RAV4:n neliveto ja luistonesto

Osaako joku kertoa, millainen merkitys Toyota RAV4:n nelivedon toimivuudelle hankalammissa olosuhteissa on luistonestojärjestelmällä, silloin kun autossa sellainen on? Eli kannattaako luistonestoon satsaaminen metsäteitä ajatellen?

RAV4:ssä on jatkuva neliveto kytkeytyvän sijaan, mutta olen jostain saanut käsityksen, että luistonestolla voisi olla merkitystä sen toimivuuden kannalta. Itse en ole näihin tekniikoihin juuri perehtynyt.
Ilmoita


todettiin olevan pelkästään haittaa tuon luistoneston käytöstä. Niinpä kyseinen kärry saikin vain välttävän arvosanan maastoajossa.
Ilmoita
RAVin neliveto ei ole jatkuva sanan varsinaissessa merkityksessä vaan kytkeytyy viskon kautta päälle silloin kun etupyörät sutivat, mutta ei esim. silloin kun etupyörät sivuluistavat kaarteessa.
Eli neliveto tässä kuten muissakin saman luokan autoissa on vain liikkellelähtö- ja etenemisapu liukkaalla.
20 VASTAUSTA:
RAV4:ssä on keskitasauspyörästöllä toteutettu jatkuva neliveto. Voimien jakosuhde on 50/50, keskitasuspyörästössä on viskokytkin tasaamassa pyörimisnopeuseroja.

Elikkä voima jakaantuu kokoajan tasan kaikkien pyörien kesken. Tästä johtuen ei etupyörät joudu helposti sivuluistoon kaarteissa, koska pitkittäinen voima on vain puolet siitä kun, jos olisi pelkkä etuveto.

Jos eri pyörien pyörimisnopeuseroja tasataan pelkästään jarruilla toimivalla luistonestolla, jarrut ylikuumenevat nopeasti pyörien sutiessa ja koko luistonesto kytkeytyy pois. Näin tapahtuu BMW X5:ssä. Seuraavassa mallissa onkin neliveto samanlain kuin X3:ssa, eli keskitasuspyörästö puttuu ja monilevykytkin kytkee tarvittaessa etupyörät mukaan. Järjestelmä on periatteessa samanlaine kuin X-trailissa, mutta toisin päin.

RAV4:n listonesto on oiva apu liikkeellelähdettäessä. Yhdenkin pyörän pidolla päästään liikkeelle. RAV4:ssä luistonesto tasaa saman akselin pyörimisnopeudet ja visko hoitaa akselien välisen eron. Tällöin jarrut eivät joudu niin koville kuin ilman viskoa.Aidosta nelivedosta johtuen jarrutettavan pyörän voima siirtyy kaikkiin muihin pyöriin.

Itse en ottaisi mitään maasturia tai citymaasturia jossa ei vähintään kolme pyörää osallistu aktiivisesti voiman siirtoon. Näitä vajaavetoisia on esim. Honda CRV.
luistonesto kirjoitti:
RAV4:ssä on keskitasauspyörästöllä toteutettu jatkuva neliveto. Voimien jakosuhde on 50/50, keskitasuspyörästössä on viskokytkin tasaamassa pyörimisnopeuseroja.

Elikkä voima jakaantuu kokoajan tasan kaikkien pyörien kesken. Tästä johtuen ei etupyörät joudu helposti sivuluistoon kaarteissa, koska pitkittäinen voima on vain puolet siitä kun, jos olisi pelkkä etuveto.

Jos eri pyörien pyörimisnopeuseroja tasataan pelkästään jarruilla toimivalla luistonestolla, jarrut ylikuumenevat nopeasti pyörien sutiessa ja koko luistonesto kytkeytyy pois. Näin tapahtuu BMW X5:ssä. Seuraavassa mallissa onkin neliveto samanlain kuin X3:ssa, eli keskitasuspyörästö puttuu ja monilevykytkin kytkee tarvittaessa etupyörät mukaan. Järjestelmä on periatteessa samanlaine kuin X-trailissa, mutta toisin päin.

RAV4:n listonesto on oiva apu liikkeellelähdettäessä. Yhdenkin pyörän pidolla päästään liikkeelle. RAV4:ssä luistonesto tasaa saman akselin pyörimisnopeudet ja visko hoitaa akselien välisen eron. Tällöin jarrut eivät joudu niin koville kuin ilman viskoa.Aidosta nelivedosta johtuen jarrutettavan pyörän voima siirtyy kaikkiin muihin pyöriin.

Itse en ottaisi mitään maasturia tai citymaasturia jossa ei vähintään kolme pyörää osallistu aktiivisesti voiman siirtoon. Näitä vajaavetoisia on esim. Honda CRV.
Rav4:n luistonesto taisi olla lisävaruste ja muistaakseni aikas arvokas sellainen?
Honda kirjoitti:
Rav4:n luistonesto taisi olla lisävaruste ja muistaakseni aikas arvokas sellainen?
Jep, luistonesto ei kuulu RAV4:n perusmallin ominaisuuksiin. Jatkuva neliveto kuuluu, poislukien 1.8 -litrainen etuvetomalli. Luistoneston hintaa tiedustellessani myyjä väitti, että luistoneston saisi vain luxury-malliin (jossa se kuuluu aina varustukseen). Väite on käsittääkseni virheellinen, mutta en ole vielä tarkistanut asiaa.
luistonesto kirjoitti:
RAV4:ssä on keskitasauspyörästöllä toteutettu jatkuva neliveto. Voimien jakosuhde on 50/50, keskitasuspyörästössä on viskokytkin tasaamassa pyörimisnopeuseroja.

Elikkä voima jakaantuu kokoajan tasan kaikkien pyörien kesken. Tästä johtuen ei etupyörät joudu helposti sivuluistoon kaarteissa, koska pitkittäinen voima on vain puolet siitä kun, jos olisi pelkkä etuveto.

Jos eri pyörien pyörimisnopeuseroja tasataan pelkästään jarruilla toimivalla luistonestolla, jarrut ylikuumenevat nopeasti pyörien sutiessa ja koko luistonesto kytkeytyy pois. Näin tapahtuu BMW X5:ssä. Seuraavassa mallissa onkin neliveto samanlain kuin X3:ssa, eli keskitasuspyörästö puttuu ja monilevykytkin kytkee tarvittaessa etupyörät mukaan. Järjestelmä on periatteessa samanlaine kuin X-trailissa, mutta toisin päin.

RAV4:n listonesto on oiva apu liikkeellelähdettäessä. Yhdenkin pyörän pidolla päästään liikkeelle. RAV4:ssä luistonesto tasaa saman akselin pyörimisnopeudet ja visko hoitaa akselien välisen eron. Tällöin jarrut eivät joudu niin koville kuin ilman viskoa.Aidosta nelivedosta johtuen jarrutettavan pyörän voima siirtyy kaikkiin muihin pyöriin.

Itse en ottaisi mitään maasturia tai citymaasturia jossa ei vähintään kolme pyörää osallistu aktiivisesti voiman siirtoon. Näitä vajaavetoisia on esim. Honda CRV.
Koejamassani RAV-4:ssa takaveto tuli hätiin vasta kun etupää suti. Pientä viivettä, ei tosin paljon, oli havaittavissa eikä sivuttaisluistoissa ollut samaa vakavuutta kuin oikeassa nelivedossa.
TM:n testissä RAV ei lähtenyt liikkeelle pelkästään yhden pyörän pidolla. Sen teki vain Freelander.(Koe tehtiin pyörivien rullien päällä. Sitä ei mainita jutussa mutta kysyin sen kirjoittajalta.)
Kokeilija kirjoitti:
Koejamassani RAV-4:ssa takaveto tuli hätiin vasta kun etupää suti. Pientä viivettä, ei tosin paljon, oli havaittavissa eikä sivuttaisluistoissa ollut samaa vakavuutta kuin oikeassa nelivedossa.
TM:n testissä RAV ei lähtenyt liikkeelle pelkästään yhden pyörän pidolla. Sen teki vain Freelander.(Koe tehtiin pyörivien rullien päällä. Sitä ei mainita jutussa mutta kysyin sen kirjoittajalta.)
TM testissä RAV4:ssä ei ollut luistonestoa.

Millainen voiman siirto on mielestäsi oikeassa nelivetoisessa?

Missä autossa on oikea neliveto?
luistonesto kirjoitti:
TM testissä RAV4:ssä ei ollut luistonestoa.

Millainen voiman siirto on mielestäsi oikeassa nelivetoisessa?

Missä autossa on oikea neliveto?
Oikea neliveto on sellainen, jossa jokainen pyörä vetää jatkuvasti (paremmin varusteltuna voidaan lukoilla vielä täydentää) esim. Mercedes-Benz G. Land-Rover Defender, ehkä myös Range Rover.
Kokeilija kirjoitti:
Oikea neliveto on sellainen, jossa jokainen pyörä vetää jatkuvasti (paremmin varusteltuna voidaan lukoilla vielä täydentää) esim. Mercedes-Benz G. Land-Rover Defender, ehkä myös Range Rover.
No minun Rav4:ssa on ainakin oikea neliveto. Eikä ole kahden talven kokemuksella ollut mitään pito-ongelmia, johtuen juuri jatkuvasta nelivedosta. Lukkoja ei akseleiden välillä tosin ole, mutta en niitä maantiekäytössä näe tarpeellisiksikaan. Nyt ei siis puhuta off-road vekottimista.
Kokeilija kirjoitti:
Oikea neliveto on sellainen, jossa jokainen pyörä vetää jatkuvasti (paremmin varusteltuna voidaan lukoilla vielä täydentää) esim. Mercedes-Benz G. Land-Rover Defender, ehkä myös Range Rover.
RAV4:ssä on juuri mainitsemasi oikeaneliveto, jossa veto jakaantuu kaikkien pyörien kesken.

Rakenne on toiminnaltaan samanlainen kuin mainitsemissasi merkeissä. RAV4:ssä ei ole 100% lukkoja, joita mersussa taitaa olla peräti kolme kappaletta. Lukkoja käytetään pääasiassa vain maastossa, kaikki lukot päällä mersua ei saisi kääntymään.
luistonesto kirjoitti:
RAV4:ssä on juuri mainitsemasi oikeaneliveto, jossa veto jakaantuu kaikkien pyörien kesken.

Rakenne on toiminnaltaan samanlainen kuin mainitsemissasi merkeissä. RAV4:ssä ei ole 100% lukkoja, joita mersussa taitaa olla peräti kolme kappaletta. Lukkoja käytetään pääasiassa vain maastossa, kaikki lukot päällä mersua ei saisi kääntymään.
Tämähän oikea vitsiniekka on kun rinnastaa rav4 ja G-mesen. Rav4 ei ole ensimmäistäkään lukkoa, joten se siitä
jokke kirjoitti:
Tämähän oikea vitsiniekka on kun rinnastaa rav4 ja G-mesen. Rav4 ei ole ensimmäistäkään lukkoa, joten se siitä
Lue nyt Jokke viesti ja ymmärrä mitä siinä sanotaan ja kommentoi sitten ;=).
Kokeilija kirjoitti:
Koejamassani RAV-4:ssa takaveto tuli hätiin vasta kun etupää suti. Pientä viivettä, ei tosin paljon, oli havaittavissa eikä sivuttaisluistoissa ollut samaa vakavuutta kuin oikeassa nelivedossa.
TM:n testissä RAV ei lähtenyt liikkeelle pelkästään yhden pyörän pidolla. Sen teki vain Freelander.(Koe tehtiin pyörivien rullien päällä. Sitä ei mainita jutussa mutta kysyin sen kirjoittajalta.)
Valmistajan mukaan RAV4:ssä on "Jatkuva neliveto ja keskitasauspyörästön viskotyyppinen luistonrajoitin". Markkinoinnissa on korostettu jatkuvalla nelivedolla saavutettavaa eroa kytkeytyvään nähden.

RAV4:n nelivedosta oli aika perusteellista keskustelua joskus aiemmin tässä ryhmässä. Nyt tarkoitukseni oli nimenomaan ottaa selvää tuosta luistonestosta, mutta ei lisätieto (tai kertaus)itse nelivedostakaan toki ole pahitteeksi.
Honda kirjoitti:
Rav4:n luistonesto taisi olla lisävaruste ja muistaakseni aikas arvokas sellainen?
Sain hintatiedot. Luistonesto maksaa 1200€. Samaan pakettiin kuuluu ilmeisesti myös ajovakaudenhallintajärjestelmä ja hätäjarrutehostin.
Arnie kirjoitti:
Valmistajan mukaan RAV4:ssä on "Jatkuva neliveto ja keskitasauspyörästön viskotyyppinen luistonrajoitin". Markkinoinnissa on korostettu jatkuvalla nelivedolla saavutettavaa eroa kytkeytyvään nähden.

RAV4:n nelivedosta oli aika perusteellista keskustelua joskus aiemmin tässä ryhmässä. Nyt tarkoitukseni oli nimenomaan ottaa selvää tuosta luistonestosta, mutta ei lisätieto (tai kertaus)itse nelivedostakaan toki ole pahitteeksi.
"Jatkuva neliveto ja keskitasauspyörästön viskotyyppinen luistonrajoitin". Tämä ei estä kiinnijäämistä jos yksikin pyörä on ilmassa, koska LUKOT puuttuvat. Kannattaa hommata se luistonesto, siitä on apua helpoissa tilanteissa. Pahemmissa paikoissa lienee jarrujärjestelmään kohdistuva rasitus liian suuri.
jokke kirjoitti:
"Jatkuva neliveto ja keskitasauspyörästön viskotyyppinen luistonrajoitin". Tämä ei estä kiinnijäämistä jos yksikin pyörä on ilmassa, koska LUKOT puuttuvat. Kannattaa hommata se luistonesto, siitä on apua helpoissa tilanteissa. Pahemmissa paikoissa lienee jarrujärjestelmään kohdistuva rasitus liian suuri.
Jos yksipyörä on ilmassa pyörimisnopeusero keskitasauspyörästössä aiheuttaa silikoninesteen sitkistymisen viskokytkimessä ja tällöin voima siirtyy hitaammin pyörivään akseliin.

Lukitus ei ole täyttä 100%, maksimissaan ehkä 85% moottorin vääntömomentista siirtyy toiselle akselille. Tämä on täysin autokohtainen, yleensä valmistajat eivät ilmoita kuinka suuren voiman visko voi siirtää.

Jos muiden kolmen pyörän kitkavoima riittää auton liikuttamiseen se lähtee liikkeelle vaikka yksipyörä olisi ilmassa.

Visko on taatusti riittävä "lukitus" normaalissa käytössä, maastoajo on asia erikseen, silloin lukkoja täytyy olla kolme, että eteneminen varmistuisi.
luistonesto kirjoitti:
Jos yksipyörä on ilmassa pyörimisnopeusero keskitasauspyörästössä aiheuttaa silikoninesteen sitkistymisen viskokytkimessä ja tällöin voima siirtyy hitaammin pyörivään akseliin.

Lukitus ei ole täyttä 100%, maksimissaan ehkä 85% moottorin vääntömomentista siirtyy toiselle akselille. Tämä on täysin autokohtainen, yleensä valmistajat eivät ilmoita kuinka suuren voiman visko voi siirtää.

Jos muiden kolmen pyörän kitkavoima riittää auton liikuttamiseen se lähtee liikkeelle vaikka yksipyörä olisi ilmassa.

Visko on taatusti riittävä "lukitus" normaalissa käytössä, maastoajo on asia erikseen, silloin lukkoja täytyy olla kolme, että eteneminen varmistuisi.
Jos yksi pyörä on ilmassa, ei akseleiden välille tule pyörimisnopeuseroa, koska kaikki voima karkaa siitä yhdestä pyörästä. Eli visko ei toimi tässä tilanteessa, vaan vaaditaan oikea lukko. Jos et usko, niin asiahan on helppo käytännössäkin testata. Sinut on ilmeisesti puhuttu Toyota-liikkeessä pyörryksiin. Kysy myyjältäsi että mihin sitä luistonesto-varustetta tarvitaan, joka tulee nykyään luxury-varustetason mukana, jos auto on jo nyt aidosti nelivetoinen. En ole montaakaan automyyjää tavannut joka ymmärtäisi nelivedosta enempää kuin mummoni.
jokke kirjoitti:
Jos yksi pyörä on ilmassa, ei akseleiden välille tule pyörimisnopeuseroa, koska kaikki voima karkaa siitä yhdestä pyörästä. Eli visko ei toimi tässä tilanteessa, vaan vaaditaan oikea lukko. Jos et usko, niin asiahan on helppo käytännössäkin testata. Sinut on ilmeisesti puhuttu Toyota-liikkeessä pyörryksiin. Kysy myyjältäsi että mihin sitä luistonesto-varustetta tarvitaan, joka tulee nykyään luxury-varustetason mukana, jos auto on jo nyt aidosti nelivetoinen. En ole montaakaan automyyjää tavannut joka ymmärtäisi nelivedosta enempää kuin mummoni.
Tähän on jo aika vaikea vastata, mutta yritetään.

Jos toinen etupyörä, pyörii vinhaa vauhtia ja takapyörät eivät pyöri väität, ettei näiden välillä ole pyörimisnopeuseroa !?!?

Jos keskitasauspyörästössä ei ole mitään lukitusta kävisi kuten sanot, yksipyörä pyörii ja auto ei liiku. Mutta kun siellä on tämä viskokytkin joka kytkee myös takavedon mukaan, koska etukardaaniakseli pyörii nopeammin kuin takakardaaniakseli.

Asia on helppo todeta takavetoisella autolla, nosta toinen pyörä ylös ja vaihdepäälle, kytkin ylös (moottorin käydessä. Ylhäällä olevan pyörän pitäisi pyöriä, kurkista nyt auton alle, pyöriikö kardaaniakseli ? Jos pyörä ei pyöri ei myöskään kardaani pyöri.

Yhtä hyvin voisin kysyä sinulta, mitä sillä lukolla tehdään ? Kaikki voima karkaa sutivan pyörän kautta, mutta koska pyörimisnopeuseroja ei ole ei lukitus auttaisi mitään.

Luistonestoa tarvitaan tasaamaan eri pyörien pyörimisnopeuseroja eli siirtämään voimaa hitaammin pyörivälle eli paremmin pitävälle pyörälle.

Keskitasuspyörästöllä varustetussa autossa voima jakaantuu tasan kaikkien pyörien kesken. Jos yhden pyörän kitkavoima on niin pieni että pyörä sutii, saman suuruinen voima kohdistuu myös kaikkiin muihin pyöriin.

Joskus tämä voima ei riitä liikuttamaan autoa ja siksi voimaa täytyy siirtää paremmin pitäville pyörille.

Tämä voidaan toteuttaa esim. jarruttamalla sutivaa pyörää tai rajoittaa pyörien pyörimisnopeuseroja esim. visko- tai kitkalukolla tai äärimmäisissä tapauksissa kiinteällä lukituksella, jolloin pyörimisnopeuseroja ei pääse syntymään
luistonesto kirjoitti:
Tähän on jo aika vaikea vastata, mutta yritetään.

Jos toinen etupyörä, pyörii vinhaa vauhtia ja takapyörät eivät pyöri väität, ettei näiden välillä ole pyörimisnopeuseroa !?!?

Jos keskitasauspyörästössä ei ole mitään lukitusta kävisi kuten sanot, yksipyörä pyörii ja auto ei liiku. Mutta kun siellä on tämä viskokytkin joka kytkee myös takavedon mukaan, koska etukardaaniakseli pyörii nopeammin kuin takakardaaniakseli.

Asia on helppo todeta takavetoisella autolla, nosta toinen pyörä ylös ja vaihdepäälle, kytkin ylös (moottorin käydessä. Ylhäällä olevan pyörän pitäisi pyöriä, kurkista nyt auton alle, pyöriikö kardaaniakseli ? Jos pyörä ei pyöri ei myöskään kardaani pyöri.

Yhtä hyvin voisin kysyä sinulta, mitä sillä lukolla tehdään ? Kaikki voima karkaa sutivan pyörän kautta, mutta koska pyörimisnopeuseroja ei ole ei lukitus auttaisi mitään.

Luistonestoa tarvitaan tasaamaan eri pyörien pyörimisnopeuseroja eli siirtämään voimaa hitaammin pyörivälle eli paremmin pitävälle pyörälle.

Keskitasuspyörästöllä varustetussa autossa voima jakaantuu tasan kaikkien pyörien kesken. Jos yhden pyörän kitkavoima on niin pieni että pyörä sutii, saman suuruinen voima kohdistuu myös kaikkiin muihin pyöriin.

Joskus tämä voima ei riitä liikuttamaan autoa ja siksi voimaa täytyy siirtää paremmin pitäville pyörille.

Tämä voidaan toteuttaa esim. jarruttamalla sutivaa pyörää tai rajoittaa pyörien pyörimisnopeuseroja esim. visko- tai kitkalukolla tai äärimmäisissä tapauksissa kiinteällä lukituksella, jolloin pyörimisnopeuseroja ei pääse syntymään
"Yhtä hyvin voisin kysyä sinulta, mitä sillä lukolla tehdään ? Kaikki voima karkaa sutivan pyörän kautta, mutta koska pyörimisnopeuseroja ei ole ei lukitus auttaisi mitään."

Jos keskitasauksessa on oikea lukko, ei ole mitään väliä millä nopeudella akselit pyörivät, voimaa välittyy aina molemmille akseleille. Visko sitävastoin vaatii aina aktivoinnin, jotta se alkaisi toimia toivotulla tavalla. Kaikki tilanteet eivät aktivoi viskoa tarpeeksi, jotta lukitusvaikutus saataisiin aikaiseksi.
jokke kirjoitti:
"Yhtä hyvin voisin kysyä sinulta, mitä sillä lukolla tehdään ? Kaikki voima karkaa sutivan pyörän kautta, mutta koska pyörimisnopeuseroja ei ole ei lukitus auttaisi mitään."

Jos keskitasauksessa on oikea lukko, ei ole mitään väliä millä nopeudella akselit pyörivät, voimaa välittyy aina molemmille akseleille. Visko sitävastoin vaatii aina aktivoinnin, jotta se alkaisi toimia toivotulla tavalla. Kaikki tilanteet eivät aktivoi viskoa tarpeeksi, jotta lukitusvaikutus saataisiin aikaiseksi.
Aivan, jos se sutiva pyörä pyörii hyvin hitaasti, ei visko jähmety. Kaasun painallus, ja johan mennään. Näin se on.
jokke kirjoitti:
"Yhtä hyvin voisin kysyä sinulta, mitä sillä lukolla tehdään ? Kaikki voima karkaa sutivan pyörän kautta, mutta koska pyörimisnopeuseroja ei ole ei lukitus auttaisi mitään."

Jos keskitasauksessa on oikea lukko, ei ole mitään väliä millä nopeudella akselit pyörivät, voimaa välittyy aina molemmille akseleille. Visko sitävastoin vaatii aina aktivoinnin, jotta se alkaisi toimia toivotulla tavalla. Kaikki tilanteet eivät aktivoi viskoa tarpeeksi, jotta lukitusvaikutus saataisiin aikaiseksi.
Jos keskitasauksena on lukko, akselit pyörivät samalla nopeudella tai lukko on rikki.

On totta, että visko vaatii toimiakseen nopeuseron, samoin siinä on pieni viive ennenkuin lukitusvaikutus alkaa. Niillä ei ole kuitenkaan mitään käytännön merkitystä olosuhteissa joihin citymaasturit on tarkoitettu.

Mainitsemasi esimerkki, jossa toinen pyörä on ilmassa on viskon kannalta tehokkain, silloinhan nopeusero on ääretön ja visko aktivoituu kaikkein nopeimmin.

Kiinteällä luolla ei ole syytä ajaa pitävillä pinnoilla joten se ei ole käyttö kelpoinen ainoana lukituksen muuta kuin työkoneissa.

Esim Pajeroissa on sekä visko- että kiinteälukitus.
jokke kirjoitti:
"Yhtä hyvin voisin kysyä sinulta, mitä sillä lukolla tehdään ? Kaikki voima karkaa sutivan pyörän kautta, mutta koska pyörimisnopeuseroja ei ole ei lukitus auttaisi mitään."

Jos keskitasauksessa on oikea lukko, ei ole mitään väliä millä nopeudella akselit pyörivät, voimaa välittyy aina molemmille akseleille. Visko sitävastoin vaatii aina aktivoinnin, jotta se alkaisi toimia toivotulla tavalla. Kaikki tilanteet eivät aktivoi viskoa tarpeeksi, jotta lukitusvaikutus saataisiin aikaiseksi.
Moi,

"Jos keskitasauksessa on oikea lukko, ei ole mitään väliä millä nopeudella akselit pyörivät, voimaa välittyy aina molemmille akseleille"

Otetaanpa vielä kerran ihan rauhallisesti:

- tasauspyörästö jakaa voiman tasan, mutta sallii pyörimisnopeuserot

- lukko varmistaa että molemmat akselit pyörivät samalla nopeudella, mutta voima jakaantuu "miten sattuu" (0-100%) pidon suhteessa

- luistonesto (jarruilla, viskolla, kitkaperä) on sitten jostain tuosta noiden väliltä

Ja jos mulla olis katumaasturi, ei vois vähempää kiinnostaa jotkut lukot, jos niille olis muka oikeesti käyttöä niin sitten kannattaa ehkä valita joku ihan oikea maastoauto, jonka alustakin kestää ulkoiluttamista, eikä ole niin vakavaa jos johonkin sattuu tulemaan pieni lommokin...

-Paavo
+Lisää kommentti
ajappas lumiseen liukkaaseen mäkeen ,pysäytä ja yritä lähteä ylös hiljaa..
esim rav4 tai kokeilin myös rysyn 300c nelikolla jossa mersun 4matic tekniikka..
etupyörä sutii tyhjäkäynnillä ja takana ei tapahdu mitään, täysin etuveto laite.
menee hangessa kun pitää riittävästi vetoja päällä koneessa,jos pysäytät ja yrittää liikkeelle siinä seisoo kun ei kytke vetoja päälle taakse
jos on keskilukko myös takana vetäisi
2 VASTAUSTA:
Jahas -RAV 4, lunta 30- 40cm ja liukas ja märkä jää alla. Meneehän se jos et pysähdy mutta auta armias jos pysähdyt. Toinen etupyörä pyörii sitten iloisesti jään päällä eikä auto liiku mihinkään. Lukko päälle ja kas, toinen takapyöräkin sutii iloisesti eikä auto liiku vieläkään. Seisoo kuin tatti. Voima ei tunnu siirtyvän elleivät kaikki pyörät pyöri edes hiukan, oli esp (VAG) päällä tai ei. Joskus VAG liukkaalla kuristaa menoa niin että meno hyytyy kokonaan. 2008 mallissa sitä ei saa pois muuten kuin korjaamoasetuksilla.
Joku manitsi että esp kytkeytyy pois jos jarrut kuumenee??
Maasturiko? kirjoitti:
Jahas -RAV 4, lunta 30- 40cm ja liukas ja märkä jää alla. Meneehän se jos et pysähdy mutta auta armias jos pysähdyt. Toinen etupyörä pyörii sitten iloisesti jään päällä eikä auto liiku mihinkään. Lukko päälle ja kas, toinen takapyöräkin sutii iloisesti eikä auto liiku vieläkään. Seisoo kuin tatti. Voima ei tunnu siirtyvän elleivät kaikki pyörät pyöri edes hiukan, oli esp (VAG) päällä tai ei. Joskus VAG liukkaalla kuristaa menoa niin että meno hyytyy kokonaan. 2008 mallissa sitä ei saa pois muuten kuin korjaamoasetuksilla.
Joku manitsi että esp kytkeytyy pois jos jarrut kuumenee??
Mikä on esp VAG ?

ESP taas on Ajonvakautus järjestelmä. Sen tarkoitus on oikaista auto, esim. väistötilanteen jälkeen. Se rajoittaa voimaa, ja käyttää jarruja.

TC, traction control eli Luistonesto järjestelmä taas on tarkoitettu vetopidon parantamiseen. Tähänkin voidaan käyttää kahta taktiikkaa, joko moottorin tehoa voidaan rajoittaa. Tai sitten jos tasauspyörästön vuoksi, vain toinen puoli vetää, voidaan nopeampaa pyörivää pyörää jarruttaa, jolloin voimaa alkaa siirtyä pitävällekkin pyörälle.

ESP useimmiten haittaa maastossa ajoa.

Hyvin toteutettu luistonesto taas useimmiten edesauttaa etenemistä. Niitä käyttää nykyään melkein kaikki maasturivalmistajat. Esimerkiksi Land Roverin defenderissäkään ei ole akseleilla lukkoja ollenkaan, vain pelkästään hyvin säädetty luistonesto.

Luistonestoissa ja ajonvakautusjärjestelmissä toki on suuria eroja eri autoissa.

Reilu 40 cm oikeaa pakkaslunta niin että vielä jää alla, kuitenkin on jo sen verran, ettei siitä mene sen kummemmin mikään vakio maasturi ilman apuja, jossa on tuossa 30 tuuman nurkilla oleva rengaskoko . . .
+Lisää kommentti
Olisit nyt vielä toiset YHDEKSÄN vuotta harkinnut tota kommenttias!
1 VASTAUS:
Minne Luistonesto hävis kommentoimasta? Vetikö itsensä kinkkuun kun tajusi et automyyjä oli puhunut ihan puuta paskaa ja myynyt höntille "neliveto maasturin" :D
Menkää nyt joku irroittamaan se sieltä roikkumasta kun on jo hyvän aikaa riippunut..
+Lisää kommentti
Rav4 neliveto on kyllä maastossa täysi susi. Pidäpä luistonesto päällä kun hangessa ajelet niin siihen hyytyy koko kikotin samantien. Enemmän tuo auttaa kiinnijäämistä kuin etenemistä. Ja kun ei minkäänlaisia lukkoja vetopyöristä löydy niin tällä wannabeemaasturilla ei kyllä kannata mihinkään lähteä, missä on enemmän kuin 10cm lunta. Surkein "neliveto" mikä ikänään ollut.
3 VASTAUSTA:
Rav4 omistajan tärkein lisävaruste on lapio autossa. Tulee takuulla tarpeeseen jos tähän joskus menet erehdyksissäsi haksahtamaan.
Rav4 vm2016 AWD 2,0 bensa CVT.Eilen käytiin mökillä,lunta paikoin 30cm ,koko matkalta pohja aurasi lunta,luistonesto pois ja menoksi.Matkalla kaksi jyrkkää mäkeä,takaisin tullessa vielä levitettiin ajouraa hiljaa ajaen neliveto kytkettynä.Viimetalvena ensikäynti samassa paikassa lunta saman verran ja luistonesto oli päällä,ensimmäinen mäki meni ylös juuri ja juuri,eli luiston esto ehdottomasti pois päältä.Normiautolla ei olis ollu mitään asiaa samalle tielle.Omiin tarpeisiini mainio peli.
Kun autosi on AWD niin eikö se ole kokoajan "neliveto" Miten AWD.ssä kytketään neliveto ?
+Lisää kommentti
Ompa pitkä keskustelu.
Käytännössä kaikissa poikittaismoottorieissa autoissa neliveto on toteutettu mekaanisilta osiltaan samalla tavalla. Missään ei ole keskitasauspyörästöä vaan vanhemmissa viskokytkin ja uudemmissa haldex. Rakenteellisesti keskitasauspyörästö on mahdoton toteuttaa näissä autoissa. Takaveto on otettu etutasuspyörästösta keskivetopyörästön, eli kulmavaihteen, ei tasauspyörästön, kautta takakardaaniin.
Ainoa ero näillä autoilla on elekronisessa nelivedon, haldexin, ohjauksessa, jota eri autoissa voi tuunana ohajusyksiköillä. Nykyisen Rav4 toiminta on lähes yhdenmukainen VW ja Skoda nelivetojen kanssa.
Ilmoita
Itselläni on vm.2000 RAV4 uudemmalla kopalla. Rav4:ssä on keskitasauspyörästö! Jarrut pystyy testamaan dynamometrillä akselit erikseen jos se pyörii riittävän hitaasti. Dyno näyttää kyllä koko ajan lukemaa johtuen viskokytkimestä joka jarruttaa tätä nopeuseroa.
Citymaasturi on oiva kampe normaaliin maantiekäyttöön ja pääsee myös huonompiin paikkoihin kuin pelkällä etu tai takavedolla. Pitkästä joustovarasta ja korkeasta maavarasta johtuen kulkee kyllä aika mukavasti vaikka pellolla.
Mielestäni on typerää jankuttaa siitä onko oltava kytkeytyvä lukot edessä , takana ja keskellä ennen kuin on vasta hyvä. Citymaasturi ei ole varsinainen maastoajoneuvo. Sellaisen tarvitseva ajakoon BJ40:llä tai Defenderillä. Sillä kun höyläät sitten työmatkasi ja muut huviajot! Akkasi tulee vissiin taksilla.
Citymaasturi ei poikkea juurikaan maantiellä muusta autosta ajettavuudellaan paitsi sieltä näkee paremmin ulos koska on korkeampi.
Alkuperäinen aihe oli luistonesto ja neliveto. Mielenkiintoista olisi myös lukea voisikohan tuota viskoa säätää jotenkin.
Ilmoita
Eipä muuten ole lukkoja Land Rover Defenderissäkään. Hyvät joustot ja maavara kylläkin.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

RAV4:n neliveto ja luistonesto

Osaako joku kertoa, millainen merkitys Toyota RAV4:n nelivedon toimivuudelle hankalammissa olosuhteissa on luistonestojärjestelmällä, silloin kun autossa sellainen on? Eli kannattaako luistonestoon satsaaminen metsäteitä ajatellen?

RAV4:ssä on jatkuva neliveto kytkeytyvän sijaan, mutta olen jostain saanut käsityksen, että luistonestolla voisi olla merkitystä sen toimivuuden kannalta. Itse en ole näihin tekniikoihin juuri perehtynyt.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta