Etujousi pätkähti poikki ja soitto korjaamolle: eivät suostu vaihtamaan yhtä jousta, vaan he vaihtavat aina molemmat puolet!!! Siis mitä h...iä! Kyseessä Klaukkalan Autopalvelu. Kumma juttu, kun toiseen autoon vaihdettiin aikoja sittet yksi jousi Fordin merkkihuollossa eikä se vaihtamatta jätetty ole vieläkään pamahtanut. Olisni itse toimittanut Klaukkalan Autopalveluun yhden varaosajousen, mutta korjaamo sanoi ei. Yhden jousen rempan hinnaksi olisi tullut tarvikejousi 33,50 € työ 1 h 73,20 € eli 106,70 €.
Yrittikö Klaukkalan autopalvelu vain tuplata laskutettavat työtunnit vai onko yhtä perusteltua vaihtaa ehjä jousi kuin rikkinäinen? Muutenkin tuntui aika leväperäiseltä, koska eivät osanneet yhtään sanoa milloin auton saisi työn alle...olisi pitänyt soitella ensi viikolla uudestaan. :(
Kai se on mentävä merkkikorjaamolle, jos aikoo joskus saada jotakin valmista.
Korjaamo ei suostu vaihtamaan etujousta
56
11501
Vastaukset
- jwrwew
eli ehjä jousi on velttaantunut ja on löysempi kuin uusi, jos vaihdetaan vain toinen, joustaa auton eri puolet erilailla joka on turvallisuus riski.
- Koeggsijo
Mutta mitään varmuutta asiasta ei kyllä näkemättä voi sanoa. Voihan olla, että päivän ennen tuota jousen katkeamista toinen jousi vaihdettiin. Näin ollen toinen jousi olisi päivän vanha, ja todennäköisesti täysin validi.
Ymmärrän kyllä, että täysin teoreettinen esimerkki, mutta ei kannattaisi puhelimessa esiintyä liian itsevarmasti. Kuitenkaan maailma ei ole niin mustavalkoinen.
- Erno Irma
Värkevä vaihtaa aina molemmat. Etujouset ovat edullisia vaihdettuinakin ja kyyti on paljon mukavampaa jos kummallakin kulmalla on saman jäykkyyden omaavat jouset. Älä valita vaan mene muualle - se on tapa toimia. Joku satasen homma ei varmastikaan saa huoltamoyrittäjää huutamaan hurraata varsinkin jos asiakkaan asenne on "kohdallaan"
Pysypä Erno Irma vain siellä kaltaistesi palstalla äläkä tule tänne toisia yhtä tyhmiä harhaan johtamaan. Sinulla kun ei tunnu olevan yhtään minkäänlaista tietoa ainakaan autoista eikä metallialasta muutenkaan.
Vai myytkö työksesi jousia?- Odotusarvo...
...ei voi ottaa sitä riskiä, että vaihtamatta jäänyt jousi kestää, kun sen vaihtaminen jälkeenpäin maksaa tasan saman verran kuin nyt? Siis varman päälle ottamalla ei saa taloudellista tuottoa, jos ei oteta sitä huomioon, että yksi käynti riittää.
Itse vaihtaisin vain yhden. - Kfosjio
Odotusarvo... kirjoitti:
...ei voi ottaa sitä riskiä, että vaihtamatta jäänyt jousi kestää, kun sen vaihtaminen jälkeenpäin maksaa tasan saman verran kuin nyt? Siis varman päälle ottamalla ei saa taloudellista tuottoa, jos ei oteta sitä huomioon, että yksi käynti riittää.
Itse vaihtaisin vain yhden.Itselläni on sen verran aikaa, että kerkeän odottomaan vuoden päästä sen toisenkin puolituntia, että se toinenkin jousi sitten vaihdetaan. Mitään järkeä ei ole vaihtaa mitään varmuuden vuoksi. Ehkä kaikkein typerintä on auton ajovalojen vaihto samaan aikaan molemmat, kun toinen on palanut. Siis täysin järjetöntä. Mukamas tasalaatuisia, vaikka monet monet kerrat huomannut, että toinen palaa satoja tunteja kauemmin kuin toinen. Siitä molempien vaihtamisella ei tule muuta kuin turhaa roskaa.
- lauri X
Kfosjio kirjoitti:
Itselläni on sen verran aikaa, että kerkeän odottomaan vuoden päästä sen toisenkin puolituntia, että se toinenkin jousi sitten vaihdetaan. Mitään järkeä ei ole vaihtaa mitään varmuuden vuoksi. Ehkä kaikkein typerintä on auton ajovalojen vaihto samaan aikaan molemmat, kun toinen on palanut. Siis täysin järjetöntä. Mukamas tasalaatuisia, vaikka monet monet kerrat huomannut, että toinen palaa satoja tunteja kauemmin kuin toinen. Siitä molempien vaihtamisella ei tule muuta kuin turhaa roskaa.
samaa mieltä. eli yksi jousi vaihtoon. ihmettelen korjaamon asennetta.
- Korjaamon asenne
lauri X kirjoitti:
samaa mieltä. eli yksi jousi vaihtoon. ihmettelen korjaamon asennetta.
Ei tarvitse montakaan kertaa tapella tyytymättömän asiakkaan kanssa joka valittaa auton puoltamista tai outoa käytöstä sen jälkeen kun vain toinen jousi on uusittu.
Paljon vähemmällä maineen mustauksella ja moitteilla pääsee kun kieltäytyy tekemästä pikkuhommia joista saattaa syntyä vain turhaa narinaa. Korjaamon asenne kirjoitti:
Ei tarvitse montakaan kertaa tapella tyytymättömän asiakkaan kanssa joka valittaa auton puoltamista tai outoa käytöstä sen jälkeen kun vain toinen jousi on uusittu.
Paljon vähemmällä maineen mustauksella ja moitteilla pääsee kun kieltäytyy tekemästä pikkuhommia joista saattaa syntyä vain turhaa narinaa.Höpöhöpö taas kerran.
Ja aloittajalle: Vaihda korjaamoa. Äläkä enää avaa sen puljun ovea.- Kaupassa...
sitroen kirjoitti:
Höpöhöpö taas kerran.
Ja aloittajalle: Vaihda korjaamoa. Äläkä enää avaa sen puljun ovea.Kaupan kassalla:
- Hei, et sä voi ostaa vain yhtä maitopurkkia.
- Siis häh?
- Niin, että me ei myydä yhä, pitää ostaa kaksi.
- Mutta mulla on jo kotona yksi purkki. En mä kahta uutta tarvitse.
- Joo, mutta sitten tullaan narisemaan, kun se vanhempi purkki loppuu liian aikaisin. - näin:
Kaupassa... kirjoitti:
Kaupan kassalla:
- Hei, et sä voi ostaa vain yhtä maitopurkkia.
- Siis häh?
- Niin, että me ei myydä yhä, pitää ostaa kaksi.
- Joo, mutta sitten tullaan narisemaan, kun se vanhempi purkki loppuu liian aikaisin.Kaupan kassalla:
- Terve, vaimo leipoo ja tarttee siihen kaksi litraa maitoa. Katoin kotoa lähtiessä, että jääkaapissa oli kyllä yksi avaamaton maito, jonka päiväys oli mennyt kuukausi sitten umpeen.
- Ei sit kannata ostaa vain yhtä maitopurkkia. Se kotona oleva purkki on pilalla. Osta siis kaksi
- Siis häh?
- Niin, että me myydään sulle kaksi, jos pitää olla kaksi.
- Joo, mutta se on jo hapantunut pilalle, usko pois. Osta nyt kaksi vaan, niin ei vaimo lähetä heti takaisin kauppaan. - jousenvaihtaja
Korjaamon asenne kirjoitti:
Paljon vähemmällä maineen mustauksella ja moitteilla pääsee kun kieltäytyy tekemästä pikkuhommia joista saattaa syntyä vain turhaa narinaa.kerran kun olen (katkenneen) jousen joutunut uusimaan, vaihdoin jousen itse. Varaosaliikkeessä sanottiin vaan, että takuu uudelle jouselle ei ole voimassa, jos vaihdan vain toisen. Ja mitään eroa auton ajo-ominaisuuksissa ei ollut havaittavissa. No, auto oli vanha Astra, niistähän niitä jousia kuulemma meni tämän tästä ja tiedä vaikkei entiset olisi olleet vielä vanhatkaan.
- qwrrqew
korjaamo ei varmaan periaatteesta halua ottaa riskiä, jos toinen jousi hajoaa ajossa ja sinä lennät metsähallituksen puolelle... arvaa onko korjauksen tehnyt liike epäiltyjen listalla ensimmäisenä...
- aina vaan
Jos niitä ei ole juuri vaihdettu, niin iskarit ja jouset vaihdetaan aina pareittain samalle akselille.
- Vieterinkiristäjä
Jo on taas varaosakauppiailla vauhti päällä! Meneekö teillä tosiaan noin huonosti?
Vieterinkiristäjä kirjoitti:
Jo on taas varaosakauppiailla vauhti päällä! Meneekö teillä tosiaan noin huonosti?
Riippuu tietysti auton iästäkin. Mutta jos ei kelpaa niin varmaan joku toinen korjaamo vaihtaa vain sen minkä haluaa.
Juuri ponnahti auto katsastuksesta, vasemman puolen iskarit vuotaa. Menee kaikki vaihtoon. Ihan järkevää.- waler
Julkka81 kirjoitti:
Riippuu tietysti auton iästäkin. Mutta jos ei kelpaa niin varmaan joku toinen korjaamo vaihtaa vain sen minkä haluaa.
Juuri ponnahti auto katsastuksesta, vasemman puolen iskarit vuotaa. Menee kaikki vaihtoon. Ihan järkevää.Eiköhän asiakas itse päätä,mitä autoon vaihdetaan.Toki auto saattaa olla jonkin aikaa
pikkaisen toispuolinen,jos vaihdat vain toisen jousen.Suosittelen kysymään jostain
toisesta rasvaamosta,jos näille ei yhden jousen vaihtamisesta saatu palkkio
kelpaa.Mahtaa nykyajan korjaamoilla mennä hyvin,kun voidaan valita ,mitä tehdään,
ja mitä ei.Ja kysehän on vain jousen vaihdosta,ei Ferrarin koneremontista. - 17+10
waler kirjoitti:
Eiköhän asiakas itse päätä,mitä autoon vaihdetaan.Toki auto saattaa olla jonkin aikaa
pikkaisen toispuolinen,jos vaihdat vain toisen jousen.Suosittelen kysymään jostain
toisesta rasvaamosta,jos näille ei yhden jousen vaihtamisesta saatu palkkio
kelpaa.Mahtaa nykyajan korjaamoilla mennä hyvin,kun voidaan valita ,mitä tehdään,
ja mitä ei.Ja kysehän on vain jousen vaihdosta,ei Ferrarin koneremontista.Eipä kuormaautoihinkaan vaihdeta kuin se katkennut jousi,Välillä vain katkennut lehti vaihdetaan.
- Siiv Ari
Julkka81 kirjoitti:
Juuri ponnahti auto katsastuksesta, vasemman puolen iskarit vuotaa. Menee kaikki vaihtoon. Ihan järkevää.Penis.
- iyhgli
Korjaamo on oikeassa. En minäkään suostuisi vaihtamaan vain toista - liian suuri riski pikkurahan takia.
- 48 v näitä tehnyt
Kerropa minullekin, mikä riski! Ties vaikka oppisin uutta.
- xfgjcgh
48 v näitä tehnyt kirjoitti:
Kerropa minullekin, mikä riski! Ties vaikka oppisin uutta.
ettet 48 vuoden kokemuksella ole oppinut tekemään jousiremonttia oikein???!!!
- 48 v näitä tehnyt
xfgjcgh kirjoitti:
Näitäkin olen 48 vuoden aikana tehnyt. Siis vaihtanut tarvittaessa sen yhden katkenneen jousen.
Kerrohan nyt, missä meni vikaan, kun sinulla tuntuu olevan sitä korkeampaa tietämystä.
Minä en ole havainnut mitään menneen pieleen. Asiakkaatkin ovat olleet tyytyväisiä. xfgjcgh kirjoitti:
vaihdetaan molemmat. Kuten iskarit ja jarruosat.
Täällä nyt tuntuu olevan vallalla ajatus että jokaisella täytyy olla ilmanen auto perseenalla. Sen huollot ja ylläpito ei saisi maksaa mitään.
Mäkin alan vaatimaan kaupasta uutta ILMASTA maito litraa kun edellinen tyhjeni. Siinähän oli selvästi vikaa kun ostin täyden.
Se mitä huollot korjaukset maksaa saa jokainen ihan itse päättää. Jos se työstä maksaminen on niin helvetin vaikeata kun sen tekee joku rasvari niin tekee sitten itse. Jos kerta on niin "asiantuntija" arvostelemaan toisten työtä.
Eihän tolla logiikalla kannata edes vaihtaa sytytystulppia. Pitää yhden mukana varalla jos kesken matkan pimenee. Johan siinä saattaa säästää kolmen hinnan a' 2,5€
Turhaa on mennä ohitusleikkaukseen kun leipäveitsi löytyy omasta laatikosta. Eihän se ole kun pieni viilto ja pari kylkiluuta poikki.
Pari vuotta sitten menin terveyskeskukseen kun olkapää oli kipeä. Tuloksena et se on leikattava ja ilmoittavat ajan joskus myöhemmin. Kyllästyin odottamaan/kipu lääkkeisiin ja menin yksityiselle. 8000€ ja muutamassa päivässä homma oli hoidettu. Tää yhteiskunnan "ilmanen" hoito olisi sitten ollut yli vuoden päästä. Ei tullut mielleenkään valittaa mitä lysti kustansi. Homma tuli nopeasti hoidettua ja ruuvattua kasaan. OLISHAN SEN TIETYSTI VOINUT TEHDÄ ITSEKIN.
Kannattais varmaan vähän ajatella mistä auton kustannukset muodostuu. Lopulta jos tuntuu vaikealta niin taksit kyllä toimii Hangosta Utsjoelle. Niinpä, sekään ei saisi maksaa mitään.
2€ jauhelihan perässä kyllä juostaan ympäri kaupunkia, valitetaan ruuhkia, bensan hintaa ja säästetään hirveästi. Toikin kannattais laskea uudestaan. Pitää se auto parkissa ja kävellä lähikauppaan. Sama paketti 2,5€. Missäköhän kohtaa se säästö taas tuli. Yleensäkin miksi jauheliha maksaa pari euroa ja file kuusi? Samasta elukastahan ne on lähtöisin.- Turaus
aratus kirjoitti:
vaihdetaan molemmat. Kuten iskarit ja jarruosat.
Täällä nyt tuntuu olevan vallalla ajatus että jokaisella täytyy olla ilmanen auto perseenalla. Sen huollot ja ylläpito ei saisi maksaa mitään.
Mäkin alan vaatimaan kaupasta uutta ILMASTA maito litraa kun edellinen tyhjeni. Siinähän oli selvästi vikaa kun ostin täyden.
Se mitä huollot korjaukset maksaa saa jokainen ihan itse päättää. Jos se työstä maksaminen on niin helvetin vaikeata kun sen tekee joku rasvari niin tekee sitten itse. Jos kerta on niin "asiantuntija" arvostelemaan toisten työtä.
Eihän tolla logiikalla kannata edes vaihtaa sytytystulppia. Pitää yhden mukana varalla jos kesken matkan pimenee. Johan siinä saattaa säästää kolmen hinnan a' 2,5€
Turhaa on mennä ohitusleikkaukseen kun leipäveitsi löytyy omasta laatikosta. Eihän se ole kun pieni viilto ja pari kylkiluuta poikki.
Pari vuotta sitten menin terveyskeskukseen kun olkapää oli kipeä. Tuloksena et se on leikattava ja ilmoittavat ajan joskus myöhemmin. Kyllästyin odottamaan/kipu lääkkeisiin ja menin yksityiselle. 8000€ ja muutamassa päivässä homma oli hoidettu. Tää yhteiskunnan "ilmanen" hoito olisi sitten ollut yli vuoden päästä. Ei tullut mielleenkään valittaa mitä lysti kustansi. Homma tuli nopeasti hoidettua ja ruuvattua kasaan. OLISHAN SEN TIETYSTI VOINUT TEHDÄ ITSEKIN.
Kannattais varmaan vähän ajatella mistä auton kustannukset muodostuu. Lopulta jos tuntuu vaikealta niin taksit kyllä toimii Hangosta Utsjoelle. Niinpä, sekään ei saisi maksaa mitään.
2€ jauhelihan perässä kyllä juostaan ympäri kaupunkia, valitetaan ruuhkia, bensan hintaa ja säästetään hirveästi. Toikin kannattais laskea uudestaan. Pitää se auto parkissa ja kävellä lähikauppaan. Sama paketti 2,5€. Missäköhän kohtaa se säästö taas tuli. Yleensäkin miksi jauheliha maksaa pari euroa ja file kuusi? Samasta elukastahan ne on lähtöisin.Se elukka tapetaan fileen takia. Jauheliha on jätettä, mutta joillekin sekin tuntuu kelpaavan. Samahan se on ottaa siitä rahat pois ettei tarvitse kaatopaikkamaksuja maksella. Voit myös miettiä miksi lauta maksaa enemmän kuin neulaset.
Mitä jousiin tulee, niin niitä vaihdetaan vain yksi jos yksi käsketään vaihtamaan. Ei se ole rasvaroopen asia ajatella herran puolesta vaan tehdä se mitä sanotaan. Sitä kun tunkki duunari rupeaa ajattelemaan, niin on koko homma jo mennyt perseelleen.
Joten tee työsi, ota maksu, ole tyytyväinen.
- Balanssissa
tiedä tätä yksinkertaista tosiasiaa, että AINA JA JOKA KERTA autossa vaihdetaan kaikki JARRU- JA JOUSIOSAT KUTEN NIVELETKIN aina ja poikkeuksetta samalle akselille samalla kertaa!
Ainakin jokainen täysijärkinen toimii näin ja auto pysyy balanssissa!- myyntipuheita
...varaosakauppias :)
- åöpe
myyntipuheita kirjoitti:
...varaosakauppias :)
yksi juttu korjaamoketjuihin kuuluvat korjaajat ja tarvikeliikkeet ?Vaihdatin autooni molemmat
etujouset kuukausi takaperin autoasi korjaamossa.Jousista veloitettiin 70€ kpl.Otetaan nyt
vaikka motonet hinta jousille 39,50 kpl.Olen saanut kuulla useasti tutuiltani,että varatessaan
aikaa esim.jakohihnan vaihtoon ketjuun kuuluvalle korjaamolle,korjaamo käyttää mielummin
tilaamiaan osia,kuin asiakkaan itse tuomia.Nyt on edessä vetoakselin vaihto,jonka huoltokoke-
muksen omaavana teen itse kaverin tallissa.Akselille hintavertailua;
Motonet.150€
Autoasi tilaama.230€
fixus.330€ Pitasiköhän vaihtaa molemmat ketjuun kuuluvassa korjaamossa,kun joku tässä mainitsi,että niveletkin vaihdetaan pareittain??? - mitopintäs
Takajarruissa oli puolieroa liikaa ja hylky katsastuksessa. Eiku uusien jarrukenkien ostoon ja huoltoliikkeeseen aikaa varaamaan. Vein osat sinne. Huoltomies avasi molemmat puolet ja totesi toisen sököksi/kelvottomaksi mutta toinen oli hyvä. Toinen siis vain vaihdettiin heidän kehoituksesta. Eli mitä opimme tästä? Ei aina tarvitse vaihtaa molempia ja kyseessä tunnettu huoltoliike kaupungissa (yli 40 tuhatta asukasta). Tästä tapahtumasta on noin 2,5 vuotta aikaa ja sen jälkeen 2 seuraavaa katsastusta takajarrujen puoliero ollut vain n. 5-7 % !
- ROMUT KIINNI
åöpe kirjoitti:
yksi juttu korjaamoketjuihin kuuluvat korjaajat ja tarvikeliikkeet ?Vaihdatin autooni molemmat
etujouset kuukausi takaperin autoasi korjaamossa.Jousista veloitettiin 70€ kpl.Otetaan nyt
vaikka motonet hinta jousille 39,50 kpl.Olen saanut kuulla useasti tutuiltani,että varatessaan
aikaa esim.jakohihnan vaihtoon ketjuun kuuluvalle korjaamolle,korjaamo käyttää mielummin
tilaamiaan osia,kuin asiakkaan itse tuomia.Nyt on edessä vetoakselin vaihto,jonka huoltokoke-
muksen omaavana teen itse kaverin tallissa.Akselille hintavertailua;
Motonet.150€
Autoasi tilaama.230€
fixus.330€ Pitasiköhän vaihtaa molemmat ketjuun kuuluvassa korjaamossa,kun joku tässä mainitsi,että niveletkin vaihdetaan pareittain???Motonet myy kiinassa valmistettuja osia,kuin myös b-luokan osaa.Fixus ketju ei myy kuin auton valmistajan hyväksymiä osia.Autoasi ketjusta ei tietoa.
Motonetin osia ei pidä käyttöautoon laittaa,myyntivirityksiin kylläkin.Tietysti jos taloustilanne pakottaa käyttämään motonettiä,niin siihen on tyydyttävä.Tai jos auto on niin halpa,että se on ihan sama,mitä rojua sinne lyö. - italiasta
ROMUT KIINNI kirjoitti:
Motonet myy kiinassa valmistettuja osia,kuin myös b-luokan osaa.Fixus ketju ei myy kuin auton valmistajan hyväksymiä osia.Autoasi ketjusta ei tietoa.
Motonetin osia ei pidä käyttöautoon laittaa,myyntivirityksiin kylläkin.Tietysti jos taloustilanne pakottaa käyttämään motonettiä,niin siihen on tyydyttävä.Tai jos auto on niin halpa,että se on ihan sama,mitä rojua sinne lyö.hah johan vitsin murjaisit, samoja varaosia, kuin muuallakin tarvikeliikkeissä ja tuo autonvalmistajan hyväksymät osat tarkoittaa alkuperäisosia, joita valmistaja suosittelee käytettäväksi. Onko fixsusketjulla alkuperäisosien varasto kaikkiin merkkeihin.. mahtaa olla hallilla kokoa... esim. jarrulevyt, jotka taannoin ostin oli italiassa valmistettu
- 6243
ja ennenkaikkea hyvä käytäntö. En ikinä edes suostuisi siihen, että vai yksi jousi vaihdetaan.
- jhgg
ET suostuisi,ja hyvä käytäntö.
- haetaan romikselta
jousi saman mallin autosta, jolla on ajettu suurinpiirtein samat kilometrit. Ei pitäis olla isoja eroja ominaisuuksissa toisen puolen jousen kanssa. Ja balanssi säilyy. Mitäs siihen tuumaatte varaosa- ja maitokauppiaat? ;) Ite meinasin tällasta kokeilla, jos vaan löydän sellasen jousen... hinta jotain 15€/kpl
- dsgbpeh0yt0294w
jouset todellakin väsyvät kilometrien myötä ja auton asentokin madaltuu hieman, sen huomaa esim. jos vaihtaa uudet jouset taka-akselille niin perä on hieman ylempänä kuin keula johon jäi vanhat jouset paikalleen.
Samalle akselille pitäisi tästä syystä vaihtaa uudet jouset molemmille puolille, samoin jarruosat puoltamisen estämiseksi. Romuttamosta ei näitä osia kannata hakea jollei sitten tykkää käyttää vapaa-aikaansa auton alla könyämiseen jatkuvasti.
Iskaritkin olisi hyvä vaihtaa molemmille puolille mutta yhteen autooni vaihdettiin vain toiselle puolelle taka-akselilla täysin antautuneen tilalle uusi iskari kun toisella puolella iskarin alapään pultti oli ruostunut kiinni holkkiinsa ja olisi pitänyt uusia myös kallis tukivarsi sen takia. Tavallisessa ajossa en huomannut mitään ongelmia ajo-ominaisuuksissa, tosin silloin ei ollut vielä katsastuksessa iskaritestiä. - sdgfdfsgdfgdf
Molemmat jouset pitää vaihtaa kerralla jotta molemmila puolilla autoa on samanlainen jousto. On näköjään ammattitaitoinen paikka ollu kyseessä kun näin ehdottivat!
- autofit
Kyseessä oli KATEtietoinen paikka, ammattitaito on suhteellista.
- riippu ja roikkuu
Jännä homma, kun autostani meni iskunvaimenin takuuaikana rikki (ajettu 40 tkm:ä), niin takuuseen vaihdettiin tottakai vain se rikkinäinen vaimennin. Kysyin, että eikös iskarit vaihdeta aina parettain, niin tähän vastattiin, että ei ("yllättäen, kun takuuvaihdosta oli kysymys). Pitäiskö kysyä nyt uudelleen, että vaihtavatko pelkän toisen iskarin, jos ei mene takuuseen.
- Auto Masentaja 2
Vanha provo nostettu uudelleen esiin ja teinipojat sillä varmuudella, minkä vain täydellinen tietämättömyys antaa, mielipiteitään julistavat!
- Varaosamyyjä83
Eli tuossa on kyse vain siitä että tavarantoimittajat eivät anna takuuta tuotteelle
jos molempia ei vaihdeta saman aikaisesti. Asiakas tietenkin saa halutessaan
vaihdattaa vain yhden, mutta ei saa takuuta tuotteelle. Sama asia koskee myös iskunvaimentimia. Tämän takia on ymmärrettävää, että korjaamo ei suostu vaihtamaan vain yhtä jousta. - Autotekniikan tohtor
Mulla vaihdettiin vuosia sitten toinen jousi eikä ole ollut ongelmia.
Ehjä jousi kestää koko auton iän eli noin 20 vuotta ainakin. Muutaman vuoden ikäinen jousi ei voi olla merkittävästi väsynyt verrattuna uuteen. - Tnix
Onko näistä tehty tutkimuksia, vaiko vain oletetaan että vanha tieto siirtyy tietävältä oppipojalle?
- diipadaii
Kyllä ne vaihdetaan molemmille puolille.
Voi tietysti olla vaihtamattakin kuten tuossa takuutapauksessa jossa liki uusi jousi katkennut.
Itse olen vaihdattanut useampaan ja aina on vaihdettu molemmat. ja kuten eräs sanoi valojen vaihtamisesta, nekin yleensä tuppaa vastoin hänen tietoaan menemään samoihin aikoihin. Mulla meni etujouset kuukauden välein.
Viimeksi vaihdatin juuri ostamaani autoon jonka sovin myyjäliikkeen kanssa jotta he maksavat toisen. Eikä mitään väliä ollut missä vaihtoi.- monia jousia.
Ja monimerkkihuollossa vaihdetiin vaan se jousi, mikä oli mennyt poikki. Nyt puoli vuotta on ajeltu edessä uusi/vanha yhdistelmällä. Ei mitään ongelmia ole havaittu.
Sen sijaan iskarit pitäisi vaihtaa pareittain, koska uudella ja vanhalla voi olla huomattava ero vaimennuskyvyssä.
Eipä ole eroa uusilla ja vanhoilla jousilla. Edellisvuonna vaihdettiin taakse molem mat jouset ja lisäksi vielä kaasuiskarit (ikää 12 vuotta) Ihmettelin kun auto oli tyhjänä jonkin verran korkeammalla, mutta ei kestänyt kuormaa yhtään enempää kuin vanhakaan jousi. Tutulla tiellä niiaa ihan samanlaisesti myös uusilla.
Autoon olisin mieluusti laitattanut kuormajouset tai MAD tms., mutta ei ollut nopeasti saatavilla. Olisi ehkä kuitenkin pitänyt teettää ne "sikajäykät", sillä vasta sitten perä pysyy ryhdissään pitkiäkin aikoja.
Edelliseen autoon laitettiin tosi jäykät ja perä oli ylhäällä ja ryhdissään vielä 5 vuoden kuluttua. Kesti hyvin 4 isoa äijää ja niiden isot kassit paksissa.
- läbdb
Opelin tuon jousia syövän saksan mossen takuu käytäntö oli suht tuorees vectras vain kierteen alaosasta ketkenneen jousen vaihto.Eka katsastus ja iskari arvot oli hyvät,mut toinen takajousi katki.Ajettu huimat 45tkm.c-mallin vekkuli
- moro ukko
Mikähän korjaamon intressi tässä asiassa on? Tiedän missä kohtaa
asia voi pompata ja autokorjaamoa voitaisiin vetää vastuuseen siitä
että miksi tekevät niin mutta mustaa valkosella ja auton korjauttajan
allekirjoiutksella että hän haluaa näin tehtävän niin miksi ei voisi.
Eri asia sitten jos se selkeesti rikkoo lakia, mutta voihan olla
että mä ajan vaan pellolla sillä autolla että miksi te ette korjaa
autoani??? Tästä näkökulmasta siis korjaamo voisi korjata ja
tehdä mitä vaan mutta siis korjaamon pitää sanoo itsensä
irti siitä vastuusta eli kuten sanoin niin kirjallisesti sitten
sovitaan että asiakas on näin halunnut ja vastuu ei ole
korjaamon jos auto on laittomassa kunnossa. - turhaa rutinaa
Ihme nalkuttamista. Molemmat on hyvä vaihtaa. Miksi siitäkin pitää rutista jo huoltokorjaamo yrittää tehdä työnsä kunnolla? Sitten kun vaihdettaisiin vain toinen puoli ja jotakin sitten sattuisi niin tullaan valittamaan miksi ei vaihdettu molempia.
- osiaosiaosiaosiaosia
Kyllä kannattaisi vaihtaa samalle akselille molemmille puolille uudet jouset jos toinen on poikki. Toiseltakin puolelta voi katketa piakkoin ja ainakin on paljon kuoleentuneempi kuin uusi jousi.
Samalla jos joudutaan purkamaan joustintukia niin iskarit olisi kätevä uusia samalla vaivalla jos paljon ajetut. Iskareiden ylälautaset / kääntölaakerit saattaa olla kannattavaa uusia samalla kun ovat irti jos paljon ajetut.
Palloniveliä saatetaan joutua aukomaan myös, jälleen ei olisi suuri vaiva uusia nekin samassa yhteydessä, ei tule kuin osat ja työt lisähintana uusia nekin...
Oikeastaan jos jousi on katkennut niin kätevintä olisi uusia koko auto kerralla, kokonaisen auton saa halvemmalla kuin korjaamolla osina ja asennustöinä ostamalla... - seisari
kukaan arvonsa tunteva asentaja ei vaihda vain toista jousta
- Huonoja kokemuksia?
.
Ilmeisesti korjaamolla on huonoja kokemuksia siitä kun vaihdetaan vain toinen jousi neropatti asiakas tulee *ttuilemaan kun toinen jousi katkesi
. - Joopa10
Itselläni on nyt tilanne, että vuosi sitten vaihdettiin toinen jousi. Itse olisin jopa halunnut, että molemmat jouset vaihdetaan. Nyt tietysti pamahti toinen jousi poikki ja toinenkin on hajoamassa (se vaihdettu alle vuoden vanha). Samainen yritys nyt suositteli molemman jousen vaihtoa ehdottomasti eli tavallaan se toinen meni poikki siksi, että vanha laitettiin uuden rinnalle. Ja lisäksi tämä uusikin vielä vaihtokunnossa jo. Kuulemma 3 v. takuu, kun molemmat vaihtaa. Menen kyllä neuvottelemaan maksaessani että miksi viime kerralla annettiin eri infoa ja nyt maksan ns. tuplaten sen korjauksen hedelmät....sama firma suositteli kahdella eri kerralla eri juttua...:(.
- yksi-kerrallaan
Ei se takuukaan aina auta. Monroe-iskarissa 3 v:n takuu ja kesti vain kuukauden yli sen ja sylki öljyt ulos. Vaihdettiin vain se iskari ja matka jatkuu ihan hyvin.
Edessä iskarit vaihdettu 250 tkm:ä sitten ja ovat ihan kömöt. Ne täytyy nyt vaihtaa molemmat, mutta jousista vain toinen, sillä toinen on jo vaihdettu.
Näyttää siltä, että iskarien suojakumien palkeet hajoaa ja sitten kura pääsee männän kimppuun tuhoamaan tiivisteitä. - ItsePitääKaikkiTehdä
Juuri siksi kannattaa kesä- ja talvirenkaat vaihtaa itse, samalla voi katsella esim. niitä iskarin suojakumeja että missä kunnossa ovat, mahdolliset vuodot iskareissa, katkenneita jousia, rikkinäisiä pallonivelen ja vetonivelen suojakumeja, jarrupalojen paksuutta, jarrulevyjen kuntoa, jne.
- uouåoyhåo
yksi-kerrallaan kirjoitti:
Ei se takuukaan aina auta. Monroe-iskarissa 3 v:n takuu ja kesti vain kuukauden yli sen ja sylki öljyt ulos. Vaihdettiin vain se iskari ja matka jatkuu ihan hyvin.
Edessä iskarit vaihdettu 250 tkm:ä sitten ja ovat ihan kömöt. Ne täytyy nyt vaihtaa molemmat, mutta jousista vain toinen, sillä toinen on jo vaihdettu.
Näyttää siltä, että iskarien suojakumien palkeet hajoaa ja sitten kura pääsee männän kimppuun tuhoamaan tiivisteitä.Täysin typerää että suojamuovit joatakin halvinta PP- kertamuovia joka sitten pakkasessa korkkaa alhaalta ja iskari tuhoutuu ihan ennenaikojaan.Sitten jos oikein investoi ja sitten jo jotakin rallikamaa niin kumiset suojukset mitkä kestää kuten ennenvanhaan.
- Anonyymi
Eipä ole mies oppinut 48 vuodessa autoista yhtikäs mitään,inttämään on oppinut tosi hyvin,voi raasu parkaa ,olis muuten Biltemalle hyvä korjausmies...
- Anonyymi
Tuo oli vuonna 2010, nyt olisi kokemusta jo 57 vuotta mutta lienee jo tuo kirjoittaja/asentaja eläkkeellä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733