Koska herää valtio
Tässäpä esimerkki saamattomuudesta Ammattiliitto on vuosia jauhanut ongelmasta. Verottajaa asia ei kiinnosta. Suomessa työskentelee 30 000 ulkomailla asuvaa työntekijää, joista 2000 maksaa veronsa suomeen.
Johan on kumma kun ei raha kelpaa suomalaisille.
Maalaustyönantajat syyttävät valtiota rikollisten suosimisesta
Maalausalan työnantajat syyttävät poikkeuksellisen voimakkaasti valtiota rakennusalan talousrikollisten suosimisesta.
Maalarimestareiden mukaan "merkittävä osa rakentamiseen liittyvää urakointia uhkaa mennä talousrikollisten temmellyskentäksi valtiovallan toimettomuuden takia".
Työnantajaliiton mukaan alan "hintataso on muodostunut sellaiseksi, että urakoitsija joka noudattaa Suomessa voimassa olevaa lainsäädäntöä ei pärjää urakoiden ketjutuksessa".
Maalausalan työnantajien mielestä valtion pitäisi huolehtia siitä, että "kaikessa urakoinnissa noudatetaan ainakin suomalaista vähimmäispalkkatasoa, huolehditaan ennakkopidätysten tilittämisestä ja veroluonteisista maksuista sekä noudatetaan työturvallisuusmääräyksiä".
Maalausalan työnantajat pitävät nykyistä menoa kestämättömänä. Heidän mukaansa urakointia tehdään kaksilla pelisäännöillä – omilla ja Suomen lainsäädännön mukaisilla. Käsillä oleva muutostilanne vaatii isäntien mukaan valtiovallan aktiivista puuttumista asioihin, jottei meno karkaa kokonaan käsistä.
Maalausalan työnantajien mukaan ei ole yritysten tehtävä toimia salapoliisina ja selvitellä hämäräyritysten taustoja.
"Talousrikollisten toiminnan estäminen kuuluu viranomaisille. Vain niillä on tehtävän edellyttämät valtuudet. Viranomaisten on lisättävä työnaikaista valvontaa. Ei riitä, että verotarkastuksessa viiden vuoden päästä todetaan, että yrityksissä on ollut väärinkäytöksiä. Toimintaan on puututtava heti, silloin kun työtä tehdään. Vain sillä tavalla myös pimeän työn tekijät tajuavat, että toiminnasta voi jäädä kiinni. Alan keskeiset järjestöt ovat varmasti valmiit tukemaan osaltaan viranomaisten työtä", kertoo Maalarimestariliitto.
elinkeinoelämäkin herää
1
99
Vastaukset
ei liitot pysty tuossa valvomaan ilman oikean laisia työvälineitä.ja jos käytännöt eivät riko lainsäädäntöä tai muita asetuksia niin ei sille voi tehdä ammattijärjestöt yhtään mitään kun ei ole valtuuksia valvoa heidän etuuksia ja olen varma että ay-liike vastustaa tätä vuokratyövoiman käyttöä ja on useiden vuosien ajan pyrkinyt siihen että vuokratyövoiman käyttöä tulisi käyttää vain silloin kun omaa työvoimaa ei ole saatavilla. sama ongelma on havaittavissa myös elintarvike yms aloilla. Siihen pitää hallituksen puuttua ja aion ottaa seuraavissa vasemmisto liiton kokouksessa esille tuon ja ehdotuksia kansanedustajille. mutta toivottavasti ymmärrät että vasemmisto on pieni puolue ja kovin paljoa ei varmasti pystytä tekemään kun taistelemme näitä isoja porvari puolueita vastaan.
äänestämällä voit vaikuttaa asioihin ketkä sinne hallitukseen päätyyy
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.855040- 473432
- 1053315
- 1992493
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj342491Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️232067- 1332059
- 201799
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51679- 1821668