Muistovärssyt

beenthere

Nyt sellainen mieltä kohentava aihe. Tuossa yhdessä keskusteluketjussa tuli mainintaa kuolinilmoitusten värssyistä. Olen jo pitkään etsinyt värssyjä jotka istuisivat ateistin maailmaan. Värssyissä kun aina tuppaa olemaan sellaista seuraavassa elämässä näkemisen toivetta ja muita toivotteluja seuraavaan elämään.
Minä etsin kukkavihkoon värssyjä, joissa tulee kauniisti ilmi, että elämä loppui kuolemaan ja jäljellä on vain muistot.
Oletteko siis törmänneet tällaisiin elämää kunnioittaviin ja seuraavia elämiä vieroksuviin värssyihin?
Alan jo olla sen ikäinen, että niille värssyille alkaa kohta tulla tarve. Onhan muutamalle ollut jo nyt tarvetta ja se onkin ollut ongelmallista löytää sopiva värssy.

10

5868

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sukulaisilleni, että haluan muistotilaisuudessani esitettävän The Galaxy Song ja Always Look on the Bright Side of Life. Jälkimmäisestä olen ajatellt muistovärssyksi

"Life's a piece of shit
      When you look at it
      Life's a laugh and death's a joke, it's true.
      You'll see it's all a show
      Keep 'em laughing as you go
      Just remember that the last laugh is on you.

And always look on the bright side of life.
      Always look on the right side of life"

• Kössönöm

• Oletko seuraava!
        Kössönöm kirjoitti:

ei varmaankaan saisi esittää kristillisissä hautajaisissa:)

http://www.youtube.com/watch?v=1loyjm4SOa0

Tollo. Ei kai pappi ryntäis kurkkuun, jos joku lukis arkun äärellä tuon. Ei sinullakaan todella kaikki kamarit lämpiä. Vai joko vanhuus houruuttaa!

• Kössönöm
        Oletko seuraava! kirjoitti:

Tollo. Ei kai pappi ryntäis kurkkuun, jos joku lukis arkun äärellä tuon. Ei sinullakaan todella kaikki kamarit lämpiä. Vai joko vanhuus houruuttaa!

johon laitoin linkin. Graham Chapmanin muistotilaisuudessa se esitettiin, mutta ainakin Suomessa on tarkat säännöt mitä musiikkia saa kristillisissä hautajaisissa esittää.

http://www.youtube.com/watch?v=fsHk9WC7fnQ

Niin muuten hanuri-hanna, eikös nyt ole kirkonmenoja missään, jossa voisit päästellä höyryjä päästäsi?

• Kössönöm

jotka laitoin. M.A.Nummisen lempiruno on seuraavanlainen:

"Olen vastikään
      lakannut kaipaamasta.
      En enää liene."

- Tuomas Anhava -

"Tämä maailma?
      Varhain aamun koitteessa
      pois purjehtineen
      laivan jäljiltä jäänyt
      valkea vanavesi."

- Mansei -

Tässä hauska:

"Kun hilpeästi
      vain saan elellä täällä,
      mitäpä vaikka
      seuraavan kerran elän
      lintuna, hyönteisenä?2

- Tabito -

"Tuokion verran
      saimme olla yhdessä
      varmoina siitä,
      että rakkautemme
      kestää tuhannen vuotta."

- Yakamochi -

"Avaruus
      Ikuisuus

Taivas täynnä auringoita
      meri täynnä pisroita,
      aallon alla aalto uus."

-Katkelma Lauri Viidan runosta Luominen.

"Aurinko on tallella,
      tämä on kiitosruno."

- Sirkka Seljan runo Tarmo Mannille.

• beenthere

Tottakai laitoin kaikki muistiin. Sinullahan on oikein värssykokoelma. Ja hyviä värssyjä vielä. Minä en ole koskaan ollut sellainen runoihminen. Kyllä minä hyvää runoa arvostan, mutta en vain oikein osaa tarttua niihin.

• Kössönöm
        beenthere kirjoitti:

Tottakai laitoin kaikki muistiin. Sinullahan on oikein värssykokoelma. Ja hyviä värssyjä vielä. Minä en ole koskaan ollut sellainen runoihminen. Kyllä minä hyvää runoa arvostan, mutta en vain oikein osaa tarttua niihin.

Runoja minulla on. Pidän sellaisista runoista joissa on ajatusta. Aforismit ovat usein hienoja. Ajatus, idea, tiiviissä paketissa.

Jotain pitkää runoa, jota pitää "tulkita" en jaksa.

Kun asiat ovat pohjimmiltaan yksinkertaisia, niin miksi niistä pitäisi tehdä hienostelevan monimutkaisia?

Lauri Viita:
        Moraali

"Siisti pitää aina olla!"
        sanoi kissa hietikolla -
        raapi jälkeen tarpeenteon
        pienen, sievän santakeon.

• Minun ehdotus!

että keskuudessamme elää verrattain vähän todellisia ateisteja. Muutenhan noita jumalattoimien värsyjä vilisisi pilvin pimein. Olen uskovainen ja itselleni noita värsyjä kyllä löytyy, mutta yleensä bruukaan runoilla värsyni ihan itse, oli sitten kysymys onnittelusta tai suruvalittelusta. Etkö vois tehdä samaa sinäkin. Te ateisitihan kerskutte niillä älynystyröillänne. Voisit sitten jättää värsyn vaikka hautaustoimistoon "tyhmempien ateisiten" pahoja, suruttomia jäähyväisiä lohduttamaan.

• beenthere

No voisihan sitä itsekin värssyn tehdä, mutta kun minun lahjani eivät ole tekstin tuoton puolella, niin haluaisin mieluummin värssyn, jonka joku asiaa hallitseva on tehnyt.
        Kaikki eivät ole Eino Leinoja.
        Värssyjen puute ei todista mitään todellisten ateistien vähyydestä, vaan kertoo ennemminkin maassa vallitsevista tavoista. Kuoleman yhteydessä ei haluta haastaa riitaa, joten tyydytään siihen yleiseen käytäntöön, joka on vallinnut kauan. Ei niitä uskovien värssyjä valita sen vuoksi, että niihin uskotaan, vaan halutaan sanoa jotain sovinnaista ja hyväksyttävää ja kaikkia miellyttävää.

• Kössönöm
        beenthere kirjoitti:

No voisihan sitä itsekin värssyn tehdä, mutta kun minun lahjani eivät ole tekstin tuoton puolella, niin haluaisin mieluummin värssyn, jonka joku asiaa hallitseva on tehnyt.
        Kaikki eivät ole Eino Leinoja.
        Värssyjen puute ei todista mitään todellisten ateistien vähyydestä, vaan kertoo ennemminkin maassa vallitsevista tavoista. Kuoleman yhteydessä ei haluta haastaa riitaa, joten tyydytään siihen yleiseen käytäntöön, joka on vallinnut kauan. Ei niitä uskovien värssyjä valita sen vuoksi, että niihin uskotaan, vaan halutaan sanoa jotain sovinnaista ja hyväksyttävää ja kaikkia miellyttävää.

taitaa olla (ainakin joissain) joitain muistovärssykirjoja, joista sitten voi valita mieleisensä. Samoja runoja lehdissä tulee aina vastaan.

Kirjoitin appivanhemmilleni muistorunot. Äitini kuolinilmoitukseen valitsi siskoni perinteisen uskonnollisen runon, kuinkas muuten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4143
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3161
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      160
      2550
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1875
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe