Dogo argentino

kiinnostunut rodusta

olen harkinnut dogon ottamista jo pidemmän aikaan ja tuttavani suositteli koiran hankintaa venäjältä. kellään kokemuksia venäläisistä dogo kenneleistä?

34

1788

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..

..ennen kuin otat kyseistä koiraa,ni mieti 3 kertaa onko sinulla tosiaan kykyä,halua ja tahto tarpeeksi opetella hallittemaanki se koirasi.

• kiinnostunut rodusta

niin miksipä ei olisi, kokemusta kun löytyy cane corsoista ja rottweileristä. joten uskon pärjääväni myös dogon kanssa. tiedän kyllä että koiralle pitää olla aikaa, siis koulutukseen!

• dogon omistaja
        kiinnostunut rodusta kirjoitti:

niin miksipä ei olisi, kokemusta kun löytyy cane corsoista ja rottweileristä. joten uskon pärjääväni myös dogon kanssa. tiedän kyllä että koiralle pitää olla aikaa, siis koulutukseen!

Älä ota ulkomailta koiraa, varsinkaan venäjältä, suosittelen suomalaista toimintaa, itsellä todella huonoja kokemuksia ulkomaan tuonneista, ellet itse mene ensin sinne pentua katsomaan, ja haet sen itse sieltä!

• kokemuksesi
        kiinnostunut rodusta kirjoitti:

ei rajoitu rodun tunnistamiseen kuvakirjasta tai googlen kuvahausta. Nuo ovat siis TODELLA hankalia kasvatettavia. Onneksi ei ole kovin paljon suomessa, niin tilastotkin vielä näyttää kauniilta.

• dogotyttö
        kokemuksesi kirjoitti:

ei rajoitu rodun tunnistamiseen kuvakirjasta tai googlen kuvahausta. Nuo ovat siis TODELLA hankalia kasvatettavia. Onneksi ei ole kovin paljon suomessa, niin tilastotkin vielä näyttää kauniilta.

Dogoissakin on tosi paljon eroja, mulla nyt Dogo narttu, ja ajattelin että kasvatus tulee
        oleen ongelmallista, mutta ei, mun dogo on todella upee koira vaikka itse sanonkin. mutta ei
        ole koskaan edes murissut tuntemattomalle, ei hauku sisällä, ei tee pahaa, ei tappele toisten koirien
        kanssa, sen kaverina nyt mulla sekarotuinen narttu ja tuli vasta aikuis iällä kaveriksi,
        myös koiralla kaverina 2 kissaa. Ongelmia tuskin enää tulee, paljon rakkautta ja sopivassa määrin rajoja :D

Toki on dogo joidenka kasvatus tulee oleen todella suuri ongelma, mutta ei kaikki ole
        samanlaisia, vaikeita on kaikki koirat jos ei ole hyvä ote. mutta jos kerran ollut dogo canario, niin ei
        dogo argentino ole yhtään erilaisemmpi!

• huuuuuupss
        dogotyttö kirjoitti:

Dogoissakin on tosi paljon eroja, mulla nyt Dogo narttu, ja ajattelin että kasvatus tulee
        oleen ongelmallista, mutta ei, mun dogo on todella upee koira vaikka itse sanonkin. mutta ei
        ole koskaan edes murissut tuntemattomalle, ei hauku sisällä, ei tee pahaa, ei tappele toisten koirien
        kanssa, sen kaverina nyt mulla sekarotuinen narttu ja tuli vasta aikuis iällä kaveriksi,
        myös koiralla kaverina 2 kissaa. Ongelmia tuskin enää tulee, paljon rakkautta ja sopivassa määrin rajoja :D

Toki on dogo joidenka kasvatus tulee oleen todella suuri ongelma, mutta ei kaikki ole
        samanlaisia, vaikeita on kaikki koirat jos ei ole hyvä ote. mutta jos kerran ollut dogo canario, niin ei
        dogo argentino ole yhtään erilaisemmpi!

dogo canarion ja cane corso meni vähän sekasin
        siis tarkoitin että kokemusta cane corsosta

• Koira & ihminen

dogo argentino on vihoviimeinen kaupunkikoira. Se on alkuaan jalostettu koiratappeluihin ja suurriistan, kuten villisikojen metsästykseen. Mitä sellainen koira tekee kaupungin ihmisvilinässä?!

dogo argentino kuuluu rotuihin, joita monessa maassa on kielletty tai ollaan kieltämässä (kuten Norjassa ja Tanskassa). Venäjällä ovat monet asiat hunningolla, mikä pätee myös koiriin. Siellä rikollisuus on toista luokkaa kuin Suomessa, ja tällaiset järkälemäiset taistelukoirat ovat muodissa, niin rikollisten kuin myös omaisuuden/hengen turvaa hakevien parissa. Suomessa dogon kaltaiset koirat eivät ole tarpeen kenellekään.

dogo on kokonsa, voimansa ja purentansa takia hengenvaarallinen, jos se syystä tai toisesta hurjistuu ja käy ihmisen / toisen koiran kimppuun. Sitä ei silloin pidättele muu kuin ampuma-ase. "Kilttikin" koira voi saada hepulin, ja silloin ...

Paljon puhutaan, että koiraroduissa ei ole vikaa, vika on hihnan toisessa päässä eli omistajassa. Toki on kaksin verroin vaarallista, jos koira on vaarallinen ja sen isäntä vastuuton/kyvytön. Mutta jo se, että muutama vaarallisin rotu, niiden muassa dogo argentino, kiellettäisiin, parantaisi ihmisten ja koirien turvallisuutta.

Ellei näin tehdä, rodun harrastaminen ainakin tulisi tehdä luvanvaraiseksi, jolloin lupa voitaisiin myöntää vain pätevästä syystä ja vain sellaiselle, joka kurssin suoritettuaan tai muulla vastaavalla tavalla osoittaa olevansa kykenevä kouluttamaan ja hallitsemaan vaativan rodun edustajaa. Kuonokoppapakon julkisella paikalla tulisi kuulua luvan myöntämisen ehtoihin.

Kun Suomessa koirarotuja on yli 300, valittavaa riittäisi jokaiselle senkin jälkeen, kun kaikkein vaarallisimmat rodut on kielletty.

• suu tukkoon ;-)

Minustakin airedalenterrieri ja lapinporokoira tulisi kieltää lailla, koska molemmista on vain huonoja kokemuksia. Tunnen kaksi airedalenterrieria ja yhden lapinporokoiran, joista kaikki vartioivat reviiriään aggressiivisen voimakkaasti ja ovat jopa aiheuttaneet vaurioita toisille koirille. Ne ovat valmiit hyökkäämään kenen tahansa niiden pihaa ylittävän kimppuun.

Kaikilla meillä on omat kokemuksemme ja käsityksemme eri koiraroduista.

Minustakin airedalenterrieri ja lapinporokoira ovat aivan turhia ja arvaamattomia.

• 11+19
        suu tukkoon ;-) kirjoitti:

Minustakin airedalenterrieri ja lapinporokoira tulisi kieltää lailla, koska molemmista on vain huonoja kokemuksia. Tunnen kaksi airedalenterrieria ja yhden lapinporokoiran, joista kaikki vartioivat reviiriään aggressiivisen voimakkaasti ja ovat jopa aiheuttaneet vaurioita toisille koirille. Ne ovat valmiit hyökkäämään kenen tahansa niiden pihaa ylittävän kimppuun.

Kaikilla meillä on omat kokemuksemme ja käsityksemme eri koiraroduista.

Minustakin airedalenterrieri ja lapinporokoira ovat aivan turhia ja arvaamattomia.

//Minustakin airedalenterrieri ja lapinporokoira ovat aivan turhia ja arvaamattomia.//

Mutta eivät kuitenkaan samassa määrin vaarallisia ihmisille / muille koirille kuin mainittu dogo a. Miksiköhän airedalenterrieriä tai lapinporokoiraan ei ole missään kielletty, mutta dogo a ja muutamat samaan kastiin kuuluvat ovat? Vastaus: Siksi, että ne ovat todella muita vaarallisempia. Sen todistavat tilastot yksiselitteisesti. Niitä ilmankin koiraharrastajat tulevat toimeen.

Tässä yksi tilasto:
        USA:ssa 238:sta ihmisen kuolemaan johtaneesta koiran hyökkäyksestä puolessa (50 %) tekijänä oli pitbull-tyyppisen rodun yksilö tai rottweiler. Muille 300 rodulle jäi siten jaettavaksi toinen puoli (50 %).

• Turhaa uhoa

Kyse on siitä, mitä TEKEE koirarodulla, joka missään tapauksessa ole mikään seurakoira. Dogo argentino on, kuten todettu, jalostettu villisikojen metsästykseen Argentiinassa, sekä koiratappeluihin.

Ei ole mitään järkevää PERUSTETTA hankkia tuollaista lemmikikseen.

Syinä on aina jonkinasteinen oman egon pönkittäminen koiran avulla, mutta kun edes sekään ei tuo toivottuja tuloksia: itse säälin noita ja vähän naureskelen, jotka ottavat tuollaisen peniksen / pimpan jatkeen itselleen.

Hommaisivat nuo kieroutuneet vaikka mäyräkoiran, jos haluavat välttämättä "kovis" koiran jostain kummasta syystä.

• En suosittele..

Älä ainakaan ulkomailta dogoasi hanki, kotimaiset kasvattajat ovat tuhannesti luotettavampia.
      Ystävälläni on ollut 2 dogoa, ja itse opin vuosien mittaan kammoamaan ko. rotua. Hankala, agressiivinen, pelottava - ja ennen kaikkea jumalattoman vahva koira. Vaikka ystäväni onkin kokenut koirien kasvattaja, ja koirat kyllä tottelivat häntä, ei se tehnyt rodusta yhtään "herttaisempaa." Itsellänikin on ollut useampi koira, mutta tuo rotu on ensimmäinen, joka on nostattanut niskavillani pystyyn joka kerta kun niiden lähellä olen ollut.. Tuntui myös, että ko. rodulla oli paljon muitakin ongelmia kuin tuo luonne - varmaankin jyskystä ruumiinrakenteestaan johtuen.

Toki koirien luonteissa on eroa, toinen on kiltti ja toinen agressiivisempi - sitä en kiellä. Kannattaa ottaa kotimaisista kasvattajista selvää ja jutella näiden "todellisten" asiantuntijoiden kanssa. Näin myös tiedät millaisista oloista ja vanhemmista ko. koira tulee - todella tärkeää tietoa kun on kyse noinkin vaativasta rodusta.

• w-w-w

Koira puri miestä Rovaniemellä

Taluttaja ei kyennyt hillitsemään kahta suurikokoista Dogo Argentino-rotuista koiraa, vaan ne hyökkäsivät saksanpaimenkoiraa taluttaneen miehen kimppuun Rovaniemellä. Koiria taluttanut nainen ei ollut kyennyt hillitsemään talutettaviaan, vaan kaatui ja raahautui koiriensa perässä. Mies sai käteensä ja jalkaansa tikkausta vativia puremajälkiä. [Lähde: Yle 23.6.2009]

Koira raateli pikkupojan kasvot

Kahdeksanvuotias Heikki oli hoidossa äidin miespuolisen tuttavan luona Lahdessa. Mies piti huolta myös ystävänsä Dogo argentino -koirasta. Kun poika ja koira istuskelivat lattialla, koira hyökkäsi pojan kimppuun ja iski hampaansa hänen kasvoihinsa. Pojan nenä roikkui poskella ja kaikki siltä alueelta oli vaurioitunut. Poika vietiin teho-osastolle, jossa hänet leikattiin. [Lähde: Iltalehti 2.9.2008]

• Dogotyttö

koiran puremaa ei ensinnäkään saa tikata!!
        ja ne joilla
        on kokemuksia vain "huonoista" dogoista, niin voivat myös tulla meille
        kylään katsomaan minun dogoani, lyön tonnin vetoa että se ei pure ellei sitä uhata.
        meillä käynyt ennenkin dogoa haluavat katsomassa meidän tytteliä, jos oikeesti
        kiinnostaa ja on halua tampereen sunnilla tulla katsomaan oikein ja hyvin koulutettua
        dogoa niin tervetuloa. pistäkää viestiä mailiin [email protected].
        Itse en en ottaisi enää mitää helppoa koiraa, toki siis dogo vaatii koulutusta
        ihan älyttömästi, mutta se palkitaan kyllä!

• nekws
        Dogotyttö kirjoitti:

ja ne joilla
        kylään katsomaan minun dogoani, lyön tonnin vetoa että se ei pure ellei sitä uhata.
        kiinnostaa ja on halua tampereen sunnilla tulla katsomaan oikein ja hyvin koulutettua

Tappajakoirat - median luoma myytti

http://www.sathy.fi/mediamyytti.htm

• seurailija...
        Dogotyttö kirjoitti:

ja ne joilla

Valitettavasti. On keinot vähissä, jos on puoli naamaa raadeltuina. Itse suhtaudun erittäin skeptisesti näihin uusiin tulokasrotuihin. Ne ovat huolestuttavasti lisääntyneet. Enkä puhu nyt SINUN koiristasi, on loistavaa, jos saat ne hallittua ja koulutettua. Mutta valitettavasti, monista ei siihen ole. Kyllä sitä kovasti niin ensin luullaan, mutta "pitovaikeus" ja "ajanpuutteen vuoksi" ilmoitukset kyllä puhuvat karua kieltään. Näitä keskustelujakin lukiessa tulee asia hyvin selkeästi esille. Monen rodun kohdalla.

On olemassa muita vaarallisempia koirarotuja. Ja niiden hankinta kyllä pitäisi saada seurantaan.

• 12+3
        nekws kirjoitti:

Tappajakoirat - median luoma myytti

http://www.sathy.fi/mediamyytti.htm

http://www.cdc.gov/HomeandRecreationalSafety/Dog-Bites/dogbite-factsheet.html
        Ja tämä:
        http://www.cdc.gov/HomeandRecreationalSafety/images/dogbreeds-a.pdf

Laaja amerikkalainen tutkimus (20 vuotta, 238 kuolemaa) osoittaa, että 238 koiran aiheuttamasta ihmisen kuolemasta
        - 76 tapausta (32 %) oli pitbull-tyyppisen koiran aiheuttamia;
        - 44 tapausta (18 %) oli rottweilerin aiheuttamia.

Yhteensä noiden kahden rodun edustajat aiheuttivat 120 ihmisen kuoleman eli 50 % koko laajasta otoksesta. Muille yli 300 koirarodulle jäi jaettavaksi toinen puoli eli 118 kuolemaa. Esimerkiksi tanskandogin kontolle tuli vain 3 prosenttia.

Ei vaadita paljon matematiikan/tilastotieteen taitoja, jotta edellä olevasta osaa päätellä jotain koirarotujen vaarallisuudesta ihmiselle.

Näistä tilastoista ei pitbullin harrastajien linkissä kerrota mitään.

• 34
        12+3 kirjoitti:

http://www.cdc.gov/HomeandRecreationalSafety/Dog-Bites/dogbite-factsheet.html
        Ja tämä:
        http://www.cdc.gov/HomeandRecreationalSafety/images/dogbreeds-a.pdf

Laaja amerikkalainen tutkimus (20 vuotta, 238 kuolemaa) osoittaa, että 238 koiran aiheuttamasta ihmisen kuolemasta
        - 76 tapausta (32 %) oli pitbull-tyyppisen koiran aiheuttamia;
        - 44 tapausta (18 %) oli rottweilerin aiheuttamia.

Yhteensä noiden kahden rodun edustajat aiheuttivat 120 ihmisen kuoleman eli 50 % koko laajasta otoksesta. Muille yli 300 koirarodulle jäi jaettavaksi toinen puoli eli 118 kuolemaa. Esimerkiksi tanskandogin kontolle tuli vain 3 prosenttia.

Ei vaadita paljon matematiikan/tilastotieteen taitoja, jotta edellä olevasta osaa päätellä jotain koirarotujen vaarallisuudesta ihmiselle.

Näistä tilastoista ei pitbullin harrastajien linkissä kerrota mitään.

... kun kopioitte ne ja siirrätte www-riville.

• Dogotyttö
        seurailija... kirjoitti:

Valitettavasti. On keinot vähissä, jos on puoli naamaa raadeltuina. Itse suhtaudun erittäin skeptisesti näihin uusiin tulokasrotuihin. Ne ovat huolestuttavasti lisääntyneet. Enkä puhu nyt SINUN koiristasi, on loistavaa, jos saat ne hallittua ja koulutettua. Mutta valitettavasti, monista ei siihen ole. Kyllä sitä kovasti niin ensin luullaan, mutta "pitovaikeus" ja "ajanpuutteen vuoksi" ilmoitukset kyllä puhuvat karua kieltään. Näitä keskustelujakin lukiessa tulee asia hyvin selkeästi esille. Monen rodun kohdalla.

On olemassa muita vaarallisempia koirarotuja. Ja niiden hankinta kyllä pitäisi saada seurantaan.

no siis yritin sanoakkin tuossa kirjoituksessani, että kaikki dogot eivät ole tappajia,
        jos niitä kohdellaan oikein ja koulutettaan niin niistä saa tälläisiä koiria joka
        minulla sattuu olemaan. tarkoitin vain että jos joku on sitä mieltä että kaikki dogot on tappajia,
        niin voi näyttää millaista koulutus koiralle tekee. Tai
        jos muuten vain haluaisi dogon ja tahtoisi tutustua dogoon joka on sellainen kuin koiran kuuluu.

• 5+3
        Dogotyttö kirjoitti:

no siis yritin sanoakkin tuossa kirjoituksessani, että kaikki dogot eivät ole tappajia,
        jos niitä kohdellaan oikein ja koulutettaan niin niistä saa tälläisiä koiria joka
        minulla sattuu olemaan. tarkoitin vain että jos joku on sitä mieltä että kaikki dogot on tappajia,
        niin voi näyttää millaista koulutus koiralle tekee. Tai
        jos muuten vain haluaisi dogon ja tahtoisi tutustua dogoon joka on sellainen kuin koiran kuuluu.

Kerta se on kullakin dogolla ensimmäinen, kun ihmisen tappaa. Sinun dogollasi muiden dogojen tapaan on siihen ainakin erinomaiset fyysiset valmiudet. Aika usein tappajakoiria on pidetty kiltteinä perhekoirina - kunnes ovat tappaneet perheenjäsenen.

• Kannattaa ajatella
        5+3 kirjoitti:

Kerta se on kullakin dogolla ensimmäinen, kun ihmisen tappaa. Sinun dogollasi muiden dogojen tapaan on siihen ainakin erinomaiset fyysiset valmiudet. Aika usein tappajakoiria on pidetty kiltteinä perhekoirina - kunnes ovat tappaneet perheenjäsenen.

Tästä on juuri kysymys. Kerta se on ensimmäinen, eikä nämä jotka ovat kuolleet oman koiran hampaisiin OLISI IKINÄ USKONEET, että heidän koiransa kävisi omistajan kimppuun. Mutta kun vaan niin on tapahtunut. Ja silloin kun se tapahtuu, voi olla liian myöhäistä.

Ja kuten edellinen sanoi, dogolla on siihen FYYSISET VALMIUDET, paremmat kuin esim. vaikkapa pienellä terrierillä. Kannattaa käyttää aivojaan eikä peräreikäänsä kun koiran valitsee

• kontkon
        Kannattaa ajatella kirjoitti:

Tästä on juuri kysymys. Kerta se on ensimmäinen, eikä nämä jotka ovat kuolleet oman koiran hampaisiin OLISI IKINÄ USKONEET, että heidän koiransa kävisi omistajan kimppuun. Mutta kun vaan niin on tapahtunut. Ja silloin kun se tapahtuu, voi olla liian myöhäistä.

Ja kuten edellinen sanoi, dogolla on siihen FYYSISET VALMIUDET, paremmat kuin esim. vaikkapa pienellä terrierillä. Kannattaa käyttää aivojaan eikä peräreikäänsä kun koiran valitsee

Täyttä faktaa puhut. Liian moni ihminen ajattelee pelkällä ilkeämielisellä persereiällä koiraa hankkiessaan. Dogo ei ole myöskään oikea metsästyskoira. Se on luotu pelkä'stään raatelemaan villisikoja, ihmisiä ja toisia koiria. Dogot ovat myös erittäin arvaamattomia ja ihmisaggressiivisia. On todella suurta tyhmyyttä alkaa idealisoimaan Dogoja. Ei mitään keijukaisia ole. Liikaa verta jo niiden kontolla.

• prov-o-meter

Kun foorumille ilmestyy jokin oikein ääliömäinen uusi avaus, niin on vain kaksi vaihtoehtoa:
      (1) Kirjoittaja on oikeasti todella tyhmä
      (2) Kirjoittajan tarkoitus on vain provosoida ja aikaansaada kinastelua

Jos kirjoittaja on oikeasti niin tyhmä, kuin tämäkin aloituksen tosissaan kirjoittaminen vaatii olemaan, niin hänelle on aivan turha yrittää puhua järkeä.

Jos kyseessä onkin vain pelkkä provo, niin oma vastine menee jälleen hukkaan.

Siksi on aivan käsittämätöntä, miten moni tähänkin viestiin on vastannut.

• hämmentynyt123

En nyt ainakaan itse ymmärrä. Mielestäni aloittaja on kysynyt kokemuksia Venäläisistä kasvattajista.

• provot housuissas

Mikä provo sellainen on, jossa koitetaan saada tietoa koiran hankinnasta Venäjän puolelta ja venäläisistä rodun kasvattajista?

• hämmentynyt123
        provot housuissas kirjoitti:

Mikä provo sellainen on, jossa koitetaan saada tietoa koiran hankinnasta Venäjän puolelta ja venäläisistä rodun kasvattajista?

Tosiaan itse olen sitä mieltä että parempi kysyä kuin mennä hankkimaan., vaan syystä et tuntuu hyvältä. Jokaisella tietysti omat mielipiteet.

• cc
        hämmentynyt123 kirjoitti:

Tosiaan itse olen sitä mieltä että parempi kysyä kuin mennä hankkimaan., vaan syystä et tuntuu hyvältä. Jokaisella tietysti omat mielipiteet.

on taas viherpiipertäjät vauhdissa näin kesän tullen :)
        kannattaa tuijotella pennut niitä tilastoja niin on kaikista varmimmin TÄYSIN HUKASSA ;)
        KOIRAT ON KOIRIA JA ROTAT ROTTIA. jos ei koiraa kykene pitämään, ei sitä pidä ottaa, tämä pätee ainakin noin puoleen kaikista koiran omistajista joilla se pikku rottakkaan ei pysy aisoissa ja nämä on usein täysin vailla koulutusta ja että nim omaan se pikku pallero on useimmiten syy koirien väliseen kahnaukseen jossa ei tietysti ole kuin yksi voittaja ja lehdet mässäilee ku villakoirasta tulikin villalapanen ison koiran suussa ja samoin toimii se vastuuton pienen koiran omistajakin joka kerää sympatiat vaikka asia on USEIMMITEN täysin päinvastainen. Nuo tilastot joita tuossa on mainittu on syvältä sieltä ja heikko viskaisu faktaan pyrittäessä.

• sh_0000
        cc kirjoitti:

on taas viherpiipertäjät vauhdissa näin kesän tullen :)
        kannattaa tuijotella pennut niitä tilastoja niin on kaikista varmimmin TÄYSIN HUKASSA ;)
        KOIRAT ON KOIRIA JA ROTAT ROTTIA. jos ei koiraa kykene pitämään, ei sitä pidä ottaa, tämä pätee ainakin noin puoleen kaikista koiran omistajista joilla se pikku rottakkaan ei pysy aisoissa ja nämä on usein täysin vailla koulutusta ja että nim omaan se pikku pallero on useimmiten syy koirien väliseen kahnaukseen jossa ei tietysti ole kuin yksi voittaja ja lehdet mässäilee ku villakoirasta tulikin villalapanen ison koiran suussa ja samoin toimii se vastuuton pienen koiran omistajakin joka kerää sympatiat vaikka asia on USEIMMITEN täysin päinvastainen. Nuo tilastot joita tuossa on mainittu on syvältä sieltä ja heikko viskaisu faktaan pyrittäessä.

Totta kai koiran puremat tikataan siinä missä muutkin. T. Sairaanhoitaja

• en ole samaa mieltä
        sh_0000 kirjoitti:

Totta kai koiran puremat tikataan siinä missä muutkin. T. Sairaanhoitaja

Mielestäni, jos pieni koira provosoi suurta ja iso koira tappaa sen, on syy ison koiran. Ison koiran on oltava paremmin koulutettu kuin pienen, sen puruvoiman takia. Sama asia kuin mopoilijat käyvät mopokortin ja menevät autojen seassa, autoilijat koulutetaan autokoulussa väistämään mopilijoita -> juuri olin eilen kakkosvaiheessa, jossa painotettiin ettei vastuuta saa antaa 16v. mopokorttilaiselle.

• Asta---

Tilastot on vielä puhtaita, mutta tilastot ei ole puhtaita siitä syystä, että Suomessa ei vielä ole paljoa dogoja, vaan siksi että niiden omistajat ovat osanneet kouluttaa ne hyvin ja sitoutuneet asiaan. Jos näin on jatkossa, niin hyvä. Esim noi surulliset pitbulltilastot johtuu pitkälti siitä että jotkut idiootit vaan ajattelee ottavansa pelottavan koiran, jota sitten pidetään pihalla tolpassa (pahin vaihtoehto ikinä) ja jolle heitetään välillä jotain safkaa. Eli vaikka määrällisesti tämä rotu olisi suuresti edustettuna tilastoissa, niin kyllä se syy on edelleen ihmisen, ja sen imagon minkä esim media hyvin pitkälti on luonut ja jonka seurauksena se joka haluaa ottaa "pelottavan" koiran sen ottaa ja myös tekee siitä pelkäämisen arvoisen. Lisäksi vielä yksi juttu - usein isot rodut voivat olla paljon paremmin koulutettuja kuin se takapihan musti, sillä isojen koirien omistajat minä mm tietävät että isolta koiralta ei katsella sellaista käytöstä kuin pieneltä. Tietysti ison koiran omistajana haluan myös huolehtia puhtaasta imagosta ja näyttää että koirani tottelee. Mutta kuvitelkaapa tilanne jossa pikkuräksy räkyttää puoli tuntia - ihmisiä ärsyttää ehkä vähän mutta on se niin söpö kun sillä on oma tahto. Iso koira haukkuu puoli minuuttia (tosin sekin liian kauan ei millään koiralla pitäisi olla tarvetta jatkuvaan haukkuun, mutta tämä on esimerkki) - poliisit soitetaan paikalle.

• epäreilua

itse olen sitä mieltä, että jos ihmisellä on kokemusta isoista ja vaativista roduista niin ei dogon ottamiselle ole estettä. varsinkin jos rotu on tarkoin harkittu ja sen hankintaan on muutkin perusteet kuin se että se miellyttää silmää. koiran hankinta vaan yleisesti on liian helppoa, joten ei kaikkia dogon omistajia saa syyttää siitä, jos joku vastuuton kasvattaja on antanut dogon osaamattomalle, koska kasvattajanhan on selvietttävä sopiiko koti pennulle ja vastaavasti pentu kodille. tästäkään syystä en hankkisi dogon kaltaista koiraa ulkomailta, koska haluaisin tutustua kunnolla kasvattajaan ja pennun vanhempiin ym.

ja se pitää paikkansa, että pienten koirien omistajilta ei vaadita koiran hallintaa tai sen kouluttamista. on usein ruvennut potuttamaan katsellessani pikkukoirien käyttäymistä. ne räksyttävät, hyppivät, riehuvat, purevat ja alistavat omistajiaan. silti niiden käytökseen ei yleensä puututa vaan sitä pidetään hellyyttävänä. pienenkin koiran haukku ärsyttää ja pureminen sattuu. kukaan ei silti valista taskukoirien ja jalanlämmittimien omistajille ja niitä harkitseville koulutuksen tärkeydestä. suurin osa tälläisten koirien omistajista ei edes tiedä mitään koirien käyttäymisestä vaan pitävät niitä pieninä ihmisinä.

• J&E
        epäreilua kirjoitti:

itse olen sitä mieltä, että jos ihmisellä on kokemusta isoista ja vaativista roduista niin ei dogon ottamiselle ole estettä. varsinkin jos rotu on tarkoin harkittu ja sen hankintaan on muutkin perusteet kuin se että se miellyttää silmää. koiran hankinta vaan yleisesti on liian helppoa, joten ei kaikkia dogon omistajia saa syyttää siitä, jos joku vastuuton kasvattaja on antanut dogon osaamattomalle, koska kasvattajanhan on selvietttävä sopiiko koti pennulle ja vastaavasti pentu kodille. tästäkään syystä en hankkisi dogon kaltaista koiraa ulkomailta, koska haluaisin tutustua kunnolla kasvattajaan ja pennun vanhempiin ym.

ja se pitää paikkansa, että pienten koirien omistajilta ei vaadita koiran hallintaa tai sen kouluttamista. on usein ruvennut potuttamaan katsellessani pikkukoirien käyttäymistä. ne räksyttävät, hyppivät, riehuvat, purevat ja alistavat omistajiaan. silti niiden käytökseen ei yleensä puututa vaan sitä pidetään hellyyttävänä. pienenkin koiran haukku ärsyttää ja pureminen sattuu. kukaan ei silti valista taskukoirien ja jalanlämmittimien omistajille ja niitä harkitseville koulutuksen tärkeydestä. suurin osa tälläisten koirien omistajista ei edes tiedä mitään koirien käyttäymisestä vaan pitävät niitä pieninä ihmisinä.

ei kokemusta venäjän kenneleistä, mutta varmin ottaa Suomesta. Löytökoiran voisin ottaa näiltä suomalaistyyppisiltä tarhoilta venäjältä, mutta en rotukoiraa.

Tuolla joku mainitsi tilastoja, pitbull tyyppinen, nimenomaan, tyyppinen! ei Pitbull!! Eiköhän jenkkilässä näitä oteta ilman minkäänlaista koirakäsitystä ja kun se ei todellakaan aina ole se pitti!! Te tietämättömät, menkää ja opiskelkaa tästäkin rodusta. Mikään koira ei synny tappajaksi, se tehdään. Mikään koira ei halua hyökätä ja ns.järjestää koiratappeluita (toki ottavat yhteen aina välillä) mutta ME ihmiset järjestetään ne, ei koirat. Mikään koira ei halua vahingoittaa lasta, ihmistä.. ellei sillä ole erittäin vastuuton omistaja, kärsii, tai joillakin.. siis erittäin harvoin napstahtaa päässä, aivan kuten meillä ihmisilläkin! Joten jos se vihdoin loppuis ja takoituis teidänkin päähän, että se syy kun on siinä hihnan toisessa päässä. Osaavassa kädessä vähän vaikeampiluontoinen koira, voi olla mahtava sylivauva!

• J&E
        J&E kirjoitti:

ei kokemusta venäjän kenneleistä, mutta varmin ottaa Suomesta. Löytökoiran voisin ottaa näiltä suomalaistyyppisiltä tarhoilta venäjältä, mutta en rotukoiraa.

Tuolla joku mainitsi tilastoja, pitbull tyyppinen, nimenomaan, tyyppinen! ei Pitbull!! Eiköhän jenkkilässä näitä oteta ilman minkäänlaista koirakäsitystä ja kun se ei todellakaan aina ole se pitti!! Te tietämättömät, menkää ja opiskelkaa tästäkin rodusta. Mikään koira ei synny tappajaksi, se tehdään. Mikään koira ei halua hyökätä ja ns.järjestää koiratappeluita (toki ottavat yhteen aina välillä) mutta ME ihmiset järjestetään ne, ei koirat. Mikään koira ei halua vahingoittaa lasta, ihmistä.. ellei sillä ole erittäin vastuuton omistaja, kärsii, tai joillakin.. siis erittäin harvoin napstahtaa päässä, aivan kuten meillä ihmisilläkin! Joten jos se vihdoin loppuis ja takoituis teidänkin päähän, että se syy kun on siinä hihnan toisessa päässä. Osaavassa kädessä vähän vaikeampiluontoinen koira, voi olla mahtava sylivauva!

..ja vielä, asta ja epäreilu! Lukekaa näiden tekstit, asiaa! :)

• ukkopöllö468
        J&E kirjoitti:

..ja vielä, asta ja epäreilu! Lukekaa näiden tekstit, asiaa! :)

"Kyse on siitä, mitä TEKEE koirarodulla, joka missään tapauksessa ole mikään seurakoira. Dogo argentino on, kuten todettu, jalostettu villisikojen metsästykseen Argentiinassa, sekä koiratappeluihin.

Ei ole mitään järkevää PERUSTETTA hankkia tuollaista lemmikikseen. "

Saanko vain kysyä että mikä peruste on ihmisillä hankkia paimenkoira? Tai pikkufifejä millä ei edes ole "tehtävää", tai metsästyskoiria?! Mitä eroa??
        Ovathan muutkin molossirodut jalostettu tappelemiseen, ja silti ne ovat kotikoirina ihania tuhisijoita. En tunne ko rotua, mutta tunnen muita molossi rotuja. Mutta ei voi sen perusteella rotua katsoa miten se on jalostettu vaan siten minkälainen se nyt on.

• 4+11

Ärsyttävää ku jokku rupeaa haukkumaan rotua jos ei tiedä paskaakaan siitä lukenu vaa kerra lehdestä ku joku huumediilerin koira on hyökänn

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3115
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2885
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2125
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1348
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1311
    8. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1284
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe