköyhästä perheestä ja jouduin tekemään töitä pikkukakarasta lähtien että elämiseen saatiin rahaa, kouluni kävin loppuun ja opiskeluni opiskelin koko ajan samalla töitä tehden. Se oli minun elämääni, miksi minun pitäisi kadehtia jonkun muun elämää?

Jos nyt kävisin vanhempieni haudalla, voisin samalla vilkaista pari hautakiveä idemmäs ja siinä makaa taas yksi niistä luokkatovereista joilla tuo murrosikä kouluaikanani meni niinkuin nyt kadehdit muiden sitä viettäneen. Reipas rälläys vei hautaan kohta 21 vuotta sitten, minä tässä sentään vielä elelen ihan kohtalaisesti.

Sitkeys on se ominaisuus minkä on saanut itselleen kehitettyä, ja sillä pärjää pitkälle surkeimmissakin olosuhteissa. Ja se onkin nykypäivänä aika haluttu ominaisuus, mutta valitettavasti se vaatii jotain kehittyäkseen vahvaksi.

Oikeesti mä en ymmärrä koko murrosiässä seurustelu juttua. Ei kait kukaan silloin meilläpäin ainakaan edes seurustellut, naimisiin vaan mentiin ja äkkiä, tai sitten syntyi jollekin yhtäkkiä aivan salaperäisesti, täysin isätön lapsi.

Ja mies on minulla vaihtunut useasti, enkä ole sitä koskaan hävennyt tunnustaa. Mutta en etsi syyllistä en peilistä, enkä kaiva esiin menneisyydestäkään. Minkäpäs sitä sille vaihtelunhaluiselle luonteelleen voi. Nyt on onneksi pisin suhde elämässäni menossa, kohta kahdeksan vuotta tulee täyteen, mutta tästäkin piti monta vuotta elää komennusmiehen kanssa, siten että nähtiin vaan to illasta,pe,la ja su. Mut tähän elämään on tyytyminen.

• miljoona kirjoitti:

Sitkeys on se ominaisuus minkä on saanut itselleen kehitettyä, ja sillä pärjää pitkälle surkeimmissakin olosuhteissa. Ja se onkin nykypäivänä aika haluttu ominaisuus, mutta valitettavasti se vaatii jotain kehittyäkseen vahvaksi.

Oikeesti mä en ymmärrä koko murrosiässä seurustelu juttua. Ei kait kukaan silloin meilläpäin ainakaan edes seurustellut, naimisiin vaan mentiin ja äkkiä, tai sitten syntyi jollekin yhtäkkiä aivan salaperäisesti, täysin isätön lapsi.

Ja mies on minulla vaihtunut useasti, enkä ole sitä koskaan hävennyt tunnustaa. Mutta en etsi syyllistä en peilistä, enkä kaiva esiin menneisyydestäkään. Minkäpäs sitä sille vaihtelunhaluiselle luonteelleen voi. Nyt on onneksi pisin suhde elämässäni menossa, kohta kahdeksan vuotta tulee täyteen, mutta tästäkin piti monta vuotta elää komennusmiehen kanssa, siten että nähtiin vaan to illasta,pe,la ja su. Mut tähän elämään on tyytyminen.

Jos olisin kateellinen toisten aktiivisemmasta seksielämästä, esimerkiksi tuon kuolleen kaverini joka kai hoiteli ties kuinka monta luokkamme tytöistä ja kai pari pojistakin kun itsellä oli vain yksi sen tason tuttavuus jota hädin tuskin kädestä kiinni pystyin pitämään ja hänkin kuoli pian vakavaan sairauteen, pitäisi tietää että jotakin parempaa on ollut tarjolla. Kuitenkin jokainen myöhemmistä naissuhteistani on ollut pettymys, maannut aina jokaisen tarjoutuneen miehen kanssa. Käsitykseni on että se on seksuaalisesti aktiivisien naisten perusominaisuus ja siksi, koska sukupuuttoni olen jo välttänyt, on parempi pysytellä erossa naisista koska ne huonontavat enemmän elämänlaatua kuin toisivat iloa.

Se kai johtuu siitä että fiksut ihmiset, niin miehet kuin naiset, eivät välitä seksistä samalla tavoin kuin keskimääräistä vähän tyhmemmät. Enkä tähän päivään ole tavannut naista joka pystyisi keskustelemaan viisaasti, oivaltavasti ja inspiroituneesti sellaisista aiheista jotka myös minua kiinnostavat.

• yohuuhkaja kirjoitti:

Jos olisin kateellinen toisten aktiivisemmasta seksielämästä, esimerkiksi tuon kuolleen kaverini joka kai hoiteli ties kuinka monta luokkamme tytöistä ja kai pari pojistakin kun itsellä oli vain yksi sen tason tuttavuus jota hädin tuskin kädestä kiinni pystyin pitämään ja hänkin kuoli pian vakavaan sairauteen, pitäisi tietää että jotakin parempaa on ollut tarjolla. Kuitenkin jokainen myöhemmistä naissuhteistani on ollut pettymys, maannut aina jokaisen tarjoutuneen miehen kanssa. Käsitykseni on että se on seksuaalisesti aktiivisien naisten perusominaisuus ja siksi, koska sukupuuttoni olen jo välttänyt, on parempi pysytellä erossa naisista koska ne huonontavat enemmän elämänlaatua kuin toisivat iloa.

Se kai johtuu siitä että fiksut ihmiset, niin miehet kuin naiset, eivät välitä seksistä samalla tavoin kuin keskimääräistä vähän tyhmemmät. Enkä tähän päivään ole tavannut naista joka pystyisi keskustelemaan viisaasti, oivaltavasti ja inspiroituneesti sellaisista aiheista jotka myös minua kiinnostavat.

Seksi lievittää jännitystä ja ahdistusta, antaa läheisyydentunnetta ja energiaa. Ja ehkä ne siksi ovat sitten jännittyneempiä, ahdistuneempia, läheisriippuvaisuuteen taipuvaisia ja manian puolelle kallistuvia, ennemmin kuin masennuksen puolelle, ne joille se seksi maistuu tavallista enemmän. Tiedä häntä, mutta en oikein siihen tyhmyyteen ja fiksuuteen osaa sanoa mitään, liekö sitä tutkittu mitenkään.

Äkkiä ajatellen luulisin, että masentuneet ihmiset ehkä harrastavat sitä tavallista vähemmän, niin kuin vähän kaikkea muutakin energiaa vaativaa puuhaa, ja ovat myös synkkyyteen taipuvaisia ja vatvovat niitä vellovia ajatuksiaan. En osaa sanoa, täytyisi perehtyä johonkin asiaa tutkineeseen lähteeseen.

• miljoona kirjoitti:

Seksi lievittää jännitystä ja ahdistusta, antaa läheisyydentunnetta ja energiaa. Ja ehkä ne siksi ovat sitten jännittyneempiä, ahdistuneempia, läheisriippuvaisuuteen taipuvaisia ja manian puolelle kallistuvia, ennemmin kuin masennuksen puolelle, ne joille se seksi maistuu tavallista enemmän. Tiedä häntä, mutta en oikein siihen tyhmyyteen ja fiksuuteen osaa sanoa mitään, liekö sitä tutkittu mitenkään.

Äkkiä ajatellen luulisin, että masentuneet ihmiset ehkä harrastavat sitä tavallista vähemmän, niin kuin vähän kaikkea muutakin energiaa vaativaa puuhaa, ja ovat myös synkkyyteen taipuvaisia ja vatvovat niitä vellovia ajatuksiaan. En osaa sanoa, täytyisi perehtyä johonkin asiaa tutkineeseen lähteeseen.

Onhan sitä tutkittu, lisäsin tuosta aiemmin lupaamani jutun blogiini.

• yohuuhkaja kirjoitti:

Onhan sitä tutkittu, lisäsin tuosta aiemmin lupaamani jutun blogiini.

Minua ei kiinnosta muiden seksuaalisuus, kuin vain itseni ja oman mieheni.

• miljoona kirjoitti:

Minua ei kiinnosta muiden seksuaalisuus, kuin vain itseni ja oman mieheni.

Ai, no teidän seksuaalisesta aktiivisuudestanne en muista tutkimuksia lukeneeni.

• yohuuhkaja kirjoitti:

Ai, no teidän seksuaalisesta aktiivisuudestanne en muista tutkimuksia lukeneeni.

no ei kai

• Adria

No herätti sellaisen ajatuksen, että mikä on tai mihin kätkit sen varsinaisen pointin.

• on aika selvä. Kun sanon, että olen ollut despoottimaisen isäni orjana, lienee aika selvä, että siellä tehtiin lujasti työtä isän heiluttaessa tahtipuikkoa. Sana orjuus sisältää jo sen, että ihminen joutuu vasten tahtoaan tekemään palkatta toiselle palveluksia. Kun tuolla aiemmin joku narisija sanoi, että sellaista se meidän lapsuudessa oli, niin minun kaveripiirissäni, jota sentään oli kaikesta huolimatta, ei yhdessäkään muussa perheessä edellytetty, että 11 ja 12 vuotiaat lapset tekevät työtä rakennuksella koko kesän palkatta. Muut viettivät huolettoman kesäloman ja minä ja veljeni rakensimme taloa. Kai tämä nyt tuli selväksi, mitä orjuus tarkoitti tapauksessani. Siis murrosikä meni siinä.

• Adria
        Teotwawki kirjoitti:

on aika selvä. Kun sanon, että olen ollut despoottimaisen isäni orjana, lienee aika selvä, että siellä tehtiin lujasti työtä isän heiluttaessa tahtipuikkoa. Sana orjuus sisältää jo sen, että ihminen joutuu vasten tahtoaan tekemään palkatta toiselle palveluksia. Kun tuolla aiemmin joku narisija sanoi, että sellaista se meidän lapsuudessa oli, niin minun kaveripiirissäni, jota sentään oli kaikesta huolimatta, ei yhdessäkään muussa perheessä edellytetty, että 11 ja 12 vuotiaat lapset tekevät työtä rakennuksella koko kesän palkatta. Muut viettivät huolettoman kesäloman ja minä ja veljeni rakensimme taloa. Kai tämä nyt tuli selväksi, mitä orjuus tarkoitti tapauksessani. Siis murrosikä meni siinä.

Kato kun mä olen niin hidas, etten heti hiffannut yhteyttä tuolla alussa kertomaasi johdatukseen, eli ->
        Palstalle ilmestyy tämän tästä kirjoituksia siitä kuinka viisi- tai kuusikymppiset miehet käyvät vieraissa tai katselevat nuorten naisten perään. Kirjoittajina ovat pettyneet naiset. Keskustelut ovat saaneet kommentteja ja lukijoita runsaasti. Siksi päätin kirjoittaa miehen subjektiivisen näkemyksen, joka saattaa linkittyä asiaan tavalla tai toisella.

• Adria kirjoitti:

Kato kun mä olen niin hidas, etten heti hiffannut yhteyttä tuolla alussa kertomaasi johdatukseen, eli ->
        Palstalle ilmestyy tämän tästä kirjoituksia siitä kuinka viisi- tai kuusikymppiset miehet käyvät vieraissa tai katselevat nuorten naisten perään. Kirjoittajina ovat pettyneet naiset. Keskustelut ovat saaneet kommentteja ja lukijoita runsaasti. Siksi päätin kirjoittaa miehen subjektiivisen näkemyksen, joka saattaa linkittyä asiaan tavalla tai toisella.

hidas olen itsekin. Joskus pitää lukea viesti moneen kertaan, ennen kuin tajuaa toisen ajatuksen juoksun.:-D)))

• monilla muillakaan ole pahemmin murrosikää saanut olla. Kirjoitit että yhden kesän jouduitte veljiesi kanssa rakentamaan taloa, ei kait se murrosikä kestä vain yhtä kesää.
      Lapsuuden menettäminen on mielestäni vielä kamalampaa samanlaisen isän toimesta.

• helvettiä ihan lapsuudesta hamaan siihen asti, kun olin riittävän iso panemaan vastaan.

• Teotwawki kirjoitti:

helvettiä ihan lapsuudesta hamaan siihen asti, kun olin riittävän iso panemaan vastaan.

hyvinkin. Tai sitten pääsi karkuun avioliiton taikka jonkun muun samantapaisen asian takia. Kuka opiskelemaan muualle, menemällä avioon tai niinkuin miehet usein, menemällä armeijaan. Tai siis eihän meillä ole armeijaa vaan puolustusvoimat.

• mukkelisjamakkelis

Meillä kaikilla on paljon menetettyä, kellä enemmän, kellä vähemmän, jos sitä aletaan luettelemaan. Itse iloitsen siitä vähästä, jota olen saanut, mieluummin, kuin märehdin ikivanhoissa tapahtumissa.
      Tuskin isälläni tai äidilläni on murrosikäisenä ollut mitään tietoa murroksestaan.
      Lie sekin ikä keksitty vasta meidän syntymän jälkeen.

Loppujen lopuksi, en oikein edes ymmärtänyt, mitä menetit. Saithan ainakin paljon enemmän, kuin useimmat muut ikäisesi pojat.

• Jos sitä sillä sanoilla voi kuvata. On koetettu tankata minunkin päähäni. Siksi olen tänään vittumaisella päällä. Arvostan sinun rehellisyyttäsi jota ei näköjään kaikki tajua, mutta koeta kääntää se niin, että olet oppinut joitakin muita enemmän elämästä.
        En pysty atamaan anteeksi kaikkia mutta eihän minun tarvitsekaan.

• liisamarjut
        firefox58 kirjoitti:

Jos sitä sillä sanoilla voi kuvata. On koetettu tankata minunkin päähäni. Siksi olen tänään vittumaisella päällä. Arvostan sinun rehellisyyttäsi jota ei näköjään kaikki tajua, mutta koeta kääntää se niin, että olet oppinut joitakin muita enemmän elämästä.
        En pysty atamaan anteeksi kaikkia mutta eihän minun tarvitsekaan.

On vaikeaa antaa anteeksi jo lapsena kokemansa vääryys. Itsekin huomaan lankeavani siihen vanhaan paskaan, vaikka jo luulin päässeeni yli.
        Olisi helpompaa elämä, jos ei olisi kärsimänsä pahan taakka harteilla jumittamassa. Kai kaikki johtuu eri päivänä olevasta mielentilasta. Sitä on vaan toisinaan niin hauras :((((((((

• hairioilmoitus

Nostan hattua että miehellä riittää munaa laittaa tuollaisen aloituksen! Tällä palstalla nössökirjoituksia riittää mutta tuo oli loistava kirjoitus...

EN OLE samaa mieltä asioista mutta tuollaisia aloituksia palstalla tarvitaan.

Itse olen harkinnut aloitusta "naisten masturbointi" mutta se varmaan heti poistettaisiin? :((

• ajomiehet, sitäkin kiinosti vain kyseiset aloitukset.

• edes, sitä masturbointijuttua.
        Vois tulla kivaa.

• katsoin tok

• palstalle naisten masturbointi, sellainenkin löytyy.:-D

• hairioilmoitus
        minttupuu kirjoitti:

edes, sitä masturbointijuttua.
        Vois tulla kivaa.

Ylläpito poisti alle aikayksikön :( Se olisi voinut olla hauskaa tosiaan :))

• tippanb

samasta aiheesta naisporukalla. Taitaa asiassa perää olla, meinaan lähipiirissä on ystävättärelläni "menetetyn murrosiän eläminen" meneillään. Mutta eipä asiasta sen enempää ;)

• ole ollut yleensä keskustelua, mutta ajattelin sitä vähän siltä kantilta, että joillakin saattaa jossain elämän vaiheessa iskeä sellainen tunne, että elämä on jäänyt elämättä. Sitten häseletään myöhemmin.

• mitäkä mies

Aivan uskomaton avaus ja tämä oli mielestäni huima juttu,eikä minun murrosiän sähellykset.

Nuorena,alle viistoista ikäisenä luulin jo jääväni vanhaksi pojaksi,kun ei minkään valtakunnan tyttösiä ollut jonoksi asti.Rippikoulun jälkeen kaikki oli toisin,mutta olin edelleen yksin,aloin jo olla toedella huolissani,sillä 23 vuotiaan saisin maksaa vanhan pojan veroa:)
      Yhdeksi syyksi laitoin tietenkin ujouteni ja huonon artikuloinnin.Opettelin jo hyvin nuorena tansimaan kaikki mahdolliset tanssit,kun oli hyvä naapurin tyttö opettamassa.Kyllä se naapurin tyttö opetti muutakin.Kesken tanssiharkkojen tyttö ehdotti että hän voisi opettaa pussaamaankin,kieltäydyin jyrkästi sanoen:Ehä mä nyt sun kans voi pussailla höhlä...
      Harkat vedettiin läpi ilman suutelukoulua.

Pääsin testaamaan taitojani tanssilavalle ja kyllä tanssi sujui suhteellisen hyvin ujolta punaposkiselta pojalta,mutta jouduin tukalaan tilanteeseen viimeisen hitaan aikana,sillä daami oli suukkoa vailla,tai ainakin sen silmälasit huurtui..Shit..ajattelin,olis sittenkin pitänyt harjoitella."Läheltä liippasi.

No jossain vaiheessa opin kaikki temput,mitä piti tehdä ja milloin.

Yksi rajoittava seikka oli sekin kun olin ainoa poika talossa ja minulla oli paljon töitä ja velvollisuuksia,enkä ehtinyt viettää nuoruutta niinkuin muut ikäiseni kaverit.Minua pyydettiin usein mukaan rientoihin,ym.Mutta usein jouduin sanomaan että en ehdi.

Ei siitä murkkuelämän puutostilasta ehkä jäänyt mitään isompaa vikaa,mutta kerran olin kihloissa,sitä en edes uskalla muistella.

kaikesta huolimatta olen yksi avioinen,hän on ollut minulle kaikki,hänen allaan maata palvoin,enkä koskaan mene uudelleen naimisiin.

Toisaalta minun nuoruuteni oli vastakohta,sillä minähän en saanut mitään,enkä kyllä osannut olla vaillakaan:)))))

• mutta kun olen tarkasti seurannut kirjoitteluasi palstalla, niin pitää miettiä, että milloin mies puhuu vakavissaan ja milloin kieli poskessa.:-)

• mitäkä mies
        Teotwawki kirjoitti:

mutta kun olen tarkasti seurannut kirjoitteluasi palstalla, niin pitää miettiä, että milloin mies puhuu vakavissaan ja milloin kieli poskessa.:-)

On sellainen että en ihan kaikkea kehtaa kirjoittaa,mutta vakavissaan kuitenkin tällä kertaa.Tötmäsin nimittäin viime päivinä nuoruuden muistoihin:)

• mitäkä mies kirjoitti:

On sellainen että en ihan kaikkea kehtaa kirjoittaa,mutta vakavissaan kuitenkin tällä kertaa.Tötmäsin nimittäin viime päivinä nuoruuden muistoihin:)

tiesi tämä nuoruuden muisto? :-D

• mitäkä mies
        Teotwawki kirjoitti:

tiesi tämä nuoruuden muisto? :-D

Aika on kääntynyt,se kulkee taakse päin.Melkein järjestyksessä,ainakin suurin osa entisistä tyttöystävistä on ottanut yhteyttä kymmenen vuoden aikana ja tällä viikolla tuli loppusuora,kun nuoruuden ensimmäinen rakastettu otti yhteyttä.Saadaan viimeinkin puhuttua kaikki asiat,muistella menneitä,helvetin vanhoja juttuja.Pian varmaan päästään siihen,mikä muu kuin pitkä välimatka meidät ajoi eri teille.

On käsittämätöntä miten tuohon möhkäleeseen,mikä sydämmen tilalla on,miten siihen voi tulla niinkin suuria tunteita,että se sekoittaa todellisuuden tajun ja vie yöunet..En sittenkään taida olla kuollut tunne tasolla.

Mitä helkuttia minä täätä sulle puran..Tällä menolla istun pian räystäällä ja sirkutan kuin tintti:)))))))

• HTZA
        mitäkä mies kirjoitti:

Aika on kääntynyt,se kulkee taakse päin.Melkein järjestyksessä,ainakin suurin osa entisistä tyttöystävistä on ottanut yhteyttä kymmenen vuoden aikana ja tällä viikolla tuli loppusuora,kun nuoruuden ensimmäinen rakastettu otti yhteyttä.Saadaan viimeinkin puhuttua kaikki asiat,muistella menneitä,helvetin vanhoja juttuja.Pian varmaan päästään siihen,mikä muu kuin pitkä välimatka meidät ajoi eri teille.

On käsittämätöntä miten tuohon möhkäleeseen,mikä sydämmen tilalla on,miten siihen voi tulla niinkin suuria tunteita,että se sekoittaa todellisuuden tajun ja vie yöunet..En sittenkään taida olla kuollut tunne tasolla.

Mitä helkuttia minä täätä sulle puran..Tällä menolla istun pian räystäällä ja sirkutan kuin tintti:)))))))

on juttusi.
        En usko alkuunkaan.
        Taitaa olla näin:

http://www.youtube.com/watch?v=WLZ_467kjVo

• mitäkä mies
        HTZA kirjoitti:

on juttusi.
        En usko alkuunkaan.
        Taitaa olla näin:

http://www.youtube.com/watch?v=WLZ_467kjVo

Kyllä tämä on ihan totta,vaikka olenkin joskus heittänyt vaikka mitä huulta täällä,nyt olen vakavissani.Faksia tulee jatkuvalla syötöllä,keskustelu on ollut antoisaa,väliin saan nauraa omalle nuoruuden hulluudelle.En tunne yhtään Majaleenaakaan:)))

• HTZA
        mitäkä mies kirjoitti:

Kyllä tämä on ihan totta,vaikka olenkin joskus heittänyt vaikka mitä huulta täällä,nyt olen vakavissani.Faksia tulee jatkuvalla syötöllä,keskustelu on ollut antoisaa,väliin saan nauraa omalle nuoruuden hulluudelle.En tunne yhtään Majaleenaakaan:)))

on minussa psykologia, että osaan tajuta "faksi"- termin olevan teinien elämää. Ja "nuoruuden hulluus" kavaltaa sinun olevan ajatuksissasi epävarma, ajatuksissasi.
        Viittaus, että et tunne Marja-Leenaakaan, on lapsellinen ilmaus.

Oletan sinun olevan 40-60 jotain.
        Nuoruuttaan kaipaava mies.

• mitäkä mies kirjoitti:

miehillä ole tunteita? Häh? :-D

• mitäkä mies
        HTZA kirjoitti:

on minussa psykologia, että osaan tajuta "faksi"- termin olevan teinien elämää. Ja "nuoruuden hulluus" kavaltaa sinun olevan ajatuksissasi epävarma, ajatuksissasi.
        Viittaus, että et tunne Marja-Leenaakaan, on lapsellinen ilmaus.

Oletan sinun olevan 40-60 jotain.
        Nuoruuttaan kaipaava mies.

Ikä osui kohdalleen,kaikki muu meni metsään,enkä todella anna yhtään painoarvoa sanoillesi.Minusta oli lapsellisempaa laittaa tosissaan olevalle miehelle tuollainen linkki,varsinkin kun en tunne marjaa enkä leenaa.

Lähelle osuit kuitenkin,olen ollut epävarma yli kolme kymmentä vuotta,mutta pian alkaa valjeta.

Nuoruuttaan,ihanaa ensirakkauttaan muisteleva mies on lähempänä oikeaa käsitettä.

Ei tavitse ilkeillä,kiitos

• mitäkä mies
        Teotwawki kirjoitti:

miehillä ole tunteita? Häh? :-D

Tunnepuoli on jäänyt vähemmälle huomiolle minulla.En tietysti tarkoita ettei yleisesti miehilläkin voisi olla tunteita muuallakin kuin vyötärön alapuolella:)

Kyllä täytyy myöntää etten todellakaan ymmätänyt naisen/tytön mielialoja silloin nuorena.Nyt saan kuulla niin hyvä kuin pahatkin.Keskustelu rakkaani kanssa on ollut tähän asti kuitenkin lämmin,ehkä hiukan jännittynyt..Paljon ihminen muuttuu yli kolmen kymmenen vuoden aikana,tarkoitan luonnetta,sillä tuskin koskaan tapaan ensirakkauteni livenä.

• mitäkä mies kirjoitti:

Tunnepuoli on jäänyt vähemmälle huomiolle minulla.En tietysti tarkoita ettei yleisesti miehilläkin voisi olla tunteita muuallakin kuin vyötärön alapuolella:)

Kyllä täytyy myöntää etten todellakaan ymmätänyt naisen/tytön mielialoja silloin nuorena.Nyt saan kuulla niin hyvä kuin pahatkin.Keskustelu rakkaani kanssa on ollut tähän asti kuitenkin lämmin,ehkä hiukan jännittynyt..Paljon ihminen muuttuu yli kolmen kymmenen vuoden aikana,tarkoitan luonnetta,sillä tuskin koskaan tapaan ensirakkauteni livenä.

olennaisesti erilainen, koska mulla oli se vanhempi tyttöystävä, jolla sitten tietysti oli omat ystävänsä ja niin edelleen. Siinä sai pieni poika kuunnella korvat punaisina, miten nainen tyydytetään ja sen sellaista. No oppia se kaikki oli.

• Cusela
        Teotwawki kirjoitti:

olennaisesti erilainen, koska mulla oli se vanhempi tyttöystävä, jolla sitten tietysti oli omat ystävänsä ja niin edelleen. Siinä sai pieni poika kuunnella korvat punaisina, miten nainen tyydytetään ja sen sellaista. No oppia se kaikki oli.

Jaa, eksyin tässä kanssanne sivuraiteille. Luin vain aloituksen ja muutamia eilisiä kommentteja sieltä täältä.

Mutta palatakseni alkuperäiseen aiheeseen menetetystä murrosiästä. Menetettyhän se on kun tässä kuuttakymmentä käy. 13 vee itse menin töihin, kun tavallaan painostettiin eli annettiin ymmärtää että, jos et koulua käy niin tienaat. Töitä oli mistä valita. 15-vuotiaana vasta pääsi seuraavan oppitason kouluun, jonne vanhemmat lupasivat lukukausimaksun ja matkat maksaa. Pari vuotta siinä meni ja taas töihin.

Melkoisen hulvatonta teini-ikää ehdin siinä välissä viettää. Silloin päivät ja viikot ja kesät olivat pidemmät kuin nykyisin.

• Cusela kirjoitti:

Jaa, eksyin tässä kanssanne sivuraiteille. Luin vain aloituksen ja muutamia eilisiä kommentteja sieltä täältä.

Mutta palatakseni alkuperäiseen aiheeseen menetetystä murrosiästä. Menetettyhän se on kun tässä kuuttakymmentä käy. 13 vee itse menin töihin, kun tavallaan painostettiin eli annettiin ymmärtää että, jos et koulua käy niin tienaat. Töitä oli mistä valita. 15-vuotiaana vasta pääsi seuraavan oppitason kouluun, jonne vanhemmat lupasivat lukukausimaksun ja matkat maksaa. Pari vuotta siinä meni ja taas töihin.

Melkoisen hulvatonta teini-ikää ehdin siinä välissä viettää. Silloin päivät ja viikot ja kesät olivat pidemmät kuin nykyisin.

pitempiä kuin nykyisin? Eivät muuten olleet, vaan lyhyempiä. Tämä perustuu tieteelliseen faktaan, mutta ne saattoivat tuntua pitemmiltä, koska nuori elää enemmän siinä hetkessä jossa on. Ihminen rekisteröi ympäristöään nuorena huomattavasti tarkemmin kuin vanhana ja siksi elämä ja päivät tuntuvat pitemmiltä silloin.

• Cusela
        Teotwawki kirjoitti:

pitempiä kuin nykyisin? Eivät muuten olleet, vaan lyhyempiä. Tämä perustuu tieteelliseen faktaan, mutta ne saattoivat tuntua pitemmiltä, koska nuori elää enemmän siinä hetkessä jossa on. Ihminen rekisteröi ympäristöään nuorena huomattavasti tarkemmin kuin vanhana ja siksi elämä ja päivät tuntuvat pitemmiltä silloin.

Juuri näin. Tuntuivat pidemmiltä ja ehti tekemään vaikka mitä ja silti välillä jopa pitkästymään.

Kun en osaisi asiaa paremmin ilmaista, laitan kaikista suosituksista huolimatta tähän Sir Elwoodin hiljaisten värien kappaleen, jossa asiasta lauletaan mm. näin: *tää aika on hassu juttu*

• Cusela
        Cusela kirjoitti:

Juuri näin. Tuntuivat pidemmiltä ja ehti tekemään vaikka mitä ja silti välillä jopa pitkästymään.

Kun en osaisi asiaa paremmin ilmaista, laitan kaikista suosituksista huolimatta tähän Sir Elwoodin hiljaisten värien kappaleen, jossa asiasta lauletaan mm. näin: *tää aika on hassu juttu*

Ja se linkkihän on tämä.

http://www.youtube.com/watch?v=0OF0qGxxlF0

• Cusela
        Teotwawki kirjoitti:

tämä bändi on eräs suosikeistani. Kannelmäki on aika lähellä sitä seutua, jossa minä pitkän nuoruuteni vietin.:-)

Mennäkseni taas aivan muualle alkuperäisestä asiasta, sanoisin että joskus ärsyttää kovin se, että tämänkin kappaleen kirjoitaja voisi ikänsä puolesta olla lapseni. Mietin ja puhuin tänään aisasta nuoremman polven kanssa. Nuorempi polvi käväisi oman pään seinään lyömänsä rajoilla ja alkoi hetkittäin uskoa, että ei se kannata. Kannataa sittenkin uskoa niitä, jotka ovat kaiken saman läpikäyneet.

Pitääkös tässä iässä olla joko tyytyväinen tai kärsiä menetystä siitä, että joku tekee monta asiaa paremmin kuin itse? Omassa pienessä elämässäni nyt juuri tänään ja tällä hetkellä olen itse tyytyväinen.

• Cusela kirjoitti:

Mennäkseni taas aivan muualle alkuperäisestä asiasta, sanoisin että joskus ärsyttää kovin se, että tämänkin kappaleen kirjoitaja voisi ikänsä puolesta olla lapseni. Mietin ja puhuin tänään aisasta nuoremman polven kanssa. Nuorempi polvi käväisi oman pään seinään lyömänsä rajoilla ja alkoi hetkittäin uskoa, että ei se kannata. Kannataa sittenkin uskoa niitä, jotka ovat kaiken saman läpikäyneet.

Pitääkös tässä iässä olla joko tyytyväinen tai kärsiä menetystä siitä, että joku tekee monta asiaa paremmin kuin itse? Omassa pienessä elämässäni nyt juuri tänään ja tällä hetkellä olen itse tyytyväinen.

erittäin tyytyväinen, jos jälkipolveni tekee asiat paremmin kuin minä olen tehnyt.

• mitäkä mies
        Teotwawki kirjoitti:

minulle käynyt samoin,ellen olisi pysynyt kovana.Mitä naapurin tyttö olisi ollut seuraavaksi opettamassa??Hänkin oli minua ehkä kome vuotta vanhempi ja tietysti huomasin hänen olevan myös kehittyyneempi.
        Varmaan vielä tahallaan valistivat nuorta miestä.

Näistä iki vanhoista riittäisi juttua vaikka kuika,mutta taidan vaijeta nyt tästä aiheesta.

• mitäkä mies kirjoitti:

minulle käynyt samoin,ellen olisi pysynyt kovana.Mitä naapurin tyttö olisi ollut seuraavaksi opettamassa??Hänkin oli minua ehkä kome vuotta vanhempi ja tietysti huomasin hänen olevan myös kehittyyneempi.
        Varmaan vielä tahallaan valistivat nuorta miestä.

Näistä iki vanhoista riittäisi juttua vaikka kuika,mutta taidan vaijeta nyt tästä aiheesta.

kuittaa.:-)

• Selianalyysi

ei taida kelvata selitykseksi aikuisiän huikenteluun. :) Teini-iän murros on hormooneista riippuvaa. Aikuisiän kokeiluihin liene muut syyt?

MInä tunnen peräti kolme sinunkaltaistasi pikkuvanhaa, ja heistä kaksi elää vieläkin urautunutta, ensimmäistä suhdettaa. Kolmas erosi, ja on uusiopoikamies.

• ihan hyvin ja olen ollut nykyisessä suhteessani nyt 16 vuotta, enkä ole aikonut tästä lähteä.

• Selilyysi
        Teotwawki kirjoitti:

ihan hyvin ja olen ollut nykyisessä suhteessani nyt 16 vuotta, enkä ole aikonut tästä lähteä.

että vaimosi on samaa mieltä. :)

Toivotan teille monta tulevaa, yhteistä, aviovuotta!

• Selilyysi kirjoitti:

että vaimosi on samaa mieltä. :)

Toivotan teille monta tulevaa, yhteistä, aviovuotta!

kummakaan valittamista. Kun puukoniskut edellisestä tappelusta alkavat jo parantua ja poliisikaan ei ole käynyt pariin viikkoon, niin mitäs tässä valittamaan.:-D))))))))))))

• uskollinenmies

psykologiajuttuja, en usko. Sen sijaan uskon, että luonne ja parisuhteen laatu määräävät näissä asioissa. Jos nainen ei näe parisuhteessa kuin itsensä, niin moni mies on vieraissa alta aikayksikön. Ja käyhän se varmaan toisinkin päin, ehkä suuremmalla viiveellä.
      Jotkut taas ei lähde sinne vieraisiin kirveelläkään vaikka aihettakin olisi. Joillekkin rakkaus ja parisuhde on ikuista ja puolison kunnioitus niin suurta, että mieluummin vaikka KÄRSITÄÄN se loppuun asti kuin rikotaan annettu lupaus, vaikka toinen ei sitä noudatakkaan.

• ehjä lapsuus

Tiedän, että tämä kuuluisi ateismi-palstalle.

Nyt on paljon helpompi ymmärtää Ateismi-palstalla vihakampanjasi uskontoa ja Jumalaa vastaan. On olemassa sellainen tutkimusala kuin kliininen teologia, joka on psykologian ja psykiatrian erityisala. Kannattaa tutustua!

Lyhyesti: Olet omaksunut jumalakuvan despootti-isäsi luoman mielikuvan pohjalta. jumalahan on usein kuvattu Isä-Jumalaksi, jolloin niin moni rinnastaa Häneen samanlaisen mielikuvan alitajunnassaan kuin oma isä on ollut. Veikkaan myös, että et ole koskaan voinut selvittää välejäsi oman isän kanssa. Ok? Sinulle on jäänyt silloin jumala-auktoriteetista melkoisen väärä kuva, joka siis perustuu oman isäsi luomaan mielikuvaan hirmuisesta Jumalasta. Julma isä, joka ei kuuntele ja ole olemassa isänä, hellänä ja rakastavana.

Itselläni on ollut taas toisenlainen isä ja minulle on ollut helppoa samaistaa mielikuvissani reilu, hauska, oikeudentajuinen ja tasapuolinen isä ja kristinuskon Jumala-kuva.

Aiheesta ei tämän enempää, voit siihen itse tutustua. Jostain löytyy vielä aikoja sitten loppuunmyyty kirja "Johdatus kliiniseen teologiaan", jos sattuu kiinnostamaan.

• Otetaanpa selvää, onko tämä taas jotain kreationistien pseudotiedettä.

• Jaa, onko kliinisen teologian tarkoituksena yleisemminkin junailla ateismille ja uskonnottomuudelle joku tautiluokitus? Vähän samaan tapaan kuin noissa pakkovallan maissa järjestelmän vastustajia pidettiin mielisairaina?

• toinen selittäjä
        yohuuhkaja kirjoitti:

Jaa, onko kliinisen teologian tarkoituksena yleisemminkin junailla ateismille ja uskonnottomuudelle joku tautiluokitus? Vähän samaan tapaan kuin noissa pakkovallan maissa järjestelmän vastustajia pidettiin mielisairaina?

Samat tarkastelukulmat on uskottomille ja uskovaisille eikä kyse ole tautiluokituksesta.

Jumala-kuva on joillakin uskovaisillakin kovin ankara, syyttävä, rakastamaton yms yms tai sitten rakastava, armollinen, armahtavainen, anteeksiantava jne jne. Ja taas ateistellakin voi olla hieno jumalakuva, vaikka eivät häneen uskoisikaan. On tosiaan mielenkiintoista tarkastella ihmisiä tuosta näkökulmasta. Kyseessähän ei ole mikään tautiluokitus psykiatrisessa muodossa, vaan ilmiöiden tarkastelu ja selitys. Ihmiset eivät yleensä tajua kuinka suunnattoman suuri merkitys vanhemmilla ja isovanhemmilla todella on lapsen henkiselle ja fyysiselle kasvulle ja kehitykselle.

Kliininen teologia ei tarkastele suinkaan pelkästään jumalakuvaa tai muuta uskontoon liittyvää, vaan yleensäkin psykiatriaan liittyviä ilmiöitä. Ja siinä ei ole vastustajia eikä puolestapuhujia tms, vaan se todella tutkii olemassaolevia ilmiöitä ja selittää niitä.

Mm ahtaanpaikan kammo on hienosti selitetty... Siitä kai joskus toiste.

--------------------------------------------------
        Teotwakille, kiva kun et heti tyrmännyt, koska nimike viittaa johonkin uskonnolliseen selittelymalliin. Ihan vain itsesi vuoksi, on kiva että olet halukas tutkimaan. Utelias ihminen voi löytää selityksiä monille ilmiöille, mutta taas itseensä jämähtänyt yrittää selittää muita omista lähtökohdistaan käsin. Onnea tutustumiselle.

kuukleta hakusanalla "kliininen teologia"

• toinen selittäjä kirjoitti:

Samat tarkastelukulmat on uskottomille ja uskovaisille eikä kyse ole tautiluokituksesta.

Jumala-kuva on joillakin uskovaisillakin kovin ankara, syyttävä, rakastamaton yms yms tai sitten rakastava, armollinen, armahtavainen, anteeksiantava jne jne. Ja taas ateistellakin voi olla hieno jumalakuva, vaikka eivät häneen uskoisikaan. On tosiaan mielenkiintoista tarkastella ihmisiä tuosta näkökulmasta. Kyseessähän ei ole mikään tautiluokitus psykiatrisessa muodossa, vaan ilmiöiden tarkastelu ja selitys. Ihmiset eivät yleensä tajua kuinka suunnattoman suuri merkitys vanhemmilla ja isovanhemmilla todella on lapsen henkiselle ja fyysiselle kasvulle ja kehitykselle.

Kliininen teologia ei tarkastele suinkaan pelkästään jumalakuvaa tai muuta uskontoon liittyvää, vaan yleensäkin psykiatriaan liittyviä ilmiöitä. Ja siinä ei ole vastustajia eikä puolestapuhujia tms, vaan se todella tutkii olemassaolevia ilmiöitä ja selittää niitä.

Teotwakille, kiva kun et heti tyrmännyt, koska nimike viittaa johonkin uskonnolliseen selittelymalliin. Ihan vain itsesi vuoksi, on kiva että olet halukas tutkimaan. Utelias ihminen voi löytää selityksiä monille ilmiöille, mutta taas itseensä jämähtänyt yrittää selittää muita omista lähtökohdistaan käsin. Onnea tutustumiselle.

kunhan muilta kiireiltäni ehdin.

• toinen selittäjä kirjoitti:

Kuulostaa tarpeettoman keinotekoiselta. Jos ihmisellä on terveydellisiksi luokiteltavia ongelmia jotka ilmenevät esimerkiksi uskonnon alueella, niiden selvittämiseen riittävät ihan tavalliset terveydentilan tutkimiseksi olevat menetelmät tai tieteet ilman mitään erityisiä sitoumuksia teologiaan tai muuhun asian kannalta epäoleelliseen.

• toinen selittäjä
        yohuuhkaja kirjoitti:

Kuulostaa tarpeettoman keinotekoiselta. Jos ihmisellä on terveydellisiksi luokiteltavia ongelmia jotka ilmenevät esimerkiksi uskonnon alueella, niiden selvittämiseen riittävät ihan tavalliset terveydentilan tutkimiseksi olevat menetelmät tai tieteet ilman mitään erityisiä sitoumuksia teologiaan tai muuhun asian kannalta epäoleelliseen.

No, nyt et ymmärtänyt hajuakaan koko jutusta.

• mutta en todellakaan vakuuttunut: "KLIININEN TEOLOGIA

Kliininen teologia on esimerkiksi asiakkaan kohtaamista terapiassa siten, että huomioidaan myös hengellinen ulottuvuus, aina läsnäoleva Herra. Tässä terapiatilanteessa pyrkimys mielen rauhaan ahdistavassa tilanteessa ja uuteen virkistymiseen voi toteutua myös kristinuskon sanan, opetuksen ja pyhän kosketuksen sekä niiden kautta tavoitetun elämäntilanteen vaikeuksiin löytyvän kristillisen tulkinnan kautta.

Psykoterapeutti
        Jaana Erkkilä"

Jos vertaan tätä selitystä muihin terapiamuotoihin jota nämä terapeutit tarjoavat, tämä selitys oli todella lyhyt. Tämän jälkeen luettelossa oli toinen huuhaa terapiamuoto, eli NLP.

• xxxyyy
        toinen selittäjä kirjoitti:

No, nyt et ymmärtänyt hajuakaan koko jutusta.

Ymmärsin kyllä. Ihmisten parantaminen samoin kuin heidän psykologisten ongelmiensa kartoittaminen on ammattilaisten puuhaa. Teologit ovat siinä hommassa puoskareita kuten esimerkiksi LVI-insinöörit, kaupan kassat, bussikuskit tai muutkin joilla ei ole tehtävään oikeuttavaa ammattikoulutusta ja -tutkintoa.

• ex,mitäkä mies

Murrosikä meni nappiin,mutta menetinkin jotain myöhemmin,joten työnnän tämän puoli väkisin tämän pitkän ketjun loppuun.

Sain huomata tieni valinnasta nuorena aikuisena.Tätä tapahtuu varmasti kaikille,eikä mennyttä voi muuttaa,sillä silloin mikään ei olisi kuin nyt.

Asuin maaseudulla ja siellä tutustuin ensirakkauteeni,vietimme vain lyhyen hetken yhdessä,sillä kesäloma loppui molemmilta ja hänen täytyi matkustaa kotiinsa,kauas.Kirjoittelimme jonkin aikaa,mutta hän halusi lopettaa,koska meidän välillä oli satoja kilometrejä,se sattui paljon.

Jatkoin elämää,koulutin itseäni.Vuoden kuluttua tapasin mukavantuntoisen tytön,suhde hänen kanssaan meni ihan hyvin siihen asti kunnes lähdin armeijaan,kihlauksemme purkaantui vähän ennen siviliin pääsyäni.Hän petti minua hyvän ystäväni kanssa,jonka hän itkien tunnusti.

Olin pettynyt,uskoin jo että kaikki naiset ovat uskottomia heti tilaisuuden tullen,enkä arvostanut lainkaan toista sukupuolta.Aikan laahustin pitkin lääniä,enkä koskaan halunnut alkaa seurustella,en luottanut keneenkään.

Lopulta sain tarpeekseni paikakunnasta missä asuin,päätin lähteä pois,mahdollisimman kauas mahdollisimman nopeasti.
      Sain työpaikan toisesta päästä suomea,heitin maantiekartan takapenkille ja lähdin matkaan.Matkalla sain ajatuksen,käydä katsomassa nuoruuden rakkauttani.Tietysti soitin väliltä että poikkean ohikulkiessani,vaikka todellisuudessa olisin halunnut pyytää hänet mukaani.

Saavuin hänen kotipihalle,menin sisäänkin.En ehtinyt sanoa mitään,kun pihaan kaarsi toinen ajoneuvo,se olikin kohteeni poikaystävä,nielin kuumaa kahvia niin kovaa vauhtia kuin mahdollista,jotta pääsen pois kiduttavasta tilanteesta.

Lähdin ajamaan sekavin tuntein itkun säestämänä kohti uutta..Koti olisi väärä ilmaus,mieluummin kortteeri ja työpaikka.

Kohtalo oli kai päättänyt ettei päästä minua helpolla,sillä ehdin olla vain muutaman päivän uudessa työpaikassa kun jouduin vakavaan tapaturmaan,poltin itseni pahasti.

Minut palautettiin paketissa takaisin kotipaikkakunnalleni,sillä en pystynyt huolehtimaan itsestäni,en edes nähnyt kissaa pienempiä kirjaimia.

Olin maassa,lyöty ja luovuttanut.

Tuttavani pakotti minut vuoden päästä liikkeelle,hän tuuppi niin pitkään että minun oli pakko lähteä hänen mukaansa.Hän vei minut puoliksi väkisin ravintolaan.Siellä tapasin elämäni naisen,jonka kanssa olen perheen kasvattanut ja elänyt hyvät kuin huonotkin ajat.

Nyt nuoruuden rakastettuni on ottanut yhteyttä,vaikka siitä on ikuisuus,se sattuu aivan hirveästi,myös häneen sattuu.Kumpa voisin saada se hetken takaisin,hän kirjoitti itkien.

Siellä oli tienhaara,mistä ehkä olisi pitänyt kääntyä,tai ei,tai olisi....

• tarina. Muuta sanottavaa ei ole.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      18
      4181
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      126
      1474
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      96
      1343
    4. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      313
      1251
    5. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      62
      1212
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      72
      1140
    7. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      45
      1134
    8. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      961
    9. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      86
      895
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      48
      838
    Aihe